فهرست مطالب

آیین حکمت - پیاپی 30 (زمستان 1395)

فصلنامه آیین حکمت
پیاپی 30 (زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1396/01/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • هادی آجیلی، محسن سلگی صفحات 7-34
    مجتهد شبستری، به عنوان سلسله جنبان گفتمان هرمنوتیکی روشنفکری دینی، سهمی عمده در اشاعه و ترویج گفتمان هرمنوتیکی روشنفکری دینی بر عهده گرفته است و با تاسی از معرفت شناسی پست مدرنیستی، نوعی نسبی گرایی و ساختارشکنی در تفسیر های دینی او ظاهر گردید. در این جستار، این فرضیه مورد آزمون قرار می گیرد که گفتمان هرمنوتیکی روشنفکری دینی گفتمانی برون دینی است که متدولوژی آن سنخیت و همگونی با کتاب مقدس و نص ندارد و توشه گیری علی الدوام و بلاانقطاع این نحله فکری از نظریات جدید، از جمله هرمنوتیک، این گفتمان را به استحاله کشانده است که نتیجه منطقی و بلافصل آن گسست آشکار از کتاب و سنت و غلتیدن در وادی گفتمان سکولار و نسبی گرای هرمنوتیکی است.
    این مقاله نشان می دهد که می توان در عین کثرت گرابودن، از نسبی گرایی مصون ماند، امری که شبستری توفیقی بدان نیافته است. درواقع، مجتهد شبستری نسبی گرایی را نه مقوله ای منفی، بلکه از رهاوردهای ارزنده خویش می انگارد. نقد مبادی فکری شبستری، آنهم عمدتا از آبشخور هرمنوتیکی آن و با تاکید بر تاثرات گادامری تلاش ما در این مقاله است. این متکلم نواندیش دینی، با زمانی و تاریخی خواندن دین، آن را به عصر نزول محدود می کند و توانایی های فرازمانی آن را برمی چیند. افزون بر این، او وحی را به سخن نبی تنزل می دهد. اما واقعیت این است که نمی توان، به تاسی از ژاک دریدا، واسازی متن را برگرفت و به کار بست و کمترین اثری از وثاقت معنای متن را برجای گذاشت
    کلیدواژگان: متکلم نواندیش، مجتهد شبستری، نسبی گرایی، هرمنوتیک، نص
  • حسین احمدی صفحات 35-58
    فرااخلاق به مبادی تصوری و تصدیقی علم اخلاق میپردازد؛ فرااخلاق چهار مبحث ذیل را دربرمی گیرد: معناشناسی اخلاق، معرفت شناسی اخلاق، هستی شناسی اخلاق و مباحث منطقی. مهم ترین بخش در معناشناسی اخلاق و تحلیل مفاهیم اخلاقی مفاهیمی هستند که در محمول جمله های اخلاقی به کار می روند و مفاهیم ارزشی و الزامی را دربرمی گیرند. مفاهیم ارزشی مانند «خوب» و «بد» است و مفاهیم الزامی مانند «باید»، «نباید» و «وظیفه». هستی شناسی اخلاق از وجود و نحوه وجود مفاهیم و جمله های اخلاقی بحث می کند. درباره «الزام اخلاقی» مقاله های زیادی نگاشته شده است، ولی این تحقیق با تفکیک حیث معناشناسی از هستی شناسی مفهوم «الزام اخلاقی» دیدگاه استاد لاریجانی را بررسی می کند. ایشان با تفکیک مباحث معناشناسانه از هستی شناسانه «الزام اخلاقی» قدم موثری در تبیین مباحث فرااخلاقی برداشته است. نظریه ایشان در «الزام اخلاقی» شبیه نظریه جورج ادوارد مور در «خوب اخلاقی» است. بنابراین، ایشان در معناشناسی شهودگرا و در هستی شناسی واقع گرا به حساب می آید. اما مشکل این نظریه ادعایی بودن آن و ارائه نکردن دلیل معتبر است. تنها دلیل ایشان ارجاع به وجدان است ولی مخالف این نظریه نیز می تواند به وجدان تمسک جوید
