فهرست مطالب

مطالعات ادبیات تطبیقی - پیاپی 24 (زمستان 1391)

نشریه مطالعات ادبیات تطبیقی
پیاپی 24 (زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1392/03/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهدی ممتحن، محبوبه بهمنی صفحات 7-30
    علامه اقبال لاهوری شاعر فارسی زبان هنددی و امیرالشدارا شوقی شاعر عرب زبان مصری، هر یک در دوره زندگانی خود از سرشناس تدرین شداعران کشورشان به شمار می آمدند. شرایط اجتماعی و سیاسی تقریبا مشابه حاکم بر جماه هند و مصر در قرن نوزدهم، باعث به وجود آمدن اندیشه هدای مشترک در ذهن و زبان این دو شاعر وطن پرست گردیده است. در این مقاله سعی ما بر این بوده اسدت، بدا بررسدی شدرایط اجتماعی و سیاسی حاکم بر جاماه هند و مصر، به بررسدی اندیشده هدای مشترک این دو شاعر بپردازیم. مهمترین منابع در تهیه این مقالده دیدوان شار اقبدال و شوقی می باشد و آنچه بیان شده است، تنها به استناد شعر آنان می باشد.
    کلیدواژگان: علامه اقبال لاهوری، امیرالشاراشوقی، اندیشه های مشترک، دیدن، قرآن، مدح، وطن
  • محمدرضا اسعد، مهدی رضا کمالی بانیانی، رضوان درخشیده صفحات 31-61
    یکی از مباحثی که در ادبیات، امدروزه مدورد توجده قدرار دارد، مبحث آرکی تایپ است. این بحث به وسیله کارل گوستاو یونو ومکتب مردم شناسی تطبیقی دانشگاه شیکاگو مطرح گردید و در ادبیات راه یافته است. ناقدان ادبی ضمن مطرح کردن مباحثی از قبیل آنیما، آنیمو، سایه، نقاب، تاریکی، شب، آب، دایره، اعداد و... به کند وکاو ضمیر ناخودآگاه جمای راه یافته و به تحلیل و نقد و بررسی هر اثر و خالق آن می پردازند. بدیهی اسدت تاریکی شب نیز چونان دیگر آرکیتایپ ها، نمادها و سمبلهای گوناگونی را در بر می گیرد که بعضی از این نمادها بوسیله ناخودآگاهی جمای در ذهن شاعران و نویسدندگان مشترک می باشد. ازین رو در این مقاله ضمن بررسی نمادهای سیاهی و تاریکی شب، به واکاوی و تطبیق نمادهای خاص این آرکیتایپ در میان اشاار سهراب سپهری و رابیندرانات تاگور پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: شب، سیاهی، آرکیتایپ، نماد
  • کریم حیاتی آشتیانی، سونیا طالبی صفحات 63-89
    اونوره دو بالزاک و محمد علی جمال زاده، از متفکدران و نویسدندگان بنام فرانسه و ایران بودند که با آفرینش آثار خود تاثیر بسزایی در شکل گیری اندیشه و تفکرات جامعه عصر خویش داشته و به بسط ادبیات واقع گرایی به عنوان شیوه ای مشخص در به تصویر کشیدن واقعیت های اجتماعی پرداختند. مقاله حاضر بر این فرض بنا شده است که میان اندیشه های این دو نویسدنده به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه، مدی توان تشابه و ارتبار قاعده مندی را مشاهده کرد و شاید از این روی است که جمال زاده از رئالیسدت بزرگی همچون بالزاک الهام گرفته است. بدین ترتیب در طی این تحقیق، که به بررسی مضامین اجتماعی یکسان میان دو اثر اوژنی گرانده بالزاک و دارالمجانین جمال زاده اختصاص یافته، ابتدا تاثیر محیط، اجتماع و روابط علت و معلولی در واقایت های زندگی و تحلیل و شناساندن دقیق تیپ های اجتماعی مطالعه می گردد
    کلیدواژگان: اوژندی گرانده، دارالمجانین، اونوره دو بالزاک، محمد علی جمال زاده، ادبیات واقع گرایی، تراژدی سرمایه داری، زنان در جوامع سنتی
  • احمدرضا حیدریان شهری، سید روح الله حسینی صفحات 91-111
    پژوهش ذیل جستاری تطبیقی است پیرامون جهت گیری متفاوت صادق هدایت و بنت الهدی صدر، دو نویسنده برجسته ادبیات فارسی و عبدی نسبت به اندیشه های اعتقادی با بکارگیری یک ابزار، در یک برهه زمانی مشابه و در گستره جغرافیایی متفاوت؛ هدف از این مقاله، بررسی سبک و نوع نگرش دو نویسنده چیره دست نسبت به محیط پیرامونی و ماورایی خود می باشد. با توجه به طرح ایده های نو در قالب جذاب داستانی، ضروری است با نگاهی جدید، مقوله های مطرح شده را به صورت علمی مورد بررسی قرار داد. شیوه انجام این تحقیق، به صورت توصیفی و تحلیلی است. در آغاز، برخی از برجسته ترین داستانهای دو نویسنده مورد مطالعه قرارگرفته، پس از آن دیدگاه این دو به مقوله «جایگاه ایمان در زندگی» مورد مقایسه قرارگرفته است. پژوهش حاضر تلاش دارد با آوردن بخش هایی از متنهای داستانی این دو نویسنده و تجزیه و تحلیل داده های آنان، جهت گیری هدایت را در نوشته هایش و ارتباط آن با بی ایمانی و جهانبینی نادرست و سطحی نگری او ترسیم نماید.
