فهرست مطالب

تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی - پیاپی 32 (پاییز 1397)

فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
پیاپی 32 (پاییز 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/08/22
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمد جواد واعظی* صفحات 7-27
    هریک از مورخین متقدم براساس باورهای خویش به گزارش وقایع صدر اسلام پرداخته اند. یکی ازآن حوادث، قتل خلیفه سوم است که پدیدآمدن عثمانیه را درپی داشت. باتوجه به گزارشهای مختلف قتل عثمان ونقش امیرالمومنین(ع)، پژوهش درصدد پاسخ به این مساله است که اختلاف گزارش در این ماجرا ناشی از چیست؟ اهمیت مساله از این جهت است که بررسی زمینه، اصل و پیامد‏ حادثه، مشخص می کند که هر مورخی باچه پیش زمینه ای به طرح ماجرا پرداخته است. نتیجه ی پژوهش حاضر این است که گزارش ابن سعد باارائه تصویر مظلوم مقدس ازخلیفه، حاکی ازتعصب سنی گری اوست. بلاذری باذکر حق بودن شورش، تمایل خود به شیعه را بازگو می کند. از وصف بی کفایتی خلیفه و بی طرفی امام(ع) نیز می توان به تشیع معتدل یعقوبی پی برد. طبری اگرچه سنی است ولی امام را به شدت پی گیر حفظ جان خلیفه می داند و سرانجام گزارش مسعودی نشانگر علایق شیعی اوست که باتکیه به مردمی بودن شورش و تلاش امام(ع) برای حفظ جان خلیفه ترسیم می شود.
    کلیدواژگان: امام علی، عثمان، منابع متقدم
  • جواد نظری مقدم*، اصغر احمدی صفحات 29-51
    بسیاری از مکتوبات حوزه خلقیات ایرانیان با تاکید بر تلازم میان ساختار استبدادی و ویژگی های خلقی جامعه ایرانی، معتقد است حاکمیت‏های استبدادی در طول تاریخ این سرزمین، موجبات حاکمیت ارزش های خودمدار و عدم شکل گیری ویژگی‏های مقوم توسعه از قبیل مسئولیت پذیری، مشارکت و روحیه جمعی و دیگرخواهی را سبب شده ‏است. آیا ریشه بسیاری از مشکلات امروز را باید در ریشه های تاریخی و خلقیات ایرانیان در گذشته جست؟ پاسخ به این سوالات جز با رجوع به تاریخ و منابع مردم شناسی به دست نمی آید. این مقاله با رویکری تاریخی و مردم شناختی و روش اسنادی یکی از عمومی ترین و فراگیرترین عناصر فرهنگی و هویتی جامعه ایرانی یعنی آیین عزاداری از نگاه سفرنامه نویسان را در مرکز توجه قرار داده است. بر پایه یافته‏های تحقیق به نظر می‏رسد به کارکرد نظریه های یادشده که حاکی از تلازم میان استبداد حاکمان و اخلاق ملت ها‏ هست باید به دیده تردید نگریست .
    کلیدواژگان: تاریخ اجتماعی شیعه، خلقیات ایرانیان، منش ملی، سفرنامه، عزاداری
  • علی غلامی فیروزجایی *، حسن مجربی صفحات 53-71
    طبقه علماء و دانشمندان، نقش مهمی در حوزه های مختلف زندگی و جامعه ایفا می کنند. در زمان حکومت طاهریان، علما از جایگاه وامتیازات سیاسی،اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی برخوردار بودند و این برخورداری از نحوه ارتباط میان آنان با حاکمان طاهری نشات می گرفت.مقاله حاضردرصددبررسی جایگاه وکارکرد های سیاسی،علمی و فرهنگی علمای یمن درعصر طاهریان و همچنین تعامل و ارتباط میان آنان وحاکمان طاهری می باشد و به دنبال پاسخ گویی به این سوالات اصلی است که: در زمان حکومت طاهریان طبقه علماء ازچه ویژگی و جایگاهی برخوردار بودند و دیگر اینکه حاکمان طاهری برای پیشرفت علم وارتقای مقام علماء چه اقداماتی را انجام دادند؟ این پژوهش با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی وبا استناد به منابع تاریخی،به بررسی نقش و کارکرد علمی و سیاسی علما وروابط آنان با دربار طاهری می پردازد وبه طور مشخص فعالیت های مختلف این گروه خاص و تعامل حاکمان با آنان سخن می گوید.
