فهرست مطالب

نشریه پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
پیاپی 3 (بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/02/13
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حسین حاجی علی لو صفحه 9
    این تحقیق در پی بررسی ساختمان حکایت های گلستان سعدی و نیز شکل پی رنگ)مقدمه، تنه، پایان(در این حکایت ها است و این که سعدی از چه شکل و ساختمانی برای قصه و داستان پردازی بهره برده است. در این جستار، پس از بیان توضیحاتی برای آشنایی بیش تر با ساختار و پی رنگ، داستان های گلستان از دو منظر مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در ابتدا شکل پی رنگ حکایت های گلستان - که شامل عناصری چون مقدمه، کشمکش، بحران، اوج و پایان است - و سپس ساختمان یا ساختار حکایت ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
    کلیدواژگان: گلستان سعدی، داستان، حکایت، ساختمان، طرح، پی رنگ
  • هادی خدیور، ملوک شفیعی اقدم صفحه 27
    فردوسی در شاهنامه برای بیان افکار و اندیشه هایش نیروی تخیل را به کار می گیرد و گونه های مختلف خیال در تصویرپردازی های او بازتابی هنرمندانه می یابد. او از کنایه که یکی از طبیعی ترین راه های بیان و قوی ترین راه القای معانی است در مقایسه با دیگر صورخیال بیش ترین بهره را می گیرد. این مقاله، پژوهشی است در مورد جمع آوری و تنظیم کنایه های موجود در بخش تاریخی شاهنامه که همراه شاهدمثال ارائه شده است. حاصل این پژوهش این است که بیش تر کنایات استخراج شده بخش مذکور از نوع کنایه فعلی و از گونه ایما است که بسیاری از کنایات به کار رفته در آن در فارسی معاصر کاربرد دارند و برخی دیگر مخصوص شاهنامه اند.
    کلیدواژگان: کنایه، فردوسی، شاهنامه فردوسی، صورخیال
  • مرتضی رشیدی آشجردی صفحه 47
    نقد و بررسی سنت های شعری از بهترین راه ها و زمینه هایی است که در جهت شناخت و معرفی سبک عمومی یا شخصی شاعران، مفید و راهگشا تواند بود. سنت هایی که عموما از دوره ای به دوره دیگر منتقل می شود و همواره یکی از ارکان عمده در شاعری و هنرورزی بزرگان ادب بوده است. این سنت ها به ویژه در حوزه بلاغت، سبک شناسی و نقد ادبی بسیار چشم گیرتر هستند.
    تخلص یکی از همین سنت های شعری است که بسیار مورد توجه شاعران در دوره های مختلف بوده و گاه زمینه هنرورزی و عرصه ظهور شگردهای شاعرانه گشته است. در این مقاله ضمن اشاره به برخی ویژگی های سبکی امیر هوشنگ ابتهاج در حوزه غزل معاصر، به بررسی تخلص وی یعنی»سایه«پرداخته شده است. چگونگی کاربرد این تخلص در غزل ها و تناسب های شاعرانه ای که ابتهاج با این نام شعری زیبا به وجود آورده، ویژگی سبکی منحصربه فردی به غزل او داده است.
    کلیدواژگان: ابتهاج، سایه، تخلص، غزل، شعر معاصر
  • رامین صادقی نژاد صفحه 63
    به باور «مظاهر مصفا»، طولانی ترین و متکلف ترین ردیف ها در شعر سنایی آمده است و کسانی که از سابقه این گونه ردیف ها در شعر سنایی آگاهند؛ از ردیف های خاقانی تعجب نخواهند کرد. از آن جا که خاقانی از میان متاخرین عصر خویش تنها به سنایی باور دارد، آیا می توان با ترتیب دادن مقایسه میان ردیف های این دو شاعر، تاثر خاقانی از سنایی در عرصه موسیقی کناری شعر را نیز نشان داد؟ نوشته حاضر در حد توان در روشنگری این مهم کوشیده است.
