فهرست مطالب

نشریه جستارهایی در فلسفه و کلام
سال چهل و پنجم شماره 1 (پیاپی 90، بهار و تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/03/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی ارشد ریاحی، فاطمه زارع صفحه 9
    رویا به عنوان دریچهٔ ورود به عالم غیب در آثار اکثر فلاسفه، متکلمین و عرفا مطرح شده و این امر، دلیل بر اهمیت مسئله رویا است. از میان فلاسفه و عرفا، صدرالمتالهین شیرازی و ابن عربی به تفصیل به مباحثی پیرامون رویا پرداخته اند. ملاصدرا و ابن عربی در مسئله رویا، نقش گسترده ای برای عالم خیال و رابطه قوه خیال انسان با عالم خیال منفصل قائلند. ابن عربی، خواب و رویا را گسترده ترین پهنه فعالیت و خلاقیت خیال شمرده و از اصطلاحاتی نظیر «مثال مقید» و «مثال مطلق» در این مورد استفاده کرده است. به گفته ابن عربی و ملاصدرا، رویای صادق و مرگ هر دو، طرقی برای کشف حجاب و انتقال به عالم بالاترند، لکن این کشف حجاب در خواب، موقت و گذرا و در مرگ دائمی است.
    رویا و ظهور آن و نحوه تعبیر رویاها، از دیگر مباحث مطرح در مسئله رویاست و ابن عربی و ملاصدرا، قائل به وجود رویای صادقه و بی نیازی آن از تعبیرند. در مقابل، رویاهایی که حاصل محاکات متخیله اند، نیازمند به تعبیرند و اضغاث احلام که حاصل شیطنت های متخیله اند و اساس و منشایی ندارند، تعبیری ندارند، بلکه حاصل انحرافات مزاج می باشند. هدف از نگارش این مقال، مقایسه تطبیقی آراء این دو متفکر در مسئله رویا و استخراج وجوه مشترک و متفاوت آن ها در این موضوع فلسفی است.
    کلیدواژگان: رویا، خیال، مثال مطلق و مقید، ابن عربی، ملاصدرا
  • اصغری اصغری، سیدمحمود موسوی صفحه 29
    برهان تجربه دینی یکی از مهم ترین براهین اثبات وجود خدا در مغرب زمین است. سویین برن-فیلسوف خداباور- بر اساس اصول خاصی که آن ها را «اصل آسان باوری» و «اصل گواهی» می نامد، تقریر ویژه ای از این برهان ارائه نموده است که توجه فلاسفه دین را به خود جلب نموده است. در این پژوهش سعی شده است ضمن توضیح اصول مزبور، تقریر سویین برن از این برهان تبیین گردد.
    کلیدواژگان: تجربه دینی، اصل آسان باوری، اصل گواهی
  • سید مرتضی حسینی شاهرودی صفحه 53
    انحصارگرایی از جمله دعاوی متکلمان و پیروان ادیان است که از گذشته دور مورد توجه و تاکید متکلمان مسیحی قرار داشته و اینک با چالش های متعددی روبه رو شده است. در این نوشتار صرفا دلایل برون دینی آنان مانند ارجاع ادیان دیگر به مسیحیت، رستاخیز مسیح و مانند آن از منابع اصلی ارائه و نقد و بررسی شده است. مهم ترین نقدهایی نیز که وارد شده است همان است که خود مسیحیان و حتی متکلمان آن ها مطرح کرده اند مانند فقدان دلیل منطقی، ناسازگاری با مطالعات تطبیقی ادیان، کاستی ها و عملکرد تاریخی مسیحیت و مانند آن مطرح شده است.
    کلیدواژگان: انحصارگرایی، فردگرایی، ویژه گرایی، خاص گرایی
  • علی حقی صفحه 77
    در این مقاله، پس از درآمد، دو گزارش کم و بیش تفصیلی از تاریخ علم- از خطه دانش پزشکی- نقل شده است تا عیان شود دانشمندان هرگاه با مشکلی رویاروی می شوند. عملا چگونه آن را حل کرده، تفسیر و تبیین می کنند. سپس از انواع گوناگون تبیین سخن به میان می آید، تعریف و توصیف می شوند. در پی آن، همین تبیین های گوناگون بررسی انتقادی می شوند. در پایان، ابتدا مشرب تجربه گرایی تشریح می شود و سپس به معضل اندیشه سوزی در تجربه گرایی اشارت رفته، مستدل شده است بدون گره گشایی از آن، نمی توان ملتزم به تجربه گرایی شد.
