فهرست مطالب

مطالعات معماری ایران - سال پنجم شماره 10 (پاییز و زمستان 1395)

نشریه مطالعات معماری ایران
سال پنجم شماره 10 (پاییز و زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/25
  • تعداد عناوین: 11
|
  • مقدمه: تاملی در مبانی معماری سنتی ایران و آموزش آن
    سید حسین نصر_پاورقی و شرح: محمد نقی زاده* صفحه 5
  • احمد صالحی کاخکی، زهرا راشدنیا صفحات 9-30
    محراب های گچ بری چه از نظر فن و چه از حیث ترکیب بندی، نقش و کتیبه ها، ازجمله آثار ارزشمند معماری ایران است که در یک بازه زمانی طولانی تولید می شده اند و گنجینه درخور توجهی از طرح ها و نقوش به ارث رسیده از دوران قبل یا ابداع شده دوره خویش هستند. اوج این آثار، محدوده دوران سلجوقی تا آغاز تیموری است که به دلیل تداوم سنت ها یا بطئی بودن روند تحول، تاریخ گذاری دقیق آن ها، کاری دشوار بوده است. ازجمله آن ها، دو محراب مسجد تاریخی کوچه میر در نطنز است. ازآنجایی که کتیبه های تاریخ ساخت این دو محراب، مخدوش شده و مشخص نیست، نظریات مختلف و متعددی درباره تاریخ احتمالی ساخت محراب ها مطرح شده است که جای تامل دارند. این پژوهش در پی آن است که ضمن معرفی و بازشناسی این مسجد و محراب های آن، از طریق مطالعه تطبیقی و بررسی برخی جزئیات، تاریخ قابل قبول تری را برای این محراب ها ارائه دهد. به دلیل وجود امضای کرمانی، «عمل حیدر کرمانی» در محراب طبقه اول، مبنای مطالعه تطبیقی را محراب های گچ بری ای قرار دادیم که دارای امضای کرمانی هستند. پس از آنالیز ساختار، نقوش و کتیبه های محراب ها با محراب های تاریخ دار و بدون تاریخی که دارای امضای کرمانی هستند و همچنین با درنظرگرفتن امضای هنرمندی کرمانی بر روی برخی از آثار چوبی متعلق به نیمه دوم قرن هشتم هجری در روستاهای نطنز، این محراب ها را به اواسط قرن هشتم هجری منسوب کردیم. روش یافته اندوزی، مطالعات کتابخانه ای و میدانی بوده و رویکرد پژوهش، تاریخی تطبیقی است.
    کلیدواژگان: تاریخ گذاری، مسجد کوچه میر نطنز، محراب های گچی، قرن هشتم هجری
  • مجید حیدری دلگرم، محمدرضا بمانیان، مجتبی انصاری صفحات 31-48
    تاریخ معماری ایران رشته ای است که هرچند پیشینه ای در سده اخیر دارد، مبانی و موضوعات آن هنوز محل بحث است. یکی از مهم ترین ابزارهای تاریخ نگاری معماری و هنر، سبک شناسی است. در این مقاله، به مقایسه مقاصد سبک شناسی دو تن از مهم ترین مورخان معماری ایرانی، یعنی محمدکریم پیرنیا و دونالد ویلبر می پردازیم. هدف مقاله تامل در سبک شناسی معماری ایرانی و نشان دادن اثر مقاصد سبک شناختی بر تجربه تاریخ نگاری معماری است. مقاله به روش تحلیل مایگانی، مفاهیم را از تاریخ نامه اصلی هریک از دو نویسنده، یعنی کتاب های سبک شناسی معماری ایرانی و معماری اسلامی ایران در دوره ایلخانان استخراج می کند. سپس با استدلال منطقی، آن مفاهیم را در مقابل یکدیگر قرار می دهد. برای این منظور، ابتدا مقدماتی را مقایسه می کنیم که پیرنیا و ویلبر برای تدوین روایت های سبکی شان از تاریخ معماری فراهم کرده اند؛ سپس عناصر روایی و اهداف سبک شناسی ایشان را تطبیق می دهیم. در مقدمات، تفاوت های ایشان را در طبقه بندی سبکی و تحدید مکانی و زمانی آثار نشان می دهیم و در مقایسه عناصر روایت، تفاوت های ایشان را در پرداختن به منشا سبک ها، مراحل سبک ها، و تحول سبک ها بررسی کرده ایم. عناصر فرعی تر روایت ازجمله ارتباط های سبک ها را با یکدیگر و همچنین مقاصد و تفاوت های تاریخ نامه های ایشان را برای معماران روشن کرده ایم. یافته های مقاله نشان می دهد رویکرد پیرنیا و ویلبر به سبک شناسی یکسان نیست. به نظر می رسد غایت های متفاوتی در پس تاریخ نویسی پیرنیا و ویلبر وجود داشته که باعث استخدام دو دستگاه متفاوت سبک شناسی شده است. در سبک شناسی پیرنیا، توجه به نقش مناطق در شکل گیری سبک های معماری، مشوق معماران است برای روی کردن به معماری بومی به هدف حرکت در مسیر معماری ایرانی. بااین حال از نظر پیرنیا هریک از سبک ها، قوت و ضعف هایی دارند و در مقام الگو هم ارز نیستند. او تحولات درونی معماری را عامل مهم تغییر سبک ها می داند. ویلبر قائل به نوعی پیوستگی در سبک های ایرانی است؛ چنان که گویی هر سبک از سبک قبلی خود زاده می شود. او قضاوت ارزشی درباره سبک ها نمی کند و تغییر سبک ها را بازتاب تحولاتی در بیرون از معماری می بیند. به این نحو، سبک شناسی پیرنیا را می توان معلمانه و درونی نامید و سبک شناسی ویلبر را مورخانه و بیرونی.
