فهرست مطالب

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی - پیاپی 24 (پاییز 1395)

فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
پیاپی 24 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/11/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محسن الویری*، یونس غفاری پور صفحه 7
    آیات فقهی قرآن به عنوان بخشی از آموزه های دینی و نیز سرچشمه اولیه دانش فقه افزون بر تعیین تکلیف مکلفان دارای پیامدها و کارکردهای اجتماعی هم است. این پیامدها به صورت مستقیم و غیرمستقیم نظام های مختلف تشکیل دهنده یک جامعه را از خود متاثر می سازد و اثرپذیری نظام ها از این مولفه ها به نوبه خود به اثرپذیری یک تمدن از آنها می انجامد. این نوشتار با مبنا قرار دادن تقسیم بندی مرحوم شهید صدر از مباحث فقهی؛ یعنی تقسیم فقه به چهار باب اصلی عبادات، اموال، آداب شخصی و آداب عمومی با چند زیرشاخه فرعی، کوشیده است دلالت های اجتماعی و بالمآل تمدنی آیات فقهی قرآن را بر سه نظام منتخب؛ یعنی نظام فرهنگی و نظام سیاسی و نظام اقتصادی مورد بررسی قرار دهد. یافته های این تحقیق حکایتگر آن است که این آیات دربردارنده انبوهی از کارکردهای اجتماعی و تمدنی است که می توان آن را ظرفیت تمدنی نامید.
    کلیدواژگان: قرآن، آیات الاحکام، فقه، تمدن، تمدن اسلامی
  • علیرضا مهدی زاده* صفحه 35
    حضرت علی (ع) یکی از پر بسامدترین مضامین تصویرسازی در نگارگری ایران بوده است، با این همه شمایل حضرت در نسخه نگاره های دوره های مختلف، یکسان به تصویر در نیامده است. با توجه به اینکه حضرت علی(ع) با ویژگی ها و صفات پسندیده متعددی شناخته می شود و روایت های گوناگونی پیرامون زندگی و شخصیت آن بزرگوار، در اسلام به خصوص شیعه (اثنی عشری) مطرح شده، هدف اصلی این مقاله، بررسی شمایل نگاری حضرت علی(ع) در نگارگری ایران بر اساس روایت است. بدین منظور، پاره ای از نگاره های شاخص دربرگیرنده شمایل حضرت از دوره های ایلخانی تا صفوی، از جنبه شکلی، محتوایی و روش بیانی، توصیف و تحلیل شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که شمایل حضرت علی(ع) در نگارگری دوره های ایلخانی، تیموری و ترکمن، بر اساس روایت های تاریخی، قهرمانی و پهلوانی اسطوره ای، به تصویر درآمده است، درحالی که در دوره صفوی، متاثر از غلبه شیعه فقاهتی اثنی عشری، شاهد بازنمایی شمایل حضرت بر اساس روایت های شیعی هستیم.
    کلیدواژگان: نگارگری ایران، نگارگری شیعی، شمایل نگاری حضرت علی×، شمایل حضرت علی×، گفتمان شیعی، روایت شیعی
  • حسن حضرتی*، سید امیرحسن دهقانی صفحه 49
    ابن خلدون نخستین فردی است که در مقدمه به بحث درباره تمدن پرداخت، اما سخنی از تمدن اسلامی به میان نیاورد. به نظر می رسد نخستین بار متفکران اروپایی بودند که در دوره معاصر، پس از درک مفهوم تمدن و سخن گفتن از تمدن اروپایی، به بحث از تمدن اسلامی نیز پرداختند. در اینجا این مسئله مطرح می شود که متفکران مسلمان از چه زمانی به تمدن اسلامی توجه کردند و در پی شناسایی آن برآمدند؟ پژوهش حاضر با مطالعه آثار نگاشته شده متفکران مسلمان درباره تمدن و تمدن اسلامی، به این نتیجه رسیده است که متفکران مسلمان به موازات طرح مباحثی درباره تمدن و آغاز تاریخ نگاری تمدن در غرب از دهه چهارم تا دهه هفتم قرن نوزدهم به تمدن کهن اسلامی توجه و درک اجمالی از آن پیدا کرده اند و از دهه هشتم این قرن با نگارش آثاری جدی درباره تمدن اسلامی، به شناسایی گسترده آن پرداخته اند.
