فهرست مطالب

آموزه های فلسفه اسلامی - سال دوازدهم شماره 1 (پیاپی 20، بهار و تابستان 1396)

نشریه آموزه های فلسفه اسلامی
سال دوازدهم شماره 1 (پیاپی 20، بهار و تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/05/29
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علمی پژوهشی
  • محمدرضا ارشادی نیا صفحه 3
    مقاله «علم قبل از ایجاد خداوند به اشیا؛ برتری دیدگاه علم بلامعلوم بر نظریه علم اجمالی در عین کشف تفصیلی» (معین الدینی و نصیری، 1393: ش23/165 188) در اثبات برتری انگاره «علم بلامعلوم» در تبیین کیفیت علم قبل الایجاد، از سویه های مختلف دچار مشکل می باشد. مسیری که مقاله طی می کند، بر خلاف ادعای اثبات برتری و بیان مزایا، در جهت ابطال نظر رقیب و اثبات نظر منتخب می باشد. این خط سیر بر محور این نکات ترسیم شده است: تبیین تحویلی نگر به نظریه رقیب و فرو کاستن آن در برخی مبانی و ابعاد، نقدهایی بر نظریه رقیب بر اساس تقریر ناقص و نامقبول از آن، نفی حیثیت ذات الاضافه از مفهوم علم، رد علم حضوری، و طرح نظریات نامرتبط به موضوع مقاله، و از همه شگفت آورتر انتساب نظر خود به روایات در حد برداشت مستقیم عنوان و محتوا از روایات و تخطئه نظر مقابل، و معنون نمودن نظر منتخب با عنوان اختراعی «علم بلامعلوم» بدون تبارشناسی پدیدآورندگان آن. به رغم جهت گیری عنوان مقاله برای نشان دادن برتری نظر منتخب، ابطال نظر رقیب، در نفی ادعای حیثیت ذات الاضافه از مفهوم علم و انتساب متهورانه نظر خویش به ساحت پاک اهل بیت مقصور می گردد. بررسی ناقدانه این مقاله و سنجه روش مند مدعیات آن با معیارهای دقیق، می تواند راهگشای پاسداری از میراث حکیمان متاله و احتراز از ظاهرگرایی در سامان الهیات باشد.
    کلیدواژگان: علم قبل الایجاد، علم اجمالی در عین کشف تفصیلی، علم بلامعلوم، الهیات تفکیک گرایان
  • روح الله زینلی، علیرضا نجف زاده تربتی، سید مرتضی حسینی شاهرودی صفحه 29
    ملاصدرا در آثار خود از علم تمام موجودات به خداوند سخن گفته است. این دیدگاه بر اساس مبانی ویژه حکمت متعالیه او شکل گرفته است. غیر از اصالت وجود که اساس حکمت متعالیه در تمام مباحث است، مبانی دیگری در این بحث مورد توجه وی بوده است: وحدت تشکیکی وجود، عین الربط بودن معلول به علت، مساوقت علم با وجود و راه های غیر فلسفی (آیات و روایات). تبیین های وی متناظر با مبانی یادشده متفاوت است. او دیدگاه خود را به چند گونه تبیین نموده است که لحاظ قاعده «العلم بذی السبب لا یحصل إلا من جهه العلم بسببه» و علم بسیط از جمله آن هاست. او در عین حال که علم تمام موجودات به خداوند را اثبات کرده، گاه علم موجودات مادی به خداوند را نفی نموده است که به ظاهر تناقض گویی است. گرچه ملاصدرا خود برای رفع این تعارض اقدام کرده است، باید گفت که با توجه به مبانی وی، چنین تعارضی رخ نخواهد داد.
    کلیدواژگان: وجود ربطی، مساوقت علم با وجود، وحدت تشکیکی وجود، قاعده ذوات الاسباب، مبانی غیر فلسفی، علم مادیات
  • سیدعلی حسینی شریف، غلامعلی مقدم صفحه 47
    ترتیب نظام هستی و کیفیت صدور و ارتباط آن با مبدا، از مسائل مهم هستی شناسی عرفانی و فلسفی است. عرفا در این باره به وجه واحد و وجود منبسط، و مشاء به عقول مترتبه قائل اند. فلسفه و عرفان هر دو داعیه دار حکایت معارف خود از واقع اند و اصالت وحدت واقع به همگرایی آن ها در این مسئله حکم می کند. نگاه رایج، توفیق این هم آوایی را به ملاصدرا منسوب کرده و حکمت مشاء را کمتر مورد توجه قرار داده است. در این مقاله با روش تطبیقی تحلیلی نشان داده ایم که اگرچه حکمت مشاء در این مسئله، زمینه تلاقی و برخورد مستقیم با عرفان نظری را نداشته، با نظر به اصول و مبانی حاکم بر اندیشه آن ها می توان قابلیت همسویی آن را با عرفان اثبات نموده، موٴیدات آن را نشان داد و به موانع و اشکالات احتمالی در این باره پاسخ گفت.
