فهرست مطالب
فصلنامه کیمیای هنر
پیاپی 23 (تابستان 1396)
- تاریخ انتشار: 1396/07/11
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحات 7-23در مقاله پیش رو این مساله به بحث گذاشته شده است که با وجود عدم امکان تعریف ماهوی از زیبایی، چرا و چگونه انواع ماهیات و وجودات امکانی و وجود واجب تعالی را متصف به زیبایی و جمال می کنیم؟ نویسنده تلاش کرده است با اخذ رویکرد متفاوت و با ایده گرفتن از روش «تحلیل مفهومی» شیخ اشراق و با استناد بر آراء هستی شناختی ملاصدرا، تعریفی عام از زیبایی ارائه کند، به نحوی که هم وجود واجب و هم موجودات امکانی را در بر گیرد. بر این اساس نویسنده با انکار مستدل حیثیت ماهوی برای زیبایی، حیثیت وجودی را برای آن ثابت دانسته است. سپس به تحلیل و استخراج مفاهیم فلسفی از دل آراء پرداخته است که بیانگر نسبت وجود و زیبایی هستند. نتیجه نهایی تحلیل مذکور به ارائه این تعریف از زیبایی منتهی شده است؛ زیبایی مبتنی بر تشکیک خاصی وجود «تحقق نحوه وجود کمالی در صورت» است و مبتنی بر وحدت شخصی وجود، «نحوه تجلی یا ظهور کمالات وجود مطلق در صورت» است.کلیدواژگان: تجلی، تحلیل مفهومی، تشکیک، زیبایی، صورت
-
صفحات 25-39این مقاله بر آزمون این فرضیه استوار شده است که لیوتار همراه با برشمردن سویه های چیرگی آفرین مدرنیته سیاسی، فراروی زیباشناختی از تنگناها و کاستی های آن را ممکن می شمرد. برای این کار نخست باید مولفه هایی را در اندیشه وی یافت که با مدرنیته سیاسی هم ارز باشد و پس از آن درپی نسبت سنجی این مولفه ها با رویکرد زیباشناختی وی برآمد. لیوتار به روشنی سخنی از مدرنیته سیاسی نمی گوید و بنابراین روند استدلالی این مقاله باید با تدوین مدلی آغاز شود که در چارچوب آن بتوانیم با یافتن مولفه های هم ارز با مدرنیته سیاسی در اندیشه لیوتار و چینششان در کنار یکدیگر، برداشت وی از مدرنیته سیاسی و کاستی ها و چیرگی آفرینی های موجود در آن روشن کنیم. فرضیه این مقاله امری این «همان» گویانه نیست و به روشنی در برابر تفسیرهای رایجی جای می گیرد که به چرخش فرهنگی زیباشناسی در اندیشه لیوتار باور دارند. واکاوی نوشته های لیوتار با کاربست روش تاریخ ایده های آرتور لاوجوی و در یک چارچوب مفهومی که مدرنیته سیاسی را برتری حق و خودآئینی بر چیرگی می داند، ما را به این یافته می رساند که لیوتار با توجه به باور به برتری چیرگی بر حق و خودآئینی در مدرنیته سیاسی منتقد این وضعیت است و هم از سویی، مدرنیته سیاسی و چیرگی آفرینی فزون ازاندازه و تمامیت خواهانه آن را مانعی برای آفرینش های هنر آوانگارد می داند و هم از سویی دیگر پیوندی دوسویه میان این هنر با دموکراسی رادیکال، به عنوان جایگزین مدرنیته سیاسی، برقرار می کند.کلیدواژگان: ابزارگرایی، چیرگی، دموکراسی رادیکال، مدرنیته سیاسی، هنر آوانگارد
-
صفحات 41-56اهمیت مفهوم سوژه در عصر روشنگری و ایمان به برتری خرد آدمی، در برهه های مختلف تاریخ دستخوش تردیدهای متعدد شد. از جمله در پایان دهه شصت و دهه هفتاد در آمریکا با اوج گیری مناسبات قدرت در جامعه و نظریه های افرادی چون میشل فوکو که نقش محوری سوژه را به نفع وجود گفتمان ها تقلیل دادند؛ شاهد خیزش جنبش های مدنی ای هستیم که خواستار آزادی اقلیت ها و کاهش روابط مبتنی بر اقتدار در جامعه هستند. به موازات آن در سینما نیز شاهد ساخت فیلم هایی در نقد اثرات خشونت بار ساختارها از جمله اثرات خشونت بار خود سینما در از بین بردن مفهوم سوژه ایم. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی، به واکنش سوژه در برابر این خشونت ساختاری در دو فیلم دهه هفتاد آمریکا؛ پرتقال کوکی (1971) و اینک آخرالزمان (1979) پرداخته می شود و این فرضیه به اثبات می رسد که خود ویرانی شخصیت های اصلی هر دو فیلم واکنشی در جهت باز پس گیری مفهوم سوژه و به دست آوردن قدرت اثرگذار و مرکزمحورانه آن است.کلیدواژگان: اینک آخرالزمان، پرتقال کوکی، خشونت بر خود، ساختار سینمایی، سوژه فوکویی
-
