فهرست مطالب

اضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی - پیاپی 20 (شتاء 2015)

فصلنامه إضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی
پیاپی 20 (شتاء 2015)

  • تاریخ انتشار: 1394/12/12
  • تعداد عناوین: 7
|
  • عباس اقبالی*، فائزه پسندی صفحات 1-25
    من ملامح تاریخ الادب الاندلسی کثره الشاعرات المجیدات فی القریض وتسبب هذا ان قدرا کبیرا من الشعر الاندلسی یختص بهن. دراسه هذا الادب تکشف عن المیزات الاصلیه لهذه التجربه الشعریه وما یعود إلی خصائص هولاء الشاعرات وإخراجهن المعانی القدیمه بصیاغه جدیده تختلف عن المعانی السائده فی الشعر التقلیدی والتی ادت إلی النهضه الادبیه.
    هذا والمنهج المتبع فی دراستنا هذه هو المنهج التوصیفی التحلیلی وهو یعتمد علی مناهج الداراسات الحدیثه فی النقد النفسی الحدیث، لکی نتعرف الاجواء الادبیه المسیطره علی هذا العصر والبواعث النفسیه الموثره علی الشاعرات وعلی تجربتهن الشعریه.
    ونستنتج من القراءه السیکولوجیه والنقدیه النفسیه الحدیثه لغزل الشاعرات الاندلسی انه مرآه لمنازعهن النفسیه وقد تضمن سمات من المعانی والخیال النابعین من البواعث الباطنیه. ومواقفهن تعود إلی الإزدواجیه الذاتیه. وقد تبلورت هذا الغزل فی اتجاهین متعارضین؛ اولا الاتجاه المحافظ (العذری) مرتبطا بالنظره الإسلامیه ومن اهم عناصره: «الوجع العشقی والانشطار الداخلی» و «الکبت»، «النوستالجیا»، «تعطیل الإراده»، «النرفانا»، «المازوشیه»؛ ثانیا الاتجاه غیر المحافظ (الإباحی) متاثرا بظروف المجتمع ومن اهم عناصره: «الجنسیه المثلیه» او «الغزل المونث»، «الصراحه والجراه فی التعبیر»، «التهتک والمجاهره باللذات».
    کلیدواژگان: النقد النفسی، الغزل، الاندلسیات، العذری، غیر المحافظه
  • علی صابری* صفحات 27-40
    إن القارئ بکونه احد الاضلاع الثلاثه للنقد الادبی یعیش جنبا إلی جنب للضلعین الآخرین، ای الکاتب و العمل الادبی فی الاوساط النقدیه، و له دور هام فی توجیه آراء الکتاب و النقاد، حیث یعده بعض النقاد من ناحیه مستهلک الاثر و من ناحیه اخری منتجا، لما له من آراء جدیده فیه، و یقسمون النص الادبی إلی مکتوب و مقروء، فإذا راینا اصحاب بعض المدارس النقدیه یهتمون فی دراساتهم النقدیه بالکاتب او الاثر، فهناک عدد کثیر منهم یهتمون بالقارئ و استجابته اهتماما عظیما، و یعدون القارئ و ثقافته، و ذوقه، و مدی تاثره بالعمل معیارا لتقییم الآثار الادبیه و تمییز جیدها من ردیئها، حیث اصبحت الیوم نظریتا «استجابه القارئ» و «موت المولف» کنواه لتلک الدراسات المهتمه بالمتلقی. و إننا قد بینا مدی مساهمه القارئ فی تقییم الآثار الادبیه بعد دراسه آراءالمخالفین الذین یعتبرون الاثر المعیار الوحید و المدافعین عن هذه النظریه، انه لایمکن الاعتماد علی وجهه نظر القارئ مادام شخصیا ذاتیا یمثل الفرد الواحد، إلا بعد ان تزود بمعلومات تساعده علی فهم الادب و غرض الادیب. فدراستنا هذه تحاول للإجابه عن سوالین: ما هی حقوق الکاتب فی حقل الدراسات النقدیه و قیمه اثره الادبی؟ و ما هی مکانه القارئ فی عملیه النقد الادبی؟ فإذا ما ترک الدارس طریق الإفراط، لوجد ان هناک اصولا و قواعد تساعده لتحدید مکانتهما دون ان یفضل احدهما علی الآخر، و الطریق للوصول إلی هذه الاصول هو دراسهالآراءالمتباینه فی هذا المجال، و من ثم بیان وجهه نظرنا و هی إنه من ناحیه لایمکن ان ینکر دور القارئ فی توجیه الادباء و من ناحیه اخری یجب ان لایقتصر همنا علی القارئ باعتباره المقیاس الوحید فی الدراسات النقدیه، إذإن الاثر الفنی تعبیر عن عواطف الفنان، و هو قد یوافق میول القراء و قد یخالفها.
