فهرست مطالب

آموزه های فقه مدنی - پیاپی 7 (بهار و تابستان 1392)

نشریه آموزه های فقه مدنی
پیاپی 7 (بهار و تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/09/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • روشنعلی شکاری، محمدرضا دشتی صفحه 3
    ماده 190 قانون مدنی شرایط عمومی صحت عقود را بیان داشته است. مطابق این ماده برای انعقاد هر عقد قصد و رضای طرفین ضروری است. عدم وجود قصد موجب بطلان عقد و فقدان رضا سبب عدم نفوذ آن است. تقارن قصد و رضا از شرایط صحت عقود نیست و ممکن است عقدی با قصد واقع شود در حالی که رضای معتبر را همراه ندارد. چنین شخصی که در نتیجه فشار نامشروع خارجی عقد را منعقد می کند مکره نامیده می شود. عقدی که در نتیجه اکراه منعقد می شود، غیرنافذ است و با رضای متاخر مکره تنفیذ می گردد. قانون مدنی در مورد اثر رضای متاخر مکره حکم خاصی ندارد اما اجازه مالک در عقد فضولی را کاشف دانسته است. حقوقدانان با اخذ ملاک از عقد فضولی، حکم ماده 258 قانون مدنی را به عقد اکراهی نیز تسری می دهند. با ملاحظه مبانی عقد فضولی و ماده 258 قانون مدنی از یک سو و شرایط صحت استدلال از طریق قیاس از سوی دیگر، به نظر می رسد قیاس مذکور از جمله قیاس-های معتبر نباشد. در نهایت با استناد به اصول حقوقی، می توان ناقلیت رضای متاخر مکره در عقد اکراهی را پذیرفت.
    کلیدواژگان: رضا، اکراه، مکره، قیاس، کاشف، ناقل
  • حسین صابری*، محمد رسول آهنگران، سهند صادقی بهمنی صفحه 27
    تفکیک مکرر قصد و رضاء در قانون مدنی به خصوص در ماده 190 که قصد و رضا را از شرائط اساسی متعاقدین شمرده است، پرسش از روایی این تفکیک را در ذهن متتبع ایجاد می کند. آیا می توان وجه محصلی برای امکان تفکیک موقت این دو پیدا نمود؟ فقی هان و حقوقدانان دو موضع کاملا متفاوت در پیش گرفته اند. گروه اول دو رهیافت کاملا متناقض را پیموده اند. رهیافت اول با تحلیلی عقلی و شرعی، قصد را عنوانی راجع به رضاء تلقی کرده، از این رو عقود و ایقاعات فاقد رضاء همچون بیع مکره و بیع فضولی را به جهت فقدان قصد، باطل یافته است. رهیافت دوم قصد و رضا را بر اساس تحلیلی علم النفسی اصولا غیر قابل انفکاک دیده است. بر اساس این رهیافت هیچ عقد و ایقاعی فاقد رضا نبوده و در نتیجه ادله اثبات کننده رضایت نمی تواند دلیلی بر بطلان عقود و ایقاعات فاقد رضایت عرفی باشد. گروه دوم اما، با تحلیلی عقلی به دنبال راهی برای امکان تفکیک موقت و مصححیت انضمام رضای متاخر به قصد برآمده، در نتیجه إکراه و قصد شرعی را منسجم و بیع فضولی و مکره را قابل تصحیح می دانند. در مجموعه نظریه دوم که نظر مشهور متاخران است، نظریه حقوقدانان مبنی بر تجزیه اراده نیز وجود دارد که در مبنایابی احتمالی تفکیک طلب و اراده در اصول فقه متاخر شیعه را تکیه گاهی برای تجزیه یافته است. نگارنده با نقد هر دو گروه، نظریه ابداعی خویش را بر دو اساس استوار ساخته است. نخست تفکیک انواع رضایت از یکدیگر، و دوم اعتبار شرعی قصد ناشی از رضای عرفی. بر این اساس عقود و ایقاعات فاقد رضای شرعی باطل به شمار می-رود. ولی در عین حال، قصد در مکره وجود است. در نتیجه مکره بحق قاصد فرض می شود.
