فهرست مطالب

مجله زبان و ادبیات فارسی
سال دوم شماره 1 (بهار 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/02/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • محمد فاضلی صفحه 7
    این مقاله دو مطلب را مورد بحث و بررسی قرار می دهد: یکی تخیل. دیگری: شعر خاقانی.
    در بخش اول، خود تخیل مفهوم و محتوایش، تفاوت آن با «تعقل» و «توهم» و هم چنین نقطه ی اشتراک آنها و ارزش هر کدام، و نیز اشاره به خاستگاه تخیل، فنون آن، و برخی از شروطش، ملحوظ گردیده است.
    در بخش دوم، سعی به عمل آمده است تا شعر خاقانی با توجه به فنون آن، با معیارهای ارائه شده سنجیده گردد.
    کلیدواژگان: تخیل، تعقل، توهم، نقد، خاقانی
  • سید محمد علوی مقدم صفحه 17
    نظامی هم چون شاعر معاصر خود خاقانی از علوم متفاوت زمان چون نجوم، طب، ادب فارسی و عربی و... بهره برده است و همین مطلب، باعث دشواری شعر وی شده است؛ علاوه براین، استفاده از آیات و روایات، بعدی دیگر از شعر او را روشن می کند که سبب آراستگی و تاکید بر اعتقاد دینی شاعر است، از این دیدگاه شعر او، شارحان را بیشتر به تامل و تفکر وا می دارد؛ در این مقاله سعی برآنست تعدادی از این ابیات و هدف سراینده از طرح یا اشاره برخی از آیات، مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مثنوی سرا، صاحب سبک، اصطلاحات علمی، فرهنگ و تمدن ایران قبل از اسلام، مثل سایر، آیات و احادیث و روایات
  • تقی وحیدیان کامیار صفحه 37
    یکی از نظریه های مهم زبانی نظریه گشتاری است. غرض از گشتار یا تاویل اینست که تعداد جمله های زبان به وسیله حذف، تبدیل، اضافه، جابه جایی مثلا جمله مرکب رفتم که دوستم را ببینم به جمله «برای دیدن دوستم رفتم» تاویل می شود که از نظر (ژرف ساخت) با جمله قبلی یکسان است. در این بررسی، قواعد گشتار انواع جمله های مرکب بررسی گردیده است و غرض اصلی شناخت نقش جمله وابسته در جمله هسته است.
    کلیدواژگان: گشتار، ژرف ساخت، روساخت، ساختار، دستور، جمله هسته، جمله وابسته
  • رضا اشرف زاده صفحه 46
    تقریبآ بدیع نویسان عرب و عجم، در مورد صنایع ادبی و زیبایی های شعری که اظهار نظر کرده اند و یا تعریفی ارائه داده اند، اغلب بر جنبه های صوری این صنایع تکیه کرده اند، به گونه ای که از اصل زیبایی و زیبایی شناسی به دور افتاده اند، و علاوه بر آن ابیاتی نیز که به شاهد آورده اند، نه تنها آن زیبایی را نشان نمی دهد بلکه گاهی عکس آن را به ذهن متبادر می کند.
    یکی از صنایع بدیعی بسیار برجسته در ادب فارسی، جناس است که انواع گوناگونی از آن در کتب بدیعی آورده اند بدون آن که به زیبایی های آن اشاره ای داشته باشند.
    در این مقاله تلاش شده است که زیبایی های دوگانه ی جناس نشان داده شود و با تعریفی که از آن ارائه داده شده است دسته بندی تازه ای از آن بشود.
    کلیدواژگان: جناس، زیبایی شناسی جناس، رمز موسیقایی جناس، لذت هنری
  • محمد دیانتی فیض آبادی صفحه 61
    مقاله حاضر پژوهشی تطبیقی در موضوع هستی شناسی است. پژوهشگر، نخست اقسام وجود و موجود را متذکر شده است، سپس دیدگاه های وحدت گرایانه را یادآور شده است؛ در این بخش، دیدگاه دانشمندان غرب و شرق آمده است و هم چنین به کتاب مقدس برهماییان و عقاید هندیان باستان و یونانیان باستان توجه شده است و به گونه ای علمی دیدگاه محی الدین عربی را تبیین کرده است. نصوص ابن عربی درباره وحدت وجود ادامه بحث می باشد، پایان بخش سخن، رابطه دانته با ابن عربی و تاثیرپذیری ابن عربی از ابن مسره می باشد. پژوهشگر در این مقاله سعی بر آن داشته است، تا مجموعه ای از دیدگاه های وحدت گرایانه را در معرفت هستی عرضه کند.