    کلیدواژگان: النص المکتوب، النص المقروء، موت المولف، استجابه القارئ
  • فاطمه پرچگانی* صفحات 41-52
    إن استدعاء التراث یعتبر من ابرز المظاهر التی یمکن إیجادها فی النصوص الادبیه والفنیه والمسرحیه الحدیثه، وقد عرفت شخصیه البطل فی کل الحضارات القدیمه ودخلت إلی الآداب والفنون وعلی الاخص الاساطیر والملاحم والسیر الشعبیه والادب الشفهی، والنصوص المسرحیه. وعنتره من اشهر ابطال العرب الذی یمکن اعتباره بطلا ملحمیا، إذ یصارع القوی فتغلبه.
    کتب ابو خلیل القبانی، الرائد المسرحی فی سوریا واحد رواد المسرح فی العالم العربی والمشرق بشکل عام، مسرحیات عدیده، واقتبس حکایات بعض من مسرحیاته من القصص الشعبیه، منها مسرحیه «عنتر بن شداد». وبالرغم من ان هناک نصوصا مسرحیه اخری کتبت فی اللغه العربیه عن عنتره بن شداد، إلا ان اهمیه مسرحیه القبانی، قبل کل شیء تکمن فی انها الاولی فی العالم العربی بنیت علی هذه الشخصیه التراثیه.
    یتمحور البحث حول کیفیه استدعاء التراث فی مسرحیه القبانی، من خلال دراسه شخصیه البطل بین السیره الاصیله کنص ادبی والمسرحیه الحدیثه کفن للعرض، وذلک من خلال المنهج الوصفی التحلیلی.
    ویتبین لنا ان القبانی، -وإن کان لا یعتمد علی قصه عنتره کحدث تاریخی- إلا انه یستدعی حکایه هذا البطل لیعالج اوضاع الفتره التی عاش فی ها، وظروفها الاجتماعیه، إذ کان مجتمعه بحاجه للتذکیر بشخصیه بطل شجاع ذی اخلاق حمیده یتمتع بفتوه یجسدها عنتره.
    کلیدواژگان: التراث، البطل، السیره، عنتره بن شداد، القبانی، المسرحیه
  • زهرا دری*، بریسا ایمانی کورادل صفحات 53-72
    تعتبر دراسه الاعمال الملحمیه – البطولیه الشعریه الفارسیه المتاثره بالشاهنامه والتقالید الروائیه، من المجالات التی یمکننا ان نخضعها للتحلیل معتمدین علی وجهات نظر مختلفه. تعرف سامنامه بانها آخر الملاحم الوطنیه للادب الفارسی، ومن المعروف انها نظمت فی اواخر القرن السابع واوائل القرن الثامن الهجریین – ذلک إن قبلنا انها من اعمال خواجوی کرمانی – وهی تنتمی إلی مجموعه هذه الاعمال التی تقترب من الشاهنامه بتاثرها بالتقالید الملحمیه من جهه، ومن جهه اخری فهی تتضمن عنصری العشق والبطل الذی ینجو من الموت بحیل مختلفه لیصل إلی حبیبته، مما یجعل من هذا العمل الادبی روایه بطولیه. سنحاول فی هذا البحث تحدید وتحلیل الدوال القصصیه فی هذا العمل الادبی لمقارنته مع الاعمال القصصیه والروائیه الاخری، حتی نتبین منزلته فی تطور الانواع الادبیه للغه الفارسیه بشکل افضل. ونلاحظ فی هذا العمل ان الدوال الخیالیه و الدوال الملحمیه –وقصص الفتوات و الدوال الغرامیه ودوال الکرامه من اشهر الدوال الموجوده فی هذا العمل الادبی حیث سنتطرق إلی ها فی هذا البحث. وتتمثل الموشرات الرئیسه لاختیار الدوال ودراستها فی هذا العمل الادبی بعاملی التکرار والتحفیز، حیث قمنا بتقدیم جدول النتائج کمعیار مناسب لمقارنه هذا العمل بسائر القصائد الملحمیه او الغرامیه فی الادب الفارسی.
