فهرست مطالب

نشریه بحوث فی اللغه العربیه
سال دهم شماره 1 (پیاپی 20، بهار و تابستان 1398)

  • تاریخ انتشار: 1398/01/12
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمد ابراهیم خلیفه شوشتری*، طالب ربیعی صفحات 1-20
    الملخص إن الدراسات الاسلوبیه تنظر إلی النص الادبی علی انه وحده متجانسه ومتلاحمه ولا یمکن عزل اجزائها بعضها عن بعض. وهذه المقاله تدرس سوره یونس A من منظارها الصوتی، وهو احد مواضیع الدراسه الاسلوبیه وتهدف إلی کشف العلاقه بین الصوت والمعنی فی السوره ومدی التلاحم والتناغم بین الاصوات ودلالاتها. تعمدت الدراسه إلی المنهج الإحصائی فی کیفیه توزیع الاصوات الموجوده فی السوره وتحلیلها ودلالتها. واتضح لنا ان التعبیر القرآنی وظف الاصوات فی السوره تعبیرا یشعرنا بدلاله السیاق عن طریق إیحاءات الاصوات.ولوحظ ان لهذه السوره وحده ایقاعیه نوعا ما، بحیث غلب علی ها میلها إلی الاصوات المجهوره والشدیده، وایضا کثره تکرار الاصوات التی تتصف بالوضوح کاصوات المد واللین والاصوات البینیه، وهذا ما نراه مطردا فی الکلام العربی، وهی بذلک لم تخالف قواعد اللغه، وإنما سارت علی خطاها. وهذا الإیقاع المنتشر فی السوره سلس مرن رزین، وقلما نراه تعلو نبره اصواته او تخفی کثیرا جدا. جاءت الاصوات فی ها متناسقه مع مضامین وغرض الآیات الوارده فی ها، بحیث لا یمکن استبدال اصواتها بغیرها وتبقی الآیه علی ما هی علیه من الدلاله والجمال.
    کلیدواژگان: القرآن، سوره یونس، الاسلوبیه، الصوت
  • عبدالاحد غیبی*، محمد جهان گیری اصل صفحات 21-36
    اللغه العربیه لغه اشتقاقیه. فالکلمات فی ها لا تعیش فرادی، بل لها مجتمعات مشترکه رغم کثیر من لغات العالم. وهذه المیزه معروفه عند اهل اللغه. هذا من جانب، ومن جانب آخر لها میزه اخری، وهی قضیه الحرکات التی تنتج منها المعانی. فکل حرکه تتصف بعده خصائص تمیزها عن باقی الحرکات وتعطی لها خاصیه صوتیه، بحیث تدل علی معنی معین دون غیره. یستهدف هذا البحث دراسه تاثیر اقوی الحرکات ای الضمه (قصیرها وطویلها) فی معانی مفردات وجمل اللغه العربیه والقرآن الکریم. فدراسه تاثیر الضمه فی تقویه بنیه الاسماء والافعال والتراکیب النحویه تکون المحاور الرئیسه فی هذه المقاله. تعتمد هذه الدراسه علی المنهج الوصفی التحلیلی، حیث تبحث عن وصف الصوائت ووجودها فی بنیه الکلمات فی اللغه العربیه والقرآن الکریم. النتائج المستقاه من البحث تبین ان الضمه هی اقوی الحرکات، وهذه القوه تودی إلی تقویه المعنی فی المفردات والتراکیب الصرفیه والنحویه، حیث المرفوعات فی التراکیب النحویه هی العمده علی عکس المنصوبات والمجرورات التی هما فضلتان. فیمکننا ان نضع قاعده لغویه جدیده معنونه ب«اقوی الحرکات تدل علی اقوی المعانی»، کما قیل سابا: «زیاده المبانی تدل علی زیاده المعانی» و«اقوی الحروف تدل علی اقوی المعانی».