    کلیدواژگان: وجود منبسط، صادر اول، فلسفه مشاء، عرفان، حکمت متعالیه
  • احمد شه گلی، عسکر دیرباز، عبدالحسین خسروپناه صفحه 69
    اصطلاح «صنعت» یکی از شایع ترین مفاهیم حوزه تمدن اسلامی است که کاربردهای متفاوتی داشته است. اطلاق این اصطلاح بر صنایع بشری، بخشی از معنای عام آن بوده است. حکما و دانشمندان اسلامی، مباحثی اساسی را درباره صنعت طرح کرده اند که امروز می توان با الگوگیری از آن ها، عرصه های جدیدی را در این موضوع باز کرد. مسئله این پژوهش، نگاهی فلسفی به صنعت و تبیین مبانی حکمی آن بر اساس آرای حکمای اسلامی است. مسئله نگاه فلسفی به صنعت با وجود اهمیت و ضرورت در دوران معاصر، هنوز از دیدگاه فلسفه و فیلسوفان اسلامی مورد پژوهش جدی قرار نگرفته است. در این مقاله ضمن برشمردن جهان بینی حاکم بر صنعت در نگاه حکمای اسلامی، به تحلیل و تبیین این مبانی می پردازیم. آگاهی از این مبانی برای فهم نگرش حکمای اسلامی به صنعت اهمیت دارد تا از این رهگذر، چگونگی سریان جهان بینی حکمای اسلامی بر صنایع سنتی مشخص شود و این مهم ما را در تدوین مبانی فلسفی صنعت مبتنی بر نگرش حکمت اسلامی توانا می کند. تقلیدی بودن صنعت از طبیعت، تقدم طبیعت بر صنعت، نگرش تشکیکی به صنایع، حکیمانه بودن تنوع صنایع، تبیین متافیزیکی از ضرورت وجود صنایع، نگرش معنوی به صنایع، روش کیفی، و تنوع روشی، اهم مبانی فلسفی حاکم بر صنعت قدیم است.
    کلیدواژگان: صنعت، طبیعت، مبانی فلسفی، حکمای اسلامی
  • محمداسحاق عارفی، حسین غفاری، عزیزالله فیاض صابری صفحه 97
    عقل به گستردگی قلمرو آن، تقسیمات گوناگونی دارد و از زوایای مختلف تقسیم پذیر است. یکی از تقسیمات، تقسیم آن به اعتبار معرفت شناسی و نوع فعالیت آن است. طبق این اعتبار، عقل به عقل نظری و عقل عملی تقسیم می شود. در اینکه عقل نظری و عقل عملی یک نیروست که دو اسم را به خود اختصاص داده است یا دو نیرو، اگر دو نیروست نحوه کارکرد آن ها چگونه است، دیدگاه های مختلفی پدید آمده اند و در این نوشتار، دیدگاه های یادشده پس از توضیح و تبیین، نقد و بررسی شده و سرانجام دو نیرو به اثبات رسیده است که یکی صرفا نظر و دانش را به عهده دارد و دیگری هم ادراک کلیات و استنباط جزئیات مربوط به عمل را عهده دار است و هم وادار کردن بر انجام کار بر اساس ادراک یادشده را.
    کلیدواژگان: عقل، عقل نظری، ادراک کلی، ادراک جزئی، مبدا تحریک
  • مصطفی مومنی، محمد جواد اخگری صفحه 111
    هرچند دیدگاه مشهور فلاسفه درباره جسم، ترکیب آن از دو جوهر هیولی و صورت است، مطابق نظر سهروردی و مکتب فلسفی اشراق، حقیقت جسم چیزی جز مقدار جوهری نیست. بر این اساس، اشتراک اجسام در همین مقدار است و اختلاف و تمایز آن ها نیز مربوط به مقدار آن می باشد. بنابراین در حقیقت مابه الامتیاز و مابه الاشتراک اجسام به یک چیز برمی گردد و ارجاع مابه الامتیاز به مابه الاشتراک در ماهیت جسم به معنای تشکیک در حقیقت جوهری جسم است.
