فهرست مطالب

مطالعات زبان فرانسه - پیاپی 5 (Autumn-Winter 2011)

مجله مطالعات زبان فرانسه
پیاپی 5 (Autumn-Winter 2011)

  • تاریخ انتشار: 1391/10/04
  • تعداد عناوین: 6
|
  • اکرم آیتی صفحات 5-20
    در ادامه راه یاکوبسن که اصل تشابهات و توازی را به عنوان خصوصیت اصلی کارکرد شعر معرفی می کند، مارک دومینیسی نظریه خود را از دیدگاه پست یاکوبسنی با تمرکز بر مساله تعامل شکل و محتوا در متن شعری تعریف می کند. بر اساس این نظریه، تشابهات صوری در شعر از طریق تداعی الگوهای اولیه (پروتوتیپ ها) در فهم معنی عمل می کنند. در این راستا، ویژگی های ظاهری شعر جهت تحرک بخشی فرآیند تفسیر شعری لازم است.
    این مقاله با تکیه بر «تئوری تداعی» مارک دومینیسی و از خلال دو متن از آثار تئوفیل گوتیه رابطه ای را که شعر میان زبان و واقعیت پدید می آورد بررسی کند و نشان دهد که چگونه فهم شعر بر پایه جریان تداعی است.
    همچنین می کوشیم تحولاتی را که بیان شعری در عبور از فرم روایی به فرم شعری متحمل می شود مطالعه کنیم.
    کلیدواژگان: نظریه تداعی، تداعی، توصیفی، توازی، الگوی اصلی، تئوفیل گوتیه، سفر به اسپانیا، اسپانیا
  • ریم بن یعقوب صفحات 21-36
    مقاله حاضر بر آن است تا به بررسی استفاده تمثیل به عنوان نوعی از کاربردهای زبان شناختی بپردازد. در این ساحت از کاربرد زبان شناختی، تمثیل از توصیف واقعیت های مرتبط با زندگی روزمره و بازنمود های اجتماعی که از آنها برگرفته شده اند استفاده می کند.
    این مقاله در چهارچوب مطالعه منظورشناختی کاربردهای گفتمانی تمثیل قرار می گیرد که در دو فرهنگ متفاوت فرانسوی و تونسی شکل گرفته است. به عبارت دیگر، این مقاله به مطالعه تمثیل به عنوان کاربرد زبانی در ابعاد محلی و جهانی می پردازد. بررسی مثال ها نخست در چهارچوب تحلیل استفاده تمثیل های مشترک در زبان فرانسه و عربی گویشی، و سپس تحلیل گوناگونی های جامعه شناختی زبان مرتبط با این دو زبان انجام می شود. از سوی دیگر، پژوهش حاضر بر اساس ریشه های فرا زبانی مرتبط با بازنمودهای ذهنی و اجتماعی با ماهیت اساسا فرهنگی صورت می گیرد.
    کلیدواژگان: تمثیل، هویت فرهنگی، بازنمودها، گوناگونی های اجتماعی، فرهنگی، همگانی ها
  • لیلا قلعه تکی صفحات 37-50
    زمان یکی از واقعیت های زندگی انسان و بعدی از ابعاد وجودی اوست. زمان قدرت خویش را با سوق دادن انسان به سوی مرگ و نیستی به اثبات می رساند؛ به همین دلیل دارای جایگاهی ویژه در تخیل بشر است.
    عرفا با آگاهی کامل از فانی بودن انسان و جهان مادی، و به عبارت دیگر، با آگاهی کامل از قدرت بی چون و چرای زمان، تنها راه غلبه بر گذر آن و تبدیل انسان فانی به انسان جاوید را در عرفان یافته و در آثار خود به شرح زمان عرفانی پرداخته اند.
    هدف این مقاله تعریف زمان عرفانی از منظر شعرای عارف ایرانی، مولانا جلال الدین رومی و حافظ شیرازی، و بررسی ویژگی های آن از خلال آثار شعری این شاعران است. در این راه از متدهای نقد تخیل و نقد موضوعی گاستون باشلار، ژرژ پوله، ژیلبر دوران و ژان پیر ریشار بهره خواهیم برد.
