فهرست مطالب

مطالعات معماری ایران - سال پنجم شماره 9 (بهار و تابستان 1395)

نشریه مطالعات معماری ایران
سال پنجم شماره 9 (بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/07/05
  • تعداد عناوین: 11
|
  • مریم رضایی پور، هما ایرانی بهبهانی صفحات 7-23
    ناحیه فین، ییلاقی برای شهر کاشان محسوب می شود و به سبب نزدیکی به کوه و برخورداری از حضور چشمه تاریخی فین از وضعیت اقلیمی مناسب تری نسبت به شهر کاشان برخوردار است. این ناحیه دربردارنده باغ های پرشماری است. هم اکنون بقایای باغی قدیمی تر از باغ فین در پایین دست آن قرار دارد که باغ کهنه نامیده می شود. براساس پاره ای از مستندات تاریخی، باغ یادشده در زلزله ای که در اواخر حکومت شاه تهماسب رخ داده، آسیب دیده است. درنتیجه این تخریب، باغ شاهی جدیدی در جایی نزدیک تر به مظهر چشمه فین ساخته شده است. به دلیل انتقال باغ به مکان کنونی آن، به نظر می رسد بعد از این تاریخ باغ کهنه از اقبال کمتری بهره برده باشد؛ علاوه بر آن مستندات تاریخی در خصوص این باغ و محدوده مابین آن تا باغ فین، بسیار محدود هستند. این تحقیق که با روشی تفسیری تاریخی انجام گرفته، به دنبال آن است تا با استفاده از منابع تاریخی و مقایسه آن ها با عکس های هوایی دوره های گوناگون و انجام مطالعات میدانی، طرح باغ کهنه، نحوه اتصال دو باغ و محدوده پیرامونی باغ فین را بازیابی کند. نتایج تحقیق حکایت از آن دارد که باغ کهنه تا اوایل دوره پهلوی همچنان به حیات خود ادامه می داده است و پس از آن با عبور خیابان میان فین و کاشان، باغ کهنه به دو بخش تقسیم شده است. حد میان دو باغ کهنه و فین، پیش از احداث خیابان یادشده، خیابانی شاهی بوده است که احتمالا از بقایای دوره صفویه بوده است. در محدوده بلافصل باغ فین نیز باغ ها و محوطه هایی بوده اند که وجود خیابان فعلی خارج از باغ موازی با جبهه سردر خارج باغ را دست کم در جبهه سردرخانه باغ فین نفی می کنند.
    کلیدواژگان: باغ کهنه، خیابان، باغ فین، منطقه فین، کاشان
  • مسعود ناری قمی صفحات 25-45
    ابهام در سیر تحول کالبدی حسینیه ها در ادبیات تاریخ شناسانه معماری، انگیزه اصلی ورود به این پژوهش است. این نوشتار در جست وجوی روندهای کالبدی فرهنگی است که به ظهور پدیده منحصربه فرد شهری ایران دوران اسلامی، یعنی «حسینیه» به عنوان گونه ای از فضای شهری که برای آیین عزاداری کاربرد دارد (در مقابل عنوان عام تر تکیه) منجر شده است. این پژوهش، با رویکرد تفسیری تاریخی و تاریخ نگاری علی به همراه استدلال منطقی با تاکید بر «شکل شناسی» نمونه های موجود و با محور قرار دادن تحول تاریخی فرهنگی منجر به پیدایش این آیین ها، به بررسی نقش عوامل فرهنگی کالبدی موثر و فرضیه های جدید قابل طرح در این موضوع پرداخته و مواردی را همچون فاصله داشتن الزامات رفتاری آیین های خاص مکان با چارچوب فرهنگی کالبدی مسجد، نقش تکایای صوفیه و نیز هویت جویی اجتماعی، در عرصه محیط مصنوع، مطرح کرده و در کنار آن، فرضیه تاثیر عوامل دارای جنبه معمارانه بیشتر مانند داشته های معماری ایران در نقطه تحول، نمونه های الگووار حسینیه های متقدم و الزامات تکنیکی معماری سنتی ایران، به عنوان فرضیاتی برای بروز ویژگی های فیزیکی این قالب کالبدی شهر ایرانی، بیان نموده و به ارائه شواهد تاریخی درباره آن ها اقدام کرده است. پس از بررسی این فرضیه ها، به نظر می رسد که همه آن ها با قوت و ضعف، در نقاط مختلف، تاثیرگذار بوده باشند و توسعه سریع آیین های عزاداری و نیز همگانی و غیردولتی بودن بسیاری از تاسیسات مرتبط با آن، به الگوگیری های سریع از راه حل های کالبدی در دسترس منجر شده باشد که به تدریج در طول چهار قرن پالایش شده است.