    کلیدواژگان: تمدن، تمدن اسلامی، تاریخ نگاری تمدن اسلامی
  • جهانبخش ثواقب*، شهاب شهیدانی صفحه 81
    از نهادهای تشکیلات اداری حکومت های مسلمان که در برقراری بخشی از امنیت اجتماعی شهرها و حفظ اخلاق عمومی و سلامت فضای کسب و کار و رعایت امور شرعی در جامعه، نقش مهمی برعهده داشت، دیوان احتساب یا حسبه بود. این نهاد بنابر ضرورت اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، وابسته به تشکیلات قضایی پدید آمد، اما گستره وظایف آن امور اقتصادی، اجتماعی و امنیت عمومی جامعه اسلامی را دربرگرفت. در این مقاله ضمن تبیین کارکردهای مختلف نهاد حسبه، نقش آن در تامین امنیت اجتماعی و حفظ ارزش ها و هنجارهای دینی در جامعه بررسی می شود. یافته پژوهش نشان می دهد که برآیند کارکردهای این نهاد در حوزه نظارت بر اجرای مسائل شرعی و حفظ اخلاقیات جامعه و در حوزه اقتصادی که حفظ نظم و سلامت امور اقتصادی و نظارت بر عملکرد اصناف و بازاریان بود، به برقراری امنیت اجتماعی شهرها منجر می شد.
    کلیدواژگان: دیوان احتساب، حسبه، محتسب، امر به معروف، نهی از منکر، امنیت اجتماعی
  • منصوره صاحبی بزاز*، احمد تندی صفحه 105
    خراسان بزرگ در سده های بعد از اسلام، در نمودهای متفاوت از تاثیرگذارترین نواحی بر فرهنگ اسلامی ایران بوده است. گونه گسترش شهرهای این منطقه در سده های سوم تا هفتم هجری یکی از این نمودهاست. بارزترین خصوصیت شهرهای خراسان این دوره، گسترش بیشتر شهرهای بنا شده قبل از اسلام است که علاوه بر حفظ عناصر اولیه قبل از اسلام، با الگوی توسعه در دوره اسلامی تطبیق و بر اساس آن گسترش یافتند. در این پژوهش اثبات گردیده که الگوی توسعه شهری در این دوره اغلب بر اساس آموزه های دین اسلام توسط فقها، برای فرمانروایان مشخص شده است. همانند توجه به مسئله وجود آب، ساختن مسجد جامع، ایجاد بازار و تامین امنیت شهروندان. این مهم بر اساس مطالعات کتابخانه ای و با بررسی نظرات ابن ربیع، فقیه سده سوم هجری و با بهره گرفتن از شواهد تاریخ جغرافیایی خراسان بزرگ و کتب جغرافی نویسان این دوره با روش توصیف، تطبیق و تحلیل بادیدگاه استنباط گرایانه به انجام رسیده است.
    کلیدواژگان: توسعه شهری، ابن ربیع، خراسان بزرگ، جغرافیانویسان
  • سید حسن قاضوی*، زهرا سادات حسینی سمنانی، فریده جلودار صفحه 135
    یکی از مسائل مطرح شده درباره امام حسن (ع)، مطلاق بودن ایشان است. مسئله اصلی این پژوهش، بررسی تاریخی روائی این نسبت و علل و اسباب تاریخی آن است. به نظر می رسد، این نسبت، ریشه در خصومت خلفای عباسی با حسن بن علی (ع)، (به دلیل قیام های حسنیان) دارد؛ زیرا که در احادیث و اسناد تاریخی معتبر قبل از دوره عباسی، اثری از این اتهام به چشم نمی خورد. اختلاف فراوان در شمار همسران، نبود نام و نشان از آنان در تاریخ و دیگر دلایل عقلی و نقلی، گواه نادرستی این انتساب است. افزون بر این اگر چنین بود، دستگاه تبلیغاتی اموی از این مستمسک علیه امام (ع) سود می جست. در پژوهش پیش رو تلاش شده است تا ضمن بررسی اصل مسئله، در دو حوزه تاریخ و حدیث، علل نادرستی آن، به روش تحلیلی انتقادی مورد بررسی و علل رواج این انتساب مورد اشاره قرارگیرد. طبیعی است منابع این پژوهش، ترکیبی از منابع حدیثی، تاریخی و کلامی باشد.
    کلیدواژگان: امام حسن×، تعدد زوجات، طلاق های مکرر، مطلاق بودن امام حسن (ع)
|
  • Mohsen Alviri*, Yunes Ghafari Pur Page 7
    Besides identifying the obligations of the responsible people, the jurisprudential verses of the Quran, as parts of the religious doctrine and as origins of the jurisprudence science, have social functions and consequences. These consequences directly or indirectly influence the different systems that make up a community and consequently influence a civilization. Based on the late Martyr Sadr’s classification of the jurisprudential issues into four main parts including worship, property, private practices and public etiquette with several sub-branches, this article has tried to examine the social and civilizational implications of the jurisprudential verses of the Quran based on three elected systems: the cultural system, the political system and the economical system. The findings of this research revealed that these verses contained a multitude of social and civilizational functions that could be called civilization capabilities.