    کلیدواژگان: فرااخلاق، معناشناسی اخلاق، هستی شناسی اخلاق، مفاهیم اخلاقی، الزام اخلاقی
  • قاسم پورحسن، امیرحسین پاشایی صفحات 59-90
    در مواجهه با واقعیت کثرت ادیان، سوالاتی ناظر به حقانیت، نجات شناسی و اصول اخلاقی تعامل با پیروان دیگر ادیان ایجاد می شود. پاسخ های دین پژوهان در این باره در سه دسته نظریه «انحصارگرایی»، «شمول گرایی» و «کثرت گرایی» قرار می گیرد. کشف موضع دین اسلام دومین دین بزرگ جهان که ادعای خاتمیت و عمومیت دارد تاثیرات نظری و عملی مهمی دارد. در همین راستا، این پژوهش، با عطف نظر به قرآن به عنوان متن مقدس مسلمانان و از رهگذر بررسی آرای یکی از برجسته ترین مفسران و فیلسوفان شیعه: سید محمدحسین طباطبایی، در تفسیر گران سنگ المیزان، با روش توصیفی تحلیلی سعی در تبیین نمونه ای از رویکردهای درون دینی به کثرت ادیان دارد. نگارنده، پس از اشاره ای به کلیات و اهمیت مسئله، تصویری از نظریه های مطرح در مواجهه با کثرت ادیان ارائه و آرای علامه را ناظر به آنها بررسی کرده است. نتیجه تحقیق این است: دین حق از نظر علامه برابر است با «تسلیم و سرسپردگی نسبت به حق»، راه و سنتی فطری و الهی که با وجود داشتن ماهیتی واحد، در اعصار مختلف تاریخی، بسته به تکامل استعداد انسان ها در قالب شرایعی جلوه گر شده است، که دارای سیری تکاملی از نقص به کمال و از اجمال به تفصیل است. جلوه کنونی دین حق از نظر علامه منحصر در شریعت محمدی است که آخرین، کامل ترین و جامع ترین شرایع می باشد. این مدل حقیقت شناختی را می توان «انحصارگرایی تشریعی تشکیکی» نامید. علامه بر این مبنا نجات را منحصر در تبعیت از این شریعت دانسته ولی پیروان دیگر ادیان را نیز در صورت عدم تقصیر مشمول نجات می شمارد
    کلیدواژگان: انحصارگرایی، شمول گرایی، کثرت گرایی حقیقت شناختی، کثرت گرایی نجات شناختی، انحصارگرایی تشریعی، تشکیکی، علامه طباطبایی
  • نرجس رودگر صفحات 91-112
    بحث از حرکت نفس مسئله ای نسبتا جدید و محصول تاملاتی در آرای فیلسوفان گذشته است. گرچه فیلسوفانی چون ابن سینا و صدرالمتالهین مبحثی جداگانه به آن اختصاص نداده اند، از لوازم مبانی ایشان می توان به نظریاتی در این باب دست یافت؛ ابن سینا، به تبع ممتنع دانستن حرکت در جوهر و حرکت در مجردات، نفس را اولا تنها در ناحیه اعراضش و ثانیا فقط در حیات مادی اش متحرک می داند، گرچه امکان تکامل برزخی را نفی نمی کند. صدرالمتالهین جوهر نفس را متحرک می داند اما همچنان به مشروط بودن حرکت به مادیت ملتزم است. در گام اول این نوشتار، آرای فیلسوفان مذکور در باب حرکت نفس ذکر شده است و در گام دوم، محل نزاع و مشکل اصلی در متحرک دانستن جوهر نفس بررسی شده است و در گام سوم، شش راه به عنوان ظرفیت های حکمت متعالیه برای برهانی کردن حرکت نفس پس از مفارقت از بدن بیان گردیده است
    کلیدواژگان: حرکت، نفس، ابن سینا، ملاصدرا، تجرد، ماده
  • احمد طیبی صفحات 113-142