    کلیدواژگان: موسیقی شعر، موسیقی کناری، غزل، ردیف، تکرار
  • حسین کیانی صفحه 83
    اسطوره ها و حماسه ها که از قدیمی ترین جلوه های ادبیات جهان هستند مفهوم پایداری را در خود به فراوانی دارند. نخستین نمودهای پایداری را در اسطوره ها و حماسه های ادبی می توان یافت. از این روی حماسه ها و اسطوره ها که نمودهایی از ادبیات پایداری هستند؛ حتی زمانی که با زبان تخیل بیان می شوند؛ از واقعیت هایی سخن می گویند که انسان، زمانی به آن دچار بوده است. پس آگاهی از اسطوره ها، ما را با بخش هایی از تاریخ پایداری انسان در برابر طبیعت و نیروهای مهاجم آشنا می کند. این مقاله بر آن است تا با ارائه نمونه هایی از تاریخ زندگی بشری و جلوه های پایداری در دورهای اولیه تاریخ حیات، به نقد و تحلیل ادبیات پایداری در مهم ترین اسطوره ها و حماسه های سومری بپردازد. مطالعات انجام گرفته در این پژوهش روشن می سازد که ادبیات و شعر سومری ها مخاطب خود را به نوعی تعمق و تفکر دعوت می کند و به دنبال روشن کردن راه برای او است و با توجه به آگاهی که به مخاطب خود می دهد او را تشویق به تغییر وضعیت موجود می کند.
    کلیدواژگان: ادبیات پایداری، ادبیات قدیم، اسطوره، سومر، گیل گمش، انلیل
  • فرناز نقی زاده، طیبه امیریان صفحه 103
    یکی از مهم ترین متون ادب فارسی که از دیرباز تاکنون توجه بسیاری از محققان و پژوهشگران را به خود جلب نموده، کتاب کلیله و دمنه است. به دلیل ترجمه این کتاب در دوره های مختلف مترجمان برحسب ذوق خویش و در گذر زمان دخل و تصرف هایی در آن پدید آورده اند. یکی از مشهورترین ترجمه های فارسی این کتاب ترجمه ابوالمعالی نصرالله منشی و تنها ترجمه عربی آن متعلق به ابن مقفع است. تفاوت در عناصر داستان از جمله؛ شیوه های شخصیت پردازی، زبان، پی رنگ و...از مهم ترین اختلاف هایی است که میان ترجمه ابن مقفع و نصرالله منشی به خوبی مشهود است. این تحقیق نشان می دهد که نصرالله منشی باتوان هنری و ذوق ادبی خویش این عناصر را در ترجمه اش به نحو زیباتری به کاربرده است.
    کلیدواژگان: کلیله و دمنه، نصرالله منشی، ابن مقفع، عناصر داستان، شخصیت پردازی، پی رنگ
  • لیلا هاشمیان، راحله کمالی صفحه 133
    یکی از رویکردهای نقد ادبی معاصر، نقد روان شناختی است. امروزه می توان شخصیت های آثار ادبی را مانند انسان های واقعی روان کاوی کرد، این امر به درک بهتر اثر و تعالی ادبیات کمک شایانی می کند. در این مقاله، پس از مقدمه ای درباره ارتباط ادبیات و روان شناسی، به تحلیل روان کاوانه داستان»سرباز سربی«بزرگ علوی پرداخته می شود.»سرباز سربی«یکی از داستان های کتاب»چمدان«است که با رویکرد فرویدی نوشته شده است.
    کلیدواژگان: نقد روان شناختی، بزرگ علوی، فروید، سرباز سربی
  • امیرحسین همتی صفحه 149
    خطه هنرپرور اصفهان، از دیرباز، مهد عالمان بزرگ و ادیبان نام آور بوده است. یکی از این شاعران، ادیبان و عارفان سوخته جگر، «راثی نایینی» است. کسی که در مکتب ادبی اصفهان بالیده و در این شهر، یکی از آثار جذاب و روح نواز حوزه ادبیات شیعی را خلق نموده است. اثری گران سنگ موسوم به «لسان الذاکرین». کتابی که، زبان شیوای همه ذاکران فارسی گوی است و در حقیقت، به عنوان لسان گویای تمام مادحان فارسی سرا در حق فضایل و شرح مصایب خاندان عصمت و طهارت به شمار می آید. در این مجال، قصد آن است، تا به معرفی اجمالی این ادیب، شاعر و نویسنده توانا و اثر پر بهایش پرداخته شود.
    کلیدواژگان: اصفهان، مقتل، کتب اخبار، راثی نایینی، لسان الذاکرین
|
  • Dr. Hossein Haji Aliloo Page 9
    This article aims at investigating the structure and plot of stories in Gulistan of Sa¨adi. Inaddition, the manner in which Sa¨adi has made use of structure and form to develop stories is scrutinized. In the first place, the concepts of structure and plot are explained and then the stories are analyzed from two standpoints. First, the plot which consists of introduction, conflict, predicament, climax and conclusion are examined and then the structure and form of stories are analyzed.
