فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام
پیاپی 37 (تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/05/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مرتضی ایروانی نجفی ، زهرا حیدری آبروان صفحات 7-24
    اظهارنظرهایی در تاریخ قرائات درباره محدودکردن قرائت های قرآن به عدد هفت توسط «ابن مجاهد» وجود دارد. یکی از اصلی ترین محورهای ورود منتقدان به این بحث، اصل تحدیدگرایی اوست. با توجه به این نظرات به نظر می رسد لازم است عملکرد او از منظر تاریخی و صبغه محدودیت گرایی در ادوار مختلف تاریخ اسلام تا قرن 4هجری مورد بررسی قرارگیرد تا بتوان به این مساله پاسخ گفت که آیا تحدیدگرایی در قرائات بدعتی انجام شده توسط وی بوده است یا خیر؟ جستار حاضر با روش تحلیل داده های تاریخی، پیشینه تحدیدگرایی از عصر پیامبر تا قرن 4هجری را مورد بررسی قرارداده و رهاورد آن چنین بوده است: اولین بنیان گذار اندیشه تحدیدگرایی در قرائات، شخص پیامبر اکرم بودند و پس از ایشان در اعصار مختلف این تفکر دنبال گردید و نهایتا در قرن4 ابن مجاهد آن را به منصه ی ظهور رساند. به همین سبب نمی توان به ریشه دار بودن تحدیدگرایی در عرصه قرائات قرآن خدشه ای وارد نمود.
    کلیدواژگان: بنیان های تحدیدگرایی، پیامبر اکرم، خلفا، اندیشه ابن مجاهد
  • مریم حسن پور هفشجانی، احمد کامرانی فر ، سهیلا ترابی فارسانی صفحات 25-44
    جامعه شناسی جنگ با نگاهی موشکافانه، جنگ و عوامل تاثیرگذار بر آن را بررسی می کند. این بررسی خود را در سطح علل و عوامل تاثیرگذار بر آغاز جنگ، پدیده جنگ و پیامدهای آن نمایان می سازد. یکی از نبردهای مهم ساسانیان، جنگ یمن بود که سیطره ساسانیان بر این سرزمین را تا انتهای این حکومت به همراه داشت. در این جنگ، استراتژی ای که وهرز فرمانده دیلمی گرفتار در زندان انوشیروان با قوای اندک خود به منظور شکست نیروهای حبشی حاکم بر یمن به کار برد در دو مرحله پیش از شروع جنگ و در بحبوحه جنگ، اجرا و در نهایت به پیروزی نیروهای ساسانی منجر گشت. در این پژوهش نشان داده می شود که چگونه قوای حبشی به رغم برخورداری از تعداد نفرات انبوه، در برابر نیرویی اندک شکست می خورد. این پژوهش با رویکردی جامعه شناسی به دنبال بررسی جنگ های ایران و اعراب است. بررسی جامعه شناختی جنگ، نوعی تحقیق علمی به منظور موشکافی سیستم های نظامی دو طرف و درنهایت یافتن دلایل شکست و پیروزی آنها در جنگ است. در این نوع نگاه ساختار نظامی دو طرف مورد تجزیه وتحلیل قرار می گیرد و از خلال آن عوامل تاثیرگذار بر نتایج جنگ ها مشخص خواهد شد. این تحقیق از نظر هدف جز تحقیقات نظری است و به لحاظ ماهیت و روش کار در ردیف تحقیقات تاریخی قرار می گیرد که به شیوه توصیفی-تحلیلی به نگارش درآمده است.