    کلیدواژگان: علم الدلاله، اقوی الحرکات، اقوی المعانی، الصوائت، الضمه
  • صحبت الله حسن وند* صفحات 37-50
    یعد الاستثناء من الاسالیب الشائعه فی اللغه العربیه، حیث قد حظی باهتمام وافر لدی الالسنیین وخاصه علماء النحو والاصول لتبیین دلالاته فی صمیم اللغه. ومما یدل علیه هذا الاسلوب هو تخصیص المستثنی بالحکم، ولا یفید الاستثناء هذا المعنی حتی تتوفر له شروط. ترمی هذه الدارسه إلی تبیین هذه الشروط وتقییمها معتمدا علی المنهج الوصفی والتحلیلی، کما یوظف المنهج المقارن لدراسه آراء النحویین والاصولیین فیما یتعلق بهذه الشروط. تدل نتائج البحث علی ان القدامی من النحاه لم یتعرضوا إلی دراسه الاستثناء کمخصص، بینما عالجه المتاخرون متفقین علی إفاده الاستثناء معنی التخصیص متاثرین بالاصولیین فی هذا الموضوع. فوجهات نظر النحویین والاصولیین تکون متشابهه فی بعض شروط الاستثناء، لکنها تختلف فی بعض آخر منها. وقد کان لعلماء الاصول دور فی عدد من هذه الشروط کقصد المتکلم والانفصال الزمنی بین المستثنی والمستثنی منه، وهناک شروط اخری کمقدار المستثنی وجنسه، وهذه الشروط وإن استمدت حجتها من کتب النحو، إلا انها اکتست بطابع فقهی میزها عما وجد فی کتب النحو. فمثل هذه الشروط تکون محل النزاع بین الفریقین.
    کلیدواژگان: الاستثناء، التخصیص، النحو، الاصول، المقارنه
  • حامد پورحشمتی درگاه، شهریار همتی*، تورج زینی وند، یحیی معروف صفحات 51-72
    لقد تمکنت السیمیائیه بفرض منهجیتها المجدیه علی ساحه النقد الادبی المعاصر من إجلاء مکامن النصوص الشعریه ورصد شبکه علاقات نصیه فی ها؛ فهی تعمل علی إضاءه نشاط النصوص فی المقاربات النقدیه والکشف عن شیفرات البنی اللغویه وتقییم مدی مرونتها مع التعابیر الإبداعیه. یعد محمد عفیفی مطر شاعرا مصریا کبیرا یحظی تعبیره بنسق من الرموز والمفاهیم الغامضه التی تتوجه معظمها نحو إشارات معرفیه نشیطه تتیح فرصه مغتنمه لمقاربه شعره من روی مختلفه کرویه السیمیائیه. من هذا المنطلق، اخترنا السیمیائیه فی دراستنا لقصیده مکابدات کیخوتیه کی نخطو مع الاستعانه بها فی ساحه دلائلها المکنونه وإشاراتها المعرفیه الفاعله مهما کانت لسانیه او غیر لسانیه. تدل حصیله البحث علی ان الشاعر لتحقیق السمات التعبیریه العلیا فی القصیده المعنیه، یستعیر معظم الفاظه من لغه الحیاه الیومیه ویسعی ان یقلل من وطاه لغته التصویریه الغامضه من جهه ویبعد عن التعبیر المباشر من جهه اخری، لکنه ما زال ینغمس فی سلسله من المفارقات الضدیه التی تحدث خرقا کبیرا بین واقعه الملموس وتصوراته الذهنیه. تجتمع غایه الصور المستعمله لهذه القصیده فی الطبیعه والمفردات التی تتعلق بها، وإن یرافق هذه الصور خرق النظام اللغوی المعتاد فی طریقه التمتع بالمفردات والنظره إلی ها. تملک عتبات القصیده النصیه دورا سافرا فی إناره طریقه ولوج الشاعر فی النص وإیصاله إلی نهایه منشوده، إلی جانب فضاء النص الجمالی الذی یبین فی القصیده خصوصیته الفریده عن طریق الوان التشاکل والتباین حصولا علی الانسجام النصی الشامل بواسطه اختیار الالفاظ المتباعده والمتقاربه معا.