    کلیدواژگان: طاهریان، یمن، علما و دانشمندان، پرتغال، بامخرمه
  • اعظم رمضانی*، نعمت الله صفری فروشانی، عباسعلی حیدری صفحات 73-101
    تشکیل خانواده در سیره پیامبر(ص) مبتنی بر سادگی و به دور از تشریفات بوده است و آن حضرت همواره بر سبک بودن میزان مهریه تاکید می نموده اند، نگارنده در تحلیل مهریه دختران پیامبر (ص) با روش توصیفی - تحلیلی و با رویکرد تاریخی - روایی به این نتیجه دست یافته است که مهریه دختران پیامبر (ص) از میزان 500 درهم فراتر نرفته است و آن حضرت سعی بر آن داشت تا با برقراری مهریه مشخص برای دخترانش، میزان مهریه را در بین امت اسلامی الگو سازی کند. ضمن آنکه هیچ گاه این سنت را به دیگران تحمیل نکرد و مقدار و نوع آن را به عهده خودشان گذاشت.
    کلیدواژگان: پیامبر (ص)، مهریه دختران پیامبر (ص)، مهرالسنه
  • امید صادق پور*، رضا شعبانی، سینا فروزش صفحات 103-121
    ظهور اسلام و انتشار آن در جزیره العرب و سپس مناطق وسیعی از جهان، معلول زمینه ها و عوامل مختلفی بوده است. در این باره اقشار گوناگون هر کدام به نوعی در گسترش اسلام ایفای نقش نموده اند. یکی از مناطق بااهمیت که اسلام در آنجا نفوذ کرده، شبه قاره هند است. مقاله حاضر با روش توصیفی- تحلیلی مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای به بررسی شباهت های اصول و مبانی آموزه های اسلام با آئین ها و مکاتب فلسفی هند می پردازد تا یکی از عوامل موفقیت صوفیان را در جذب هندوان به طریقت های صوفیانه واکاوی نماید. یافته های تحقیق نشان می دهد که بسترهای لازم برای گسترش تصوف و آئین های صوفیانه فراهم بوده و هندوان با برخی اصول عرفانی آشنایی داشته اند و این شباهت اندیشه های آنها یکی از عوامل گرایش هندوان به مشایخ صوفیه و طریقت های صوفیانه بوده است.
    کلیدواژگان: امید صادق پور1، رضا شعبانی 2، سینا فروزش3
  • جهانبخش ثواقب*، معصومه هادی، لیلا مشکانی صفحات 123-148
    شهر ایرانی در ایام سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به رغم حفظ ساختار کالبدی سنتی، در اثر آشنایی با الگوهای معماری غربی و ورود تاسیسات تمدنی جدید به کشور، به آرامی مسیر تغییر را پیش گرفت و عناصری از تجدد را در خود نمایان ساخت. در فضای کالبدی شهر این دوره، بناهای جدیدی در کنار بناهای قدیمی قد برافراشتند که چهره شهر را دگرگون کرد و در گزارش های سیاحان دیدارکننده از ایران بازتاب یافته است. این مقاله با رویکرد تاریخی به شیوه توصیفی- تحلیلی و روش کتابخانه ای با استناد به متون سفرنامه ای و اهتمام به شاخص های شکلی و محتوایی در صدد ارائه تصویری از صور کالبدی شهر در عصر ناصری از دیدگاه سیاحان غربی است. یافته پژوهش نشان داده که شهر ایرانی این عصر با تحولات فضای کالبدی و محتوایی همراه شده است. .
    کلیدواژگان: قاجاریه، عصر ناصری، شهر ایرانی، ساختار کالبدی، سیاحان غربی
|
  • Mohammad Javad Vaezi Pages 7-27
    One of the events that led to the creation of Ottoman sect was the murder of the third Khalif. Considering the different accounts of the Uthman’s murder and the role of Imam Ali, the present study attempts to find out the root of these discrepancies. The significance of this is that analyzing the context, origin, and consequences of an event determines the background of every historian’s account of the event. The findings of this study revealed that Ibn Sa’d in his account has depicted an innocent, saint-like image of the Khalif due to his zealotry. Al-Baladhuri expresses his sympathy for the Shia while legitimizing the rebellion. Considering the descriptions of the Khalif’s incompetence and Imam’s neutrality, one can draw onto Ya’qubi’s moderate Shi’ism tendency. Although he is not a Shia, Al-Tabari considers Imam as a sincere protector of the Khalif’s life. Finally, Al-Masudi’s account indicates his Shia tendencies that are displayed through an emphasis on the democratic nature of the rebellion and Imam’s efforts to save the Khalif’s life.