    کلیدواژگان: اندیشه، ایمان، ادبیات تطبیقی، داستان، فرهنگ، آرامش
  • غلامرضا خلعتبری صفحات 113-129
    تمثیل اژدهاکشی و باران خواهی همواره بده عنوان یکی از انواع ادبی محبوب در ادبیات کهن تمامی ملل پذیرفته شده است. گرچه ارایه پاسخ دقیق و روشن در مورد ماهیت شدکل گیری آن کاری سدخت و دشدوار اسدت، امامی توان ردپای آن را در ادبیات کهن ایران و هند جستجو کرد. در این مقاله تلاش می شود با کنکاش و پی جست وجوه تشابه میان «اوستا» و «ریگ ودا» در این دو اثر مقایسه شود، تا وجوه تشابه و افتراق آن ها مشخص شود.
    کلیدواژگان: اژدهاکشی، باران خواهی، ادبیات کهن، ایران، هند
  • سیما فرشید، روناک احمد زادی صفحات 131-145
    نویسندگان این مقاله دو نمایش نامده ملودی شهر بارانیا ثدر اکبر رادی و احمق اثر ادوارد باند را بدر مبندای نقدد جامعه شناختی و در نظرگرفتن اوضاع اقتصادی و بافت تاریخی-اجتماعی قرن بیستم ایران و قرن نوزدهم انگلستان مورد بررسی قرار داده اند تا نشان دهند که این دو نمایش نامه نویس طرز تفکر مشابهی دارند و وضایت اقتصادی افراد را عامل مهم و تعیین کننده در شکل گیری ویژگی های انسانی و رفتاری ایشان می دانند. با وجود تفاوت های فرهنگی که زاده زندگی در دو بافت اجتماعی متفاوت اسدت، رادی و باندد افکار ونگرش های مشترک دارند و با به تصویردرآوردن موقایت شخصیت های نمایشی نشان می دهند که جایگاه اجتماعی افراد تا چه حد بر نحوه زندگی، طرز تفکر و روابط ایشان با دیگران تاثیر می گذارد.
    کلیدواژگان: نقد جامعه شناختی، وضایت اقتصادی، نظام سرمایه داری، توزیع ناعادلانه ثروت
  • مریم محمودی صفحات 147-164
    دنیاگریزی، از مضامین عمده در شعر و ادب فارسی و عربی است که از بن مایه های شعر زهد و تحقیق (قرن دوم هجری) ابوالعتاهیه، شاعر قدرن دوم و سوم هجری است. شاید بتوان گفت در سیر تکامل شاعر زهد و تحقیق ادب فارسی، ناصرخسرو و سپس اوج آن سنایی است. هدف از این تحقیدق، پیدا کردن نقار مشترک این دو شاعر مانند بسامد بالای مضمون در شار، وابستگی به دربار و مهجور شدن شان می باشد. تصاویری که از دنیا در ذهن و اندیشده ناصرخسرو و ابوالعتاهیه وجود دارد؛ از طریق واژگان به خوبی منتقل شدهاست. این تصاویر، چهره حقیقی آنان را نشان می دهد. تصویر ابوالعتاهیه از دنیا، ترسیم زشت و ناخوشایند نیست و حتی گاهی نگاه حکیمانه دارد. در انتها باید گفت هر دو شاعر توصیه های بسیاری بر ترک دنیا و تمایلات دنیوی ارائه داده اند. دلیل عمده هر دو ناپایداری و گذرندگی دنیاست.