    کلیدواژگان: المفردات الرئیسیه: السیمیائیه، العتبات النصیه، فضاء النص الجمالی، محمد عفیفی مطر، قصیده مکابدات کیخوتیه
  • فاطمه شیرزاده طاقانکی*، انسیه خزعلی، رقیه رستم بور ملکی صفحات 73-84
    یرتبط اسم حلقه براغ اللسانیه باللسانیات الوظیفیه عموما؛ إذ انها اهتمت بوظیفه اللغه، وهی التواصل واسبقیه الوظیفه علی البنیه، لانالوظیفیین ینظرون إلی علاقه الوظیفه والبنیه عبر التاکید علی دور المتکلم والسامع. واما الجرجانی بصفته عالما فی البلاغه واللغه وصاحب» الوظیفیه « کتاب دلائل الإعجاز، فیرکز علی المواءمه بین الوظیفه والبنیه، والتی تعد من اهم المعالم الوظیفیه. وبناء علیه یمکن القول إنتتقارب مع البلاغه العربیه عامه بما ان مهمه البلاغه هی الترکیز علی العلاقه بین المقام والمقال. إذن یستهدف هذا البحث دراسه العلاقه بینالوظیفه والبنیه عند الجرجانی عبر الترکیز علی مبادئها وهی: وظیفه اللغه، والعلاقه بین البنیه والوظیفه، ودور المتکلم والسامع من خلالتطبیقها علی التقدیم والتاخیر، والحذف، مستخدما المنهج الوصفی التحلیلی لتبیین علاقه نظریه النظم للجرجانی والوظیفیه عبر تفسیرهذه النماذج. ومما توصل إلیه البحث هو ان نظریه الجرجانی تتمحور علی ان الوظیفه الاساس للغه هی إقامه التواصل بین متکلمی ها،والتواصل لا یکون بالمفردات، وإنما یکون بالجمل والوظیفه سابقه علی اللفظ، والوظیفه المقصود ههنا وظیفه مقامیه. وبناء علیه نستطیعان نعتبر الجرجانی وظیفیا، ولو عنده تشابهات مع المدارس اللسانیه الاخری.
    کلیدواژگان: الوظیفیه، البنیه، البلاغه، حلقه براغ، عبدالقاهر الجرجانی
  • مریم رحمتی ترکاشوند*، اشرف مانع فرهود صفحات 85-104
    إن الهدف الاساسی الذی تروم الباحثتان الوصول إلیه هو تسلیط الضوء علی کیفیه استخدام نازک الملائکه اللغه الشعریه ودراسه طبیعه الالفاظ التی تتناولها ودلالاتها المعنویه. علی هذا الاساس وللوصول إلی الهدف نفسه، هذا المقال بعد الغور فی دواوین نازک الشعریه، یعالج الموضوع بالمنهج الوصفی التحلیلی ومن خلال انقسام المستویات الاداء اللغوی عند الشاعره إلی خمسه اقسام، وهی الاداء بلغه الموروث واللغه المحکیه ولغه الحزن ولغه الحب واللغه الرومنسیه. من اهم النتائج التی توصلنا إلی ها فی هذا البحث اننا راینا لغه الحزن عند الشاعره ممزوجه بالغربه التی عاشتها الشاعره نفسها وعبرت عنه فی اغلب قصائدها. اما بالنسبه إلی الحب، فهناک علاقه بینه وبین القصائد المبهمه المبطنه المملوءه بالاسرار التی لا یفک شفراتها إلا هی، والتی عبرت عنها بمعان عده لتجری نهرها الشعری، حیث جاءت الفاظها محمله بالدلالات الروحیه السامیه. لالفاظ الطبیعه ایضا حظ کبیر فی قصائدها لما تقتضیه العلاقه بین الشعراء الرومانسیین والطبیعه؛ وکان عدم الاستقرار فی حیاتها عاملا مهما لرسم الطبیعه فی قصائدها. إن ظاهره التکرار التی عبرت عنها الشاعره بانها إلحاح علی جهه هامه فی العباره یعنی بها الشاعر اکثر من عنایته بالعباره، قد اعطت لتکرارها لونا براقا بما تشتهیه القصیده. وفیما یخص الکلام المحکی فقد تناولته من لسان الناس بلغه بسیطه غیر مستغلقه وتنطلق من صوغ المتداول. والاداء بلغه الموروث، والذی تصدره الموروث الادبی والشعر القدیم، ولکنه لم یوقعها فی حدود الرصف الجامد، بل هو عملیه اتحاد للإتیان بشیء جدید.
