فهرست مطالب

اضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی - پیاپی 21 (ربیع 2016)

فصلنامه إضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی
پیاپی 21 (ربیع 2016)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید محمد حسینی، یوسف هادی پور نهزمی صفحات 5-30
    لابی نواس شخصیه فذه اثارت جدلا حادا بین النقاد من القدامی والمعاصرین والتی ما تزال تثیر حوله الکثیر من الجدل؛ فلایمکن التعرف علی حقیقه شخصیته وشخصیته الحقیقیه إلا بعد إعاده القراءه فی اغلب ما قیل حوله؛ وللوصول إلی هذا الغرض نحن بحاجه إلی نوع خاص من الحزم والحذر فی قبول ما قیل عنه وما نسب إلیه، وکذلک بحاجه إلی تقویم جدید لنهج حیاته وطریقه تفکیره التی لاتفهم من خلال ظاهر اشعاره، فی کثیر من الاحیان، ولاسیما اشعاره الخمریه. المقال الذی بین ایدیکم قد تناول آراء النقاد القدامی بصوره عابره وقام بمعالجه آراء النقاد المعاصرین بشیئ من التفصیل لتبیین مقدار إفراطهم علیه بسبب التحالیل النفسیه التی لا اثر لها فی تحالیل النقاد القدامی ولا اساس لها من اصل. ولإنجاز هذه المهمه تم الاستناد إلی بعض الاخبار والاشعار التی سببت ان تتزاید اخبار السوء حوله وحول امه وإلی بعض الابیات والقصائد التی تشیر إلی الاجواء السائده علی تلک الفتره والابیات التی تدل علی بعض معتقداته من وجهه النظر السیاسیه والدینیه.
    کلیدواژگان: ابونواس، الشعر الخمری، النقاد القدامی، النقاد المعاصرون
  • رقیه رستم پورملکی*، إنسیه خزعلی، مریم غلامی صفحات 31-56
    إن المفارقه هی لغه اتصال سری بین الکاتب والقارئ، ومن جمالیاتها هی: الإیجاز والتغریب وازدواجیه المعنی، وهی من افضل وسائل التعبیر باسلوب غیر مباشر، لإصلاح مثالب المجتمع؛ اما البحث فتناول المفارقه لغه واصطلاحا معتمدا علی اهم المولفات فی المفارقه، یلی ذلک عناصر المفارقه واهدافها، مرکزا علی دراسه تجلیات المفارقه فی قصیده «لمن نغنی؟!» للشاعر المصری المعاصر احمد عبدالمعطی حجازی. (1950-)
    والبحث اعتمد علی المنهج الوصفی - التحلیلی، ویبرز ذلک من خلال تتبع اجزاء المفارقه وعناصرها، وتحلیل تجلیات المفارقه فی القصیده المختاره وهی «لمن نغنی؟!»، ومحاوله استنطاقها لبیان الدور الذی ادته فی تجربه الشاعر.
    توصل البحث إلی ان القصیده المدروسه هی کمسرحیه تعتمد فی ها المفارقه علی الغموض، واتسم صاحبها بالسذاجه والغفله احیانا؛ إن الشاعر استخدم شتی انواع المفارقه من اللفظیه، والدرامیه، والنغمیه کاسلوب غیر مباشر؛ لإظهار الظروف السائده فی مسقط راسه مصر التی کبت فی ها صوت الحریه، متمنیا إصلاح المجتمع.
    کلیدواژگان: المفارقه، الشعر المصری الحدیث، احمد عبدالمعطی حجازی
  • علی حاجی خانی صفحات 57-78
    لایشک احد ان نهج البلاغه من اعظم الکتب الدینیه بعد القرآن الکریم، ولیست الخطب والرسائل والمواعظ والحکم المتوافره فیه إلا نبراسا منهاجا منیرا یستهدی به البشر ویاخذ منه النور ویهدی به إلی سبیل الرشاد، ذلک لان ما ورد فیه، المضامین القرآنیه وخلاصه سنن النبی وقد ابان الإمام عن فصاحته وبلاغته باجمل واروع ما یمکن ان یقوله البشر. وبمرور الزمن قام الحاقدون والمشککون بطرح بعض الشکوک والشبهات فی مدی اصالته ودقه محتواه. من هذا المنطلق فإن من اهم الشبهات اللفظیه او الشکلیه الوارده علی نهج البلاغه، هی شبهه حجم نهج البلاغه والإسهاب فی کلام الإمام، کما قال بعض المشککین فی نهج البلاغه إن فیه إطناب وتطویل کالقاصعه والاشباح وعهد مالک الاشتر؛ بید ان هذا لم یکن مالوفا من قبل ولم یعهد إلیه. ففی هذا المقال یتناول الباحث هذه الشبهه ویسعی إلی الرد علی ها وفقا للمنهج الوصفی التحلیلی، مشیرا إلی کثیر من الخطب الطویله التی سبقت عهد الإمام وانه هو الذی کان یحدد مدی الإطناب او الإیجاز فی الخطب وفقا للمرسل او المخاطب او الامکنه التی تلقی فی ها؛ کما ان الطول والقصر لیس معیارا مناسبا لتحدید مصداقیه الخطب، بل الاثر الذی یترکه علی المتلقی هو ما ینبنی علیه إلقاء الخطب، وفیما یخص عهد مالک والإطناب فیه، توصل الباحث إلی ان شخصیه مالک والمتلقی الخاص ما کان یقتضی الإطناب فی العهد، بل المتلقی العام لهذا العهد والظروف الحاکمه علی فحوی النص، هو السبب الرئیسی فی الإطناب والإسهاب فیه.
