فهرست مطالب

مطالعات ادبیات تطبیقی - پیاپی 39 (پاییز 1395)

نشریه مطالعات ادبیات تطبیقی
پیاپی 39 (پاییز 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/10/10
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدرضا نصر اصفهانی، نسرین تهمتن صفحات 9-26
    رسالت خطیر ادبیات تطبیقی، تشریح خط سیر روابط و مناسبات بین ادبیات و فرهنگ ملل جهان و تاکید و توسعه مبادلات فکری، ادبی، فرهنگی و مذهبی است. مقایسه سفر روح به عالم علوی همواره جزو مقوله های مشترک ملل در داستان های تمثیلی بوده است. سفر روحانی به عالم معنوی درون مایه اصلی داستان ادریس(علیه السلام) در فرهنگ اسلامی و «کمدی الهی» دانته در فرهنگ مسیحی است. این دو سفر در سه مرحله طی می شود؛ با این تفاوت که سفر ادریس(ع) شامل قبض روح، جهنم و بهشت است و سفر دانته در «کمدی الهی» در دوزخ، برزخ و بهشت انجام می شود. سفر ادریس(ع) نوعی سفر معنوی است که منشا الهی دارد در حالی که سفر دانته در «کمدی الهی» سفری خیالی است. هدف پژوهش حاضر بررسی و سنجش وجوه اشتراک و افتراق این دو سفر در فرهنگ اسلام و مسیحیت است.
    کلیدواژگان: ادریس(ع)، سفر، ملک الموت، دانته، کمدی الهی
  • نسرین زرگرزاده دزفولی، عباس ماهیار، احمد ذاکری صفحات 27-43
    با تطبیق فراقیه های فارسی و عربی می توان به وجوه مشترک آن ها، از لحاظ لفظ و مضمون، پی برد. شاعران فارسی زبان برخی مضامین شعری خود را از اشعار عربی قبل و بعد از اسلام، از جمله معلقات سبعه، قصاید متنبی و... گرفته اند. در این مقاله ابتدا دو قصیده عربی، یکی معلقه امروالقیس، مربوط به قبل از اسلام و دیگری قصیده برده بوصیری، از اشعار دوره بعد از اسلام، تحلیل شده است؛ سپس با تحلیل معنایی چند قصیده و غزل فراقی فارسی، از شاعران ادوار مختلف، به مقایسه و تطبیق فراقیه های دو زبان و تاثیرپذیری آن ها از هم پرداخته شده است. با این مقایسه، می توان دریافت که بسامد برخی واژه ها و مضامین، در اشعار فراقی عربی و فارسی پرکاربردتر است. از آن جمله می توان به واژه ها و تصاویری چون یار، دیار، ساربان، محمل، شتر،کاروان، وادی، اشک، آه، منزل، گریه بر خرابه و... اشاره کرد.
    کلیدواژگان: فراق، امروالقیس، بوصیری، امیرمعزی، سعدی، تطبیقی
  • شمسی واقف زاده صفحات 45-36
    جواهری و فرخی از پرچم داران نهضت ادبی در شعر ملی هستند؛ شعرشان سرشار از مضامین مشترکی است که خود ناشی از داشتن حوزه های مشترک فکری، موضع گیری برخاسته از فرهنگ مشابه و هم چنین سرنوشت تاریخی یکسان است. شخصیت بیگانه ستیز و سیاسی آن دو را نمی توان انکار کرد. هر دو به پهنای کتاب تاریخ معاصر، عصری پرتلاطم، سرنوشت ساز، جنگ های جهانی، حکومت های پر از کودتا و تعویض، هجوم و مقاومت را دیده اند و دریافته اند که در این میان استعمار، کارگردان تمام رنج ها و تاخت و تازها بر پیکره ملت ها است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است.
    کلیدواژگان: جواهری، فرخی یزدی، جامعه، سیاست، فارسی، عربی
  • حسن دادخواه، محمدرضا علم، معصومه تنگستانی صفحات 65-82
    ایران و مصر در زمینه های گوناگون، مشترکات فراوانی با یکدیگر دارند. این مشترکات، مشابهت های زیادی را در مسیر تحولات این دو سرزمین ایجاد نموده که مهم ترین آن، زمینه های ایجاد تحولات فکری و علمی در هر دو کشور است. دو شخصیتی که در عصر نوین، نقش برجسته ای در بیداری مردم و تحولات فکری و علمی این دو کشور بر عهده داشتند؛ عبدالرحیم طالبوف تبریزی در ایران و رفاعه طهطاوی در مصر است. این دو اندیشمند، بحران عقب ماندگی علمی را در جامعه خود به خوبی احساس کردند و در پی یافتن راه برون رفت از آن و نجات کشور خویش، کوشش های فراوانی نمودند. این نوشته می کوشد تا نگرش و عملکرد این دو روشنفکر را درباره ضرورت تحول و نوگرایی فکری و علمی در جامعه خویش، مورد بررسی و مقایسه قرار دهد.
