فهرست مطالب

مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی - پیاپی 7 (بهار و تابستان 1395)

مجله مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
پیاپی 7 (بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حسین امانلو، ابراهیم برزگر صفحات 9-34
    سبک زندگی کارگزاران زمینه اصلاح سبک زندگی عمومی در مسیر تمدن اسلامی است. اما زمانی می تواند فرصتی برای اثربخشی در جامعه ایجاد کند که مطابق با سبک زندگی مطلوب باشد. هدف نوشتار ارزیابی شکاف بین وضعیت موجود سبک زندگی کارگزاران جمهوری اسلامی ایران با وضعیت مطلوب، با استفاده از روش تحلیل اهمیت- عملکرد (IPA) است. پرسش این است که آسیب ها و نقص های سبک زندگی کارگزاران در نظام جمهوری اسلامی ایران چیست؟ در پاسخ می توان گفت: کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران در بعد رفتار و اخلاق دچار آسیب و نقص بوده و در بعد اعتقادی مشکلات کمتری داشته اند.
    یافته های تحقیق با روش تحلیل IP نشان می دهد که شاخص های: نفی استبداد، قانون مداری، مشورت و همفکری، وفای به عهد، ساده زیستی و قناعت در بعد رفتار و شاخص های: اقامه حق و دفع باطل، اخلاص در عمل، خدامحوری در زندگی، تقوا و پرهیزکاری، عفت و حیا، انتقادپذیری و سعه صدر در بعد اخلاقی و شاخص: امانت دانستن مسئولیت در بعد اعتقادی، اگرچه اهمیت زیادی در راستای تحقق سبک زندگی مطلوب دارد اما وضعیت موجود در این شاخص ها مطلوب نیست. بنابراین حاکمیت و همه کارگزاران نظام باید در جهت تقویت این شاخص ها، تلاش نمایند.
    کلیدواژگان: سبک زندگی، کارگزاران، اهمیت عملکرد، اعتقاد، اخلاق و ارزش
  • مجتبی زارعی صفحات 35-59
    نظریه های فمینیسم لیبرال و فمینیسم مارکسیتی- سوسیالیستی، علیرغم تفاوت های بنیادی که با یکدیگر دارند اما از این لحاظ که رهایی «زن» را در گرو شبیه گردانیدن او به مرد می دانند با یکدیگر متشابهند. این دسته از نظریات فمینیستی با نادیده گرفتن استعدادهای متفاوت زنان و مردان، خواهان تشابه وضعیتی این دو جنس، در همه عرصه ها هستند. این تشابه وضعیتی، نه تنها رهایی زنان از بند محدودیت های اجتماعی را در پی ندارد بلکه موجب تحقیر جنس زن خواهد شد. فمینیست های رادیکال نیز نه تنها تفاوت های «جنسیتی» میان زن و مرد را به رسمیت نمی شناسند بلکه نافی تفاوت های «جنسی» نیز هستند. کرامت و شان «زن» به عنوان مخلوقی الهی که بهره مند از امکانات فطری است در نظریات فمینیستی جایگاهی ندارد. الگوی فطرت محور با بهره گیری از نص صریح قرآن، در صدد به دست دادن تعریفی از «زن» بر می آید که از «مرد» منتزع نیست. در این الگو رابطه مکمل و اعتلای زن و مرد از استلزامات وجودی هر یک از دو جنس به شمار می آید. همچنین در الگوی فطرت محور، پویایی رابطه میان زن و مرد، بر بستر نهاد خانواده است، نهادی که مبانی وجودی اش به واسطه اشاعه ی نظریات فمینیستی به مخاطره افتاده است
    کلیدواژگان: جنسیت، فمینیسم لیبرال- فمینیسم مارکسی، سوسیالیستی - فمینیسم رادیکال، الگوی فطرت محور مطالعه زنان
  • چالش ها و فرصت های هم افزایی فرهنگی تفریحی در فضای مذهبی / مطالعه موردی: امام زاده قاضی الصابر (ع)
    احمد نادری، مهدی شهبازی، الهام اکبری صفحات 61-80
    مطالعه حاضر به بررسی چالش ها و فرصت های هم افزایی فرهنگی تفریحی امام زاده قاضی الصابر (ع) می پردازد و در همین راستا نحوه تعامل سه سازمان میراث فرهنگی، اداره اوقاف استان تهران و شهرداری منطقه 3 تهران در زمینه ی مدیریت و ساخت مجموعه فرهنگی تفریحی در کنار یک فضای مذهبی را مورد مداقه قرار می دهد. در مطالعه حاضر از روش انسان شناختی کیفی و فن های مصاحبه نیمه ساخت یافته، مصاحبه روایی- اپیزودیک، گروه کانونی (فوکوس گروپ) و استراتژی مشاهده میدانی استفاده شده است، همچنین برای ساخت مدل مفهومی از مبانی نظری «حکمرانی خوب و سرمایه اجتماعی» و «اوقات فراغت و نشاط اجتماعی» مورد نظر قرار گرفته است.