    کلیدواژگان: نهج البلاغه، الشبهه، الحجم، الإسهاب، الإمام علی (ع)
  • آفرین زارع *، راضیه کریمی، فاطمه کوثری صفحات 69-88
    آیه الله محمدحسین الغروی الإصبهانی علم من اعلام العلم والعرفان فی عصرنا الراهن وهو صاحب الدیوان العربی المسمی ب‍‍«الانوار القدسیه» ومتخلص ب‍«المفتقر». قام شاعرنا بإنشاد اشعار کثیره ومدائح سنیه باللغتین العربیه والفارسیه تذکرنا بمناقب آل بیت النبی (ع) ومنها مدیحه طویله باللغه العربیه انشدها فی مدح الإمام الرضا (ع).
    یسعی هذا البحث إلی دراسه مدیحته الادبیه والعرفانیه بمنهج بنیوی، محاولا التدقیق فی میزاتها الاسلوبیه خلال ثلاث مستویات: المستوی الصوتی، والمستوی الدلالی، والمستوی الترکیبی. فبعد تبیین الاسلوبیه واصولها وانواعها یرکز علی تحلیل مدیحه الغروی بناء علی اسس الاسلوبیه.
    ومن اهم النتائج التی توصل إلی ها البحث هوان الاسلوبیه بوصفها منهجا من المناهج النقدیه تمکننا من ان نتعرف علی مقومات مدیحه الغروی وجمالیاتها الادبیه والفنیه، ومما توصل البحث إلیه هو: التلائم بین الوزن والمعنی فی المدیحه، وبراعه الشاعر فی اختیار تراکیب متناسبه مع المعانی والاهداف، وتاثر الشاعر بنزعاته الفلسفیه فی مدحیته، وقدره هذا العلامه فی إثاره المتلقین باختیار المفاهیم المتعمقه فی اجمل التشابیه البلیغه.
    ومما حثنا علی معالجه هذا الموضوع هو إثبات براعه الغروی الإصبهانی – وهو من الشعراء المعاصرین فی الادبین الفارسی والعربی- فی إنشاد کثیر من القصائد العربیه والفارسیه، وإظهار معرفته علی اسالیب البیان، والتعریف بمیزات شعر عالم فیلسوف فی عصرنا الراهن.
    کلیدواژگان: الاسلوبیه، آیه الله الغروی، دیوان الانوار القدسیه، مدح الإمام الرضا (ع)
  • جواد قربانی*، علیرضا ایرانبخش صفحات 89-126
    إن وجود المفردات والمفاهیم المتعلقه بالعلوم من مثل الریاضیات، والجیولوجیا، وعلم الاحیاء، والکیمیاء، والفیزیاء فی الشعر یودی إلی ظهور صعوبات شکلیه ومضمونیه تجعل دراستها ونقدها امرا ضروریا. إن العلم قرین دوما بالدقه وإن دخوله فی مجال الشعر والادب یودی إلی ان یصطبغا بالدقه ایضا کما یمنحهما شیئا من العمق وقد یساعد علی الفهم الصحیح للشعر وقد یودی إلی انغلاق مفاهیمه والرمزیه فیه مما یودی إلی زیاده صعوبه فهمه. یعتبر علم الریاضیات من العلوم الاساسیه وإن دخول مفرداته ومفاهیمه فی الشعر، سیترتب علیه ظهور تطورات فی الشکل والمضمون فیه کما یودی إلی تغییر نسبه فهم المتلقی منه وهو امر جدیر بالدراسه والنقد. تحاول هذه الدراسه استخراج جمیع المفردات والمفاهیم المتعلقه بعلم الریاضیات فی اشعار سهراب سپهری، محلله العلاقه بین علم الریاضیات والادب، وکذلک تاثیر علم الریاضیات علی الشعر فی إطار دیوان هشت کتاب «الکتب الثمانیه» لسهراب سبهری، لمعرفه تاثیر هذا العلم علی مدی فهم الشعر. إذ کما یری کاتبو هذه السطور فإن دخول المفردات والمفاهیم الریاضیه إلی شعر سهراب سبهری کان ذا اثر کبیر علی شعره، واضفی علیه فی اکثر الحالات شیئا من الإیجاز، والتخییل، والتصویر، والدقه. وفی الوقت نفسه کان دخول هذه المفردات إلی شعره فی بعض الاحیان رغم إثراء هذا الشعر وتعمیق معناه سببا فی زیاده صعوباته علی الفهم وتعقیده، حیث یتطلب فهمه تدقیقا اکثر. بحیث إن انطلاقه من قیود هذا التعقید المحتمل، من شانه ان یسبب سهوله التلقی والفهم لهذا الشعر اکثر فاکثر.