    کلیدواژگان: الدوال، سامنامه، الرومانسیه، الانماط القدیمه، الروی، العفریت
  • کبری روشنفکر، حامد پورحشمتی* صفحات 73-94
    تحتل بعض الافکار والاحداث مکانه مرموقه فی معیشه البشر ومثلما تتحولان إلی جزء من هواجسه التی تدفعه إلی المزید من الإلحاح والتکریر، حتی انها تظل له میسما ذاتیا ملازما قدیصورها متعمدا او عفوالخاطر، ولکن تکرار هذه الصوره المعبره عن الهواجس علی التوالی یدل علی انه ینهض بما لایطلع علی واقعه بحکم العاده؛ فقد یظهر هذا التکرار- بالرغم من انه ظاهره نقدیه لغویه - موتیفا یعتبر عنصرا بنائیا فی النص الشعری متجلیا فی العلامات والدلالات اللتین یوظف من خلالهما الشاعر الرموز والصور الشعریه لیضفی علی شعره میسم الجمال والخلابیه. إن الموتیف فی الشعر سمیح القاسم یحظی باهمیه بالغه ویمنح المتلقی مفتاحا یفتح به الفکره الکامنه فی نصه وسواء ایکون اسما او فعلا او جمله، یتبدل إلی نقطه مرکزیه یحوم حولها شعره؛ ففی بعض الاحیان لینال رویه معینه یتمسک بالتکرار الذی یرافق الإلحاح علی هاجسته اللحظویه مثل توظیفه موتیفی النخل والزیتون اللذین بلغ تکرارهما علی الترتیب 51 و69 مره فی اشعاره متناسبا مع الاهداف المقاومیه التی یطالب بها المقتضی الشعری حیث یحمل الاول منهما رموزا للإستقامه، والنشاط، والحیاه الجدیده ویوحی الثانی بالتجدد، والعمران، وتراث الشاعر الدینی الذی انعقد باحاسیسه الوطنیه. تحاول هذه الدراسه تسلیط الضوء علی توظیف موتیفی النخله والزیتونه فی شعر سمیح القاسم مع الإشاره إلی المعطیات الإحصائیه من تکرارهما فی الاشعار، والإعتماد علی الطریقه الوصفیه- التحلیلیه التی تساعد علی تحلیل النصوص الادبیه وفک الرموز ودلالات فی ها.
    کلیدواژگان: الشعر الفلسطینی المعاصر، الموتیف، سمیح القاسم، النخله، الزیتونه
  • سید محمد میرحسینی، الهام مریمی* صفحات 95-115
    یحظی دیوان فی دروب السبعین للعلامه السید محمدحسین فضل الله باهمیه خاصه بقصائده الکلاسیکیه والحدیثه ولغته الصوفیه والشعور المتقد تجاه رویه الخالق والتامل فی حصیله العمر. إن ما کان موثرا فی نقل رساله الشاعر هو الصور البیانیه وبنیه القصیده. تحاول البنیویه (structuralism) شق طریقها فی سبیل الکشف عن العلامات الجدیده وفهم العلاقات الداخلیه للعمل الادبی. تحاول هذه المقاله التطرق إلی سیره العلامه السید محمدحسین فضل الله وقریحته الشعریه والتعریف بدیوانه، إضافه إلی دراسه اسس النقد البنیوی فی بعض قصائده. لاجل ذلک، ستعنی المقاله بمستویین من مستویات اللغه الشعریه هما المستویات الخارجیه التی تمثل الوزن والقافیه الشعریه والبنیه الصوتیه والکلامیه والنحویه والترکیبات الحدیثه والمستویات الوسطی التی تتناول الصور الشعریه والعلامات والرموز مع الإشاره إلی الشواهد والامثله. یحاول هذا البحث تقدیم شرح ادق للاشعاربافتراض وجود نوع من الوحده بین البنیه والمضمون.