    قول به تشکیک در اجسام، نتیجه اعتقاد به تشکیک در جوهر است و این اعتقاد نیز نتیجه قول به تشکیک در ماهیت بوده که از ویژگی های تفکر سهروردی و مکتب اشراق به شمار می آید. از آنجا که تحلیل و بررسی دیدگاه سهروردی درباره ماهیت جسم، در پی بردن به حقیقت عالم ماده و شناخت اشیا از منظر سهروردی کمک شایانی می کند، این نوشتار به این مسئله و تحلیل دیدگاه وی از حقیقت جسم پرداخته است.
    کلیدواژگان: سهروردی، جسم، مقدار، تشکیک، جوهر، ماهیت
  • سید محمد موسوی بایگی، مجتبی رحمانیان صفحه 127
    بحث از معقولات اولی و ثانوی، در ضمن مسائل پیرامون علم جا می گیرد، اما بین حکمای مسلمان بیشتر از جهت هستی شناسی مطرح شده است و آنان دغدغه تعیین نحوه تقرر این مفاهیم را داشتند. تقریبا همه حکما تا قبل از ملاصدرا تحقق خارجی این مفاهیم را محال دانسته، معتقد بودند هنگامی که یکی از این مفاهیم بر امری خارجی حمل می شود، در واقع بین یک امر ذهنی و خارجی ربطی برقرار شده است. ولی ملاصدرا بر این عقیده است که ربط میان امر ذهنی و خارجی محال است و طرفین ربط باید در ظرف تحقق ربط و اتصاف محقق باشند. اگر اتصاف در ذهن است، طرفین آن باید ذهنی باشند و اگر اتصاف در خارج است، طرفین آن باید در خارج باشند.
    کلیدواژگان: معقول اول، معقول ثانی منطقی، معقول ثانی فلسفی، عروض، اتصاف
|
  • Muhammad Reza Ershadinia Page 3
    The article “Knowledge of God in things before they are created; the superiority of the view of knowing without known over the theory of collective knowledge while it is clear in detail”1 attempts to prove the supremacy of the notion of “knowing without known” in explaining the quality of knowledge before being created is faced with problem in different aspects. The path that the paper goes through is contrary to the claim of proof of excellence and the expression of benefits and invalidating of counterpart view and proving the chosen opinion. This line is based on these points: evolutionary explaining of the rival theory and reducing it in some foundations and dimensions, criticisms of rival theory based on an incomplete and unverifiable version of it, negating the characteristic of being dependent from the concept of knowledge, denial the intuitive knowledge, and discussing the ideas that are not related to the subject matter of the article, and the most surprising is the assignment of his opinion to narratives to the extent of direct understanding of the title and content from the narrations and the rejection of the opposite opinion, and choosing the selected opinion as the inventive title of the “knowing without known” without the genealogy of its creators. Despite trying to show the superiority of the selected opinion in the title of the article, refutation of the denial of the claim of characteristic of dependency from the concept of knowledge and courageous attachment of his opinion will be limited to the infallible Ahl al-Bayt (AS). Critical review of this article and systematic measure of its claims with precise criteria can be a way to protect the legacy of metaphysicians and avoid externalism in theology.
    Keywords: Pre-creation knowledge, Collective knowledge while it is clear in detail, Knowing without known, Theology of separatists
  • Ruhollah Zeinali, Aliraza Najafzadeh Torbati, Sayyed Morteza Husseini Shahrudi Page 29
    Mulla Sadra has spoken of the knowledge all creatures to Allah in his works. This view has been established on the base of his special foundations in transcendental philosophy. Other than the principality of existence, which is the basis of transcendental philosophy in all matters, other foundations have been considered in this
    Discussion
    Gradual unity of existence, pure relevance of effect to cause, equality of knowledge with existence, and non-philosophical ways (verses and traditions). His explanations corresponding to the basics mentioned are different. He has explained his views in several ways that considering the rule of knowledge to effect just obtained through the cause and the simple knowledge is one of them. While he proves the knowledge of all creatures in Allah, sometimes negates the knowledge of material thing in God which is apparently paradoxical. Though Mulla Sadra has attempted to resolve this conflict, it should be said that according to his principles, such a conflict will not occur.
