فهرست مطالب

پژوهش نامه تربیت تبلیغی - پیاپی 9-10 (پاییز و زمستان 1394)

پژوهش نامه تربیت تبلیغی
پیاپی 9-10 (پاییز و زمستان 1394)

  • بهای روی جلد: 70,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1397/01/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • ابراهیم عبدالهی صفحه 5
    منابع اسلامی سرشار از آموزه های تعالی بخش مهدویت است که قابلیت انتقال به تمامی سنین، حتی دوران کودکی را دارد. اتصال قلب و دل کودک به حضرت مهدی (عج) می تواند او را از بداخلاقی و ناهنجاری رفتاری دور نماید؛ البته افزون بر آموزش و انتقال آموزه های مهدوی، باید تلاش شود با اتخاذ شیوه ها و روش های مناسب، این آموزه ها به صورت نهادینه و درونی، همراه با باور و ایمان باشد تا اثر تربیتی ماندگاری داشته باشد. هدف اصلی این پژوهش، تبیین مهدی باوری و نهادینه سازی معارف مهدوی با در نظر گرفتن حیطه های شخصیتی کودک است. به همین منظور، نوشتار پیش رو به شیوه کتابخانه ای و با روش توصیفی- تحلیلی، پس از تبیین «نهادینه سازی آموزه مهدوی» به بازشناسی ویژگی های دوره کودکی می پردازد تا دلیل انتخاب این مرحله سنی جهت ایجاد مهدی باوری روشن شود. در این نوشتار نیز نگاهی گذرا به معیارهای گزینش معارف مهدوی برای کودکان شده است؛ زیرا شایسته است تا آموزه های مهدوی به لحاظ قرار گرفتن در سامانه انتقال به کودک به گونه ای روشمند، دسته بندی و گزینش شوند. در پایان این پژوهش نیز برخی راهکارهای تحقق مهدی باوری معرفی و چهار نمونه از آنها تبیین می شود.
    کلیدواژگان: نهادینه سازی، مهدویت، آموزه مهدوی، دوره کودکی و مهدی باوری
  • مهدیه کشانی، رضاعلی نوروزی صفحه 43
    بازی از اولین ابزارهای تربیتی است که کودکان با آن آشنا می شوند؛ ابزاری که گاه تا سال های متمادی با آنان همراه است. رعایت برخی ضوابط در بازی از جانب مربیان تربیتی، می تواند این ابزار تربیتی را که از ویژگی های خاص آن، عنصر علاقه مندی برای کودکان است به یکی از رویکردهای مهم در جهت ایجاد و تقویت تربیت دینی تبدیل نماید. برخی از این ضوابط در متون دینی و سیره اهل بیت (علیه السلام) اشاره شده اند. این مقاله با روش تحلیلی- استنباطی و با رجوع به قرآن، روایات و سیره عملی اهل بیت (علیه السلام)، جایگاه و ضوابط بازی در تربیت دینی کودکان در متون ذکر شده را مورد بررسی قرار می دهد. ماحصل این بحث، در سه بخش ارائه شده، شامل: انواع بازی در سیره عملی اهل بیت (ع)؛ ویژگی ها و ملزومات بازی بر اساس آیات و روایات و تاثیرات کاربرد درست بازی بر تربیت دینی کودکان به منظور روشن شدن جایگاه و نقش بازی در تربیت دینی است.
    کلیدواژگان: کودک، تربیت، تربیت دینی، بازی
  • رحیم دهقان صفحه 65
    مانوس نمودن کودکان با مساجد در ایام کودکی می تواند ارتباط آنها با مساجد در ایام نوجوانی و جوانی را به دنبال داشته باشد. تحقق این امر نیازمند سازوکارهای مناسبی، چون ابراز محبت به کودکان، احترام گذاشتن و سلام کردن به آنها، ارائه الگوی تربیتی مناسب به کودک، جذاب نمودن محیط فیزیکی و معنوی مسجد، بازی های کودکان در مساجد و آشنا نمودن کودکان با احادیث ورود آنها به مسجد است که می توان از آنها تحت عنوان راهکارهای مانوس نمودن کودکان با مسجد یاد نمود. این راهکارها بر اصولی بنیادین استوار است که در این مقاله با روش تحلیلی و استنادی و با استفاده از مطالعه سیره و سنت اهل بیت علیهم السلام، مورد بحث و بررسی قرار داده شده است.