    کلیدواژگان: السید محمدحسین فضل الله، فی دروب السبعین، النقد البنیوی
  • علیرضا نظری*، مریم فولادی صفحات 117-130
    تعتبر المناظره فنا من الفنون الادبیه فهی معروفه عند وقت طویل فی الادب العربی وکانت متداوله بین الشعراء والکتاب. تشکل هذا النوع الادبی من تقلید المناظرات الواقعیه، محادثه عدائیه او ودیه بین طرفی المناظره واحیانا یکون انسانا، حیوانا، نباتا او مفاهیم انتزاعیه من الطبیعه وغیرها من العناصر. ولان هذا النوع الادبی کان موجودا فی الادب المملوکی بشکل بارز ولامع وبناء علی ذلک، کان هذا البحث باسلوب وصفی - تحلیلی لیبحث فی ادب الممالیک بقسیمیه النظری والعملی، ففی القسم النظری انکب هذا البحث علی تعریف هذا النوع الادبی (المناظره) وفی القسم العملی ذکر نماذج وامثله من المناظرات المنظومه والمنثوره فی هذه الفتره الزمنیه. تشیر النتائج إلی انه فی المناظرات الشعریه (المنظومه) اکثر ما یکون الترکیز علی المحادثات بمعناها العام وبین البشر حیث کانت قصیره وبدون حکم. اما المناظرات المنثوره فاکثرها بمعنی خاص وطبق قواعد خاصه، ترتبط بین العناصر غیر البشریه حیث إنها احیانا لدی ها جانب تعلیمی او دینی او مدحی وبعض الاوقات الجانب الترفیهی.
    کلیدواژگان: الادب العربی، النظم والنثر، العصر المملوکی، فن المناظره
|
  • Abbas Eqbali*, Faezeh Pasandi Pages 1-25
    Abundance of skillful Poetesses in ode writing is one of the features of literature history during Andulus era. Hence, a great deal of Andalusian poems appertain to poetesses; The poems are of features like delicacy, accuracy, elegance and development. This is clear that the basic characteristics of such poetic experience is derived from poetess's skill in representing ancient meanings with a modern method that differs from dominant meanings in traditional poems. Also nature of Andalusian land has led the poetess to use its clear and sensible elements in her poem. When the poetess sonnetizes, she clarifies her captivation and all great meanings which is considered as a female's nature. In addition, she intensively wishes in her poetic experience to make her poem distinct and different from others, far from her rival's eyes and just with her own delight and enthusiasm. The present article introduces sonnets of Andalusian poetesses as a mirror of their psychological attitudes as well as including textual features derived from imagination which has in fact psychological origin based on modern psychological criticism in addition to studying Andalusian women's poetic approach with emphasis on poetesses like Bothayneh Bint AlMutamid, Zeynab Almerieh, Qamar Jarieh Ibrahim, Uom Alala Albint Yousuf, Veladeh Albint Almostakfi. This study also clarifies that poems of Andalusian poetesses with chastely love have psychological characteristics like pain of Love, nostalgia, lack of will, Nirvana, masochism. In contrast, permissible lyric poems are with features like sexuality, affront and precision.
    Keywords: Psychological criticism, Andalusian women, sonnet, excusive, permissible
  • Ali Saberi* Pages 27-40
    The reader as one of the three angles of literary criticism triangle besides its two other angles i.e. the writer and literary work is considered as one of the effective factors in studying a literary work in critical circles. Some critics call him consumer on the one hand and producer on the other hand because of his interpretations and perceptions. Accordingly, literary works are divided into two groups, written and spoken. Although supporters of some critical approaches pay their attention to the work and its writer, a great deals of them consider the reader’s taste and talent and cultural fields as their main criteria in evaluating his literary works. In this direction, we can consider the approach of reader-centered (reader-response theory) and writer’s death theory (Death of the Author) as the central part of this study. In addition to investigating theories related to determining the role of the reader in evaluation of a literary work and the opponent's views who know the literary work as the only evaluation criterion and supporter's views who consider the reader's rate of grieves as evaluation criterion, this study describes that we can trust the reader's judgment in evaluating the works just when he has enough knowledge and tools and is far from personal attitudes.
    Keywords: written text, readable text, death of the writer, reader, centered
  • Fatemeh Parchekani* Pages 41-52
    Calling tradition is among clearest areas which can be found in modern dramatic literary and artistic texts. The ancient hero is quite well known and since long has found his place in literature and art of different nations especially in legends, epics, folk tales, oral literature and dramatic texts such that it was in a battle with other elements and defeated them. Abou Khalil Alqabbani, the first Syrian playwright and among leaders of play writing in Arab and eastern world generally wrote many plays and borrowed some of their subjects from ancient narrations including “Antar ibn Shaddad”. Although there were other dramatic texts in Arabic literature about this hero, importance of Alqabani's play is latent in this fact that this is the first work of this kind in the Arab world and is investigated in descriptive- analytical method based on hero's characteristic in original story as a literary text and modern play as a dramatic art .The results of his study shows that although Alqabbani does not emphasize the story of Antar as a historical event, he calls story of the hero to describe situation in which he lives and social condition of his own society because his society needs to remind a brave hero with good ethic and chivalric features whom Antar represents.