    کلیدواژگان: سبک شناسی معماری، تاریخ نگاری معماری، محمدکریم پیرنیا، دونالد ویلبر
  • مهرداد قیومی بیدهندی، مطهره دانایی فر صفحات 49-72
    تقطیع تاریخ معماری ایران به پیش و پس از اسلام، امری اعتباری است که اگرچه روزگاری زاینده و کارآمد بود، اکنون به قالبی تکراری بدل شده است. ازجمله پیامدهای این تقطیع قالبی غفلت از معماری، خود برهه گذار از دوره ساسانیان به دوران اسلامی است. پی بردن به گسستگی ها و پیوستگی های حقیقی در فرهنگ ایرانی در این سوی و آن سوی این مرز، نیازمند تحقیق و تدقیق بیشتر است؛ تحقیقی که ناگزیر باید از مفروض نگرفتن وجود این مرز آغاز شود. انسان ها پیش و پس از معماری و در هنگام معماری کردن به آن می اندیشند و درباره آن سخن می گویند. سخن گفتن ایشان درباره معماری گواه فهم آنان از معماری است. مفهوم معماری امری ثابت و بی زمان نیست و در طی تاریخ دگرگون می شود. از راه های شناخت معماری ایران در برهه گذار، تحقیق درباره مفهوم معماری در این دوره است؛ آن چنان که در سخن ایرانیان آشکار شده است. در این تحقیق، ضمن معرفی تاریخ مفهومی و پیشنهاد وارد کردن آن به مطالعات معماری ایران، به تاریخ مفهومی معماری ایران در برهه گذار می پردازیم. کار تاریخ مفهومی معماری برهه گذار را از واژه ها و الفاظ آغاز می کنیم؛ اما در آن بازنمی مانیم، بلکه به واژه ها و معانی و حوزه های معنایی به منزله مدخلی برای شناخت تغییر و تحول فرهنگی معماری می نگریم. منابع اولیه این تحقیق منابع پهلوی و فارسی و عربی، از اواخر دوره ساسانیان تا اوایل دوران اسلامی است. رویکرد آن تاریخ مفهومی و چهارچوب نظری آن نظریه حوزه های معنایی است. در این تحقیق، روشن می شود که مردم ایران زمین در برهه گذار از حوزه معنایی معماری، با مقوله معنایی آبادانی یاد می کنند و تلقی آنان از معنای آبادانی اعم از تلقی امروزی ما از معماری است. همچنین آشکار می شود که با ورود اسلام به ایران، در این حوزه معنایی، تغییری اساسی رخ نداده است.
    کلیدواژگان: تاریخ معماری ایران، معماری اسلامی، تاریخ مفهومی معماری، حوزه معنایی معماری، دوره بندی
  • رضا مسعودی نژاد صفحات 73-100
    نظری غالب در مطالعات شهری ایران وجود دارد که بازار را به عنوان ستون فقرات ساختار فضایی و اجتماعی شهرهای تاریخی توصیف می کند. در این نگاه، روایتی یگانه و جهان شمول از بازار ارائه می شود که خوانش تکثر بازارهای ایرانی را به محاق برده است؛ اما این مقاله تلاش می کند تا تنوع ساختاری و اجتماعی بازار را نشان دهد. این مطالعه از یک سو به مدد شیوه اسپیس سینتکس، به تحلیل توپولوژیک ساختار دزفول و شوشتر پرداخته، و از سوی دیگر به بستر اجتماعی اقتصادی این شهرها توجه کرده است. مقاله حاضر نشان می دهد که شهرهای ایران پیش از دوران مدرن، حداقل به دو گونه تقسیم می شدند: گروه اول شهرهایی با اقتصاد غیر بازرگانی هستند که در آن ها بازار ماهیتی عموما خرده فروشی داشته و فضاهای مهم فرهنگی اجتماعی را در میان خود ندارد. این گونه بازارهای تجاری محض، ستون فقرات ساختار شهر و قلب فعالیت های اجتماعی شهر نبوده اند. دومین گونه ، شهرهایی هستند که اقتصاد آن ها به طور عمده، بر تجارت استوار بوده است. در این شهرها، بازار نه تنها ستون فقرات ساختار شهر و مرکز فعالیت های اقتصادی بوده، بلکه خاستگاه بازخوردهای اجتماعی بوده است. در اینجا، از این گونه بازار به عنوان بازارهای تجاری اجتماعی یا به اختصار، بازار اجتماعی یاد شده است. این همان بازاری است که از آن به عنوان نمونه اعلای بازار ایرانی یاد می شود. این مقاله با تاکید بر تفاوت بازارهای مختلف، توصیف یگانه از بازار ایرانی را به چالش می کشد. هدف نهایی مقاله حاضر، مطلقا ارائه گونه شناسی برای بازار نیست، بلکه توجه به تکثر موجود در شهر ایرانی است که خوانش های ذات گرایانه مدرن آن را نادیده گرفته است.