    کلیدواژگان: النقد، التاویل، الفهم، سهراب سبهری، هشت کتاب، العلوم الاساسیه، الریاضیات
  • مهدی ناصری، حیدر محلاتی صفحات 121-140
    یشترک الشعر الفارسی والعربی فی العدید من المجالات کما یشترک الشعراء الإیرانیون والعرب فی اسلوب الشعر وموضوعه، وتراکیبه وموسیقاه. ویعتبر الشاعر الإیرانی الشهیر، مهدی اخوان ثالث، والشاعر العراقی البارز، بلند الحیدری من بین الشعراء الذین نری الکثیر من اوجه التشابه فی اشعارهم، وهی قواسم مشترکه تبحث فی دراسات الادب المقارن. فقصیده قاصدک لاخوان ثالث تشترک مع قصیده ساعی البرید لبلند الحیدری فی الکثیر من الموضوعات والمفاهیم المختلفه. من هنا فإن هذه الدراسه ومن خلال تبنی ها منهجا وصفیا تحلیلیا تحاول دراسه هاتین القصیدتین من حیث المضامین المشترکه، والمحسنات اللفظیه والمعنویه، وظاهره التکرار واغراضه، ومن ثم الموسیقی والجرس الشعری. ولاشک ان تحدید مصدر إلهام هاتین القصیدتین یساعد کثیرا فی فهم العلاقه الشعریه العمیقه بین الإیرانیین والعرب. وقد توصل البحث الی نتائج عده اهمها ان القصیدتین اشترکتا فی التعبیر عن هموم الناس وآلامهم من خلال استخدام التعابیر البسیطه المعبره عن الحاله الاجتماعیه التی عاشها کل من الشاعرین، وهی ظروف کادت تکون فی الغالب متشابهه ومماثله.
    کلیدواژگان: الادب المقارن، بلند الحیدری، ساعی البرید، قاصدک، مهدی اخوان ثالث
  • هومن ناظمیان صفحات 151-178
    رساله الصاهل والشاحج من الاعمال الادبیه البارزه فی العصر العباسی من الناحیتین الموضوعیه والشکلیه التی قلما حظیت باهتمام النقاد والدارسین. الفها ابوالعلاء المعری موجها إلی ابی شجاع فاتک الملقب بعزیز الدوله والی الحلب للفاطمیین حوالی سنه 411 او 412ق وتحدث فی ها عن قضایا ادبیه، نقدیه، تاریخیه، اجتماعیه، وسیاسیه عبر الحوار بین فرس یدعی الصاهل وبغل یدعی الشاحج، واودعها کثیرا من المعلومات، والالغاز اللغویه، والنحویه، والعروضیه، والقضایا المتصله بالعلاقات السیاسیه بین والی حلب والفاطمیین من جهه، وبینه وملک الروم من جهه اخری وصور احوال الناس خلال ازمه حدثت إثر الصفقات السیاسیه بین عزیز الدوله والی حلب وبسیل، ملک الروم. قمنا بدراسه هذه الرساله لتبیین دور السلطه والایدیولوجیا فی تکوین خطاب ابی العلاء ولغته فی هذه الرساله وفی ضوء التحلیل النقدی للخطاب. تخلص هذه الدراسه إلی انه بإمکاننا ان نقسم خطاب ابی العلاء المعری فی هذه الرساله إلی اربعه انواع: الخطاب الادبی الذی یضم معلوماته الواسعه فی مجال الشعر واللغه والنحو والعروض، والخطاب السیاسی الذی یتمثل فی تصویره لقضایا سیاسیه بین والی حلب وملک الروم، والخطاب الاجتماعی الذی یتبلور فی تصویره لاحوال الناس خلال ازمه غزو الروم لحلب وخطاب الدعایه بین الروم والمسلمین. لعبت السلطه السیاسیه والثقافیه دورا رئیسا فی تکوین خطاب ابی العلاء ولغته.