    Keywords: Imam Ali, Uthman, Primary Sources
  • Javad Nazari Moghaddam, Asghar Ahmadi Pages 29-51
    Emphasizing on the necessity of the collaboration between the authoritarian structure and the dispositions of the Iranian society, many writings on the topic of Iranians’ dispositions reveal that the existence of the authoritarian regimes throughout the history of this nation has led to the domination of the self-centered values, and the lack of formation of the developmental-creating features like sense of responsibility, collaboration, collective spirit and other-mindedness. Should the roots of many of today’s problems be sought in the Iranians’past historical origins and dispositions? The answers could be found by referring to the historical and anthropological sources. This article takes on a historical and an anthropological approaches and uses an archival method in studying one of the most popular and widely practiced elements of culture and identity of the Iranian society, i.e. the mourning practices from the perspectives of the travel writers. Based on the findings of this research, doubt could be casted on the functions of the theories that express a correlation between the authoritarian leadership and the nation’s disposition.
    Keywords: Shia Social History, Iranians’ Dispositions, National Disposition, Travel Writing, Mourning Ceremony
  • Ali Gholami Firozjaii, Hasan Mojarabi Pages 53-71
    During the rule of the Tahirids in Yemen (858-945 A.H.), scholars were privileged with special benefits and certain statuses due to their extensive interactions with the government. This article aims to examine the status, characteristics, and different functions of the Yemen’s scholars, as well as their interactions and connections with the Tahirid rulers. It also considers the Tahirid government's deeds in developing science and elevating the position of the scholars. This research has examined the scholars' scientific and political roles and functions, their relationships with the Tahirid throne, and their different activities. It also considered the rulers’ interactions with the scholars using a descriptive-analytical method based on the historical sources. The results showed that during Tahirids’ rule, the scholars were divided into court and people classes. Each group was connected with the government in one way seeking personal or public benefits. The rulers also started building schools, purchasing different books, and encouraging the scholars to promote science and culture.
    Keywords: Yemen, Tahirids, Scholars, Portugal, Bamakhrama
  • Azam Ramezani, Nematallah Safari Foroushani, Abbas Ali Heidari Pages 73-101
    Forming families in the Prophet tradition was based on the element of simplicity and was away from the excessive formalities. He always emphasized on assigning a low amount for the dowry. The author uses a descriptive-analytical method and takes on a historical-narrative approach to conclude that the dowries of the Prophet’s daughters did not exceed 500 Dirhams. The Prophet attempted to set a model for the Islamic nation by determining a set dowry for his wives and daughters. However, he did not impose this tradition on others and left deciding the amount and type of it up to them.
    Keywords: The Prophet, Dowries of the Prophet’s Daughters, The Dowry
  • Omid Sadeghpour, Reza Shabani, Sina Foroozesh Pages 103-121
    Different groups of people like the militaries, traders, scholars, and mystics have played a role in the expansion of Islam. Among them, mystics and Sufis have been particularly important in the promotion of Islam in the Indian subcontinent. The present article examines the similarities of the fundamentals of Islamic teachings and those of the Indian practices and philosophies. It uses a descriptive-analytical approach relying on scholarly studies to discover one of the reasons of the Sufis’ success in drawing Indians' attention  towards the Sufi-like manners. The findings of the research showed that the ground for the expansion of Sufism and Sufi-like practices has been prepared in this region due to the certain spiritual characteristics, gentleness of attitude, and kindness of the people. In fact, centuries before the entrance of Islam, Indians had been familiar with some foundations of mysticism in their ancient religions like asceticism, self-cleansing, moving towards God, and dissolving in God. This similarity of thoughts has been one of the reasons for their inclination towards Sufis and Sufi manners.
    Keywords: Islam, Sufis, Indians, Asceticism, Self-Cleansing, Dissolving in God
  • Jahanbakhsh Savagheb, Masoumeh Hadi, Leila Meshkani Pages 123-148
    Despite having maintained the traditional physical structure, the Iranian city at the time of Naser al-Din Shah Qajar was slowly changing as a result of being introduced to the Western architecture and the entrance of new construction technologies to the country. It presented the elements of modernity that are reflected in the reports of the tourists visiting Iran. This article, using a historical approach and implementing a descriptive-analytical method relying on the travel writing texts, aimed to present an image of the physical appearances of the city during the Naseri period from the Western tourists' viewpoints. The article discusses how the Western architectural elements entered Iran at the beginning of Naser al-Din’s rule, a phenomenon that gradually led to the conceptual changes in the city and later the physical ones. The findings showed that the Iranian city at this time was accompanied by the physical and conceptual changes. Its physical changes shared the essence of Western modernity, while the school of Tehran influenced its conceptual elements.
    Keywords: Qajarids, the Time of Naser al-Din Shah, Physical Structure, Western Tourists