صفحات 57-68پرسش اصلی جستار حاضر این است که مساله سرقت ادبی یا دستبرد فکری چه نسبتی با کارکرد مولف در گفتمان ادبیات دارد. کارکرد مولف اصطلاحی است که فیلسوف فرانسوی، میشل فوکو (19261984 م.) در تحلیل مفهوم مولف و شکل گیری آن در درون گفتمان مدرنیته به کار می برد. در این نوشتار، سرقت ادبی را با توجه به کارکرد مولف و همچنین با توسل به این پیش فرض که گفتمانی که ادبیات نام دارد، متعلق به دوره مدرن و شکل گرفته در چارچوب مدرنیته است، واکاوی می کنیم و سپس با این فرض که سرقت ادبی یک مقوله اقتصادی است، به دیرینه شناسی و ربط مفهوم سرقت ادبی با نهاد مالکیت در گفتمان مدرنیته می پردازیم. نتیجه این که هرجا مالکیتی باشد، سرقت نیز وجود و معنا می یابد. بنابراین، ابتدا مفاهیم سرقت ادبی و گفتمان ادبیات و کارکرد مولف را وارسی خواهیم کرد تا در نهایت، فراتر از داوری های ارزشی موجود درباره درست / نادرست بودن یا خوب/ بد بودن آن چه سرقت ادبی می دانند، کارکرد این مفهوم را به منزله یک استعاره اقتصادی در نظام دانایی مدرنیته دیرینه شناسی کنیم.کلیدواژگان: سرقت ادبی، مولف، گفتمان ادبیات، نهاد مالکیت، مدرنیته
-
صفحات 69-84در بسیاری از موراد می توان داعیه مبتنی بر بازنمایی واقع را از پرسپکتیو ابداعی رنسانس و متون درباب آن خوانش کرد اما با اتکا به شواهد موجود می توان آن را صرفا به مثابه نظامی وحدت بخش در گستره تصویر قلمداد کرد که با خصایص سوبژکتیو همسویی بیشتری دارد. با توجه به شواهد موجود به نظر می رسد پرسپکتیو رنسانس نه تنها باز نمایانگر واقعیت عینی نیست بلکه مطابقت چندانی هم با دریافت های بینایی انسان ندارد. اگر با اتکا به مباحث مطروحه توسط کانت و بعدتر پانوفسکی نظام پرسپکتیو رنسانس را با سوبژکتیویسم همسو قلمداد نماییم می توان پرسپکتیو را نمایش حاکمیت بی چون و چرای سوژه در گستره تصویر دانست. بر این اساس داعیه واقعگرایی نقاشان کوبیسم را می توان همسو با نوعی ابژکتیویسم و در نقد حاکمیت سوژه قلمداد کرد. مهم ترین نشانه در باب این مدعا، حذف منظر سوژه در نقاشی کوبیسم و سایر تغییرات متعاقب آن می باشد.کلیدواژگان: ابژکتیویسم، پرسپکتیو، سوبژکتیویسم، نقاشی کوبیسم
-
صفحات 85-98تاریخ گرایی همراه با تضعیف تاریخ مندی که در نگارش های جیمسون بیان گردید، نگاهی متفاوت به کارکرد ابژه تاریخی را در متن اثر هنری بازمی نمایاند. پدیده ای که در آثار معاصر ایرانی نیز دیده می شود. در این نگارش، «هیچ»های تناولی به دلیل دهه ها استمرار پذیرش مخاطب، مورد توجه قرار گرفت؛ و تلاش شد به پرسشی بنیادین درباره آن ها پاسخ داده شود: با توجه به تفاسیر متعدد برای «هیچ»، کدام تفسیر، دلیل استمرار پذیرش عمومی را تبیین می نماید؟ تفاسیر فرمالیستی، یا تحلیل های معناگرا؟ نگارش حاضر با توصیف «هیچ» و تبیین آن بر اساس چارچوب نظری، روشی توصیفی تحلیلی دارد. جمع آوری داده های متنی، کتابخانه ای؛ و بررسی نمونه ها، بر اساس آثار منتشرشده تناولی انجام شد. روشن گردید به کارگیری تاریخ به مثابه ابژه، سبب پذیرش چند دهه ای «هیچ» شده است. این امر سبب می شود مخاطب در مواجهه با «هیچ»، حسی نوستالژیک را در عین تضعیف مندی تاریخی دریافت نماید. تفاسیر فرمالیستی یا معناگرا، اهمیتی ثانویه می یابند. آرای جیمسون می تواند دیگر ویژگی های پسامدرنی را نیز در «هیچ» نمایان سازد؛ و برخلاف تفاسیر پیشین، تبیینی فراگیر ارائه دهد. این پژوهش به هدف آزمودن امکان به کارگیری نظریه ای غربی در خوانش آثار ایرانی شکل گرفت؛ و در کنار آن، نگریستن به «هیچ» را از زاویه ای تازه میسر ساخت.کلیدواژگان: تاریخگرایی، فردریک جیمسون، هنر پسامدرن، هنر معاصر ایران، هیچ پرویز تناولی
-
Pages 7-23In this paper I would discuss that if providing an essential definition of beauty is impossible then why and how we may describe various types of possible existences and God as beautiful. Drawing on the idea of conceptual analysis of Sheikh Ishraq and based on Mulla Sadras ontological views I would try to arrive at a different approach with which I will provide a general definition of beauty that includes both God and possible existences. Accordingly, while refuting the essential mode of beauty I would argue for an existential mode of it. I would further analyze and extract philosophical concepts from Mulla Sadras philosophical views to express the relation between being and beauty. I would conclude the paper by providing this definition of beauty: beauty, if based on a particular understanding of existence as univocity, is the realization of the perfect existence in the form, and if based on the personal unity of existence, it is the mode of manifestation of perfections of absolute existence in the form.Keywords: beauty, manifestation, form, conceptual analysis, gradation
