فهرست مطالب

اضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی - پیاپی 30 (صیف 2018)

فصلنامه إضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی
پیاپی 30 (صیف 2018)

  • تاریخ انتشار: 1397/06/02
  • تعداد عناوین: 6
|
  • عباس اقبالی *، علی نجفی ایوکی، بتول قربانی صفحات 9-32
    تسیر الاحداث عاده فی حقل روایه القصه بترتیب زمنی متتابع، لکن قد تحدث فی ترتیب الزمن تداخلات سماها الناقدون ب"المفارقه الزمنیه" التی تنهض بتحطیم خطیه الزمن، فتبرز المفارقه الزمنیه فی النص السردی بشکل الاسترجاع والاستباق. وعلی ضوء اهمیه المساله ودورها فی فهم النصوص الادبیه تعتمد هذه الدراسه علی منهج وصفی قائمه علی التحلیل والاستنتاج لروایه "اللص والکلاب" للکاتب العربی نجیب محفوظ من منظور اشکال تقنیه المفارقه الزمنیه. من المستنبط ان المفارقات الزمنیه التی یستخدمها محفوظ فی روایه اللص والکلاب مصدرها الصراع النفسی والسیاسی؛ حیث ادی توظیف هذه التقنیه إلی انسجام الروایه وتوسع الفضاء الزمنی وتشجیع الملتقی لقراءه النص. ثم إن نسبه استخدام الاحداث التی تعود إلی ماضی السرد، ای قبل لحظه الصفر، تتفوق کمیا علی تلک الاحداث التی تضطلع بها مستقبل السرد. غیر ان الروایه تنطوی علی الاسترجاعات الخارجیه الکبری التی تتناول خطوطا رئیسه فی حیاه الشخصیه الاساسیه والسبب راجع إلی ان الروایه تتبنی علی وحده استرجاعیه حاسمه تسهم إسهاما بالغا فی انفکاک العقد للروایه.
    کلیدواژگان: الروایه، المفارقه الزمنیه، الاسترجاع، الاستباق، الصراع
  • حسن سرباز * صفحات 33-54
    اهتم المسلمون قدیما وحدیثا بالسیره النبویه العطره وبکل ما یتصل بحیاه الرسول الکریم r بمختلف الاسالیب وشتی الوسائل. فکان من نتائج هذا الاهتمام، هذه الثروه العظیمه من الکتب المولفه فی مولده وسیرته. وقد ساهم الشعراء والادباء فی تدوین سیره النبی r وتخلید مناقبه فظهرت منظومات تاریخیه وقصائد شعریه عرفت فی تاریخ الادب العربی بالمدائح النبویه یتحدث فی ها الشعراء عن مدح المصطفی وسیرته وغزواته ومعجزاته. وفی العصر الحدیث ظهر جیل جدید من کتاب القصه والروایه استهوتهم السیره النبویه فقاموا بتوظیف فنهم القصصی والروائی لاحداث السیره النبویه الکریمه وبذلک مزجوا بین الفن والتاریخ وبین الدین والادب. ومن هولاء الکتاب عبدالحمید جوده السحار الذی اتجه إلی توظیف الفن القصصی للسیره النبویه برویه إسلامیه، فکتب سیره رسول الرحمه r فی سلسله من القصص تحت عنوان "محمد رسول الله والذین معه" فی عشرین جزءا. ویهدف هذا البحث مستفیدا من المنهج الوصفی التحلیلی إلی دراسه توظیف الروایه التاریخیه للسیره النبویه فی کتاب "الهجره" من مجموعه "محمد رسول الله والذین معه" لعبد الحمید جوده السحار ملقیا الضوء علی کیفیه المزج بین السیره النبویه والفن القصصی فی هذا الکتاب. ووصلت الدراسه إلی ان السحار استعان لبیان حوادث السیره النبویه فی کتاب "الهجره" بالسرد القصصی واعتمد فی عرض الحوادث ورسم الشخصیات علی طریقه السرد المباشر والتزم فی تصویر شخصیاته بالواقعیه واتبع فی روایه الاحداث التسلسل الزمنی، واستفاد بعض الاحیان من بعض المفارقات الزمنیه بشکل "الاسترجاع " و"الاستباق". واکتفی السحار بالاماکن التاریخیه التی کانت مسرحا لاحداث السیره النبویه فی الفتره التاریخیه المحدده. واکثر من استخدام الحوار.
