فهرست مطالب

معرفت کلامی - سال سوم شماره 2 (پیاپی 9، پاییز و زمستان 1391)

نشریه معرفت کلامی
سال سوم شماره 2 (پیاپی 9، پاییز و زمستان 1391)

  • 140 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1392/07/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • چیستی و چگونگی وحی / بررسی تطبیقی دیدگاه آیت الله جوادی آمی و ابن عربی
    علی زمانی قشلاقی صفحه 7
    اندیشمندان دیدگاه های متفاوتی پیرامون حقیقت و چگونگی نزول وحی دارند. به دلیل اهمیت موضوع و طرح شبهات پرشماری که گاه به نظر عرفا نسبت داده می شود، این مقاله تلاش دارد با طرح نظر دو تن از عرفای اسلامی، به این مسئله بپردازد. حقیقت وحی درواقع تجلی ذاتی خداوند در مراتب متعدد وجود است که در هر مرتبه متناسب با آن و متفاوت با مراتب دیگر ظهور می یابد. ازاین رو، این حقیقت که در مراتب بالا به صورت امری مجرد و بسیط و فارق از هرگونه ترکیب و کثرت و مبرای از صوت و لفظ ظهور یافته است، در مرتبه طبیعت در دستگاه ادراکی پیامبر در کسوت صوت و لفظ ظاهر می شود. بنابراین، الفاظ ظاهرشده بر زبان نبی، نیز فعل خداوند بوده، چشم و گوش و زبان پیامبر محل تجلی وحی بوده، او نقش فاعلی ای ندارد. روش تحقیق در این مقاله توصیفی تحلیلی است.
    کلیدواژگان: وحی، ابن عربی، کیفیت نزول، مراتب نزول
  • حسن یوسفیان، مرتضی خوش صحبت صفحه 25
    تبیین حیات پس از مرگ و معاد، مبتنی بر شناخت حقیقت انسان و ساحت های وجودی اوست. اندیشمندان با ارائه رویکردهای گوناگون در این زمینه، تبیین های متفاوتی را ارائه کرده اند، که عمدتا مبتنی بر رویکرد فلسفی در این زمینه اند؛ اما بسیاری از متکلمان مسلمان، دیدگاهی مادی انگارانه از انسان دارند و اصل وجود نفس یا غیرمادی بودن آن را نمی پذیرند. با این حال، ایشان به معاد باور دارند و درباره حیات پس از مرگ تبیین ویژه خود را ارائه می دهند. سید مرتضی نخستین متکلم شیعی است که این رویکرد را در مباحث انسان شناختی متکلمان مطرح ساخته است. ادله ای که وی بر این مطلب اقامه کرده، اغلب مبتنی بر مادی بودن ادراک و عدم معقولیت پذیرش ساحتی غیرمادی در انسان اند. براین اساس وی از حقیقت مرگ، عالم برزخ و آخرت نیز تبیینی متفاوت ارائه می دهد. این مقاله، با رویکردی توصیفی تحلیلی دیدگاه سید مرتضی را بررسی می کند.
    کلیدواژگان: حقیقت انسان، بدن، روح، نفس، مرگ، برزخ، آخرت، سیدمرتضی
  • رضا برنجکار، مهدی نصرتیان اهور صفحه 49
    مقصود از روش عقلی و روش نقلی در این نوشتار منبع بودن عقل و نقل در کسب معرفت است؛ اما عقل گذشته از منبع بودن، در روش نقلی نیز نقش آفرینی می کند. بدیهی است در روش نقلی، عقل نیز کارایی دارد، ولی نه به منزله منبع بلکه به مثابه ابزاری در اختیار متن. کاربست عقل ابزاری در روش نقلی کلامی به معنای نقش آفرینی عقل در استنباط و دفاع از نقل است. نشان دادن نحوه به کارگیری عقل در استفاده کردن از متون وحیانی در کسب معرفت یکی از ضرورت های این تحقیق است که در کتب کلامی کمتر به این امر مهم پرداخته و بیشتر به تبیین نقش های کلی عقل اشاره شده است. هدف از این نوشتار تبیین نقش های مختلف عقل به منزله ابزاری در اختیار نقل است. برای رسیدن به این هدف از روش توصیفی تحلیلی بهره گرفته می شود. به همین جهت به کتب کلامی جهت یافتن نمونه های مختلف به کار گیری عقل در بهره بردن از نقل مراجعه می شود. نقش استنباطی، نقش تبیینی دفاعی و نقش اعتباربخشی از جمله کارکردهایی اند که در نوشته حاضر بدانها اشاره شده است.
