فهرست مطالب

پژوهشنامه سبک زندگی - پیاپی 4 (بهار و تابستان 1396)

پژوهشنامه سبک زندگی
پیاپی 4 (بهار و تابستان 1396)

  • بهای روی جلد: 100,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1396/06/26
  • تعداد عناوین: 6
|
  • هادی عبدلی، محمدرضا احمدی صفحه 7
    هدف پژوهش حاضر بررسی خطاهای اسنادی از منظر قرآن کریم است. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده و بدین منظور به منابع معتبر روان شناختی در زمینه خطاهای اسنادی و آیات قرآن کریم مراجعه و آیات در این زمینه گردآوری شد. سپس به تفاسیر معتبر شیعه و سنی مراجعه و آیات مورد تحلیل قرار گرفت. طبق یافته های پژوهش، خطای اسنادی در قرآن به سوگیری هایی در اسناد اشاره دارد که با باورهای درست دینی تناسب ندارند یا برای جامعه و روابط انسانی مضرند. اسناد درست این است که همه امور به امر خداوند اتفاق می افتد، نعمت ها به لطف خداوند بوده و سختی ها، به خاطر اعمال خود انسان است. در مورد افعال دیگران توصیه شده است که در جامعه دینی، رفتار برادران دینی که ظاهری ناشایست دارند، حمل بر صحت و معنای مثبت شوند. یافته ها نشان می دهند که قرآن هشت خطای اسنادی را معرفی می کند. شش خطای اسنادی از نظر مفهومی مشابه خطای اسنادی خدمت به خود و یک خطا مشابه خطای بنیادی اسناد است. وجه مشترک غالب خطاهای اسنادی که قرآن معرفی می کند، فرار از مسئولیت است که با دلیل انگیزشی خطاهای اسنادی که در روان شناسی مطرح می شود، تناسب دارد. ازجمله آثار خطاهای اسنادی می توان به غرور و تکبر، یاس و ناامیدی، تنبلی و کمک نکردن به دیگران اشاره کرد.
    کلیدواژگان: اسناد، خطاهای اسنادی، قرآن، روان شناسی، انسان
  • عباس آزاد، حمید رفیعی هنر صفحه 25
    هدف پژوهش حاضر، بررسی «رابطه مولفه های سبک زندگی اسلامی با موفقیت در تبلیغ» است. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی به شیوه هم بستگی است. این پژوهش روی 100 نفر از طلاب مبلغ حوزه علمیه شهر قم اجراشده است.
    برای انجام این پژوهش، از پرسش نامه های؛ «سبک زندگی اسلامی (ILST-75)، کاویانی» و «مولفه های روان شناختی مبلغ موفق در آیات و روایات، جوانشیر» استفاده شده است.
    در تجزیه وتحلیل داده ها، در بخش توصیفی؛ از شاخص های مرکزی، شاخص های پراکندگی و ضرایب هم بستگی و در بخش استنباطی؛ از آزمون z برای معنادار بودن r پیرسون، آزمون F برای تحلیل معنادار بودن رگرسیون استفاده شده است.
    یافته های این پژوهش نشان می دهد که «بین مولفه های سبک زندگی اسلامی و موفقیت در تبلیغ رابطه مثبت وجود دارد». براین اساس هرچه فرد سبک زندگی اسلامی را دارا باشد، از موفقیت بیشتری در تبلیغ برخوردار است.
    کلیدواژگان: سبک زندگی اسلامی، تبلیغ، موفقیت، موفقیت در تبلیغ، مولفه های سبک زندگی اسلامی
  • سید محمد امام، غلامحسن محرمی صفحه 53
    امیرمومنان علی (علیه السلام) از شیوه های کلامی و همچنین شیوه های غیرکلامی در تعامل با مخالفان استفاده کرد. ایشان هم در زمان پیش از حکومت و هم در زمان حکومت خویش، با مخالفان گفتگوی حضوری داشته و در زمان حکومت هم از روش نامه نگاری در تعامل با مخالفان استفاده کرده است. همچنین دیگر روش های کلامی مورد استفاده حضرت، در تعامل با مخالفان، وعظ و خطابه است که شامل این موارد می شود: احتجاج با مخالفان، تهدید مخالفان، مذمت مخالفان و روشنگری از طریق بیان ظلم، مکر و حیله مخالفان. شیوه های غیرکلامی تعامل علی (علیه السلام) با مخالفان عبارت اند از: مدارا، نبرد مسلحانه و برخورد با بدعت ها. در گردآوری مطالب، از روش اسناد کتابخانه ای و در مقام داوری تحقیقات مشابه پیشین، از روش توصیفی تحلیلی بهره گرفته شده است.