    انسان به لحاظ اینکه توان مشاهده بعد غیرمادی خود و این جهان را ندارد، مرگ را نیز که واسطه جهان مادی و مجرد است نمی تواند درست درک کند. ازاین رو، نیاز به کسی دارد که بر هر دو جهان اشراف داشته باشد. خداوند متعال در قرآن کریم از این واقعه و چگونگی آن خبر می دهد. به اعتقاد شیعه، افزون بر این، پیامبر گرامی اسلام(ص) و امامان معصوم(ع)دارای این ویژگی می باشند. امام سجاد(ع)، در ضمن دعاهای خود، واژگانی درباره مرگ به کار می برد که فهم رابطه روشمند آنها با یکدیگر ساختار درونی معنای مرگ (حرکت بودن) را آشکار می کند. آن واژگان عبارت اند از: «خروج الانفس من ابدانها» [دلالت داردکه مرگ نوعی حرکت است]، «اجل» [که مبدا این حرکت را نشان می دهد]، «المصیر الیک» و «لقاء» و «اللحاق بک» [که بر منتهای آن دلالت می کنند]. عبارت «خروج نفس از بدن» و واژه «توفی» نیز دلالت می کند که متحرک حرکت مرگ نفس انسانی است. قید انسان به این منظور است که این مرگ مختص انسان است و حیوان غیرانسانی و گیاه و غیرجاندار را شامل نمی شود. محرک اصلی این حرکت ذات باری تعالی است که فرشته مرگ به امر و قدرت الهی به انجام آن مبادرت می ورزد.
    در این مختصر، برآنیم فقط با تحلیل واژگان مترادف «موت»، حرکت بودن مرگ را اثبات نموده، تمامی ارکان حرکت را برآن تطبیق دهیم
    کلیدواژگان: قرآن کریم، صحیفه سجادیه، مرگ، حرکت
  • حبیب الله رزمی، احمد عابدی ارانی، محسن فیروزی صفحات 143-178
    در این مقاله، نخست، دیدگاه فلسفه، به ویژه مشاء، درباره علت سقوط اشیاء و گردش افلاک مورد بررسی اجمالی قرار می گیرد و، سپس، به دیدگاه های مشهور فیزیک نسبت به «جاذبه عمومی» یا «گرانش»، پرداخته می شود. قصد ما توجه دادن به این نکته است که گرچه «گرانش» قدیمی ترین و ابتدایی ترین اندرکنش شناخته شده مورد مطالعه و مداقه هم فلاسفه و هم فیزیکدانان است، اما ماهیت آن هنوز کاملا شناخته شده نیست. مهم ترین نقد ما بر نظریه نسبیت عام، به عنوان جدیدترین نظریه استاندارد در توصیف گرانش، این است که گرچه «خاصیت هندسی فضا زمان» عملکرد گرانش را به خوبی توصیف و پیش بینی می کند، اما چندان توضیحی در مورد ماهیت آن نمی دهد. به نظر ما، فلسفه علت و ماهیت گرانش را عمدتا در درون شیء لحاظ کرده است، در حالی که فیزیک علت این امر را بیشتر در بیرون شیء بررسی و جستجو می کند. به نظر می رسد برای روشن شدن هر چه بهتر موضوع، لازم است با در نظر گرفتن دیدگاه فلسفه نسبت به طبیعت و درون شیء، ابتدا، «ماهیت جرم» مورد بررسی دقیق قرار گیرد. برای این منظور، بهتر است فیزیکدانان علاوه بر نگاه صرفا سطحی ریاضی وار و تجربه گرا، به ماهیت فلسفی این موضوع نیز توجه ویژه داشته باشند و فلاسفه نیز از فرصت ویژه ای که با کشفیات، به خصوص رصدهای جدید، بر اساس فیزیک و فناوری های جدید درباره شناخت عالم طبیعت و خواص جاذبه و گرانش در عصر جدید دست داده بهره کافی برند و مفاهیم و دیدگاه های فلسفی خود را به روز کنند و تعمیق بخشند، تا بتوان با استفاده از یک نگاه عمیق دوجانبه (فلسفی و فیزیکی)، ماهیت گرانش را بهتر شناخت.