    کلیدواژگان: بازار، ساختار شهر، دزفول، شوشتر، اسپیس سینتکس
  • محمدرضا حافظی، سیده زهرا زمردیان، محمد تحصیلدوست صفحات 101-122
    فناوری معماری و علوم ساختمان همواره به دنبال بهره گیری از روش هایی بوده است که امکان کاهش مصرف منابع انرژی و افزایش آسایش محیطی را فراهم آورد. از جمله راهکارهای امروزه برای وابستگی کمتر به مصرف انرژی، در عین تامین آسایش حرارتی و عملکرد بهینه صوتی که از دیدگاه نور روز و تامین تهویه، در مقام مقایسه با بهره گیری از جداره های ضخیم تر خارجی و مصالح غیرشفاف و بازشوهای کوچک تر مطلوب تر است، امکان بهره گیری از پوسته دوم برای کنترل بهتر محیط داخلی است. طبعا نورگذری، قابلیت تهویه، کنترل شرایط آکوستیکی، و بهره گیری از عملکردهای ترکیب این پوسته ها از دلایل توسعه و ترویج این ساختار شناخته می شود. با پیشرفت نماهای دوپوسته گونه های مختلفی شناسایی شد که عموما در شرایط اقلیمی کشورهای سردسیر به کار بسته شده، ارزیابی، ارتقا و درنهایت در ساختمان سازی مرسوم ایشان وارد گردید. لیکن در ایران کمتر به این موضوع پرداخته شده و درنتیجه، اطلاع دقیقی از تیپولوژی بهینه متناسب شرایط اقلیمی شهرهای آن در دست نیست. این مقاله فرایند مطالعات طراحی یک نمونه عینی است که با استفاده از روش شبیه سازی و ارزیابی گزینه های طراحی، فرایند انتخاب ساختار بهینه نمای دوپوسته را در یک برج اداری در تهران شرح می دهد. به این منظور با شبیه سازی گزینه های مختلف پیکره بندی، تهویه، و نیز ترکیب و مشخصات اجزای آن و سنجش بر مبنای معیارهای انرژی و آسایش گزینه های بهینه شناسایی شده است. نتایج در مقایسه با یک نمای تک پوسته با کیفیت مطلوب، نشان دهنده کاهش نیاز به گرمایش و نیز بهبود شرایط فضای داخلی در دوره سرمایش است. کاهش مصرف منابع انرژی ناشی از استفاده از نمای دوپوسته در این ساختمان بین kWh/m2 54-28 معادل 7.79% تا 14.80% کاهش ارزیابی شد. همچنین بیشترین تاثیر استفاده از گونه های مختلف نمای دوپوسته در کاهش بار سرمایشی است؛ اگرچه در تمام گونه های آن موجب افزایش بار روشنایی می شود.
    کلیدواژگان: نمای دوپوسته، بهره وری انرژی، آسایش حرارتی، طراحی اقلیمی، بار سرمایشی، بارگرمایشی
  • حسین زمرشیدی، حسن فریدون زاده، کاظم خراسانی صفحات 123-139
    خط کوفی بنایی که ریشه آن از خط کوفی است، از تکرار واحدهای هندسی به صورت عمودی، افقی، موازی و غیره بر روی شبکه (مسطر) حاصل می شود و به دلیل جنبه های بصری منحصربه فرد و ارتباط تنگاتنگ آن با معماری قابلیت های بسیاری برای استفاده در هنر معاصر دارد. این مقاله پژوهشی است درباره شناسایی عوامل تاثیرگذار بر ماندگاری خط کوفی بنایی در دوره معاصر و روند استفاده از آن در طراحی آرم نوشتاری، با بررسی خصوصیات ساختاری و هندسی این خط می توان دلیل ماندگاری آن را به عنوان خطی سنتی با روحیه ای نو بررسی کرد و این ویژگی ها را در طراحی آرم نوشتاری تعمیم داد. قابلیت ساختاری این خط، روابط مشخص و تعامل بین سواد و بیاض در آن، سادگی و صراحت اجزا، داشتن نظم و ترتیب منطقی، خوانایی و فارغ بودن از تغییرات ضخامت، عدم اعراب گذاری، داشتن پیشینه سنتی و ظرفیت نوگرایی بالای آن، قابلیت تغییر فضاهای مثبت و منفی و بافت پذیری آن، مجموعه ای از ویژگی های منحصربه فردی را در این خط ایجاد نموده که آن را مستعد استفاده در هنرهای تجسمی می کند. بر این اساس در این تحقیق به روش توصیفی تحلیلی سعی شده تا عوامل تاثیرگذار بر ماندگاری این خط شناخته شود و روند استفاده از این قابلیت ها در طراحی آرم های نوشتاری معاصر مورد مداقه قرار گیرد. یافته های تحقیق نشان می دهد که بهره گیری از خطوط بنایی خصوصیت های ممتازی را در بر دارد که شامل سطوح تخت، حرکات عمودی، افقی، موازی و زاویه دار هندسی و ساختاری می باشد و توانایی بسیار زیادی در ایجاد فضاهای مثبت و منفی، قابلیت شکل پذیری فراوان و استعداد بسیاری در راز و رمزدار داشتن نوشته ها دارد.
