فهرست مطالب

نشریه منطق پژوهی
سال هشتم شماره 2 (پاییز و زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/11/03
  • تعداد عناوین: 6
|
  • نیما احمدی، سید محمد علی حجتی، لطف الله نبوی * صفحات 1-21
    متن گرایی، رقیب اصلی حداقل گرایی است. نزاع میان این دو رویکرد سمانتیکی، ریشه در نزاع قدیمی تعیین مرز میان سمانتیک و پراگماتیک دارد. متن گرایان مدعی اند که جملات زبان طبیعی، قبل از غنی سازی پراگماتیکی، قابل ارزش دهی نیستند. در مقابل، از نظر حداقل گرایان، محتوای سمانتیکی حداقلی وجود دارد که معنای قابل ارزش دهی جمله را به دست می دهد که متن اظهار، اثر محدودی روی آن دارد. این تقابل ناشی از شیوه و اندازه ای است که متن بر محتوای سمانتیکی تاثیر می گذارد. در این مقاله، پس از معرفی این دو رویکرد، استدلال های اصلی متن گرایان علیه حداقل گرایان را مطرح می کنیم. سپس نشان می دهیم که سمانتیک های حداقل گرایانه از قبیل سمانتیک اشاره ای کاپلان، با تفسیر عینی از متن نمی تواند مدل مناسبی حتی برای جملات حاوی ارجاع اول شخص ارائه کنند و برپایه ی تفسیری ذهنی از متن، تمایز نمایه ای از غیرنمایه ای واضح نیست و سایر عبارت های زبان نسبت به متن ها، به معنای عام می توانند نمایه ای باشند.
    کلیدواژگان: متن گرایی، حداقل گرایی، سمانتیک، پراگماتیک، متن
  • میرسعید موسوی کریمی، سیدمحمدمهدی اعتمادالاسلامی بختیاری * صفحات 25-48
    طبق رویکرد رایج به استنتاج بهترین تبیین (IBE) ، فرضیه ای که بهترین تبیین را برای پدیده های در دست بررسی ارائه می دهد، احتمالا صادق است. یکی از مهم ترین چالش های پیش روی این نحوه استدلال” ایراد ولتر “ است. مطابق این اشکال، دلیلی نداریم که ملاک های انتخاب بهترین تبیین، موسوم به مزیت های تبیین گر، محتمل ترین تبیین- یعنی تبیینی که نسبت به دیگر تبیین های رقیب از احتمال صدق بیش تری برخوردار است- را به دست دهند. هدف اصلی این نوشتار، واکاوی ملاک های احتمالاتی مرتبط با IBE در مواجهه با ایراد ولتراست. به بیان دقیق تر، در پی آنیم که چنان چه ضابطه های احتمالاتی ارائه شده برای ارزیابی فرضیه های تبیین گر، ملاک انتخاب بهترین تبیین قرار گیرند، آیا این اطمینان وجود خواهد داشت که محتمل ترین تبیین به دست آید؟ در این راستا، ملاک های احتمالاتی مرتبط با IBE را در سه دسته ملاک های معطوف به قضیه بیز، ملاک های معطوف به نظریه تایید و ملاک های معطوف به مزیت های تبیین گر بررسی می کنیم. این واکاوی نشان می دهد که هیچ یک از ضابطه های ارائه شده از پس تحدید بهترین تبیین - به گونه ای که محتمل ترین تبیین را به دست دهد- بر نمی آیند.
    کلیدواژگان: استنتاج بهترین تبیین، تبیین، احتمال، بیز، تایید، مزیت های تبیین گر
  • علیرضا دارابی* صفحات 49-69
    در منطق شرطیات نزد مسلمین این اجماع وجود دارد که ارزش شرطی لزومی بر اساس رابطه میان مقدم و تالی و نه ارزش مقدم و تالی معین می شود. با این همه در نظرات آنان بحث هایی درباره امکان صدق و کذب شرطی بر پایه ارزش مقدم و تالی وجود دارد. در این میان، در بعضی از متون منطق دانان مسلمان در کنار صدق و کذب از وضعیت دیگری با واژه های گوناگون مانند محتمل صدق و کذب، مجهول الصدق و الکذب و... نام برده می شود. بررسی چیستی این وضعیت پرسش اصلی متن حاضر است. در مقاله حاضر با بررسی آراء متفاوت منطق دانان سینوی نشان داده می شود که این تقسیم بندی ناظر به مباحث مرتبط با شرطیات پیش از معرفی شرطی مسور توسط ابن سینا است و منطق دانان سینوی تلاش کرده اند که آن را با شرطی مسور هماهنگ کنند. همچنین نشان داده ایم که از میان آراء مختلف منطق دانان سینوی نظراتی که وضعیت سوم را قسیمی برای صدق و کذب نمی دانند به مبانی منطق سینوی نزدیک تر هستند.