    کلیدواژگان: ماهیت گرانش (جاذبه)، نسبیت عام، خاصیت هندسی فضا، زمان، میل طبیعی، مکان طبیعی، طبیعت جسم
  • محمدحسن یعقوبیان، احمد مسائلی، شریفه سادات جمعه زاده صفحات 179-202
    یکی از مباحث نوین در فضای فرهنگی جهان بحث شادی به عنوان یکی از هیجانات مثبت انسانی است، که در فضای فکری بعد از جنگ جهانی دوم و توجه به مباحث بهبود کیفیت زندگی در روان شناسی مثبت نگر پررنگ شد و، سپس، با ورود به حوزه برخی از معنویت های نوظهور و جریانات فلسفی تا هدف پنداری و عامل معناداری زندگی انسان برجسته شد. هدف این پژوهش آن است که به تبیین ارتباط صحیح شادی و معناداری زندگی از منظر آیات و روایات بنشیند. ازاین رو، این پژوهش با رویکرد مسئله محور و اتخاذ روش عقلی-نقلی ابتدا به بررسی ماهیت شادی در سه دیدگاه روان شناختی، فلسفی و دینی پرداخته و، سپس، به تحلیل ارتباط شادی و معناداری نشسته است. در یافته های این پژوهش مشخص شد که ماهیت شادی مرکب از دو بعد احساسی و شناختی است و اینکه دیدگاه اسلام با توجه به دو سطح شادی مقدمه ای و معنوی و دو قسم شادی ممدوح و مذموم، و رویکرد فراطبیعت گرا در معناداری زندگی که بر دو مولفه هدف و ارزش تاکید دارد، شادی را تابعی از معناداری زندگی می داند و نه اینکه شادی عامل معناداری باشد، چه اینکه شادی مقدمه ای مقدمه رسیدن به معناداری است و شادی معنوی نتیجه وصول به هدف و معناداری است. در نتیجه نهایی نیز مشخص شد که دیدگاه اسلام هدف پنداری شادی در جریانات مختلف روان شناسی و لامائیزم و روشنفکری را برنمی تابد
    کلیدواژگان: شادی، معناداری زندگی، اسلام
  • محمد تقی یوسفی، معصومه اعتصامی نژاد صفحات 203-224
    موضوع عالم ذر همواره یکی از بحث برانگیزترین مباحث قرآنی است و مفسران، متکلمان و فیلسوفان مسلمان درباره آن بسیار سخن گفته اند. آنچه از ظاهر آیات و روایات اسلامی برمی آید این است که هر انسانی قبل از تولد در عالمی به نام «ذر» وجود فردی حقیقی داشته است. عده ای از اندیشمندان این برداشت از ظاهر آیات و روایات را نپذیرفته و هر یک به گونه ای خاص آن را توجیه و تاویل کرده اند. اینان اشکالاتی را به آن برداشت ظاهری وارد می کنند که براساس این تفسیر، اعتقاد به عالم ذر مستلزم باور به تناسخ است. اما واقعیت این است: با توجه به عدم استحاله عقلی عالم ذر و با اعتقاد به امکان عقلی تناسخ که به خودی خود امری محال و ذاتا ممتنع نیست، عالم ذر به معنای ظاهری اش گونه ای از تناسخ است و امکان آن وجود دارد و مشکلی در تحقق عالم ذر نیست
    کلیدواژگان: عالم ذر، آیه ذر، تناسخ، عهد الست، تناسخ ملکی، تناسخ ملکوتی
|
  • Hadi Ajeeli, Mohsen Selki Pages 7-34
    Mojtahed Shabestari as an initiator of religious intellectual’s hermeneutics has undertaken a main part in spreading such a discourse in Iran. As a result of his following postmodernist epistemology, a sort of relativism and deconstructionism appeared in his religious interpretations. The present article is to examine the claim that the religious intellectual’s hermeneutics is a philosophical discourse the method of which is not consistent with the Bible and scripture. The continuous use of new theories including hermeneutics has taken this sort of thought to dissolution and the logical and direct result of it is clear departure from holy Quran and Sunna and falling into a sort of secular discourse and hermeneutical relativism. The article will show that one can be both pluralist and protected from relativism, a position which Shabestari could not coherently adopt. In fact in his view relativism is not of a negative theme but a valuable accomplishment. This article is an attempt to criticize intellectual principles of Shabestari largely from his hermeneutical origin particularly in view of Gadamerian influence on his thought. By highlighting historical and temporal aspect of religion this religious neotheologian has confined it to the age of revelation and overlooked timeless capacities of faith. In addition he reduces revelation to the word of Prophet. The truth is that, however, one cannot undertake reinterpretation of scripture through Jacques Derrida without jeopardizing the entire reliability of its meaning
    Keywords: neotheologian, Mojtahed Shabestari, relativism, Hermeneutics, Scripture
  • Hossein Ahmadi Pages 35-58
    Metaethics deals with conceptual and propositional principles of ethics. It comprises four arguments: semantics of ethics, epistemology of ethics, ontology of ethics, and logical discussion. The most important part of semantic of ethics and analysis of moral concepts are those concepts used as predicate in ethical propositions and include obligation and value concepts, such as “good”, “bad”, “should” and “obligation” respectively. Existence of moral concepts propositions and their mode of being are all dealt with in ontology of ethics. Much work has been made on “moral obligation”. The present article, however, is to examine the viewpoint of professor Larijani who has taken a big step in explaining metaethical debates by distinguishing ontological considerations from semantic contemplations on “moral obligation”. His view on moral obligation is similar to the theory of G. E. Moor in “moral goodness”. Therefore he is semantically intuitionist and ontologically realist. But the problem is that he has not offered any valid proof for his claim. The only argument presented in favor of his view is appeal to conscience to which the opponent of this theory can also appeal