    کلیدواژگان: جامعه شناسی جنگ، وهرز، انوشیروان، مسروق بن ابرهه
  • عطاالله حسنی صفحات 45-64
    عشق گمشدۀ دنیای پرتخاصم امروز است. اکنون، اصنافی از بشر گرفتار عصبیت در معنای منفی آن قوم مدارانه و نفس سرکش خود شده اند. اینان با سلطه گری و زیاده خواهی زمینۀ نابودی محیط زیست و زوال روح انسانی و به هدر دادن زحمات دانشمندان در کاستن از آلام بشری را فراهم می آورند. البته این پدیدۀ تازه ای نیست. در گذشتۀ تاریخی نیز کسانی دست به چنین اقدامات مخربی می زدند. در برابر اینان کسانی هم هستند و در گذشتۀ تاریخی نیز بوده اند که به سلامت و سعادت بشر می اندیشند. تعصب و خودمداری نیروی محرکۀ گروه نخست و عشق و ایثار، انگیزۀ گروه دیگر در حیات اجتماعی شان است. به نظر می رسد راه حل این مسئله را باید در غلبۀ تفکر انسان گرایانه و طبیعت دوستانه جستجو کرد. متصوفان و عارفان از دیرباز برای پرورش روح انسانی در خود و مریدانشان، به پاک نفسی روی آورده و با سرکوب نفس اماره به مبارزه با جهل، خشم، بغض، قهر، کبر، کینه، حسد، بخل، کفر و نفاق می پرداخته اند. آنان عشق به انسان و طبیعت را جایگزین آن ذمائم می کردند و خود و پیروانشان را آمادۀ پذیرش عشق الهی می نمودند. انسان امروزی برای شکستن مرزهای عصبیت و نفس پرستی و اشاعۀ انسان دوستی، نیازمند چنین نقش هایی است؛ الگوهایی که بعضا جان بر سر اهداف انسانی خود نهاده اند. داراشکوه شاهزادۀ تیموری هند از جملۀ کوشندگان این راه بود.
    کلیدواژگان: صوفیان، عارفان، عشق متصوفانه، داراشکوه، ایران، هند، الگوی کهن، دنیای نوین
  • رضا دهقانی ، علی اصغر چاهیان بروجنی صفحات 65-100
    صوفیان نعمت الهی که پس از قرن ها در قرن هجدهم راه بازگشت از هند به ایران را در پیش گرفتند، در قرن نوزدهم علاوه بر گسترش و توسعه آن در ایران، به فرقه های مختلف تقسیم شدند. یکی از این فرقه ها طریقت صفی علیشاهی است که علاوه بر جدا شدن از بدنۀ اصلی نعمت اللهی دارای منشی متفاوت یا ملموس تر در رویکردهای سیاسی و اجتماعی نسبت به سایر فرقه های بود. منشی که موجب گردید در تعامل عمیق با دربار قاجار قرار گیرد به نحوی که در بین درباریان قاجار نیز راه یافت و از سوی دیگر نقشی تاثیر گذار در انقلاب مشروطه برجای گذاشت. این جستار با روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای سعی دارد تا چگونگی و چرایی شکل گیری این طریقت، خاستگاه و رویکردهای آن را در صحنه های سیاسی و اجتماعی ایران عصر قاجار در دوره فعالیت صفی علی شاه موسس این طریقت بررسی کند و پیامدهای آن را در عصر جانشین وی ظهیرالدوله باز نماید و از این طریق به نمایی از زمینه های تکوین رویکردهای سیاسی طریقت مزبور در عصر قاجار و انقلاب مشروطه دست یابد.
    یافته های پژوهش نشان می دهد اندیشه صفی علیشاه در طول دورۀ ناصرالدین شاه شکل گرفت و رویکردهای سیاسی و اجتماعی وی در آثارش بتدریج بازتاب یافت. در همین راستا توانست اعتماد هیات حاکمه قاجار را به سمت خویش جلب نماید و با جذب درباریان و حمایت مادی و سیاسی آنها به گسترش طریقت خویش بپردازد و اندیشه های برگرفته از عرفان اجتماعی خویش را در جامعه بسط دهد و در راستای همین اندیشه های عرفانی توانست با قشر روشنفکر و نوگرای جامعه تعامل و همسویی نماید که نهایتا منجر به تاثیر گذاری طریقت صفی علیشاهی در انقلاب مشروطه گردید.
