فهرست مطالب

اضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی - پیاپی 27 (خریف 2017)

فصلنامه إضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی
پیاپی 27 (خریف 2017)

  • تاریخ انتشار: 1396/09/28
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهین حاجی زاده*، مسعود باوان پوری، مریم دریانورد صفحات 9-26
    بالنظر إلی ان إنتاج المقالات ینمو بوتیره متصاعده فی ایران والعالم، هناک حاجه ماسه إلی معاییر لتقییم المنشورات العلمیه ومقارنتها وسیتم تحقیق هذا الامر بالاستعانه من اسالیب التقییم العلمی. تعتبر فصلیه إضاءات نقدیه فی الادبین العربی والفارسی المحکمه، إحدی المجلات المعتمده والمهمه فی مجال النقد الادبی علی الساحه المحلیه والدولیه حیث وصل نشرها إلی العدد السابع والعشرین وتم حتی العدد 23 نشر 179 مقاله فی ها ل 345 کاتب بشهادات جامعیه معتبره من 44 جامعه وموسسه تعلیمیه. یدور موضوع 45 مقاله منها یعنی 13/25 % حول الادب الفارسی وهذا یدل علی تمسک الفصلیه باهدافها مع اننا یجب ان نبحث عن اسباب ضآله المقالات التی تعنی بهذا الادب. هذه الدراسه تطرقت إلی دراسه إحصائیه تحلیلیه لعدد کاتبی المقالات وشهاداتهم ومدی التعاون بینهم والمراکز والموسسات الناشطه فی الفصلیه. واستفدنا فی البحث من الإحصاء الوصفی؛ یعنی تم عد المتوسط، والتردد، والنسبه المائویه ثم عرضنا النتائج فی الجداول والرسوم البیانیه. جهاز البحث هو تنظیر إحصائی باستخدام برمجه spss نسخه 16. ومن هذا المنطلق کانت النتائج: ان 50 مقاله من المقالات کانت انفرادیه و 129 مقاله ایضا کان من تالیف مشترک و91 مقاله من المقالات المشترکه تم إعدادها بید المنتمین إلی الجامعات و 38 مقاله منها کتبها باحثون آخرون من المراکز المختلفه. نصف المقالات یعالج نقد النصوص وتحلیلها. واخیرا جاءت 34 مقاله بواسطه اعضاء هیئه التحریر بمتوسط 9/18% وهو عدد مقبول.
    کلیدواژگان: التقییم العلمی، التحلیل الإحصائی، متوسط العمر، المصادر، إضاءات نقدیه فی الادبین العربی والفارسی
  • مجید صالح بک *، کمال الدین مطهر صفحات 27-50
    إن البنیویه تذهب إلی ان النص لا یتالف من الوحدات او الکلمات ذات وجود مستقل او منفرد، وإنما من الوحدات التی توجد داخل البنیه او النسق بحیث تضبط تلک البنیه علاقات الکلمات وتعطی ها معنی وقیمه او بهاءا ورونقا، فضلا عن مواصفاتها وخصائصها الفردیه. ومن اهم المباحث التی تهتم بها بنیویه سوسور فی هذا الصدد تجدر الإشاره إلی المحور الاستبدالی، إذ إن سوسور ذهب إلی ان هناک نوعا من العلاقه اللغویه بین الکلمه التی جاءت فی النص والکلمات التی تکون ذات صله لفظیه او معنویه بها غیر انها ما جاءت فیه وسمی هذا النوع من العلاقه بالعلاقه الاستبدالیه بحیث إن عدم الاعتداد به ینجر إلی إهمال المعنی المقصود. فالنص الادبی بناء علی رویه سوسور یجد اعتبارا واهمیه خاصه کای نص لغوی، وذلک باعتداده علی المحور الاستبدالی. فانطلاقا من هذه الفکره تحاول هذه المقاله ان تدرس التفکیر البنیوی لسوسور معتمده علی المحور الاستبدالی فی سوره آل عمران لتجلی امر الوحدانیه فی الالوهیه والربوبیه والمالکیه، ای: الاعتقاد بوحدانیه الله واستمرار إشرافه علی شوون العباد وملکیته بالنسبه لما یملکه الإنسان بشکل نسبی وموقت وکل ما یکون فی السماء والارض واحتوائها علی الاستبدالات الصرفیه الکثیره التی تکون ذات اتصال قویم بامر الوحدانیه وتسعی للکشف عن اثر استبدال بعض الکلماتالصرفیه بالکلمات الاخری الذی تم فی إطار النظام. ونتیجه إحصاء الاستبدالات الصرفیه تدل علی ان سبب اختیار بعض الکلمات الصرفیه تتفق تماما مع ما تتطلبه کلیه السوره، ای: الوحدانیه بحیث نجد صله وثیقه بین معنی الکلمه الصرفیه المختاره او المستبدله والمعنی الذی تهدف إلیه کلیه الصوره وفضلا عن ذلک تشیر إلی ان استخراج الکثیر من المعانی المستوره فی سوره آل عمران یرتبط بهذا المحور وللاهتمام به دخل کثیر فی کشف معالم الإعجاز فی ها.
