فهرست مطالب

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی - پیاپی 21 (زمستان 1394)

فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
پیاپی 21 (زمستان 1394)

  • 160 صفحه، بهای روی جلد: 55,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/03/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • فاطمه جان احمدی، اصغر منتظرالقائم، رضا کرمی صفحه 7
    مدینهالنبی جامع ارکان مادی و معنوی یک شهر اسلامی است. شهری که فرایند سیر و تحول قریه به مدینه را در قالب حیات شهری پیامبر| تجربه کرده و نمایان ساخته است. هرچند طرح شهری مدینهالنبی در راه اجرای کامل پس از رحلت آن حضرت متوقف ماند. لکن با کمک علم تاریخ قابل بازسازی و تجسم بخشی است. حیات شهری پیامبر اسلام| پنج مرحله مجزا را طی کرد: مکه او را راند و حیات شهری مکی او را سلبا سامان داد. یثرب او را خواند و شرایطی که اجابت او را به دنبال داشت، حیات شهری دارالهجره را شکل داد. طیبه مدینهالرسول مدینهالنبی، سه مرحله دیگر از حیات شهری پیامبر| است. این مقاله سعی در تبیین ویژگی های هریک از مراحل مذکور و فرایند تحول آن را دارد تا روشن گردد حیات شهری پیامبر| برای وصول به تحقق تمدن اسلامی چه مراحلی را طی کرده و در عرصه های پنج گانه فوق، طرح واره جهان شهر آرمانی اسلام را چگونه کامل کرده است که حاصل آن نه صدها شهر تاسیسی و توسعه ای طی چهار قرن پس از رحلت آن حضرت، بلکه طرح واره ای بود که در بستر تاریخ در انتظار اجرای کامل باقی ماند.
    کلیدواژگان: تمدن اسلامی، شهر اسلامی، مدینهالنبی، پیامبر
  • نسرین نخی، فرید قاسملو صفحه 29
    به نظر می رسد که هر یک از شاخه های پزشکی در گذشته به شکل امروزی به عنوان علمی مجزا مطرح نبوده و پزشک یا طبیب در همه موارد طبی و درمانی تبحر داشته است. در این میان دندانپزشکی نیز از این مقوله مستثنا نیست. دندانپزشکی ازجمله علومی است که مورد توجه مسلمانان قرار گرفته و حنین بن اسحاق از معدود دانشمندانی است که در زمینه آن، به صورت مستقل آثاری تالیف کرده است؛ همچون الاسنان، الاسنان و اللثه، القول فی حفظ الاسنان و اللثه و استصلاحها که همه از آثار ذکر شده در منابع معتبر می باشد. در این مقاله درصدد آن هستیم که به بررسی مهم ترین اثر به جا مانده از حنین در زمینه دندانپزشکی، یعنی رساله القول فی حفظ الاسنان واللثه و استصلاحها بپردازیم.
    کلیدواژگان: طب اسلامی، گندی شاپور، حنین بن اسحاق، القول فی حفظ الاسنان و اللثه، بیماری های دندان، بیماری های لثه
  • مهدی بهرامی، سید ابوالقاسم حسینی (ژرفا) صفحه 49
    ادبیات عرفانی قسمتی از میراث منظوم و منثور فارسی است که تحت تاثیر معنوی عرفان اسلامی در تاریخ و تمدن اسلامی به وجود آمده و یکی از موضوعات پژوهشی مورد علاقه مستشرقان بوده است؛ تحقیقات و مطالعاتی که عموما بر مبنای روش های مطالعاتی غربی تدوین شده و روش هایی که عمدتا برون دینی بوده اند. از این رو نتایج مطالعات مستشرقان در این عرصه غالبا با نتایج مطالعات مسلمانان متفاوتند؛ چراکه پژوهشگران مسلمان برخلاف مستشرقان، ادبیات عرفانی را در ساحت دینی تحلیل می کنند. از این رو این تحقیق درنظر دارد با روش تحلیلی توصیفی به بررسی نظریات مختلف مستشرقان - که عموما تاریخی است - بپردازد و در نهایت با ارائه نظریات محققین فارسی زبان و مسلمان در این خصوص عنوان کند که نگاه تاریخی، تبیین صحیح و مناسبی از منشا شکل گیری ادبیات عرفانی نیست؛ چراکه پیوند شعر و عرفان اسلامی، پیوندی فرازمانی، معرفتی و غیر تاریخی است.