    کلیدواژگان: تقیه، مدارا، مخالف، تعامل، ارتباط کلامی و غیرکلامی
  • سید حسین شرف الدین صفحه 73
    معنویت جویی و عرفان گروی یکی از اصیل ترین و پرجاذبه ترین کشش های فطری انسان است که در مظاهر متنوعی جلوه نمایی کرده و غایاتی را جستجو می کند. ادیان الهی همواره یکی از منابع غنی، مطمئن و بی بدیل برای تامین نیاز و تقاضای معنوی بشر بوده اند و تدین متکی به پشتوانه های معرفتی قویم و مبتنی بر سلوک عملی هدایت شده و هدفمند، همواره مطمئن ترین مسلک و شیوه برای شکوفایی قابلیت ها و ظرفیت های معنویت خواهانه انسان و رسیدن وی به غایات مقصود بوده است. وقوع برخی تحولات بنیادین در جامعه مدرن، به تشدید تمایل معنویت جویانه از یک سو؛ کاهش موقعیت و مرجعیت ادیان الهی در تامین انحصاری این مهم از سوی دیگر؛ و ظهور بدیل های کارکردی و مدعیان متعدد و متنوع ترویج معنویت های سکولار، از سوی سوم؛ منجر شد. این نوشتار درصدد است تا جایگاه و نقش معنویت اصیل در سبک زندگی دینی (اسلامی) را با استناد به منابع دینی و معرفت دینی، مورد بازخوانی و تحلیل قرار دهد. روش مطالعه دربخش گردآوری داده ها، اسنادی و استنادی و در بخش تشریع یافته ها، توصیفی، تحلیلی و تفسیری است.
    کلیدواژگان: دین، معنا، معنویت، عرفان، اخلاق، نیاز، سلوک، سبک زندگی
  • امیر قربانی صفحه 99
    نقش نظام های معناده در ترسیم هدف زندگی و معنادهی به آن تردیدناپذیر است. آدمی در طول زندگی، به ویژه در ناملایمات با اتکا به این چارچوبها سعی در تحقق اهداف و حفظ معنای زندگی یا ایجاد تحول در آن را دارد.
    در همین راستا، کنت پارگامنت با تلقی دین به مثابه تامین کننده معنا، به طراحی نظریه مقابله دینی پرداخته است. او مقابله را فرایندی پیوسته در حال تغییر می داند که برای برطرف ساختن نیازهای موقعیتی یا شخصی به کار می رود. بر این اساس، در مقابله دینی هر رویدادی در پرتو امر قدسی تفسیر می شود. پارگامنت با پذیرش رابطه دوجانبه مقابله دینی و غیردینی، معرفی سه الگوی مقابله دینی و اذعان به ایجابی و منفی بودن این مقابله ها، مقیاسی با 21 گونه از اقدامات مقابله دینی از طریق مصاحبه و مرور آثار به دست می دهد و پنج کارکرد عمده برای آن برمیشمرد. بر اساس این مطالعات تجربی، تصویر فرد از خدا، در گزینش نوع الگوی مقابله ای او اثرگذار است.
    در مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی، آراء، روش و پیامدهای عملی نظریه پارگامنت تبیین و بررسی می شود.
    کلیدواژگان: مقابله، دین، مقابله دینی، ناملایمات زندگی، الگوهای مقابله دینی، پارگامنت
  • محمدرضا آتشین صدف صفحه 127
    این جستار پژوهشی بنیادی و نظری است که با روش کتابخانه ای انجام شده است. هدف از این پژوهش اثبات این فرضیه است که دیدگاه سلیگمن درباره خوش بینی به خویشتن را آموزه های دینی تایید می کند. در این مقاله پس از بیان کلیات پژوهش، نظریه سلیگمن درباره درماندگی آموخته شده و خوش بینی آموخته شده، بر اساس دو کتاب کودک خوش بین و خوش بینی آموخته شده توصیف شده، سپس با استناد به آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع) و اندیشمندان مسلمان به ارزیابی دیدگاه او پرداخته شد و درنهایت این نتیجه به دست آمده است که دیدگاه سلیگمن درباره خوش بینی به خویشتن با آموزه های اسلامی سازگار است.
    کلیدواژگان: خوش بینی آموخته شده، درماندگی آموخته شده، سلیگمن، سبک تبیین، خوش بینی اسلامی
|
  • Hadi Abduli, Muhammad Rida Ahmadi Page 7
    In what follows, the author has studied the errors of ascription in the light of the Qur’an. He has made use of descriptive-analytic method and for that matter, he has referred to celebrated works of psychology on the subject, the verses of the Qur’an, and the Shiite and Sunni celebrated commentaries of the Qur’an; then he has embarked on analyzing the related verses. According to the findings and the Qur’an, errors of ascription point to a few partialities that do not comply with the religious and sound beliefs or are risky for the society and human relations. The correct ascription is that everything happens according to Allah’s command; all bounties are due to Allah’s grace, but tribulations are brought about by man’s evil practice. However, as for the practice of other people in the Islamic society, it is recommended that one should give a good and positive account of their apparently evil practice as far as possible. The findings suggest that the Qur’an introduces eight kinds of errors of ascription. Six errors of ascription conceptually are similar to that of serving oneself, and one is similar to the fundamental error of ascription. According to the Qur’an, the major and common point of errors of ascription is made due to the motive introduced by psychology, i.e. the disclaiming of responsibility. As the consequences of error of ascription, mentioned can be made to arrogance and vanity, despair and disappointment, laziness and refrain from helping others.