    کلیدواژگان: تحلیل الخطاب، العصر العباسی، ابوالعلاء المعری، رساله الصاهل والشاحج
|
  • Sayyed Mohmmad Hosseini, Yousef Hadipoor Nehzomi Pages 5-30
    Abounovas is of unique character who has always stimulates old and new critics to battle against each other as far as each person makes a character for him based on their understanding and special orientation instead of discovering his true character. To recognize his real character ,however, his biography must be reread and to have a correct and real conclusion we have to refer to reliable sources and to avoid psychological analyses that are understood based on appearance of his Khamriat (poems describing wine) since poetry of a poet is not necessarily his personal biography. The present study aims to criticize in detail views of contemporary critics because many of them have tried against all scientific, literary and historical standards to deem Abounovas’ Khamriat as his autobiography ,creating a strange character called Abounovas according to their interpretation of Khamriat, a character who is mostly impossible in reality, specifically a scholar such as Abounavas. .
    Keywords: Abounovas, Khamri (wine description) poetry, old critics, contemporary critics
  • Roqayeh Rostampoor Maleki*, Ensieh Khazali, Maryam Qolami Pages 31-56
    Irony is a mysterious communicative language between writer and reader and among its beauties, brevity and oddity and duality of meaning can be referred to. So it is considered as one of the best means of interpretation in an indirect way to reform society. This article elaborates on irony in terms of language and terminology with emphasis on the most important available works in this area. Then it investigates elements of irony and its objectives. Finally ironical manifestations are pictured in “Leman Naqnni” ode by Ahmed Abdol Almo’ti Hijazi. This ode is like a drama in which irony relies on ambiguity and complexity. Sometimes it is described as simplicity and sometimes as negligence. In this poem the poet with hope of reforming society, applies various types of verbal, dramatic, and musical irony to describe the situation being dominant in Egypt in which cry for liberalism has been suppressed.
    Keywords: Irony, contemporary Egyptian poetry, Ahmed Abdol Almoti Hijazi
  • Ali Hajikhani Pages 57-78
    No doubt Nahj Al-balaghah is one of the greatest religious books after Holy Quran and its content including sermons, letters, and philosophies serve as a bright light that guides humans and they find path to growth and guidance with its light beam. This place is because Nahj Al-balaghah was inspired by contents of Quran and the Prophet’s tradition. Imam Ali reflects rhetoric and eloquence in his speech with most beautiful and amazing form but over time, some people doubted nobility and content of Nahj Al-balaghah which Doubt in Volume of Nahj Albalaghah and Prolongation Existence in Imam's Speech is among verbal or shape doubts proposed in this respect and some sermons such as Al-Qaseaeh, Al-ashbah, and Imam's letter to Al-malik Al-ashtar Nakhaee have been criticized for being lengthy and prolixity and with this reason that during early Islam and Imam Ali's era, this method in prolixity and lengthy speeches was not popular and experienced. This article aims to respond this doubt using analytical- descriptive method and different reasons including proving history of long sermons during Imam Ali's era and proportionality of prolixity and brevity in speech based on era atmosphere of speaker or listener and also place and condition of delivering sermon. So this was concluded that different factors have influenced prolixity in imam's speech for example imam's letter to Al-malik Al-ashtar has been generally written in fact for all rulers and governors and Al-malik has been addressed specially as a ruler and importance of subject is the ground for prolixity and lengthiness of Imam's speech.