    کلیدواژگان: الشعر العراقی المعاصر، نازک الملائکه، اللغه الشعریه، الاداء اللغوی
  • سید مهدی مسبوق *، رسول فتحی مظفری، نعمت الله به رقم صفحات 105-120
    إن تعلیم النحو العربی فی الجامعات الإیرانیه کماده جوهریه والعمود الفقری للغه العربیه قد واجه تحدیات عدیده وعقبات وفیره. لا تقتصر هذه العقبات علی الطلبه الإیرانیین، فإنما یعانی منها الناطقون بالعربیه وغیرها. نحاول فی هذه الدراسه التی اعتمدت علی المنهج الوصفی التحلیلی، ان نلقی نظره علی الطرائق التقلیدیه والحدیثه لتعلیم النحو العربی وندرس الصعوبات والعقبات التی تواجه ها طرائق تعلیم النحو العربی فی الجامعات الإیرانیه فی مرحله البکالوریوس وندرس الرکائز الاساسیه للعملیه التعلیمیه التعلمیه وهی الاستاذ، والطالب، والمواد الدراسیه بغیه التوصل إلی حل لهذه الصعوبات والعقبات. توصلت الدراسه إلی انه لا یمکن الترکیز علی طریقه واحده دون الاخری؛ إذ یجب ان نجمع بین الطرائق المختلفه بعد تعدیل بعض طرائق التعلیم الخاطئه فی الجامعات الإیرانیه، وسد الثغرات الموجوده فی الکتب الدراسیه إلی جانب إفساح المجال لمساهمه الطلبه طیله الفصل وعرض الامثله التی تلائم واقع حیاتهم، واختیار الکتب النحویه التی تحظی بالمنهجیه فی ترتیب الدروس وعرض القواعد وتتحاشی عن القواعد النادره والشاذه والخلافات القائمه بین اصحاب المدرستین الکوفیه والبصریه.
    کلیدواژگان: تعلیم النحو، طرائق التعلیم، الجامعات الإیرانیه، العملیه التعلیمیه التعلمیه، العقبات، الحلول
  • علی عندلیب، السید حیدر فرع شیرازی * صفحات 121-134
    إن المفارقه کفن من الفنون الحدیثه قد احتلت محل مصطلحات غربیه النشاه عن اصل إغریقی متفلسفی. فاخذت مسارها فی الادب العربی وتوسعت حوزتها، وهی من المصطلحات التی اشتملت علی معان کثیره، فتشابهت مع المشترک اللفظی فی علم البلاغه من جهه، واقتربت من النقد الادبی فی التخاطب الثقافی والاجتماعی من جهه اخری. وقد وجدنا دور الدلاله فی هذا الخطاب عالیا، بل إنها هی التی تبرز کإحدی الاسالیب الدلالیه فی البلاغه والنقد الادبی. فحاولنا الکشف عن الزوایا الدلالیه للمفارقه، وهی الکشف عما تبطنه المفارقه من التضاد فی المعنی والاشتراکفی اللغه، کما ان المفارقه تبدو فی ظاهر الامر انها هی الاسالیب البلاغیه نفسها فی المعانی والبیان والبدیع. ولکن القارئ بعد النقد والتنقیب یری بونا شاسعا بینها وبین سائر الاسالیب البلاغیه. وبعد الإلمام بالموضوع فی اسلوب تحلیلی، فسرنا مصادیق المفارقه فی علم الدلاله واستعنا فی ها بالنظریات الحدیثه، وقد اعطت ابحاثنا هذه للمفارقه مظهرا دلالیا تجمع بین السخریه والمناقضه کمشترک لفظی وتکشف عن معنی متضاد لما یبوح به المتکلم لیجعل المخاطب عرضه للسخریه احیانا فإما تنعکس فی الکلام او یغطی ها الموقف والمقام.