    یافته های مطالعه نشان می دهد که هم افزایی فرهنگی تفریحی امام زاده قاضی الصابر (ع) فرصت هایی نظیر، «تمرکزگرایی دینی و مسجد محوری»، «تجمیع نهادهای مذهبی»، «جذب جوانان به فضای مذهبی»، «افزایش مصرف فرهنگی»، «احیای نمادهای هویت بخش محله»، «معرفی امام زاده»، «افزایش وجوهات امام زاده (ع)»، «مشارکت و تعامل فرهنگی»، «افزایش سرمایه اجتماعی شهرداری»، «افزایش نشاط اجتماعی در محله»، «کاهش هزینه فعالیت فرهنگی و تفریحی» و «بازسازی بنای فرسوده امام زاده» را به همراه دارد. همچنین این هم افزایی با چالش هایی نظیر «تقدس شکنی»، «تخریب هویت محله»، «تخریب معماری سنتی امام زاده»، «عدم تناسب معماری امام زاده و مجموعه فرهنگی و تفریحی» و «عدم تناسب معماری امام زاده با فضای محله» مواجه است.
    کلیدواژگان: امام زاده قاضی الصابر (ع)، مسجد محوری، هم افزایی فرهنگی، مشارکت دینی، نهادهای مذهبی
  • مرتضی توکلی، سعید بادی وند صفحات 81-98
    در دوران حاکمیت دانش توسعه، الگوهای گوناگونی از توسعه معرفی شده که در زمانه خود در همه سطوح و اجزای ناظر بر مدیریت توسعه رسوخ یافته و پیامدهای خاص مکانی- فضایی در عرصه جهانی، منطقه ای، ملی و سرزمینی نیز داشته است. تجربیات متعدد و همچنین نتایج حاصل از استفاده از الگوهای غربی توسعه، کشورهای جهان سوم از جمله ایران را به این نتیجه رسانده که استفاده از الگوهای بومی توسعه، الگویی که بر فرهنگ بومی و مبانی اعتقادی متکی باشد (اسلامی- ایرانی) بهترین الگو برای پیشرفت می باشد. هدف از این تحقیق ارزیابی الگوی فعلی توسعه روستایی با توجه به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می باشد. روش تحقیق توصیفی _ تحلیلی می باشد و با استفاده از پرسشنامه و نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج گویای این واقعیت است که الگوی غالب و رایج در زمینه برنامه ریزی توسعه روستایی در ایران با الگوی اسلامی ایرانی مطابقت ندارد.
    کلیدواژگان: الگوی اسلامی، ایرانی پیشرفت، الگوهای توسعه، توسعه روستایی، برنامه ریزی روستایی، الگوی غالب روستایی
  • مهدی حسین زاده، سیدمحسن ملاباشی، احمد مهرشاد صفحات 99-126
    علل انحطاط تمدن اسلامی از موضوعاتی است که ذهن اندیشمندان بسیاری را به خود جلب کرده است و نظریه پردازان زیادی هم از منظرهای گوناگون نظریه هایی در تبیین این موضوع بیان کرده اند. استاد مرتضی مطهری ازجمله اندیشمندان ایرانی است که این موضوع سال ها دغدغه ذهن او بوده و برای بررسی این موضوع نقشه راه همه جانبه ای ترسیم کرده است. ایشان معتقد بود اصلاح نگرش بر اصلاح عمل مقدم است؛ پس برای بهبود عملکرد افراد جامعه ابتدا باید نگرش آنها را اصلاح کرد. همچنین، نقطه آغاز این حرکت اصلاحی، عموم مردم هستند؛ زیرا هر اصلاحی از سطح عموم آغاز می شود و به سطح خواص و حاکمان می رسد. بر همین اساس، استاد مطهری کتاب داستان راستان را نوشت تا نوجوانان را مخاطب این اصلاح نگرش قرار دهد. این پژوهش به کمک روش تحلیل محتوای کیفی در پی استخراج مفاهیمی است که استاد مطهری در این کتاب به مخاطب جوان خود منتقل می کند. همچنین، در پی بررسی میزان انطباق مفاهیم مندرج در این اثر با دورنمایه، نقشه راهی است که ایشان برای احیای تمدن اسلامی ترسیم کرده بود. بر اساس نتایج پژوهش، مقوله هایی که در تحلیل محتوای این اثر به دست آمد تا حد بسیار زیادی با نظریه استاد درباره علل انحطاط تمدن اسلامی منطبق است.