    کلیدواژگان: قصد، رضایت، اراده، طلب، بیع مکره، بیع فضولی
  • محمدحسن حائری، علی زبرجدی مشفق، احسان علی اکبری بابوکانی صفحه 53
    شرط عدم ازدواج مجدد در ضمن عقد نکاح از موضوعات جدید چالشی در حقوق اسلامی است چه آنکه نظر اکثریت قریب به اتفاق فقهای متقدم بر اساس ادله ی احکام بطلان چنین شرطی است اما در مقابل عده ای دیگر از فقها که اکثر آنان را فقهای معاصر تشکیل می دهند، هرچند با استناد به روایات دال بر صحت و اعتبار این شرط و عدم مخالفت آن با شرع و مقتضای عقد آن را صحیح دانسته و لازم الوفا تلقی نموده اند، اما در رابطه با ضمانت اجرا و اثرات حقوقی صحت این شرط دچار اختلاف شده اند. در نگارش حاضر نگارندگان با نقد و بررسی ای که از هر دو دیدگاه ارائه می دهند در نهایت هر دو دیدگاه را هم دیدگاه مشهور فقی هان قائل به بطلان را به طور مطلق و هم دیدگاه فقی هان معاصر قائل به صحت را به طور مطلق و بدون قید زمان به بوته نقد کشیده و دیدگاهی نوین و بدیع را به عنوان نظریه خود اختیار نموده که عبارت است از بطلان در فرض اطلاق شرط عدم ازدواج مجدد و صحت در فرض تقیید به زمان. و معتقدند که در فرض صحت شرط، تخلف از آن اثری وضعی را به دنبال خواهد داشت و موجب اثبات حق فسخ برای زوجه می گردد. در فرض بطلان شرط نیز بطلان عقد را به همراه نداشته و صرفا شرط باطل و فاقد اثر می باشد.
    کلیدواژگان: شرط ضمن عقد، عدم ازدواج مجدد، بطلان، صحت
  • سید محمد تقی قبولی درافشان*، سید محمد هادی قبولی درافشان صفحه 79
    یکی از شرایط قابل بررسی در خصوص صحت قرارداد، شرطیت تنجیز است. چنانچه شرط مزبور مورد پذیرش قرار گیرد، نتیجه آن مبطل بودن تعلیق و بطلان عقد معلق است و اگر تنجیز شرط نباشد تعلیق مبطل قرارداد نخواهد بود. قبل از مرحوم شیخ انصاری(ره) مساله مزبور به نحو مطلق و بدون تفکیک میان تعلیق در انشاء و منشا موضوع مناقشه فقی هان بوده است. لیکن از زمان فقیه مذکور، تعلیق در عقد به تعلیق در انشاء و تعلیق در منشا تفکیک و از این زمان به بعد مباحث عمیق و دقیقی در رابطه با صحت یا بطلان هر یک از انواع تعلیق توسط دانشیان فقه امامی مطرح گردید. در این میان مشهور دانشیان فقه و حقوق به صحت عقد معلق در صورت تعلیق در منشا نظر داده و عقد معلق با تعلیق در انشاء را باطل دانسته اند در حالیکه بعضی از بزرگان فقه امامی و اساتید حقوق مدنی از نظریه صحت عقد معلق با تعلیق در انشاء، قویا دفاع نموده و استدلال های قابل توجهی در این زمینه ارائه نموده اند.
    با توجه به اهمیت عقود معلق در عرصه حقوق قراردادها و نظر به اینکه در خصوص تعلیق در انشاء نیز همچون تعلیق در منشا میان فقی هان و حقوقدانان وحدت نظر وجود نداشته و قانون مدنی نیز در این رابطه سکوت نموده، جستار حاضر به تبیین، نقد و بررسی ادله ارائه شده برای صحت و بطلان این نوع تعلیق پرداخته و نظریه بطلان را از منظر فقه استدلالی و حقوق موضوعه اقوی دانسته است.