    کلیدواژگان: الادب العربی، النقد الادبی، البلاغه، المفارقه، السخریه، المناقضه
  • فاطمه پرچکانی * صفحات 135-146
    إن الادب والفن اتجاه جمالی یعتبر وسیله للمتعه عند المخاطب، إلا انه فی الوقت نفسه یعد طریقه معینه بارزه من الطرق الموجوده لإقناع المخاطب واسترضائه؛ إذ یحاول الفنان باستخدام الوسائل الموجوده بین یدیه لکی یرسخ فی ذهن المخاطب اهدافه التی قد تبلورت فی اثره الفنی. لذلک لا یمکن ان یتم حصر الفن فی الآثار البصریه او المجرده والموسیقی، بل یمکن ان نعتبر کل خطاب سیاسی تضمن عناصر فنیه اثرا فنیا. یرمی هذا المقال إلی تحلیل الخطابات السیاسیه اللبنانیه المعاصره بالاستناد علی التقنیات الکلامیه وفقا لنظریه التداولیه او علم المقامیه. ولقد تم اختیار النماذج من المجتمع اللبنانی الشیعی لشخصیتین سیاسیتین هما الامین العام لحزب الله السید حسن نصر الله ورئیس المجلس اللبنانی ورئیس حرکه "امل" نبیه بری اللذین عرفا بانهما یستخدمان الطرق الاقرب إلی إنشاء العلاقه مع المخاطبین وإقناعهم. نستنتج بعد دراسه خطاب هذین القائدین السیاسیین ان بدایه خطابهما ومتنه ونهایته تمتلک عناصر تجدر الدراسه، وتجعلهما ینجحان فی التاثیر علی المخاطب وإقناعه، کاستخدام استراتیجیه الإقناع والموثرات النفسیه لنجاح خطابهم امام المخاطب.
    کلیدواژگان: الخطاب السیاسی، لبنان، التداولیه، الجمهور، الکلام
  • مهین حاجی زاده *، کلثوم تنها صفحات 147-163
    قصیده مقتل القمر من القصائد التی کتبها امل دنقل الشاعر المصری بعد تجربته الحقیقیه للحیاه الإنسانیه فی القریه. وما کرسه الشاعر فی القصیده هو الثنائیه القائمه بین المدینه والقریه فی صوره رمزیه. فقد رسم الشاعر فی القصیده لوحه رومانسیه تعتمد علی تقنیات السرد فی اغلبها لینقل إلی القارئ مشهدیه جنائزیه تضفی علی القصیده الحزن والفقد، وهی متکونه من اربع مقاطع سردیه ذات بعد درامی. هذه الدراسه عالجت القصیده معتمده علی المنهج الوصفی التحلیلی وعلی البنیویه قائمه علی سته المستویات الصوتیه، والترکیبیه، والصرفیه، والمعجمیه، والدلالیه والرمزیه. تدلت النتائج علی ان الشاعر فی المستوی الصوتی قد اختار البحر المتلائم مع عاطفته الحزینه؛ وفی المستوی الترکیبی تنوعت عنده الاسالیب بین الخبریه والإنشائیه والاسمیه والفعلیه التی توحی کلها بالحزن؛ وفی المستوی الصرفی استخدم الفعل الماضی ودلالته فی القصیده، وهو اکثر الفعل هیمنه فی ها؛ وفی المستوی المعجمی تبدو کلمات شعره سهله المعنی فی البدایه، ولکنها غامضه وتحتاج إلی تفسیر فی ابسط اشکالها؛ واستعان الشاعر فی المستوی الدلالی بالصور الفنیه، ومنها التشبیه والاستعاره بالکنایه و... کوسیله للتعبیر عن مشاعره؛ وفی المستوی الرمزی استلهم الشاعر من التراث الدینی کالمسیح 7 ویوسف النبی 7 حتی یجسد لنا بهذا التشبیه عدم انتماء اهل المدینه إلی القمر والقیم. إذن القصیده من الفها إلی یائها مفعمه بالرموز والدلالات؛ فلا شک ان قراءه بنیویه لهذه القصیده تلعب دورا بارزا فی فهم النص والقبض علی المعانی وتعتبر خیر وسیله للتواصل معها استجابه للارتیاد الذی یتعلق بالنفس.
