فهرست مطالب

فصلنامه إضاءات نقدیه فی الادبین العربی و الفارسی
پیاپی 31 (خریف 2018)

  • تاریخ انتشار: 1397/08/23
  • تعداد عناوین: 6
|
  • حجت رسول، زهراء دهان* صفحات 9-34
    الروایه کبناء تتشکل من عناصر سردیه تدعمها ومن هذه العناصر عنصر المکان. هناک من اعتبره من الاعمده الاساسیه فی الروایه ومنهم من اتخذه عنصرا فرعیا یخدم باقی العناصر ویقوم بقیامها کالزمن والشخصیات وغیرها من العناصر. تناول هذا البحث المکان وتاثیره علی الشخصیه فی روایه "حامل الورده الارجوانیه"للکاتب اللبنانی انطوان الدویهی. ومن اهداف هذا المقال تبیین کیفیه تشکیل الفضاء الروائی عبر حرکه الشخصیات فی المکان وصراع التقاطبات الضدیه. وتم اختیار هذه الروایه کنموذج تحلیلی لکونها حامله للدلالات المکانیه المکثفه مثل السجن، وحاول هذا البحث ان یزیح الستار عن غموض مفهوم الفضاء الروائی وکیفیه تشکیله. والمنهج المتبع فی هذا البحث، هو البنیویه التکوینیه ومن اهم ما وصل إلیه البحث هو ان هذه الروایه اظهرت التقاطبات الضدیه المکانیه وتسرب هذا التقابل إلی الشخصیه کذلک فکان هناک علاقه متبادله بینهما فی التاثیر والتاثر، وادی إلی تشکیل فضاءین مختلفین (القمع/ الحریه) فی هذه الروایه.
    کلیدواژگان: الفضاء الروائي، المکان المغلق والمفتوح، الشخصيه، روايه حامل الورده الارجوانيه
  • مجید صالح بک *، محمد هادی مرادی، ناصر میثاقی صفحات 35-62
    تعددت التعاریف عن التصویر فی العصر الحاضر، وهو فی مفهومه الشامل کما یعرفه "دای لویس" لوحه مصنوعه من الالفاظ، او محاوله لبیان التجارب عن طریق اللغه وبشکل فنی. ومدی توفیق الشاعر فی خلع الفنیه علی کلامه یسمی بالبلاغه؛ ومما یقضی علی ها هو التصویر الآلی للواقع دون محاوله للانتقاء الفنی. وللمذاهب الادبیه فی توجیه تلک المحاولات مذاهب تبتنی علی فلسفه معارضه لسابقتها وتشکل نظرتها إلی الادب عامه، وإلی الشعر خاصه. وابتناء علی تلک النظره تصنف مبادوها الاساسیه لخلق البلاغه المرجوه. ومن ضمن تلک المذاهب الرومانسیه والبرناسیه التی تتقابل رواهما عن البلاغه؛ تعرض هذا المقال لدراسه المبادئ الاساسیه التی یستند علی ها التصویر فی بلاغته عند الاتجاهین الرومانسی والبرناسی. یتطرق هذا المقال بمنهج وصفی – تحلیلی إلی العلل والاسباب التی تقف خلف هذا التقابل، لاستخراج مظاهر تلک المبادئ عند شعراء هذین الاتجاهین. وتبین ان المبادئ التی اتخذها الاتجاه الرومانسی وهی: محوریه الذاتیه بمظاهرها، وتکثیف عناصر الصوره وتمجید الالم؛ تقف وجها لوجه لما اتخذته البرناسیه رغبه فی الوصول إلی بلاغه التصویر، حیث کانت المبادئ عندها: الإلمام باللاذاتیه، غائیه الجمال، نبذ صفه الحیاه عن الطبیعه، تالیه العالم الخارجی، الاهتمام بالشکل وزیاده الشخوص.
    کلیدواژگان: المبادئ، بلاغه التصویر، الرومانسیه، البرناسیه، الشعرالعربی
  • هومن ناظمیان، حسین ابویسانی، صغرا فلاحتی، راضیه مسکنی * صفحات 63-86
    یعتبر مصطفی وهبی التل المعروف ب"عرار" (1899–1949م) من ابرز شعراء الاردن. تاثر عرار اشد التاثر بفلسفه الخیام فی رباعیاته وقد نسج الاشعار علی منواله. حتی انه یمکننا القول إن عملیه فهم واستیعاب مضامینه الشعریه تصعب وتعسر علی الاذهان دون الترکیز علی فلسفه الخیام واستیعاب شعره. لکن السوال هنا هل تاثر عرار بالخیام ینحصر فی مضامینه الشعریه فقط او انه یتجلی فی صوره الشعریه ایضا. بناء علی هذا إن البحث یسعی إلی دراسه تحلیله مقارنه بین صور عرار والخیام الشعریه علی اساس المنهج الفنی حتی یتعین مدی تاثره من الرباعیات او إبداع الشاعر فیه ونظرا إلی ان موضوع الخمریات یعتبر من اهم المواضیع لدی الشاعرین، فإن البحث یتمحور علی دراسه صوره الخمره عندهما. والنتائج التی تم التوصل إلی ها فی هذه المقاله تشیر إلی ان عرار لم یتاثر بالصور الشعریه لدی الخیام بل لقد حاول فی معظم الاحیان ان تکون فلسفه الخیام مجرد مصدر إلهام تنفتح به صوره الشعریه.
