فهرست مطالب

نشریه مطالعات ادبیات تطبیقی
پیاپی 35 (پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/09/23
  • تعداد عناوین: 7
|
  • ملیحه متغیر، سید محمد امیری صفحات 9-30
    آزاررسانی و ظلم از مهم ترین موضوعاتی است که قرآن کریم به طور گسترده به آن پرداخته و مشخص کرده که پرهیز یا انجام آن می تواند تاثیر عمیق روحی و روانی، اخلاقی، اجتماعی، عملی و... به صورت مثبت یا منفی بر انسان داشته باشد. این مقاله با هدف تبیین موضوع آزاررسانی در قرآن کریم و بازتاب آن در «گلستان» سعدی، سامان یافته است که در آن به ریشه ها و عوامل آزاررسانی، انواع ظلم(اعتقادی، اجتماعی و فردی)، انواع آزاررسانی(جسمی و روحی) و مواردی در خصوص هر کدام پرداخته شده است؛ و با نمونه هایی از آیات قرآنی و گاه احادیث و روایات مزین گردیده که برای هر کدام شواهدی نیز از «گلستان» سعدی به عنوان نمونه آورده شده است که گواهی استوار از سطح آگاهی شیخ اجل نسبت به قرآن و سنت می باشد.
    کلیدواژگان: آزاررسانی، قرآن، ظلم، عدل، گلستان سعدی
  • رضا بورقانی فراهانی، ابوالقاسم رادفر صفحات 31-43
    ابونواس اهوازی از شاعران عرب زبان شعوبی قرن دوم هجری در شمار شاعران برجسته این عهد به بیان مضامینی از قبیل خمریات، وصف معشوق، مدح و هجا پرداخته است. سادگی و صداقت از ویژگی های اشعار اوست. رودکی سمرقندی از شاعران قرن سوم و چهارم شعر فارسی نیز به مضامینی چون شادخواری، توصیف زیبارویان و ستایش ممدوح پرداخته است. در جستار حاضر پس از بررسی مختصری از زندگی و اوضاع اجتماعی عصر آن دو به واکاوی اندیشه های غنایی در اشعارشان پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: شعر شعوبی، خمریه، وصف زیبارویان، مدح ممدوح، شعر هجوی
  • شاهرخ حکمت، مریم پریزاد صفحات 45-62
    فریدالدین عطار و جفری چوسر هر دو جایگاه ویژه ای در ادبیات و فرهنگ خود و ادبیات جهان دارند. آن ها استعداد شگرفی در سرایش شعر و نگارش نثر داشته اند. نقش بزرگ عطار در نگارش متون عرفانی و ارائه تعالیم عرفانی در ادبیات فارسی بسیار ستودنی است. چوسر نیز با بهره گیری از نثر شیوا و ساده و سبک انگلیسی به خصوص اش نام خود را در ادب انگلیس بلندآوازه نمود. هرچند هر دو شاعر از ملیت، زبان، و فرهنگ های مختلفی برخاسته اند، اما بهره گیری آن ها از مفاهیم مشترکی چون سفر، زیارت، و خودشناسی در آثار سترگ شان «منطق الطیر» و «داستان های کانتربری» به عنوان نقاط اشتراکی است که نه از سر تاثیرپذیری بلکه به علت جهانی بودن مفاهیم ادبیات به وجود آمده است.
    کلیدواژگان: سفر، زیارت، زائر، خودشناسی، حقیقت
  • مهدی ممتحن، آرمان محمدی رایگانی، مسلم خزلی صفحات 63-80
    لیلی و مجنون از عشاق معروف ادبیات عرب و حتی ادبیات جهانی هستند که داستان عاشقانه آن ها در بیش تر ادبیات ملت ها بازتاب یافته و مورد اقبال واقع شده است. ادبیات کردی نیز از این حیث مستثنی نیست و شاعران آن از گذشته کهن تا امروز به این داستان عاشقانه بسیار توجه داشته اند و آن را در اشعار خود به ویژه در مضمون های تغزلی به زیبایی به تصویر کشیده اند. بنابراین در این جستار بر آن ایم با کاوش در اشعار شاعران کرد معاصر بازتاب این داستان و این مضمون تغزلی را در اشعارشان واکاوی کنیم و به بررسی میزان کمی و کیفی آگاهی این شاعران از این داستان عاشقانه بپردازیم.