    Keywords: Metaethics, semantic of ethics, ontology of ethics, Ethical concepts, moral obligation
  • Qasem Pour Hassan, Amirhossein Pashayee Pages 59-90
    Facing the plurality of religions one might raise various questions on truth, salvation and moral principles as how to behave toward the followers of other religions. Responses given by scholars on faith to the questions can be categorized in three views of “exclusivism”, “inclusivism”, and “pluralism”. Theoretically and practically it is important to ascertain in this regard the view of Islam as last and universal religion. In this way the present article is to examine the ideas of Allama Tabatabae as one the most prominent philosophers and exegetes who based his views on one Quran as the holy scripture of Islam hence using descriptive –analytic method he is looking into the problem of pluralism from within the text i.e. scriptural perspective rather than philosophical approach. Having present an outline of rival theories in facing the plurality of faiths and the views adopted by Allama Tabatabae the author concludes that true faith from his viewpoint is identified with “submission and devotion to God” the Divine Way and primordial tradition which although is of one same nature, has been revealed in various forms of Sharias in the course of history in proportion to the development of human capacities from imperfection to perfection and from undifferentiating to differentiating. The present manifestation of true faith is confined to Muhammadan Sharia which is the last, most complete, and comprehensive of all divine Laws. This model of recognizing truth can be called “gradational-revealed pluralism”.in addition to followers of true faith of Islam, In Allama’s view, salvation can also embrace followers of other faiths in case of not being guilty
    Keywords: exclusivism, inclusivism, gradational-revealed pluralism, truth-oriented pluralism, salvation–oriented pluralism, Allama Tabatabae
  • Narjes Roudgar Pages 91-112
    Debate on the motion of soul is a problem raised as result of reflection on views of previous philosophers. Although such philosophers as Avicenna and Mulla Sadra have not dedicated a separate argument to this problem, one can obtain their views by examining the implications of their philosophical principles. To Ibn Sina substantial motion as well as change in in incorporeal being is impossible, thus soul can be in change only in her accidents and material life though he did not reject purgatory perfection. Mulla Sadra by contrast maintain the theory of substantial motion nevertheless he is committed to the condition of materiality for possibility of any movement. In the first step the present article is an attempt to review on viewpoints of afore-mentioned philosophers and examine in the second step the exact point of controversy holding the substance of soul in motion and finally offer six possible ways based on capacities of transcendent theosophy in proof of soul movement after its separation from body
    Keywords: Motion, Soul, Ibn Sina, Mulla Sadra, immateriality, matter
  • Ahmad Tayyebi Pages 113-142
    Since human being is incapable of observing the immaterial aspect of his own and other beings, he cannot properly know death which is in between material and immaterial and thus in need of someone who is dominant on both worlds. God has informed us of this event and its nature. In Shiite belief, holy Prophet and infallible Imams have also this noetic dominion. In his supplication Imam Sajjad makes use of terms about death which, taken methodically’ indicate its internal structure of motion. These include: “souls getting of bodies” “ return to God” “arrival” and “joining”. These terms are used for death of human beings not other animals. The main mover of this motion is God himself who commissions the angle of death to undertake the task by His Power and Command.