    Keywords: Copula existence, Equality of knowledge with existence, Gradual unity of existence, Rule of those who have causes, Non-philosophical foundations, Knowledge of materials
  • S. Ali Husseini Sharif, Gholamali Moqadam Page 47
    The order of the system of existence and the quality of its issuance and its relation to the origin is important issues of mystical and philosophical ontology. In this regard, the mystics believe in unique mode and unfolded being and peripatetic believe in arranged intellects. Both philosophy and mysticism claim showing reality and principality of the uniqueness of the reality represents their convergence in this issue. The common view has attributed the success of this unison to Mulla Sadra and less paid attention to peripatetic philosophy. In this paper, we have shown in an analytic-comparative method that although there has not been for peripatetic philosophy in this matter a direct interaction conflict with theoretical mysticism, viewing the principles governing of their thoughts it can be proved that they are consistent with Sufism, Show their confirmations and answer the possible problems in this regard.
    Keywords: Unfolded existence, First emanated, Peripatetic philosophy, Mysticism, Transcendental philosophy
  • Ahmad Shahgoli, Askar Dirbaz, Abdolhussein Khosrowpanah Page 69
    The term “industry” is one of the most commonly used concepts in the field of Islamic civilization which has had different applications. Usage of this term in human industry has been part of its general meaning. Muslim scholars and philosophers have raised major issues in the industry that today using that model we can open new areas in this subject. The issue of this research is a philosophical look at the industry and the explanation of its philosophical foundations based on the opinions of Islamic philosophers. The issue of philosophical look at the industry despite its importance and necessity in contemporary times has not yet been studied seriously in terms of philosophy and Islamic philosophers. Analyzing the worldview dominating on industry in the eyes of Islamic intellectuals, we will analyze and explain these foundations in this article. Awareness of these basics is important for understanding the attitudes of Islamic intellectuals to industry in order to be clear the process of the world view of Islamic philosophers in traditional industries and this enable us in defining the philosophical foundations of the industry based on the attitude of Islamic philosophy. The imitation of the industry from nature, the primacy of nature on the industry, univocal attitude towards industries, diversification of industries based on wisdom, the metaphysical explanation of the necessity of industries, the spiritual attitude towards industries, the quality method, the variety of the method, are the most important philosophical principles governing the old industry.
    Keywords: Industry, Nature, Philosophical foundations, Islamic philosophers
  • Muhammad Eshaq Arefi, Hussein Ghaffari, Azizollah Fayyaz Saberi Page 97
    Reason can be divided as its expounded scope. One of its divisions is due to its epistemology and its activity. In this respect it is divided into theoretical and practical. There are different views about that they are one faculty that has two names or two faculties and if they are two, how they work? In this paper, we have explained and considered these views and finally proved that they are two faculties; one of them is solely a matter of theory and knowledge and the other is the matter of understanding of universals and the inference of the particulars concerning of the action and also makes work based on its perception.
    Keywords: Reason, Theoretical reason, Perception of the universal, Perception of the particular, Source of stimulation
  • Mustafa Momeni, Muhammad Javad Akhgari Page 111
    Although the famous view of philosophers about body is that it is a composite of the tow essences of the mater and form, the nature of body is nothing but quantitative part of substance in view of Suhrawardi and philosophical school of illumination. Accordingly, bodies are sharing in this quantity and their differentiation is also in that quantity. So, in fact distinguishing factor and common factor goes back to one thing. Referring of the distinguishing factor to common factor in the nature of the body means that there is gradation in the substantial nature of the body. Believing in gradation of bodies is result of believing in gradation in substance and this belief is the result of believing in gradation in essence which is regarded as one of the features of the thinking of Suhrawardi and the School of Illumination. Since the analysis of Suhrawardi point of view about the nature of the body helps understanding of the reality of the material world and knowing things from his perspective, this article analyzes this issue and his view of the nature of the body.
    Keywords: Suhrawardi, Body, Quantity, Gradation, Substance, Essence
  • Sayyed Muhammad Mousavi Bygi, Mojtaba Rahmanian Page 127
    The discussion of the philosophical first and secondary intelligibles place in issues about science but it has been raised more as ontological point of view among Muslim scholars and they had the concern of determining of how these terms were applied. Almost all the philosophers before Mulla Sadra made the external fulfilment of these concepts impossible and believed that when one of these concepts is applied to an external thing, there is actually a relationship between a mental and an external matter, but Mulla Sadra believes that the connection between the mental and the external matter is impossible and both sides of the connection must be realized in the realm of the realization of connection and qualification. If the qualification is in the mind, the sides must be in mind and if the qualification is in outside, the sides must be outside.
    Keywords: First intelligibles, Logical secondary intelligibles, Philosophical secondary intelligibles, Occurrence, Qualification