فهرست مطالب

پژوهش نامه تاریخ اسلام - سال هفتم شماره 27 (پاییز 1396)

پژوهش نامه تاریخ اسلام
سال هفتم شماره 27 (پاییز 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/09/15
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمدحسن بیگی* صفحات 5-23

    مغرب اسلامی در اثر فروپاشی دولت ادریسیان، دچار عدم تمرکز سیاسی و منازعه قبایل بربر بر سر قدرت بود. در چنین شرایطی شکل گیری جنبش اجتماعی مرابطون، موجب تداوم قدرت مسلمانان در شمال آفریقا و اندلس شد. با نظر به اهمیت جنبش اجتماعی مرابطون، بررسی منطق حاکم بر این جنبش پرسش اصلی این مقاله است. چارچوب نظری مقاله در بازشناسی منطق این جنبش «نظریه بسیج منابع» است. بر اساس این نظریه رهبران جنبش مرابطی از نارضایتی بربرهای صنهاجی از تسلط بربرهای زناتی بهره برده و جنبش اجتماعی مرابطون را با هدف کسب قدرت و خودمختاری سیاسی طراحی کردند. این نارضایتی سیاسی برای موفقیت جنبش مرابطون کفایت نمی کرد؛ از این رو رهبران جنبش اجتماعی مرابطون با بسیج منابعی همچون تعصب مذهبی، خلقیات بدوی صنهاجی، تشکیل سازمان اجتماعی رباط ها، تامین مالی جنبش از درآمد شهرهای مفتوحه و ائتلاف با رهبران قبایلی همچون مصامده و با کنش گری سیاسی، این جنبش اجتماعی را به سرانجام رساندند.

    کلیدواژگان: بربرها، تاریخ شمال آفریقا، مرابطون، نظریه بسیج منابع
  • جهانبخش ثواقب*، احمد لعبت فرد صفحات 25-48

    این منطقه به سبب عبور راه های تجاری، مورد توجه صاحبان قدرت بود. این مزیت در کنار تنوع اقلیمی موجب رونق کشاورزی، دامپروری، تولید ابریشم و در نهایت افزایش نیروی انسانی مولد شد. به همین رو دو همسایه قدرتمند صفوی و عثمانی برای دست یابی به این منطقه با هم به رقابت پرداختند. این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی، در صدد بررسی چگونگی تنش های اقتصادی دو حکومت مسلمان در قفقاز از عهد شاه طهماسب اول (حک. 930-984) تا پایان شاه عباس اول (حک. 996-1038) و پیامدهای آن است. این پژوهش نشان می دهد به رغم وجود اهداف مذهبی و سیاسی، مهمترین عامل تنش میان دو دولت صفوی و عثمانی بر سر مسئله قفقاز، انگیزه های اقتصادی بوده است.

    کلیدواژگان: تاریخ اقتصادی قفقاز، جنگ های عثمانی- صفوی، قفقاز
  • محسن معصومی*، محمد عباسی صفحات 49-67

    تاریخ نگاری فارسی در دکن در دوره سلطنت بهمنیان آغاز و در دوره جانشینان آنها رونق یافت و در دوره آصف جاهیان/ نظام های حیدرآباد دکن (حک. 1137-1367) رواج بیشتری یافت. افزون بر توجه به تاریخ سیاسی، یکی از ویژگی های مهم تاریخ نگاری فارسی در این دوره، توجه به جنبه های مختلف زندگی روزانه مردم بود. بیشتر تواریخ فارسی این دوره، گزارش های دقیقی از آداب و رسوم و زندگی روزانه مسلمانان ارائه کرده اند. پرسش اصلی پژوهش این است که تواریخ فارسی دکن، از حیث موضوع های گوناگون مرتبط با زندگی روزانه چه اهمیت و اعتباری دارند؟ در نوشتار حاضر، اجزا و عناصر تشکیل دهنده زندگی روزانه در تواریخ فارسی دوره سلاطین دکن و آصف جاهیان، در بخش های آیین های ماه محرم، جشن ها و اعیاد مذهبی، دینی و غیردینی، تفریحات و سرگرمی ها و خوراک و پوشاک مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شد که در منابع این دوره افزون بر آیین های مذهبی، تفریحات، سرگرمی ها، خوراک و پوشاک نیز انعکاس یافته است. همچنین در منابع این دوره به سبب شیعه بودن برخی سلاطین دکن آداب و مناسک شیعی نیز بازتاب یافته است.