    کلیدواژگان: تمدن اسلامی، علل انحطاط، استاد مطهری، کتاب داستان راستان
  • علی شماعی، محمدرضا اقبال صفحات 127-151
    در تاریخ شهرسازی ایرانی – اسلامی مولفه های وحدت، تعادل، توازن، زیبایی، همزیستی انسان با طبیعت و توسعه پایدار شهری همواره مورد توجه بوده است. یکی از ویژگی ها و اهداف شهر آرمانی ایرانی _ اسلامی حضور انسان و تعاملات اجتماعی فرهنگی آن در محیط های شهری از جمله پیاده راه های شهری بوده که نقش مهمی در سرزندگی شهرها داشته است. پژوهش حاضر در پی دستیابی به چگونگی ساماندهی کاربری های محور پیاده راه میدان امام حسین (ع) و هفده شهریور به منظور ارتقای کیفیت محیط شهری است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و جامعه آماری 442 نفر از کسبه شاغل محدوده پیاده راه است. روش جمع آوری داده ها به صورت پیمایشی با بهره گیری از فن ترکیبی SWOT و AHP است. یافته های پژوهش با توجه به ماتریس به دست آمده نشان می دهد که در حال حاضر وجود کاربری های خاص از جمله مسجد امام حسین (ع)، ساختمان شهرداری منطقه 12 و بافت تاریخی با وزن 178/0 و موقعیت اقتصادی شامل بازارچه های واقع در حواشی میدان امام حسین (ع) و بازارچه شهرستانی در محدوده با وزن 166/0 به رونق پیاده راه کمک می کنند، اما کاربری های فوق نمی توانند پویایی کل فضای پیاده سازی را منجر شوند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که عوامل اقتصادی، حمل و نقل و دسترسی و توسعه فعالیت های اجتماعی _ فرهنگی به عنوان مهم ترین عوامل مؤثر در رونق پیاده راه مورد مطالعه می باشند. مهم ترین استراتژی ارتقای کیفیت عملکردی پیاده راه، توجه به نقش اقتصادی و در مراحل بعد نحوه دسترسی و نقش اجتماعی آن است؛ بنابراین جهت پویایی فضای پیاده راه باید به تجمیع و ترکیب بعضی از کاربری ها و تغییر آنها به کاربری های تجاری و خدماتی جاذب سفر ازجمله کاربری های فرهنگی، آموزشی، اداری، گردشگری، رفاهی و غیره پرداخته شود.