  • Dr. Hadi Khadivar, Molook Shafiee Aghdam Page 27
    Shahname is regarded as one of the literary masterpieces in the world with regard to its rich content on the one hand & its importance in the Persian language on the other. It is also the oldest work that has been reached to us thoroughly & has had a great impact on Persian literature. In this unique work Firdausi has used the power of imagination to express his thoughts and opinions. Also various kinds of imagination have an artistic reflection in his work. In addition, he has used irony as the most natural and powerful way to express meanings in comparison with other forms of imagination. This article aims at collecting the ironies along with examples in the historical part of Shahname. The results show that most of the collected ironies in the historical part are verbal ironies and allusions which are used in contemporary works and some of them which can be applied in other poetical and heroic works are just specific to Shahname.
  • Dr. Mortaza Rashidi Ashjerdi Page 47
    The critique and review of poetic practices can pave the way to understand and introduce the personal and general styles of poets. These practices are transferred from one period to another and have always been one of the primary elements of the art of writing poetry and literature. These practices especially in the realm of rhetoric, stylistics and literary criticism are rather significant. Pseudonym is one of these practices which has drawn the attention of many poets to itself in different periods and has been the birthplace of new artistry and emergence of poetic tricks. This article discusses some of the stylistic properties of Amir Hushang Ebtehaj in the realm of contemporary ghazel. It analyzes his pseudonym "saye" (i.e. shadow) as well. The way he uses this pseudonym in ghazels and poetical aesthetics that Ebtehaj created using this wonderful pseudonym have made his style unique.
  • Ramin Sadeghinezhad Page 63
    Musaffa believes that the longest and the most complex rhythms appear in the poems by Sanaei, and those who have an experience of these rhythms in Sanaei's poem will not be taken aback by the rhythms of Khaghani. Since Khaghani believes only in Sanaei among his contemporaries, is it possible to show Sanaei's effect on Khaghani in the area of rhythmic music by comparing the rhythms between these two poets? This paper is an attempt to clarify this important point.
  • Dr. Hossein Kiani Page 83
    Ever since the human has become aware of the differences in his own kinds, he has turned to battles so as to make up for his deficiencies, while the ones attacked have engaged in self-defense and perseverance. Therefore, perseverance roots back to the primitive years of the human life on this planet. Mythology, as one of the ancient sub-branches of the literature, entails the idea of perseverance. Besides, you can find the rudimentary symbols of perseverance in the mythology and epic part of the literature. As a result, myths and epics are representative symbols of the Perseverance Literature; even when they are introduced using the figurative language, they speak of the realities that people have been involved in. Therefore, being aware of the Myths familiarizes us with parts of the Perseverance History, that is to say the history of the mankind's perseverance and withstanding against the nature and the intrusive forces. This article aims at reviewing and analyzing the Perseverance Literature in the most important Sumerian myths, opening with a short introduction on the history of the human life and perseverance models in the primitive eras. The findings of this study show that Sumerian's literature and poetry call for their reader's attention and concentration trying to guide him as well as providing him with enough knowledge and encouraging him to change the current circumstances.
  • Farnaz Naghizadeh, Tayyebe Amirian Page 103
    Kelile and Demne" is one of the most important treasures in Persian literature which isresearched considerably by researchers from time immemorial. Since this book has been translated in different periods there were some translators who have changed this book according to their own taste. One of the most well-known translators of it is Abolmaali Nasrollah Monshi. There are some differences in elements of story such as characterization, tone, and plot between Ibn_e_Moghafa's translation and Nasrollah Monshis. This study attempts to show how Nasrollah Monshi has elaborately applied such elements in his translation.
  • Dr. Leyla Hashemian, Rahele Kamali Page 133
    One of the approaches in modern literary criticism is psychological criticism. We can perform psychoanalysis on fictional characters in the same way as we do on real human beings, which help to obtain a better understanding of the work as well as to improve the status of literature. After providing an introduction regarding the relationship between literature and psychology, this paper will analyze Alavis“The lead soldier”(Sarbaz_e_Sorbi) from a psychological point of view.“The lead soldier is one of the stories in his collection "The suitcase”(Chamedan)" which was written according to Freudian ideas and theories.
  • Amirhossein Hemmati Page 149
    Isfahan, this artistic land, from early years had been a place for great scientists and famousliterati.“Rasi naeeni is one of these poets and literati who had been in literary school of Isfahan and in this city, has created one of the attractive, eye_catching works of the sheite's literature. His most important work is a book named Lesan_ol_Zakerin. The book that is the eloquent mouthpiece of all Persian_speaking people. In fact, it is the language of all Persian_speaking poets that describe virtues and difficulties of our virtuous Imams. The purpose of this article is to briefly introduce this poet/writer and his important work.