    کلیدواژگان: لیلی و مجنون، ادبیات کردی، ادبیات عربی، مضمون تغزلی
  • سید مهدی مسبوق، حمید آقاجانی، کبری الوار، علی عزیزی صفحات 81-103
    از جمله مفاهیم بازتاب یافته در ادبیات به خصوص شعر پدیده «نارسیسیزم» یا همان خودشیفتگی است که علی رغم انعکاس این زاده احساسات مشترک انسانی در آثار و اشعار اکثر قریب به اتفاق شاعران، شاهد بازتاب چنین پدیده روان شناسانه ای به صورتی گسترده تر و قابل تامل تر در اشعار برخی از شعرا از جمله خاقانی و بشار بن برد هستیم که خودستایی را به گونه ای گسترده، هنرمندانه و هدفمند در اشعار خویش جای داده اند و شخصیت حقیقی و هنری خود را ستوده اند. در این پژوهش چیستی و چرایی خودستایی در اشعار این دو شاعر نامی ادب عربی و فارسی و وجوه اشتراک و افتراق مشرب فکری آنان بررسی و تحلیل شده، و از این رهگذر، ارزش های حاکم بر فرهنگ ایرانی و عربی که در ظهور و بروز این گونه اشعار موثر بوده مورد توجه قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: خودشیفتگی، خودستایی، شعر، خاقانی، بشار
  • صابره سیاوشی، لیلا جدیدی صفحات 105-128
    این نوشتار به مقایسه داستان های «حی بن یقظان» و «رابینسون کروزوئه» می پردازد تا از این طریق تاثیر یا عدم تاثیر دفو از داستان ابن طفیل مشخص شود، از این رو ابتدا جنبه محتوایی آن بر اساس بررسی موضوع و درونمایه تحلیل می شود؛ سپس جنبه ساختاری آن با تکیه بر پی رنگ، شخصیت، زاویه دید، صحنه(زمان و مکان) و پایان بندی مورد بررسی قرار می گیرد؛ و در نهایت شباهت ها و تفاوت های ساختاری و محتوایی داستان دفو و ابن طفیل ذکر می گردد. یافته های پژوهش حاضر گویای این واقعیت است که این دو داستان در ساختار و محتوا به هم شبیه هستند. این شباهت در جنبه های ساختاری، بیش تر از ابعاد محتوایی است.
    کلیدواژگان: مقایسه تطبیقی، تحلیل محتوایی، تحلیل ساختاری، حی بن یقظان، رابینسون کروزوئه
  • اسماعیل آذر، مریم برزگر صفحات 129-142
    آلمانی ها از قرن هفدهم با ادبیات فارسی آشنا شدند. نخستین هیات سیاسی- اقتصادی در اواخر قرن شانزدهم از هولشتاین آلمان به دربار صفوی اعزام شد. در میان این هیات، مترجمی به نام آدام اولئاریوس حضور داشت که در سفرنامه خود نامی از فردوسی نیاورده است. در همین قرن مدرسه ای به نام «السنه شرقی» در فرانسه شکل گرفت.در این مدرسه چهار زبان عربی، عبری، ترکی و فارسی تدریس می شد. علاقه مندان زبان فارسی در این مدرسه آن را آموختند. شخصیت های نامور آلمانی مانند اشتیگلیش، کنتس آیدا هان هان و هاینریش هاینه تحت تاثیر «شاهنامه» آثار جدیدی پدید آوردند. مردم آلمان توسط همین آثار با ایران و «شاهنامه» فردوسی آشنا شدند.
    کلیدواژگان: شاهنامه، مستشرقان، آلمان، ترجمه
|
  • Maliheh Moteghayer, Seyyed Mohammad Amiri Pages 9-30
    Persecution and oppression are from the most important subjects that Holy Quran vastly talks about it and avoids us; while doing or not doing it, can have the positive or negative effect of our social, practical and moral life. The present article attempts to express the persecution issue in Quran and its reflection in Sa’adi’s Golestan and its roots, reasons and kinds (religious, social and individual) are studied as well. Examples from Quran and narrations as well as some from Golestan are brought to prove this claim.
