فهرست مطالب

معرفت کلامی - سال هشتم شماره 1 (پیاپی 18، بهار و تابستان 1396)

نشریه معرفت کلامی
سال هشتم شماره 1 (پیاپی 18، بهار و تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/06/25
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمد غفوری نژاد*، ام البنین خالقیان صفحه 5
    شیخ حرعاملی به عنوان یکی از محدثان بنام نیمه دوم قرن یازدهم، در پس چهره حدیثی خود متکلمی است که به روش های مختلفی به استنباط آموزه های اعتقادی و دفاع از آن در برابر مخالفان پرداخته است. وی در این راستا از روش های نقلی و عقلی بهره برده است. در این جستار ضمن پرداختن به جایگاه عقل در منظر شیخ حر عاملی، کارکردهای عقل را در اندیشه کلامی وی از خلال مطالعه آثار کلامی متعدد وی کاویده ایم. این پژوهش به طور مستند بیانگر آن است که شیخ حر عاملی اگر چه نقل را در استنباط اعتقادات اصل می داند، لیکن عملا همچون دیگر متکلمان از کارکردهای سه گانه عقل استفاده کرده است. وی از کارکردهای مستقل عقل، یعنی عقل نظری و عملی و نیز از کارکرد غیر مستقل عقل یعنی عقل ابزاری بهره برده و با روش های عقلی متعدد و متنوع به استنباط آموزه های اعتقادی اسلام و مذهب تشیع و دفاع از آن پرداخته است. او معتقد است تعارض بین عقل ابزاری و نقل موضوعیت ندارد و در تعارض عقل نظری و عملی با نقل، باید نقل معارض را به تاویل برد.
    کلیدواژگان: حر عاملی، عقل، عقل نظری، عقل عملی، عقل ابزاری
  • سیدمصطفی میرباباپور*، یوسف دانشور صفحه 23
    رابطه علم و دین از مباحث جدی فضای فکری معاصر است. آلوین پلانیتگا مباحث مهمی را در این باره مطرح کرده است. او در این زمینه دو دیدگاه دارد و در هر دو معتقد است که رابطه علم و دین در مواردی به دلیل اصل طبیعت گرایی روش شناختی در علم، به تعارض کشیده می شود. او در دیدگاه اولش بر اساس استعاره ای از آگوستین می گوید علم در جهان امروز در شهر انسان و در برابر شهر خدا قرار دارد و برخی یافته های علمی با باورهای دینی متعارض اند و این تعارض واقعی و جدی است و هریک از علم و دین، یکدیگر را نقض می کنند و ریشه این تعارض در طبیعت گرایی روش شناختی است؛ اما با این حال در بخش هایی از علم طبیعت گرایی روش شناختی را مجاز می داند. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی دیدگاه پلانتینگا را تبیین، و سپس آن را نقد و بررسی می کند.
    کلیدواژگان: علم و دین، طبیعت گرایی روش شناختی، تکامل، آلوین پلانتینگا، دیدگاه اول پلانتینگا
  • جواد قلی پور*، محمد جعفری صفحه 43
    یکی از دیدگاه های غربیان که با رویکردی طبیعت گرایانه به موضوع «منشا دین» پرداخته، «ترس از حوادث طبیعی» را منشا دین می داند. نوشتار حاضر با استفاده از قرآن و با روش نقلی درصدد است تا نظر قرآن را در این مسئله تبیین کند که آیا منشا پیدایش دین، گرایش به دین و التزام به احکام عملی آن، می تواند ترس از حوادث طبیعی باشد یا خیر؟ و اساسا قرآن چه دیدگاهی را درباره پاسخ این سه مسئله بیان می دارد. در این مقاله پس از مفهوم شناسی، این بحث را به ترتیب در سه بخش مطرح کرده ایم: در بخش اول که «پیدایش دین» است، ترس هیچ نقشی در پیدایش دین ندارد؛ بلکه از دیدگاه قرآن، خداوند و اراده او عامل پیدایش دین است؛ ولی در دو بخش دیگر یعنی «گرایش به دین» و «التزام به احکام دینی»، گرچه ترس عاملی اساسی نیست، لکن نمی توان به کلی نقش آن را نادیده گرفت.