    کلیدواژگان: دراسه بنیویه، امل دنقل، قصیده مقتل القمر، المدینه، القریه
|
  • Mohammad Ebrahim Khalifeh Shooshtari *, Taleb Rabiei Pages 1-20
    Stylistic studies look at the literary text as a homogeneous and coherent unit that we cannot isolate its parts from each other. In this study, Surah Yunus has been studied in terms of its Phonetics aspect, which is one of the most important issues in stylistic studies. This study aims at revealing the relationship between sound and meaning in this Surah and the extent of the cohesion and harmony between these sounds and their implications. This study was based on the statistical method in the distribution and analysis of the voices in the Surah. In this research, it was discovered that, in the Quran, the voices have been amazingly used. So, you can guess the meaning by the type of voices which is used in the verses. And it was found that this Surah has unity in terms of rhythm, and tends to present loud sounds. It was also repeated with a large number of clear voices such as soft and accent voices. This is common in the Arabic speech. In fact, the Surah has followed in this field of Arabic language structure. This rhythm in the Surah presents almost smooth and flexible rhythm, which is rarely seen its tones goes up or down except when necessary. The voices came in harmony with the content and purpose of the verses, so that their voices cannot be replaced by others, and the verse remains as it is a sign of significance and beauty.
    Keywords: Al-Quran, Yunus Surah, Stylistic, Sound
  • Abdolahad Gheibi *, Mohammad Jahangiri Asl Pages 21-36
    Arabic language is a derivative language, so that words do not live alone, but, unlike many other languages ​​in the world, they only get their true meaning in a lexical community. This feature is known among linguists. On the other hand, this language has another feature, and that is the issue of vowels that generate meaning. Each vowel has its own special features that distinguish it from other movements and vowels, so that it only implies a definite meaning. The aim of this research is to study the effect of the strongest vowel phoneme, long and short Arabic ‘Dhammah’, on meaning in Arabic language and the vocabulary of the Holy Quran. Thus, studying the effect of Dammah in strengthening the structure of nouns, verbs, and syntactic compounds are the main issues of this research. The research was based on the descriptive-analytic approach which investigates sounds in Quranic words and Arabic language. Finally, the results of this research show that Dammah (which is equal with /u:/ and /u/ in English) is the strongest vowel phoneme. This power might lead to strengthening the meaning of words and grammatical-syntactic compounds. So, it is possible to propose a new linguistic principle: the strongest vowels imply the strongest meanings.
    Keywords: Semantics, Strongest phonemes, Deepest meanings, Vowel phonemes, Dhammah
  • Sohbat Allah Hasanvand * Pages 37-50
    Exclusion is a frequent form in Arabic syntax which its semantic significations have always been of interest to linguists, especially scholars of syntax and rhetoric to explain their semantic meanings in their text. Allocation of exclusion to proposition is one of the semantic implications of the exclusion rule to which some conditions are specified. The present research was conducted via an analytical-descriptive method and using an adaptive method to explain and analyze these conditions and syntacticians’ views regarding this issue. The results show that previous syntacticians did not consider exclusion as a specifier, while the later syntacticians analyzed the effect of the jurisprudents in exclusion, and all agree on the meaning of the appropriation in this form. Syntacticians and jurisprudents’ views regarding some of the allocation of exclusion are similar and regarding others is different. Exclusion quantity, exclusion gender, the speaker's intention, and the time-interval between the excluding and excluded are the most important exclusion conditions for appropriation of specified meaning, that jurisprudents have played a role in designing and clarifying the latter two conditions. Although these conditions have been documented in the justifications in syntax, on the one hand, they are of principle-jurisprudential nature, and the layout of the plan is different from that in the syntax, and on the other hand, there are disagreements among the scholars and principles regarding these terms.
    Keywords: Exclusion, Allocation, Syntax, Principles, Comparison
  • Hamed Poorheshmati, Shahriar Hemati *, Tooraj Zinivand, Yahya Maroof Pages 51-72
    Semiotic proceeds to investigate the hidden points of poetic texts and follows a network of textual relations using beneficial methodology in contemporary periodical criticism, and causes the dynamics of texts in critical reviews and identifies existing codes in linguistic structures and measures their flexibility with innovative concepts. Muhammad Afifi Matar is a great Egyptian poet, whose expression possesses a set of codes and ambiguous concepts that are often related to effective cognitive marks, which provides an excellent opportunity to review his poetry in various aspects, such as semiotics. Therefore, in the ode of ‘Don Quixote’s sufferings’, we chose the methodology of semiotics, till we step forwards with the help of it, within the boundaries of this circumstances and linguistic or non-linguistic effective cognitive diagnostics. The result of this research reveals that, the poet borrows most of his vocabulary from everyday life in order to achieve the expressive capabilities of the present ode, in order to reduce the pressure of his complex visual language and, on the other hand, to avoid direct statement, but still it plummets in a chain of paradoxes that create a huge gap between the tangible reality and his mental imaginations. The images used in this ode are summarized in terms of nature and terms which are related to it, although these images of the same language system are disarranged in the application of vocabulary and the way that we look at them. The poet’s thresholds play a major role in representing the manner in which the poet enters the text and brings him to the right end, and the aesthetic space of the text presents its own unique character through a variety of phrases and contrasts in the ode, so that it helps the overall coherence of the text by choosing the far and nearer vocabulary.
