فهرست مطالب

تاریخ فلسفه - سال دوم شماره 4 (پیاپی 8، بهار 1391)

فصلنامه تاریخ فلسفه
سال دوم شماره 4 (پیاپی 8، بهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/03/03
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سخن سردبیر
    صفحه 5
  • تحول مفهوم جوهر ارسطویی در فلسفه آلفرد نورث وایتهد
    رستم شامحمدی صفحه 7
    نوشتار حاضر برآن است تا با توجه به اصول جهانشناسی پویشی وایتهد، تحلیلی از نگرش او در باب جوهر بمعنای سنتی یا ارسطویی ارائه نماید. بنا به این تحلیل، وایتهد ریشه ماده گرایی علمی دوره جدید را به جوهر ارسطویی برمیگرداند و بدنبال آن در چارچوب فلسفه خویش، مفهوم هستی بالفعل را جایگزین مفهوم جوهر میکند. نکته شایان توجه این است که این اقدام او را نباید مساوی با طرد یکسره جوهر گرفت. بواقع میتوان گفت وایتهد از یکسو نگاهی سلبی به جوهر دارد؛ به این معنا که بلحاظ هستی شناسانه آن را با اصول جهانشناسی خویش ناسازگار میبیند و طرد میکند. از سوی دیگر، نگاهی ایجابی دارد و جوهر را از حیث عملی و زبانی برای اهداف جاری زندگی مفید و موثر میداند. بنابرین، اگرچه وایتهد به نقد جدی جوهر ارسطویی پرداخته و حتی مفهوم دیگری را جایگزین آن ساخته است اما آن را بطور کامل کنار نگذاشته است.
    کلیدواژگان: جوهر، مابعدالطبیعه، هستی بالفعل، جهانشناسی پویشی، زبان
  • بررسی تطبیقی نابودی و نوسازی سالانه کی هان در اساطیر خاورمیانه
    حسین حیدری، علی بهاری صفحه 27
    بشر همواره نگرشی اسطوره یی به کی هان داشته است. آغاز و انجام عالم، تولد و مرگ و فرجام جهان ابعاد این نگرش را تشکیل میدهند و همواره فرجام شناسی نقشی مهم در نحوه نگرش انسان به هستی و فلسفه آن داشته و در دوران معاصر نیز در مکاتب فکری بشر به اشکال مختلف و بصورت جدی مورد توجه بوده است.
    نگاهی به ریشه های اسطوره یی این بعد از تفکر بشر موضوع نوشتار حاضر است و کوشش شده است که در آن، ریشه ها و اشکال مختلف نوسازی سالانه کی هانی در منطقه خاورمیانه و پیامدهای این سنت در نحوه نگرش انسان معاصر به زندگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
    برای ریشه یابی این موضوع، نخست ارتباط آن با آفرینش کی هان و سپس ارتباط آن با تاریخ و اسطوره و برداشتهای گوناگون از تاریخ مورد بررسی قرار گرفته و باورها و آیینهای گوناگون بشر برای گریز از تاریخ (احیای سالانه کی هان و احیای ادواری کی هان) بعنوان نمونه هایی از این تکاپو مرور گردیده و به این نتیجه میرسد که در این انگاره نوسازی ابتدا ایزدان باروری (شهید شونده) این وظیفه را بر عهده داشته اند، سپس شاه و پس از او قهرمان طوفان مسئولیت اصلی را ایفا میکرده است.
    مقاله در پایان، روایت طوفان نوح را با دیگر اساطیر خاورمیانه از جمله با روایتهای مشابه سومری، بابلی، یهوی، کاهن مآب مقایسه و تطبیق میکند.
    کلیدواژگان: اسطوره، کیهان شناسی، فرجام شناسی، نوسازی کیهانی، سال صغیر، سال کبیر
  • محاوره درباره فلسفه ارسطو: نمادی از دوره انتقال
    حسین کلباسی اشتری صفحه 53
    آنچه امروز از ارسطو نقل میشود، اغلب برمبنای آثار آخرین دوره حیات فکری او، یعنی دوره فعالیت علمی در مدرسه مشائی (لوکیوم) و بعبارتی براساس درس گفتارهای مدرسه است که در قالب حوزه های طبیعیات، مابعدالطبیعه، اخلاق، سیاست و هنر و... طبقه بندی شده است.