    کلیدواژگان: عقد معلق، تعلیق در انشاء، واجب مشروط، فقه امامیه، حقوق موضوعه ایران
  • علیرضا عالی پناه، مصطفی شفیع زاده خولنجانی، محمد صادقی صفحه 95
    ماده 212 قانون مدنی، معامله اشخاص غیربالغ، غیرعاقل و غیررشید را به واسطه عدم اهلیت استیفاء، «باطل» دانسته و ماده بعد، معامله محجوران را نیز «غیرنافذ» دانسته است، در حالی که ماده 1212 قانون مدنی، تصرفات صغیر را «باطل» و به طور استثناء تملکات بلاعوض صغیر ممیز را «صحیح» دانسته است. همچنین، ماده 1213 قانون مدنی، تصرفات حقوقی مجنون دائمی را مطلقا «باطل» و اعمال حقوقی مجنون ادواری را در حال افاقه، «صحیح» دانسته است. ماده 1214 قانون مدنی، تصرفات غیررشید را غیرنافذ ولی تملکات بلاعوض وی را «صحیح» دانسته است، در حالی که از یک جهت، معامله چنین اشخاصی را در ماده 212 قانون مدنی، به نحو مطلق «باطل» اعلام کرده بود و از جهت دیگر، در ماده 213 قانون مدنی، «غیرنافذ» می دانست. نوشتار حاضر، با رویکرد توصیفی- تحلیلی و به صورت گزیده، با تحلیل مبانی فقهی و حقوقی و اقوال فقهای امامیه و حقوقدانان ایران در زمینه حجر، سعی در رفع تعارض ظاهری موجود دارد؛ بدین گونه که قانونگذار در مواد 212 قانون مدنی (جلد اول)، احکام محجوران مذکور را «باطل» اعلام نموده است و در جلد دوم، از ماده 1207 قانون مدنی به بعد، به بیان احکام راجع به اشخاص مذکور در ماده 212 پرداخته است و ماده 213 قانون مدنی ناظر به اشخاصی است که به حکم «قانون» یا «دادگاه» از تمام یا برخی از تصرفات مالی خود ممنوع شده اند.
    کلیدواژگان: حجر، اهلیت استیفاء، محجور، اعمال حقوقی، تصرفات مالی
  • رضا دانشور ثانی*، ابوالفضل فرح بخش صفحه 121
    قاعده تقادم«مرور زمان» در حقوق جمهوری اسلامی ایران گرچه در قانون سابق آیین دادرسی مدنی به صراحت مورد شناسایی واقع شده بود ولی با توجه به اظهار نظر شورای نگهبان در زمینه خلاف شرع بودن آن، در حال حاضر در امور مدنی مورد پذیرش واقع نشده است.از سویی عده ای از نویسندگان در مقام اثبات پذیرش این قاعده در فقه امامیه برآمده اند و در این زمینه ادله و روایاتی را به عنوان دلیل و موید مطرح کرده اند.حال سوال این است آیا مرور زمان در فقه امامیه مورد پذیرش واقع شده است یا خیر؟ در صورت پذیرش، آیا مرور زمان مدنی می تواند مملک یا مسقط اصل حق باشد یا تنها سالب حق اقامه دعوا می باشد؟ این مقاله در عین حالی که از جهت دلیل عقلی و ضرورت حفظ نظام قضایی پذیرش این قاعده را در نظام حقوقی ایران توصیه می کند، در عین حال اثبات می کند که قاعده تقادم در امور مدنی مورد پذیرش فقه امامیه به عنوان حکم اولیه قرار نگرفته است. روایاتی را که برای اثبات این قاعده به آن تمسک کرده اند مورد نقد وخدشه قرار خواهد داد و متعاقب آن بحث در مورد مملک بودن یا مسقط اصل حق بودن آن را امری خارج از محل نزاع می داند و عدم تحقق این دو اثر را امری مفروغ عنه ومسلم نزد فقها قرار می دهد.
    کلیدواژگان: تقادم، مملک، مسقط، نظم قضایی، حکم حکومتی، اعراض
  • محمدرضا فلاح، یوسف جمشیدی، ایمان دهقانی دهج صفحه 147
    اعلان اراده در عقود نظر به نص ماده 191 قانون مدنی، شرط وقوع آن ها است که می توان با توجه به ماده مذکور و مواد بعد از آن به خوبی دریافت که نحوه اعلان، موضوعیتی نداشته، موثر در مقام نیست. هر چه که بتواند اراده باطنی موجب و قبول کننده را به نوعی ابراز نماید، وافی به حصول مقصود است. ضرورت اعلان اراده در انشاء ایقاعات از مباحثی است که بین حقوقدانان اختلاف نظر مشاهده می شود. گروهی از ایشان اعلان اراده در ایقاعات، به جز مواردی که در قانون ضروری دانسته، فاقد ضرورت می دانند؛ یعنی اعلان را شرط وقوع ایقاعات تلقی نکرده اند. عمده استدلال ایشان، یکطرفه بودن ایقاعات و در نتیجه عدم نیاز به توافق درآن ها و عدم پیش بینی این قاعده از سوی قانونگذار است. گروه دیگر از این لحاظ بین عقود و ایقاعات هیچ تفاوتی قائل نشده و حکم ماده 191 قانون مدنی را در ایقاعات هم تسری داده اند. به نظر ایشان، حقوق از آن جا که دارای ضبغه اجتماعی است و به روابط انسان ها در اجتماع می پردازد؛ تنها به اموری می پردازد که به نحوی پای در عرصه اجتماع گذارده و از باطن به ظاهر پیوسته باشند. به نظر می رسد با توجه به استدلال اخیر و نحوه رویکرد فقه امامیه به موضوع (اصل 167 قانون اساسی) و نیز مبانی حکم ماده 191، قانون مدنی،استدلال اخیر قابل دفاع است و اعلان اراده در ایقاعات به عنوان شرط وقوع، لازم می باشد.