    کلیدواژگان: الخمره، الصوره، الرباعیات، التشبیه، الاردن
  • زهرا بهشتی، شاکر العامری *، صادق عسگری، علی اکبر نورسیده صفحات 87-110
    تقنیه السرد البولیفونی او تعددیه الاصوات فی الروایه ابدعها الناقد الروسی "میخائیل باختین" ثم طرحها دعاه ما بعد الحداثه. والسرد البولیفونی یکسر الجمود فی النص السردی ویقدمه عاریا کعمل متخیل مسقطا القناع الواقعی الذی بنیت علیه الروایه الکلاسیکیه، فهذه التقنیه ما هی إلا ممارسه لدیمقراطیه التعبیر تستهدف کسر هیمنه "الانا" لیزول موقع الراوی الواحد والمهیمن. کما تعتبر مظهرا من مظاهر التخفیف من النزعه النرجسیه لدی المولف مستنده علی تعددیه الاصوات وتارکه تاثیرها علی البنیه السردیه فی الروایات. ویرافق هذه التقنیه الروایات المتشظیه داخل مسار الروایه الاصلیه وظهور عالم الاحلام والکوابیس. تهدف المقاله إلی تعریف مفهوم السرد البولیفونی وتمظهراته فی روایه "اعترافات کاتم الصوت" للقاص "مونس الرزاز"باعتباره مظهرا من مظاهر ما بعد الحداثه بالاعتماد علی المنهج الوصفی- التحلیلی. وتظهر هذه التقنیه فی هذه الروایه، إذ یسعی الروائی إلی إبراز موقعها داخل اعماله الروائیه بالتواری خلف ضمائر مختلفه وهو ما یجعله یتماهی مع ضمائر الشخصیات داخل عملیه السرد والتراوح بینها فیتناوب اکثر من سارد علیم عملیه الحکی فی الفقره الواحده من الروایه محتفلا بوجهات نظر مختلفه. ویرافق هذه المیزه ظهور الروایات المتشظیه داخل مسار الروایه الاصلیه وظهور العوالم الخیالیه وعالم الکوابیس وهو ما درسناه خلال هذه المقاله.
    کلیدواژگان: السرد البولیفونی، الراوی، اعترافات کاتم الصوت، مونس الرزاز، الروایه، التشظی، ما بعد الحداثه
  • آزاده پورصدامی، سید ابراهیم آرمن ، مریم امیر ارجمند صفحات 111-132
    ما زال حضور المراه فی مسار الحرکات الاجتماعیه یحظی باهتمام کبیر لدی الباحثین والمفکرین، ویعتبر نشاط المراه الروائی فی مختلف المجتمعات الحدیثه وغیرها، من اهم مظاهر هذه الحرکات والفعالیات الاجتماعیه. ظهرت سیمین دانشور فی إیران رائده علی الساحه الروائیه شانها شان سائر الروائیین الرواد فی تناول قضیه المراه. یرمی الباحثون فی هذا المقال إلی الکشف عن الملامح النسویه التی ظهرت فی هاتین الروایتین بشکل ملموس او غیر ملموس واهم الدوافع والحوافز له. اعتمد البحث المنهج الوصفی التحلیلی فی تناوله للموضوع ومن اهم ما توصل إلیه؛ هو ان الکاتبه ومن خلال تناولها لقضیه المراه فی ضوء النسویه، حاولت فی الواقع ان تطرح نظرتها المولمه للمجتمع الذکوری، متفقده هویتها المفقوده لتصحح المعتقدات الخاطئه ازاء الجنس ذکرا کان ام انثی، وتجد حلا للتشتت والاضطراب النفسی الذی کانت تعانی منه فی داخلها. وفی الواقع تتخذ الکاتبه من النسویه ذریعه لتکشف عن قدراتها وتثبت جدارتها فی مرحله ما بعد النسویه من خلال هاتین الروایتین والتی حسب ما توصل إلیه البحث تبدو انها خاضت غمار الإبداع بشکل رائع وخیالی فیهما.
