فهرست مطالب

قرآن و علم - پیاپی 22 (بهار و تابستان 1397)

نشریه قرآن و علم
پیاپی 22 (بهار و تابستان 1397)

  • بهای روی جلد: 100,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1397/10/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید حمید جزایری صفحه 7
  • محمد تقی دیاری بیدگلی ، سید محمد تقی موسوی کراماتی صفحه 9
    موضوع علم و دین هماره به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در سیر تاریخی آرای مختلف پیرامون جامعیت قرآن تاثیر شایانی داشته است. نوشتار پیش رو روشن ساخته است که مسئله علم و دین به عنوان یک مبنا در چندگانگی نظریه ها نقشی اساسی ایفا نموده است. در تحولات فکری پیرامون جامعیت و قلمرو قرآن، سه گرایش با سه نظر متفاوت از رابطه علم و دین تعریفی متفاوت از جامعیت قرآن به دست داده است. هر کدام از این گرایش ها با اتخاذ سه نظریه تداخل، جدایی و سازگاری، رهیافت های حداکثری، اعتدالی و حداقلی را از جامعیت قرآن برگزیده اند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که از میان نظریه های سه گانه مذکور، رویکرد اعتدال گرایانه با داشتن شاخصه هایی چون همگرایی با اصول و مبانی خاص نظام معرفتی دین اسلام و حرکت روشمند با مولفه خردگرایی توام با وفاداری به متن، رویکردی پذیرفتنی در ساحت جامعیت قرآن به نمایش گذاشته است.
    کلیدواژگان: قرآن، جامعیت قرآن، علم و دین، رهیافت حداکثری، اعتدالی
  • سید حمید جزایری ، محمد یاسین بصیرت صفحه 25
    اعجاز علمی اجتماعی قرآن، یکی از ابعاد اعجاز علمی قرآن است. قانون مندی جامعه، در نهاد خانواده از مباحث اجتماعی است. نهاد خانواده آغاز زندگی در جامعه است. قانون مندی در زندگی اجتماعی ازجمله در نهاد خانواده، از نیازهای اساسی جامعه است. قرآن کریم، به عنوان منبع خطاناپذیر، مهم ترین منبع قانون در جامعه اسلامی است و جایگاه ویژه در تبیین قانون مندی جامعه دارد. در قرآن کریم، آیات در زمینه های اجتماعی وجود دارد که مرتبط با قانون مندی در نهاد خانواده است. در این راستا، اعجاز علمی اجتماعی قرآن در جامعه در نهاد خانواده، تبیین شده است. روش تحقیق، کیفی و اسنادی، توصیفی تحلیلی و تطبیقی بوده است. قانون مندی اجتماعی توضیح داده شده، گزاره های اجتماعی آیات قرآن مطالعه شده است، قانون مندی خانواده با سه روش، از آیات قرآن استخراج شده است. روش اول، آیاتی که به گونه مستقیم درباره خانواده (ازدواج، روابط محرم و نامحرم و…) است. روش دوم، آیاتی که درباره جامعه خاص و مرتبط با خانواده از نظر عبرت گیری از سرنوشت آن ها است؛ مثلا، آیات درباره قوم لوط که با رعایت نکردن قانون مندی خانواده، نابود شدند. روش سوم، آیاتی که با شرایط صدق می توان از آن ها قانون مندی خانواده را، استکشاف کرد؛ مثلا، آیاتی که شرایط رستگاری مومنان را به عفاف داشتن بیان می کنند؛ نتیجه این بوده است که قانون مندی نهاد خانواده در آیات قرآن، از اعجاز علمی اجتماعی قرآن باشد، با این تبیین که چگونگی حکایت آیات از خانواده در عصر نزول و قانون مندی خانواده در جامعه جاهلی، سابقه نداشته و قانون مندی خانواده در آیات قرآن، همان کارکردهای خانواده است که در علم جامعه شناسی ثابت شده است؛ بنا براین بیان آیات قرآن در قانون مندی خانواده، از اعجاز علمی اجتماعی قرآن است.