    کلیدواژگان: خط کوفی، خط کوفی بنایی، قابلیت ساختاری، سواد و بیاض، آرم نوشتاری
  • افرا غریب پور، مارال توتونچی مقدم صفحات 141-160
    حرفه معماری و به تبع آن آموزش معماری فرایندی است که به شدت متاثر از عوامل فرهنگی، تاریخی، جغرافیایی و اجتماعی هر سرزمین است. یکی از مهم ترین اهداف آموزش معماری، باید پرورش معمارانی باشد که بتوانند بر پایه شناخت ویژگی های فرهنگی سرزمین خود، به امر معماری در ایران بپردازند. بنابراین این پرسش مطرح است که آیا نظام آموزش معماری در ایران، معماران جوان را برای حل مسائل بومی منطقه ای شان و طراحی هوشمندانه در بستر فرهنگی سرزمینشان آماده می کند؟ در این مقاله برای ارزیابی آموزش معماری از منظر توجه به مولفه های فرهنگی، از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. بنابراین، نخست فرهنگ به طور عام تعریف شده و سه مولفه اصلی آن در قالب جهان بینی و باورها، جغرافیا و تاریخ تببین شده اند. سپس موضوعات موثر بر معماری در هریک از این سه حوزه، به روش دلفی مشخص شده اند. در بخش دوم با تکیه بر مولفه ها و موضوعات تعیین شده، برنامه آموزش فعلی معماری در کشور ارزیابی شده است. در این ارزیابی سه برنامه آموزشی مصوب شورای عالی برنامه ریزی، برنامه های بازنگری شده دانشگاه شهیدبهشتی و تهران بررسی شده است تا میزان توجه به مولفه های فرهنگی در اهداف و متن طرح دروس این برنامه ها در چهار حوزه کلی دروس طراحی معماری، دروس تاریخ و مبانی نظری، دروس فن ساختمان و در نهایت دروس اختیاری ارزیابی شود. نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که میزان توجه به موضوعات سه حوزه جهان بینی، تاریخ و جغرافیا در طرح دروس مختلف سه برنامه بررسی شده همسان نیست و در محتوای مصوب برای دروس آموزش معماری، به اندازه کافی از ظرفیت های هر حوزه برای توجه به مولفه های فرهنگ استفاده نشده است. به عبارتی هریک از سه حوزه اصلی دروس آموزش معماری ظرفیت مناسبی برای پرداختن به مولفه های فرهنگی حوزه تاریخ، جغرافیا و جهان بینی فراهم می کند که لازم است در تدوین طرح درس ها به طور مشخص به آن ها اشاره شود. بازنگری برنامه های آموزش معماری با رویکرد تحلیل محتوا و تدوین دروس جدید فرصت مناسبی برای جبران کمبودهای موجود در آموزش معماری منطبق با بستر فرهنگی ایجاد می کند.
    کلیدواژگان: سرفصل های آموزش معماری، فرهنگ، تاریخ، جغرافیا، جهان بینی
  • محمد علی آبادی صفحات 161-182
    از یک سو، «عقل مندی الهی و دانش مداری ذاتی نفس و روح قدسی بنی نوع انسان، و نیاز فطری و سیری ناپذیر ایشان در حقیقت پژوهی و پویندگی علمی و معرفتی» در نظر همه اندیشمندان، موضوعی است بدیهی و البته افتخارآمیز. حقیقتی که از دل توجه به آن، جز «نوعی زندگی دانش ورانه و پویان» نتیجه نمی شود. و این گونه از زندگی نیز تنها در بستر زیست پویان فکر و علم تحقق پذیر است. و از دیگر سو، می دانیم که شهرهای زنده در جهان، از نظر دانش محوری فرهنگ های جاری و اخلاق مداری روش های زیست و غنا و قدرت مندی محیط های آموزشی و پرورشی در اختیار، (حتی در نواحی و بخش های هر شهر) بسیار گوناگون می باشند. لذا «پویانی فکری» پیش اشاره، در مقام ضرورت حیات سعادتمند انسانی، غیر از «ضرورت آزاد بودن آدمی در انتخاب محققانه و گزینش محور و البته مقطعی مسکن و شهر مناسب» را نتیجه نخواهد داد. هدف اصلی این مقاله، به چالش کشیدن «موضوع سکونت یا یک جانشینی بنی نوع انسان در زمین» در پهنه ادبیات قرآنی و اندیشه علوی است. و در مقام نتیجه گیری، این نکته بسیار بااهمیت را اعلان می دارد که آنچه را غالب صاحب نظران «عامل شکل گیری و اصل برپادارنده تمدن بشری و تغذیه کننده علم و فرهنگ اقوام و جوامع گذشته و حال» می دانند، براساس یافته های حاصل از این پژوهش، «ریشه تمامی زیاده طلبی ها و تجاوزها و جنگ ها و خون ریزی های جاری در جهان» است؛ و بلکه «ریشه بسیاری از عقب افتادگی های علمی و تکنولوژیکی جوامع اسلامی» نیز، همین «یک جانشینی اندیشمندان حقیقت طلب و جویای علوم و معارف هماره نو به نوشونده» می باشد. سخن حاضر حاصل پژوهش موضوعی و تدبر تخصصی نگارنده در آیات قرآن کریم و روایات مستند و در دست از پیشوایان معصوم مکتب عقل مدار و دانش بنیان اسلام(ع) بوده؛ و روش مورد استفاده در تحقیق نیز همان روش معمول میان متنی در تفسیر عقلی کلامی آیات قرآن کریم و بیان تحلیلی و قرآن مدار روایات شریف است.