    کلیدواژگان: دین، خاستگاه پیدایش دین، گرایش به دین، التزام به احکام دینی، ترس، ترس از حوادث طبیعی
  • مهدی ساعتچی*، محمد سعیدی مهر صفحه 61
    برخی احادیث در منظومه روایی شیعه، آموزه نفی صفات را به عنوان کمال توحید و نظام توحید معرفی کرده اند. تفاسیر متعددی از این روایات شده است؛ از جمله صدرالمتالهین و شارحان وی کوشیده اند این روایات را بر نظریه عینیت مصداقی تطبیق دهند؛ اما برخی از عالمان شیعه چون سیداحمد کربلایی و سیدمحمدحسین طباطبائی بر آن اند که این روایات معنایی دقیق تر از نظریه عینیت را افاده می کنند. سیداحمد کربلایی در مکاتبات خود با شیخ محمدحسین اصفهانی و علامه طباطبائی در آثار متعددی با رویکردی عرفانی در این باره بحث کرده و با اقامه برهان عقلی و ژرف کاوی ادله نقلی نظریه خود را مدلل ساخته اند. مقاله حاضر می کوشد پس از طبقه بندی و تحلیل تفاسیر گوناگون این روایات، به اثبات این مدعا همت گمارد که در میان آرای اندیشمندان مسلمان، تفسیر عرفانی روایات یادشده (به ویژه با تقریر علامه طباطبائی) با آموزه پیشوایان شیعه در تبیین رابطه ذات و صفات الهی هماهنگی بیشتری دارد.
    کلیدواژگان: نفی صفات، توحید اطلاقی، توحید صفاتی، سیداحمد کربلایی، علامه طباطبائی
  • عسکری سلیمانی امیری*، سید محمدرضا مدرسی صفحه 79
    غیاث الدین منصور دشتکی از فلاسفه قرن نهم و دهم، نخستین فیلسوفی است که ادعای برهان عقلی بر معاد جسمانی با بدن عنصری کرده است. وی از دو راه عقلی و نقلی به اثبات معاد جسم عنصری می پردازد. در این گفتار در پی بررسی استدلال های غیاث الدین در اثبات معاد جسم عنصری هستیم. برهان عقلی وی مبتنی بر بقای تعلق نفس به بدن پس از مرگ است که مورد نقد صدرالمتالهین واقع شده است؛ و مدعای وی بر بازگشت نفس به بدن عنصری دنیوی، پس از شکل گیری مزاج کامل در قیامت است، که مورد نقد آقاعلی مدرس قرار گرفته است. تمسک وی به آیات برای اثبات جسم عنصری نیز خالی از اشکال نیست. با نقد و بررسی دیدگاه وی به این نتیجه رسیدیم که برهان عقلی و نقلی وی در اثبات معاد جسم عنصری ناتمام است.
    کلیدواژگان: معاد جسمانی، غیاث الدین دشتکی، شبهات معاد جسمانی، رابطه نفس و بدن
  • مهدی رودبندی زاده*، غلامرضا فیاضی صفحه 95
    متفکران آرای مختلفی درباره حقیقت انسان دارند. برخی از آنان حقیقت انسان را جسم ظاهری او دانسته اند و برخی دیگر علاوه بر بدن ظاهری، به حقیقت دیگری باور داشته اند. در اینکه این حقیقت دیگر چیست، در میان دانشمندان اختلاف نظر وسیعی دیده می شود. برخی این حقیقت دوم را نیز امری مادی و در داخل بدن دانسته اند و برخی دیگر آن را امری مجرد از ماده انگاشته اند. برای اثبات تجرد روح هم از روش عقلی و هم از روش نقلی استفاده شده است. در روش نقلی چند آیه معروف مورد استناد قرار گرفته است. به نظر می رسد می توان برای این منظور از آیات دیگری نیز بهره برد. در این پژوهش، تلاش ما این بوده است که با مراجعه به آیات قرآن و با توجه به ویژگی هایی که قرآن برای انسان ذکر کرده است، وجود ساحت عقلی مجرد از ماده را دست کم برای برخی از انسان ها اثبات کنیم. در این راستا به شواهد و ادله ای پرداخته ایم که از این منظر کمتر مورد توجه بوده اند.
