فهرست مطالب

نشریه بحوث فی اللغه العربیه
سال هفتم شماره 2 (پیاپی 15، پاییز و زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/28
  • تعداد عناوین: 6
|
  • المقاله الاصلیه
  • محمد اجاقی، محمد خاقانی اصفهانی، امیر قمرانی صفحات 1-18
    بعد ان بثت نظریه الذکاءات المتعدده فی انحاء العالم، قام توماس ارمسترونج (1984) بدمج هذه النظریه بالاهداف المعرفیه ل‍‍«بلوم» واثری بذلک کلتا النظریتین ووسعهما. إضافه إلی تصنیف کل من الذکاءات المتعدده فی الاهداف المعرفیه السته، مهد ارمسترونج بهذا الدمج الطریق لإعداد المناهج المدرسیه والمواد التعلیمیه وتقویمهما. إنه قدم انموذجه فی إطار جدول یختص محوره الافقی بالاهداف المعرفیه ومحوره العمودی بالذکاءات المتعدده. علی ذلک، ونظرا لمکانه الکتاب المدرسی فی النظام التعلیمی عامه وتعلیم اللغه بشکل اخص، یهدف هذا البحث بمنهج تحلیل المحتوی إلی إلقاء الضوء علی النشاطات التعلیمیه فی کتب العربیه فی الثانویه الاولیلی للمدارس الإیرانیه. یحدد هذا الامر الذکاءات والاهداف الاکثر تداولا فی الکتب المدروسه، کما یبین کمیه توزیع الذکاءات وکیفیتها فی ها، والمنطق الحاکم علی توزیعهما.
    ومن اهم ما توصلت إلیه هذه الدراسه ان الذکاءات اللغویه والمنطقیه والبصریه والجمعیه، والاهداف المعرفیه الدنیا (التذکر والفهم والتطبیق) هی الذکاءات والاهداف الاکثر تداولا وحضورا فی هذه الکتب، ویکاد لا یوجد فی ها مصداق للذکاءات الجسمانیه والموسیقائیه والفردیه والطبیعیه، واهداف التحلیل والتقییم والإبداع. کذلک، یخضع المنطق الحاکم علی ترتیب وتوزیع الذکاءات والاهداف فی الکتاب للبرنامج المدرسی ودلیل المعلم.
    کلیدواژگان: الاهداف المعرفیه، تحلیل المحتوی، کتب العربیه فی الثانویه الاولی، نظریه الذکاءات المتعدده، تعلیم اللغه العربیه فی المدارس الإیرانیه
  • رسول بلاوی صفحات 19-31
    مفرده «الصوصمتیه» منحوته من لفظتین هما «الصوت والصمت»، وتدل علی اقتران وامتزاج هاتین الظاهرتین فی النص الواحد. للصوصمتیه دلالات خاصه یرکز علی ها الشاعر لنقل مشاعره وانفعالاته للمتلقی، وقد نجدها حاضره بقوه فی بعض القصائد النثریه التی اعتمدت فی بناءها الفنی علی لغه ثنائیه قائمه علی الإیحاء. ظاهره الصوصمتیه تعتبر من الثنائیات والمفارقات الضدیه التی یوظفها الشاعر فی النص للتعبیر عن اللاجدوی والواقع المتناقض. وتعد من اهم التقانات الاسلوبیه التی شکلت حضورا واسعا ومکثفا فی دیوان «اصابع المطر» للشاعر العراقی حبیب السامر. هذا المقال وفقا للمنهج الوصفی التحلیلی، یهدف إلی دراسه لغه الصمت وما تنتجه من اصوات ودلالات فی دیوان «اصابع المطر» لکی یکشف الجوانب المسکوت عنها فی خفایا النص الشعری. تظهر الصوصمتیه فی نصوص السامر کلغه وسطیه فی اشکال مختلفه منها استنطاق الصمت وامتزاجه بالاصوات، والهرطقه الصمتیه التی تثیر المتلقی وتحرضه علی اقتحام العالم الداخلی للنص، واخیرا الصوصمتیه المتجسده بالصور البصریه کالتنقیط والتفتیت والاشکال الهندسیه. وقد توصل البحث إلی نتائج اهمها ان الشاعر استخدم «الصمت» استعمالا مجازیا لیعبر عن حاله التناقض والتمزق، وعن حالاته النفسیه وإسقاطاته الروحیه فی مواجهه اللاجدوی. وفی ظل الظروف القاسیه التی تسود العراق، الصوت عند السامر یمثل العجز والخواء، ویصبح عاجزا عن إیصال الفکره، فیمتزج مع الصمت ومدلولاته لتتشکل لغه ثالثه (صوصمتیه) اکثر إیحاءا وعمقا.
