فهرست مطالب

اضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی - پیاپی 19 (خریف 2015)

فصلنامه إضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی
پیاپی 19 (خریف 2015)

  • تاریخ انتشار: 1394/10/28
  • تعداد عناوین: 7
|
  • خلیل پروینی، صادق آینه وند، مجید محمدی بایزیدی * صفحات 9-39

    تعتبر الحریه من اهم المبادئ التی ارتکزت علی ها الوجودیه؛ فهی توحد بین الإنسان والحریه، وتعتقد ان لا إنسان بلا حریه، فتجعل منه ذا حریه مطلقه، دون ان تودی إلی الفوضویه. إن روایات سهیل إدریس، والذی یعد من ابرز مروجی الوجودیه فی الادب العربی، قد عکست کثیرا من المبادئ الوجودیه، بحیث تعتبر منطلقا هاما لنشر الوجودیه کفلسفه ذات لغه معقده بین الناس عن طریق لغه ادبیه. وروایه «اصابعنا التی تحترق» - کآخر حلقه فی ثلاثیته - قد قدمت نموذجا عن البطل الوجودی الذی ینادی باهم الشعار الوجودی نتیجه حاجه الإنسان العربی الماسه إلیه وهو الحریه. والحریه الوجودیه قد شغلت مساحه واسعه من هذه الروایه. إن هذه الدراسه قد تولت من خلال المنهج الوصفی – التحلیلی مهمه دراسه الحریه الوجودیه ومیزاتها فی هذه الروایه. فالنتائج تدل علی ان هذه الحریه توصف دائما بالمطلقه، والبطل یرفض کل ما یخالف هذا الإطلاق، ویصاحبه القلق نتیجه ممارسته للحریه المطلقه، والمسوولیه هی التی تحول دون ان تنتهی هذه الحریه المطلقه إلی الفوضویه.

    کلیدواژگان: الحریه المطلقه، المسوولیه، القلق، سهیل إدریس، اصابعنا التی تحترق
  • حامد صدقی، سیدعدنان اشکوری*، صغری فلاحتی، صبری جلیلیان صفحات 41-61

    یعد ادب المقاومه مظهرا للضمیر الیقظ المتصدی لتعسف الاعداء والمطالب بإعاده الحقوق الإنسانیه المغتصبه، ورد فعل جماعی امام هیمنه الظالمین، سواء کانوا من داخل البلاد او خارجها. لقد شهد العراق فی العقود الاخیره سنوات سوداء استفحلت فی ها سیاسه الرعب، والکبت، والتنکیل، ورزح تحت وطاه حروب طاحنه اذکی نیرانها النظام البعثی البائد، هذا بالإضافه إلی الهجوم الامیرکی الغاشم والعقوبات العالمیه المفروضه التی لم تثقل إلاکاهل الشعب العراقی البائس، مما مهد لظهورادب المقاومه وبروز شعراء مناضلین عراقیین فی العراق والمنفی. ومن هولاء، الشاعر المعاصر عدنان الصائغ (ولد 1955م). حیث تتکون مادته الشعریه من: صرخات الاعتراض تجاه الظلم البعثی والاحتلال الامیرکی وغطرسه قوی الاستکبار العالمی، ونداءات التضامن مع الحرکات الشعبیه، والدفاع عن الشعب الفلسطینی المظلوم. وهذا المقال هوعباره عن محاوله لاستجلاء مظاهر المقاومه فی شعر الصائغ ضمن اسالیبه البیانیه وذلک فی إطار وصفی- تحلیلی. حیث نراه یوظف شتی الاسالیب من اجل البوح بما تجود به قریحته الشعریه، ومن تلک الاسالیب: استدعاء الحوادث الدینیه والتاریخیه، واستخدام قناع بعض الشخصیات التاریخیه، والقصائد القصصیه، وعنصر الحوار، والفکاهه والسخریه والرموز الطبیعیه.