-
Pages 25-39This paper would evaluate this hypothesis that Lyotard, while admitting the subjugating aspects of political modernity, still sees the aesthetic transgression of its dysfunctions and shortages possible. To better proceed with such evaluation, I need first to find components in his thought that are in harmony with political modernity and then to compare such components with his aesthetic approach. Lyotard does not perspicuously speak about political modernity; therefore, I should commence the argumentative process of this article by developing a model in the framework of which I can better illuminate his conception of the components of political modernity as well as his understanding of its shortcomings and subjugating aspects. This should be done by finding and sorting out of those components in his thought that are in harmony with political modernity. The hypothesis of this article is not tautological and is clearly against the prevailing interpretations that believe in the cultural transformation of aesthetics in the thought of Lyotard. Elaboration on Lyotard`s writings, along with the application of Lovejoys method of history of ideas in a conceptual framework that regards political modernity as the supremacy of right and self-determination to subjugation, leads us to the finding that Lyotard, believing in the supremacy of subjugation to right and self-determination in political modernity, is a critic of this situation. On the one hand, he regards political modernity and its extreme and totalitarian subjugation as an obstacle to the creation of avant-garde art, and on the other hand, he establishes a two-way correlation between this art and radical democracy, as an alternative to political modernity.Keywords: avant-garde art, political modernity, subjugation instrumentalism, radical democracy
-
Pages 41-56The significance of the concept of the subject and the belief in the superiority of human reason have been called into question during various historical periods. For example, in the late 1960s and 1970s in the United States with the advent of power relations and theories by such individuals as Michel Foucault, who reduced the central role of the subject in the interest of discourse, we observe the rise of civil movements that call for the freedom of minorities and the elimination of powerbased relations. At the same time, the cinema also witnessed the production of films criticizing the violent consequences of structures, including the violent effects of cinema itself on the elimination of the concept of the subject. In this paper, we explore the reaction of the subject to this structural violence in two American films of the 1970s, A Clockwork Orange (1971) and Apocalypse Now (1979), using a descriptive-analytical method. The hypothesis that the self-destruction of the main characters of both films is a reaction intended to regain the concept of the subject and its effective and central power is confirmed as a result of this research.Keywords: self-destruction, foucault's subject, cinematic structure, A Clockwork Orange, Apocalypse Now