    کلیدواژگان: منطق سینوی، شرطی لزومی، شرطی مسور، ارزش
  • پرستو رستمی* صفحات 71-99
    نظریه "شباهت خانوادگی" ویتگنشتاین تاثیرگذارترین نظریه معاصر در باب "تعریف"، یا، به عبارت بهتر، در مقابل "تعریف" است. مقابله اصلی این نظریه با "تعاریف ذاتی" است که ارسطو به عنوان سردمدار آن شناخته می شود. این نظریه را در دوران معاصر چالشی برای ذات گرایی در نظر گرفته اند. در این جستار، بعد از بیان نگره شباهت خانوادگی و زمینه های بروز آن در تقابل با تعاریف ارسطویی، با استخراج انتقادات این نگره بر تعاریف ذاتی ارسطو و یافتن پاسخ این انتقادات با توجه به متن آثار ارسطو، سعی دارم نشان دهم که طرح چنین انتقاداتی به تعاریف ارسطویی ناشی از فهم نادرست و ناآگاهی ویتگنشتاین نسبت به نگره "تعاریف ذاتی" مدنظر ارسطو است. برای دست یابی به این مطلوب از دو روش پدیدارشناسی و تحلیلی بهره خواهم برد. بررسی آثار دست اول فلاسفه مذکور از اولویت های این پژوهش به شمار می آید.
    کلیدواژگان: تعاریف ذاتی، ارسطو، مفهوم، شباهت خانوادگی، ویتگنشتاین متاخر
  • غلامرضا ذکیانی صفحات 101-126
    در مقاله ی «نقش عوامل اجتماعی در معرفت ریاضی و منطقی» ، نشان داده می شود که عوامل اجتماعی در پیدایش و ضروری انگاری علوم بنیادینی چون ریاضی و منطق نقش دارند؛ از جمله مهمترین دلایل مطروحه در این مقاله می توان به موارد زیر اشاره کرد: اختلاف ریاضی دان ها، تنوع تناقض در براهین خلف، ساختارشکنی در مقادیر بی نهایت، تحلیل ویتگنشتاین از عمل جمع، تغییر مفهوم بداهت در طول تاریخ، دوری بودن اثبات اصول بدیهی، دوری بودن توجیه قواعد منطقی از طریق جداول ارزش، استدلال پرایور در مقابل صورت گرایان، عدم ترجیح توجی هات روان شناختی بر توجی هات جامعه شناختی، پارادوکس های استلزام مادی، توسل به شهود به جای استدلال، نقد استدلال دوری، قراردادی بودن اصول منطقی، پارادوکس خرمن و...
    ما نیز در ارزیابی این شواهد ضمن تعیین و تحلیل اصول بدیهی حداقلی چون اصل تناقض، قاعده وضع مقدم و برهان خلف، به تحلیل موارد زیر پرداخته ایم: بی نهایت ها، دیدگاه ویتگنشتاین، جداول ارزش، استدلال پرایور، قرارداد، عدم لزوم بداهت تصورات در تصدیق های بدیهی، مفاهیم نامعین و...؛ و در نهایت نشان داده ایم که علوم بنیادینی چون ریاضی و منطق، ضرورت خود را مدیون عوامل اجتماعی نیستند.
    کلیدواژگان: اصل تناقض، قاعده وضع مقدم، قرارداد، شرطی، مصادره به مطلوب
  • سیدعلی کلانتری* صفحات 127-159
    ادات منطقی در منطق کلاسیک گزاره ها بنا بر تعریف تابع ارزش (truth function) هستند. فیلسوفان منطق و زبان معاصر دو نظر عمده در باب تابع ارزش بودن ادات متناظر با ادات منطقی در زبان طبیعی (که عبارتند از "چنین نیست که"، "و"، "یا" و "اگر...آنگاه...") مطرح نموده اند. برخی استدلال کرده اند که ادات متناظر با ادات منطقی در زبان طبیعی تابع ارزش نیستند و در مقابل برخی نیز استدلال هایی به نفع تابع ارزش بودن ادات مذکور ارائه نموده اند. در این میان، دفاعیات گرایس (1975) از تابع ارزش بودن شرطی ها ("اگر...آنگاه...") در زبان طبیعی که بر اساس مفهوم اظهارپذیری (assertibility) و معنای ضمنی (implicature) عبارات صورتبندی شده از ثقل مهمی در منابع فلسفی چند دهه اخیر برخودار بوده است. هدف اصلی این مقاله بررسی و سپس نقد دفاعیات گرایس در خصوص تابع ارزش بودن شرطی ها در زبان طبیعی است.
    کلیدواژگان: تابع ارزش، شرطی ها، زبان طبیعی، گرایس، اظهارپذیری
|
  • Nima Ahmadi, Seyyed Mohammad Ali Hodjati, Lotfollah Nabavi * Pages 1-21
    Contextualism is the main opponent of minimalism. The debate between these two semantical approaches, stem in an old fashion dispute to determine the border between semantics and pragmatics. Contextualists claim that the sentences in the natural language are not truth-evaluable before being enriched pragmatically. In contrast, in minimalists’ viewpoint, there is a minimal semantic content that provides the truth-evaluable meaning of sentences in a way that context of utterance has limited effects on it. This contrast is based on the way and extent to which context affects semantic content. In this paper, after introducing these two approaches, the main arguments of contextualists against minimalist are discussed, then we show that minimalistic semantics like Kaplan's LD with objective interpretation of context cannot present any proper model even for sentences containing first-person reference, and on the basis of a subjective interpretation of context, the indexical/non-indexical distinction is not clear and other expressions of natural languages can be indexical, in a broad sense.