    Keywords: ascription, errors of ascription, the Quran, psychology, human being
  • Abbas Azad, Hamid Rafii Hunar Page 25
    In what is offered, the authors have gone to study the relation between Islamic lifestyle and success in delivering the message of religion. The method followed is correlative description. The research has been carried out on 100 people of Qom seminary students. For this purpose, the questionnaires of “Islamic lifestyle (ILST-75)”, by Kawiyani, and “the constituents of a successful propagator in the Qur’an and traditions”, by Jawanshir” have been used.In their analysis of the data, the authors have made use of central index, dispersion index, and correlation coefficients in description, and of Z test for meaningfulness of Pierson’s r and F test for the analysis of meaningfulness of regression in the process of inference. The findings of this research suggest that “there is a positive relation between the Islamic lifestyle and success in propagation”. Accordingly, the more the propagator enjoys the Islamic lifestyle the more he will be successful in his propagation.
    Keywords: the Islamic lifestyle, propagation, success in propagation, the constituents of Islamic lifestyle
  • Sayyid Muhammad Imam, Ghulam Hasan Muharrami Page 53
    In the course of transactions with his opponents, Imam Ali used to make use of lingual and none-lingual methods. Both before and during his government with his opponents, Imam Ali made use of verbal negotiation and sometimes letter writing particularly during his government. Mention can also be made to other lingual methods such as giving sermons and admonition including the following cases: argumentation with theopponent, threatening them, blaming them, enlightening through the clarification of their unjust position and their conspiracy and machination. Imam Ali’s none-lingual methods include: tolerance, armed battle, and taking action against heresies. In the collection of data, he has made use of the reference to the library; and in his judgment on the preceding similar researches, the author has made use of descriptive-analytic method.
    Keywords: dissimulation, tolerance, opponent, interaction, lingual, none-lingual relation
  • Sayyid Husain Sharafuddin Page 73
    Seeking for spirituality and mysticism is one major innate attractive inclination of man developed in different guises aiming at some goals. Divine religions have always been one rich, reliable, and matchless resource for meeting man’s spiritual needs. Religious devotion depending on strong cognitive supports and guided practice has always been the most reliable method to develop man’s spiritualistic potencies leading him to his ultimate goal. Some part of fundamental developments in modern societies led to the intensification of man’s spiritualistic inclination from one side, to the decline of the authority of divine religions in their inclusive function of meeting those needs from another side, and to the appearance of functional substitutes and different rival schools of secular spiritualism from a third side. In what follows, the author has tried to review and analyze the role that Islam plays in the genuine spirituality in the religious lifestyle citing the Islamic references. For the collection of data, the method is the reference to documents, and for the explanation of those data, the methods are descriptive- analytic and interpretative.
    Keywords: religion, meaning, spirituality, mysticism, ethics, needs, conduct, lifestyle
  • Amir Qorbani Page 99
    The role of meaningful systems in designing the goal and meaningfulness of life is undeniable. Coping with the vicissitudes of his lifetime and relying on some frameworks, man tries to create and maintain his goals and meaning of life and sometimes to even evolve them. In this course of considering religion as the system providing the meaning of life, Kenneth Pargament has gone to suggest his theory of religious confrontation. He considers confrontation as a constantly changing process to meet regional or personal needs. Accordingly and in the course of religious confrontation, every event goes to be interpreted in the light of the Holy. Having embraced the reciprocal relation between religious and none-religious coping, Pargament introduces three religious paradigms, which can be positive or negative. He then goes to suggest a standard of 21kinds of religious coping through his interviews and the review of the preceding works, mentioning five functions for them. According to those experimental studies, man’s conception of God determines the kind of his paradigm of coping. In this article, the author has examined Pargament’s viewpoint, his method, and practical consequences of his theory through a descriptive-analytic method.
    Keywords: coping, religion, religious coping, vicissitudes of life, paradigms of religious coping, Kenneth Pargament
  • Muhammad Rida Atashin Sadaf Page 127
    This essay is a fundamental and theoretical research performed through the library method. The objective is that Seligman’s viewpoint on optimism about oneself is approved by religious teachings. Having elaborated on the general points of the research, the author has described Seligman’s theory of learned helplessness and learned optimism in his Optimistic Child and Learned Optimism. He then goes to examine this theory in the light of the Qur’an, Ahlu al-Beit’s traditions and Muslim scholars’ thoughts. In the end, the outcome of the research is that Seligman’s viewpoint on optimism about oneself is compatible with the Islamic teachings.
    Keywords: learned optimism, learned helplessness, Martin Seligman, the style of explanation, Islamic optimism