-
Pages 57-68This essay deals with a question concerning the relation between plagiarism and the author function in the discourse of literature. Author function is a term used by French philosopher, Michel Foucault (1926-1984) to analyze the notion of author and its formation within the discourse of literature. This paper would consider plagiarism according to the author function, maintaining this assumption that a discourse named literature belongs to modern age and is formed in the framework of modernity. Plagiarism, in this sense, is an economic category and we can study archaeology of plagiarism and its relation to ownership of property. As a result, whenever there is ownership it is meaningful to be plagiarized. Therefore, we investigate notions of plagiarism, discourse of literature and author function respectively in order to study archaeology of the function of plagiarism as an economic metaphor within episteme of modernity, regardless to any value judgment.Keywords: plagiarism, author, discourse of Literature, ownership of property, modernity
-
Pages 69-84In many cases, the invented perspective of Renaissance and its related texts from the era could be read as a claim on representing reality. Yet, they can also be considered as a unitying system in the realm of the image which is more in favor with subjective characteristics. According to the available evidences, it seems that the Renaissance perspective is not only a reflection of objective reality, but also it is incompatible with human vision. If one considers Renaissance perspective a subjective system as Kant and Panofsky did, then perspective would be a showing of the unquestioning supremacy of the subject in the realm of the image. Hence, the claim of the realism of Cubist painters would be in favor with a kind of objectivity, which criticizes the domination of the subject. The most important proof in this regard is deletion of the subjects perspective from Cubism painting.Keywords: perspective, subjectivity, objectivity, cubism painting
-
Pages 85-98As a theorist of postmodern art, Fredrik Jameson believes that historicism in modern works of art is a tendency towards history: a tendency that undermines history as well. Jameson has a different attitude towards the function of the historical object in the context of the worka of art. He shed a new light on reading the new works of art by emphasizing an ironic function in postmodern productions. It seems that the same approach can be used to read Iranian neo-traditional works. The research in hand has focused on Tanavolis Hich collection due to its general appreciation by the audience in last decades and tries to provide an answer to the following question: can the approach in hand, alongside the formalistic and semantic interpretations (which are not adequate enough) lead to a new understanding of these works? Is this popularity indebted to a relation between the form of the work and its historical associations? This research aims to examine Jamesons ideas in reading Tanavolis works as well as finding new layers of meaning in these works. Using history as a consumable object and its nostalgic representations are the reasons behind appreciation of Hich collection. Therefore, the formalistic and semantic interpretations become less important. Other postmodern aspects of Tanavolis works can be realized based on Jamesons ideas as well.Keywords: Fredric Jameson, Parviz Tanavoli's Hich collection, postmodern art, Iran's contemporary art, historicism