    کلیدواژگان: زندگی علمی، عقل مندی، دانش مداری و حقیقت پژوهی نفس انسانی، شهرهای خوب و برتر در جهان، مسکن دائمی و استیجاری
  • ناهیده رضایی، رحمت محمدزاده، علی عمرانی پور صفحات 183-206
    طی سالیان گذشته در کشور ما، علی رغم اهمیت خاص فضاهای باز در امر آموزش، بناهای آموزشی فراوانی بدون توجه به خواسته ها و نیازهای کاربران و فراگیران به بناها و محوطه های باز به وجود آمده اند. با توجه به روند روبه رشد دانشجویان و اقلیم آب وهوایی گرم در کاشان و تاثیر منفی آن بر سطح تعاملات، پژوهش حاضر قصد دارد با بررسی کیفیت اجتماعی در قالب معیارهایی از قبیل اجتماع پذیری، پیاده مداری، انعطاف پذیری، سرزندگی، ایمنی، خوانایی و غنای حسی، به ارزیابی این بعد در دانشگاه بپردازد. روش مطالعه تدوین معیارهای مستخرج از دیدگاه نظریه پردازان شهرسازی با به کارگیری طیف لیکرت و تهیه پرسش نامه و برداشت های میدانی بوده و برای تعیین میزان اهمیت معیارها از روش سلسله مراتبی AHPبهره گرفته شده است. یافته های ارزیابی حاکی از متوسط بودن معیارهای مورد بررسی در پردیس دانشگاه دارد؛ به گونه ای که معیارهای اجتماع پذیری، پیاده مداری، انعطاف پذیری، سرزندگی، خوانایی و ایمنی در طیف متوسط و غنای حسی در طیف ضعیف قرار می گیرند. مهم ترین نقاط ضعف مسیرهای باز و نیمه باز عبارت اند در عرصه اجتماع پذیری، ضعف مبلمان و ترکیب نامناسب کاربری ها؛ در عرصه پیاده مداری، سرویس دهی نامناسب مبلمان و کیفیت پایین کف سازی؛ در عرصه انعطاف پذیری، ناسازگاری فعالیت های بیرون و درون فضاها و کیفیت نامناسب پاتوق ها؛ در عرصه سرزندگی، کیفیت پایین فضاهای سبز و جمعی و ناکارآمد بودن سیستم حمل ونقل؛ در عرصه خوانایی، کافی نبودن تابلوهای راهنمای نصب شده، کیفیت پایین در عرصه غنای حسی، و در نهایت در عرصه ایمنی، تداخل مسیر سواره و پیاده و مشکل ایمنی در شب. با این حال، مواردی چون ایمنی در روز، سیستم روشنایی محوطه و کمیت فضای سبز از نقاط قوت پردیس به شمار می آید. نکته ای که در فرایند طراحی دانشگاه باید بدان توجه خاص نمود، انعطاف پذیرساختن فضاهای جمعی است؛ اصلی که در توسعه دانشگاه کاشان چندان مورد توجه قرار نگرفته است. بنابراین علاوه بر توجه خاص به زیرسنجه های با امتیاز کم، بر تقویت و طراحی نقاط دارای پتانسیل تبدیل به مکان های عمومی موفق و سازمان دهی مسیرها، باز طراحی مسیرهای دوچرخه و... تاکید می شود.
    کلیدواژگان: مسیرهای دانشگاهی، کیفیت اجتماعی، مسیر های باز و نیمه باز، دانشگاه کاشان
  • احمدعلی نامداریان، مصطفی بهزادفر، سمیه خانی صفحات 207-228
    از مهم ترین و ابتدایی ترین عوامل شکل بخشی یک شهر و تحولات آن، عوامل طبیعی است. کوه ها، رودخانه ها، سواحل و دره ها ازجمله مولفه های نیروی طبیعی است. از میان این عوامل، نحوه تامین آب در زیست یک شهر و شکوفایی آن، نقش مهمی دارد. پاسخ هر زیستگاه به نیاز آب، بخشی از فرهنگ هر شهر است. یکی از عوامل مهم که تحولات شهر اصفهان را در دوره های مختلف هدایت می کرده و به سازمان فضایی این شهر در دوره های مختلف شکل داده، رودخانه زاینده رود بوده است. اما چگونگی تاثیر این رودخانه بر تحولات اصفهان تحقیق زیادی صورت نگرفته است. یکی از مهم ترین مولفه های اثر زاینده رود بر تحولات این شهر، شبکه زیرساختی مادی ها بوده است. این شبکه بر مکان یابی شهر اصفهان، برای رشد و توسعه شهر، استخوان بندی اصفهان تاریخی و مسیر بازار، مکان یابی دولتخانه صفوی، ایجاد محلات جدید به خصوص در دوره صفوی، آبیاری باغ های اطراف شهر، سطح آب زیرزمینی شهر که برای مصارف مسکونی استفاده می شد و... تاثیر گذاشته است. مادی ها در ابتدا وظیفه آبیاری زمین های کشاورزی هسته های اولیه شهر را داشتند، اما با به هم پیوستن این هسته ها، برخی از این مادی ها و به طور مشخص مادی فدن، به مثابه یک زیرساخت توسعه عمل کرده و سازمان فضایی شهر را شکل دادند. پژوهش حاضر در تلاش است تا از روش تحلیل محتوا و مطالعه تاریخی تفسیری در انجام تحقیق استفاده کند. تحلیل اطلاعات براساس مطالعه اسنادی و کتابخانه ای صورت پذیرفته است. مطالعات نشان می دهد در دوره صفوی و با افزایش ناگهانی و انفجاری جمعیت، مادی های جدید متاثر از استخوان بندی تازه شهر مکان یابی و ایجاد می شوند. شبکه مادی های اصفهان در طراحی دولتخانه صفوی و محلات تازه و دیگر تاسیسات کلیدی تاثیر گذاشته است. به طور کلی، تحولات شهر اصفهان تا قبل از دوره صفوی، متاثر از نیروی طبیعی و به ویژه زاینده رود و شبکه مادی ها بوده است. اما در دوره صفوی، نیروهایی که در تحولات شهر ایفای نقش کردند، متکثرتر شده و نیروهای اجتماعی سیاسی ایدئولوژیک نیز در کنار نیروی طبیعی اهمیت یافتند. درنهایت نیز با استفاده از مطالعات انجام شده و مقایسه تطبیقی نقشه های تاریخی، نقشه جدیدی از شبکه مادی ها بازترسیم می شود و موقعیت یابی بناهای اصلی و سازمان فضایی اصفهان در دوران پیش از صفوی و پس از آن و رابطه شبکه مادی های اصفهان با آن ها تدقیق خواهد شد.
