فهرست مطالب

نشریه جستارهایی در فلسفه و کلام
سال چهل و پنجم شماره 2 (پیاپی 91، پاییز و زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/11/15
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی ارشد ریاحی، افسانه صباغان صفحه 9
    در این مقاله سازگاری قول به استحاله تناسخ و اعتقاد به معاد جسمانی در حکمت متعالیه مورد بررسی قرار گرفته است. به این منظور ضمن تعریف و ذکر اقسام تناسخ، محذوراتی که موجب شده است فلاسفه حکمت متعالیه تناسخ را محال بدانند، جمع آوری شده است و سپس با توجه به آراء این حکماء در مورد چگونگی معاد جسمانی، مشخص شده است که هیچ یک از آن محذورات در معاد جسمانی وجود ندارد و در نتیجه قول به استحاله تناسخ با اعتقاد به معاد جسمانی کاملا سازگار است.
    کلیدواژگان: تناسخ، معاد جسمانی، بدن دنیوی، بدن اخروی، قیام صدوری
  • زهرا تربران، عباس جوارشکیان صفحه 31
    باور به ماده المواد یا هیولای اولی یکی از کهن ترین باورهای بشری در عرصه اندیشه فلسفی است. در میان فلاسفه اسلامی، مشائین آن را تایید کرده و بر آن اقامه برهان نموده اند اما برخی دیگر آن را نپذیرفته اند. در این مقاله سعی شده براهین اثبات ماده اولی و اشکال هایی را که به هر یک، از جانب اندیشمندان اسلامی وارد شده است نقد و بررسی شود. برای رسیدن به این هدف دلایلی که ابن سینا به عنوان بزرگ ترین فیلسوف مشائی در کتب مختلف خود ذکر کرده است جمع آوری و مورد تحلیل و بررسی انتقادی قرار گرفته است. برهان فصل و وصل (دلیل اول)، بر مبنای نقدهای شیخ اشراق، شهید مطهری، و برهان قوه و فعل (دلیل دوم)، با آراء انتقادی آیت الله جوادی آملی و استاد مصباح یزدی و همچنین برهان حدوث (دلیل سوم)، با اشکالات استاد مطهری و استاد مصباح یزدی مورد بررسی قرار گرفته و تحلیل شده است. نتیجه این بررسی آن است که براهین یاد شده در معرض مناقشات جدی قرار داشته و به اثبات هیولای اولی منجر نمی گردند.
    کلیدواژگان: ماده اولی، ماده ثانیه، هیولی، برهان فصل و وصل، برهان قوه و فعل، قاعده حدوث، ن قوه و فعل، قاعده حدوث
  • سید مرتضی حسینی شاهرودی، فاطمه فرضعلی صفحه 57
    از نظر عرفا «خلق» به معنای عرفی آن، وجود حقیقی ندارد و هر آن چه در عرصه گیتی مشاهده می شود، جز تجلی ذات احدی خداوند نیست. همه موجودات «نمود» ند و «بود» حقیقی منحصر در ذات الهی است. به تعبیر دینی هر آن چه در سرای وجود جلوه گری می کند «وجه الله » است. از دیگر سوی، انسان خلیفه الله است و به دلیل جامعیت اسماء الهی و تام بودن مظهریت حق، می تواند سلطه علمی و فعلی بر عالم هستی داشته باشد. از نگاه فیزیک نوین نیز، در بنیاد جهان، یکپارچگی شگفت انگیزی حاکم است و انسان به عنوان تنها ناظر آگاه وبا نگاهی عمیق تر یک «سهیم»، نقش کلیدی و تعیین کننده ای در تبیین و حتی تکوین جهان ایفا می کند، به گونه ای که تصور وجود جهان بدون انسان محال است. در این نوشتار وحدت بنیادین اجزاء جهان و رابطه انسان با جهان هستی در حوزه عرفان و فیزیک به گونه ای تطبیقی طرح و بررسی می شود.
    کلیدواژگان: انسان، خلیفه الله، عقل، وحدت، فیزیک کوانتوم
  • قربان علمی، حامد نظر پور نجف آبادی صفحه 77
    یکی از مسائل مهم ادیان ابراهیمی مسئله ایمان است. پولس رسول و فخر رازی، دو متفکر در دو حوزه دینی اسلام و مسیحیت، در این باره به تفصیل اظهار نظر کرده اند. پولس رسول در بحث از نتایج ایمان از نجات، عادل شمردگی، زندگی جدید، ایمنی از شرور و دشمنان، آرامش و دریافت وعده های خداوند سخن می گوید. فخر رازی نیز معتقد است ایمان عقاب کفر را از بین می برد. وی آمرزش گناهان، امنیت دنیا و آخرت، رزق کریم، بهشت و آسایش ابدی، عزت و محبت را از نتایج ایمان می داند. نظرات این دو متفکر درباره نتایج ایمان قابل مقایسه است؛ این مقاله، با روش توصیفی، تحلیلی و مقایسه ای به بررسی دیدگاه های آن دو در باب نتایج ایمان می پردازد. این بررسی نشان می دهد که هر دو نجات، آرامش، امنیت، آمرزش گناهان و زندگی جدید را از نتایج ایمان می دانند. البته تفاوت هایی در نظرات آن ها نیز وجود دارد.