    کلیدواژگان: الادب العراقی الحدیث، شعر المقاومه، عدنان الصائغ
  • تورج زینی وند، جهانگیر امیری، محمد فارغی شاد صفحات 63-83
    تعد قصه «السمکه الصغیره السوداء» لصمد بهرنگی بمجملها قصه تمثیلیه تعبر عن امور واقعیه نلمسها فی واقع الحیاه. فقد تشکلت نواه القصه ولحمتها من الرموز التی احاطت بها حبکه القصه. لقد صمم بهرنگی قصته فی إطار الرومنسیه حیث تجلت فی ها مبادئ الرومنسیه بوضوح کالحث علی القیام بتغییر الواقع بعزیمه وثبات والتغنی بالقیم الإنسانیه والحریه إلا ان رومنسیه بهرنگی لا تحید عن الواقعیه لتنزلق فی العبثیه والمثالیه والوهمیه بل إن قصته تدور فی فلک الواقعیه هادفه إلی إثاره الاجیال علی إصلاح وتحسین الواقع المعاش. یرمی هذا المقال وبالاعتماد علی دراسات تبنی علی الاسلوبیه علی الصعید الشکلی والدلالی مستعینا بالمنهج الوصفی - التحلیلی إلی دراسه اهم واشهر قصه کتبها القاص المعاصر الشهیر صمد بهرنگی مسلطا الاضواء علی الدلالات الرمزیه التی تحملها القصه فی طیاتها من منظور رومنسی وذلک فی ضوء معطیات مدرسه التمثیل الرمزی والترکیز علی الخصائص الفنیه التی تتمیز بها القصه. ومن اهم النتائج التی توصلنا إلی ها عبر المقال هی ان الرومنسیه فی قصه السمکه السوداء ضربت جذورها فی بیئه عاشها کاتب القصه واستلهم منها عناصرها الدرامیه والرمزیه حتی جاءت القصه صوره تمثیلیه مقتضبه عن الواقع الذی رسمها الکاتب.
    کلیدواژگان: الاسلوبیه، الرومنسیه، التمثیل الرمزی، ادب القصه، صمد بهرنگی، السمکه الصغیره السوداء
  • رضا ناظمیان، پیام کریمی * صفحات 85-109

    کان الریف من اهم الموضوعات التی رددها الکتاب فی آثارهم بما فیه من صفاء، ونقاء وطبیعه بکره لم تفسدها المدینه المصطنعه وبما فیه من ظلم، وعسف، وحرمان، وتمییز یشوه وجوهه ویکدر صفائه. فقلما نجد شاعرا او کاتبا لم یکتب عن الریف وما یعانیه القرویون من ظلم، وتعسف وحرمان او ما یزین الریف من طبیعه ساحره وطیور مغرده واشجار باسقه خاصه الرومانسیین الذین قد تغنوا طویلا بالریف ومباهجه، والواقعیین الذین شمروا عن السواعد وقاموا بالعمل الجاد والدووب من اجل التعبیر عن مشاکل الریف والصعوبات التی یواجه ها الفلاحون الذین یقضون معظم وقتهم فی المزارع مقابل اجر زهید لا یسد جوعهم ولا یملا بطنهم. فمن منطلق ذلک، تعرضنا فی هذه المقاله لمدی اهمیه ادب الریف وصداه فی الادبین الإیرانی والمصری، کما قمنا بمقارنه الروایتین اللتین قد تعدان قمه هذا الادب فی کلا البلدین. فقد درسنا ادب الریف فی مصر وإیران واجرینا مقارنه بین روایتی «الارض» للشرقاوی و«کلیدر» لدولت آبادی وتحدثنا عما یمیزهما وعن اوجه التشابه والتفاوت فی الروایتین. وفی هذا المجال وعلی مستوی المغزی والمضمون تطرقنا إلی هذه المحاور: قداسه الارض، والدعوه إلی الثوره وسیطره الواقع؛ وعلی مستوی التقنیه والشکل، تناولنا هذه الرکائز: اللغه، والشخصیات، ومسرح الاحداث والصراع.