    کلیدواژگان: زمان، فرار زمان، زمان عرفانی، مولانا، حافظ
  • زهره جوزدانی، فاطمه نره ای صفحات 51-66
    مقاله حاضر به بررسی رویا در رمان مارسل پروست می پردازد. رویا تصویری ناخودآگاه است که در هنگام خواب ایجاد می گردد. پس این ارتباط بین رویا و خلق ادبی است که مورد نظر ماست. برای این منظور به ترتیب ارتباط بین رویا و واقعیت، ارتباط بین رویا (خیال پردازی در شب) و خاطره ی ناخواسته (خیال پردازی در روز) و نقش رویا در شناخت «من پنهان» یا «من عمیق» مطالعه می شود. همچنین به بررسی رویا از دیدگاه فروید در رمان مارسل پروست می پردازیم. در نهایت به این نتیجه می رسیم که رویا نیز به مانند خاطره ناخواسته، از طریق کشف من عمیق به خلق استعاره ی ادبی که یکی از اصلی ترین ویژگی های سبک مارسل پروست است منتهی می شود؛ و این همان نقش رویا در خلق ادبی است.
    کلیدواژگان: مارسل پروست، من پنهان، رویا، خاطره ناخواسته، فروید
  • احمد کامیابی مسک صفحات 67-80
    انسانی که همواره طعمه مصائب است نمی تواند بدون امید به زندگیش ادامه دهد؛ و امید داشتن یعنی: انتظار کشیدن.
    از آغاز خلقت، آدمی همواره چشم به راه یک مرد منجی بوده است. در جوامع پدر سالار این مرد برحسب فرهنگ های مختلف، سوشیانت، بودا، مسیح و مهدی نامیده می شود. این مرد که منتظرش هستند یک پیام خواهد آورد، پیامی که در اضطراب و نگرانی ازلی روح، تنها نشانه دائمی حامل امید است.
    در غرب، هنگامی که هنوز انسان ماشین را نیافریده بود واقعا در انتظار کسی بود، اما در عصر جنگ ها و تسخیر فضا منتظر چیست؟ بکت یکی از متفکرانی است که این سوال را مطرح کرده است.
    ما از خلال تحلیل و بررسی نمایشنامه معروف بکت، چشم به راه گودو، خواسته ایم نشان دهیم که این خود انتظار است که موضوع تئاترش شده است. فردسان هایش، انسانیتشان را در این کشش به سوی چیزی که از آنها مردانی کامل می سازد تحقق بخشیده اند. نمایشنامه به این ترتیب تمثیلی از زندگی انسان مدرن در برابر دنیایی است که در آن دیگر نمی تواند بر روی تکیه گاه های سنتی زندگیش تکیه کند.
    کلیدواژگان: انتظار، بکت، در انتظار گودو، منجی، امید، شرایط انسانی
  • سورون گولو ابادو صفحات 81-94
    در تئاتر امه سزر شاهد قهرمانانی هستیم که رسالت خود را در هدایت مردم برای بازیابی هویت و استقلال از دست رفته می دانند. آنان که در پی آزادی این مردم هستند، با کج فهمی ها، طرد و انزوا مواجه می شوند. نوعی سوء تفاهم محنت بار سبب می شود که قهرمان های داستان به عنوان یک چهره استعماری جلوه کنند. سخت گیری ها و تلاش پر شور و جنون آمیز برای نجات ملت به زنجیرکشیده شده، سر انجام آنها را به ورطه ای اندوه بار می کشاند و نوعی شکست سیاسی را برای آنان رقم می زند. این ناکامی ناشی از آن است که آنها خود را به عنوان مبارزی یکه و تنها مطرح می کنند، که تندروی پیشه کرده است. با این همه، ملتی که هیچ گاه حاضر نیست از تعهدات خود به آزادی روی بگرداند، به اصالت آرمانی قهرمان سزر پی می برد و از او یک اسطوره همیشه زنده می سازد. بر این اساس، مرگ قهرمان سزر، به مرگی رهایی بخش تبدیل می شود که راه را برای انقلاب هموار می سازد.
    کلیدواژگان: از خودبیگانگی، آزادی، قهرمان، استعمارزدگی، اسطوره
|
  • Ayati, Akram Pages 5-20
    In line with Jakobson who presented the principle of equivalence (or parallelism) as characteristic of the poetic function، Marc Dominicy، his successor، defines his theory، in a perspective neo-Jakobsonien، by focuing on the question of the interaction of the form and the content. According to this theory، the formal equivalents in a poetic text act on the cognitive plan by the evocation of the prototypes pre-established. In this direction، the formal characteristics of the poem are necessary for the mobilization of a poetic interpretative procedure. The objective of this paper is to show، by resting on «the theory of the evocation» of Marc Dominicy and from some examples of the Gautier''s poetic work، the relationship established between the language and the reality and to see how the poetry is understood through the evocation. We try to follow the transformations which the expression undergoes in the passage of a narrative form in a poetic form.