    کلیدواژگان: سوسور، البنیویه، المحور الاستبدالی، آل عمران، الوحدانیه
  • علی حاجی خانی*، امیر فرهنگ نیا صفحات 51-70
    قضیه الانتحال والوضع لا تنحصر بامه دون غیرها او ادب دون غیره إذ توجد فی ادب کل امه تنتقل من طور البداوه إلی الحضاره، فتمت مناقشه الروایه والانتحال فی الشعر والادب فی فترات مختلفه واثیرت حولهما ضجه فی العصر الحدیث. إن ابن خلکان هو اول من غرس بذره التشکیک فی نهج البلاغه ومدی صحه نسبته إلی الإمام علی (ع)، ثم کان هناک مشککون کثیرون حذوا حذوه.حاولت هذه الدراسه ان تجیب عن اسئله منها: ما هی اسس الشک والانتحال فی نهج البلاغه وما هی اهم الردود الرئیسه علی ها؟ مما قاله ابن خلکان یمکن ان یتم جمع الشکوک حول نهج البلاغه فی نقطتین هما الشک فی جامع نهج البلاغه ا هو الشریف الرضی ام اخوه الشریف المرتضی؟ وثانیهما الشک فی صحه نسبه نهج البلاغه إلی الإمام علی (ع). کما حاولت الدراسه ان تستخدم الردود المعتمده علی النقل والعقل ومبحث الروایه وطرق تحمل الحدیث وفقا للمنهج الوصفی-التحلیلی. وقد توصل المقال إلی ان الشریف الرضی قد جمع نهج البلاغه لا المرتضی، کما نص علی دحض نظریه الانتحال والوضع وإبطال الفکره القائله بان الشریف الرضی واضعه لا جامعه.
    کلیدواژگان: نهج البلاغه، الانتحال، الروایه، الشریف الرضی
  • فاطمه جمشیدی *، وصال میمندی، فاطمه قادری، رضا افخمی عقدا صفحات 71-98
    الاغتراب هو وعی الفرد بالصراع القائم بین ذاته وبین البیئه المحیطه به بصوره تتجسد فی الشعور بعدم الانتماء والسخط والقلق والعدوانیه وما یصاحب ذلک من سلوک إیجابی او شعور بفقدان المعنی واللامبالاه والانعزال الاجتماعی وما یصاحبه من اعراض إکلینیکیه، وهو ظاهره بارزه فی العصر الحدیث، فالادب فی مثل هذه الظروف ینعدم فیه الاستقرار والهدوء، فمن هنا غلبت فکره الاغتراب فی الوقت الحاضر علی تجربه الشعراء. هدفت هذه المقاله دراسه انواع الاغتراب فی شعر «علی فوده» الشاعر الفلسطینی المعاصر (1946-1982م) والسبب فی اختیار هذا الشاعر یعود إلی ان هذا الشاعر لا یعرفه الطلاب والباحثون کما یستحقه، فدراسه شعره من خلال الفحص عن اقسام الاغتراب فی حیاته یسدل الستار عن کثیر من الزوایا الخفیه فی شخصیته. کذلک قصدت المقاله الکشف عن توظیفه بعض الآلیات التعویضیه إزاله لهذا الشعور وکل هذا عبر المنهج الکیفی الذی یعتمد علی الوصف والتحلیل. إضافه إلی هذا، درست رده فعل الشاعر وتعامله تجاه اغترابه، ووصلت إلی ان اغتراب هذا الشاعر ظهر متمثلا فی الاغتراب الاجتماعی، والسیاسی، والنفسی، والإخوانی، والزمانی، والمکانی. وظف هذا الشاعرآلیات لدفع اغتراباته کتکرار الالفاظ الداله عن الاغتراب واستخدام اسلوب الحوار فی اللجوء إلی الطبیعه والاستئناس بها وخطاب امه المیته عند الحنین إلی الطفوله، وایضا الخشوع تاره والسخط تاره اخری.