    کلیدواژگان: اصفهان، شبکه مادی، سازمان فضایی، مادی فدن، سلسله صفوی
|
  • Ahmad Salehi Kakhki, Zahra Rashednia Pages 9-30
    Stucco mihrabs are among valuable elements of Iranian architecture both in view of technique and of composition of patterns and inscriptions. They were crafted over a long period and are considered a valuable collection of designs and motifs either invented or inherited from past eras. The climax of the craft is considered to be during the Seljuq and early Timurid period, but dating remaining [undated] examples has been a difficult task because of the slow pace of development and continuing traditions. For example, there are two [undated] mihrabs of the historic Masjid-i Kucheh-Mir located in Natanz. Since the inscriptions containing the date for the two mihrabs are flawed and indiscernible, numerous opinions are expressed about their probable date of construction. After reintroducing the mosque and its mihrabs, this paper intends to provide a realistic date for the mihrabs through a comparative study and examination of details. For the reason of Kirmani’s signature “amal-i Haidar Kirmani” on the first floor mihrab, the comparative study was based on stucco mihrabs having his signature. Analysis and comparison of the structure, patterns, and inscriptions of the two mihrabs with those of dated or undated mihrabs holding Kirmani’s signature, added to the fact that the signature of the craft of Kirmani exists also on several wooden works belonging to the second half of eighth century AH in villages near Natanz, the mihrabs are datable to the mid-eighth century AH. Data collection methods include library and field studies and the research approach is historical-comparative.
    Keywords: dating, Masjid, i Kucheh, Mir of Natanz, stucco mihrabs, eighth century AH
  • Majid Heydari Delgarm, Mohammad Reza Bemanian, Mojtaba Ansari Pages 31-48
    Although the discipline of Iranian architectural history has its roots in the recent century, its theories and discourses are still under debate. Stylistic analysis is one of the major tools in art and architectural historiography. In this paper, we discuss differences in the purposes behind the stylistic analyses provided by two major historians of Iranian architecture, namely Mohammad-Karim Pirnia and Donald Wilber. This paper aims to discuss the stylistic analysis of Iranian architecture and study the effects of its purposes on the product of architectural historiography. The study extracts concepts by thematic analysis of the principal histories written by the two authors, which are Sabk-shenāsi-ye me‘māri-ye Irāni [The Stylistic Analysis of Iranian Architecture] and The Architecture of Islamic Iran: The Il Khanid Period, and compares the concepts by logical reasoning. For this end, the basics in the stylistic narratives in the works of Pirnia and Wilber are compared first. Next, elements of narrative and purposes of their historical accounts are compared. In comparing the basics, the different approaches to formal parameters in stylistic classification as well as to temporal and local restrictions are studied. In comparing elements of narrative, the differences in theory regarding style origins, style phases, and style development are studied. Secondary elements of narrative such as the interrelation of styles are also studied, in addition to the benefits of each of the two stylistic approaches for architects. Findings suggest that the two approaches to stylistic analysis do not totally match. It could be stated that different purposes underlie the analyses of Pirnia and Wilber, resulting in different analytic systems. In Pirnia’s analysis, regional factors contribute to the formation of architectural styles, directing architects towards vernacular concerns in Iranian architecture. Nevertheless, every style in this approach has advantages and weaknesses, and as models, they are not of the same value. Pirnia regards internal changes inside the architectural atmosphere as the motive for changes in different styles. On the other hand, Wilber believes in some sort of continuity across Iranian architectural styles, such that if every style was conceived within its preceding style. He does not make value judgments about styles and sees their development as a reflection of changes outside the architectural atmosphere. Hence, the stylistic analysis of Pirnia could be interpreted as internal-educational, while that of Wilber could be thought of as external-historicistic.
    Keywords: Architectural stylistic analysis, Architectural historiography, Mohammad, Karim Pirnia, Donald Wilber
  • Mehrdad Qayyoomi Bidhendi, Motahareh Danaeifar Pages 49-72
    The common division in Iranian architectural history to two separate periods - pre-Islamic and Islamic - which was once efficient, has gradually lost its motivating power. Such a cliché had consequences including disregarding the architecture of the very transitional era from the late Sassanid to the early Islamic period. Understanding the real changes, evolutions, breaks, and continuity in the two sides of the supposed historical border requires more inquiry and research; a research that should begin with eliminating the border. Human beings think about architecture before, during, and after practicing it. They speak about it; and their words are evidences of their understanding of architecture. The concept of “architecture” is not constant and timeless. It changes during history; and its changes reveal themselves in the language. In this article, after introducing “conceptual history” and its benefits for Iranian architectural studies, we study the conceptual history of the architecture of the transitional era. We take lexical and etimological methods in defining semantic fields and categories of architecture in the era as a way toward understanding the cultural changes and evolutions of architecture. Our primary sources are in three languages: Pahlavi (Middle Persian), Persian (New Persian/ Dari), and Arabic. By the conceptual history of architecture of the transitional era from the late Sassanid to the early Islamic period, we will show that the concept of architecture in the era revealed in the term ābādāni, did not bear any radical changes. Of course the concept of architecture as ābādāni is far from the modern concept of architecture, despite including it.