    کلیدواژگان: ارتقای محیط شهری، پیاده راه شهری، شهر ایرانی، اسلامی، پیاده راه امام حسین (ع) و هفده شهریور، شهر تهران
  • احمد فیروزآبادی، محسن جعفری صفحات 153-173
    این مطالعه به بررسی نقش گروه جهادی طلاب عباد، به عنوان یک سازمان مردم نهاد بومی و دین محور، در توسعه اجتماع محور روستاهای مذکور، با تأکید بر قابلیت های این گروه در حل چالش های پیش روی این رویکرد از توسعه می پردازد. در بخش چارچوب مفهومی مفاهیم توسعه اجتماع محور و چالش های پیش روی آن و نیز سازمان های مردم نهاد مورد بحث قرار گرفته است. این تحقیق، پژوهشی اکتشافی و میدانی است که با رویکرد کیفی انجام شده است و در آن داده های مورد نیاز با ابزار مصاحبه عمیق، مشاهده و بررسی عکس، اسناد و مدارک جمع آوری شده است. پس از آن ضمن کدگذاری داده ها در قالب تم های فرعی و اصلی، یافته های تحقیق با استفاده از روش تحلیل تماتیک، مورد تحلیل قرار گرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهد؛ گروه عباد فعالیت های تبلیغی اش را به حوزه احکام و مناسک دینی محدود نکرده، به طوری که با گسترش فعالیت هایش در عرصه های اجتماعی و تربیتی و نیز با تعمیق ارتباطات خود با جامعه روستایی، تبدیل به گروهی مرجع در روستاهای بخش درح از توابع شهرستان سربیشه در بیرجند شده است. ضمنا از قابلیت های گروه برای حل چالش های پیش روی توسعه اجتماع محور روستایی می توان به؛ قابلیت اطلاع رسانی و ارائه مشاوره به مسئولین محلی، قابلیت کمک رسانی به مردم در جهت درک دغدغه های مشترک اجتماع و حل آنها، قابلیت هماهنگ سازی اجتماع و قابلیت ایجاد یک گروه اجتماع محور مستقل اشاره کرد.
    کلیدواژگان: توسعه اجتماع محور روستایی، سازمان های مردم نهاد، قابلیت، گروه جهادی طلاب، مشارکت مردمی
  • سهیلا صادقی فسایی، عاطفه خادمی، طیبه نجفی صفحات 175-201
    مقاله حاضر با اتخاذ روش تحلیل انتقادی گفتمان، در صدد پاسخگویی به دو پرسش اساسی است: در رابطه با تحول در وضعیت اجتماعی زنان، طی سه دهه گذشته بعد از انقلاب اسلامی، چه گفتمان هایی در نهاد اجرایی کشور شکل گرفته است؟ و با توجه به گفتمان های احصا شده، زنان چه جایگاهی در این گفتمان ها دارند؟ نتایج تحلیل اثبات می کند گفتمان دوره سازندگی توسعه گرای نظارت محور است، چرا که رویکردی نظارتی و مصرف محور به زنان داشته است. گفتمان دوره اصلاحات، لیبرال گرای مشارکت محور نام گذاری شده است، چرا که با اتخاذ رویکرد لیبرال، سعی در توسعه مشارکت اجتماعی زنان داشته است؛ و بالاخره دوره عدالت و مهرورزی، گفتمانی را اتخاذ کرده است که آن را گفتمان توده گرای وظیفه محور می نامیم، چرا که از یک سو، مشارکت اجتماعی زنان را در حضور توده وار اجتماعی تاویل می کند و از سوی دیگر، با اتخاذ رویکردی مرتجع، مکررا وظایفی مانند مادری و همسری زنان که در رابطه با مردان موضوعیت دارند را بازتولید می کند.
    کلیدواژگان: تحلیل انتقادی گفتمان، دوره اصلاحات، دوره سازندگی، دوره عدالت و مهرورزی، زنان، وضعیت اجتماعی
|
  • Hosein Amanlou, Ebrahim Barzegar Pages 9-34
    The Lifestyle of the Appointed Agents reforms the public lifestyle in the Islamic Civilization. But, it can be an opportunity for effectiveness in the community when it is in accordance with a desirable lifestyle. This article evaluates the gap between the present situation and the desirable situation of the lifestyle of the Appointed Agents in the Islamic Republic of Iran by using Importance-Performance Analysis (IPA). The question is what damages and impairs the lifestyle of the Appointed Agents in the Islamic Republic of Iran? The answer is that Appointed Agents in the Islamic Republic of Iran have faced damages and defects in behavior and moral dimensions and have had fewer problems in ideological dimension.
    The findings suggest that although parameters such as the rejection of despotism, law abidance, consultation, fulfilment of promises, simplicity and contentment (in behavior dimension); the establishment of the Right and the elimination of the Wrong, sincerity in action, God-centrism in life, virtue and piety, chastity and modesty, being open to criticism and charity (in moral dimension); and also commitment and devotion (in ideological dimension) are very important to achieve a desirable lifestyle, the present situation of these parameters is not favorable!