    کلیدواژگان: انسان، روح، نفس، عقل، مجرد، قرآن
  • رحمان عشریه*، محمدعلی اسماعیلی، حسن رضایی هفتادر صفحه 111
    مسئله بداء جزء مسائل مهم در حوزه ارتباط حادث با قدیم بوده و پرسش اصلی این است که با توجه به امتناع تغیر در ذات و علم ذاتی الهی، حقیقت بداء و کیفیت وقوع محو و اثبات چگونه قابل تبیین است؟ و آیا اسناد بداء به خدا، حقیقی است یا مجازی؟ در نظام فلسفی میرداماد، تبیین جامعی نسبت به آموزه بداء ارائه شده است. در اندیشه وی، بداء در حوزه امور تکوینی بوده و بیانگر محدودیت زمان افاضه از جانب علت است. قلمرو وقوع بداء، عالم ماده است و عالم دهر و سرمد، مبرا از بداء هستند. این نوشتار با روش توصیفی-تحلیلی به تبیین بداء در نظام فلسفی میرداماد میپردازد. از مهم ترین یافته های این پژوهش تبیین حقیقت بداء در نظام فلسفی میرداماد و تبیین کیفیت اسناد بداء به خداست. در اندیشه میرداماد، امور تدریجی دو حیث دارند: از یک حیث با عالم دهر نسبت دارند و از حیث دیگر با عالم سیلان و مادی، نسبت دارند و به این اعتبار، تدریجی، غیرقار و متبدل اند. از حیث اول، به ثابت حق واجب بالذات مستندند و از حیث دوم، واسطه استناد حوادث زمانی به واجب می باشند.
    کلیدواژگان: بداء، نسخ، قضا، قدر، میرداماد
  • عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی* صفحه 129
    به دست دادن تصویر درست از صفات ذاتی و فعلی خداوند، و تلاش در جهت زدودن شبهات مرتبط با اوصاف الهی، نقشی برجسته در تعمیق باور دینی و جلوگیری از انحرافات اعتقادی دارد. صفت صدق الهی هرچند از اوصاف مورد اتفاق است، اما گاهی ممکن است در تعارض با یکی دیگر از باورهای دینی، یعنی جواز عفو و عدم عذاب برخی گناهکاران بر طبق مشیت الهی، جلوه کند. تفضلیه که معتقد به جواز عفو هستند، برای نشان دادن سازگاری میان این عقیده با صفت صدق الهی و وعیدهای موجود در قرآن و احادیث، نظریه های مختلفی عرضه کرده اند، که مهم ترین آنها عبارت اند از: نظریه مبتنی بر انکار اطلاق قبح کذب؛ نظریه انشاء انگاری وعد و وعید؛ نظریه عدم واقع نمایی زبان وعد و وعید؛ نظریه انکار تنجز و حمل وعیدها بر استحقاق عقاب، و نظریه مشروط بودن وعیدهای الهی. نوشتار حاضر، که به شیوه کتابخانه ای و با رویکرد توصیفی تحلیلی سامان یافته، بر آن است که نظریه اخیر- یعنی مشروط بودن آیات و اخبار وعید و عدم اطلاق و عمومیت آنها- نظریه ای استوار و دارای پشتوانه عقلی، قرآنی و حدیثی است، و چهار نظریه دیگر دارای اشکال اند.
    کلیدواژگان: صدق الهی، وعد و وعید، خلف وعید، کذب نافع، وعیدیه، تفضلیه
  • الملخص
    صفحه 145
|
  • Mohammad Ghafourinejad*, Ommolbanin Khaleghian Page 5
    Sheikh Hur al-Amili, a famous traditionalist of the second half of the 11th century, is both a traditionalist and a theologian who uses various methods to infer religious teachings and defend them against the opponents. He uses traditional and rational methods to achieve this aim. Addressing the position of reason from the perspective of Sheikh Hur al-Amili, the present paper reviews his various theological works and examines the functions of reason in his theological thoughts. The research shows through the documentary method that Sheikh al-Amili regards transmitted sciences as the main source for the inference of beliefs, but in practice, like other theologians, he has recourse to the threefold functions of reason. He makes use of the independent functions of reason, namely theoretical and practical reason, as well as the dependent function of reason, namely, instrumental reason. He attempted to infer religious teachings of Islam and Shiism by using various rational and traditional methods and defend them. He believes that there is no conflict between instrumental reason and the transmition of hadiths and that in case of conflict between theoretical and practical reason and traditions, the opposing traditions have to be allegorically interpreted.