    کلیدواژگان: السيره النبويه، عبد الحميد جوده السحار، الروايه التاريخيه، کتاب الهجره
  • مهدی ماحوزی *، محبوبه امیرخانلو، امیرحسین ماحوزی، محمود طاووسی صفحات 55-84
    تعد فکرتا القلب والروح من اکثر الافکار والمفاهیم تکرارا فی قصائد شمس الغزلیه من بین جمیع المفاهیم المجرده الوارده فی تلک القصائد حیث تحولتا إلی اهم تلک المفاهیم واقواها. ومن جانب آخر فإن مولانا جلال الدین الرومی قد قام بتشخیص هذین العنصرین المجردین مرات عدیده حیث تحاول هذه الصور إظهار هاتین الفکرتین والمیزات التی یتصف بها هذان العنصران فی افکار مولوی وفی طریقته. تحاول هذه العجاله دراسه وتصنیف التشخیص لمفهومی القلب والروح محاوله معرفه الشحنه المعنویه لکل منهما والخروج منها بموازنه بینهما. یعتمد البحث المنهجین الوصفی والتحلیلی حیث یتم تصنیف وجوه الاختلاف عبر استخراج الشواهد والامثله وتصنیف مفاهیمها لتنتهی فی نهایه المطاف إلی مقارنه المعانی بینها فی نسیج کلام مولوی للخروج منها بنتائج للبحث. بالنظر إلی الصور التشخیصیه یمکن القول بان هناک بونا شاسعا بین مفهومی القلب والروح المجردین من حیث المعنی ونطاق الاستخدام فالقلب عنصر ملموس وقریب إلی مولانا جلال الدین الرومی وهو قریب الصله منه غیر ان الروح ابعد منه وهی بعیده المنال للشاعر ونتیجه لذلک فإننا نشهد طریقه مختلفه فی نسبه الافعال والمیزات والاوصاف الإنسانیه إلی کل منهما.
    کلیدواژگان: القلب، الروح، التشخیص، مولوی، قصائد شمس الغزلیه
  • شهریار همتی، حامد پورحشمتی * صفحات 85-114
    إذ اعتبرنا للبناء السردی فی النص الشعری المعاصر وحده متکامله تحمل الکثیر من عناصر وتقنیات خادمه لصورته الفنیه، یملک بینها عنصر المکان اهمیه قصوی فی تاطیر الماده السردیه وإقامه اواصر تجمع العناصر السردیه معطیا لها مناخا محددا تفعل فیه وتعبر من خلاله عن وجهات نظر السارد الخاصه، ولاسیما المکان المغلق الذی لیس الیوم دیکورا مهملا فی مشهد العمل السردی بل یکون لوحده هدفا ذا فاعلیه نفسیه واجتماعیه تخرق جدران انغلاقه وتصل إلی مدلول تنسجه کلمات محدده مع خصائصها الإیحائیه کما ان حضور الامکنه المغلقه البارز فی شعر محمد عفیفی مطر یاتی بطابعها اللفظی الخاص والمنحصر فی فضاءات مغلقه علی استیفاء التنظیم الدرامی للاحداث وتعمیق الحیاه الداخلیه للشخصیه المعنیه، ولکن قد ینتج هذا الاندماج فی الداخل نتیجه معاکسه ویودی إلی المغامره فی تجربه الخارج ثم انتشال تقابلات ضدیه منها. تحاول هذه الدراسه بانتهاجها النهج الوصفی - التحلیلی ان تتناول سردیه الامکنه المغلقه فی شعر محمد عفیفی مطر وعلی وجه الخصوص ترکز بینها علی مکانی "المقبره" و"المقهی"؛ فیدل مجمل نتائجها علی ان المقبره تنفرد بابعاد ومقاسات تمیز انغلاقها ومحدودیتها کمدلولها السردی الذی قد یومئ إلی ثنائیه الموت والبعث فی موقف ثم یوحی بتقابل النفور والالفه فی مواقف اخری کما ان المقهی فی شعره یستطیع ان یکون ملاذا تهرب إلیه الشخصیه حصولا علی الامان والاستقرار من احداث الواقع الخارج المره ویحدث ثنائیه التفضیه والتزمین او یتحول إلی صراع بین الذاتیه والعولمه.
