فهرست مطالب

فرهنگ مشاوره و روان درمانی - پیاپی 5 (بهار 1390)

فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی
پیاپی 5 (بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/04
  • تعداد عناوین: 7
|
  • عزت الله کرد میرزا نیکوزاده صفحه 1
    مرور مطالعات و مقالات اخیر بیانگر آن است که بخش عمده ای از این پژوهش ها به آزمون ماهیت و درمان اختلالات مختلف پرداخته اند. جنبش پست مدرن رویکردهای جایگزینی را در حوزه درمان و آموزش برای کمک رسانی موجب شده و پارادایم از کاهش گرایی و رویکرد مشکل محور، به طرف پرورش توانمندی ها تغییر یافته است. تاب آوری و تاب آور بودن با هدف تبیین توانمندی های فردی و بین فردی که قادر به کمک به افراد جهت انسجام مجدد پس از از هم گسیختگی هستند، یکی از این رویکردها است. جمعیت هدف عبارت از تمامی معتادان داوطلب درمان در مراکز تهران که از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای، گروه های مورد نظر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (درمان آدلری و روان درمانی مثبت) و یک گروه کنترل جای داده شدند. هر یک از گروه ها 15 نفر بودند. نتایج این پژوهش نشان دادکه روان درمانی آدلری و روان درمانی مثبت در ارتقای تاب آوری افراد وابسته به مواد موثر بوده است. به عبارت دیگر، مطابق فرضیه ها، مداخلات آدلری و مثبت در ارتقای تاب آوری اثربخش عمل نموده ولی گروه کنترل تغییر مثبتی را نشان نداده است.
    کلیدواژگان: تاب آوری، روان شناسی مثبت، روان درمانی مثبت، روان درمانی آدلری، توانمندی های منش
  • طیبه بلالی، عذرا اعتمادی، مریم سادات فاتحی زاده صفحه 29
    پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل پیش بینی کننده سازگاری پس از طلاق در زنان مطلقه شهر اصفهان انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش کلیه زنان مطلقه شهر اصفهان در سال 88 می باشند که ازدواج مجددی نداشتند. نمونه پژوهش 100 زن مطلقه از شهر اصفهان بودند که به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای از بین مراکز سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام شهر اصفهان انتخاب شدند و با توجه به هدف و فرضیه های مطرح شده مورد آزمون قرارگرفتند. فرضیه پژوهش این بود که عوامل روان شناختی (سبک های دلبستگی، ویژگی های شخصیتی، سلامت روانی) و ویژگی های جمعیت شناختی با سازگاری پس از طلاق زنان مطلقه رابطه دارد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سازگاری پس از طلاق فیشر، پرسشنامه سبک های دلبستگی، پرسشنامه پنج عاملی شخصیت (فرم کوتاه)، پرسشنامه SCL90 و پرسشنامه جمعیت شناختی محقق ساخته بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که بین سبک های دلبستگی، ویژگی های شخصیتی در ابعاد روان رنجوری و برون گرایی و همچنین سلامت روان در بعد افسردگی با سازگاری پس از طلاق رابطه معناداری وجود دارد (1./.p<). بین ویژگی های جمعیت شناختی سن، درآمد و سازگاری پس از طلاق هم رابطه معناداری وجود دارد (5./.p<). بنابر این می توان گفت برخی از عوامل روان شناختی و جمعیت شناختی می تواند سازگاری پس از طلاق زنان را پیش بینی کند.