    کلیدواژگان: ادب الریف، دولت آبادی، کلیدر، الشرقاوی، الارض
  • آذر دانشگر صفحات 111-130
    لقد کانت فکره مصیر الروح بعد الموت تشغل بال الإنسان فی جمیع الاعصر والامکنه وکان للبشر حسب مستویاتهم فی المعرفه مجموعه من التصورات عن عالم مابعد الموت و عن مصیر ارواح الموتی.
    تندرج قصه رحله ارداویراف إلی جهنم والبرزخ والجنه ولقائه بالإمشاسبندان واهورا مزدا فی السیاق ذاته.
    یسعی هذا المقال نحو تحلیل ودراسه هذا الاثر الادبی القیم محاولا تفسیر لحظات تجربه ارداویراف فی زیارته للجنه وجهنم والبرزخ ومشاهدته للثواب والعقاب اللذین ینتظران ارواح الموتی من الصالحین والمذنبین،لیثبت فی النهایه ان ما شاهده فی هذه الرحله لیس ولید خیاله المتوغل فی الاوهام وإنما هو متطابق تماما مع اساطیر نهایه العالم لدی الإیرانیین القدماء.
    کلیدواژگان: ارداویراف نامه، اساطیر نهایه العالم، إیران القدیمه
  • هادی نظری منظم، مجید بیاتی صفحات 147-166
    إن الصحافه لیست وسیله للتعبیر عن الآلام او اداه تسلیه فحسب، بل هی وسیله للتعبیر عن الافکار والآراء ایضا لانها تاخذ فاعلیتها من قوه الکلمه. وقد احتل الادب الساخر حیزا واسعا من الصحافه. وتصویر الادب الساخر للاوجاع فی قالب ساخر یرسم البسمه علی وجه القارئ او المتلقی وتکون السخریه سلاحا حادا للتنبیه علی النقائص. یعتبر الصحفی المصری احمد رجب ممن شعر بالمسوولیه تجاه شعبه وسجل آراءه الانتقادیه فی الصحف المصریه باللغتین الفصحی والعامیه. ویلاحظ القارئ من خلال هذه الدراسه ان السخریه لدیه غیر جارحه ولکنها تنال من الغایه اشد النیل.
    وهذا المقال یستعرض دور الادب الساخر فی مصر ومکانته فی الصحافه معتمدا علی المنهج الوصفی- التحلیلی. ومن النتائج التی توصل إلی ها المقال هی ان نثر رجب موجز، والصور لدیه حسیه ماخوذه من واقع الحیاه وان اللغه الدارجه تلعب دورا هاما فی ادبه إلی جانب اللغه الفصحی.
    کلیدواژگان: الادب الساخر، الصحافه المصریه، احمد رجب
|
  • Khalil Parvini, Sadeq Ayenehvand, Majid Mohammadi Bayazdi Pages 9-39

    Freedom is one of the most fundamental principles of Existentialist Philosophy. This philosophy refuses the difference between human and his freedom while having absolute approach to freedom principle –it does not mean anarchy. Sohayl Edris's novels reflect many principles of this philosophy such that they had great contribution in developing this literary school as a philosophy with complicated language in Arabic world and this novelist is one of the greatest promoters of Existentialism in Arabic literature. The novel Our Fingers that Are Burning as the last part of his "al-solsiah" (The trilogy) is one of his most expressive works in representing existentialist freedom. The author has dedicated the most part of the novel to description of the issue. This novel features a symbol of an existentialist hero who cries existentialist freedom slogan according to severe need of Arabic human to it in this society. The present study is to discuss issue of this freedom in the novel and to represent its features relying on descriptive and analytical method. The results show that the hero's most important mission of the novel is promotion of absolute existentialist freedom i.e. he refuses whatever which is against absoluteness of freedom. But he does not mean anarchy and dissoluteness when speaking of this kind of freedom. Of course signs of responsibility and commitment are seen in it. Hence, the hero of the story struggles with a kind of existentialist angst for its accomplishment.

    Keywords: Absolute freedom, responsibility, angst, Soheil Edris, Our Fingers that Are Burning
  • Hamed Sedqi, Sayyed Adnan Ashkoori, Soqra Falahati, Sabri Jalilian Pages 41-61

    Literature of resistance is the sign of conscious conscience against violence of enemies and restoring human rights and also a collective reaction against domination of oppression that may be imposed from inside or outside. As a country in which policies of terror, oppression and war by the «Baath regime», attacks of America, and imposing global sanctions observed during recent few decades, Iraq has been a proper context for rise of resistance literature and warrior and exiled poets. «Adnan Al-Saeq» (born1955), contemporary Iraqi poet, is one of these poets whose poetic concepts are an outcry against the oppression of «Baath regime» and American occupation and abuses of world superpowers and a cry for union with mass movements and defense of the oppressed Palestinian people. Adnan uses different techniques in expressing his purposes including calling religious-historical events, applying masks of some historical figures, fictional odes, conversation elements, satire, burlesques, and symbolism.

    Keywords: Modern Iraqi literature, resistance poem, Adnan Al Saeq
  • Tooraj Zeinivand, Jahangeer Amiri, Mohammad Fareqishad Pages 63-83
    The Story entitled "Little Black Fish" written by Samad Behrangi is a parable which expresses our surrounding life realities. Main core and texture of the story is based on mysteries by which plot of the story has been enriched. The storyteller has composed his story according to romantic movement and basics of this school including invitation to life realities with serious intentions, praising human values and freedom which have been reflected well in it. It is worth mentioning that romantic aspect of the story has never detached it from human's life realities and has not caused its fall into hallucination and idealism. Hence this story is around real events of life and it aims to encourage humans to optimize life quality. Present study investigates structure and content of most famous story written by contemporary well known Iranian storyteller Samad Behrangi in descriptive-analytical method and themes combined with allegory and parable in the light of romantic movement. Besides, characters and events of the story have been analyzed with mystery and parable approaches. Among most important findings of the study is that romantic aspect of Behrangi's story has origin in realities that he has touched them deeply and mysterious elements of the story represents conditions of the writer's time.
    Keywords: Structuralism, romanticism, parable, allegory, fictional literature, Samad Behrangi
  • Reza Nazemian, Payam Karimi Pages 85-109