    Keywords: Contextualism, Minimalism, Semantics, Pragmatics, context
  • Bakhtiari* Pages 25-48
    According to a favored version of inference to the best explanation (IBE), the hypothesis that provides the best explanation for a group of observed phenomena is probably true. One of the key objections against this line of thought is Voltaire’s objection. According to this objection, we have no reason to believe that the explanatory virtues, as the criteria for selecting the best explanation, provide the likeliest explanation. In this paper, we address probabilistic criteria which are subject to Voltaire’s objection in IBE. To be exact, we scrutinize this question: considering proposed probabilistic criteria for assessing the explanatory hypotheses as the criteria for selecting the best explanation, is it justified to think of the best explanation as the likeliest one? Dealing with this question, the probabilistic criteria will be analyzed in three group: criteria based on Bayes’ theorem, criteria based on confirmation theory and criteria based on explanatory virtues. We argue that none of these criteria can determine the best explanation which provides the likeliest one.
    Keywords: Inference to the Best Explanation, Explanation, Probability, Bayes, Confirmation, Explanatory Virtues
  • Ali Reza Darabi* Pages 49-69
    In Muslim’s logic of conditionals there is a consensus that the value of necessity conditional is defined by relationship between antecedent and consequent and not by the value of antecedent or consequent. However, in their opinions there are discussions on possibility of truth or falsehood based on value of antecedent and consequent. In some of the Muslim logicians’ texts beside of truth and falsehood a different status is mentioned with different terms such as probable false and true, unknown true and false, etc. Examining the nature of this status is the main question of the current text. In this paper, by reviewing different views of Avicennian logicians it’s shown that this classification is related to discussions on conditionals before introducing quantified conditional by Avicenna and Avicennian logicians attempted to accord it with quantified conditional, we showed that from the opinions of Avicennian logicians the opinions that don’t accept third condition as a participant of truth and falsehood are closer to the fundamentals of Avicennian’s logic.
    Keywords: Avicennian logic, affirmative conditional, quantified conditional, value
  • Parastoo Rostami* Pages 71-99
    The family resemblance’s theory of Wittgenstein is the most influential contemporary theory of, or, to put it more precisely, against “definition”. The theory’s main opposition is towards essential definitions, whose leading theoretician is known to be Aristotle. In modern era, This theory have been considered a challenge to essentialism. In this essay, after expressing the theory of family resemblance and backgrounds of those in opposition to the Aristotelian definition, By extracting criticisms of the theory to essential definitions and answers them according to the text of Aristotle, I’m trying to show that expressing such criticisms to the Aristotelian definition due wittgenstein’s misunderstanding and ignorance than the Aristotle’s essential definitions. To achieve this thesis, will be used of phenomenology and analytical methods. Examining the philosophers’ own works was among the investigation’s priorities.
    Keywords: Essential Definitions, Aristotle, Concept, Family Resemblance, later Wittgenstein?s
  • Gholamreza Zokyani* Pages 101-126
    In article of “social factors in mathematical and logical knowledge” The Author shows that social factors are determinant in logical and mathematical knowledge as differences of mathematicians, variety of contradiction in Reductio ad absurdum, deconstruction in infinite values, Wittgenstein`s analysis of Sum, change of the concept of evidence in history, Begging the question of proof of axioms, Begging the question of justification of logical rules by the value tables, Prior`s argument against formalists, absence of preference for psychological explanations against sociological ones, paradoxes of material implication, To appeal to intuition rather than reasoning, the critique of circular reasoning, conventionality of logical rules, harvest paradox …
    In analysis of this evidences, first, I determined minimalistic evidences as the principle of contradiction, modus ponens, reductio ad absurdum. Second, I analyzed the cases as Infinite values, Wittgenstein`s point of view, value tables, Prior`s argument, convention,
    Lack of necessity in obviousness of concepts in the obvious propositions, uncertain conceptions… At last I showed that social factors are not considered essential in logical and mathematical knowledge
    Keywords: contradiction, Modus Ponens, Convention, conditional, Begging the question
  • Seyyed Ali Kalantari* Pages 127-159
    Sentential connectives in classical propositional logic, according to their definition, are truth function. Contemporary philosophers of logic and language propose two main theories regarding truth functionality of counterparts of the sentential connectives in natural language. Some (including Strawson 1952; Mitchel 2008; Young 1972; Read 1995) have argued that counterparts of the sentential connectives in natural language are not truth function; on the other hand, others (including Grice 1975; Clark 1971; Jackson 1979) propose arguments for their truth functionality. Grice's (1975) defense of truth functionality of conditionals ("if…then…") in natural language which is formulated on the basis of the ideas of assertability and implicature has had a central role in the literature of recent decades. The main goal of this paper is to consider and criticize Grice's defense of truth functionality of conditionals in natural language.
    Keywords: truth function, conditionals, natural language, Grice, assertabiliy