    کلیدواژگان: الشعر العربی الحدیث، العراق، الصوصمتیه، حبیب السامر، دیوان اصابع المطر
  • علی صیادانی، بهنام فارسی صفحات 33-46
    إن القصر من اهم مباحث یطرح فی علم المعانی وله طرقه المختلفه. یذهب کثیر من القدماء إلی تسویه هذه الطرق فی الدلاله وإلقاء المعنی علی المتلقی، ولکن فی راینا ان کل طریق من هذه الطرق یختلف عن آخر، فالقصر بالنفی والاستثناء یختلف عن القصر ب«إنما»، والقصر بحرف «بل» یختلف عن القصر بحرف «لا».
    تسعی هذه الدراسه التی اعتمدت فی خطتها علی المنهج الوصفی التحلیلی ان تکشف عن الفروق الاساسیه بین طرق القصر. وهذا بالتاکید علی ان لکل طریقه معنی یفرقها عن الاخری.
    توصل البحث إلی ان تعدد طرق القصر دلیل علی ثراء اللغه و تنوع صیغها، وهی لیست من قبیل الترادف، بل بینها فروق جوهریه فی النحو و المعنی. وملخص ما یتیح لنا ذکره فی هذا المجال هو ان کل بنیه للقصر یتضمن معنی لا یوجد فی بنیه اخری و لها دلاله لا یمکن الحکم علی ها بالمساواه بینها وبین الآخر. إضافه إلی ان احکام الوجوب انتقلت من النحو إلی البلاغه فی تمییز مواضع المقصور من المقصور علیه، و هذا الوجوب یمنح المعنی دقه و بیانا. فی النهایه جدیر بالذکر ان القصر بصیغه «النفی والاستثناء» بما فیه من بنیه نحویه متقن وخاص، یعد اهم اسالیب للقصر فی إلقاء المعنی.
    کلیدواژگان: اسالیب القصر، المعنی، النحو، الفروق الجوهریه
  • هیام طعمه مطلک، صادق فتحی دهکردی صفحات 47-60
    لقد احتوت الخطبه الشقشقیه علی اسلوبیه ممتعه فقد تضمنت القیم اللغویه وبعدها الدلالی، کما تضمنت القیم الترکیبیه وبعدها الترکیبی، وکذلک احتوت علی العلاقات المتداخله فی وحده النص وابعادها فی السیاق، او ما یطلق علیه «علم المناسبه»، وباتحاد النص وابعاده تمکنا من الوصول إلی القیم الجمالیه وبعدها التاثیری بسبب جمال النص، واسلوب الخطبه.
    إن هذه المقاله تتضمن دراسه اسلوبیه للخطبه الشقشقیه بمستویاتها الاربعه؛ و هی الصوتی، والصرفی، والترکیبی، والدلالی. وذلک لاهمیتها فی الدراسه الاسلوبیه، فالخطبه ملیئه بالمحسنات البدیعیه، وهو دیدن امیر البیان u فی خطبه، فهی تستوقفک فی کل موقف، بل فی کل لفظه تجذبک نحوها لما تمتلک من القیم اللغویه والجمالیه.
    ومن النتائج التی توصل المقال إلی ها: الاهتمام بدور الحروف ودلالاتها، و ایضا الکشف عن المستویات اللغویه لما تحوی من جمالیات عالیه لاسیما فی استعمال الزمن ، والإحاله الضمیریه ، وجموع الکثره، وکذلک وحده النص الذی احتوی علی التراکیب اللغویه العمیقه المضامین، بل إن استعمال الإشاره او التلویح فی الخطبه هو اجمل ما توصل إلیه البحث. والمنهج المتبع فی البحث هو المنهج الاسلوبی الذی یعتمد علی دراسه النصوص علی المستوین اللغوی والادبی.
    کلیدواژگان: الشقشقیه، الاسلوبیه، التحلیل اللغوی، المستوی الصوتی
  • علی اکبر مرادیان قبادی، سیدمحمود میرزایی الحسینی، صدیقه کرمی صفحات 61-75
    لقد کان للإبل اهمیه بالغه وشان عظیم فی حیاه العرب القدامی، وقد نری صدی ذلک فی لغتهم حیث وضعوا للدلاله علی هذا الحیوان وما یتعلق به من آلات وادوات مفردات کثیره ادت إلی توسیع نطاق هذا الحقل الدلالی توسیعا لافتا، فلا بدع ان نشاهد فی نهج البلاغه ایضا حضور هذه المفردات واستعمالها باسالیب ادبیه بلاغیه. تنوی هذه الدراسه بمنهج وصفی تحلیلی ان تعالج دلالات واسالیب استعمال الالفاظ الداله علی اعضاء الإبل التی وردت فی نهج البلاغه وما ابدعه الإمام فیه بواسطتها من اغراض ومعان وتعبیرات، وقد حصلنا علی نتائج لافته؛ منها ان الإمام وظف هذه التعبیرات توظیفا مجازیا لیفید اغراضا تدور حول الإسلام والعقیده واهل البیت والعباده والحث علی الجهاد فی معظم الاحایین بغیه ان یجسد للمخاطبین تلک المفاهیم عبر تعبیرات والفاظ مانوسه یلمسونها فی حیاتهم.