    کلیدواژگان: تکیه، حسینیه، میدان، حسینیه، مدرسه، حسینیه، فضای باز محصور، الگوهای معماری، شهری، هویت جویی اجتماعی
  • مجتبی زرگرزاده دزفولی، سید کیانوش لاری بقال، نجمه سالاری نسب، مهناز بابایی مراد صفحات 47-65
    معماری هنری است که در اثر تکامل تجربیات استادان دوره های مختلف تاریخ همواره غنی تر شده است. آثار معماری بناها در شهرهای تاریخی ایران که متناسب با اوضاع اقلیمی، فرهنگی و بومی آن مناطق، صورت های متنوع و بدیعی را به خود گرفته اند، بهترین نوع این مدعا هستند. بافت قدیم دزفول نیز در این زمره قرار دارد. عنصر اصلی مصالح ساختمانی کالبد قدیمی این شهر آجر است. استفاده از آجر در این بافت منحصر به جداره ها و معابر در درون بافت نیست، بلکه همه اجزای سازه تا تزیینات بناهای بافت را در بر می گیرد. مهارت معماران و استادان سازنده بافت این شهر در خلق ترکیب های تزیینی بسیاری از اجزای آجر با ضخامت دوونیم سانتی متر تا چهار سانتی متر، بافت شهری منحصر به خود و با گونه های بسیار متنوعی از نقش های هندسی آجر (خوون چینی) را ایجاد نموده است. به بیانی دیگر خوون چینی نقوش تزیینی با آجر است که به صورت خفته و رفته و چلیپایی غالبا در ورودی و نماهای خانه های دزفول در بافت قدیم دیده می شود. تاکنون کتاب ها و مقالات بسیاری درباره تزئینات آجری یا ترکیب آن با سایر عناصر در شهرهای مختلف در معماری ایران ارائه شده است. لیکن سهم آجرکاری دزفول در این حوزه مطالعاتی بسیار ناچیز و در حد گزارش های بسیار کوتاه است. این پژوهش با هدف مستندسازی و معرفی گونه های نقوش آجری بافت دزفول با توجه به گستردگی کاربرد آن ها در داخل بناهای مسکونی، سردرها و گاهی در جداره معابر ارائه شده است. مستندسازی با استفاده از منابع و اسناد کتابخانه ای و همچنین مطالعات میدانی نگارندگان به روش توصیفی تحلیلی تکمیل گردیده است. در این تحقیق با استناد به 65 نقش تزیینی آجر با خوون چینی متمرکز، به گونه شناسی نقش های آجری براساس تعداد اجزای تکرارشده آن پرداخته شده است. شناسایی پرکارترین تزیین آجری به لحاظ تعداد اجزای تشکیل دهنده از نتایج آفرینش همه نقوش بر زمینه شطرنجی و مربع قناس با زاویه چرخش 45 درجه می باشند. همچنین وحدت و انسجام بین نقوش به نحوی است که تمام کتیبه یک کل واحد را تشکیل می دهد و تفکیک اجزای آن غیرممکن می گردد.
    کلیدواژگان: دزفول، آجر، بافت قدیم، نقوش هندسی، خوون چینی
  • نازنین شهیدی مارنانی صفحات 67-84
    در مطالعه آن دست از بناهای تاریخی ایران که بخش هایی از آن با همه آن از میان رفته است، نقش منابع مکتوب و تصاویر بسیار پررنگ می شود. ازآنجاکه در مطالعه این نوع بناها، کوچک ترین اطلاع افزون تری نیز می تواند مفید باشد، شناسایی و بررسی همه منابع موجود بسیار اهمیت دارد. یکی از انواع کمتردیده منابع تاریخ معماری که گاه ممکن است درباره گونه ای بناهای تاریخی یا یک بنای خاص اطلاعاتی به دست دهد، متون ادبی منظوم است. هدف از این مقاله، معرفی و بررسی قابلیت های یک نمونه از این متون است. منظومه گلزار سعادت اثر میرزامحسن تاثیر تبریزی (10601128ق)، در وصف باغ سعادت آباد اصفهان سروده شده، و جزو آثار منظوم اندک شماری است که به طور کلی به وصف معماری چند بنا می پردازد. به جرئت می توان گفت که برخی اطلاعات موجود در گلزار سعادت، در هیچ یک از منابع درجه اول و درجه دوم دیگر نیامده و از این نظر بی همتاست. همچنین، ازآنجاکه همه بناهای وصف شده در این منظومه از میان رفته، اهمیت اطلاعات آن دوچندان می شود. در این مقاله، ابتدا به معرفی مختصر باغ سعادت آباد و مثنوی گلزار سعادت می پردازیم، و سپس می کوشیم تا از طریق تحلیل محتوای این متن، و در موارد ممکن با تطبیق اطلاعات آن با دیگر منابع، تصویری از اجزای معماری باغ سعادت آباد به دست دهیم؛ و در نهایت، طرحی کلی از پلان این باغ ترسیم کنیم. متن گلزار سعادت نشان می دهد که در زمان شاه سلطان حسین بخش هایی به این باغ افزوده شده که تاکنون در هیچ منبع دیگری از آن نامی برده نشده است.