    کلیدواژگان: آصف جاهیان، تاریخ نگاری فارسی در دکن، زندگی روزانه، سلاطین دکن
  • ابوذر خسروی، علی پورصادقی* صفحات 69-86

    تاریخ ملوک حیره از توابع امپراتوری ساسانی، عمدتا در موضوع درگیری ساسانیان و روم شرقی بررسی می شود؛ در حالی که این فرمانروایان محلی به دلیل وسعت جغرافیایی قلمروشان، دارای روابط سیاسی، نظامی و اقتصادی گسترده ای با همسایگان خود بودند. مقاله حاضر با رویکردی توصیفی تحلیلی، درصدد پاسخگویی به این پرسش است که روابط ملوک حیره با سایر دول و قبایل شبه جزیره عربستان چگونه بوده است؟ یافته های پژوهش نشان می دهد ملوک حیره سوای روابط با ساسانیان و روم شرقی، با قبایل عرب ساکن جزیره العرب نیز مراوده داشتند. روابط سیاسی و اقتصادی امرای حیره با قبایل عرب متناسب با قدرت، وسعت و جمعیت آنها متفاوت بوده است.

    کلیدواژگان: جزیره العرب، حیره، غسانیان، قبایل عرب، کندیان، یمن
  • محمد تقوی، محمدعلی کاظم بیگی* صفحات 87-108

    انساب الاشراف بلاذری از برجسته ترین آثار تاریخی سده سوم، با وجود روایت های پرشمار و مهمی که درباره وقایع صدر اسلام دارد، به طور شایسته مورد توجه محققان قرار نگرفته است. برخلاف رویکرد دینی بیشتر مورخان سده های نخستین به تاریخ، بلاذری پایبندی چندانی به تمام محورهای اندیشه اهل سنت ندارد. بر این اساس، در پژوهش حاضر تلاش شده تا با بررسی روایت های انساب الاشراف و مقایسه آن با آثار مورخان هم عصر، جریان های فکری موثر بر تاریخ نگری بلاذری مورد شناسایی و ارزیابی قرار گیرد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که بلاذری با وجود پایبندی به برخی عقاید اهل سنت همچون مشروعیت خلیفه، نظریه «عدالت صحابه» را قبول ندارد و به تفصیل از وقایع اختلاف برانگیزی چون سقیفه، قتل عثمان، جنگ جمل و نظایر اینها بحث می کند. به علاوه، او در تنظیم مطالب کتابش متاثر از نسب نگاران پیش از خود است و شاعر بودنش نیز سبب توجه ویژه او به مسائل ادبی همچون شعر و داستان شده است؛ به طوری که می توان انساب الاشراف را از منابع مهم ادبیات عرب دانست. فصل بندی برخی مطالب انساب الاشراف به تاسی از اخباریان صورت گرفته است؛ هرچند بلاذری برخلاف ایشان، به جای قصص به اخبار اجماعی اصالت داده است. ارتباط بلاذری با دربار عباسی به عنوان «ندیم» و «کاتب» نیز در ارائه تصویری مثبت از بنی عباس و گزینش برخی روایت ها نمایان است.

    کلیدواژگان: انساب الاشراف، بلاذری، تاریخ نگاری اسلامی، تاریخ نگری اسلامی
  • حمید جلیلیان*، سید محمدعلی ایازی صفحات 109-127

    یکی از راه های مطالعه سیره معصومان، روش تحلیلی است. در این روش از اصول علمی و معیارهای نقد تاریخی استفاده می شود. مسئله اصلی پژوهش این است آیا باور های کلامی می تواند داده های تاریخی را اعتبار سنجی کرده و صحت و سقم آنها را مشخص کند؟ برای پاسخ به این پرسش یکی از عمده ترین کارهای انجام شده در این حوزه، یعنی کتاب الصحیح من سیره النبی الاعظم6 تالیف سید جعفر مرتضی عاملی مورد مطالعه قرار می گیرد. مولف این کتاب با روش تحلیلی به بررسی سیره پیامبر پرداخته و از باورهای کلامی فراوان بهره برده است. در این مقاله با بررسی محتوایی کتاب معیارهای کلامی جعفرمرتضی در تحلیل روایات سیره پیامبر مورد نقد و بررسی قرارگرفته و نشان داده شد که مولف در کاربست پاره ای از باورهای کلامی، عقاید شخصی خود را وارد کرده است.

    کلیدواژگان: تاریخ تحلیلی، جعفر مرتضی عاملی، سیره نگاری، الصحیح من سیره النبی الاعظم، کلام و تاریخ، نقد تاریخی
|
  • MohammadHasan Beigi Pages 5-23

    Following the collapse of Idrisid state, Islamic Maghrib experienced political decentralization as barbarian tribes began struggling to take over the power. At these circumstances, the formation of Morabits’ social movement contributes to the carrying Muslims power over North Africa and Andulus. This study, adopting “Resource Mobilization” theory, tries to examine the dominant logic within the Morabits movement. According to this theory, the leaders of the movement took advantage of Sanhajy-Zenaty conflict to design Morabits movement in order to obtain authority and political monopoly. Moreover, the Morabits Resource Mobilization policy accomplished by religious fanaticism, Sanhajy’s Bedouin behavior, the establishment of Ribats social organization, providing fund by the new conquered cities revenue, coalition with Mosamideh chiefs and political action.