    کلیدواژگان: استنباط، تبیین، دفاع، رفع تعارض، اعتباربخشی، پاسخ به شبهه، عقل ابزاری، روش نقلی
  • غلامرضا فیاضی، مهدی شکری صفحه 67
    معاد به مثابه موضوع کلامی دارای ابعاد مختلفی است که جسمانی بودن از مهم ترین آنها به شمار می آید و بسیاری آن را از ضروریات دین دانسته اند. ادله نقلی افزون بر امکان و وقوع، حتی برخی ویژگی های معاد جسم عنصری را نیز بیان می کنند؛ اما علاوه بر اختلاف درباره حقیقت انسان، شبهاتی (عقلی و نقلی) که برخی آنها را دلیل قطعی بر انکار معاد جسم عنصری پنداشته اند نیز موجب اختلاف دیدگاه هایی شده و از این رو بسیاری کوشیده اند تا تصویر دیگری از معاد جسمانی ارائه دهند. این نوشتار بر آن است که ادله نقلی را به مثابه روشی برای بحث بیان کند و بر مبنای آن، به بررسی دیدگاه ها رقیب درباره معاد جسمانی بپردازد.
    کلیدواژگان: معاد جسم عنصری، ادله نقلی، نقد دیدگاه های رقیب، ابن سینا، شیخ اشراق، ملاصدرا، زنوزی، رفیعی قزوینی، احسابی
  • وحید پاشایی صفحه 89
    بدا یکی از کلید ی ترین آموزه های شیعه است و فهم درست آن می تواند در زمینه باورهایی مثل خداشناسی، پیامبرشناسی و امام شناسی، همچون علم و اراده الهی و علم غیب معصومان و پرسش های مطرح درباره آنها راه گشا باشد. این مقاله بر آن است تا شبهات ناصر القفاری، یکی از علمای وهابی را درباره مسئله بدا، با ادله نقلی و عقلی به نقد کشیده، اثبات کند که استعمال بدا برای خداوند از سوی شیعیان مستلزم هیچ محذوری همچون نسبت جهل به خداوند یا برتری اهل بیت(ع) بر خالق یا غلو در جایگاه ائمه(ع) نیست. استعمال این اصطلاح، مجازی است و بدا در علم خداوند به معنای وقوع آن در لوح محو و اثبات است که تقدیرات در آن ثبت می شود و متعلق علم فعلی خداست. علم ذاتی خداوند لایزال و لایتغیر و در لوح محفوظ نزد خداوند است. همچنین غیب دانی امامان شیعه ریشه در منابع وحیانی دارد و به دلیل تفاوت بارز با علم غیب الهی در کمیت و کیفیت، مستلزم هیچ گونه برتری ایشان بر خداوند یا هیچ غلوی درباره شخصیت ایشان نیست. داستان های تاریخی مورد استناد قفاری نیز دارای تناقض و ناپذیرفتنی اند.
    کلیدواژگان: بدا، علم الهی، علم غیب، قفاری، لوح محفوظ، لوح محو و اثبات
  • سیدمحمدحسن صالح، محمد جعفری صفحه 107
    برهان صدیقین از مهم ترین براهین مورد استناد حکمای مسلمان در اثبات خداوند بوده است. برخی از فلاسفه مانند حاجی سبزواری احادیثی را مانند «اعرفوا الله ب الله » در راستای تایید برهان صدیقین دانسته و بدان استشهاد کرده اند. در این مقاله کوشیده ایم با روش توصیفی تحلیلی و گردآوری کتابخانه ای، ضمن بررسی انتقادی اقوال و تفسیرهای مختلفی که درباره حدیث مزبور ارائه شده است، وزانت استشهاد به حدیث «اعرفوا الله ب الله » در راستای تایید برهان صدیقین را در میان تفاسیر گوناگون روشن کنیم. به نظر می رسد، این استشهاد مطابق ظاهر حدیث است و با توجه به خانواده حدیثی (معرفه الله ب الله ) پذیرفتنی است.
    کلیدواژگان: برهان صدیقین، معرفه الله ب الله، حاجی سبزواری، استشهاد
  • الخلاصه
    صفحه 127
|
  • Ali Zamani Qeshlaqi Page 7
    Thinkers present different views on the reality of revelation and how it descents. Considering the great importance of this issue and several doubts which are sometimes attributed to mystics, the present paper tries to expound the issue by discussing the views of two Muslim mystics. The reality of revelation is, in fact, an essential manifestation of God on different degrees of existence, which is manifested appropriate to a certain degree and different from the other degrees. Therefore, this reality which had been manifested as an abstract and non-compound fact free from any composition, multiplicity, sound and utterance, was manifested as sound and utterance in the prophet's system of perception in the degree of nature. So, the utterances which flow on prophet's tongue are also God's act, and prophet's eye, ear and tongue are the means of manifestation of revelation, with no active role. A descriptive-analytical method is used in this paper.