    کلیدواژگان: البلاغه، علم الدلاله، الجمالیه، الإبل، اعضاء الإبل
  • سید رضا میراحمدی، علی نجفی ایوکی، زهرا سهرابی کیا صفحات 77-98
    إن الاسلوبیه منهج نقدی لسانی تقوم علی دراسه النص الادبی دراسه لغویه وفکریه، لاستخلاص اهم العناصر المکونه لادبیه النص؛ إذ تجعل النص الادبی منطلقها الاصلی. ولخطوره هذا النهج فی استکناه المفاهیم المکنونه وراء الشکل تستهدف هذه الدراسه إلی تطبیق الاسلوبیه بمشوار المنهج الوصفی التحلیلی علی قصیده «من مذکرات المتنبی فی مصر» للشاعر المصری المعاصر امل دنقل؛ باعتبار الشاعر من ابرز اقطاب الحرکه الادبیه فی مصر وواحد من الشعراء العرب المعاصرین الذین اتجهوا إلی الإبداع فی المعانی واللغه الشعریه تزامنا مع حرکه الحداثه، حیث نراه یلفت انظار النقاد بترکیزه علی لغته الشعریه جنب اهتمامه بالمضمون والمفهوم، غیر انه یحرص علی إخراج نصه الشعری عن مالوف الکلام وعما هو معیار بحیث یودی ما ینبغی له ان یتصف به من تفرد وإبداع وقوه جذب.
    ومن اهم ما ینتج البحث ان امل دنقل حاول ان یجسد هواجسه السیاسیه والاجتماعیه فی خلد المتلقی عبر التقنیات المختلفه. والقصیده بمجملها تحتوی علی التوازی والتماثل بین ما اراد وما قاله الشاعر. ودنقل یجعل المکافحین والثوریین رموزا فی قضیه التشبث بتراب الوطن، فی حین یهجم علی الذین یستحوذ علیهم الذل والخوف. وهکذا اخذ یقدم تجاربه المعاصره للمتلقی بشکل رمزی لیصبح صوتا صارخا فی الحث علی الثوره والمقاومه تجاه جمیع الوان الظلم والاستبداد.
    کلیدواژگان: الاسلوبیه، امل دنقل، التقنیات، الانزیاح
|
  • Mohammad Ojaghi, Mohammad Khaqani Isfahani, Amir Ghamarani Pages 1-18
    Following the widespread acceptance of multiple intelligences theory, Thomas Armstrong (1984), in the initiative action, integrated it with Bloom's taxonomy And enriched the theory. Actually, Armstrong helped remarkable by this integration to classify each of multiple intelligences in each of the six levels of cognitive domain, as well as better planning and targeting and designing curricula and educational content contributed. Armstrong model is in the form of table that the horizontal axis is assigned to the taxonomy and the vertical axis is assigned to multiple intelligences.
    Therefore, according to the textbook in the field of education and language learning, using content analysis, the current research plans on the basis of this educational model to describe and analyze content of course book Arabic in middle school and to evaluation the most common intelligence and cognitive level, and to show how the distribution of intelligence and cognitive levels in the book, and the logic governing that are influenced on the preparation and distribution of intelligences and cognitive levels in this book.
    The results show that linguistic, logical mathematical, spatial visual, and interpersonal intelligences are common, and low levels of cognitive (remember, understand, and apply) are involved in these books, and bodily kinesthetic, musical, intrapersonal and naturalist intelligences, and high levels of cognitive (analyze, evaluate and create) are almost not present in these books. Also, the logic governing on the distribution of intelligences and cognitive levels follows the framework of the curriculum and teacher book.
    Keywords: Content, Course Book Arabic in middle school, MIT, RBT, Arabic Teaching in Iranian Schools
  • Rasoul Balawy Pages 19-31
    The voice-silence phenomenan is one of those paradoxes which had been used by the poet in the texts to explain the parodoxical reality. This phenomenon is so clear in Habib Alsamer poetry. This descriptive study trys to work on the silent language in " the fingures of rain" and to reveal voices in the text. This technicality in Alsamer's texts reveals itself as a middle langusge in different ways such as interrogating silence and mixing it with phones and voiceless heresy that affect the reader so well. lastly, voice -silence incarnates in in images such as dripping and friability and diagrams. We concluded that the poet used silence as a metaphor to express paradoxes and his bad moods in confronting nothing in the bad situations in Iraq. The voice for Samer is the inability. He became unable to send the thought, so he mix it with silence to create a third language.