    کلیدواژگان: السرد، المکان المغلق، محمد عفیفی مطر، المقبره، المقهی
  • رجاء ابوعلی *، اکرم حبیبی بردبری صفحات 115-142
    تطرق هذا البحث إلی سیمیائیه المکان فی روایه البئر لإبراهیم الکونی، وهو کاتب وروائی وصحفی ولد فی غدامس بلیبیا. اهتم فی کثیر من روایاته بالمکان ودلالاته النفسیه والاجتماعیه والسیاسیه، کما اهتم بالمکان فی روایاته خاصه البئر إذ عالج قضایا تتعلق بابناء صحراء لیبیا الکبیره عامه وقبیلته المسماه بالطوارق خاصه. تمت هذه المقاله فی محورین: المحور النظری والمحور التطبیقی وفقا للمنهج الوصفی والتحلیلی. فبدایه تطرق إلی تعریف السیمیائیه والمکان وتبیین اهمیتهما، ثم فی القسم التطبیقی قامت المقاله بدراسه المکان وکشف دلالاته الاجتماعیه والسیاسیه والنفسیه المختلفه حسب منهج بیرس السیمیائیه الذی ینطوی علی: الرمز، والموشر، والایقونه. وفی نهایه المطاف توصلت المقاله إلی النتائج التالیه: اضطلع المکان بدور مهم فی روایه البئر فلم یکن مجرد دیکور خشبی لکی تتمسرح علیه سائر عناصر الروایه السردیه، وإنما احتوی علی معان نفسیه، واجتماعیه، وسیاسیه متعدده. انقسم المکان حسب تاثره من شخصیات الروایه إلی انواع مختلفه، منها: المکان اللامحدود، والمکان الالیف، ومکان الاتصال، والمکان العالی، والمکان المشکلی، والمکان الذاکراتی، والمکان الحربی، والمکان الاجتماعی.
    کلیدواژگان: السیمیائیه (بیرس)، المکان، البئر، إبراهیم الکونی
  • سید محمد حسینی، غلامعباس ذاکری * صفحات 143-170
    القصد من الموسیقی الخارجیه للشعر هو توصیف النظام الوزنی، والغایه من الموسیقی الجانبیه هی القافیه والروی. الوزن فی العروض العربی والفارسی عباره عن توالی المتحرکات والسکنات علی نسق خاص، ویری اللغویون انه تقابل الحروف الصائته والصامته فی قرینه واحده او اکثر علی نحو لا یخرج عن دائره القوالب والنماذج المحدده. والقافیه هی الحروف المکرره التی یلتزم بها الشاعر فی آخر کل مصرع من ابیات القصیده والتی تشکل قالب القصیده لتلک المصاریع. یطلق علی کل انموذج من نماذج الشعر فی إنشاء البحور الشعریه، التفعیله او الجزء وهو محصور فی تفاعیل معینه تنشعب منها فروع یطلق علی ها فی العروض العربی زحافات وعللا وفی العروض الفارسی تعرف بالزحافات دون العلل، لعل ذلک یرجع إلی الخیارات الواسعه والمحدده فی نفس الوقت لدی الزحافات العربیه ما یجعل لغه الشعر العربی اکثر انفتاحا علی الشعر مقارنه بالشعر الفارسی، لکن بموازاته ایضا یبتعد الشعر العربی عن الإیقاع والموسیقی الحقیقیین علی خلاف ما نجده فی الشعر الفارسی. فی الادب الفارسی لا یحق للشاعر تخطی الزحاف إلا ما قل وندر، ویطلق علی هذا التخطی فی علم العروض الحدیث، جوازات البحور الشعریه. والقافیه فی اللغه الفارسیه مقتبسه من القافیه العربیه، رغم ان هناک ضرورات فی الشعر الفارسی تستدعی قواعد مبتکره اشتد وعسر استعمالها مقارنه بالقافیه العربیه وبغض النظر عن وجوه الاختلاف بین العروض والقافیه فی اللغتین، إلا ان کبار الادباء الفرس لا یرون ضروره فی إبداع او إنشاء قواعد ونماذج منفصله او بالاحری تسمیات جدیده خاصه بادبهم، فبقیت مصطلحات هذین العلمین واستعمالهما متقاربه ومتشابهه إلی حد اقصی.