    Keywords: Keywords: Semiotics, Textural Thresholds, Aesthetic Space of the Text, Muhammad Afifi Matar, ‘Don Quixote’s Suffering’ Ode
  • Fatemeh Shirzadeh Taghanaki *, Ensiyeh Khazali, Roghayeh Rostampour Maleki Pages 73-84
    “Prague” group is among constructionist linguists because they noticed the functionof language “communication” and prioritized the function of language rather than its structure. Their studies do not concentrate on the structure of language but it focuses on the relationship between the structure and its meaning, the role of speaker andhearer. The role of rhetoric is to study the appropriation of speech, in the other wordsrhetoric examines the harmony among the discourse, texture and condition where speech is presented along with its meaning and also the role of speaker and listener. So, it can be said that applied principles of syntax and rhetoric are common and the book entitled ‘Miraculous Reasons’ written by Jorjani is one of the biggest rhetoric books where the signs of functionalist can be found; since harmony between the formand meaning or function, or function and structure are among the most important signs of functionalist in the Jorjani’s book. The aim of present study is to examine the functionalist principles including: the role of language, relationship betweenstructure and function, the role of listener and speaker and then to match these principles based upon Jorjani’s theory. Primacy and recency in the words and deletion are studied in Jorjani’s theory. The most important result of this study is that, in the view of Jorjani, the main task of language is to communicate between the listener and speaker and this communication isn’t possible in the form of sentence and text, then task and function is prioritized over term and structure. If the speakerbegins his/her speech with a verb, it means that he doubts about verb occurrence andif he begins with a noun, there is a doubt in its subject. This is in common in all interrogative, negative or positive sentences. Definiteness or indefiniteness of predicate is also proportional to texture of speech.
    Keywords: Functionalist, Structure, Rhetoric, Prague, Abdul-Ghaher Jorjani
  • Maryam Rahmati Torkashvand *, Ashraf Mana Farhud Pages 85-104
    The main purpose of the researchers of this paper is to examine the specific creative aspect Nazok Al-Malaeke’s poetic innovations, the famous and critic contemporary poet to examine how poet's use of poetic language and the study of the nature of poetic words and hidden implications thereof, and her special linguistic style.  Accordingly, to achieve the aforementioned goal, this study is done by descriptive-analytic method and with partitioning applied aspects of language into five parts during the poem, namely, to study the language of groom or sadness, love, legacy, of spoken and romantic. The results show that the language of sadness is blended with her experienced abandonment in many idiots. The language of love in her idiots is full of secretaries which can be decoded by herself. And most of the vocabularies related to the language of love implies the moral and spiritual concepts. There are many vocabularies related to nature which implied the secret or explicit concepts in her poem. On the other hand, instability and unrest in her life is the important agent to apply such these concepts in her idiots. The study of spoken language shows that she applied a few spoken and linguistic words in her poems which are vague and unknown. These words related to Arabic literary legacy in her poems are not lifeless and insensitive, but also, the poet exploits the legacy of language in order to express her poetic intentions.
    Keywords: Iraqi Temporary Poem, Nazok Al-Malaeke, Poetic Language, Linguistic Applications
  • Seyyed Mahdi Masboogh*, Rasoul Fathi Mozatari, Nematollah Behragham Pages 105-120
    Learning Arabic syntax in Iranian universities is an important lessson in teaching Arabic language,and has many challenges,obstacles. Of course,these barriers are not limited to Iranian students,Arabs are also faced with these challenges in learning Arabic syntax. This research uses a descriptive-analytical method to study the traditional,modern methods of teaching Arabic syntax,the problems,obstacles facing undergraduate students in Arabic language,literature in order to find solutions to these challenges,barriers,the three main components of the teaching,learning process,including a professor,student,subject matter,have been studied. The results of the research showed that only one method cannot be emphasized,ignored other methods,in order to do so,taking all educational practices into account,they should eliminate the inefficient methods of teaching syntax,pave the ground for students to participate in the classroom and,based on examples of students' daily life,professors should introduce a book to students that presented a methodology,avoid the syntactic rules of use,the differences between the synagogues of Basra,Kufa.