    کلیدواژگان: سازگاری پس از طلاق، عوامل روان شناختی، سبک های دلبستگی، ویژگی های شخصیتی، سلامت روان، ویژگی های جمعیت شناخت
  • رزگار محمدی صفحه 55
    هدف از این پژوهش بررسی هستی شناسی جان انسانی از دیدگاه مولانا در مثنوی معنوی است. جان انسانی به عنوان یک هستنده بدون در نظر گرفتن هستی او قابل فرض نیست. از جانبی دیگر می توان مثنوی معنوی را هستی شناسی جان انسان نامیدکه لبریز از سخن در مورد هستی انسان است. مولانا خود نیز اندیشمندی هستی نگر وکل گرا است که از رویکردهای جزءنگرانه نسبت به وجود انسانی انتقاد می کند. در این پژوهش محقق با روش کتابخانه ای و جستجو در مثنوی معنوی به وسیله کشف الابیات جعفری، ابیات مرتبط با مقوله های هستی شناسی جان را استخراج وآنها را در پنج مقوله جمع بندی کرده است. در این پژوهش به بحث در مورد وحدت یافتگی وکل نگری، مرگ، شناخت دیالکتیکی، پویایی و نوشوندگی وکشندگی و جذب کنندگی به عنوان پایه های هستی انسان در دیدگاه مولانا از دیدگاه روانشناسی پرداخته شده است. در بررسی اشعار مولانا در قصه طوطی و بازرگان و بر پایه آن در شش دفتر مثنوی معنوی هستی انسان یک کلیت وحدت یافته معرفی شده است که به صورت مداوم در حال نوشدن و تغییراست. شناخت هستی شناسانه بر پایه اضداد است و مرگ در هستی نوشدن و تغییراز حالتی به حالتی دیگر نه پایان است. نیروی عمل در هستی کششی است که ما را به سمت آنچه که هستیم و می خواهیم می کشاند. هستی شناسی جان در دیدگاه مولانا در مقوله های وحدت یافتگی وکل نگری، مرگ، شناخت دیالکتیکی، پویایی و نوشوندگی وکشندگی و جذب کنندگی جمع شده است. با دیدگاه روانشاختی این پایه ها می تواند مبنایی هستی شناسانه و معرفت شناسانه برای نظامهای روانشناسی و روان درمانی بومی باشدکه بر مبنای منابع اصیل ایرانی-اسلامی است.
    کلیدواژگان: هستی شناسی جان، مولانا، مثنوی معنوی
  • محمدحسین سالاری فر، حمیدرضا پوراعتماد، محمود حیدری، علی اصغر اصغرنژاد فرید صفحه 77
    فراشناخت یکی از فرآیندهای عالی شناختی است که با سایر قابلیت های شناختی رابطه مثبت دارد و از طرف دیگر به عنوان یک عامل زمینه ساز در بیشتر آسیب های روان شناختی مد نظر قرار می گیرد. هدف این مطالعه مشخص کردن مولفه های فراشناختی بازدارنده و تسهیل کننده نگرانی بود. روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. نخست بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای، نمونه ای شامل 318 دانش آموز پسر پایه دوم دبیرستان از منطقه شش آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شد. سپس از آنان خواسته شد تا پرسشنامه های باورهای فراشناختی ولز و کارترایت - هاتون (2004)، حالت فراشناختی اونیل و عابدی (1996) و نگرانی مایر و همکاران (1990) را تکمیل نمایند. تحلیل رگرسیون چند متغیری گام به گام و همبستگی های تفکیکی نشان دادکه باورهای فراشناختی با نگرانی رابطه مثبت دارد و بین حالت فراشناختی و نگرانی رابطه منفی وجود دارد. چهار مولفه فراشناختی کنترل ناپذیری، خودبازبینی، نیاز به کنترل و کفایت شناختی در حدود 46 درصد از واریانس نگرانی را پیش بینی می کنند. مولفه های کنترل ناپذیری، نیاز به کنترل و کفایت شناختی با نگرانی رابطه مثبت دارند و مولفه خودبازبینی با نگرانی، رابطه منفی دارد. براساس نتایج این پژوهش، باورها و حالت فراشناختی با نگرانی، به گونه ای متفاوت رابطه دارند. بنابراین آموزش مولفه های فراشناختی می تواند در کاهش و کنترل نگرانی دانش آموزان موثر باشد.
    کلیدواژگان: باورهای فراشناختی، حالت فراشناختی، بازدارنده، تسهیل کننده، نگرانی
  • آسیه شریعتمدار، صدرالدین شریعتی، علی دلاور صفحه 95
    هدف از تحقیق حاضر تدوین برنامه آموزش هشیاری افزایی وجودی و هشیاری افزایی مبتنی بر اخلاق اسلامی و تعیین و مقایسه اثر بخشی این دو رویکرد بر رضایت از زندگی است. محقق ابتدا برای تدوین برنامه، با بررسی متون مختلف و انتخاب مفاهیم مشترک بین نظریه پردازان وجودی، مبنای کار تدوین را عمدتا بر اساس متون می، یالوم و فرانکل قرار داده و در تدوین برنامه، از مراحل پیشنهادی کوری (2005 c) بهره برده است. در تدوین برنامه اخلاقی، ابتدا با مطالعه اولیه متون اخلاق اسلامی، کتاب جامع السعادات نراقی (به دلیل ساختار منظم و برخورداری از یک نظریه نسبتا منسجم) مورد استفاده قرار گرفت. اما برای مبانی نظری از نظرات جوادی آملی و مطهری نیز استفاده شد. الگوی مراحل این برنامه از مراحل تغببر پروچاسکا و نورکراس (1994) الهام گرفته شده است.