    کلیدواژگان: وجود، موجود، دیدگاه وحدت گرایانه، مراتب و حضرات، صفات و اوصاف، وحدت وجود، وحدت تجلی، احدیت، واحدیت، ابن عربی
  • احمد محسنی صفحه 99
    لیلی و مجنون، داستان دلکشی است که نظامی با دم و قلم سحر آفرینش، آن را با نام خود جاودان کرد. پس از نظامی شاعران بسیاری آمدند و با خواندن لیلی و مجنون بر آن شدند تا این داستان را با رنگ و طرحی دیگر بازنویسی کنند. چهل نفر از این مقلدان را نام برده اند، این نظم پردازان شیرین کار هر چه کردند، نتوانستند داستان را به نام خود کرده و بر نظامی پیشی بگیرند. نقد تطبیقی این آثار پرده از روی این راز برمی دارد و به ما می نمایاند، که نظامی در ساختار و محتوای این داستان چه کرده و استادی او به چیست؟ سنجش ذهن و زبان پیر گنجه با امیرخسرو در سرایش «لیلی و مجنون»، یکی از این پژوهش هاست.
    کلیدواژگان: داستان، لیلی و مجنون، مجنون و لیلی، نظامی، امیر خسرو دهلوی، توصیف، نقد زیباشناختی، نقد محتوا
  • دکتربتول فخراسلام صفحه 133
    عشق در شعر معاصر، چشم اندازهای گوناگونی دارد. می توان دیدگاه چهار شاعر معاصر را در این باره دیدگاه کلی غالب بر شعر معاصر دانست. شاملو نگاهی متعالی به «عشق» دارد، نادرپور نگرش جسمانی و فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی نیز شاید به اعتبار زنانگی، بینشی به نسبت مشابه و یک رنگ دارند. در این پژوهش، به گونه ای مختصر به نوع نگاه چهار شاعر معاصر درباره ی عشق پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: عشق، زن، معشوق، عاشق، شاملو، فرخزاد، سیمین بهبهانی، نادرپور
  • حسن بساک صفحه 146
    سخن در زبان ادبا و اهل ذوق اگرچه عطیه ی آسمانی توصیف شده، اما حقیقت این است که ارزش سخن در مقام عمل سنجیده می شود چنان که در کلام الله مجید نیز خداوند انسانها را از بر زبان آوردن سخنانی که زمینه ی عمل در آنها نیست برحذر داشته است. نویسنده با عنایت به این مهم کوشیده است رابطه ی سخن و عمل یا قول و فعل را در ادب فارسی باز کاود و بیان کند.
    کلیدواژگان: سخن، عمل، عامل، ادب فارسی، گفتار و کردار
  • ابوالفضل وزیرنژاد صفحه 156
    در این مقاله سعی شده است که به کلمه رندی و سابقه ی آن اشاره شود و خصوصیات رند که اخلاق خود حافظ نیز هست از دیوان او با توجه به ابیات شاهد پیش روی خواننده محترم قرار گیرد به بیان دیگر مقاله، بازبینی گوشه ای از اخلاق حافظ است.
    کلیدواژگان: رند، رندی، ریا، عشق و
  • حسن نصیری جامی صفحه 177
    دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد انواع سوال و جواب در شعر فارسی (نگاهی دیگر به آرایه ادبی سوال و جواب) مسلمآ پویایی و نگاه تازه به مقوله های سنتی ادب فارسی، از ضرورتهای تحقیقی و پژوهشی امروز است که باید با رویکردی تحقیقی و بدیع، ضمن حفظ تعاریف و آراء متقدمان به بازنگری و واکاوی این جلوه ها پرداخت. بر این اساس، در این مقاله با نگاهی دیگر به آرایه ادبی سوال و جواب، مولف به رویکردها و جنبه های متنوع این آرایه ی ادبی پرداخته است و به ارمغان چشم اندازها و جلوه هایی تازه از این آرایه را مطرح می نماید.