    آثار دوره های اول و دوم حیات ارسطو یا کمتر مورد توجه بوده یا صرفا جنبه تخصصی و فنی داشته و گویی چندان نقشی در نظام فلسفی وی نداشته است. با پژوهشهای صورت گرفته در چند دهه اخیر روشن شده است که آثار اخیر نه تنها درجه دوم و حاشیه یی نیستند، بلکه اساس و بنیاد نظام اصلی فلسفه ارسطو بشمار می آیند و در فهم و تقریر درست تفکر او نقشی کلیدی دارند. برای نمونه، تلقی او از صور افلاطون هرچند بصورت رایج در موضعی نقادانه خلاصه شده است، با بررسی آثار مذکور روشن می شود که در دوره یی از حیات فکری فیلسوف، این نظریه با تمامی نتایج آن حضوری پررنگ داشته و در یک فرایند زمانی جنبه انتقادی بخود گرفته است. در این نوشتار، با بررسی یکی از مهمترین آثار این دوره، یعنی محاوره درباره فلسفه، ابعادی از تلقی وجودشناسانه ارسطو در دوره دوم یا اصطلاحا دوره انتقال ملاحظه خواهد شد.
    کلیدواژگان: اعداد مثالی، مغان، حکمت باستان، نفس جهانی، نفوس فلکی، الوهیت کیهان
  • بررسی تاثیر فلسفه سیاسی افلاطون بر حکمت مدنی فارابی
    علیرضا صدرا، داود پرن صفحه 71
    طرح «مدینه فاضله» فارابی در فلسفه سیاسی اسلامی، در قیاس با «آرمانشهر» افلاطون نگریسته میشود. اگر این قیاس در ارتباط با تاسیس «حکمت مدنی» توسط فارابی درست باشد، بررسی این بخش از دانش شکل گرفته در دوره میانه اسلامی میتواند پرتویی بر منطق شکست دوران اخیر سرزمینهای اسلامی بیفکند. در این نوشتار برآنیم با توضیح متن گرایانه حکمت مدنی فارابی و با استفاده از روش تحلیل مقایسه یی، تاثیر فلسفه سیاسی افلاطون را بر طرح اقتدارگرایانه مدینه فاضله این فیلسوف مسلمان مورد بررسی قرار دهیم؛ یعنی برخلاف آنچه بطور معمول سعی نموده اند با توجه به مسلمان بودن فارابی، برخی وجوه شرعی دانش تازه تاسیس او را برجسته نمایند، نویسندگان این نوشتار با فرض وجود یک بنیان فلسفی برای آراء معلم ثانی، ریشه نخستین آن را در ایده های افلاطونی پی میجویند. بهمین خاطر، دوری از تعابیر ایدئولوژیک مدرن و سنتی جهت نفی یا اثبات حقانیت مطلق آراء فارابی وجهه اصلی همت نگارندگان این سطور خواهد بود.
    کلیدواژگان: فارابی، افلاطون، مدینه فاضله، آرمانشهر، سعادت، فضیلت
  • هم آوایی ملاصدرا و خواجه نصیر در باب علم و عقل
    عبدالحمید رضوی صفحه 101
    «عقل» عالیترین قوه نفس و «معرفت عقلانی» بالاترین مرحله شناخت است؛ هم در فلسفه ملاصدرا و هم در تفکر خواجه نصیرالدین طوسی. در اندیشه هردو فیلسوف، «عقلانیت» بنیادیترین ویژگی انسان محسوب میشود، با این تفاوت که ملاصدرا «عقلانیت نظری» و خواجه نصیر«عقلانیت عملی» را معیار اصلی میدانند. مقاله حاضر به بررسی مقایسه یی دو مفهوم عقل و علم از دیدگاه خواجه نصیر و ملاصدرا میپردازد.
    خواجه نصیرالدین طوسی گرچه قائل به ارتباط و اتصال نفس ناطقه با عقل فعال بوده و آن را مخرج نفس از قوه به فعل میداند ولی اتحاد آن با عقل فعال را قبول ندارد؛ اما صدرالمتالهین تصریح کرده که نفس ناطقه انسانی با عقل فعال متحد میگردد و فهم این مسئله را مانند اعتقاد به اتحاد عاقل و معقول از افاضات الهی میداند. او به وحدت عقل انسانی باور دارد و به طبیعت علم و غایت و موضوع آن هم آگاه است و در این آگاهی است که به ارتباط علوم و همبستگی آنها از برخی جهات باور دارد.