    کلیدواژگان: علی فوده، الاغتراب، الغربه، رده فعل الشعراء
  • علی سالمی، شاکر العامری*، صادق عسگری، سید رضامیراحمدی صفحات 99-127
    تختلف احیانا دلالات الالوان عن خواصها المادیه المعهوده لها مما یجعل المتلقی ان یسرح فکره فی ثنایا النص لیکتشف تلک الرویه غیر المعهوده واستیحاء دلالاتها استعانه بالعلامات المتبلوره فی النص، وتبحث المقاله عن دلالات الالوان عند ابی تمام مستعینه بالسیمیائیه لکشف مدلولاتها؛ حیث إنها قادره علی تقدیم حلول مناسبه لفهم ما یعرو ظواهرها من إبهام فکل لون یحمل دلاله سیمائیه فی النص الشعری خصوصا ان اباتمام یسعی من خلال ذلک ان یترک فی شعره شحنات تعبیریه یفرغها قصدا، ومن هنا راینا ضروره البحث عن دلالات الالوان وابعادها النفسیه؛ لان السیمائیه تمیط اللثام عن دلالاتها وإیحاءاتها الشعریه، وقامت الدراسه علی وفق المنهج الوصفی التحلیلی لتبین تلک المدلولات الغائره فی الالوان المتنوعه ضمن عدد من الابیات الشعریه المنتخبه، وتبین ان ابا تمام یستخدم الالوان فی شعره للتعبیر عن مشاعره فهی وسائط لإبرازها یستعین بها فی تلوین شعره، وان الدلالات العقلیه والطبیعیه والوضعیه متوفره فی شعره، فإنها لعبت دورا بارزا فی إبانه المعانی الثانویه وتفسیر ما یعرو دلالات الالوان الثانویه من غموض وإبهام. وتبین، اخیرا، ان ابا تمام شاعر رسام مبدع استطاع بمخیلته ان یزاوج بین الالوان الاصلیه بغیه خلق لون جدید یحمل دلاله معنویه کان یقصدها، وفی نفس الوقت معبرعن حالته النفسیه، وتتحقق تلک العملیه الفنیه باسلوب اخاذ.
    کلیدواژگان: ابو تمام، السیمیائیه، الدلاله، الالوان
  • سعید سواری، رضا ناظمیان * صفحات 129-149
    هذه المقاله محاوله لدراسه الزمن فی روایه «ذاکره الجسد لاحلام مستغانمی» وذلک علی ضوء زمن القصه والسرد اعتبارا من اللغه بوظائفها. فیتطرق البحث إلی تبیین کیفیه تحویر الکاتبه الزمن شکلا دائریا وتناسبه بالخطاب تمثیلا بتاریخ الجزائر المعاصر، وإلی تتبع توافق التقنیات الزمنیه بالسرد خطابا. توصل البحث إلی ان زمن الروایه رغم اللاترتیب فی سرد الاحداث یفضی إلی تناسب التقنیات الزمنیه والسرد وان الزمن یوجه خطاب الکاتبه مما یکمن فیه طیات تجسد تاریخ الجزائر المعاصره لانه بات واضحا ان «احلام مستغانمی» تناولت ایدیولوجیات تاریخ الجزائر المعاصر. فحورت الکاتبه ترتیب احداث السرد علی الخط الدائری باعتمادها علی تیار الوعی بتقنیاته وانطلاقا من الوظائف اللغویه مانحه إلی القارئ شعور قراءه السرد، وذلک عندما یتواجد القارئ فی احداث السرد اثناء القراءه یتناغم تناغما شعوریا مع السرد، موولا الاحداث إلی الخطاب الکامن فی الزمن، مرتبا احداث السرد ترتیبا خطیا من تلقاء نفسه.