    کلیدواژگان: سوال و جواب، آرایه ادبی، ساختار، احوال
|
  • M. Fazeli Page 7
    This article studies two issues: one is imagery, the other Khaqani's poetry. The first part deals with the imagery itself, the concept and the content, its difference with rationalization and illusion, their common point and the value of each as well as the origin of imagery, its techniques and some of its conditions. The second part tries to evaluate Khqani's poetry and its techniques according to the presented criteria.
  • M. Alavi Moqaddam Page 17
    Nezami, like his contemporary, Khaqani, benefited from the different sciences of his time: astronomy, medicine, Persian literature, Arabic, etc. This has made his poems difficult. Moreover, using the verses and traditions makes another dimension of his poetry clear, the dimension that reveals the poet's religious beliefs. From this perspective, his poetry has prompted commentators to reflect more. This article tries to study a couple of these couplets and the poet's purpose of presenting or referring to some of these verses.
  • T. Vahidian Kamyar Page 37
    Transformational Theory is an important linguistic theory. A transformation refers to the conversion of a sentence through omission, addition, conversion or movement. For example, the complex sentence raftam ke dustam raftam bebinam is transformed into the sentence baray-e dustam raftam. The tow sentences are semantically (at the deep structure level) similar. This article studies the transformation rules for various complex sentences, paying special attention to the role of the dependent clause in kernel sentences.
  • R. Ashrafzadeh Page 46
    Almost most Arab and Iranian rhetoricians who have commented on figures of speech and poetic beauties or presented a definition have emphasized on the formal aspects of these figures to the extent that they have neglected the aesthetic aspects. Moreover, the couplets they have presented as evidence not only do not show that beauty but may sometimes bring the opposite to the mind. One outstanding rhetorical figure in Persian literature is pun, its various types being presented in books on rhetorics with no reference to its beauty. This article seeks to show the double beauties of pun and present a new classification on the basis of the given definition.
  • M. Dianati Faizabadi Page 61
    This article is a comparative research on ontology. The researcher has first mentioned the kinds of existence and entities and then referred to monistic perspectives. This part includes the views of western and eastern scientists, pays attention to the Brahmin's holy book and the beliefs of the ancient Hindis and Greeks, and explicates Mohy al-Din Arabi's perspective in a scientific way. The article continues with Nasous ibn Arabi's view on pantheism. At the end, the article deals with the relation between Dante and Ibn Arabi and Ibn Mosra's influences on Ibn Arabi. The researcher has tried to offer a collection of monistic views on the understanding of the existence.
  • Mohseni Page 99
    Leili and Majnoon is an enchanting story that Nezami has immortalized in his own name with his magic words. After Nezami, many poets, having read Leili and Majnoon, decided to rewrite this story in away. Forty of these imitators have been recorded. These eloquent poets did all they could, but could not make this story their own and could not exceed Nezami. A comparative critique of these works unveils this secret and shows us what Nezami has done in the structure and content of this story and why he was a master in this. A comparison of Nezami's mentality and language in composing Leili and Majnoon with these imitators is one of these researches.
  • Fakhr Eslam Page 133
    Love in contemporary poetry has different perspectives. The views of four contemporary poets can be considered to be the general prevalent view in contemporary poetry. Shamlu has a lofty look at love, Nader-pour has a physical outlook and Forough Farrokh-zad and Simin Behbahani, perhaps due to their female status, have a fairly similar viewpoint. This article briefly studies the way the four poets view love.
  • H. Bassak Page 146
    Although words in the language of men of letters and the talented are deemed to be a blessing, the fact of the matter is that the value of the word is measured in action. In the Quran, God of all men also warns people against speaking the words which cannot be put into action. Having this in mind, the writer has tried to reinvestigate and present the relationship between the word and the action in Persian literature.
  • A. Vazirnejad Page 156
    This article tries to study the word free thinker (rend) and free thinking (rendi) and the history of the word. It also introduces a free thinker's characteristics, which are also manifest in Hafiz, on the basis of his divan. In other words, the article is a revision of a part of Hafiz's character.
  • Nassiri Jami Page 177
    Dynamism and the new views of Persian literature traditional categories are important research requirements today. While maintaining the precursor's definitions and ideas, this research focuses on a revision and analysis of these manifestations. With a new look at the question and answer literary array, the writer studies the different approaches and the various and new aspects of this literary array.