    آزمودنی های تحقیق 45 نفر از دانشجویان دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی است که به صورت تصادفی به سه گروه و سپس هر گروه به صورت گمارش تصادفی درگروه های آزمایشی وجودی، اخلاق اسلامی و کنترل قرار گرفتند. در یکی از دو گروه آزمایشی آموزش هشیاری افزایی وجودی و در دیگری آموزش هشیاری افزایی مبتنی بر اخلاق اسلامی اجرا شد. روش تحقیق روش تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایشی و گروه گواه است. ابزار اندازه گیری مقیاس رضایت از زندگی داینر و همکاران است که پایایی آن در ایران 88/. گزارش شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که آموزش هشیاری افزایی اخلاق اسلامی منجر به افزایش رضایت از زندگی شده است اما آموزش هشیاری افزایی وجودی تفاوت معناداری ایجاد نکرده است. بین دو گروه وجودی و اخلاق اسلامی نیز تفاوت معناداری وجود نداشت.
    کلیدواژگان: هشیاری افزایی وجودی، هشیاری افزایی اخلاق اسلامی و رضایت از زندگی
  • دکترمحمود نجفی، دکترغلامرضا دهشیری، دکترمنصوره شیخی، سولماز دبیری صفحه 115
    پژوهش حاضر با هدف مقایسه سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان بر حسب میزان احساس تنهایی انجام شد. بدین منظور 214 دانشجو (104 پسر و 110 دختر) با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس احساس تنهایی و پرسشنامه سلامت عمومی بود. نتایج نشان داد که بین سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی بر حسب میزان احساس تنهایی تفاوت معنادار وجود دارد. آزمودنی های با احساس تنهایی پایین و متوسط از سلامت عمومی بیشتری نسبت به آزمودنی های با احساس تنهایی بالا برخوردار بودند. آزمودنی های با احساس تنهایی متوسط از سلامت عمومی بالاتری نسبت به آزمودنی های با احساس تنهایی بالا برخوردار بودند. همچنین بین میانگین نشانه های بدنی، اضطراب، نارسا کنش وری اجتماعی و افسردگی بر حسب میزان احساس تنهایی تفاوت معناداری یافت شد.
    کلیدواژگان: سلامت عمومی، پیشرفت تحصیلی، تنهایی
  • عبدالله شفیع آبادی صفحه 137
    دانشگاه ها یکی از مراکز مهم تامین و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص کشور محسوب می شوند. وجود نیروی انسانی ماهر و شایسته نیز برای رشد و توسعه صنعتی هر کشوری ضروری است. بنابراین می توان گفت که دانشگاه ها نقش عمده ای در فرایند توسعه کشور ایفا می کنند البته به شرطی که علاوه بر آموزش مطالب تئوری بر کاربردی کردن آموخته های دانشجویان هم تاکید کنند و یا به اصطلاح، دانشگاهی کارآفرینی باشند. در چنین دانشگاهی دانشجویان با ذهنیتی مثبت و بهره گیری از فرصت ها به جستجو و کشف ناشناخته ها و موارد جدید می پردازند و با ترکیب و تحلیل متغیرهای مختلف و اتکا به توانمندی های شخصی به یافته های تازه ای می رسند که خود و دیگران از آن بهره مند می شوند. لذا به منظور دستیابی به این هدف و برقراری ارتباط هرچه عمیق تر بین دانشگاه و صنعت توصیه می شود دانشگاه ها به اصلاح و بازنگری برنامه های درسی خود بپردازند، مراکز راهنمایی و مشاوره شغلی را تاسیس نمایند و همچنین با شرایطی مشخص بخشی از سهمیه پذیرش سالانه خود را در هر مقطع تحصیلی به کارکنان موسسات صنعتی اختصاص دهند.