    کلیدواژگان: باغ سعادت آباد، مثنوی گلزار سعادت، معماری صفویه، کاخ آینه خانه، عمارت دولتخانه (هفت دست)
  • آیدا زارع مهذبیه، آزاده شاهچراغی، شاهین حیدری صفحات 85-100
    بخش عمده ای از فعالیت های زندگی هر انسان در فضاهای داخلی صورت می گیرد. طبق آمار در کشورهای غربی حدود 90درصد از زمان زندگی در محیط های داخلی سپری می شود؛ ازاین رو در سال های اخیر توجه به کیفیت محیطی داخلی، از سوی سازمان ها و انجمن های معماری کشورهای مذکور با جدیت دنبال می شود و ازآنجاکه کیفیت فضاهای داخل به طور مستقیم در سلامت ساکنان اثر می گذارد، توجه به این مفهوم در ابعاد مختلف آن مانند کیفیت هوای داخل، آسایش حرارتی و همچنین آسایش بصری و صوتی، امری بسیار حائز اهمیت است و مطالعه دقیق آن در ایران باید ضروری تلقی شود. آسایش حرارتی فضاهای داخلی یکی از مهم ترین نکات این مفهوم است که در بحث حاضر توجه بیشتری به آن خواهیم داشت. بررسی این عامل در دو نمونه از خانه های دوره قاجار در شیراز با استفاده از برداشت های میدانی و تطبیق آن با شبیه سازی نرم افزاری صورت پذیرفته است. اطلاعات گردآوری شده در دو مرحله تحلیل شده اند. در مرحله اول رفتار حرارتی هریک از فضاها با استاندارد جهانی اشری مقایسه شده و سپس رابطه بین ویژگی های معماری و نتایج عملکرد حرارتی اتاق ها مورد بررسی قرار گرفته است؛ با این هدف که اگر نشانی از توجه به آسایش حرارتی در این مکان ها بود، عوامل آن چیست و چگونه می توان این عوامل را در طراحی خانه های امروزی احیا کرد و با صرف کمترین انرژی به حدود آسایش در فصول گرم و سرد رسید. نتایج مطالعات نشان می دهند که اتاق های این خانه ها به لحاظ تامین آسایش حرارتی عملکرد مناسبی داشته و به یقین در زمان گذشته، این عملکرد بهتر بوده است؛ برای مثال اتاق شاه نشین در حدود هشت ماه از سال در محدوده آسایش قرار دارد.