    Keywords: Iranian architectural history, Islamic architecture, conceptual history of architecture, semantic field of architecture, periodization
  • Reza Masoudi Nejad Pages 73-100
    There is an established idea in Iranian urban studies that puts the bazaar as the spine of the social and spatial structure of historical towns. This essentialist universal reading has eclipsed the diversity of Iranian bazaars across the country. This paper, however, aims at revealing the social and spatial diversity of bazaars in Iranian cities. This study employs the Space Syntax method for a topological analysis of the spatial configuration of Dezful and Shushtar. In addition, it investigates the socio-economic context of these cities. This study suggests that pre-modern Iranian cities were at least two types. First, there are those with a non-commercial urban economy, wherein the bazaar included a cluster of retail shops and did not encompass major socio-cultural public places. These solely retail bazaars were neither structurally the spine of the city, nor the heart of social life. Second, there are trading cities where the bazaar was not only the center of trade and the spine of spatial configuration but also the place of social interactions. This type of bazaars is referred to here as socio-commercial bazaars, or simply social bazaars. This type is what is widely considered as the stereotype Iranian bazaar. By highlighting the differences between the two types, this paper challenges the definition of ‘the’ Iranian bazaar and its stereotype. The ultimate aim of this paper, by no means, is to offer a typology of bazaars, but rather highlighting the diversity of Iranian cities that the essentialist modern reading has ignored.
    Keywords: Bazaar, Urban Spatial Structure, Dezful, Shushstar, Space Syntax
  • Mohammad Reza Hafezi, Sadat Zahra Zomorodian, Mohammad Tahsildoost Pages 101-122
    Double Skin Façades (DSF) is one potential response to two major problems, i.e., low Indoor Environmental Quality (IEQ) and high energy consumption. The second skin provides thermal comfort, optimal sound performance, and better day lighting and ventilation. Many typologies of DSFs are widely used mostly in countries of cold climates. In Iran, however, they are less known, and therefore, there is no precise information on the optimal typologies suiting different cities with different climates. In this study, the optimal DSF configuration was selected for an office building in Tehran among proposed alternatives using dynamic simulation and evaluation of different spatial configurations, cavity ventilations, and material compositions. The final model was selected based on a minimum energy demand and maximum thermal comfort hours. According to results, utilizing a DSF decreases heating demands and enhances indoor qualities during the warm seasons. The decrease in energy consumption ranges from 28-54 kWh/m2 (minimum 7.9% to maximum 14.8%). The most remarkable result of using the proposed DSFs is significantly reducing the cooling energy demand, nevertheless increasing the lighting energy demand for all alternatives.
    Keywords: double skin façade, energy efficiency, thermal comfort, bioclimatic design, heating load, cooling load
  • Hossein Zomarshidi, Hasan Fereidun Zadeh, Kazem Khorasani Pages 123-139
    Square or geometric Kufic (also known as banna’i) developed from the Kufic script and consists of repeating vertical, horizontal, and parallel geometric units on a geometric network called a grid. Due to its unique visual characteristics and its close association with architecture, it is very promising for use in contemporary arts. This paper presents a research on contributing factors to the endurance of this script, as well as the geometric and structural features of square Kufic (banna’i) and its applicability for designing logotypes. Structural features of square Kufic include the relationship and interaction of black and white, simple and explicit components, logical order, legibility independent of thickness, the absence of diacritic marks, its traditional backgrounds, its high regenerative capacity, and the possibility of changing positive and negative spaces and its texture. This set of unique features makes it a promising typeface for use in visual arts, especially in logotype design. This research attempts to explore contributing factors to the endurance of this script, as well as contemporary procedures in its applicability for logotype design with a descriptive-analytic methodology. Results show that banna’i calligraphy features rectilinear surfaces, repeating vertical, horizontal, and parallel geometric units on a geometric grid, positive and negative spaces, flexibility in design, and other characteristics which help symbolize texts.
    Keywords: square Kufic, bannai Kufic, structural features, black, white, logotype design
  • Afra Gharibpour, Maral Toutounchi Moghaddam Pages 141-160
    The architectural profession and architectural education involve procedures deeply rooted in the cultural, historical, geographical and social context of any country. One of the major goals of architectural education should be training architects who are able to practice architecture based on their understanding of cultural characteristics. Thus today, the significant question regarding architectural education is whether the current system in Iran can prepare young architects to respond to regional/vernacular concerns and design ingeniously in the cultural context of their country. Content analysis method was applied in evaluating architectural education using cultural criteria. First, the definitions of ‘culture’ were studied, and next, three major criteria were defined including ‘world-view and beliefs’, ‘history’, and ‘geography’. Each of these criteria consists of different factors that influence architecture, which were derived using the Delphi method. Second, the current architectural curriculum in Iran was evaluated based on the criteria and factors defined in the first step. In this evaluation, undergraduate curriculums of architectural education in three main programs were selected and studied: The Undergraduate Program of Architecture approved by the High Council of Programming of the Ministry of Science and High Education (1998), and The Revised Undergraduate Programs of Architecture in Shahid Beheshti University (2005) and University of Tehran (2012). The results estimate how much value is given to each cultural criterion in the text of each course description in the curriculum, which is categorized into four groups of courses: ‘architectural design’, ‘history and theory’, ‘building techniques’, and ‘electives’. The results show that the values given to cultural criteria of world-view, history, and geography are not consistent across the three programs and that the curriculums lack an overall proper consideration of cultural criteria. Each of the four categories of courses offers a good capacity to include cultural criteria as rendered in course descriptions. Revision of architectural education programs with a content analysis approach and developing new courses offers an opportunity to compensate for the shortcomings of the current educational system according to cultural contexts.