    Keywords: Murabondon Social Movement, History of North Africa, Almoravid, Resource Mobilization Theory
  • Jahanbakhsh Savagheb*, Ahmad Labatfard Pages 25-48

    The Caucasus has a particular significance in history in terms of either geography or commercial. The diverse environment of Caucasus substantially caused a prosperous agriculture, animal husbandry, silk production and finally increased generative human resources. In the meantime, the two powerful neighbors, Safavid and Ottomans, began competing over the exploitation of Caucasus. Studying on the history of Safavid-Ottoman conflicts that occurred in Caucasus during the reigns of Shah Tahmasb I to the end of Shah Abbas I (1523-1629), the present study focuses on the consequences of Safavid-Ottoman with the view of economic conflicts. The findings show that in spite of religio-political issues between the two powers, the economic interest had been the core motive for the conflicts.

    Keywords: Northern Iran, The economic history of Caucasus, Safavid- Ottoman conflicts, Caucasus
  • Mohsen Masoumi *, Mohammad Abbasi Pages 49-67

    The history of Persian historiography in Deccan dates back to the Bahmanid Sultanate and to their successors then to the Asefjahid time. One of the most significant characteristics in Persian historiography at that time had been a great concern about the narrations on typical lives. The question is about the credibility and significance of Deccan’s Persian historiography in terms of various data existed at those kinds of narratives. This article introduces four groups of data namely religious rituals and customs, religious and non-religious ceremonies, entertainments and adventures, food and clothing which are being recognized all over Deccan’s historiography. In addition, the Shiite rituals as a typical interest of Deccan kings have also been observed in the narratives

    Keywords: Asefjahid, Persian historiography in Deccan, daily life, Deccan Sultanates
  • Abuzar Khosravi, Ali Poursadeghi* Pages 69-86

    Although the history of Hira as a territory under Sasanid rule has always been studied within the context of Sassanid-Roman conflicts, Hira administration policy towards other neighbors has largely been neglected. Adopting descriptive analytical approach, this article seeks to figure out Hira relationship with Arabian Peninsula local states and tribes. According to the findings, Hira political-military affairs with Sassanid and East Roman empire did not disrupt its interaction with Arabian Peninsula tribal inhabitants. The political-economic interaction was various according to the authority, territory, and demography of the tribes.

    Keywords: Arabian Peninsula, Qasanid, Hira, Arab tribes, Kendis, Yemen
  • Mohammad Taqavi, MuhammadAli Kazem Beyki* Pages 87-108

    Balādhurī’s Ansāb Al-Ashrāf, as one of the most prominent works of early Islamic historiography, has not been adequately considered by scholars so far. Unlike the common religious attitudes of historians in early centuries after Hijrah, Balādhurī shows little commitment to Sunnite thought. This article, examining and comparing Ansab narratives by contemporary works, tries to identify and evaluate those influential thoughts on Balādhurī's historicism. The findings show that despite of his commitment to the issue of so called “legitimacy of Caliphate” he does not accept the theory of "Justice of Companions". He even talks about some controversial subjects such as Saqifa, the assassination of ʿUthmân and the battle of Jamal in details. On the other hand, he has been influenced by his predecessor Nasab-writers in setting up his book and also has a taste of poetry and narration to the extent that Ansāb Al- Ashrāf is among the significant Arabic poetry sources. Some chapters of this book are based on Akhbārid's monographs however unlike Akhabarid there is a priority to consensual narratives rather than to Qisas (narrations). Balādhurī's relationship with Abbasid court as a "Boon-Companion" and "Scribe" and also his intention to select pro-Abbasid narratives reflects a positive image of Abbasid all over Ansab-al-Ashraf.

    Keywords: Ansāb Al-Ashrāf, Balādhurī, Islamic historiography, Islamic historicism, Ahl-Sunna
  • Hamid Jalilian*, Sayyed MohammadAli Ayazi Pages 109-127

    One of the methods in studying the biography of the prophet and infallible Imams is the analytical method in which scientific principles and historical criticism are applied. The important question in evaluation and recognition of the valid narratives from invalid ones is that whether the theological beliefs would credit the historical data. The significance of this subject is that it clarifies the criteria which must be used in historical criticism so that no mistake would be made in this regard. To answer this question the book " Al- sahīh min sīra al-Nabīy al-A’zam” by Sayyed Jafar Mortaza Ameli is being studied in this research. This work analytically studies the biography of the holy prophet and establishes a great relation between dialectical theology and history. In this article, Ameli’s analytical method on the prophet’s biography has been studied by applying content analysis. The findings show that Ameli when applying some theological beliefs had rather been influenced by his attitudes.

    Keywords: analytical history, Sayyed Jafar Mortaza Ameli, biography narrations, historical criticism, theology