    کلیدواژگان: اعلان، اراده باطنی، اراده ظاهری، انشاء، ایقاع
  • ابوالفضل علیشاهی قلعه جوقی*، صالح سعادت صفحه 163
    در متون فقهی و حقوقی یکی از موانع ارث بردن زوجین از یکدیگر جایی است که زوج، زوجه را طلاق داده باشد، یعنی با وقوع طلاق طبیعتا و قانونا نباید توارثی در بین زوجین وجود داشته باشد، اما با مراجعه به آراء فقهاء و حقوقدانان مشاهده می شود که بنا به نظر ایشان مواردی وجود دارد که علی رغم وقوع طلاق بین زوجین، فقهاء قائل به ارث بردن زوجین از یکدیگر شدند و به عبارتی استثنائی بر حالت فوق هستند. یکی از این موارد استثناء، زمانی است که زوج همسر خود را در بیماری رو به موت بطور بائن یا رجعی طلاق دهد، که در این حالت با وجود شرایطی زن از شوهر ارث می برد. اما در قوانین فعلی، قانونگذار محترم طی چندین عبارت فقط اشاره مختصری به بحث ارث زن در این نوع طلاق کرده و حکم موارد مرتبط بسیاری را مسکوت گذاشته است. مقاله حاضر در صدد است تا با مراجعه به منابع غنی و معتبر فقهی و آراء حقوقدانان ضمن تبیین تمام شرایط و مباحث مرتبط با ارث زن در این وضعیت، از قوانین حاضر نیز رفع اجمال و ابهام نماید و در آخر مقاله نیز پیشنهادهایی جهت تدوین قوانین مربوطه داده می شود.
    کلیدواژگان: طلاق، طلاق مریض، ارث، سه طلاقه، لعان
|
  • Roshan Ali Shekari, Muhammad Reza Dashti Page 3
    Article 190 of the civil code has stated the general principles of the validity of the contracts. According to this article, the mutual agreement (consent) and intent are necessary to carry out a contract. Absence of the intent causes the annulment of contracts and the absence of assent is rendered of no effect. The concurrence of the intent and assent is not the provision of the validity of the contracts and it is possible to be settled a contract with intention while it has no authentic consent. Such a person who carries out the contract under the external illegal pressure is called a compelled person. The contract which is established under the unwillingness is no effect and with the subsequent consent of the compelled is enforceable. The civil code has no special ordinance about the subsequent consent but it has considered the owner permission as indication (revealer) in an unauthorized contract. The law scholars, with the adoption of the criterion of an unauthorized contract extend the verdict of article258 of the civil code to compelled contracts. From one side, with respect to the bases of an unauthorized contract and article 258 of the civil code and the provisions of the reasoning validity from the way of deductive reasoning from other side, it seems that the mentioned deductive reasoning is not the authentic deductive reasoning. At the end with citation to the legal principles, it could be accepted the Conveyance of the subsequent consent of the compelled person in compelled contracts.