    Keywords: Antar ibn Shaddad, tradition, story, Alqabbani, drama
  • Zahra Dorri*, Parisa Imani Gouradel Pages 53-72
    Studying Persian heroic epic verses affected by narrative tradition and Shahname is one of the areas that can be analyzed from different perspectives. Samname which is considered as the last national epic in Persian Literature and apparently is written in late 7th century and early 8th century – if we accept to be written by Khajooye Kermani- is among these works which is similar to Shahname for it is influenced by epic tradition and existence of a romance element on the one hand and a hero who escapes using his own ways to reach his beloved on the other hand and these features make this work a heroic romance. The present study deals with recognition and analysis of fictional motifs of the work in order to compare it to other fictional and narrative works and therefore to determine better role for Samnameh in evolution of different literary genres in Persian literature. In this study, supernatural motifs including heroic- crafty, romantic and dignity motifs are among most famous motifs applied in this literary genre. Main characteristic of choosing and investigating the motifs in this work is existence of two factors i.e. repetition and motivation which are suitable criteria for offering frequency chart to be compared to other Persian epic or romantic verses.
    Keywords: motif, Samname, romance, archetype, dream, demon
  • Kobra Roshanfekr, Hamed Poorheshmati* Pages 73-94
    Some thoughts and events are of a prominent position in human life as if they lead human to insistence and repetition by becoming a part of his concerns and at last they represent themselves as an individual and permanent feature in his conscious and unconscious. But permanent repetition of the mentioned imagery represents a subject of whose reality there is no information available under normal circumstances. Hence, repetition though, it is a linguistic-critical phenomenon, appears sometimes as a motif, in frame of a fundamental element in a poetic text, in signs and implications among which the poet included poetic codes and images to promote beauty and attraction of his text. Motif is highly significant in Samih Alqasim poetry and lets the viewer find the key hidden in his work in the form of a noun, verb or a sentence for a main point around which his poem turns. Of course the poet occasionally resorts to repetition which accompanies with insistence on temporary concern to have a certain view. As an instance, he uses palm and olive motifs each of which has been respectively iterated 51 and 69 times in his poems with sustainability goals in poetic necessity. Meanwhile, palm implies secrets such as resistance, vitality and new life and olive inspires freshness, prosperity and the poet's religious heritage tied with his patriotic feelings. This study seeks to uncover application of palm and olive motifs in Samih Alqasim poetry with reference to statistical data and emphasis on analytical-descriptive method.
    Keywords: contemporary Palestinian poetry, motif, Samih Alqasim, palm, olive
  • Sayyed Mohammad Mirhosseini, Elham Maryami* Pages 95-115
    The work Fi Darub Alsabaein by Sayyed Mohammad Hossein Fadl- allah has dedidated a superiority and importance to itself applying classic and new odes with a mystical and emotional language for visiting God and a deep thinking about what has been obtained during the life. What has worked in transferring the poet's message is form and structure of the odes. Structuralism is an effort to discover new signs and to understand inner relations of the work. In this study we aim to investigate existing bases related to structuralist criticism in several odes of the Divan in addition to offering a description of Allama's life, his poetic talent and introducing the Divan. For this reason we focus on two linguistic layers of the poem; outside layer is same poetic rhythm and rhyme, phonetic, verbal and synthactic structures and median layer is poetic images, sign and symble which have been explained with examples. In this study, we try to consider a kind of union between structure and content of the work and to offer a more accurate understanding and perception of its poems and their messages.
    Keywords: Allama Sayyed Mohammad Hossein Fazl Allah, Fi dorub Alsabaein, structural criticism
  • Ali Reza Nazari*, Maryam Fooladi Pages 117-130
    Debate is an independent technique in literature that has been common among poets and writers in Arabic Literature for a long time. The literary genre which has been shaped based on imitating real debates is a hostile or friendly dialogue between parties of the debate who could be human, animal, plant, abstract concepts, natural and other elements. Since this genre exists very strikingly and impressively in prose and verse works of Mamluk era, it has been analyzed in analytical- descriptive method in both theoretical and comparative parts in that period in this study. In theoretical part, the literary genre is introduced and examples of verse and prose debates of that era are mentioned in comparative part. Findings of the study show that in verse debates, most of the dialogues are in general sense, among humans, frequently with a short form and without judgment. In contrast, in prose debates, most of the dialogues are in special sense and based on special rules and among inhuman elements with ethical, religious, praise or amusing aspects.
    Keywords: Arabic literature, poetry, prose, Mamluk era, debate art