    کلیدواژگان: کودک، مسجد، تربیت کودک، سیره اهل بیت (ع)، تربیت دینی
  • رضا وفایی، فتح الله کوشکی صفحه 85
    تربیت یکی از اساسی ترین نیازهای بشری است که در پرتو آن می توان به سعادت که همان قرب الهی است، راه یافت. از میان دوران رشد یک فرد، دوران نوجوانی به دلیل ویژگی های خاص خود دارای اهمیت ویژه ای است؛ بنابراین تربیت اسلامی نوجوان مسلمان، بسیار ضرورت دارد و بندگی خداوند متعال در این دوره، تنها از طریق تربیت صحیح دینی حاصل می شود. از مهم ترین ابعاد تربیت دینی در دوره نوجوانی، تربیت عبادی است. هدف پژوهش حاضر، ارائه راهکارهای تربیت عبادی نوجوانان است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی است که به منظور گردآوری داده های لازم جهت دست یابی به اهداف پژوهش، متون موجود و مرتبط با موضوع پژوهش و با استفاده از فرم های فیش برداری از منابع گردآوری و با شیوه کیفی مورد تحلیل قرار گرفت است. یافته های پژوهش نشان داد که می توان از راهکارها و روش هایی، مانند زمینه سازی مناسب، بصیرت بخشی، الگودهی مناسب، تشویق و تنبیه، تکریم، آموزش مراقبه و محاسبه، تذکر و یادآوری، تمثیل، تلقین به نفس، موعظه، دعا، ارتباط با اماکن مذهبی در جهت تربیت عبادی نوجوانان استفاده نمود.
    کلیدواژگان: تربیت، تربیت عبادی، راهکار، نوجوانان
  • منیره عابدی صفحه 115
    آشنایی با روش های متنوع در تبلیغ تربیت گرا، نقش موثری در توفیق آن دارد؛ از این رو محقق بر آن بود تا با مبنا قرار دادن اصول کلی تبلیغ، روش های تبلیغ تربیت گرا را تدوین نماید. روش مورد استفاده جهت تحقق این هدف، روش کتابخانه ای است. نتایج نشان می دهد که اصول کلی تبلیغ، قابل تبدیل به هفت اصل تربیتی در دو دسته عمومی (شامل قصدمندی، تنوع، رفتار چندمنظوره و هماهنگی) و اختصاصی (شامل ادراک حسی، تقلیل عوامل مخل و اقناع) است. اصول عمومی، همه روش ها را دربرمی گیرند؛ اما هر اصل اختصاصی بر روش های خاص خود دلالت دارد. از اصل ادراک حسی، روش هایی چون تکرار، مواجهه با نتایج اعمال، استفاده از تمثیل و مانند آن به دست می آید. اصل تقلیل عوامل مخل، شامل سه روش همنوایی، سانسور و برائت و دوستی می شود و اصل اقناع نیز بر روش های محبت، مقایسه، مناظره و مانند آن دلالت دارد. نتایج این پژوهش حاکی از امکان بهره مندی از روش های متنوع در تبلیغ تربیت گرا است.
    کلیدواژگان: تبلیغ تربیت گرا، اصول تبلیغ، روش های تبلیغ تربیت گرا
  • حسین خطیبی صفحه 151
    گستردگی توصیف اسلام از تفکر و تعقل، گشودن باب وسیعی از ارزش های عقلی، آموزش ضمنی و تدریجی ارزش های عقلی بر اساس اولویت های یادگیری سنین مختلف و کاربرد طیف وسیعی از روش-های بینشی، علاوه بر روش های گرایشی و رفتاری برای آموزش تفکر به فرزندان، نشان دهنده تمایز اساسی الگوی اسلامی تربیت فکری و عقلانی با الگوهای سکولار، به ویژه طرح آموزش فلسفه به کودکان است. این تحقیق با رویکردی تطبیقی و با بهره گیری از روش توصیفی – تحلیلی به تبیین و تحلیل تفاوت های اساسی این دو الگو می پردازد.
    از نظر اسلام نخست اینکه، فکرآموزی هیچ گونه تلازمی با آموزش مفاهیم ذهنی و فلسفی ندارد؛ دوم اینکه، تعریف اسلام از تربیت فکری و عقلانی و روش های او برای حکیم پروری، بسیار گسترده تر از آموزش فلسفه است؛ و در آخر اینکه الگوی اسلامی پرورش فکری فرزندان، تابع قوانین تربیتی، اصول و قواعد روان شناختی دقیقی است که بر اساس اولویت سنجی آموزشی سنین مختلف و هماهنگ با منحنی رشد بیان شده است؛ بنابراین تربیت عقلانی در اسلام از سنین کودکی به صورت غیرمستقیم، در ضمن تربیت عاطفی، رفتاری و در قالب روش های اکتشافی آغاز شده، هم گام با منحنی رشد به پیش می رود و در سنین نوجوانی و در ضمن تربیت شناختی، مانند تربیت علمی، فن آوری و اعتقادی به اوج خود می-رسد.
    کلیدواژگان: الگوی تربیتی، تربیت عقلانی و فکری، تعقل و تفکر، فلسفه برای کودکان، آموزش فلسفه به کودکان
  • صفحه 191
|
  • Ebrahim Abdollahi Page 5
    Islamic sources are full of Mahdavi excellence teachings that can be transmitted to all ages, even childhood. The connection of the heart of a child to Imam Mahdi (AJ) can distract him/ her from anxiety and behavioral abnormalities. In addition, we must strive to adopt internally and appropriately methods in combination with Belief and faith in order to have a lasting educational effect. The main purpose of this research is to explain the Mahdism (Mehdi Baveri) and rooting Mahdavi's education, to the child's personality. For this purpose, this writing in a descriptive-analytical way, after explaining the "rooting
    Mahdavi's doctrine", addresses the recognition of the characteristics of a childhood, in order to clarify the reason for choosing this age for learning Mahdavi's teachings. In this article, there is also a quick look at the criteria for choosing Mahdavi education for children, because Mahdavi's teachings should be categorized and selected in terms of the transition to the child in a systematic manner. At the end of this research, some of Mahdi's realization methods are introduced are explained.