    Keywords: Consent, Unwillingness, Compelled person, Deduction, Revealer, Conveyance
  • H. Saberi*, M.R. Ahangarn, S. Sadeghi Page 27
    The continued separation of the intent and consent (in the civil code especially in article 190 which has counted the intent and consent the principal provisions of the parties’ contract) creates the question of being lawful this separation in the mind of the researchers. Can we find an accepted aspect to this temporary separation? The Islamic jurists and law scholars have chosen two complete dissimilar opinions. The first have stepped two contradictory approaches. The first approach with reasoning and legal analysis has thought that intent is a topic implies to consent, therefore the bilateral and unilateral contracts with absence of consent like unauthorized transactions and enforced transactions because of intent lacking are void. The second approach based on psychological analysis finds intent and consent non separable basically. According to this approach, any bilateral and unilateral contracts consist of consent and consequently proving reasons of consent cannot be a proof for the invalidity of the bilateral and unilateral contracts with the lacking of customary consent. The second group with reasoning analysis is going to find a way with the possible temporary separation and cause the validity of added consent to intent; therefore, force and legal intent are coherent and unauthorized and compelled transactions are valid. The present research with criticizing the two attitudes states a new theory according to two principals. First, distinguishing different intent types from each other and second, the lawful (sharei) liability of the intent which is originated from customary consent. With this regard, the bilateral and unilateral contracts with absence of lawful consent are void. But still intent is available in the obliged and consequently the obliged actually is presumed intender.
    Keywords: Intent, Consent, Will, Compelled transaction, Unauthorized transaction
  • Muhammad Hassan Haeri, Zebarjadi, Ali Akbari Page 53
    The clause of the prohibited remarriage (polygamy) within the marriage contract is one of the new controversial propositions in the Islamic law. The prior majority of the Islamic jurists (according to the reasons of the decrees) believe that this provision is void. But with considering the documentation of the traditions which prove the validity and authenticity of this provision and absence of opposition to the Islamic law (sharia) and contract obligation, some other Islamic jurists especially the majority of the contemporary ones believe the validity and enforceability of this stipulation. But they argue over the executive guarantee and law effects of the validity of this provision. The present note criticizes and examines these two opinions and lastly criticizes both opinions (the opinion of the most famous Islamic jurists who chose the invalidity absoultly and those of the Islamic contemporary jurists who believe the validity of it absolutely without time condition. It announces a new attitude which is the invalidity in the aspect of the unrestricted provision of the prohibited remarriage and the validity in the aspect of the qualification to time. They believe that the violation of this stipulation causes the right of recession for the spouse. In the assumption of the invalidity of the provision does not follow the invalidity of the contracts and solely does the invalidity and ineffectiveness of the stipulation.
    Keywords: Prohibited Remarriage (polygamy), Invalid, Validity, A clause or condition contained within the marriage contract
  • S. Muhammad Taghi Ghabooli*, S. Muhammad Hadi Ghabooli Page 79
    One of the provision should be examined in the validity of contracts is the fulfillment (tanjiz) of the provision. If it is accepted, the result will be the invalidity of the suspension (taliq) and the invalidity of contracts and if it is not the provision, the suspension will not makes the contracts be void. There is a debate between the Islamic jurists without any separation between the suspension in the creating the contracts and the origination of the proposition before sheikh Ansari. But from the time of the Sheikh, the suspension in the contracts has divided to the suspension of establishing the contracts and the suspension of the origination and from that time till now, Imami jurisprudence scholars have presented detailed and accurate discussions about the validity and invalidity of the different types of the suspensions. The famous Islamic jurists and law scholars have commented the validity of the suspension contracts in the origination mood and the invalidity of the suspension contracts with the suspension in establishing, while some great Imami jurists and civil law professors strongly defend the opinion of the validity of suspended contracts with the suspension in establishing and have presented considerable reasons. With the importance of the suspended contracts in the field of law contracts and especially with a look to the suspension in establishing like the suspension in origination, there are no united opinions between the Islamic jurists and law scholars and the civil code is silent. The present research aims to determine, criticize and explore the stated reasons to the validity and invalidity of this type of suspension and it is most acceptable the invalid theory from the perspective of argumentative jurisprudence and the case law.