    کلیدواژگان: تبیین، قیاس، استقراء، علیت، پیش بینی
  • منصور معتمدی، ولی عبدی صفحه 105
    مفهوم لوگوس(Logos) پیش از مسیحیت به صورت انتزاعی در فلسفه یونان باستان و یهودیت (عهد عتیق و برخی آثار فیلون اسکندرانی) به چشم می خورد. در فلسفه یونان باستان حداقل تا زمان فلسفه افلاطونی میانه و مهم تر از آن تا دوره فلسفه نوافلاطونی لوگوس اصل اول محسوب می شود؛ یعنی همچنان که اشاره خواهد شد لوگوس در نزد هراکلیتوس و بعدها در نظر رواقیون اصل اول است و بدون اینکه واسطه کسی قرار گیرد مستقیما با جهان ارتباط دارد. از طرف دیگر لوگوس در مسیحیت (مقدمهٔ انجیل یوحنا) برای اولین بار با عیسی (ع) یکی گرفته شده است. بنابراین لوگوس در اینجا مثل فلسفهٔ یونان باستان در معنای انتزاعی به کار نرفته بلکه متجسد شده است. در ابتدا چنین تصور می شود که علت تجسد لوگوس در مسیحیت سنگینی گناه بشر است، همچنان که پولس در رسالاتش به این مسئله اشاره کرده است. اما واقعیت امر این است که بعد از بررسی انجیل یوحنا و آثار آباء کلیسا معلوم می شود که علت تجسد لوگوس در مسیحیت در وهله اول نه به سبب سنگینی گناه که برای منکشف ساختن خداوند پدر است. بدین ترتیب می توان گفت مفهوم واسطه بودن لوگوس برای نخستین بار در مسیحیت و در تقابل با اندیشه های گنوسی مطرح شده است. البته مسئله سنگینی گناه را در پدیده تجسد منکر نیستیم ولی این مسئله در مسیحیت بعد از تفوق آراء پولس مطرح شده است.
    کلیدواژگان: لوگوس، حکمت، فیلون، آباء کلیسا
  • سید محمد موسوی بایگی صفحه 129
    تسلسل از مهم ترین مسائل فلسفی است که به سه صورت قابل تصور است: در جهت تصاعد، تنازل و جمع بین هر دو. حکما بطلان تسلسل را مشروط به تحقق دو شرط دانسته اند: ترتب آحاد سلسله بر یکدیگر و اجتماع بالفعل همه افراد در وجود. میرداماد معتقد است شرط اجتماع بالفعل افراد، شامل جانب تنازل نمی شود بنابراین تسلسل در این جهت محال نیست. در مقابل، محقق سبزواری و علامه طباطبایی هر یک به طریقی، این ادعا را رد می کنند. در این مقاله نشان داده می شود که مقصود میرداماد، عدم استحاله به حسب وجود دهری است و اشکالاتی که وارد شده ناصواب است.
    کلیدواژگان: تسلسل تصاعدی و تنازلی، اجتماع دهری، قضاء عینی
|
  • AlĪ, Arshad Riyā, Ḥ, Ī, Fā, Ṭ, Ima Zā, Ri Page 9
    Dream as a window to the invisible world is brought up in the works of most philosophers، theologians، and mystics، denoting the importance of dreams. From among the philosophers and mystics، Ṣadr al-Muti’allihīn of Shīrāz and Ibn ‘Arabī have dealt in detail with discourses concerning dreams. Mullā Ṣadrā and Ibn ‘Arabī accord an extensive role concerning dreams to the world of Imagination and the relation of human faculty of imagination to the discontinuous world of Imagination. Ibn ‘Arabī considers dreams as the most extensive expanse of activity and creativity of imagination and has employed such terms as “restricted paradigm” and “absolute paradigm” in this respect. According to Ibn ‘Arabī and Mullā Ṣadrā، veracious dream and death are both ways for uncovering of veil and transferring to a higher world; however، this uncovering of veil in a dream is temporary and transient and in death it is permanent. Dreams and their manifestation and how to interpret them are among other discourses propounded in the issues concerning dreams and Ibn ‘Arabī and Mullā Ṣadrā believe in the existence of veracious dream and its being needless of interpretation. In contrast، the dreams that are the product of imitative image need interpretation and the confused dreams، which are the product of imitative mischiefs، have no foundation and origin، and have no interpretation; rather، they are the by-products of imaginative imitation. This paper is aimed at undertaking a comparative study of these two thinkers concerning dreams and extracting their similarities and differences in this philosophical issue.