    Keywords: Rooting, Mahdism, Mahdaviat, Childhood, Believing to mahdi
  • Mehdi KeshaniÆ Reza Ali Nowroozi Page 43
    The game is one of the first educational tools that the children are familiar with; an instrument that accompany by them for many years. Observing some of the rules in the game by educators can turn it as a tool for education. Some of these rules are mentioned in the religious texts from Ahlulbayt (PBUH). This essay examines the position and rules of playing a game in children's religious education in Quran and practices / traditions of Ahlbayt (PBUH) by analytical-deductive method. The results of this discussion are presented in three sections, including: the variety of games in the realm of Ahlulbit (AS); features and essentials of the game based on the verses and narrations and the effects of the correct use of the game on religious education of children.
    Keywords: Child, Education, Religious Education, Game
  • Rahim Dehghan Page 65
    The association of children with mosques during their childhood is related to their relationship with mosques during adolescence and youth years. Associating children with mosques requires proper mechanisms such as expressing kindness to them, respecting and greeting them, providing a suitable education model for them, preparing an attracting physical and spiritual environment in the mosque that they are coming in, preparing a good place for them to play in the mosques, and familiarizing them with the traditions of entering the mosque. These are ways of associating children with mosques according to this research. These strategies are based on some fundamental principles that have been discussed in this paper by analytical and citation method.
    Keywords: Child, Mosque, Child Upbringing, Custom of Ahlulbayt (AS), Religious
  • Reza Vafaee, Fathollah Kashkaki Page 85
    The main purpose of this research is to explain and evaluate internet and social networks opportunities and challenges for social education. The questions of the research are proposed as follows: what is the relation between internet and social networks and social education? What are internet and social networks opportunities and challenges for social
    education? The research uses a critical-descriptive and quantitative content analysis method. The results show that the most important opportunities for social education in internet and social networks include: encouraging the users to participate in useful social
    contributions, passing through geographical boundaries and knowing different people, societies, and cultures, creation and promotion of collective wisdom, freedom of beliefs and ideas, and exercising social skills. The main threats also include: increasing social isolation and lowering actual social relations with parents, friends and relatives,
    priority of “identity creation” aspect of internet and social networks over its “identity making” aspect, making virtual intimate relations, threatening face-to-face relations, promotion of pornography, and disregarding the privacy.
    Keywords: opportunities, challenges, internet threats, social networks, social education
  • Monireh Abedi Page 115
    Understanding various methods in educational preaching is important. In this research we attempted to provide ways of educational preaching base on the general principles of preaching. The method used to achieve this goal is a library method. The results show that general principles of preaching can be converted into seven principles of education which can categories in two general parts: general (including ambition, diversity, multi-purpose and harmonious behavior), and special (including sensory perception, reduction of
    disruptive factors and convincing). The general principles include all methods, but each specific principle implies only its own methods. Methods such as repetition, exposure to results of actions, use of allegory, and the like are obtained from the principle of sensory perception. The principle of reducing disruptive factors consists of three methods including reconciliation, censorship, abominate and friendship, and the principle of persuasion also implies methods of love, comparison, debate, and so on. The results of this research indicate that it is possible to take advantage of various methods in Educational preaching.
    Keywords: Educational Preaching, Principles of Preaching, Methods
  • Hossein Khatibi Page 151
    The broadness of the description of Islam from thinking and reasoning, the opening up of a wide range of rational values, and the gradual teaching of rational values based on the learning of different ages and the application of a wide range of insight methods, in addition to the tenderness and behavioral methods for teaching of the children, reflects
    the fundamental distinction of the Islamic model of intellectual and rational education (especially the philosophy of children) with secular patterns. This article, using a comparative approach and using descriptive - analytic method, explains and analyzes the fundamental differences between these two models of education. From Islamic point of view, firstly, Teaching thinking does not have any intimacy with the teaching of mental and philosophical concepts; secondly, the definition of Islam from intellectual education and its methods for wisdom is much broader than the teaching of philosophy; Finally, the Islamic model of intellectual development of children is based on educational laws and strict psychological principles and rules, which are expressed on the basis of the educational priorities of different ages in line with the growth curve. Therefore, rational
    education in Islam will began indirectly from an early age, in the course of emotional, behavioral, and exploratory methods, proceeds in line with the growth curve, and such as science education, technology and belief reaches its peak in adolescence.
    Keywords: educational model, rational, intellectual education, reasoning, thinking, philosophy for children, teaching philosophy to children