    Keywords: Hur al-Amili, reason, theoretical reason, practical reason, instrumental reason
  • Seyyed Mostafa Mirbaboor*, Yousef Daneshvar Page 23
    The relationship between science and religion is one of the crucial issues in the contemporary intellectual environment. Alvin Plantinga has raised some important issues in this regard. He adopts two views and in these views, he believes that in some cases, the relationship between science and religion are in conflict with one another due to the principle of methodological naturalism in science. In his first view, which is based on a metaphor introduced by Augustine, he holds that today science consists in the city of man against the city of God; some scientific findings are contradictory to religious beliefs, this conflict is real and serious. Science and religion contradict one another and this contradiction has roots in methodological naturalism. However, he considers that the role which methodological naturalism has in some parts of science is justifiable. Using a descriptive-analytical method, this paper presents Planinga's viewpoint and criticizes it.
    Keywords: science, religion, methodological naturalism, evolution, Alvin Plantinga, the initial perspective of Plantinga
  • Javad Gholipour*, Mohammad Jafari Page 43
    One of the Western views which adopts a naturalistic approach to exploring the "origin of religion", regards "the fear of natural events" as the source of religion. Referring to the Quran and narrations, this paper seeks to explain the Quranic view on this issue and investigate whether or not the fear of natural events is the origin of religion, tendency towards religion, and one's commitment to its practical rulings, and what in principle, is the Quranic viewpoint about the answer to these three questions? After explaining the related concepts, the author divides the discussion of this topic into three parts which are as follows: the first, that is "the early development of religion", which considers that fear does not play any role in the development of religion, rather, its development if ascribed to, God and His will. But in the two other parts, namely, "tendency towards religion" and "adherence to religious injunctions", it is argued that although fear is not regarded as a fundamental factor , its role cannot be completely ignored.
    Keywords: religion, the origin of religion, tendency towards religion, adherence to religious injunctions, fear, fear of natural events
  • Mehdi Saatchi*, Mohammad Saeedi Mehr Page 61
    In the Shia sources of traditions, some hadiths consider the doctrine of negation of the Attributes as the most perfect form of monotheism and the system of monotheism. These narrations have been interpreted in different ways. For instance, Mulla Sadra and the commentators of his works try to apply these narrations to the theory of denotational objectivity, but some Shiite scholars, such as Sayyed Ahmad Karbalai and Sayyed Mohammad Hussein Tabatabai argue that these narrations are mainly concerned with the meaning of the theory of objectivity. In his correspondence with Sheikh Mohammad Hossein Esfahani and Allameh Tabatabai, Sayyed Ahmad Karbalai uses a mystical approach to discuss this subject in various works and through presenting rational proof and scrutinizing narrative evidence, proves the reasonability of his theory. After classifying and analyzing various interpretations of these traditions, this paper attempts to prove that among the views of Muslim scholars, the mystical interpretation of the mentioned traditions (especially the one with the assertion of Allameh Tabatabai) is more consistent with the doctrines of the Shia leaders about the relationship between the Divine Essence and Attributes.
    Keywords: negation of attributes, ascribed Unity, attributive unity, Sayyed Ahmad Karbalai, Allameh Tabatabai
  • Askari Soleimani Amiri*, Sayyed Mohammad Reza Modaresi Page 79
    Ghiyath-al-Din Mansour Dashtaki, a philosopher of the ninth and tenth century, is the first to provide an intellectual proof for the corporal resurrection of an elemental body. He bases his views on transmitted sciences and intellectual reasoning to prove his claim. This paper seeks to study Ghaith al-Din's arguments in favor of in proving the resurrection of the elemental body. His intellectual proof is centered on the continuation of the soul's attachment to the body after death, a perception which is criticized by Sadr al-Muta’alehin and on his claim about the return of the soul to the material body after the formation of complete temperament in the Day of Resurrection, a view which is criticized by Aqaali Modarres. His recourse to Quranic verses for proving the idea of elemental body is not flawless. After criticizing and analyzing his viewpoint, we reach the conclusion that the rational and traditional argument he presents to prove the resurrection of the elemental body is incomplete.
