فهرست مطالب
فصلنامه دراسات الادب المعاصر
سال نهم شماره 1 (پیاپی 33، ربیع 2017)
- تاریخ انتشار: 1396/04/24
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحات 9-33للدین وتعالیمه القیمه مکانه مرموقه فی الابحاث. قد تاثرت بعض الروائیین من هذه المضامین الدینیه فی قصصهم، لانها من ناحیه تشحذ قصصهم ویجعلها اکثر جاذبیه وقابلیه للقراءه ومن ناحیه اخری فإنها من افضل الطرق لتعلیم المفاهیم الدینیه. روایه «یوم قتل الزعیم» لنجیب محفوظ، تعتبر من الروایات التی تاثرت بالمضامین والمفاهیم الدینیه. یستخدم الروائی عبر التناص المباشر وغیر المباشر من المضامین الدینیه لیعبر ما یرید ان یقال بافضل کلام فصاحه وبلاغه وینقلها بافضل شکل إلی المسلمین وغیر المسلمین. یحاول هذا البحث بالمنهج الوصفی تبیین اثر الدین خاصه القرآن الکریم والحدیث النبوی فی هذه الروایه وان یکشف ما وراء هذه التناصات والآثار من رموز وإشارات ومعان متعدده.کلیدواژگان: المضامین الدینیه، التاثیر والتاثر، الروایه، نجیب محفوظ
-
صفحات 35-58إن الادب یعکس علاقات الإنسان بالآخرین وبنفسه، کما یکشف عن تصویر الواقع الذی یحیط به؛ لذلک یشعر الإنسان بحاجه إلی فهم الاعمال الادبیه وتحلیل مضامینها. إن علم اجتماع المحتوی کإحدی مناهج النقد الاجتماعی للادب یهتم بدراسه محتوی الآثار الادبیه. فقد درست هذه المقاله مضامین روایه «زقاق المدق» خلال الازمات الاجتماعیه الموجوده فی شخصیه «حمیده» کالشخصیه الرئیسیه عبر منهج الوصفی التحلیلی لمحتوی الروایه. فهناک فی بدایه الامر تحدید العلاقه بین الاجتماع والادب والتعریف بمنهج علم اجتماع المحتوی ثم استشهد بالازمات الاجتماعیه فی حیاه «حمیده».کلیدواژگان: علم اجتماع المحتوی، الروایه المصریه، نجیب محفوظ، زقاق المدق
-
صفحات 59-78بات واضحا الیوم إن الاعتماد علی الرموز والشخصیات التراثیه، والترکیز والتکثیف الدلالی من خلالها، هو إحدی الظواهر اللافته للانتباه فی الشعر العربی الحداثی، بل اهمها. یعتبر عبدالوهاب البیاتی(1926- 1999م) فی هذا الجانب، احد الشعراء المعدودین الناجحین فی استخدام الشخصیات التراثیه، إذ کان التراث فی مجال التعبیر عن الرویه والموقف هو احد المرتکزات الرئیسه فی قصائده، تطرق هذه الدراسه معتمده علی المنهج الوصفی التحلیلی إلی قضیه توظیف شخصیه «الحلاج» فی شعر البیاتی حیث استخدمها قناعا فی قصیده طویله بعنوان «عذاب الحلاج». یکون البیاتی شاعرا مسکونا بروح التمرد والرفض، ویبدو ان اقتراب شخصیه «الحلاج» فی کونه شاعرا و رافضا فی الماضی یعین البیاتی للتعبیر عن رویاه فی الحاضر.کلیدواژگان: الشعر العربی المعاصر، التراث الصوفی، عذاب الحلاج، البعد الدرامی، الحریه
-
صفحات 79-90یکون نمط واسلوب شعر المقاومه وإطاره اعتقادیا وثقافیا ووطنیا یبعث علی ان یستفید الشاعر من الدین والقضایا المتعلقه به فی هذا الصنف من الادب. إن الدراسات التناصیه تعد من إحدی المطالعات المتعلقه بدراسه النصوص الدینیه. مما لا شک فیه إن کل ادیب مسلم یحظی بالابعاد والجوانب الدینیه القویه فإنه لقد تاثر من الکتب الدینیه وقد قام باستعمالها فی کتاباته. لقد تاثر الشعراء الفلسطینیون من نص القرآن الکریم عبر التعرف علیه فی اشعار مقاومتهم. وتمثلت ظاهره التناص فی اقوال الشعراء الکبار غیر المعروفین فی صور عدیده. یسعی هذا المقال عبراستخدام المنهج التوصیفی- التحلیلی ومع مطالعه دواوین الشعراء الفلسطینیین المعاصرین(منذ 1980م) فی ان یقوم بالتبیین والدراسه لتاثرهم من مصدر غنی کالقرآن الکریم ونوعیه الاستفاده من هذا المصدر غیر المحدود الذی لا ینضب وایضا التمتع بالشخصیات الإسلامیه.کلیدواژگان: التناص، القرآن الکریم، الشخصیات الإسلامیه، شعر المقاومه، الشعراء الفلسطینیون
-
صفحات 91-103یصور جبران فی هذه المقاله فئتین المتضادین فی المجتمع البشری. فئه الاولی او ابناء الکآبه هم بناه الحضاره، وفئه الثانیه او ابناء المسرات، هم الذین تاریخهم بکامله هو تاریخ العنف والحرب والقتل وإراقه الدماء. عنوان مقاله جبران یدل علی الثنائیه مفارقه وتضاد بین الکابه والمسرات او بین الخیر والشر. جبران فی آثاره یمیل إلی التفاصیل والجزئیات وهذه من میزات الفکر التحلیلی. ونستنتج فی هذه المجموعه إن الکآبه فی رای جبران ناجمه عن الالم ولکنه الم مبدع خلاق وتتصف بالتامل والمراقبه. هذه المجموعه تحمل رساله اجتماعیه وغرض جبران منها اصلاح المجتمع البشری. نلاحظ التوازن فی المقاطع وفی الجمل، والایقاع فی التکرار وفی التعلیل. رویه جبران خلیل جبران تتغیر بالنسبه للمفاهیم من زمان إلی آخر.کلیدواژگان: الثقافه، المجتمع، بناه الحضاره، مدمرو التاریخ
-
صفحات 105-128یعرف شعر الثوره بالإلتزام المتشابک الذی یتوخی الخدمه لمصالح الشعوب ومتطلباتهم مندفعا إلی ترسیخ الدعائم الوجودیه فی الإنسان وتوفیر حقول الخیر والسکینه له، وهو بوصفه رافدا جمالیا فی وجدان الإنسان العربی یقدم فکره الرفض للنهب والعدوان، والمواجهه للآخر المتخاصم. لقد اتسع مفهوم الادب الفلسطینی بولوجه فی عالم الشعر ولاسیما منذ تسلل إلی عالم الروی والاخیله الشعریه، انجب فی صدی صرخاته جیلا جدیدا من الشعراء المقاومین، منهم عبدالرحیم محمود الذی حضر فی لجه احداث النکبه الفلسطینیه حضورا نشیطا یلهب فکره الجهاد والمقاومه الصادقه فی صفوف شعبه المناضل، ویستعین فی هذا المضمار باحق موشرات الحرکه الثوریه التی تمثلت دینامیکیتها فی الوطنیه، وتمجید الابطال، واستدعاء الشخصیات التراثیه، وحث الشعب علی الثوره والنضال، ورفض الاضطهاد بحیث تبغی دراستنا هذه مع نهجها نهجا وصفیا- تحلیلیا متابعتها واستکناه ها واحدا تلو الآخر.کلیدواژگان: النکبه الفلسطینیه، عبدالرحیم محمود، الالتزام القومی، اسالیب الکفاح، الوطنیه