    کلیدواژگان: الوزن، العروض، التفعیله، البحر، الزحاف، القافیه، الروی
|
  • Abbas eghbaly*, Ali najafi ivaki, batool ghorbani Pages 9-32
    Time in the novel follows a horizontal movement, but occasionally some disturbance occurs in time''s element which is called as anachronism by critics and is emerged as two retrospective and prospective forms. By taking a descriptive-analytic method, in the present study an attempt was made to investigate the anachronism concept in novel The Thief and the Dogs by Naguib Mahfouz. The findings reveal that the anachronism applied by Naguib Mahfouz reflects the political and mental conflicts in Egypt leading to consistency in the story, the development of its atmosphere and the reader''s persuasion. Applying events related to the past is noticed more than the events related to the future. This story entails many external retrospective views considered as the main lines in the life of the story hero, indicating that these retrospective views make many problems in the story resolved.
    Keywords: novel, story, anachronism, retrospective, prospective, The Thief, the Dogs, Naguib Mahfouz
  • Hassan Sarbaz * Pages 33-54
    The Prophet’s Biography narrates the biography of the Prophet and clarifies the details of his life from his birth until his death, so the Muslims cared about this brilliant biography in past and present and also about everything related to the life of this benevolent prophet in various ways and means available to them. This concern led to the great wealth of books written in his birth, life, miracles
    The poets and literary authors like other scholars have participated in recording the Prophet’s biography and immortalization of his moral legacy and virtues, so historical composition and poems appeared which are known in the history of Arabic literature as the Prophet’s eulogies in which the poets praise the Prophet’s manners, miracles and military expeditions.
    Today a new generation of writers of stories and novels has appeared who are attracted by the Prophet’s biography, so they employed their storytelling and novelistic art in narrating the events of the Prophet’s biography, combining art and history on the one hand and religion and literature on the other. Among these authors is Jawdat al-Sahhar who focused on employing his art for the Prophet’s biography with an Islamic view, writing the biography of the Prophet of compassion in a series of stories entitled “Muhammad the Allah’s messenger and those with him”.
    This research aims at studying the employment of novel for the Prophet’s biography in the book “al-Hijra” spotting light on how he had combined the Prophet’s biography with the art of storytelling in this book.
    Keywords: The Prophet’s biography, Abd al-Hamid Jawdat al-Sahhar, novel, al-Hijra
  • Mahdi Mahouzi *, Mahboobeh Amirkhanloo, Amirhosein Mahouzi, mahmod tavoosi Pages 55-84
    Among all abstract concepts that come in Shams 's sonnets, heart and soul with the most important and most frequently are the main. On the other hand, Mulana repeatedly personifies to these abstract elements that these images are intended to reflect the concepts and features of these spirirual elements which have in his thought and path. This article seeks to analyse and classify of the heart and soul personafications,also recognizing the meaning of each one and consequently reaching a comparison of them. According to the images which have been personified , it seems that two abstract cobcepts of the meaning and scope of application together have a significant distance.Heart is an element which more tangible and closer to the Mulana and closely with him but soul is more distance and the poet is out of reach and followed by it, we look different behavior of the attribution of human's acts, features and qualities.