    کلیدواژگان: ایمان، نتایج، پولس، فخر رازی، آمرزش، آرامش
  • مجید ضیایی قهنویه صفحه 93
    برهان مسامته از جمله براهین اثبات تناهی ابعاد است که در بحث طبیعیات مورد توجه بوده و نتایجی فلسفی در پی دارد. برهان مسامته بر دو مفهوم حرکت و مسامته تکیه دارد و با اثبات امتناع حرکت دایره در صورت عدم تناهی ابعاد به استحاله فرض وجود ابعاد نامتناهی می پردازد. با بررسی مفاهیم کلیدی این برهان و جداسازی بحث ذهن از خارج و مشخص کردن حیطه و چگونگی حرکت در هر یک از این ساحت ها مشخص می شود که این برهان در ذهن به علت نحوه خاص تصور حرکت، نمی تواند مدعای خود را ثابت کند و در خارج نیز به علت عدم امکان حصر شرایط آزمایش و موانع احتمالی، امکان اثبات مدعای خویش را ندارد.
    کلیدواژگان: تناهی ابعاد، برهان مسامته، حرکت فرضی، حکمت متعالیه، حکمت مشاء
  • میردامادی میردامادی، احد فرامرز قراملکی، عزیزاله فیاض صابری صفحه 111
    موضوع مقالهٔ حاضر، مسئلهٔ توحید صفاتی و ارتباط آن با وحدت مصداق و کثرت مفهوم است. در این مسئله، فرضیه عدم کاشفیت کثرت مفهوم از کثرت مصداق به ثبوت می رسد و فرضیهٔ رقیب؛ یعنی کاشفیت کثرت مفهوم از کثرت مصداق، ابطال می شود. هدف اصلی از طرح مسئله مزبور، تبیین نظریهٔ توحید صفاتی است. شیوهٔ تحقیق مقاله، تحلیل مفهومی و گزاره ای و روی آورد تحلیلی- منطقی است. مهم ترین نتایجی که این مقاله به آن ها دست یافته عبارتند از: 1. مفهوم واحد فقط از حیث معنایی خود و نه حیثیات دیگر از مصداق حکایت دارد؛ از این رو، صدق مفاهیم کثیر بر مصداق واحد، جایز است؛ 2. مصداق وجود، مجمع و منشا انتزاع مفاهیم کثیر است؛ 3. صدق مفاهیم مغایر بر ذات واحد مغایرت در مصداق را جز در موارد اختلاف حیثی یا تغایر حقیقت مصداق، اقتضا ندارد؛ 4. از مصداق واحد بسیط حق تعالی، مفاهیم کثیر اوصاف انتزاع می شود.
    کلیدواژگان: مفهوم، مصداق، وحدت، کثرت، توحید صفاتی
|
  • Ali Arshad Riyahi, Afsana Sabbaghan Page 9
    In this article، the compatibility of the opinion on the impossibility of reincarnation and belief in bodily resurrection in transcendental philosophy is studied. To this end، while defining and mentioning different types of reincarnation، some impediments that caused the transcendental philosophers consider reincarnation as impossible are compiled. Then it is specified، with regard to the opinions of these philosophers on the quality of bodily resurrection that none of those impediments exist in bodily resurrection، and consequently، the opinion on the impossibility of reincarnation is quite compatible with the belief in bodily resurrection.
    Keywords: reincarnation, bodily resurrection, worldly body, Hereafter body, subsistence of issuing
  • Zahra Tarbaran, Abbas Javarishkiyan Page 31
    Belief in matter of matters or the prime matter is one of the earliest human beliefs in the field of philosophical thinking. From among the Muslim philosophers، the peripatetics have confirmed it and come up with certain arguments; however، some others have not accepted it. In this article، it is tried to critically review the arguments on proving the prime matter and the objections that Muslim thinkers have raised against each one of them. To achieve this goal، the reasons mentioned by Avicenna as the greatest peripatetic philosopher in his various books are compiled and critically examined and analyzed. The argument through joining and separation (first reason) based on the critiques of Shaykh Ishrāq (Suhrwardī) and Ayatollah Muṭaharī، and the argument through potentiality and action (second reason) with critical views of Ayatollah Jawādī Āmulī and Ayatollah Miṣbāḥ Yazdī، and also contingency argument (third reason) with objections by Ayatollah Muṭaharī and Ayatollah Miṣbāḥ Yazdī are studied and analyzed. It is concluded in this study that the above-mentioned arguments are exposed to serious debates and do not result in proving the prime matter.