    Keywords: Suspended contract, Suspension in composition, Conditioned obligation, Imami jurisprudence, Iranian positive law
  • Alireza Aalipanah, Mustafa Shfizadeh, Muhammad Sadeghi Page 95
    Article 212 of the civil code considers that the transaction of minors, insane and immature persons is void because of incapacity to exercise rights and the next article states that the transaction of the interdicted person is ineffective while article 1212 of the civil code considers that the minor ownership is void article1212 and in exception, the minor gratuitous owning is valid. Article 1213 of the civil code considers that the lawful ownerships of the constant insane are absolutely void and lawful activities of temporary insane in healthy circumstance are valid. Article1214 of the civil code states that the ownership of immature is no effective but his gratuitous owning is valid. From one side, the transaction of such persons is void distinctly as mentioned in article 212 of the civil code and from other side; article 213 of the civil code considers it no effective. The present paper with analytic –descriptive approach tries to solve the available apparent contradiction with the analysis of legal-jurisprudential bases and Imami jurists and law scholars of Iran in the ground of the interdiction in this way that the legislator in article 212 of the civil code (volume1) has announced that the decrees of the mentioned interdicted persons are void and in the second volume, from article1207 to up has stated that the decrees of the mentioned ones in article 212 of the civil code and article 213 of the civil code have related to the persons who are prohibited to possess all or some of their properties with a court or law jurisdiction.
    Keywords: Judicial interdiction, Capacity to exercise rights, The interdicted person, Legal activities, Financial ownerships
  • Reza Daneshvar Sani *, Abulfazl Farahbakhsh Page 121
    With the pronouncement of the Guardianship Council which the limitation (prescription) principal is illegal, it is not accepted by the civil affairs in Iran law, although it explicitly has been known by the previous civil procedure. From one side, some authors try to prove this principal in Imami jurisprudence and determine reasons and traditions as legal proofs and confirmation. Is the limitation accepted by Imami jurisprudence or not? If it is accepted, can the civil limitation be waiver or putting in possession or only it prohibits litigation? Meanwhile, the present note recommends this principal to be accepted by Iran’s legal system because of reasoning and the necessity of maintaining the judicial system and also it proves that the limitation principal in the civil affairs is not accepted by Imami jurisprudence as the ‘first order’ of the Shari’ah. The traditions which prove this principal are criticized and defected and subsequently it presents that the discussion on putting in possession or waiver is a matter out of argument and not occurring of these two effects is indisputable affair among Islamic jurists.
    Keywords: Limitation, Waiver, Judicial order, Governmental order, Avoiding
  • Muhammad Reza Fallah, Y. Jamshidi, I. Dehghani Page 147
    Article 191 explicitly states that the Proclamation of will is the occurring provision of the contracts. It is as mentioned in the article has no thematic and no effect. Everything is able to show the inward will of the offeror and offeree is enough to access the aim. The necessity of the will Proclamation to create the unilateral contracts is the object which there is disagreement between law scholars. Some groups believe that it is not obligation to declare the will in the unilateral contracts except those which the law has called their necessities. It means the Proclamation is not the provision of practicing unilateral contracts. Their main reason that they have presented is the unilateral contracts are not mutual agreement and consequently there is no necessary of agreement and the legislator does not determine this principal. The other group believes that there is no difference between the unilateral contracts and bilateral ones and so does the decree of article 191 enhance to the unilateral contracts. According to their attitude, because the law is originated from the society and is enacted the connection between people in the society it only practices affairs which relates to the field of the community and connects the outwards to inwards. With respect to the latter reason and Imami jurisprudence approach to the matter (article167 of Iran’s constitution) and the bases of the decree of article191, it seems the latter reason is defensible and the Proclamation of the will in unilateral contracts as an occurring provision is necessary.
    Keywords: Proclamation, Inward will, Outward will, Establishing, Unilateral contracts
  • Abulfazl Alishahi Ghalehjoughi*, Saleh Saadat Page 163
    One of obstacles in spouses’ inheritance is divorce. If it takes place, naturally and legally there will be no spouses’ inheritance. But when we cite the opinions of the Islamic jurists and law scholars, we see cases that in spite of occurring divorce the Islamic jurists believe the spouses ’inheritance from each other, in other words it is an exception. One of these exceptions is when a man divorces his wife in an ill circumstance which ends to death in a revocable divorce or irrevocable divorce. In this circumstance, the woman inherits the husband in some conditions. But in the present rules, the noble legislator briefly indicates the woman’s inheritance some clauses in the divorce and is silent to the decrees of many relevant cases. The present paper with using the authentic and liable jurisprudential sources and the law scholars’ attitudes aims to clear ambiguity of the present laws, meanwhile determining all stipulations and propositions relating to the women’s inheritance in such condition and at the end of the paper suggest the proposals which should be codified coherent to this case.
    Keywords: Divorce, Divorcing of the sick, Inheritance, Triple divorce, Imprecation