    Keywords: : heart, soul, personafication
  • shahriar hemati , Seyed Hamed PoorHeshmati * Pages 85-114
    We consider the narrative structure in the contemporary poetic text to be an integral unit that carries many elements and techniques for its artistic image. The place element has a significant importance in the creation of the narratives and the creation of bonds that combine the narratives with a specific atmosphere in which to express the views of the narrator, The presence of the prominent closed spaces in the poetry of Mohammed Afifi Matar comes in a special verbal nature confined in closed spaces to the organization of the dramatic events and deepen the internal life of the person concerned, but this may result in the merger at the opposite result and lead to adventure in the experience of the outside and then get out of the opposite interviews. This study attempts to use the descriptive-analytical approach to address the narratives of the closed spaces in the poetry of Muhammad Afifi Matar, and in particular focus on the location of the cemetery and the makhee. The cemetery is unique in the dimensions and sizes of the excellence of the closure and limited as a narrative meaning that may be the twin death and resurrection in a position and then suggest offset hostility and familiarity in other positions and that the cafe in his poetry can be a haven to escape the personal safety and stability of the events of reality Occasional, bipolarism occurs, or becomes a conflict between self-sufficiency and globalization.
    Keywords: Narration, Closed Place, Muhammad Afifi Matar, cemetery, café
  • Raja Abuali *, Akram Habibi bardboury Pages 115-142
    Semiotics is acritical method which is applied in different fields. Researchers use thismethod in their researches in order to criticiz and analyze the elements of novels such as place. The present inquiry is trying to review the place in the novel (Al-Beir) by Ibrahim Al-Kuni based on the semiotic theory of Perce. Ibrahim Al-Kuniis a writer and journalist, born in the city of Ghadames, Libya. In his novels, he paid a serious attention to the place and its psychological, social and political concepts. ظ Similarlyin The novel (Al-Baer) he earnestly tried to focus on the place and shows the problems of desert dwellers and highly emphasized on his tribe that called Al-Tavariq. Applying analytical and descriptive method, This article is written based on descriptive-analytical method in two theoretical and adaptive sections and contains the following sections: the definition and the importance of semiotics and the place Then, in the apphied section based on the Piere's semiotic method, which includes: the symbol, the Index, the Icon analyzes the place and discovering its psychological, social and political concepts. Finall the article comes to the following conclusions The place played an important role in this novel, and it is not just a mere wooden decorto show other elements of the story, rather it contains psychological, social and political concepts, . Regarding the characters' attitudes and relations, there are different types of place: unlimited location, the familiar place, the joining place, High place, the multi-dimension place, the connective location, the mental location, place of war, the social placeplace.
    Keywords: Semiotics, the place, Al-Baer, Ibrahim Al-kuni
  • Gholamabbas Zakeri *, Seyed Mohammad Hosseini Pages 143-170
    The meaning of the exterior tone is rhythm and the side tone is rhyme. In Persian and Arabic prosodies, rhythm is defined as the equality of the place and the number of vowels and consonants. In other words, linguists called it vowel and consonant letters in two or more symmetrical order provided that they are not against frames and samples.
    Rhyme means the repeated letters at the end of the words with different meaning that come at the end of the specific hemistich which specify the poetic frames of those hemistiches. Each pattern or sample that is used to make rhyme is called "Rokn". Because of the limitation of their numbers, some branches have been originated from them that are called "Zahaf" in Persian prosody and "Zahaf" and Cause in Arabic.
    In Arabic, "Zahaf" is said to specific language rules that give more freedom to the poets in order to versify poems in every style, in comparison with them, Persian poets are not permitted to do so. Accordingly, it makes Arabic poems farther from the rhythm and tone. Persian poets are not permitted to violate from "Zahaf" except for limited occasions that are called rhythm in new prosodies. Persian rhyme has been extracted from Arabic rhyme.
    However, according to Persian poems features, new rules have been considered which are more difficult to follow than Arabic rhyme.
    Although there are some differences between Persian and Arabic rhyme and prosody, Persian literature pioneers have not found the requirements to invent new and separate samples and rules for it. Therefore, the terminologies of these two sciences and their applications have a lot of similarities.
    Keywords: Rhythm, Prosody, Rokn, Zahaf, Rhyme, Ravi