    کلیدواژگان: کارآفرین، توسعه صنعتی، دانشگاه
|
  • Ezatallah Kordmirza Nikoozadeh Page 1
    A review of recent articles and studies reveals that most of these researches focus on examining the nature and cure of varied disorders. The postmodern movement creates alternative approaches in the field of therapy and education with new directions for help. The paradigm shift from a reductionistic, problem-oriented approach toward nurturing strengths. Resiliency and resilience with aim of explaining personal and interpersonal abilities which can help the individuals to gain solidarity after disintegration, is one of these approaches.The target population consisted of all volunteer addicts in treatment centers of Tehran which were assigned by random cluster sampling into two experimental (Adlerian therapy and positive psychotherapy) and one control group. Each group contained 15 individuals. The result of this research showed that positive psychotherapy and Adlerian group therapy are effective in promotion of resiliency in drug dependents. According to hypotheses of this study, interventions based on positive psychotherapy and Adlerian group therapy promotes their resiliency but there was no sign of positive improvement in control group.
    Keywords: resiliency, positive psychotherapy, positive psychology, Adlerian group therapy
  • Tayebe Balali, Ozra Etemadi, Maryam Fatehizadeh Page 29
    The purpose of this research was to study predicting factors of post divorce adjustment among divorced women in Isfahan.The research was a correlation study and statistical population were selected from all divorced women in Isfahan in 1388 who had no remarriage. The Participants consisted of 100 divorced women from Behzisty's organization centers and Komite Emdad Emam in Isfahan that were selected by multi-stage cluster sampling method and according to the research purpose and hypotheses.The Research hypothesis includes: there is a relationship between psychological factors(attachment styles, personality characteristics, mental health) and demographic characteristics with post divorce adjustment. The research instruments were Fisher Divorce Adjustment Scale, Adult Attachment Inventory, Five Factor Inventory (short form), SCL 90 questionnaire, and demographic characteristics which was made by the researcher. Data were analyzed by pearson correlation method and step by step regression analysis. The results of the study demonstrated that there was a significant relationship between attachment styles, personality characteristics(neuroticism, extroversion),mental health (depression) and post divorce adjustment (P<0.01).Also there was a significant relationship between demographic characteristics (age, income) and post divorce adjustment (P<0.05). Thus, it is true to say psychological factors and demographic characteristics can predict post divorce adjustment of divorced women in Isfahan.
    Keywords: Post divorce adjustment, psychological factors, Attachment styles, Personality characteristics, Mental health, demographic characteristics
  • Razgar Mohammadi Page 55
    This research was conducted to study the spiritual ontology of human from Rumi's perspective in Masnavi-I Manavi. Spirit as a human being regardless of his being can not be assumed. On the other hand, Masnavi-I Manavi can be called human spiritual ontology which is full of talks about human existance. Rumi is also an intellectual ontologist and holistic scientist who critisized about reduction approaches of human existence.The researcher through a library search and looking up in Masnavi-I Manavsi using Jafari's Kashfo-al-abyat, extracted the related spiritual ontology verses and categorized them into five categories.In this study, Rumi's views on oneness, holism, death, dialectical awareness, dynamism, renovation and attraction as basis of human existence were discussed from psychological perspective. On study of Rumi's poems in "Parrot and Merchant" story and in six volumes of " Masnavi" the human being is introduced as a united whole who is constantly changing. Ontology is based on paradoxes and death is not the end but a change from one state to another. The acting force in life is attraction and is the force that leads us to we are and what we want.In Rumi's spiritual ontology oneness, holism, death, dialectical awareness, dynamism, renovation and attraction are all included. Looking to these basics from Psychological perspective, one can come up with foundations for native epistemology and ontology for psychology and mental health system based on original persian – Islamic sources.