    In this short essay we are to prove the nature of death as a sort of movement by simply analyzing synonymous terms applying all components of movements to the event of death
    Keywords: holy Quran, Sajjadiya Saheefa (Supplication), Death, movement
  • Habibullah Razmi, Ahmad Abedi Arani, Mohsen Firouzi Pages 143-178
    This article is to study in brief the cause of falling bodied and revolution of heavenly bodies and then deals with famous theories in physics concerning general gravity. It is intended to show that although gravitational force is the oldest and earliest known interaction that has been studied and scrutinized by both philosophers and scientists, its nature is yet to be discovered. The main objection that can be made against general gravitation theory as the modern standard theory in describing gravitation is that although it gives a proper description of geometric property of space-time, it provides little explanation on its nature. In our view philosophy regards the cause and nature of gravitation mainly within things while physics attempts to find it from without. Therefore it is essential first to study the nature of mass through philosophical accomplishments rather than using purely empirical and mathematical view in explaining the nature of things. Philosophers on the other hand should make use of scientific discoveries particularly new observations in order that they are able to reformulate their concepts and ideas deepening their understanding of the universe on the basis of both physics and philosophy and finally giving a better account of gravity.
    Keywords: nature of gravity, general gravity, geometric property of space-time, natural inclination, natural space, nature of body
  • Muhammad Hassan Yaqubiyan, Ahmad Masaeli, Fharifa Sadat Jomazadah Pages 179-202
    Of novel topics in cultural milieu in modern world is disscussion of happiness as one of the human positive affection that has drawn attention in the intellctual setting after world war II concerning wellfare in positive spsychology. With the rise of new forms of spirituality and current of philosophy come the fore as the element of meaning fullness. The present article is intended to explain the proper relation of happiness with meaning fulness in the mirror of holy verses and hadiths adopting rational and narative method. Having discussed three different philosophical psychological and religious method, the article attempt to survey the relation between happiness and meaning with the folllowing
    Results
    Happness is composed of two dimensions of cognition and feeling. It can be defined in two levels of prelimenary and spiritual and hence of two praiseworthy and plameworthy divisions. According to Islam happiness is not an element of but subject to meaningfulness of life for in a supernaturalistic approach emphasis is put on two components of purpose and value. Prelimenary happiness is preamble to making life meaningful and spiritual happiness is a result of reaching the desired end and meaningfulness of life. The article concludes that Islam does not approve the accound made by various currents of psychology, Lamaism and intellectualism which hold happiness as an end and objective
    Keywords: happiness, meaningfulness of life, Islam
  • Mohammad Taqi Yousofi Yousofi, Masuma Etesaminejad Pages 203-224
    The world of preexistence is one the most controversial subject in Quranic discussions over which exegetes, theologians and philosophers have much argued. Taken literally, holy verses of Quran as well as some hadiths clearly indicate that any man before coming into being in this world had an individual entity in the world of preexistence namely dhar. Some Muslim thinkers have not accepted this literal understanding of the scriptures and each of them attempted to make such verses and tradition plausible in their own way of interpretation. In their views, some objections are levelled against the literal meaning in that belief in such world of preexistence implies a sort of transmigration. However in view of the rational possibility of preexistent world as well as the fact that transmigration itself is not rationally impossible by nature, one can maintain that world of preexistence is a sort of transmigration which is possible and no difficulty arises from its realization
    Keywords: world of pre-existence (dhar), Transmigration, primordial covenant, worldly transmigration, heavenly transmigration