    Keywords: corporal resurrection, Giaath al-Din Dashtaki, the doubts about corporal resurrection, the relationship between the soul, the body
  • Mahdi Roudbandizadeh*, Gholam Reza Fayazi Page 95
    Thinkers have different opinions about the reality of man. Some of them consider that the reality of man is his apparent body, and some others believe that there is another reality in addition to the apparent body. There is a wide disagreement among scientists on the quiddity of this other reality. Some consider it as a kind of material thing inside the body, and others regard it as non-material and abstract. This paper presents evidence based on transmitted science and intellectual reasoning to prove that the soul has an abstract nature. Using a method based on transmitted sciences, this paper cites several famous verses as an evidence. There are also some other verses that can be referred to in this regard. Making enquiry into the Quranic verses and taking into account the view of the Quran about the characteristic features of human beings, this research tries to prove the non- material rational domain exists in at least some people. The paper also presents evidence and reasons to which not much attention is given.
    Keywords: man, spirit, soul, intellect, non-material, the holy Quran
  • Rahman Oshryeh*, Mohammad Ali Esmaeili, Hassan Rezaee Haftador Page 111
    Bada’ (alteration in divine will) is one of the important issues about the relationship between the contingent and the pre-eternal. The main question of this article is; given the impossibility of the occurrence of change in the Divine Essence and Essential knowledge, how can we explain the truth of Bada’ and the way of the occurrence of obliteration and establishment? Is attributing Bada' to God real or metaphorical? In Mir Damad's philosophical system, there is a comprehensive explanation of the doctrine of Bada’. Bada’ in Mir Damad's view falls in the province of ontology, and indicates the limitation to the time of effusion placed by the Cause. Bada’ is conclusively connected the material world, and the world of sempiternity has nothing to do with Bada’. Using a descriptive-analytical method, this paper explains the idea of Bada’ in Mir Damad philosophical system. One of the most important results of this research is explaining the truth of Bada’ in the philosophical system of Mirdamad and the nature of attributing Bada’ to God. According to Mir Damad, gradual affairs are double-faced; that is, they are related to the world of sempiternity, as well as to the material world, and so, they are gradual and changeable. In the first facet, they are attributed to the constant right of the Necessary by-itself and, in the second facet, they are attributed to the temporal contingents to the Necessary.
    Keywords: Bada', abrogation, fate, destiny, Mir Damad
  • Abdolrahim Soleimani Behbahani* Page 129
    Building up a picture of Divine Essential and Active Attributes and Trying to resolve the doubts about divine attributes have a prominent role in deepening religious beliefs and preventing any kind of deviation from religious beliefs. Although it is commonly believed that Divine Truth is a divine attribute, it may sometimes be in conflict with another religious belief, such as pardoning some sinners according to Divine will and not inflicting punishment on them. The Tafazoliyah, who believe in the permissibility of granting pardon, present various theories to show the consistency of this belief with the attribute of divine truth and the retribution referred to in the Quran and hadiths. Some of these theories are: the theory of the denial of considering all kinds of lying bad, the theory of creationism of divine retribution; the theory of the lack of the realistic property of the language of divine retribution; the theory of the denial of administering Divine retribution and relating it to the punishment which one deserves and the theory of the conditional property of divine retribution. The present paper, which is a library-based study based on and a descriptive- analytical method, considers the latter theory i.e., the conditional property of the verses, narrations on divine retribution and not generalizing them as a coherent theory which has a rational, Qur’anic and traditional basis, and regards the other four theories to be flawed.
    Keywords: Divine Truth, retribution, breaching the act of retribution, beneficial lying, Vaidiyah, Tafazoliyah