    Keywords: primal matter, secondary matter, matter, argument through joining, separation, argument through potentiality, action, principle of contingency
  • Sayyid Murtada Husayni Shahrudi, Fatima Fardali Page 57
    From the point of view of the mystics، “creation” in its conventional meaning does not have a real existence and whatever observed in the universe is but the manifestation of the Essence of Divine Unity. All creatures are “manifested” and the real “Being” is exclusive to the Divine Essence. In religious terms، whatever manifested in the world of existence is “The Face of Allah”. On the other hand، man is the vicegerent of Allah، who can have scientific and practical dominance over the world of existence because of the inclusiveness of Divine Names and the integrity of God’s Epiphany. Similarly، in view of modern physics، an amazing integrity governs the substructure of the world; and man، as the only conscious observer with a deeper outlook of a “participant”، plays a key role in elucidation or even evolution of the world، in such a way that it is impossible to imagine a world devoid of man. In this writing، the fundamental integrity of the world’s components and man’s relation to the world of being in the field of mysticism and physics is studied and brought up in a comparative way.
    Keywords: man, vicegerent of Allah, intellect, unity, quantum physics
  • Qurban Ali Ilmi, Hamid Nazarpur Najafabadi Page 77
    One of the most important issues of Abrahamic Religions is faith. Paul the Apostle and Fakhr Rāzī، two thinkers in two religious fields of Christianity and Islam، have expressed their opinions in details in this regard. In discussing the consequences of faith، Paul the Apostle talks about salvation، justness، new life، security from devils and enemies، calmness and reception of God’s promises. Fakhr Rāzī also believes that faith would remove the punishment of blasphemy. He views forgiveness of sins، safety in this world and the Hereafter، noble sustenance، Paradise and eternal well-being، dignity and affection as being among the consequences of faith. The views of these two thinkers concerning the consequences of faith are comparable. The present article addresses their viewpoints on the consequences of faith with a descriptive، analytical، and comparative method. This survey indicates that both consider salvation، calmness، security، forgiveness of sins، and a new life as the consequences of faith. However، there are some differences in their opinions as well.
    Keywords: faith, consequences, Paul, Fakhr Razi, forgiveness, calmness
  • Majid Diyai Quhnaviya Page 93
    The contraposition (musāmita) argument is among the arguments for proving the finitude of dimensions that has received attention in discussing physics and has yielded some philosophical consequences. Contraposition argument is based on the two concepts of motion and contraposition، and by proving the impossibility of the motion of circle in case of the infinitude of dimensions، it deals with the impossibility of presuming the existence of infinite dimension. By examining the key concepts of this argument، separating “mind” from “the exterior”، and specifying the scope and quality of each one of these dimensions، it is clarified that this argument cannot prove its claim in mind due to the particular manner of imagining motion، and fails to do so in the exterior due to the impossibility of restricting the condition of experiment and the contingent obstacles.
    Keywords: finitude of dimensions, contraposition argument, hypothetical motion, transcendental philosophy, peripatetic philosophy
  • Seyyed Majid Mirdamadi, Faramarz Qaramaliki, Aziz Fayaz Saberi Page 111
    The subject of the present article is the problem concerning the unity of attributes and its relation to the unity of referent and multiplicity of concepts. In this problem، the theory of non-revealingness (‘adam-i kāshifiyat) of the multiplicity of concepts from multiplicity of referent is proved; and the rival theory، i. e.، the revealingness of the multiplicity of concept from the multiplicity of referent is disproved. The main purpose of bringing up the above issue is to elucidate the unity of attributes theory. The research method of the article is conceptual and propositional analysis and the approach is logical-analytical. The most important outcomes that this article has achieved are: 1. The concept of wāḥid (one) denotes referent only in terms of its meaning and not in other terms; thus، applying of multiple concepts to a single (wāḥid) referent of one is permissible; 2. The referent of existence integrates and originates the abstraction of multiple concepts; 3. Application of contradictory concepts to one essence would not necessitate contradiction in referent، except in modal difference or real contradiction.
    Keywords: concept, referent, unity, multiplicity, unity of attributes