    Keywords: persecution, Holy Quran, oppression, justice, Saadi's Golestan
  • Reza Bourqani Farahani, Abolqasem Radfar, Mohammad Reza Abbaspoor Khormaloo Pages 31-43
    Abu Nuwas Ahwazi is an Arab well known poet – second century – whose poetry is about beloved, worship and wine. Simplicity and honesty are the characteristics of his poetry. Rudaki – the Persian poet of third and fourth centuries – also expresses wine, beloved and worship in his poetry. The present article studies their biography briefly and then surveys their thoughts and poetry.
    Keywords: Shuubiyya poetry, wine, description of beloved, worship
  • Shahrokh Hekmat, Maryam Parizad Pages 45-62
    Farīd ud-Dīn Attar and Geoffrey Chaucer both have special state in their own literature and culture. They have had outstanding talent in poetry and prose. Attar’s role in composing mystic concepts in Persian Literature is commendable. Chaucer also is well known by his simple, Eloquent, fluent and English method in English literature. Although both poets were from different nations, languages and cultures the common points such as travel, pilgrimage, self – analysis can be seen in their famous works: The Conference of the Birds (manteq Al – Teir) and Canterbury stories.
    Keywords: travel_Pilgrimage_self – analysis_fact
  • Mehdi Momtahen, Arman Mohammadi Raygani, Moslem Khezalli Pages 63-80
    Leyli & Majnoon are from the famous lovers in Arab and even world literature whose love story reflects in most of the nations’ literature. Kurdish literature is not an exception and the poets around the world paid special attention to love stories and depict it in their poetries especially in the odes since ancient years. The present article tries to study Kurdish contemporary poetry and survey the poets’ knowledge qualitatively and quantitative.
    Keywords: Leyli, Majnoon, Kurdish literature, Arabic literature. Ode concepts
  • Seyyed Mahdi Masbouq, Hamid Aqa Jani, Kobra Alwar, Ali Azizi Pages 81-103
    One of the reflected concepts in literature – especially in poetry – is the narcissism phenomenon; in spite of this common emotion among human being and in different poetries, it can be seen in some deep widely such as Khaqani and Bashar ibn Burd’s. They placed this phenomenon in their poetry so artistic and aimed and have worshiped their own artistic characters. The present article studies the differences and similarities of narcissism what and why and the dominant values on Arab and Iranian culture were also studied.
    Keywords: narcissism, poetry, Khaqani, Bashar
  • Sabereh Siyavashi, Leila Jadidi Pages 105-128
    The present article compares two stories: Hayy ibn Yaqzan and Robinson Crusoe in order to determine the effect or lapse of Daniel Defoe form Ibn Tofail story. Thus the content aspect would be studied first and then the subject and theme. The structural aspect would be surveyed by emphasizing the theme, character, view point, situation (time & place) and the ending. And finally the differences and similarities are studied. The findings and results show that both stories are similar in structure and content but these similarities are more in structure rather than content.
    Keywords: comparative study, Content Analysis, Structural analysis, Robinson Crusoe, Hayy ibn Yaqzan
  • Ismael Azar, Maryam Barzegar Pages 129-142
    The German people became familiar with the Persian literature since seventeenth century. The first political – economic group were dispatched to Iran from Germany (Holstein) in late sixteenth century. There was a translator in this group called Adam Olearius who does not talk about Ferdowsi in his Itinerary. A school called “East Year” (Al Sena Al Sharqiya) in France in the same century. Four languages were taught in this school – Arabic, Hebrew, Turkish and Persian. The ones who were interested in learning Persian have learnt it in this school. Famous authors such as Countess von Hahn-Hahn, Christian Johann Heinrich Heine and … created new works under Shahnameh influence. German people became familiar with Iran and Shahnameh by these works.
    Keywords: Shahnameh, Germany, translation, orientalist