    کلیدواژگان: اعجاز، اعجاز علمی، اجتماعی، قرآن، قانون مندی و خانواده
  • محمدرضا احمدی ، داود ملکی صفحه 43
    در سال های اخیر، فناوری اطلاعات تمام جنبه های مختلف زندگی بشر اعم از فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است. همان گونه که ظهور پدیده اینترنت تحولات اساسی در تبادلات تجاری و اجتماعی به وجود آورد، رایانش ابری (Cloud Computing) نیز در تکمیل توان بالقوه و بالفعل فناوری اطلاعات سهم به سزایی دارد. در این نوشتار نحوه توسعه اخلاق در به کارگیری خدمات فراگیر رایانش ابری بر اساس آموزه های اخلاق قرآنی بررسی شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داده که به کارگیری خدمات فراگیر رایانش ابری باید بر اساس اصولی برنامه ریزی گردد که تبعات مخربی بر تعاملات زندگی بشر نداشته باشد؛ لذا چنانچه این اصول براساس فطرت بشر و آموزه های اخلاق قرآنی پایه ریزی گردد، می تواند راهگشای زندگی باشد و نیازهای کلی جامعه اطلاعاتی را در ساختاری مطمئن و مقبول راهبری نماید. در واقع، تا زمانی که خدمات فناوری اطلاعات با اصول اخلاقی قرآن تنیده نشود، شعار جامعه جهانی اطلاعاتی، دور از انتظار است.
    کلیدواژگان: خدمات فراگیر رایانش ابری، اخلاق قرآنی، شبکه های اجتماعی، داده های کلان
  • مهدی کروبی ، مصطفی محمودی صفحه 63
    سازمان جهانی گردشگری در سال 1999م. مجموعه ای از کدهای اخلاقی را برای اجرا و رعایت در صنعت گردشگری تدوین نمود. ما در دهه های اخیر شاهد توجه بیشتری نسبت به اینگونه موضوعات در ادبیات گردشگری هستیم. دین اسلام در مبانی اعتقادی و نظری خود نیز به وظایف و اخلاقیات شخص مسافر پرداخته است تا سفر شخص علاوه بر جنبه های تفریحی دارای آثار معنوی و تربیتی هم باشد. در این نوشتار، با مطالعه متون دینی اسلام، مواردی که اشاره به موضوع مسافرت داشته، جمع آوری شده اند و با دسته بندی آنها، کدهای اخلاقی گردشگری مورد نظر اسلام برای فرد مسافر ارائه گردیده است. در کدهای اخلاقی دین اسلام شاهد مواردی چون وفاداری، عدم تک روی، خوش خلقی، رازداری و… برای فرد مسافر هستیم که علاوه بر توجه به این اخلاقیات، مسافر باید وظایفی را پیش، حین و پس از مسافرت انجام دهد. در دین اسلام، انواع سفرهای آسیب زننده به دیگران نهی شده است و غیرمسلمانان و حیوانات هم باید مورد محبت مسافران قرار گیرند که این نشان از توجه کامل دین اسلام به جنبه های دنیوی و اخروی افراد معتقد دارد.
    کلیدواژگان: گردشگری، مسافرت، کدهای اخلاقی، قرآن، حدیث
  • مریم وفادار ، حسین احمری ، مصطفی رجایی پور صفحه 77
    دین اسلام از ادیان و مکاتبی است که در محیط شهری شکل یافته و اصولا نسبت به شهرنشینی نظری کاملا مساعد و تشویق آمیز دارد؛ به طوری که بسیاری از محققان معتقدند اسلام اصولا دین شهر است. نگاهی اجمالی به تعلیمات اسلامی نیز تاکید اسلام بر این موضوع (شهر و شهرنشینی) را نشان می دهد. از آنجا که برای اصطلاحاتی همچون «شهر» ، «شهر اسلامی» ، «شهرسازی اسلامی» که در ادبیات شهرسازی کاربرد فراوان دارند، معنا و مفهوم متعددی بیان گردیده، ضروری به نظر می رسد این مفاهیم با مراجعه به متون و منابع اسلامی و دیدگاه های حکما و علمای مسلمان نیز بررسی گردید تا مناسب ترین تعریف استنتاج شود و بتوان از اشتباه و در هم آمیختن مسائل با یکدیگر در برنامه ریزی های شهری، در حد مقدور دوری نمود؛ لذا برای رسیدن به این مهم، ابتدا مفاهیم مختلفی که در معنای شهر به کار رفته ، بررسی و در اصطلاح علم و قرآن تبیین و بررسی می شود. آنگاه تعریف شهر اسلامی و شهرسازی در منظر قرآن و علم مورد بررسی قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: قرآن، شهر، مدینه، قریه، شهراسلامی، شهرسازی، شهرسازی اسلامی
  • سید عیسی مسترحمی ، سید علی حسینی صفحه 97
    جاهلیت از نگاه قرآن، معنای وسیع تری از نادانی دارد. این واژه در فرهنگ قرآن، مفهومی مرکب از خشونت ، عدم توجه به حقیقت، استبداد و خودپرستی است. در این نگرش، جاهلیت می تواند خویش را در هر زمان با مظاهری گوناگونی آشکار سازد. قرآن کریم در راستای اهداف هدایتی خویش، با مظاهر جاهلیت مبارزه کرده و راهبردهای اصلاح و برون رفت از آن را تبیین نموده است. راهبردهای قرآنی مبارزه با جاهلیت آنسان دقیق، متنوع و در عین حال جهان شمول است که می توان از آن برای مقابله با جاهلیت مدرن نیز بهره برد. اصلاح اندیشه، اصلاح وضعیت علمی، ارائه الگوی جایگزین مناسب را می توان از جمله مهم ترین راهبردهای قرآنی مبارزه با جاهلیت دانست.