    ملاصدرا معتقد است علم عبارت است از ظهور معلومات و ثبوت آنها در نفوس یا اذهان. او برخلاف خواجه نصیر، حقیقت علم را از سنخ وجود میداند و آن را همانند وجود ذومراتب و مشکک دانسته و همه مراحل و مراتب آن را، اعم از ادراک حسی، تخیلی و تعقلی، مجرد میداند. از نظر او عقل عبارت است از تمام اشیاء معقول. در مقابل، خواجه نصیر معتقد است در علم حصولی ارتباط انسان با عین خارجی از طریق صورت است که در ذهن انسان حاصل میشود، درحالی که صدرالمتالهین بر این باور است که «... علم نیز مانند جهل به بسیط و مرکب تقسیم میشود. او با ارجاع علم به هستی و وجود، عرصه اختلافات رایج در حوزه ماهوی بودن علم را تغییر داده است».
    کلیدواژگان: عقلانیت، علم، ملاصدرا، خواجه نصیر طوسی
  • مکتب شیراز و زیر ساختهای فلسفی حکمت متعالیه
    اعلی تورانی، منیره سلطان احمدی صفحه 119
    پس از حمله مغول، مرکز علم و فرهنگ از خراسان و ماوراء النهر به شیراز انتقال می یابد و این حوزه بمدت سه قرن بعنوان کانون اصلی حکمت اسلامی قبل از ملاصدرا مطرح می شود که بزرگانی چون قطب الدین شیرازی، میر سید شریف جرجانی، محقق دوانی و خاندان دشتکی ها را در خود پرورده است. تحقیق حاضر ضمن معرفی ویژگی های فکری مکتب شیراز و آراء اندیشمندان آن، به بررسی ارتباط میان اندیشه های این مکتب با مبانی حکمت متعالیه ملاصدرا و نحوه تاثیراتی که بزرگان این مکتب، در شکل دهی زیرساختهای فلسفی حکمت متعالیه ملاصدرایی داشته اند، میپردازد و روشن میسازد که بسیاری از مبانی و عناصر حکمت متعالیه، ریشه در اندیشه های مکتب شیراز دارد که بارزترین آن، ترکیب حکمت مشائی و اشراقی در حکمت متعالیه میباشد.
    کلیدواژگان: مکتب شیراز، قطب الدین شیرازی، سید شریف جرجانی، محقق دوانی، خاندان دشتکیها، صدرالمتالهین، حکمت متعالیه
  • ظهور حکمت صدرایی و نقش آن در احیای حکمت هنر اسلامی
    اکبر فایدئی صفحه 133
    در حکمت صدرایی، عقل و دین و شهود بروشی معقول در کنار هم جمع می آیند تا حصول معرفت و نیل به حقیقت را ممکن سازند. ملاصدرا با الهام از شیخ بهایی و میرداماد، با استخدام درایت در کنار روایت و با بهره گرفتن از تعقل در کنار تعبد و شهود، جلوه یی تازه از فلسفه اسلامی را عرضه کرد. بسیاری از ظواهر دینی و بیانات عمیق فلسفی اهل بیت(ع) پس از قرنها تلاش فکری با ظهور حکمت متعالیه ملاصدرا ادراک و روشن شد و ظواهر دینی و عرفان و فلسفه در آن آشتی کامل پذیرفتند.
    در دوره صفویه که عصر آمیختن فلسفه و شریعت و دینی شدن همه معارف در جهان اسلام است، عرفان در ذهن فلاسفه و متکلمان و فقها بشدت نفوذ کرد و با جمع میان معارف نظری و عملی اسلام (حکمت مشاء و اشراق، کلام، عرفان و فقه) یک نحوه تفکر عقلی پدید آمد که با تفکر ذوقی و دینی درآمیخت.
    تعالیم و عقاید اسلامی و افکار حکمای دوره صفویه بر کل شئون و صور هنری رایج تاثیر گذاشته و حقیقت و حکمت و وحدت در هنر اسلامی متجلی شد؛ بگونه یی که زنده و فعال بودن هنر اسلامی به نسبت حضور باطنی هنرمندان مسلمان با ساحت قدسی دین و باطن نبوی و ولوی باز میگردد.