    Keywords: spiritual ontology, Masnavi, I Manavi, Jalāl ad, Dīn Muhammad Balkhī
  • Mohammad H. Salarifar, Hamid R. Pouretemad, Mahmoud.Haidari, Ali A.Asgarnejad Farid Page 77
    Metacognition is one of the highest level cognitive process which has positive association with other cognitive function. On the other hand, it is considered as one of the basic factor in most psychopathological conditions. The purpose of this study was to investigate any possible inhibitory or facilitatory role of metacognitive components of worry. In this correlation study, first,318 high school students were chosen by cluster sampling method from 6 educational regions of Tehran.Then, They were asked to fill in the following questionnaires: Wells & Cartwright – Hatton metacognitive beliefs questionnaire (2004), Onell&Abedi metacognitive State questionnaire (1996) and Meyer et al worry questionnaire (1990).Separate sets of correlation and stepwise multiple regression analyses showed that there was a positive correlation between metacognitive beliefs and worry. On the other hand, there was a negative relationship between metacognitive state and worry. Four metacognitive components (uncontrollability, self- monitoring, need to control and cognitive competence) predict %46 of variance of worry. It was also shown that uncontrollability, need to control and cognitive competence were positively correlated with worry, whilst self- monitoring was negatively correlated with worry. According to the findings of the present study, metacognitive beliefs and metacognitive state are both associated with worry in a different way. However, manipulation of metacognitive components using interventional training would reduce and control worry in worriers.
    Keywords: Metacognitive Beliefs, Metacognitive State, Inhibitor, Facilitator, Worry
  • Asiye Shariatmadar, Sadreddine., Shariati, Ali Delavar Page 95
    The present research was conducted to develop instructional programs of Islamic morals & existential consciousness enhancement & compare their effectiveness on life satisfaction improvement. First of all, for formulating existential program, different texts were monitored and common concepts among existential theoreticians specially May, Yalom & Frankle were chosen as a basis of the work. Corry’s pattern of existential psychotherapy(2005c) was used for various stages of the program. For formulating Islamic morals program, the researcher used jame olsaadat by Naraghy (because of its relatively integrated theory & systematic structure), Javady e Amoly & Motahharys’ ideas. The pattern for stages of this program is derived from change stages in Systems of Psychotherapy by Prochaska & Norcross (1994). The participants (45 students from Allameh Tabatabai University, the Faculty of psychology and education) randomly divided into 3 groups: existential, moral & control group. While experimental groups were given their instructional programs(Islamic morals and existential programs), no intervention was used for the control group. The methodology of this research was experimental. Life Satisfaction Scale (SWLS, Diener et al., 1985, with reliability 0/88 in Iran.) was used to measure life satisfaction. The results demonstrates that Islamic morals consciousness enhancement program improved life satisfaction but existential consciousness enhancement program was not effective. There was not any meaningful difference between experimental and Islamic morals group.
    Keywords: existential consciousness enhancement, Islamic morals consciousness enhancement, life satisfaction
  • Mahmoud Najafy, Gholamreza Dehshiri, Mansoreh Sheykhi, Soulmaz Dabiri Page 115
    The purpose of present study was to compare university student's general health with their academic achievement based on the degree of their loneliness. For this purpose, 214 university students (104 boys and 110 girls) were selected with random cluster sampling. The research instruments were loneliness scale and general health questionnaire.The Results showed that there is a significant difference between general health and academic achievement with consideration of the degree of loneliness. Participants with low and intermediate degree of loneliness had higher general health than participants with high degree of loneliness. Participants with intermediate degree of loneliness had higher general health than participants with high degree of loneliness.There was also a significant difference between somatic symptoms, anxiety, social dysfunction and depression's mean based on the degree of loneliness.
    Keywords: general health, academic achievement, loneliness
  • Abdullah Shafiabadi Page 137
    One of the important centers for providing and training proficient, specialized manpower is universities. Having competent and skilled manpower is necessary for each country's industrial growth and development. Therefore, it could be said that universities play a significant role in developing process of the country, provided that in addition to theoretical subjects, and emphasis to be also made on applied sciences and education, an other words universities shall become entrepreneur. students who are educated in such universities, with clear and positive minds could use the opportunity to search and discover unknowns and new ideas and by synthesizing and analyzing different variables and depending on their own personal abilities find new ideas that can be helpful to themselves and to others. So, in order to achieve this aim and establish stronger relation between university and industry, it is recommended that universities should:- reform and revise their syllabises - establish guidance and vocational counseling centers- based on a certain conditions, dedicate a quota for the yearly admission to those working industrial establishment.
    Keywords: Entrepreneur, Industrial development, University