    Keywords: architectural education syllabi, culture, world, view, history, geography
  • Mohammad Ali Abadi Pages 161-182
    On one side, “the divine wisdom and knowledge-centric character of the celestial human soul and human self, and the never-satisfying natural urge of humans for truth-finding and scholarly dynamism” is an obvious truth, and prideful, to all thinkers. This truth bears nothing but “a kind of dynamic, scholarly life”, a type of lifestyle that can be achieved only in a dynamic context of ideas and knowledge. On the other side, we are aware of the fact that living cities around the world are much diverse in countless aspects, e.g., in knowledge-centric cultures, moral manners of life, and the level of strength of educational environments (even in different parts of a city). That is why the aforementioned “ideological dynamism” as the requisite for human prosperity would only result in “an essential freedom in the thoughtful, and of course, temporary selection of one’s dwelling, city, or living environment”. The goal of this paper is to analyze “permanent dwelling conditions or sedentism” in Qur’anic literature and Imam Ali’s (pbuh) sayings. In conclusion, the important finding of this research was that what most professionals regard as the “reason for the emergence of human civilization and scientific and cultural activities of past and present societies” [(namely, sedentary settlement)] is in fact “the true cause of all wars, bloodsheds, and violations around the world”. Furthermore, it is “the root of all scientific and technological decline in Muslim societies,” for the “permanent settlement of righteous thinkers and scholars.” This paper is a specialized research on the Holy Qur’an and evidentiary sayings of the Shi‘ite knowledge-centric Imams. The intertextual method was used in the interpretation of the Holy Qur’an, in addition to an analytic description of the sublime Qur’anic sayings.
    Keywords: scholarly life, wisdom, knowledge, centric human self, preferable cities around the world, permanent, temporary dwelling
  • Nahideh Rezaei, Rahmat Mohammadzadeh, Ali Omrani Pour Pages 183-206
    During the past years, many educational centers have been created in our country without regard for the needs of users and learners in the built/open spaces. Due to the growing trend of students enrolling and warm weather conditions in Kashan which has negative impacts on the level of interaction, this study aims to evaluate social quality in the University of Kashan in terms of criteria such as sociability, walkability, flexibility, vitality, legibility, safety, and sensory richness. The evaluation criteria were drawn from the views of urbanists, which were then tested through questionnaires and field data and rated by the Likert scale. Finally, they were assigned weights using the Analytic Hierarchy Process (AHP) method. The outcome of the evaluation shows intermediate values for all criteria in the university campus. Sociability, walkability, flexibility, vitality, legibility and safety criteria rates fall in the medium range, while sensory richness rate falls in the poor range. For instance, some major weaknesses seen under sociability are low-quality furniture and inappropriate combinations of land use; under walkability, inappropriate furniture and paving; under flexibility, incompatible interior and exterior activities and poor-quality spaces in hangouts; under vitality, poor quality of green and public spaces and inefficient transport system; under legibility, insufficient installed signage; under safety, nighttime problems and interfering vehicular and pedestrian routes; and finally, low quality under sensory richness. However, some factors such as safety at daytime, campus lighting system and quantity of green spaces are accounted as strengths in the campus. Public spaces, largely ignored in the Development Plan of the University, are in need of flexible designs. So, in addition to paying particular attention to measures with low values, emphasis should be made on improving places that have the potential of becoming successful public spaces, on re-organization of circulation routes, on re-design of bicycle paths, and etc.
    Keywords: campus routes, social quality, open, semi, open paths, University of Kashan
  • Ahmad Ali Namdarian, Mostafa Behzadfar, Somayyeh Khani Pages 207-228
    Natural factors are among essential dimensions that shape a city and guide its development. Mountains, rivers, coastlines and valleys are among these factors. Water supply, among others, has an important role in the life and flourishing of a city. In every settlement, the solution to this is considered a part of its urban culture. The Zayandeh-Rud River has been a significant element which has guided the urban development of Isfahan throughout different periods. However, the way of this impact has not yet been adequately investigated. The network of madis is considered one of the most important parts of the Zayandeh-Rud River, which has influenced the development of Isfahan. This network had affected the initial location of Isfahan; the direction of urban development; the structure of the historical core and the Bazaar route; the location of the Safavid governmental quarters; the location of new quarters particularly in the Safavid period; the irrigation of suburban gardens; the underground water levels used for residential purposes, and etc. At first, madis were used for irrigating agricultural lands. Later, however, they connected and formed the initial urban core of Isfahan. Specifically, the madi of Fadin functioned as infrastructure in the development of the spatial organization of Isfahan. The research employs the content analysis method and interpretive-historical approach. Information is analyzed through documentary and library research. Studies demonstrate that following a booming population growth in the Safavid period, new madis were built according to the new urban structure. The network of madis has had great influence on the design of the Safavid governmental quarters, as well as on other urban quarters and key facilities. Before the Safavid period, the urban development of Isfahan was mainly influenced by natural forces, specifically the Zayandeh-Rud River and its network of madis. However, during the Safavid period, there were plural forces which guided the urban development of Isfahan. Finally, a map of madis is re-drawn based on documentary and comparative studies of the historical maps of Isfahan showing the location of the main buildings and the relation of the spatial organization of pre-Safavid Isfahan with the network of madis.
    Keywords: Isfahan, network of madis, spatial organization, Fadin madi, Safavid dynasty