    کلیدواژگان: ناصرخسرو، تمایلات دنیوی، زهد و حکمت، واژگان، مایده های شعری، ابوالعتاهیه
  • راحله عبدالله زاده برزو صفحات 164-176
    در این نوشتار برآنیم تا به تحلیل مناظرهای که میان دو قطره خون در شعر پروین اعتصامی رخ می دهد بپردازیم و سپس سنجشی کوتداه میدان مناظره دو قطره خون پروین با سه قطره تریللو، که گفته می شود الهام بخدش ایدن مناظره بوده است، انجام دهیم و بدینسان خوشده ای از اندیشده هدای پروین بچیندیم. پروین در فضای عاطفی و عرفانی مشرق زمین زیسته است؛ فضایی که آدمی را رنج به گنج می رساند. سلوک شرقی در دامنه رنج قرار دارد و شرح همین رند سبب اطناب در شار پروین شده است ولی در شار تریللو ایجاز سلوک غربی را می بینیم. در این شعر، تریللو با بیان احساس خویش، تنها به سلوکی درونی راه می برد؛ ولی، پروین در مناظره خویش معنا را به خدمت سلوک دروندی و مضمونی اجتماعی درآورده و از عرفان به دادگری رسیده اسدت. در حق یقدت، شعر او در حکم حلقه ای از زنجیر مبارزه با ظلم قرار گرفته اسدت. پس شعر پروین پرورده تر و از عمق بیشتری برخوردار است
|
  • Mehdi Momtahen, Mahboobeh Bahmani Pages 7-30
    This study aims to analyze the debate between two blood drops in Parvin poetry and then to compare it with Trilelo’s three blood droplets debate، which is said to be the inspirator of the Parvin’s debate and in this way to pick a cluster of Parvin’s thoughts. Parvin has lived in the emotional and spiritual environment of the Orient، an environment in which the treasure could not be reached without toil. Eastern conduct is based on toil and for this reason Parvin’s poetry has been faced by prolixity، whereas in the poetry of Trilelo we face the brevity of western conduct. Stating his feelings، Trilelo only goes within an internal conduct، but Parvin in her debate، in addition of an internal conduct، tries to approach to a social content and to reach from mysticism to justice. In fact، her poetry is a loop of the chain of fight against the oppression. Therefore، the poetry of Parvin is more developed and has more profundity.
    Keywords: Blood, Tears, Unity, Traveling, Parvin, Trilelo
  • Mohammadreza Asad, Mehdireza Kamali Baniani, Rezvan Derakhshideh Pages 31-61
    One of the concepts in the literature that is very notable these days، is the archytype concept. This issue was first posed by karel Goustav Young and adaptative anthropological school of Chicago university and then entered into literature. Literal critics while posing some concepts such as Anima،Animous،Shadow، Mask، Night، Water، Circle، Numbers، etc.، found their way to search into the collective unconcious and to analyza each work and its creator. As the other archytypes، it is evident that the night darkness comprises various symbols and some of them are common in poets and writers’ mind. So، in this article while the night darkeness symbols are examined، special symbols of this archytype has been investigated among Sohrab Sepehri and Rabindranat Tagour’s poems.
    Keywords: Night, Darkness, Archytype, Symbol
  • Karim Hayati Ashtiani, Sonia Talebi Pages 63-89
    Honore de Balzac and Muhammad Ali Jamalzadeh are two well-known thinkers and authors from France and Iran، respectively، who inspired the conception and thoughts of the societies of their own time to a great extent by creating their works. The current article is based on the assumption that there is a similarity and systematic relation between the thoughts of these two authors due to the political and social conditions that dominated heir societies. This is maybe the reason that Jamalzade is inspired by a great realist like Balzac. Therefore، in the current investigation which is dedicated to the similar social implications between Balzac’s Eugenie Grandet and Jamalzadeh’s Dar al-Majanin، first the effect of environment، society and cause-and-effect relations in the life realities، and the precise analysis and introduction of social types were studied and then the hidden characteristics of realistic heroes، and social realities such as the tragedy of capitalism and its impacts on the body of a society were evaluated. Finally، the trivialized role of women in traditional societies of Iran and France which is reflected in the above-mentioned literatures was analyzed and studied
    Keywords: Eugenie Grandet, Dar al Majanin, Honore de Balzac, Muhammad Ali Jamalzadeh, Realist Literature, Capitalism Tragedy, Women in Traditional Societies
  • Ahmadreza Heydarian Shahri, Seyyed Roohollah Hoseini Pages 91-111
    The following investigation is a comparative finding about differentapproaches of Sadegh Hedayat and Bent-Al Hoda Sadr، two prominent writers in persion and arabic literature respectively، with respect to believable thoughts by applying a single tool in a similar epoch but in different geographical vastitude. The aim of this paper is to examine the style and type of approaches of the two skillful writers to their metaphysical and surrounding area. According to propounded novel ideas in interesting model of fiction، it is essential to examine introduced categories by a new look scientifically. The method of doing this research is descriptive and analytic. First some of the prominent stories of the two writers have been studied and then their views to the”Position of belief in life «have been compared. The present research attempts، by bringing some sections of story texts of these two writers and analyzing their datum، to draw directions of Hedayat in hisworks and its relationship with his disbelief and his wrong and superficial world view; on the other hand، it tries to demonstrate the role of belief as a fundamental pivot of Bent-Al Hoda Sadr’s stories and by using Islamic world view، in addition to adaption and fair critique، it aims to lead readers of this kind of fiction writing to a clear horizon.