    کلیدواژگان: طالبوف، طهطاوی، نوگرایی علمی، ایران، مصر، معاصر
  • زهره رنجبرپور، علی اصغر روانشاد، مختار عابدی صفحات 83-106
    سیمین دانشور و سحر خلیفه، دو نویسنده مشهور ایرانی و فلسطینی از جمله افرادی هستند که در آثارشان از نماد استفاده کرده اند. در این مقاله سعی شده است تا جنبه های نمادین مضامین مشترکی که هر دو نویسنده در اثر خود «جزیره سرگردانی» و «حبی الاول» از آن ها به عنوان نماد استفاده کرده اند و برخی معانی آن ها استخراج گردد. اینگونه برمی آید که هر دو نویسنده در آثار خود، موضع گیری صریحی نسبت به قضایای سیاسی و اجتماعی کشورشان داشته اند که با واقعیت موجود در جامعه همخوانی دارد و این موضع گیری در گفت وگو و شخصیت های داستانی نمایانگر است. گفت وگو با توجه به فضای داستان، نقش اساسی در معرفی شخصیت ها و خصوصیت های روحی و خلقی آنان دارد و به پیشبرد داستان کمک شایانی کرده است.
    کلیدواژگان: سحر خلیفه، سیمین دانشور، استعمار، جزیره سرگردانی، حبی الاول
  • مهدی ممتحن، سکینه صاحلی زاده، سهراب سعیدی، محمد اسفندیاری مهنی صفحات 107-118
    عبدالمعطی حجازی و محمدرضا شفیعی کدکنی به عنوان دو شاعر پرآوازه ادبیات معاصر عربی و فارسی، پرچمدار مکتب ادبی رمانتسیم و نئو کلاسیسم بر شمرده می شوند. رمانتسیم و نئو کلاسیسم با محورهای معکوس شدت و ضعف در شعر این دو شاعر آشکار است. عبدالمعطی حجازی شاعر مشهور مصری است که اشعار وی شباهت نزدیکی به اشعار م. سرشک(محمدرضا شفیعی کدکنی) شاعر و ادیب توانمند کشورمان دارد وی هم از فرهنگ ایرانی و هم از فرهنگ اسلامی و در مهر و موم های اخیر از فرهنگ غرب نیز بهره فراوانی برده است و حجازی نیز شاعری متعهد و ملتزم به آرمان های عربی است. این مقاله مقایسه و نگاهی به اشعار آن دو شاعر بزرگ، از منظر مکاتب ادبی است.
    کلیدواژگان: رمانتیسم، رمانتیک، نئو کلاسیسم، عبدالمعطی حجازی، محمدرضا شفیعی کدکنی، تطبیق
  • علی تشکری، ابراهیم دیباجی، محمود شکیب صفحات 119-153
    هر شاعر و نویسنده با خلق اثر ادبی، علاوه بر آنکه برگ زرینی به تاریخ ادب و فرهنگ جامعه و کشور خویش می افزاید، تصویری به کمال از دو دنیای بیرون و درون خویش برای خوانندگان به نمایش می گذارد. شاعران زبان فارسی نیز در دوره ای به شرق و سرزمین هند روی آورده بودند؛ اما سفر به غرب جایگاهی دیگر داشت. پس از تسلط صفویان بر ایران و ترویج مذهب رسمی شیعه، بسیاری از شاعران به سمت غرب و سرزمین عراق امروزی روی آوردند. توجه به عراق در اندیشه بسیاری از شاعران وجود داشته است؛ در مقابل، بسیاری از شعرا و ادبای عراقی نیز به ایران و ادبیات و برخی آداب و رسوم آن توجه کرده اند. در این گفتار، سعی و تلاش نویسندگان آن است تا جلوه هایی از نفوذ فرهنگ، نمادها، زبان و ادبیات فارسی که همگی زیرمجموعه های آداب و رسوم هستند را در شعر چهار شاعر معاصر عراقی یعنی جواهری، نجفی، سیاب و بیاتی مورد بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ادبیات فارسی، ادبیات عربی، عراق، جواهری، نجفی، سیاب، بیاتی
|
  • Mohammad Reza Nasr Esfahani, Nasrin Tahmtan Pages 9-26
    The vital aim of the comparative literature is to describe the relationships and dealings between the world's literature and nation's culture and also is to emphasize the literary, cultural and religious interactions. The spirit journey to the heavens has always been the common issues in allegorical stories. The spiritual journey to the heavens is the main theme of Idris's Islamic Culture and Dante's Divine Comedy. The journey happens in three stages: Numb, Hell and Heaven. Dante's journey happens in Hell, Limbo and Heaven. Idris's is a figurative one with a divine source while Divine Comedy is a fantastic journey. The goal of the present article is to survey and evaluate the similarities and differences of these two journeys in Islamic and Christian cultures.