    کلیدواژگان: النقد النسوی، سیمین دانشور، الروایه، جزیره التسکع، الحادی الهائم
  • معصومه مهدوی، سید بابک فرزانه *، لیلا قاسمی حاجی آبادی صفحات 133-158
    تشابک الشعر العربی المعاصر مع الاسطوره بالشکل الذی یمکن اعتبار توظیف الاسطوره احد اهم ظواهره الفنیه بروزا. وقد اضفی هذا الاتجاه الاسطوری سمه اسلوبیه بارزه إلی ثراء الشعر العربی المعاصر والتعبیر عن مضامینه الدلالیه والقدره فی تصویر معانیه، ما فتح آفاقا جدیده للشعراء. ولم یستعن الشعراء العرب المعاصرون بالاسطوره واقتباس الهیکل الاسطوری بهیئته الاساسیه فحسب، وإنما قاموا بإحداث تغییرات فی جوانب الاسطوره المختلفه وتحویلها إلی اشکال متنوعه بغیه تطبیقها مع الاوضاع الراهنه فی عصرهم لتکون متسایره مع افکارهم واهدافهم. وهذا التحریف إن صح التعبیر یشمل جمیع انواع الاسطوره. یسعی هذا البحث معتمدا منهج الوصف التحلیلی، إلی تحلیل اهداف وتقنیات الإحاله الاسطوریه من خلال الکشف عن استدعاء الشعراء المعاصرین العرب لاسطوره المسیح ومعالجه عناصرها. واستنادا إلی نتائج البحث، تتضمن الإحاله فی اسطوره المسیح التی استدعاها الشعراء فی شعرهم، معظم الروایات الإنجیلیه. کذلک سلوک المسیح ومصیره واسطوره لعازر واسطوره المجوس، هی رکائز تعد من اهم مکونات هذه الاسطوره التی خضعت بشکل او آخر للإحاله. یعتبر تحویل الشخصیات واستعاره وظائفها واستضافه عناصر إلی عنصر الاسطوره وبناء اسطوره جدیده فی ظل المزج بین الاساطیر ما تلائم حاجه الشاعر التعبیریه، هی من ابرز اسالیب وتقنیات الإحاله الاسطوریه. إضافه إلی ذلک، فإن الإحاله التی وظفها الشعراء فی الاسطوره المسیحیه، هی علی الارجح ذات دوافع سیاسیه واجتماعیه کالیاس والقلق النابعین عن تبعات الاوضاع السیاسیه والاجتماعیه المتردیه حینئذ.
    کلیدواژگان: الشعر المعاصر، الاسطوره، الإحاله، الدوافع السیاسیه والاجتماعیه
|
  • Hojjat Rasouli, Zahra Dahhan* Pages 9-34
    The novel, forms as a structure of narrative elements that makes it coherent. The place is one of these elements. It is enumerated by some people as the corner-stone of novel. Other critics consider it as a secondary element, serves other elements such as time and personality. This research studies the place and its effect on personality in 'Hāmil al-warda al-orjowānyya' by Lebanese writer 'antwan al-dowaihi'. One of the purposes of this research is to explain how 'novels space' forms from transposition and movement of characters in place, and from irony (contrast and tension) between them. The main reason to choose this novel as the case is that it includes compact place signs such as prison. This research is planned to expound the concept of 'novels space' and how it forms. The method of this research is structuralism genetic. Of the most important results of this research is that novel revealed irony (contrast and tension) of place, so that it has effected the personality, as if there is mutual influence between them which causes the formation of the main space manifestation of the novel in suppression and freedom.
    Keywords: novel space, open, close place, personality. H?mil al-warda al-orjow?nyya
  • Majid Salehbek*, Muhammad Hadi Moradi, Naser Misaghi Pages 35-62
    Today there are various definitions of the 'image'. The most general concept of it as Day Lewis says: 'is a painting resulted from words or is an effort for linguistic show of experience as artistic form. Poet's success in artistic expression and creative application of language is termed rhethoric. Accurate reflection of reality without interference of imagination can weaken or destroy rhethoric. So, literary schools insist on the necessity of taking into account image constituents and they formulated it according to certain philosophical principles. By such looking, it is obvious that the difference between the attitudes of literary schools depends on the difference between their related philosophical bases. The two schools of parnassism and romanticism are also have totally opposite views to the art of poetic constituents because of the difference between their interested philosophical bases. Thus, the present article seeks to study fundamental bases of image rhethoric from the view point of these two schools, and deal with the preparatory causes of this confrontation. Then seeks to explain manifestations of this contrast. The most important achievement of the article is that the most remarkable features reflect in the attention to or ignorance of the individuality, to serve the beuty as device or target, and the way of encounter with the nature.