    کلیدواژگان: قرآن، جاهلیت مدرن، راهبردهای مقابله، اصلاح اندیشه، اصلاح وضعیت علمی، ارائه الگوی جایگزین
|
  • Mohammad Taqi Diari Bidgoli , Sayyed Mohammad Taqi Mousavi Karamati Page 9
    The subject of science and religion has always had a direct or indirect effect on the historical course of varying opinions about the comprehensiveness of the Qurʾān. The following paper makes it clear that the issue of science and religion has played a pivotal role in fostering the multiplicity of views and theories. In the intellectual development related to the subject of the comprehensiveness and scope of the Qurʾān, three approaches with three different points of view about the relationship between science and religion propound different notions of the comprehensiveness of the Qurʾān. Each of these approaches, by adopting three theories of interference, separation and adaptation, have propounded maximum, moderate, and minimal attitudes towards the Qurʾān’s comprehensiveness. The results of our study show that among the three theories, the moderate approach, which features a convergence with the principles and foundations of the epistemic system of Islam and a methodology that imbibes the element of rationalism combined with loyalty to the text, is an acceptable approach in understanding the meaning of comprehensiveness of the Qurʾān.
    Keywords: Qur??n, comprehensiveness of the Qur??n, science, religion, maximum, moderate, minimal attitudes.
  • Sayyed Hamid Jazayeri , Mohammad Yasin Basirat Page 25
    The legal social framework of the institution of the family is deemed to be one of the most important social issues. The Holy Qurʾān, as an infallible source of guidance, is the most important source of law in an Islamic society and has a special place in the explication of social law. The Holy Qurān, contains verses that address social issues related to the laws pertaining to the institution of the family. In this regard, the socio-scientific inimitability of the Qurʾān has been explicated with emphasis on the family institution. The research method employed was qualitative and documentary, descriptive-analytical and comparative. The framework of social law that was investigated pertains to the propositions of the Qurʾānic verses about the institution of family and this was derived from the Qurʾān in three ways. The first method involved studying the verses that are directly related to the family (such as marriage, relations between maḥram and non-maḥram etc.). The second method involved looking at the verses that refer to a particular community in association with the institution of family in terms of learning from their fate; for example, the verses about the people of Lot, who were destroyed because of not respecting the laws pertaining to the institution of the family. The third method involved examining the verses that could conditionally be used to determine the status of the family institution if the condition was realized, such as the verses that state that one of the conditions of salvation for the believers is chastity. The result of our study was that the legal framework of the family institution in the Qurʾān is indeed an example of the Qurʾān’s inimitability. This is because the verses that speak about family were revealed at a time when ignorance was rife in society and no legal frameworks pertaining to family existed. Furthermore, the laws pertaining to the family in the Qurʾān are in complete harmony with what has been proven in the field of sociology; in this respect, the legal framework of the family found in the Qurʾān is evidence for the socio-scientific inimitability of the Qurʾān.