    Keywords: revelation, Ibn Arabi, the quality of revelation, the degrees of revelation
  • Hassan Yusefiyan, Murtaza Khoshsohbat Page 25
    The exploring the question of the life after death and resurrection depends on recognizing man's reality and his existential spheres. Thinkers have provided different explanations in this respect through offering different approaches, most of which are based on philosophical approach. However, many Muslim theologians have a materialistic view on man and do not accept the very existence of soul or the idea of its immateriality. They, however, believe in resurrection and provide their own explanation about the life after death. Sayyed Murtaza is the first Shiite theologian who presented this approach in theologian's anthropological discussions. The proofs he has provided for his view are mostly based on the materiality of perception and irrationality of accepting man's immaterial sphere. Accordingly, he has provided a different explanation of the reality of death, isthmus and the hereafter. The present paper uses to expound his view.
    Keywords: reality of man, body, spirit, soul, death, isthmus, the hereafter, Sayyed Murtaza
  • Reza Brenjkar, Mahdi Nosratiyan Ahoor Page 49
    This paper takes a probing look at intellectual and transmitted method in the sense that intellect and transmission are the source of acquiring knowledge. However, intellect is not only regarded as a source but also it plays role in transmitted method. Intellect plays an effective role in this method not as a source but as an instrument at the service of text. The application of instrumental intellect in the transmitted-theological method refers to the role which intellect plays in inference and in defending the transmission. One of the main questions of this paper is the application of intellect in using revelatory texts to acquire knowledge, which have not given due attention in theological works. The present paper aims at expounding the different roles of intellect as an instrument at the service of transmission. Some of the functions to which this paper points are: inferential role, explanatory role, defending role and validation role. A descriptive-analytical method is used.
    Keywords: inference, explanation, defense, eliminating the contradiction, validation, resolving doubts, instrumental intellect, transmitted method
  • Qolamreza Fayyazi, Mahdi Shokri Page 67
    As a theological issue, resurrection has different dimensions the most important of which is corporeality which is, according to most scholars, regarded one of the requirements of religion. Transmitted proofs testify the possibility and occurrence of resurrection and identify some of the features of resurrection of elemental body. In addition to different views on the reality of man, the doubts which some scholars consider as solid evidence for rejecting the idea of resurrection of elemental body led to developing different views. Therefore, some scholars have tried to provide another image of bodily resurrection. The present paper tries to shed light on the transmitted proof and consider it as a method of research and then review the opposing views on bodily resurrection.
    Keywords: resurrection of elemental body, transmitted proofs (Avicenna, illumination, Mulla Sadra, Zonoozi, Rafii Qazvini, Ehsaii)
  • Wahid Pashaei Page 89
    Bada' (appearance) is one of the most important Shiite doctrines, and a true understanding of this doctrine in the light of theology, prophetology and imamology help answer the questions raised in the regard by testifying divine will and infallible Imam's knowledge of the Unseen. Citing transmitted and intellectual proofs, the present paper criticizes the charges made by Nasser Al-Qefari, a Wahhabi scholar, and proves that the idea of using Bada' by which is confirmed by Shiite scholars dispels such notions like attributing ignorance to God, superiority of the Holy Prophet's household over the Creator or Imam's position extreme. The use of Bada' by God has a figurative meaning; that is, its occurrence contained in the Tablet of Effacement and Affirmation in which predestinations are recorded and is associate with God's active knowledge. God's essential knowledge which is eternal and unchangeable contained in the Protected Tablet with God. Furthermore, Imam's knowledge of the Unseen has toots in and due to the clear difference between God's knowledge of the Unseen and that of Imam's in quality and quantity there is no indication of attributing superiority to Imams. The historical stories to which Qefari refers are contradictory and not reliable.
    Keywords: Bada (appearance), divine knowledge, knowledge of the Unseen, Qefari, Protected Tablet, Tablet of Effacement, Affirmation
  • Sayyed Mohammad Hassan Salih, Mohammad Jafari Page 107
    The proof of the righteous is among the most important proofs which Muslim philosophers cite to prove the existence of God. Some philosophers like Haji Sabzevari considers that such traditions like "know God through God" is along with the proof of the righteous and attests to it. Using a descriptive-analytical method and library survey, the present paper tries to critically analyze different views and commentaries on this tradition and shed light on its value in different commentaries in the direction of affirming the proof of the righteous. It seems that this attestation corresponds to the literal meaning of the tradition and is acceptable with regard to the tradition family of (know God through God).
    Keywords: the proof of the righteous, knowing God through God, Haji Sabzevari, attestation