    کلیدواژگان: قاجاریه، مشروطه، نعمت اللهیه، صفی علیشاه، ظهیرالدوله
  • زهرا ربانی، منیژه قدرتی وایقان صفحات 101-128
    طریقت های صوفیانه از تاثیرگذارترین گروه های فرهنگی در آناتولی دورۀ سلجوقیان روم بوده و در میان سلاطین، امرا، بزرگان و توده های مردم از شهری و روستایی هواداران بی شماری داشتند. با بررسی اجمالی در باب طریقت های موجود در این منطقه، اهمیت سه طریقت مولویه، اوحدیه و بکتاشیه در رشد و رونق تصوف آشکار می شود. آنچه در اکثر پژوهش های مربوط به وضعیت این طریقت ها کمتر مورد توجه قرار گرفته حضور و جایگاه زنان در طریقت های مذکور است. نوشتار پیش رو بر آن است تا با رویکرد توصیفی به تبیین و مقایسۀ فعالیت های فرهنگی بانوان در آناتولی دورۀ سلجوقی با تاکید بر این سه طریقت بپردازد. یافته های اساسی پژوهش حاضر نشان می دهد زنانی که تحت تاثیر آموزه های هر یک از طریقت های یاد شده بودند به رغم تفاوت های موجود در وضعیت اجتماعی و میزان بهره مندی از منابع قدرت و ثروت و همچنین تفاوت در میزان پایبندی و رعایت احکام شرعی، به فعالیت های فرهنگی مختلفی نظیر برپایی مجالس دینی و آیین های صوفیانه، حضور در جلسات درس پیر طریقت، ساخت مسجد، حمام، مدرسه و تکیه، پذیرایی از جوانمردان، خلافت و اداره امور خانقاه و اطعام مساکین می پرداختند و با حضور فعال و تاثیرگذار خود در رشد و رونق تصوف در آناتولی دورۀ سلجوقی نقش بسزایی بر عهده داشتند.
    کلیدواژگان: آناتولی، سلجوقیان روم، طریقت مولویه، طریقت اوحدیه، طریقت بکتاشیه، زنان، فعالیت های فرهنگی
  • محسن رحمتی صفحات 129-154
    در اواسط قرن چهارم، خاندان ترک نومسلمان آل افراسیاب، در نواحی مرزی قلمرو اسلامی در ترکستان و هفت آب تشکیل شده و به تدریج همه نواحی شرقی قلمرو اسلامی از کوه های آلتایی تا رود جیحون را زیر سلطه گرفت. در ابتدای امر، علاوه بر ماهیت ایلیاتی، بعد فاصله با مرکز خلافت، عامل تنش در روابط آنها با خلافت عباسی شد. این مناسبات، تحت تاثیر عوامل متعدد نظیر اختلافات داخلی آل افراسیاب، فعالیت شیعیان و اسماعیلیه، مداخلات غزنویان، حضور سلجوقیان، هجوم قراختاییان به ماوراءالنهر و جز آن یکسان نبوده و دچار تحول و تطور گشت. چنانکه گاهی روابط فیمابین دوستانه و مبتنی بر وفاق و همگرایی بود و گاهی ضمن حفظ ظاهر، روابط آنها دچار تیرگی شده و گاهی نیز به روابط خصمانه مبتنی بر تقابل و تضاد تغییر می کرد. این مقاله در پی آن است که با روش توصیفی – تحلیلی، ضمن شناسایی تحولات درونی قلمرو افراسیابی، روابط فیمابین آنها با خلافت عباسی را، با تاکید بر عوامل اثرگذار، تبیین کند.
    کلیدواژگان: آل افراسیاب، خلافت عباسی، ماوراءالنهر، مناسبات
  • ساسان طهماسبی صفحات 155-192
    تجربه، خانواده، استعداد، رابطه و حمایت از صفویه مهم ترین عوامل دستیابی به منصب وزارت اعظم در دوره صفوی بود. نقش خانواده از سایر عوامل مهم تر بود. زیرا بخش اعظم وزرای این دوره از اقشار بالای جامعه برخاسته بودند و موقعیت خانوادگی سایر عوامل را تحت تاثیر قرار می داد. وزرایی که به دلیل برخورداری از تجربه و استعداد انتخاب می شدند، عمدتا اشخاصی توانا و شایسته بودند، اما بخش قابل توجهی از وزرا با اتکا به پایگاه خانوادگی و روابطشان با امرا و درباریان به منصب وزارت دست پیدا می کردند و فاقد شایستگی کافی بودند. این پژوهش بر آن است تا با استفاده از روش تاریخی و نظریه های جامعه شناسی میزان تحرک اجتماعی و شایسته سالاری در دوره صفوی را مورد ارزیابی قرار دهد. یافته های پژوهش نشان می دهد هرچند جامعه دوره صفوی انعطاف پذیربود، علی رغم تصور رایج به اندازه کافی شایسته سالار نبود. موانع زیادی در مسیر شایسته سالاری وجود داشت. نیمی از سی وزیر این دوره از شایستگی کافی برخوردار نبودند و تنها هشت تن از آنها به معنی واقعی کلمه شایسته بودند.