    Keywords: Idris, journey, Dante, Divine Comedy
  • Nasrin Zargarzadeh Dezfuli, Abbas Mahyar, Ahmad Zakeri Pages 27-43
    One can find out the similar lexicon and conceptual aspects by comparing the Arabic and Persian separation poetries. Persian poets derived some of their poetic concepts from Arabic poetries before and after Islam. The present article initially studies two Arabic odes: one for Imra’ ul-Qais – before Islam – and the other for Boosiri – the poet after Islam. Finally it analyzes both languages separation poetries and their affections on one another. It could be resulted out that the frequency of some lexicons and concepts are more applicable in both languages such as beloved, hometown, camel, caravan, desert, tear, sorrow, cry and so on.
    Keywords: Separation, Imra ul, Qais, Boosiri, Saadi, comparative
  • Shamsi Vaqef Zadeh Pages 45-36
    Javaheri and Farrokhi yazdi are of the vanguards of literary movement in national poetry. Their poetries are full of common concepts which are caused by common mental fields and derived from similar cultures and histories. Both characters are political and anti – alien who have experienced world war, rough era, coup d'état, resistance and offence a lot and found out that colonialism is the leader of all invasions and attacks against nations. The present paper has been done in descriptive – analytical method.
    Keywords: Javaheri, Farrokhi yazdi, society, Policy, Persian, Arabic
  • Hassan Dadkhah, Mohammad Reza Alam, Masoumeh Tangestani Pages 65-82
    Iran and Egypt have many similarities in different fields and aspects. These commonalities have created similarities in their evolutionary which the most important amongst is the mental and scientific evolution in both countries. Two characters in the modern era played significant role in people's awakening: AbdulRahim Talibov from Iran and Rifaa al-Tahtawi from Egypt. Both scholars have felt the lags and shortcomings of their societies and have attempted a lot in order to save their countries. The present paper tries to compare these two intellectual's attitudes and functions on evolution and modernism of their own societies.
    Keywords: Talibov, Tahtawi, scientific modernism, Iran, Egypt, contemporary
  • Zohreh Ranjbarpoor, Ali Asghar Ravanshad, Mokhtar Abedi Pages 83-106
    Simin Daneshvar and Sahar khalifeh are two famous Iranian and Palestinian authors who have applied symbols in their works. The present paper attempts to study the symbolic aspects and some of the meanings applied in Wandering Island by Simin Daneshvar and Hobbi Al Awal by Sahar khalifeh. It is resulted out that both authors were biased on political and social issues of their countries which is harmonic with the existing fact of today's society; the biasedness is observable in dialogues and characters. The dialogue plays an important role in characters introduction and their characteristics and helps the story process a lot.
    Keywords: Sahar khalifeh, Simin Daneshvar, colonialism, Wandering Island, Hobbi Al Awal
  • Mahdi Momtahen, Sakineh Saheli Zadeh, Sohrab Saeedi, Mohammad Esfandiari Mahani Pages 107-118
    Abdel Muti Hijazi and Mohammad Reza Shafiee Kadkani are the pioneers of romanticism and new classicism schools as two famous Iranian and Arabic poets. Romanticism and new classicism is obvious in these poets’ works. Abdel Muti Hijazi – the famous Egyptian poet- whose works are very close to Sereshk’s (Mohammad Reza Shafiee Kadkani) who has enjoyed Iranian culture as well as Islamic culture. This paper studies both poets’ works from literary schools point of view.
    Keywords: romanticism, romantic, new classicism, Abdel Muti Hijazi, Mohammad Reza Shafiee Kadkani, comparison
  • Ali Tashakori, Ibrahim Dibaji, Mahmoud Shakib Pages 119-153
    Every poet or author adds value to his country’s literature and culture history as well as a comprehensive image of his inner and our world. Persian poets also were affected by Indian ones in an era; but the journey to the West was of more value. Many poets tried to be affected by westerns and today’s Iraqis after Safavid dominance on Iran. Attention to Iraq was in many poets’ minds; on the other hand many Iraqi poets and thinkers paid special attention to some Iran’s traditions. The present paper attempts to study culture, symbols, Persian language and literature influence – which all are sub – traditions – in four Iraqi contemporary poets: Javaheri, Najafi, Sayyab and Bayati.
    Keywords: Persian literature, Arabic literature, Iraq, Javaheri, Najafi, Sayyab, Bayati