    Keywords: Quran, Verses of the Revealed Prescripts, Jurisprudence, Civilization, Islamic Civilization
  • Alireza Mehdi Zadeh* Page 35
    Imam Ali is one of the most frequent imagery themes reflected in the Iranian paintings. However, Imam Ali’s icon is not represented identical in the images belonging to different eras. Since Imam Ali is known with many desirable characteristics and traits, there are various traditions about his life and character especially in Islam and Shia sect (Twelver Shiism). The purpose of this paper was to study the iconography of Imam Ali in the Iranian paintings based on the traditions. For this purpose, some of the indicator paintings including the icon of Imam were described and analyzed from the form, content and manner of expression aspects, from the Ilkhanid to the Safavid periods. The results indicated that Imam Ali’s icon in the paintings of the Ilkhanid, the Timurid and the Turkmen eras were based on the historical, heroic and mythical traditions, while in the Safavid era, dominated by the Shiite jurisprudence, his icon was represented based on the Shiite traditions. 
    Keywords: Iranian Paintings, Shiite Paintings, Imam Ali Iconography, the Icon of Imam Ali, Shiite Discourse, Shiite Tradition
  • Hassan Hazrati*, Seyed Amir Hassan Dehghani Page 49
    Ibn Khaldun is the first person who discussed civilization in his book, “Introduction” (The Muqaddimah), but he did not talk about Islamic civilization. It seems that the European intellectuals in the contemporary era, after perceiving the concept of civilization and speaking about the European civilization, discussed the Islamic civilization for the first time. Here comes a question: when did the Muslim scholars start paying attention to and identifying the Islamic civilization? Investigating the works written by the Muslim scholars on civilization and Islamic civilization reveals that Muslim scholars - along with discussing some issues regarding culture and the initiation of the civilization historiography in the West- from the fourth to the seventh decades of the nineteenth century, have paid attention to the ancient Islamic civilization and gained an abstract understanding about it. Starting from the eighth decade of this century, with writing serious works about Islamic civilization, they tried to well identify it.
    Keywords: Islamic Civilization, the Islamic Civilization Historiography
  • Jahanbakhsh Savagheb*, Shahab Shahidani Page 81
    One of the divisions in the administrative institutions of Muslim governments was Hisba division which played an important role in establishing the social security of the cities, protecting the public morality, maintaining safety of the work environment as well as observing the religious affairs in the society. This division appeared due to the necessity of implementing the obligation of promotion of good and prevention of evil in the society. It was dependent on the justice institutions. However, the scope of its duties encompassed economic, social and public security of the Islamic society. In this article, the various functions of Hisba as well as its role in establishing social security and preserving the values and religious norms in the community were investigated. The results indicated that the outcome of the functions of this institution in the field of monitoring the implementation of religious issues and maintaining ethics in the community as well as maintaining order and safety in the economic affairs and monitoring the performance of the traders and merchants, in the economic field, had led to the establishment of social security in the cities.
    Keywords: Hisba Division, Hisba, Muhtasib, Promotion of Good, Prevention of Evil, Social Security
  • Mansureh Sahebi Bazaz*, Ahmad Tondi Page 105
    In the centuries after Islam, Great Khorasan has been among the most influential regions on the Islamic culture of Iran in different aspects. The development type of the cities of this region in the third to the seventh centuries is one of the examples. The most striking feature of the cities of Khorasan in this period is the further expansion of the most cities built before Islam. In addition to maintaining their before Islam basic elements, they were adjusted with the development model implemented in the Islamic period and spread based on it. This study demonstrated that the pattern of urban development in this period was often based on the teachings of Islam and was proposed by the jurists to the rulers. The instances were paying attention to the issue of water existence, building the central mosque, establishing the market and maintaining the security of the citizens. This study used a descriptive, comparative and analytical approach to investigate the issue. The findings were based on library research, a survey of the Ibn al-Rabi’s opinions, a jurist of the third century (AH), and taking advantage of the evidence of geographical history of great Khorasan and the books of geographers.
    Keywords: Urban Development, Ibn al Rabi, Khorasan, Geographers
  • Syed Hassan Ghazavi*, Zahra Sadat Hoseini Semnani, Farideh Jelveh Dar Page 135
    One of the issues raised about Imam Hassan is his divorces. The main purpose of this study was a traditional- historical examination of the mentioned issue and its historical reasons and causes. It seems this issue was rooted in the hostility of the Abbasid caliphs with Hassan ibn Ali, (due to the uprising of Hassanian). In fact, there is no evidence of such accusation in the valid tradition and historical documents before the Abbasid era.The great differences in the number of the spouses, unavailability of their names and addresses in the course of history and some other rational reasons reveal the inaccurate nature of such an assignment. Furthermore, if it was such, the Umayyad propagandistic institution would use it against Imam Hassan. The present study tried to examine the above-mentioned issue in two fields of history and tradition. It aimed to explore the reasons behind the inaccuracy of such an assignment using a critical- analytical approach. The traditional, historical and philosophical recourses were met to fulfill the aim of this study.
    Keywords: Imam Hassan, Polygamy, Frequent Divorces, Imam Hassan Divorces