    Village is among most important subjects which most writers have referred to in their books. There is purity, intimacy and original environment not being polluted by city in the village as there is such oppression and cruelty in it that corrupts its face. We can find few writers or poets who have not spoken about the village and its oppression or beautiful and original nature. Romantics portray magical beauty and effects of the village as singing birds and very tall trees while Realists show the oppression existing there and describe farmer's miserable life who spend most of their time working on the farm so that they can mention awkwardness and injustices. In this paper, pastoral literature in Iran and Egypt has been discussed and we have compared two novels that is "Al-Arz" by Abd Al-Rahman Al-Sharqawi and Kaleidar by Mahmoud Dowlatabadi and their similarities and differences have been mentioned here. Having invested these novels we concluded that Kaleidar by Dowlatabadi is in highest degree of novelty and technical beauties. Although Al-Sharqawi’s novel, Al-Arz, is a masterpiece in Egyptian literature, we can state without exaggeration that it is not comparable to Kaleidar linguistically and semantically because creator of this novel has written his masterpiece far from ideological tendencies. In addition its language is of highest level in innovation and stability.

    Keywords: Al, Arz, Kaleidar, village, Sharqawi, Doulatabadi
  • Azar Daneshgar Pages 111-130
    In all places and eras, human has been concerned with thought of fate of the spirit and he has some imaginations about the world after death and destiny of dead souls based on his knowledge. Ardaviraf's travel story to Hell, Purgatory and Eden and visiting Emshasepandan and Ahooramazda is of this kind. This paper is to investigate and analyze this valuable literary masterpiece and to describe experiences of Ardaviraf about visiting Eden, Hell and Purgatory and reward or punishment that spirits of benefactors and evildoers will receive because of their actions in this material world. It also shows what he observes and features in this journey has not been born of his mind and imagination but corresponds with myths of end of the universe among ancient Iranians.
    Keywords: Ardavirafnameh, Hell, Erebus, Eden
  • Fatemeh Kazemzadeh Pages 131-146
    The novel Sorayya in Coma by Esmaeel Fasih is among contemporary novels in which some important periods of historical and political life of Iran (the eighties) have been presented. Presence of the other in Iran is pointed and emphasized in the novel. In this paper, the other against "native" or same “Iranian essence” is whoever does not carry Iranian identity or nationality. Discussion method is analytical here and it has been tried to describe interpretation provisions and methods of “the other” including its set of values, culture manifestations, life style, religion, beliefs, dressing, customs and traditions as much as possible. The other's face- western or eastern- has been drawn abundantly in Sorayya in Coma. A corrupted and negative picture of the American, the Arab and the Turkish can be seen clearly in this novel. Although France is a European country, a logical and balanced picture of it has formed in personalitie's subjectivity of the novel. Fasih has presented "native" face in character of Sorayya in this novel such that Status of Sorayya projects in mind the condition of Iran during imposed war.
    Keywords: The other's face, native, Fasih, novel, Sorayya
  • Hadi Nazari Monazzam, Majid Bayati Pages 147-166
    Newspaper is not merely a tool for showing sufferings, but considered as a tool for expressing thought that receives its effect from power of words. Satirical literature has taken up a great area of the newspaper to express different issues. Expressing sufferings in a humorous way makes the audience or reader laugh and is useful as a sharp tool for warning about defects. Egyptian journalist, Ahmed Rajab, is among those who has understood responsibility for his nation and published his critical opinions in Egyptian newspapers. The reader of this paper will find that his satire is not sarcastic, while it reaches its objective well. Rajab utilizes both informal and eloquent language in his writings. It is stated in this paper that the press and society cant be separated. This paper shows the role of satirical literature and its position in the press and utilizes stylistics and descriptive-analytical approach. The conciseness of Ahmed Rajab's prose and his sensational imagery using current realities and important role of informal language with eloquent language are major findings of this paper.
    Keywords: Satirical literature, Egyptian press, Ahmed Rajab, Egypt, newspaper, satire