    کلیدواژگان: صفویه، وزارت، تحرک اجتماعی، شایسته سالاری
|
  • Morteza Irvany Najafi , Zahra Heidary Abravan Pages 7-24
    There are a lot of comments in the history of the Quranic recitations about dividing and restricting Quranic readings to seven by ibn Mujahid, known as Ibn Mujahid.One of the main points of critics' input to this discussion and critique of his performance,is the principle of limitation and the prevention of the publication and expansion of any other reading of the Qur'an,except for its own choices.Given the large number of positive and negative comments,it seems necessary to examine historically his performance and answered this question: Is the restricting Quranic readings, heredity was made by him or no? the result is:The first founder of the thought of limitation in the Quranic recitation was the Prophet and after him, this thinking has been followed in different centuries and finally, Ibn Mujahid established it in the 4th century. For this reason, it cannot be confused with his restraint in the Qur'anic recitation.
    Keywords: the Prophet (pbuh), limitation, Quranic readings, Ibn Mujahi
  • Maryam Hassanpour , Ahmad Kamranifar , Soheila Torabi farsani Pages 25-44
    The war sociology explores war and its influential factors meticulously. Such a study reveals itself at the level of causes and factors affecting the beginning of wars, the phenomenon of war and its consequences. One of the important war of Sassanian was the Yemeni War, which led to the Sassanian dominance over this country until the end of its governance. In this war, Wehrez, who was an arrested Deylami Commander incarcerated in the Anoushiravan’s Prison, employed a strategy in two phases of pre-war and during the war with his few forces to defeat Habashi forces who were dominant over Yemen, and finally, the employment of this strategy led to the success of Sassanian forces. This study demonstrates how Habashi forces despite having a large number of forces were defeated by a small force. Moreover, it seeks to explore the wars of Iran and the Arabs using a sociological approach. The sociological study of war is a kind of scientific research for scrutinizing the military systems of the two sides and finally finding the reasons for their failure and victory in the war. In this type of perspective, the military structure of the two sides will be analyzed and the influential factors of the war outcomes will be determined through it. Regarding the purpose, this study is a theoretical one, and with regard to the nature and the method, it is a historical one, which was conducted using a descriptive-analytical method.
    Keywords: War sociology, Wehrez, Anoushiravan, Masroq-ibn-Abraheh
  • Ataollah Hassani Pages 45-64
    : Love is the missing phenomenon in today’s world, which is full of conflicts. Nowadays, some groups around the world are caught in their ideological and ethnic asabiyyah [with its negative - ethnocentric bias - meaning], and rebellious selfishness. They, with a sense of domination and greed, prepare ground for destruction of natural environment, deterioration of humane soul, and squandering the efforts of scientists in reducing human suffering. Of course, this is not a new phenomenon. In the past, there were many people doing such malicious actions. Unlike them, there were, and are now, those who thought about health and happiness of human being. Bigotry and ethnocentrism acted as the pushing force for the first group. But, motivations of the other group were love and sacrifice. It seems that, the prevailing of humanist and nature-loving thought to be a solution to this problem. Sufis and mystics, far back, for nurturing the human sense in themselves and their disciples, made themselves to purify their sensuality by combating ignorance, anger, hatred, wrath, pride, enmity, envy, jealousy, infidelity, and hypocrisy. They replaced those sins by loving human beings and nature and through this prepared themselves to accept God’s love. Modern man, in order to break the boundaries of asabiyyah and selfishness and dissemination of humanitarian senses is in need of such roles; models who, sometimes, sacrificed their lives for their cause. Dara Shikoh – the Timurid prince of India- was among these activists.
    Keywords: Sufis, Mystics, mystical affection, Dara Shikoh, Iran, India, old pattern, new world
  • Reza Dehghani , Ali asghar ChahianBoroujeni Pages 65-100
    Having developed and expended in Iran, the Sufis of Nematollah, who, after centuries, took the way back from India to Iranin the eighteenth century, were divided into different cults in the nineteenth century.One of these cultswas the Tarighat of Safi Ali Shahi, which not only was separated from the main body of Nematullah, but it also includeddifferent or more tangible manner in political and social approaches rather than other cults.The manner which led to deep engagement of the cult with the Qajar court, so that it could penetrate among the Qajar courtiers as well; and, on the other hand, it had aneffective role on the Constitutional Revolution.This research, using a descriptive-analytical method and based on documentary studies, tries to evaluate how and why this Tarighat was formed.Moreover, it tries to studyits approaches in the political and social scenes of Iran inQajar era, during the period of Safi Ali Shah (the founder of the tarighat), and represent its consequences in the era of his successor, Zahir al-Dawla, to achievean overview about the developing fields of the political approaches of mentioned Tarighatduring the Qajar era and Constitutional Revolution.