    کلیدواژگان: تصوف و عرفان اسلامی، ادبیات تصوف، شعر عرفانی، مستشرقان
  • بلال شانواز، جمشید منتشلو صفحه 67
    مسجد جامع بصره یکی از این مساجد جامعی بوده که از نهادهای سیاسی و فرهنگی جهان اسلام در دو قرن اول هجری محسوب می شود. سوال اصلی این است که با توجه به حضور موالی و تازه مسلمانان در شهر بصره، مسجد جامع این شهر چه نقش و جایگاهی در توسعه مبانی دینی و فرهنگی اسلام داشت و تاثیر و تاثر آن با مسجد جامع کوفه چگونه بوده است؟ در پاسخ، ضمن نگاهی به تعاریف نظری، ابعاد و جامعیت مسجد در شهرها، به شکل گیری جامع بصره و میزان غنای علمی و فرهنگی آن اشاره و با استفاده از منابع تاریخی و جغرافیایی، تقابل جامع بصره با جامع کوفه بررسی می شود. حاصل اینکه اگرچه ضرورت های نظامی و سیاسی بنای جامع بصره را سبب گردید، اما این مکان کانون اصلی توسعه مبانی فرهنگی و علمی در میان تازه مسلمانان شد که نتیجه آن آزادی اندیشه اسلامی و ظهور علم کلام و نحو بود.
    کلیدواژگان: مسجد بصره، قدمگاه امام علی×، علم کلام، نماز جمعه، فقه و حدیث، علم نحو
  • محمدرضا علم، میثم صاحب صفحه 93
    اعزام دانشجویان ایرانی به خارج از کشور موجب تحول در جهان بینی انسان ایرانی گردید. نشانه های این تحول پس از انقلاب مشروطه، تشکیل نخستین گروه های اپوزیسیون دانشجویی خارج از کشور در زمان رضاشاه بود. این حرکت های سیاسی که در دهه 20 و 30 ادامه یافت، متاثر از جریان های سیاسی درون کشور بود. در دهه 40 تحولات سیاسی شتاب بیشتری یافت و با سرکوب قیام 15 خرداد 1342 و تبعید امام به خارج از کشور، دانشجویان با تاسیس تشکل هایی طی سال های دهه 40 و 50 با ایشان ارتباط برقرار کرده و خواهان روابط متقابل جهت مبارزه با استبداد و استعمار شدند. ایشان با استقبال از فعالیت های دانشجویان، آنان را تشویق و نسبت به آینده کشور امیدوار کرد. در مقاله حاضر تلاش می شود علل و مولفه های تعامل میان امام و جنبش های دانشجویی خارج از کشور بین سال های 1357 1342 بررسی شود.
    کلیدواژگان: امام خمینی، جنبش دانشجویی، دانشجو، کنفدراسیون، انجمن اسلامی
  • مجید حاجی تبار، جواد نیستانی، سید مهدی موسوی کوهپر صفحه 119
    شهریاران تبرستان پیش از تصرف منطقه از سوی اعراب مسلمان به طور مستقل سکه ضرب می کردند. نقوش کلی سکه ها شباهت بسیاری به مسکوکات ساسانیان دارد، ولی وزن، اندازه، مضامین کتیبه ها و تصاویر در آن با درهم های ساسانی متفاوت است. تاریخ گذاری آنها برخلاف دوره ساسانی (براساس تاریخ آغاز سلطنت هر پادشاه) مبتنی بر سالروز درگذشت یزدگرد سوم است. این تغییرات در سکه های ولات عباسی بیشتر مشهود و گونه های مختلفی از آنها شناسایی شده است. در این پژوهش سعی شده مسکوکات عصر انتقال، گونه های متفاوت سکه های اسپهبدان و ولات عرب شناسایی و از هم تفکیک شوند. نتیجه پژوهش نشان می دهد شاهان مستقل و ولات عباسی به لحاظ نوشتاری و نقوش و علائم بیش از یک گونه سکه داشته اند. این پژوهش با رویکرد تاریخ فرهنگی و با ابزار گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای و سنجش سکه ها در موزه ها و مجموعه ها انجام شده است.
    کلیدواژگان: گونه شناسی سکه ها، طراز ساسانی، تبرستان، قرون اول و دوم هجری
|
  • Fatemeh Janahmadi, Asqar Montazar Al Qaim, Reza Karam Page 7
    Madīna-tu an-Nabī (the City of the Prophet) comprised the materialistic and spiritual elements and components of an Islamic city; however it was not similar to the developed and established cities in the Islamic civilization era. It was a city which experienced and revealed the processes of evolution and transformation of a village into a city during the urban life of the Prophet. Although the accomplishment of the urban design of Madīna-tu an-Nabī was terminated after the demise of the Prophet, it could be reconstructed and embodied with the help of the science of history. The urban life of the Prophet went through five distinct stages. Mecca drove him and settled his Meccan urban life. Yathrib invited him by providing circumstances that led to his acceptance and his urban life was shaped in Dar Al-Hijrah (the Land of Migration). The other stages of the urban life of the Prophet included Tayyibah (the Good-Wholesome Life), Madīna-tu al-Rasûl (the City of the Prophet) and Madīna-tu an-Nabī. This article tries to explain the characteristics of each of these mentioned stages and their transformation processes to reveal what steps were taken to achieve the realization of the Islamic civilization during the urban life of the Prophet. It also investigates how the design of the utopian cosmopolis was accomplished in the five mentioned areas resulting in the establishment and development of hundreds of cities during the four centuries after the death of the Prophet. This design remained pending for full implementation throughout the history.