    Keywords: Lifestyle, Appointed Agents, Importance, Performance, Ideology, Morality, Value
  • Mojtaba Zareei Pages 35-59
    In spite of the fact that the Liberal Feminism and the Marxist-Socialist Feminism theories are basically different, since the two theories consider the freedom for women in their similarity to men, the two theories are alike! By ignoring the distinctive aptitudes between men and women, these types of feministic viewpoints are seeking positional similarities of the two genders in all fields. This positional similarity not only frees women from social limitations, but it also contributes to the humiliation of them. Not only are Radical feminists unaware of the gender differences between men and women, but they also deny the sexual differences between the two. The dignity of women as divine creatures who have benefitted human nature has no place in feministic viewpoints. By the very clear use of the Holy Quran, the intrinsic-based pattern is trying to provide a definition of “woman” that is not separate from “man”. In this pattern, the complementary relationship between men and women and the grandeur of the two are the existential necessities of both genders. Furthermore, in the intrinsic-based pattern, the dynamism of the tie between man and woman is based on the family institution whose existential principles are endangered due to the expansion of feministic theories.
    Keywords: Gender, Liberal Feminism, Marxist, Socialist Feminism, Radical Feminism, The Intrinsic Pattern in Women Studies
  • Ahmad Naderi, Mahdi Shahbazi, Elham Akbari Pages 61-80
    The following study scrutinizes the challenges and opportunities of constructing a cultural-recreational center in Qazi Al Saber Shrine; and in this regard, the interaction among The Cultural Heritage Organization, The Endowments Department and The Third District of Tehran Municipality to manage and construct a cultural-recreational complex next to a religious area is also taken into account. In this research, approaches such as qualitative anthropology, interview skills, episodic-narrative interviews, focus group and field study strategy have been applied. Moreover, to build a conceptual model, theoretical principles such as “decent ruling & social asset” and “free time & social merriment” have been contemplated.
    The results show that the construction of this cultural-recreational complex will contribute to: religion centralization and mosque-based activities, the integration of religious institutions, attracting the young to religious areas, increasing cultural uses, reviving local identity symbols, introducing the Shrine, increasing the funds, cultural cooperation & interaction, increasing Municipality’s social asset, increasing social exhilaration in the area, reducing the cost of cultural-recreational activities and renovating the run-down structure of the Shrine. However, this construction will face challenges like blasphemy, the destruction of regional identity, the destruction of the traditional architecture of the Shrine, the incongruity between the architecture of the Shrine & the cultural-recreational complex, and the congruity between the architecture of the Shrine & the precinct atmosphere.
    Keywords: Qazi Al Saber Shrine, Cultural, Recreational
  • Morteza Tavakoly, Saeed Badivand Pages 81-98
    In the Era of the rule of development knowledge, different patterns of development were introduced that in their time permeated every supervising level & element of development administration and also had particular local-spatial consequences in the universal, regional, national, and territorial arenas. By the use of several experiences as well as the results of Western development patterns, third world countries, including Iran have come to the conclusion that the best pattern for development is the domestic pattern which is based on the Islamic-Iranian indigenous culture and belief. The objective of this study is the assessment of the present-time rural –development pattern in accordance with the Islamic-Iranian development pattern. The method used in this study is descriptive-analytic which has been analyzed via questionnaires and SPSS software. The results pinpoint the fact that the common and dominant pattern of rural-development planning is not compatible with the Islamic-Iranian pattern.
    Keywords: Islamic-Iranian Development Pattern, Development Patterns, Rural, Development, Rural Planning, rural development
  • Mahdi Hoseinzadeh, Mohsen Mollabashi, Ahmad Mehrshad Pages 99-126
    "The reasons for the decline of the Islamic Civilization" is a topic which has attracted many intellectuals and a lot of theorists have asserted various views to elaborate the subject. Morteza Motahari, one of the Iranian thinkers, had been preoccupied with the issue for years and had depicted a thorough roadmap to study the subject. He believed that reforming an attitude is prior to reforming an action, hence to improve the function of people in society, it is essential to transform their attitudes. Furthermore, the beginning of this reformation depends on people, because any reformation originates from the public and then moves towards the ruling class and the elites. Accordingly, Motahari wrote Dastan Rastan[1] to address the youth to the reformation of their views. The present study, through the method of qualitative-content analysis is seeking to extract the concepts that the philosopher was conveying to his young audience. Moreover, this study is trying to scrutinize the amount of conformity between the mentioned concepts of the work and the idea of the roadmap which Motahari illustrated for the revival of the Islamic Civilization. The findings of this study prove the issues achieved by the content analysis of the book are intensely in agreement with the philosopher's theory about the reasons of the decline of the Islamic Civilization.