    کلیدواژگان: عقل، شرع، شهود، حکمت صدرایی، هنر اسلامی
|
  • Whitehead on Substance
    Rostam Shahmohammedi Page 7
    This paper intends to provide an analysis of Whitehead’s view of substance in its traditional or Aristotelian sense based on his process cosmological principles. According to this analysis, he sees the roots of modern scientific materialism in Aristotelian substance and, following this, replaces the concept of substance with the concept of actual being within the framework of his own philosophy. The important point is that this does not mean his total rejection of substance. In fact, we can say that, on the one hand, Whitehead has a negative view of substance in the sense that he sees it inconsistent with his own cosmological principles from an ontological point of view and rejects it. On the other hand, he has a positive view of substance and considers it useful for common purposes of life in linguistic and practical respects. Therefore, it is concluded that, although Whitehead has seriously criticized Aristotelian substance and even substituted it with another concept, he has not totally rejected it.
    Keywords: substance, actual being, metaphysics process, cosmology, language
  • A Comparative Study of the Annual Destruction and Renewal of the Universe in Middle-East Mythology
    Hossein Heydari, Ali Bahari Page 27
    Man has always had a mythological view of the universe. The birth and death of the world constitute the dimensions of this view. Teleology has always played an important role in the quality of man’s view of being and its philosophy. This problem has also attracted serious attention in contemporary philosophical schools.This paper focuses on the mythological roots of this dimension of human thought and tries to analyze the different roots and forms of the annual renewal of the universe in the mythology of the Middle East as well as the consequences of this tradition for the quality of contemporary man’s attitude to life.In order to find the roots of this problem, the writers have initially studied its relationship with the creation of the universe and, then, with history, mythology, and different historical interpretations. They have also reviewed the various human beliefs and traditions for escaping from history (the annual revival of the universe and the periodical revival of the universe) as instances of this effort. They have also concluded that in this renewal belief this responsibility was on the shoulders of certain divine beings, then the king, and then the Storm Hero.Finally, the writers compare the story of Noah’s Storm with other myths of the Middle East, such as the similar Sumerian, Babylonian, and Hebrew narratives as well as with soothsayers’ stories.
    Keywords: myth, cosmology, teleology, renewal of the universe, micro, year, macro, year
  • A Dialogue on Aristotle's Philosophy: A Symbol of the Period of Transition
    Hossein Kalbasi Ashtari Page 53
    What is quoted from Aristotle today is usually based on the works he created during the last period of his philosophical life, when he was involved in scientific activities in the Peripatetic school of Lyceum. In other words, they are based on the notes he taught at this school under the categories of physics, metaphysics, ethics, politics, art, etc. The works of the first and second periods of Aristotle’s life either lacked enough attraction for other thinkers or were extremely technical and specialized. Therefore, they seem to have played a minor role in the development of his philosophical system. However, the studies conducted during the recent decades have revealed that his later works not only are far from being secondary and peripheral but also constitute the basis of the main structure of his philosophy and play a key role in the correct understanding and interpretation of his thoughts. For example, his interpretation of Plato’s Ideas have commonly been summarized in the form of a critique; however, an analysis of his later works in this regard indicates that in a period of his philosophical life, this theory and all of its consequences had a significant presence but developed a critical aspect during a specific period of time. In this paper, through the study of one of the most important works of this period, Dialogue on Philosophy, the writer has examined some dimensions of Aristotle’s ontological interpretation in the second period or the so-called period of transition.
    Keywords: Ideal numbers, the magi, ancient wisdom, universal soul, spherical souls, divinity of the universe
  • Plato's Influence on Farabi's Political Philosophy
    Alireza Sadra, Davood Paran Page 71
    Farabi’s virtuous city (Medina fadilah) in Islamic political philosophy is usually compared with Plato’s utopia. If this comparison in relation to Farabi’s founding of “political philosophy” is correct, the study of this point, which was developed in the middle period of Islam, can illuminate the reasons of the failures witnessed more recently in Islamic countries. The purpose of the writer in this paper is to explore the effect of Plato’s political philosophy on the authoritarian design of the Muslim philosopher’s virtuous city through a text-oriented explanation of Farabi’s political philosophy following a comparative method of analysis. In other words, unlike those who have commonly tried to forefront some of the religious aspects of his newly founded science because of his being a Muslim, the writers of this paper, by assuming the existence of a philosophical basis for the ideas of the Second Teacher, seek its original roots in Platonic ideas. That is why the distinctive feature of this paper is avoiding the modern and traditional ideological terminologies in order to demonstrate or reject the absolute truth of Farabi’s ideas.