    Keywords: inimitability, socio-scientific inimitability, Qur??n, legal framework, family
  • Mohammad Reza Ahmadi , Davood Maleki Page 43
    In recent years, information technology has affected all aspects of human life, including the cultural, social and economic dimensions. According to experts, as the emergence of the Internet phenomenon has created fundamental changes in commercial and social interactions, cloud computing also plays a role in the actualization of the potential and real power of information technology. In this article, we are going to examine the ethical dimensions of the Qurʾān as pertains to the application of cloud computing services and will examine the development of the ethics of this technology based on the ethical teachings of the Holy Qurʾān. This research is based on the views of scholars of ethics, authoritative sources for legal and moral issues, Qurʾānic verses and authentic traditions (hadith). The results of our research show that the use of cloud computing services should be based on principles which ensure that it causes no harmful effects on human interactions in daily life. Therefore, if these principles, which are based on human nature and the ethical teachings of the Qurʾān are adhered to, it can be a means of making life easier and fulfilling the general information technology needs of the society within a sound and acceptable framework. Indeed, unless the IT services are tied to Qurʾānic ethics, the slogan of the World Wide Web of information leaves a lot to be desired.
    Keywords: cloud computing services, Qur??nic ethics, social networks, macro data
  • Mehdi Karroubi , Mostafa Mahmoodi Page 63
    In 1999, the World Tourism Organization came up with a global code of ethics for tourism that was to be implemented and observed by the tourism industry. In recent decades, we have witnessed more attention being given to such issues in the field of tourism. The religion of Islam has also addressed the responsibilities and etiquette of travelers in its teachings, in order to ensure that aside from mere recreation, a person’s travels should also incorporate a spiritual and educational element. In this article, through a study of Islamic religious texts, that which has been mentioned in relation to the subject of travel has been collected and categorized, in order to present the Islamic code of ethics for tourism for travelers. In the ethical code of travelling in Islam, we see a variety of issues addressed, such as loyalty, avoidance of solo travelling, kindness, secrecy etc. and in addition to paying attention to these matters, the traveler is expected to perform certain duties before, during and after his journey. In the religion of Islam, any type of travel which brings harm to others is forbidden, and unbelievers and animals should also be shown affection by travelers, all of which reflects the complete awareness and importance that Islam gives to both the worldly and otherworldly aspects of the lives of believers.
    Keywords: tourism, travel, code of ethics, Qur??n, hadith
  • Maryam Vafadar , Hosein Ahmari , Mustafa Rajaeepoor Page 77
    The religion of Islam is a religion and school of thought that developed in an urban setting and thus has an essentially favorable outlook towards urban city environments, so much so that many scholars believe that Islam is principally an urban religion, and a glance at Islamic teachings also demonstrates the emphasis of Islam on this subject (i.e. of cities and urbanization). Since terms such as ‘city’, ‘Islamic city’, and ‘Islamic municipality’ are frequently used in literature pertaining to city-planning and urbanization, many different meanings for these terms have been given. It is therefore deemed necessary that the meanings of these terms be investigated from primary Islamic sources as well as the views of Muslim intellectuals and scholars in order to find their most appropriate definitions and avoid mistakes and confusion in issues concerning urban planning as much as possible. Hence, in order to achieve this, the various conceptions of the meaning of the term ‘city’ are first explored in relation to how it has been employed in science and in the Qurʾān, then the definition of an Islamic city and its creation from the perspective of the Qurʾān and science are studied.
    Keywords: Qur??n, city, town, village, Islamic city, urban planning, Islamic urban planning
  • Sayyed Isa Mostarhami , Sayyed Ali Hosseiny Page 97
    From the perspective of the Qurʾān, ignorance has a wider connotation than a simple lack of knowledge. In Qurʾānic terminology, this word denotes a mixture of vehemence, lack of awareness about the truth, stubbornness and selfishness. Based on this perspective, ignorance can reveal itself at any time through a variety of manifestations. The Holy Qurʾān, in line with its aim of guidance, has always fought against the manifestations of ignorance and has outlined strategies to remedy this undesirable condition. The Qurʾānic approach of combating ignorance is precise, diverse and universal at the same time, and can thus also be used to confront contemporary and modern [forms of] ignorance. Reforming ideas, improving the state of education, and providing an appropriate alternative model can all be considered part of the most important Qurʾānic approaches to combat ignorance.
    Keywords: Qur??n, modern ignorance, strategies for countering ignorance, reformation of ideas, education reform, presentation of alternative models