    The findings of the research indicate that Safi Ali Shah's thought was formed during Naser-al-Din Shah's era, and his political and social approaches were gradually reflected in his work. Accordingly, he was able to get the confidence of the ruling Qajar government and by attracting the courtiers and their material and political support; hecould expand his way (Tarighat) and develop the ideas derived from his social mysticism in the community. In addition to, along with these mystical thoughts, he managed to interact and align with the intellectual and modernist circle of the society, which ultimately, led to the influence of Safi Ali-Shahi'sTaright in the Constitutional Revolution
    Keywords: Qajar, Constitutional, Nematollahieh, Safi Ali Shah, Zahir al-Dawla
  • Zahra Rabbani , Manizheh Ghodrati Vayghan Pages 101-128
    Sufi cults were of the most effective cultural groups in the Anatolia during Seljuk period of Rome and they had numerous followers among kings, princes, dignitaries as well as rural and urban people. Overviewing the Sufi orders of this region shows importance of three creeds of Mevleviye,Bektashiye and Awhadiyyein growth, expansion and development of the Sufism. The presence and status of women in mentioned creeds haven’t been taken into consideration noticeably and properly at the most of researches which studies these sufi creeds. This study intends to explain, authenticate and compare the cultural activitiesof women in Seljuk period of Anatolia with emphasis on these three creeds through a descriptive method.The results of this study showsthat women who were affected by doctrine of any of the mentioned creeds,despite of their differences in social status and the utilizationamount of resources, power and wealth and also their difference in adherence to beliefs and obedience of religious rules, they dealt with various cultural activities such as holding religious ceremonies and rituals of Sufism, attendinglectures of Sufi masters, building public places such as mosques, baths, schools and tekiehs, caliphate and administration of monasteries and feeding the poor. It seems that they have played a significant role in the growth, expansion and development of Sufism in the Seljuk period of Anatoliathrough their active and influential presence.
    Keywords: Anatolia, Seljuk, Mevlevi order, Bektashi order, Awhadiyye order, wome-n, cultural activities
  • Mohsen Rahmati Pages 129-154
    The convert turki clan of Āl Afrāsīāb dominated on border area of islam world, in Turkistan and Semirchie, in the middle of 4th century, and gradually, were extended domain of it realm up to eastern provinces of islam world, from Altay Mountains to the Oxus river. In the beginning, in addition to remoteness to center of Chaliphate, its Tribal nature was the cause of their hostile relations. Their Relation be affected by numerous factors like to Ismailids and Shi’īte’s endeavors, advent of Seljūqids, Interventions of the Ghaznavids, Qarakhitay’s invasion to transoxiana, and so on, were variant, and were been changed.
    As, the their mutual relations were peaceful based on consensus and convergence, and, occasionally,beside nominally preserved,their relations were been eclipsed and exchanged to hostile relations based onopposition and contrast. The attempt is made here to identify the internal evolutions in samanian realm, the correlation between Āl Afrāsīāb Khans and abbāsid chaliphate with an emphasis on the affecting factors
    Keywords: ?l Afr?s??b, Abb?sid chaliphate, transoxiana, Relations
  • Sasan Tahmasbi Pages 155-192
    Experience, family, talent, relationship and supporting the Safavids were the most important factors to acquire the vizierate office in the Safavid era. The role of the family was the most important one. Because most of the viziers came from high classes and the family situation affected other factors. Viziers whom were selected according to their experience and talents were chiefly capable and meritorious but a great number of the Viziers achieved the position of vizierate by relying on their family status and relationship with Emirs and courtiers while lacking enough merit. Using historical method and sociology theories, the paper aims to assess the measure of social mobility and meritocracy in the Safavid era. The findings of the paper shows while the Safavid society was flexible but was not meritocratic enough. There were many obstacles in the way of meritocracy. Half of the thirty viziers did not enjoy enough merits and only eight of them were meritorious.
    Keywords: Safavids, vizierate, social mobility, meritocracy