    Keywords: Farabi, Plato, virtuous city, utopia, happiness, virtue
  • Unanimity of Mulla Sadra and Tusi Concerning Knowledge and the Intellect
    Abdulhamid Radawi Page 101
    In the philosophies of Mulla Sadra and Tusi, the intellect is the most supreme faculty of the soul, and intellectual knowledge is the highest level of knowledge. Both of them agree that rationality is the most fundamental of all human characteristics, with the difference that the main criterion for Mulla Sadra is theoretical rationality, while for Tusi it is practical rationality. The present paper is devoted to a comparative study of the two concepts of the intellect and knowledge from the viewpoints of these two philosophers.Although Tusi believed in the relationship between the rational soul and the Active Intellect and considered it as the mediator of the soul’s moving from potency to actuality, he does not accept its union with the Active Intellect. However, Mulla Sadra stipulates that the human rational soul unites with the actual intellect and maintains that the perception of this problem, like believing in the union of the intellect and the intelligible, is a divine gift. He has faith in the unity of human intellect and is also aware of the nature of knowledge and its end and subject. In fact, his belief in the connection of sciences and their correlation in certain aspects is rooted in the same awareness. Mulla Sadra believes that the reality of knowledge is the same as existence, as knowledge means the appearance of known things and their affixation in souls or minds. Unlike Tusi, he considers perception and knowledge as a kind of a multi-level and graded existence and argues that all of its levels and grades, including sense perception, imaginal perception, and intellectual perception, are immaterial. In his view, the intellect consists of all intelligible things. In contrast, Tusi maintains that in acquired knowledge man’s relationship with the external object is through the form developed in the human mind. However, Mulla Sadra is of the view that, like ignorance, knowledge is divided into simple and compound types. Through referring knowledge to being and existence, he has transformed the domain of the common disagreements concerning the quiddative nature of knowledge.
    Keywords: Mulla Sadra, Tusi, rationality, knowledge
  • School of Shiraz and the Philosophical Foundations of the Transcendent Philosophy
    Aala Turani, Monireh Soltanahmadi Page 119
    After the Mongol’s Attack, the centers for science and culture were transferred from Khorasan and Transoxiana to Shiraz. As a result, this region was considered to be the main center of Islamic philosophy before Mulla Sadra, which presented such great figures as Qutb al-Din Shirazi, Mir Seyyed Sharif Jurjani, Muhaqqiq Dawani, and the family of Dashtaki. The present research, while introducing the philosophical characteristics of the School of Shiraz and the ideas of the thinkers associated with it, examines the relationship between the philosophical principles of this school with those of Mulla Sadra’s Transcendent Philosophy and the quality of the effects the great thinkers of the school of Shiraz exercised on the development of the philosophical principles of the Transcendent Philosophy. Finally, it explains why many of the elements and principles of this school of philosophy are rooted in the theoretical foundations of the School of Shiraz. The most obvious instance of this point is the combination of the principles of Peripatetic and Illuminationist philosophies in the Transcendent Philosophy.
    Keywords: School of Shiraz, Qutb al Din Shirazi, Seyyed Sharif Jurjani, Muhaqqiq Dawani, Dashtaki Family, Transcendent Philosophy
  • The Rise of Sadrian Philosophy and its Role in the Revival of the Philosophy of Islamic Art
    Akbar Faydei Page 133
    In Sadrian philosophy, the intellect, religion, and intuition have come together in a rational way in order to pave the way for the acquisition of knowledge and attaining the truth. Being inspired by Shaykh Baha’i and Mir Damad, Mulla Sadra presented a new manifestation of Islamic philosophy through relying on insight alongside tradition and benefitting from intellection alongside devotion and intuition. With the rise of the Transcendent Philosophy, many religious principles and profound philosophical ideas of the People of the Prophet’s Household have been clarified and perceived after centuries of philosophical debates. In fact, several religious, gnostic, and philosophical views and principles have completely reconciled with each other in this school.In the Safawid era, which is the period of interaction of philosophy and religion and adoption of a religious nature by all teachings in the world of Islam, gnosis greatly influenced the mind of philosophers, theologians, and jurisprudents. As a result, the theoretical and practical Islamic teachings (Peripatetic philosophy and Illuminationist philosophy, kalam, gnosis, and jurisprudence) came together and created a kind of rational thinking which mixed with religious and dhawqi (related to intellectual intuition) thinking.The Islamic teachings and beliefs and the ideas of the philosophers of the Safawid era have now affected all the common artistic modes and forms and, as a result, truth, wisdom, and unity have appeared in Islamic art. Presently, the liveliness and energy of Islamic art is rooted in the inner presence of Muslim artists in the sacred realm of religion and holy and prophetic innermost.
    Keywords: intellect, Shar, intuition, Sadrian wisdom, Islamic art