    کلیدواژگان: ذاکره الجسد، احلام مستغامی، الزمن، السرد، الشکلانیه، الخطاب
|
  • Mahin Hajizadeh *, Masoud Bavan Pouri, Maryam Daryanavard Pages 9-26
    As articles and other scientific products are growing at an accelerating process in Iran and the world, there is an urgent need for standards to evaluate and compare scientific publications. This will be achieved through scientific assessment, Science that benefits from information analysis. The academic Quarterly of Rays of Criticism in Arabic and Persian is considered as one of the most important journals in the field of Arabic language and literature in Iran which has been published in 27 volumes. This Quarterly has published 179 articles from 345 writers with distinguished university degrees and 44 universities and educational institutions. The subject of 45 articles, which means 25/13percent ison Persian literature and this contradicts the purpose of the Quarterly, which relied on Persian literature to identify it to Arab countries.This study focused on a statistical and analytical study of the number of authors of articles and their degrees and the extent of cooperation between them and the centers and institutions which cooperate in the quarterly. In this study, descriptive statistics method has been used. It means, Average,frequency and percentage are calculated, then the results are presented in charts and graphs.The research instrument is a statistical survey using SPSS version 16. The following results are obtained:50 articles were written individually, 129 articles were written jointly, Which 91 of these joint articles were written by the authors from the same university and 38 articles written by the authors from different universities.HadiNazari has the most articles with 7 papers. Half of the articles are devoted to criticism and analysis of texts. 34 articles were written by the editorial board with an average of 18/9, which is acceptable.
    Keywords: Scientific Assessment, Content Analysis, Statistics, Average Age, Sources, Rays of criticism in Arabic, Persian
  • Majid Saleh Bek *, Kamaloddin Mohammad Motahhar Pages 27-50
    Saussure believed the world is composed of elements which are not independent of each other but gain meaning within the ‘system’, a system through which elements gain their valuesand believed that there was a verbal linguistic and spiritual link between the word mentioned in the text and the words that were placed on the vertical line and those were not appeared, and called it the vertical and substitutional axis of the text So that ignoring it will result in ignoring the desirable meaning. So based on Saussure's point of view, literary text like any other non-literary text finds special emphasis on the selection axis. Based on this idea, this paper intends to analyze and interpret Saussure's thought by relying on the substitutional axis and choice of al-Imran and attempts to disclose the criterion of the selection of some inflectional words and its preference for other inflectional words. The obtained results show that inflectional chosen words are entirely based on the totality of the Surah, that is, unity in the sense that there is a strong connection between the inflectional chosen word and the totality of the Surah. Moreover, extraction of hidden meanings in the text as well as the discovery of works and miracle signs depends on this axis.
    Keywords: Saussure, Structuralism, substitutional axis, Al-Imran, Monotheism
  • Ali Haji-Khani *, Amir Farhang-Niya Pages 51-70
    The issue of blaming and forging is not unique to any homeland or literature, and its footprint is evident in the literature of every nation from the beginning to modern civilization. Therefore, the subject of narration and denial in poetry and literature has been examined at various times and in the modern era many challenges have arisen. Ibn Khallikan is the first to raise the issue of doubt in Nahj al-Balagha and its relation to Imam Ali (AS). Then many followers met him. In this regard, this essay aims to answer questions about the origin and the proportion of forgery in Nahj al-Balagha and the main reasons for rejecting it. According to Ibn Khallikan, his doubts about Nahj al-Balagha can be summed up in two points in the gathering of Nahj al-Balagha between Sharif Razi and Sharif Morteza, and in the correctness of Nahj al-Balagha's relation to Imam Ali (AS). This article attempts to use the descriptive-analytical method to answer the above-mentioned doubts based on narrative and religious reasons, and the narratives and ways of tolerance of hadith. Among the results of this research is that Sharif Razi is the collector of Nahj al-Balagha, not Sharif Morteza, as well as the ultimate theory in Nahj al-Balagha, and that Sharif Razi is the propeller of this work, not its collector, is in vain.