    Keywords: Thought, Belief, Comparative Literature, Story, Culture, Solace
  • Gholamreza Khalatbary Pages 113-129
    The Allegory of «Dragon Killing» and «Rain will» has always been considered as one of the favorite literary types in the old literaturs of different nations. Although giving an exact and clear Answer to the question about its nature of formation is a very difficult thing، on can follow its footprints in the old Iranian and Indian literature. The goal of the presentresearch is to find and compare points of similarity in the «RIG VADA» and «AVESTA» in order to clarify their similarities and differences.
    Keywords: Dragon Killing, Rain Will, Old Literature, Iran, India
  • Sima Farshid, Ronak Ahmadzadi Pages 131-145
    The Melody of the Rainy City written by the renowned Iranian playwright Akbar Radi and The Fool written by the controversial British dramatist Edward Bond are discussed in the present article by drawing on sociological criticism to illustrate the similarities of these playwrights’ outlooks. Both writers are highly concerned with social injustice in the capitalist systems and believe that people’s economic situation determines their way of life،thoughts and behavior. In spite of cultural differences emerging out of living in two different social contexts، Radi and Bond share some ideas over the social problems induced by capitalism، therefore depict such problems as social inequality and the suppression of low classes by the owners of wealth and capital in capitalist societies. They also demonstrate the dependence of people’s behavior and mindset on their social status، and the functioning of ideology and different social institutions in sustaining the power of those who possess money and rule over the society.
    Keywords: Sociological Criticism, Economic Situation, Capitalism, Unequal Distribution of Wealth
  • Maryam Mahmoodi Pages 147-164
    Hermitry is one of the major contents of the Persian and Arabic poetry and literature that is among major themes in the Aboatahiyeh’s poetry of abstention and research،who is the poet of 2th and 3th century A. H. It might be true that in the development of asceticism and research poetry in the Persian literature، Naserkhosrou is the first poet and Sanaee is the highest one. The purpose of the present paper is to find common points of these two poets such as highly frequent contents، connection with the court and their abandonments. World images that exist in the minds of Naserkhosrou and Aboatahiyeh are well expressed through lexicons. These images represent their real characters. Mental pictures depicted by Aboatahiyeh are not ugly and unfavorable; however، they are sometimes philosophical. Finally، it should be said that both poets have many recommendations for staying away from material world. The main reason of both poets is the same; namely، instability and temporariness of the world.
    Keywords: Naserkhosrou, EarthlyTendencies, Asceticism, Philosophy, Lexicons, Poetic Themes, Aboatahiyeh
  • Raheleh Abdollahzadeh Borzo Pages 164-176
    This study aims to analyze the debate between two blood drops in Parvin poetry and then to compare it with Trilelo’s three blood droplets debate، which is said to be the inspirator of the Parvin’s debate and in this way to pick a cluster of Parvin’s thoughts. Parvin has lived in the emotional and spiritual environment of the Orient، an environment in which the treasure could not be reached without toil. Eastern conduct is based on toil and for this reason Parvin’s poetry has been faced by prolixity، whereas in the poetry of Trilelo we face the brevity of western conduct. Stating his feelings، Trilelo only goes within an internal conduct، but Parvin in her debate، in addition of an internal conduct، tries to approach to a social content and to reach from mysticism to justice. In fact، her poetry is a loop of the chain of fight against the oppression. Therefore، the poetry of Parvin is more developed and has more profundity.
    Keywords: Blood, Tears, Unity, Traveling, Parvin, Trilelo