    Keywords: Reasons of Decline, Islamic Civilization, Morteza Motahari, Dastan Rstan Book
  • Ali Shamaii, Mohammadreza Eghbal Pages 127-151
    In the history of Iranian-Islamic urbanism, the urbanization elements such as unity, balance, harmony, beauty, symbiosis with nature and sustainable urban development have been taken into consideration. One of the features and goals of the Iranian-Islamic Utopia has been the human presence and its social-cultural interaction in urban areas including urban sidewalks that have an important role in the liveliness of cities. The objective of this research is to answer how it is possible to organize the uses of Imam Hossein Square and Hefdahe Shahrivar sidewalk in order to improve the quality of urban areas. The method the research uses is the descriptive-analytic approach and the statistical population of the area which is 442 shopkeepers in the sidewalk boundary. The method of collecting data has been a survey that uses a combination of SWOT and AHP techniques. The results obtained in regard to the matrix show that at the present time, there are certain uses such as Imam Hossein Mosque, the Municipality of region 12 building and the historical structure with the weight 0/178 and the economic position which includes markets located in the margins of Imam Hussain and Bazarche Shahrestani in an area with the weight 0/166 contributing to the prosperity of the sidewalk. But the aforementioned uses cannot lead to the liveliness of the whole area of the sidewalk. The results indicate that the economic, transportation and accessibility and the social-cultural factors are considered to be the most important ones in improving the quality of the sidewalk. The most important strategy in improving the quality of the sidewalk is the consideration of the economic role and in the later stages, the accessibility and the social role. Therefore, in order to achieve the liveliness of the sidewalk area, the integration of some land uses and changing them into business uses and attractive travel services such as cultural, educational, administrative, touristy, welfare, and so forth must be taken into account.
    Keywords: Sidewalk, Iranian, Islamic Cities, Combined Model SWOT, AHP, Imam Hossein, 17 Shahrivar Sidewalk
  • Ahmad Afirouzabad, Mohsen Jaffary Pages 153-173
    This study represents the role of the Ebad Theologue Jihadi Group as an indigenous and religion-based NGO in the development of the aforementioned community-based villages underlining the capabilities of this group to resolve the forthcoming challenges of this aspect of development.
    In the conceptual framework, the concepts of community-based development and its forthcoming challenges and also the non-governmental organizations have been taken into account. This study is a probative and qualitative research that has been conducted with a qualitative approach in which the required data has been collected through profound interviews, and the observation and evaluation of photos, documents and papers. Then, while the data is codified as the primary and secondary themes, the findings by the use of thematic analysis have been analyzed. The research findings show that Ebad Group has not restricted its promotional activities to religious rituals; so by the expansion of its activities in social and educational fields and also by deepening its ties with rural communities, it has been the main source group in the rural areas of Doroh in Sarbisheh district in Birjand. Additionally, other capabilities of the group to resolve the forthcoming challenges of the development of the rural, social-based communities that are worth mentioning are: the ability to inform and provide consultation to local authorities, the ability to help people understand and solve their common social concerns, the ability to create community coordination, and finally the ability to create an independent community-based group.
    Keywords: Religion, Community Development, rural development, NGOs, Capabilities, Theologue Jihadi Group
  • Soheila Ssadegh Fasaee, Atefeh Khademi, Tayebeh Najafi Pages 175-201
    This article is aimed at answering two basic questions through adopting the critical-discourse analysis: Over the past three decades after the Islamic Revolution and with respect to the change in the social status of women what discourses are formed in administrations in Iran? And according to the recognized discourses, what is the status of women in them? Based on analytical results, the discourse of “the construction period” should be named “developmental surveillance-center discourse” because it has been a surveillance-centric and consumer-driven approach to women. The discourse of “reformation period” has been named “liberal-based participant-center discourse”, because by adopting a liberal approach, it has been trying to develop women's social participation. And finally, the discourse of “justice and compassion period” has adopted a discourse that can be named “task-driven populist discourse”, because on the one hand, it interprets the social participation of women in the social mass and on the other hand, by adopting a reactionary approach, it repeatedly reproduces the tasks of women like motherhood and wifehood which are relevant in association with men.
    Keywords: Construction Period, Critical, Discourse Analysis, Justice, Compassion Period, Reformation Period, Social Status, women