    Keywords: Arabic modern poetry, Iraq, the voice, silence, Habib alsamer, the fingures of rain
  • Ali Sayadani, Behnam Farsi Pages 33-46
    Qasr or hasr (restriction) is one of the techniques of semantics that can be used in different ways. Most of former thinkers believed that despite differences that exist in how these methods convey meaning to readers or audience, they function similarly. This research is a descriptive-analytical study of methods of qasr and tries to elaborate on the fundamental differences among these methods. It is also an attempt to invalidate former thinkers’ claim and tries to find the answer to this question: Can we assert that different methods of qasr are the same and have similar function although we know that those methods have been influenced by syntax. To find the answer to this question, different methods of qasr are introduced first, and then they are compared so that their differences are revealed. In conclusion, it is proved that every method of qasr has a specific meaning which makes its unique and it is not possible to consider different methods of qasr identical in terms of their function. It is also shown that all structures of qasr are based on syntactic rules and the issue of wujub which has entered rhetoric from semantics is a distinctive factor which distinguishes maqsur (the thing restricted) from maqsur alayh. Finally, qasr through negation and exception is the most important method of qasr because it has a peculiar syntactic structure.
    Keywords: method of qasr (restriction), Meaning, syntax, fundamental differences
  • Hyam Tomeh Motlak, Sadeq Fathi Dehkordi Pages 47-60
    Ive included the sermon Alhqhqih to study the stylistic fun, included the language of values ​​and then semantic, also included compositional values ​​and then synthetic, and also contained the interrelationships in the unity of text and dimensions in the context, or the so-called B (the appropriate flag), and the Federation of text and dimensions were able to access to aesthetic values ​​and then impressionist because of the beauty of the text, style sermon.This article includes Drashoslobah four levels of speech Alshqshqih, a voice, morphological, structural, and semantic; and that of their importance in the stylistic study, Valkhtabh filled Bamahsnat Alibdieih, which didn Amir statement, peace be upon him in his speeches, they Tstoagafk in every position, but in every word attracts you towards what possessed of linguistic values, and aesthetic.
    It is the findings of the article are: Attention to the role of the characters and their implications, and also detect the linguistic levels, to contain the high aesthetics, particularly in the use of time, and the assignment of conscience, and the masses of abundance, as well as the unity of the text, which contained linguistic structures deep implications, but the use of reference or waving in the sermon is the most beautiful findings Find him.
    Keywords: Alshqshqih, stylistic words, linguistic analysis, voice level
  • Aliakbar Moradiyan Ghobadi, Sayed Mahmood Mirzaee Alhoseyni, Sedighe Karami Pages 61-75
    Camel has of more importance in Arabian ancient life and great site and we can see its reflex in their language so that they use for this animal and its tools and the other related instruments for indicating it that has caused the interesting expansion of the frame of the sematic area. So when in Nahj-ol-Balaghah, the presence and the use of these words we see them in a literary ways, should not be surprised. This study with analytical- descriptive way tries that their reasons and the way of word's use indicating words body of camel exist so that it examines in Nahj-ol-Balaghah purposes, concepts and interpretations that Imam has created with help of them that in which we have achieved significance results. Including Imam has utilized these interpretations metaphorically, and mostly the purposes around Islam and believe and the household of the prophet of Islam and their guardianship and worship and encouragement to Jehad shows so that by interpretation and significant words, that they touch in their life, describe those concepts.
    Keywords: Imam Ali (a), Nahj, ol, Balaghah, semantics, esthetics, camel, the body of camel words
  • Sayyed Reza Mirahmadi, Ali Najafi Ivaki, Zahra Sohrabikiya Pages 77-98
    Stylistics is a critical approach focusing lexically, intellectually, and literally on the text to extract main literary elements of the text. As a result, literary text can be supposed as its basis and in fact, stylistics is originated from the text. This analytic-descriptive study is to analyze a poem by …….(1983-1940) as one of the outstanding pioneers of literary movement in Egypt. Donqul is one of the Arab contemporary poets which following the innovation movement, offers a specific attitude towards innovation in poetic language and meaning. As a consequence, due to his concern about this poetic language and meaning, he has been criticized by literary critics. Also, he is particularly concerned about presenting his poems quite extraordinarily, unfamiliarly, and against the norms. This denotes his uniqueness, innovation, and tensile strength.
    Of the main results of this study is that D. attempted to objectify his political and social concerns in the audience. His poems convey some sort of consistency an balance between the poet’s intention and work. D. symbolizes warriors and revolutionaries in resorting to homeland. However, he rushes those with speculation and fear against enemies. Therefore, he offers such sort of contemporary experiences to the audience in a symbolic way so as to stimulate them against oppression andtyranny.
    Keywords: stylistics, Amal Donqul, assimilation, defamiliarization, inter, contextuality, symbol, mask