    Keywords: dream, imagination, absolute, restricted paradigm, Ibn Arabī Mullā Ṣadrā
  • Mohammad Javad Asghari, Sayyid MaḤ, MŪ, D. MŪ, SawĪ Page 29
    Religious experience argument is one of the most significant arguments in proving the existence of God in the West. Swinburne – the theistic philosopher – has presented a particular exposition of this argument based on the specific principles he calls “credibility principle” and “witness principle”، which have attracted the attention of the philosophers of religion. It is attempted in this research to explicate Swinburne’s exposition of this argument as well as explaining the above principles.
    Keywords: religious experience, credibility principle, witness principle
  • Sayyid MurtaḌ, ā, Ḥ, UsaynĪ, Shā, HrŪ, DĪ Page 53
    Exclusivism is among the matters of dispute among the theologians and advocates of religions، which has since long ago been of interest to the Christian theologians and emphasized by them and now is facing various challenges. In this writing، only their out-religious reasons، such as referring other religions to Christianity، the Resurrection of Jesus and similar issues are presented from major sources and then critically reviewed. The most significant critiques leveled are the ones that the Christians and even their theologians have brought up، such as lack of logical reasons، incompatibility with comparative studies of religions، the shortcomings and historical performance of Christianity، etc.
    Keywords: exclusivism, individualism, specialism, specificism
  • AlĪ, Ḥ, AqqĪ Page 77
    In this article، after an introduction، two more or less detailed reports of history of science – from the realm of medical science – are provided to clarify that when the scientists face a problem، how they practically solve، interpret، and elucidate it. Then، other various types of elucidation are touched upon، defined، and described. Further on، these same various elucidations are critically reviewed. In conclusion، first، empiricism is explained and then the mind-bending complexity in empiricism is pointed out and argued that without resolving it empiricism cannot be undertaken.
    Keywords: elucidation, analogy, induction, causality, foresight
  • ManṢ, Ū, R. MutamidĪ, WalĪ, AbdĪ Page 105
    The concept of Logos is seen figuratively before Christianity in ancient Greek philosophy and Judaism (Old Testament and some works of Filon of Alexandria). In ancient Greek philosophy، Logos is counted as the first principle، at least up to the middle Platonism period، and more importantly، until the Platonism period; that is to say، as it will be pointed out، Logos was the first principle with Heraclitus and later on with the Stoics and is directly related to the universe without being mediated by any one. On the other hand، Logos has for the first time been identified with Jesus (A. S.) in Christianity (Introduction to Gospel of John). Therefore، here Logos is not used figuratively as it was in the ancient Greek philosophy; rather، it is embodied. First، it is presumed that the reason for the embodiment of Logos in Christianity is the graveness of human sin، as Paul has mentioned in his Letters. However، the truth is that study of Gospel of John and the works of the Church Fathers reveal that the reason for the embodiment of Logos in Christianity is primarily not due to the graveness of human sin but for the revelation of Lord، the Father. Thus، it can be said that the concept of Logos as being a mediator was for the first time brought up in Christianity in opposition to the Gnostic thoughts. Of course، we do not deny the issue of the graveness of sin in the phenomenon of embodiment، but this issue was brought up in Christianity after the prevalence of Paul’s opinions.
    Keywords: Logos, wisdom, Filon, Church Fathers
  • Sayyid MuḤ, Ammad MŪ, SawĪ, Baigi Page 129
    Infinite regress is among the most important philosophical issues which is imaginable in three forms: ascending، descending، and a combination of the two. Philosophers have considered the invalidity of infinite regress as based on two conditions: successive order of regression individuals to each other and the potential conjunction of all individuals in existence. Mīrdāmād believes that the condition for the potential conjunction of individuals does not include descent; thus، this regress is impossible in this respect. In contrast، Muḥaqqiq Sabzevārī and ‘Allāma Ṭabāṭabā’ī، each in some way reject this allegation. It is indicated in this article that what Mīrdāmād means is non-transmutation in terms of atemporal existence and the objections raised are incorrect.
    Keywords: ascending, descending infinite regress, atemporal conjunction, objective predetermination