    Keywords: Nahj al-balagha, plagiarism, Narrative, Sharif Razi
  • Fatemeh Jamshidi *, Vesal Meymandi, Fatemeh Qaderi, Reza Afkhamiaqda Pages 71-98
    Alienation in the modern age is a significant phenomenon, that seeks political, social, ethical being is on human; thus, affected by such circumstances the literary nature, takes suspicious and loses its soothing effect; so in the present age alienation dominate poet’s work. This article will identify and evaluate all types of alienation in the poetry of Ali Fouda (1946 - 1982 AD)the contemporary Palestinian poet.The final results investigating his poems werethe representation of different kinds of alienation including: social, political, ethical, psychological alienation, alienation from friends, time, location, literature and emotion.To overcome this feelings, various mechanisms, such as the use of terms indicating poverty and alienation, using the element of dialogue to resort to manifestations of nature, including animals and plants, addressing the mother to express her passion for the past and humility and softness in some cases, violence and harsh, in some cases.It is worth noting that these results were to examine Ali Fouda Divan and extracting samples of its poetry, based on the description.
    Keywords: Palestinian poetry, Alienation, Ali Fouda
  • Ali Salemi, Shaker Amery *, Sadeq Askari, Sayyed Reza Mirahmadi Pages 99-127
    This research deals with Abutamaam’s look at colors and what is related to them. This paper divides colors into light and dark colors including white, black, red, pink, green, mixed colors and secondary colors in the poems of his odes(Qasidahs) to indicate their significations. It is clear that Abutammaam used colors to show his feelings and to color his poems with various verbal indicators. He usescolors in his poems for a lot of purposes like pun, metaphor, and other kinds of figurative language. Colors are used for verbal beauty and to add new meanings. Moreover, all three types of semiotic signifiers including intellectual, natural andpositional, can be found in his poems so that they play an important role in revealing secondary and hidden meanings; and showing the complex and ambiguous significations. Finally, it became known that Abutamaam is a creative poet and artist who has been able to mix various colors to achieve new colors which include new semantic indications. This mixture displays the state of the mind of the poem too. This artistic process is presented in a dignified style.
    Keywords: Abutamaam, Semitics, Semantics, Colors
  • Saeid Savari, Reza Nazemian * Pages 129-149
    This article is an attempt to study the element of the time of the novel Zakera al-Jassadwritten by AhlemMosteghanemi based on the time of narrative and the time of narration, relying on linguistic functions. This research seeks to explain how the time sequence of the events of the novel changes in the direction of the circular line, as well as its relevance to the discourse representing contemporary history of Algeria and the parallelism of the discourse of narrative techniques with the sequence of events of the novel. The research concludes that despite the lack of order in the time sequence of events there is a correlation between narrative techniques and time arrangements of events; how the element of timehas regarded the discourse of the author of the novel. It has included current themes of the contemporary historyof Algeriawhich depictthe contemporary historyof Algeria, because AhlemMosteghanemi has clearly described the ideologies of contemporary history in Algeria. Thus the author of the novel, relying on thetechniques of stream of consciousness and linguistic functionshas changed time sequence of events in the direction of the circular line in order to transfer the feeling of the arrangement of the time sequence of events to reader. The author wants the reader to feel the time sequence of events and interpret them in the course of secret discourse within the element of time. The author also wants the reader to set the sequence of the events timeline within himself.
    Keywords: Zakera al-Jassad, AhlemMosteghanemi, time, Narrative, Formalism, discourse