-
Pages 9-33Religion and its precious instructions are of special situation in researches. Some authors are affected by religious concepts in their writings; because on one hand they make the story more attractive and on the other hand they are known as the best ways to teach the religion. "The day the leader was killed" by Naguib Mahfouz is one of the stories which has been affected by religious instructions, notions and concepts. He applies these instructions through direct and indirect intertextuality in order to teach them to Muslims and non Muslims in the best way. The present research attempts to express the effect of religion especially Holy Quran on this story and unwrap numerous secrets and meanings of these religious instructions and intertextualities.Keywords: religious concepts, effects, affects, novel, Naguib Mahfouz
-
Pages 35-58Literature is the mirror of human relationship with others and himself and also it gives an image of our surroundings events. That's why human needs to understand literary works and their analysis and concepts interpretations. The main goal of content sociology as a criticism methods of literature sociology is to study the content of literary works. The present paper in descriptive analytic method studies Midaq Alley novel based on "Hamideh" the main character and the novel's hero. The author initially reveals the relationship between the society and the literature and then introduces content sociology method and finally brings samples of social problems in Hamideh's life.Keywords: content sociology, Egyptian novel, Naguib Mahfouz, Midaq Alley
-
Pages 59-78Poetic symbolization based on past symbols in order to create a romantic situation is one of the important poetic evolutions. Abd al-Wahhab al-Bayati is one of the modernism strongest poets in this field who could express his poetic approaches in the most effective way by applying different symbols of dream. This article which is done in descriptive analytic method studies symbolization and its importance in al-Bayati's poetry in general as well as analyzing Hallaj symbol. He has applies this symbol in many different poetries such as "Hallaj's Torture". The common points in two characters caused forming mask technique in the best way.Keywords: Arabic contemporary poetry, Sufi's heritage, Hallaj's Torture, dramatic aspect, Freedom
-
Pages 79-90Resistance poetry's method and frame is cultural and national which makes the poet enjoy the religious and the related issues in this kind of literature. One method to study the religious contexts is the intertextual study. Undoubtedly any Muslim literate who own a strong religious relations, has been affected by religious books and has apply them. Intertextuality can be seen in these poet's works in different types. The present paper tries to study contemporary Palestinian poet's divans and express the way they have applied Holy Quran and their affects.Keywords: intertextuality, Holy Quran, Islamic characters, resistance poetry, Palestinian poets
-
Pages 91-103Gibran depicts two opposite groups in human society. The first group are the ones who are sympathy to others and create civilization and the second are the ones who are ebullient and unaware of others sadness and destroy the history and cause war and slaughter. The title of the article indicates analysis on the differences between happiness and sadness. Gibran shows that he is interested in expressing the details and this is the criteria of analytical thinking. Thus we come to conclusion that sadness derives from pain from Gibran's point of view. His goal of writing this book is to modify human society. His view to concepts would change depending on different times.Keywords: culture_society_civilization – creators_history – destroyers
-
Pages 105-128The aim of the revolution poetry specifically resistance has been always been serving the hometown benefits and it's movement to strengthen the human nature is known as the basis of aesthetic inside human beings in order to empower it's own. The concept of Palestinian literature has been developed by starting poetry and could create new generation of resistance poets such as Abd al Rahim Mahmoud; the one who not only understood the Palestine events from the very beginning but also was deeply effective on his nation by his poems weapon. The present paper - which has been done in descriptive analytical method - aims to manifest his revolutionary tendency by images and concept he applied to awaken jihad spirit in his nation.Keywords: Palestine tragedy, Abd al Rahim Mahmoud, natinal commitment, fighting methods, patriotism