    Keywords: Teaching Syntax, Teaching Methods, Universities in Iran, Teaching, Learning Process, Barriers, Strategies
  • Ali Andalib, Seyyed Heydar Far Shirazi * Pages 121-134
    The origin of irony is not only from Greek philosophy but also, it is a modern literary approach. Irony has enterd and expanded in Arabic literature. Irony includes many meanings and in science of rhetoric similar to verbal sharing and in cultural and social communication near to literary critisim. We have found the role of semantic in this discourse is noticable, and it emerges as a semantic method in rhetoric and literary criticism. So, we tried to uncover the semantic dimension of the concept of irony, and to reveal the contradiction of meaning and verbal sharing. However, it seems that irony is the same as common arts in rhetoric such as meaning, eloquence and exquisite. There are many difrences between irony and rhetorical methods. The authors, using new ideas by an analytical method, interpreted examples of irony. The conclusion of this research is that the term irony -from a semantic point of view- is a verbal sharing that cinsists of sarcasim and paradox. In orther to use verbal or situational sarcasim, speakers redicule the person and say the meaning different to what speakers say.
    Keywords: Arabic Literature, Literary Criticism, Rhetoric, Irony, Sarcasm, Paradox
  • Fatemeh Parchekani * Pages 135-146
    Art as an aesthetic trend is a means of pleasure to the endpoint audience; however, at the same time it is a way to convince the audience and satisfy them as the artist tries to utilize existing means to internalize goals that are manifested in the work in the mind of the audience. Therefore, art cannot be limited to visual or abstract music effects, but can be regarded as an artistic effect of every political speech or scientific theory that contains artistic elements. This article aims at analyzing political speech based on verbal techniques. Two Lebanese political figures were chosen among the Lebanese Society: Hezbollah Secretary-General Sayyed Hassan Nasrallah and the Speaker of Lebanese Parliament/head of the Amal Movement, Nabih Berri, who are known for using the closest ways to connect with and convince endpoint audience. This way, the introduction, body, and concluding remarks in the speeches of these two leaders contain elements which are worth analyzing aesthetically. The results showed that the introduction, body and conclusion of their speeches have discoursal elements including the use of persuasion strategies and psychological effects that are related to the audience and convinces them, that help the two leaders to influence the audience by their words.
    Keywords: Political Discourse, Lebanon, Pragmatic, Audience, Speech
  • Mahin Hajizadeh *, Kolsoom Tanha Pages 147-163
    The ode ‘Maghtal al-Qamar’ is a poem written by Amal Dongol, an Egyptian poet, after his experience of human life in the village. In this ode, his dichotomy and bipolar approach to city and village is expressed in an encoded manner. In this poem, the poet, relying on the storytelling technique, created a sad scene together with sorrow and grief for the audience. This ode consists of four sections of dramatic narrative. This research is a structural research based on a descriptive-analytical method that examines the structure of this ode in five levels of audio, syntax, grammar, terminology, semantics, and codes. The results of the research indicate that the poet at the audio level has a poetic weight proportional to the dramatic atmosphere of the ode, and at the syntax level has used the various declarative, nominal, and verbal statements; and at the grammar level has used a lot of past verbs. At the level of terminology, the words of the ode are simple in appearance but have complex and obscure meanings. At the level of semantics, the poet uses artistic images such as simile, metaphor, and so on to express his feelings. At the level of the codes, the poet uses religious myths such as Christ and the Prophet Yusuf, portrays the lack of dependence of urbanite on authentic values. From the beginning to the end, this ode is full of mystery and duality, and structural readings can play an important role in reopening the text nodes and attaining the meaning of the ode.
    Keywords: Structural Study, Amal Dongol, The ode ‘Maghtal al-Qamar’, the City, the Village