    Keywords: The theory of the evocation, Evocatif, Description, Parallelism, Prototype, Théophile Gautier, Voyage en Espagne, España
  • Ben Yacoub, Rim Pages 21-36
    The present article is interested in the study of the recourse to the analogy as the linguistic practice serving as means of description of the various realities relative to the everyday life and sociocultural representations from which it arises. It enters within the framework of a pragmatic study of the discursive uses of the analogy taking shape within two different cultures، namely، the French and Tunisian culture. So، it is interested in the study of the analogy as the linguistic practice taken in its local and universal dimensions. The treatment of the examples will be made within the framework of the analysis، at first، the analogical uses common to French and to dialectal Arabic and، secondly sociolinguistic variations relative to both above-named codes from extra linguistic anchoring concerning the mental and social representations of essentially cultural nature circulating in the speech communities in which these uses were listed.:
    Keywords: analogy, cultural identity, representations, socio, cultural variations
  • Ghaletaki, Leila Pages 37-50
    Time is one of our life’s realities and one of the dimensions of our existence. It exerts its power over mankind، leading him to his eventual demise. Thus it occupies an important place in the man’s imagination. Realizing the mortality of man and of the ephemeral characteristic of the material world، and in other words، of the indisputable power of time، the mystics tried to conquer time and، through mysticism،to transform the mortal man into an eternal one. This study is an attempt to define themystic time in Iranian mystic poetry of Mawlânâ Rumi and Hâfez. To do this، we rely on the methods of the imaginary and the thematic criticisms expressed primarily by Gaston Bachelard، Georges Poulet، Gilbert Durand and Jean-Pierre Richard.
    Keywords: time, passage of time, mystic time, Mawlana, Hafez
  • Joozdani, Zohreh, Narei, Fateme Pages 51-66
    The present article is to study “dream” in Marcel Proust''s novel. ‘Dream is an unconscious picture which is made during sleep. In the present research، the relationship between dream and literary creation is examined. Therefore، the link between dream and fact، the connection between dream (dreaming at night) and involuntary memory (dreaming in the day) and the role of dream in recognizing «hidden self or deep self» are studied respectively. Dream is also examined based on Freud''s perspective in Marcel Proust''s novel. At last، it would be suggested that dream similar to the involuntary memory by discovering the deep self creates a literary metaphor which is one of the most important characteristics of Marcel Proust''s style، and in this way، the dream role is shown in the literary creation.
    Keywords: Marcel Proust, Hidden self, Dream, Involuntary memory, Freud
  • Kamyabi Mask, Ahmad Pages 67-80
    The Man who is subject to permanent disasters cannot live without hope، and having hope means to wait. Man has always been waiting for a savior. In patriarchal societies، this man is called by different names depending on different cultures: Souchiante، Buddha، the Messiah، and Mahdi. It is the awaited man who will bring a message، a message which in the state of anxiety and perpetual anguish of the soul is the only permanent sign of hope. In the Western world، when Man had not yet created machines، he truly waited for someone، but in our era of wars and the conquest of space، what is he waiting for? Beckett is one of the thinkers who have asked this question. We would like to show here، through the study of Waiting for Godot، that it is ‘waiting’ itself that becomes the subject matter of his theater. His characters manifest the humanity in this strives towards something which makes complete men of them. The play is thus a parable of the existence of modern man faced with a world in which he can no longer rely on the traditional foundations of his existence.
    Keywords: Beckett, waiting, Waiting for Godot, Saviour, hope, human condition.
  • Soro Ngolo, Aboudou Pages 81-94
    In the theater of Aimé Césaire, we find a hero whose mission is to bring his people to regain its lost identity and regain its independence from. Launched in the conquest of freedom for his people, the hero césairien faces a misunderstanding that led to its abandonment and loneliness. This is an unfortunate misunderstanding that pretends to be an avatar of the colon. His intransigence, his frenzied and frantic to save his people from the historical alienation precipitated into the deep tragedy, which devotes its political failure. This failure results from the illusion that he gave of being alone to act but also to have acted with excess. However, the people who never abandoned its commitment to regain his freedom will realize the nobility of the ideal of the hero césairien and resurrected into a myth. Césairien death of the hero becomes a redeeming death which opens the way for the revolution.
    Keywords: Alienation, colonized people, freedom, hero, myth