  • Hooman Nazemian, Hossein Abavisani, Soghra Falahat, Razieh Maskani* Pages 63-86
    Mustafa Wahbi al-Tall, known as ͑Arār(1899-1949 AD) is one of the great poets of Jordan. He is known as the 'Father of Jordan contemporary poetry'. When ͑Arār received a versified translation ofthe rubāʿiyāt-e-Khayyām (Quatrains of Khayyam), he became interested in and fond of them, and composedKhayyām-type poems. So, we can say that it is too difficult to understandhis poems and mastering his poetic themes without understanding philosophy and thoughts of Khayyām. In order to determine the degree of poet's reliance on his poetic ability in creating new images, the article tries to have a technical look in his khamryyāt (wine poems). Similie, metaphor, hyperbole and so on are the most important devices which are investigated in the article. The results of the research show that there is no traces of the influence of imaginary pictures of Khayyām on Arār and the so called influence is due to the traces of Khayyam's philosophical thoughts in Arār poems.
    Keywords: Image- wine-Ar?r-Rubaiy?t
  • Zahra Beheshti, Shaker Amery*, Sadeq Askari, Ahiakbar Noreseedeh Pages 87-110
    Polyphony is a technique that was proposed in novel and stories by Mikhail MikhailovichBakhtin and then by postmodernists. In Polyphony, multiple sounds of different characters are heard and the sound of main narrator of novel is forgotten. So there are some narrators in polyphony novels, and the common order of narrating story is not seen in such novels. We can say in such novels, different and even antithetic situations have special sounds. These sounds are placed between conversations of characters. Polyphony is one of the important properties of metanarrative. Merging subsidiary stories in the framework of main story, expressing daily dreams in a narrative frame and a world of dreams and nightmares are some properties of this kind of story. This property is existed in novel of "confesses of sound hider" (e`eterafatokatemalsout) by "mo`nes al-Razaz", the writer has merged a subsidiary story in the framework of main story. He uses daily memories and describes the dreams and nightmares of story characters. So the sounds of all novel characters have a role, and we can say that the novel doesn't have a normal form of first-person narrator or the third-person narrator. Although the third-person narrator occasionally appears, and intermixes to the other narrators of novel, but the narration direction of novel is continuing by sounds of the other characters. This essay explains about the polyphony technique and its sources, then surveys this technique and different narrators in the novel. And also, it surveys merging subsidiary stories in the framework of main story and appearance of a world of dreams and nightmares. This property has frequently a special place in polyphony novels.
    Keywords: polyphony, confesses of sound hider, mo`nes al-Razaz, merging subsidiary stories in main story
  • Azaheh Poursaddami, Ebrahim Arman*, Maryam Amir Arjmand Pages 111-132
    The women presence in the process of social movements have been alwaysan important event. One of the manifestations of these social movements is the activities of novelist women in different societies of the modern and non-modern worlds. SiminDaneshvar is one of the pioneers of Iranian storytellers who dealt too much with women problems in her writings. In this article the researchers try to depict Daneshvar's feminist tendencies and the causes of such tendencies in her selectet novels. The research deals with the problem by use of descriptive-analytic method. The results of the research show that the writer by writing in feminist framework reflects her painful view of masculinistsociety, and at the same time is in search of her lost identity and to find a way to scape from mistake beliefs about the gender and her inner wanders. In fact, she uses feminism as a bridge to discover her ultra-feminist abilities. This research in its new findings seems to be a novel research.
    Keywords: Feminist Criticism, SiminDaneshvar, Novel, Island of Wandering, Wandering Cameleer
  • Masoomeh Mahdavi, Sayyed Babak Farzaneh*, Leyla Ghasemi Hajiabadi Pages 133-158
    Contemporary Arabic poetry is so intertwined with myths that the use of myth must be considered as one of its most important manifestations. This mythical approach increased the richness and capability of the contemporary Arabic poetry's portrayal and theatrical creation put new horizons before the poets. Contemporary Arab poets, in addition to use the main form of myth, in many cases, dealt with the interference various components of myths and their transformation, in order to adapt more myths to the problems of our time and their thoughts and intentions. This interference embraces all types of myths, including Greek, national, patriotic, and even religious. The present article, uses a descriptive-analytical method to analyse motives and methods of contemporary Arab poets in these transformations as well as their interferences in various elements related to Crist myth. Based on the results of the study, the transformation of the poets in Christ myth more often includes the gospel verses about this prophet. In addition, the function and fate of Christ, the myth of Lazarus and the myth of the Magi, are components of this transformed myth. The change in the nature and function of characters, the addition of elements to the myths essence, and the combinative reproduction of the are also of the main methods of this transformation. In addition, the transformation of the poets in Christ myth mainly origins in the socio-political incentives, such as their disappointment and disillusion from the occurrence of influential developments in chiotic socio-political conditions.
    Keywords: Contemporary Poetry, Myth, Christ, transformation, socio-political incentives