    Keywords: Nahj Al balaghah, doubt, volume, Prolongation, Imam Ali
  • Afarin Zare'*, Razeih Karimi, Fatemeh Kosari Pages 69-88
    Ayatollah Mohammad Hossein Gheravi Isfahani known as Compani is one of the contemporary famous scholars and mystics and the author of Arabic poems of divan Al-anvar Al-ghodsieh, entitled as Moftagher. In his Persian and Arabic divan there are many poems in praise of prophet Mohammad's family among which is his long Arabic panegyric in praise of Imam Reza – peace be upon him. The present study intends to study Ayatollah Gheravi's mystical- literary ode in praise of Imam Reza –peace be upon him- in a structural method and analyze three stylistic levels of this poem which are phonetic level, causal, and combinative respectively. For this reason, having explained the concept, principles and stylistic forms, it deals with stylistic analysis of Gheravi's panegyric. One of the prominent conclusions of this study is that applying stylistics as one of critical approaches , deep richness of a literary work can be analyzed in three levels and its artistic and literary elegances found. Among these findings these cases can be mentioned: harmony between meaning and rhythm in panegyric, poet’s skill in choosing combinations being proportional to his intended meanings and purposes, poet’s inspiration by his philosophical trends in composing panegyric and his power in arousing the audience by choosing profound concepts in the form of most elegant and newest metaphors.
    Keywords: stylistics, Ayatollah Gheravi Isfahani, Al, anwar Al ghudsieh divan, praise of Imam Reza –peace be upon him
  • Javad Qorbani*, Alireza Iranbakhsh Pages 89-126
    Existence of words and concepts of basic sciences including mathematics, geology, biology, chemistry and physics in the poetry causes many form and conceptual rises and falls for which further investigation and criticism are necessary. Science always accompanies with accuracy and science introduction into poetic and literary area will also involve it in accuracy and give it more depth. Sometimes it helps having right understanding of poetry and sometimes hides and codifies it and makes its understanding more difficult. Mathematics is considered as one of basic sciences and penetration of its words and concepts in poetry area causes some evolutions in its content, form and understanding rate which is investigable. This research aims to investigate relation between mathematics and literature and influence of mathematics entering poetry considering Hasht Behesht by Sohrab Sepehri and also influence of this science on understanding rate of poetry in addition to extracting all mathematical words and concepts from Sepehri’s poems. For authors, introduction of mathematical concepts and words into Sepehri’s poetry has been very effective and in most cases it has played an important role like creating brevity, imagination and imagery and giving accuracy to the poetry. Although entrance of these words has sometimes increased poetic richness and made its concept deeper and more influencing, it has caused complexity of poetic understanding such that if this possible complexity and constraint removes, understanding and comprehension of the poetry will be more productive.
    Keywords: criticism, interpretation, Sohrab Sepehri, Hasht Behesht, basic sciences, mathematics
  • Mahdi Naseri, Heidar Mahallati Pages 121-140
    Arabic and Persian poems have numerous common points and poets of these two languages share the same point in style, subject, structure and music of poetry. Mahdi Akhavan Thaleth, famous Iranian poet, and Boland Al-Heidari, well-known Iraqi poet, are among poets who have many similarities in their works. As an example, there are some conceptual and verbal similarities between Qasedak and Saee Al-barid (postman) and authors of this article investigate them in analytical- descriptive method. Undoubtedly, recognition of inspiring origin of these two common poems is very helpful in knowing deep poetic relation of Persian and Arabic languages. Results of this research show that these two odes are very similar in many cases as social themes particularly expressing people's suffering and difficulties, simplicity of speech figures of thought as well as speech, diverse ways of expression, poetic musicality, repetition and its aims and contents.
    Keywords: Comparative literature, Mahdi Akhavan Thaleth, Qasedak, Boland Al heidari, Saee Al Barid
  • Hooman Nazemian Pages 151-178
    "Risalat Al-sahel wa Al-shahej" is one of the prominent works of Abbasid era in form and content to which authors and critics have paid little attention. Abul Ala Al-maarri wrote it about 1020- 1021 addressing Aboushojaa Fatak, known as Azizoddoleh, ruler of Halab from Fatimi's caliphate in which through conversation made between a horse called Sahel and a mule called Shahej he discusses literary, historical, political and social matters and provides much information about lexical, syntactical, prosodic puzzles and issues related to political relations between ruler of Halab and the Fatimi's family in the one hand and he and Roman emperor on the other hand and pictures people's condition following a crisis caused by political deals between Azizoddoleh (ruler of Halab) and Basil (Roman emperor).The Risalah investigated in this article to express role of power and technology in forming Abul Ala Al-maarri's discourse and language in the light of critical discourse analysis . This research shows that Abul Ala's discourse can be divided into 4 groups: literary discourse including his vast information about poetry, syntax and prosody; political discourse that pictures political relation between ruler of Halab and emperor of Rome; social discourse in which people's horror due to Rome's attack has been provided and finally advertising discourse between Romans and Muslims and also this point that political and cultural power has played a key role in forming Abul Ala's discourse and language.
    Keywords: Discourse analysis, Abbasid era, Abul Ala Al maarri, Al, sahel, Al, shahej