    Keywords: Islamic civilization, Islamic city, Madīna, tu an, Nabī Prophet
  • Nasrin Nakhi, Farid Qasemlou Page 29
    It seems that every branch of medicine in the past was not considered as a separate science unlike the present time and a doctor or physician had expertise in all of the medical and therapeutic fields. Dentistry was not an exception. Dentistry was among the sciences that was of interest to Muslims and Hunayn Ibn Ishaq was among the few scientists who had authored some independent works in that field, such as al-Asnan (the Teeth), al-Asnan wa al-Litha (the Teeth and Gums), Kitab Hifz al-Asnan wa al-Litha wa Stislahiha (On the Preservation of the Teeth and Gums). All of the mentioned works were cited in the valid references. In this article, we attempted to examine the most important remained work of Hunayn Ibn Ishaq in the field of dentistry: Kitab Hifz al-Asnan wa al-Litha wa Stislahiha.
    Keywords: Islamic medicine, Gundishapur, Hunayn Ibn Ishaq, Kitab Hifz al Asnan wa al Litha wa Stislahiha, Dental diseases, Gum diseases
  • Mahdi Bahrami, Seyed Abolqasem Hosseini Page 49
    Mystical literature is a part of the Persian poetic and prose heritage emerging under the spiritual influence of Islamic mysticism in Islamic history and civilization. It has been one of the favorite subjects of Orientalists. Research studies have been generally carried out based on Western research methods and not based on religious approaches. Therefore, the outcomes of Orientalists’ studies often differ from Muslims’ findings. In fact, unlike Orientalists, Muslim scholars analyze mystical literature within the religious arena. Therefore, this study implements descriptive and analytical methods to examine Orientalists’ various theories which are generally historical. Eventually, it presents Persian speaking and Muslim scholars’ viewpoints in this regard to maintain that using historical lens is not accurate and appropriate for explaining the formation origin of mystical literature. Because the connection between poetry and Islamic mysticism is a kind of non-historical, noetic and beyond time one.
    Keywords: Sufism, Islamic Mysticism, Sufi Literature, Mystical Poetry, Orientalists
  • Balal Shahnavaz, Jamshid Montashlou Page 67
    Basra Grand Mosque was one of the Islam world political and cultural institutions in the first two centuries (A.H.). The main question here is that with regards to the presence of new Muslims and Mawālīs in the city of Basra, what the status and role of Basra Grand Mosque was in the development of Islam cultural and religious foundations and how this Grand Mosque interacted with the Grand Mosque of Kufa. In response, we examine the theoretical definition, the scope and the comprehensiveness of the mosque in the cities. The process of the formation of Basra Grand Mosque and its cultural and scientific richness will also be investigated implementing historical and geographical sources. Eventually, the interactions between Basra Grand Mosque and Kufa Grand Mosque will be examined. Although military and political imperatives led to the establishment of Basra Grand Mosque, this place became the main center for the development of cultural and scientific principles among new Muslims and resulted in the emergence of theology, syntax and freedom of Islamic thought.
    Keywords: Basra Mosque, Imam Ali's Qadamgāh (Foothold), Theology, Friday Prayers, Jurisprudence, Hadith, Syntax
  • Mohammad Reza Elm, Maytham Saheb Page 93
    Dispatching Iranian students abroad changed the Iranians’ world view. The signs of such changes after the Constitutional Revolution were the establishment of the students’ first opposition groups abroad at the time of Reza Shah. These political movements that continued in the 40s and 50s were influenced by the political movements in the country. Political transformations were accelerated in the 60s. With the suppression of the uprising of June 5, 1963 and Imam’s exile abroad, students abroad attempted to communicate with him during the 60s and 70's by establishing some organizations to fight against dictatorship and colonization. Imam welcomed their activities, encouraged them and restored hope for the future of the country among them. This article attempts to identify the causes and components of the interaction between Imam and student movements abroad in the years 1963-1978.
    Keywords: Imam Khomeini, Student Movement, Student, Confederation, Islamic Association
  • Majid Haji Tabar, Javad Neyestani, Seyed Mehdi Mousavi Kouhpar Page 119
    The kings of Tabaristan were independently engaged in the coinage before the conquest of the region by the Muslim Arabs. The overall artistic decorations of the coins were similar to that of the Sassanid’s. However, their weights, sizes, inscription contents and images differed from the Sassanid Drachmas. Unlike the dating of the Sassanid coins (based on the beginning date of the reign of each king), the dating was based on the date of the demise of Yazdgerd the third. These changes were more evident on the Abbasid provinces coinage and various types of them were identified. In this study, the transition era coins and different coin types of Ispahbudhan and Arab Provinces were distinguished and separated. The results showed that independent kings as well as the provinces of the Abbasid had more than one coin type in terms of inscriptions, artistic decorations and signs. This study implemented cultural historical approach and collected the necessary information using library resources as well as evaluating the coins available in the museums and collections.
    Keywords: Coin Typology, Sassanid type, Tabaristan, the First, Second Centuries (A.H.).