    کلیدواژگان: کیفیت محیطی، فضاهای داخلی، خانه های قاجار، شهر شیراز، آسایش حرارتی، محدوده آسایش
  • محمد ابراهیم زارعی، سید فضل الله میردهقان اشکذری، محمدحسن خادم زاده صفحات 101-122
    دوره آل مظفر یکی از دوره های شکوه و رونق در منطقه یزد است که به مدت نیم قرن، آرامش نسبی را برای این منطقه فراهم کرد؛ در سایه این آرامش، ساخت وساز بناها با کاربری های مختلف ازجمله مسکونی رونق گرفت. خانه های ساخته شده با استفاده از آرایه ها و تکنیک های مختلفی تزیین شده اند که با توجه به گستردگی و عدم شناخت آن ها تاکنون در هیچ پژوهشی، به اهمیت و جایگاهشان در معماری دوره آل مظفر پرداخته نشده است. با توجه به ضرورت یادشده، پژوهش حاضر با رویکرد تاریخی توصیفی تحلیلی، به تبیین جایگاه گونه های تزیینی پرداخته است. این پژوهش در دو شیوه انجام گرفته است: در شیوه اول به گردآوری اطلاعات تاریخی لازم از متون و در شیوه دوم، به جمع آوری داده ها و مستندسازی آن ها از طریق بررسی های میدانی پرداخته شده و براساس داده های گردآوری شده، تجزیه و تحلیل نهایی صورت گرفته است. نتایج پژوهش نشان می دهد در خانه های این دوره از گونه ها و تکنیک های مختلفی ازجمله تکنیک گل بری، تنگ بری، آرایه های گچی، استفاده از چفد کلیل تزیینی، نقاشی دیواری و غیره استفاده شده است. همچنین متون به تزیین به وسیله جام های آبگینه الوان و کتیبه نگاری اشاره کرده اند که آثاری از آن ها برجای نمانده است. اجرای برخی از این گونه ها بسیار ساده و ابتدایی بوده و با ابزارآلات معمولی قابل اجرا بودند که در اکثر مناطق مورد بررسی مشاهده می شوند؛ اما برخی از گونه ها از ظرافت خاصی برخوردارند و همین امر سبب شده در نمونه های انگشت شمار از این گونه ها استفاده شود به طوری که می توانند به نوعی بیا ن کننده اهمیت این شهرها و روستاها باشند. همچنین تزیینات گل بری جایگاه ویژه ای در خانه های این دوره دارند. این تزیینات از لحاظ تکنیک های اجرا منحصربه فرد بوده و توانسته اند شیوه ای شاخص در این دوره ثبت کنند و به عنوان معیاری برای سنجش میزان اهمیت فضاها در نظر گرفته شوند. همچنین استفاده از گونه های تزیینی مختلف، می توانند به عنوان شاخصه ای برای بازشناسی خانه های این دوره قلمداد شوند.
    کلیدواژگان: خانه های دوره آل مظفر، منطقه یزد، شیوه های تزیینی، تزیینات گل بری
  • بابک عالمی، شهرام پوردیهیمی، سعید مشایخ فریدنی صفحات 123-140
    شکل گیری فرم در معماری، حاصل عوامل مختلف عملکردی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، اقلیمی و محیطی و همچنین شرایط ساخت و ایستایی است. ایستایی در این میان، نقش اساسی در شکل گیری فرم و پایداری در مقابل عوامل محیطی دارد، زیرا نقش ایستایی متضمن پایداری کل ساختار فرم معماری است؛ بنابراین، جایگاه سازه و اهمیت آن در طراحی و نقشی که در شکل دادن به فرم دارد، موضوعی است که به سبب اهمیت آن باید مورد مطالعه قرار گیرد.از سوی دیگر، آگاهی از چگونگی پیدایش و به وجود آمدن دانش سازه، رابطه این دانش با معماری را در طول تاریخ روشن می سازد. اگرچه فرم به منزله تجلی معماری در نظر گرفته می شود، شکل گیری فرم به سازه وابسته و پیوسته است؛ بنابراین، سازه و مفاهیم و شیوه عمل آن، نقش اصلی را در پدید آوردن فرم ایفا می کنند. ابتدایی ترین تعریف سازه، آگاهی از نظام پخشایش بارها، همچنین توجه به شیوه عمل نیروها و روش های انتقال آن ها به زمین است؛ بنابراین می توان پرسید که آیا نیروها بر شکل گیری فرم تاثیر دارند؟ در این مقاله، از میان وجوه گوناگون فرم، وجه سازه ای آن مورد تامل قرار می گیرد. در این بین، نیرو به عنوان سیستم عامل و تاثیرگذار بر هر دو وجه معماری و سازه ای فرم مطرح است. به همین دلیل این مقاله، ضمن توجه به جایگاه و نقش سازه در معماری، به بررسی رابطه سازه و نیروها با فرم می پردازد. روش تحقیق مقاله، توصیفی و تحلیلی است و مقاله می کوشد با استفاده از منابع موجود و به روش استدلالی، نگاهی نو به ارتباط سازه و معماری به منظور افزایش درک سازه ای مهندس معمار فراهم آورد. بدین منظور ضمن جست وجوی ریشه های دانش سازه در تاریخ ساختمان و در پیوند با معماری، سعی می شود تا مفاهیم کنونی این دانش در قالبی مشترک با معماری تعریف شود؛ بنابراین ضمن تحلیل فرم های طبیعی، جریانات نیرویی در مصالح و فرم های مصنوع بررسی می شود که حاصل آن رسیدن به فرایند منطقی و ایده آل طراحی فرم در بستر معماری با توجه به مفاهیم پیچیده سازه ای است.
    کلیدواژگان: فرم معماری، مقاومت مصالح، فرم های طبیعی، جریان نیرو، شکل گیری فرم، خمش
  • محمدرضا بمانیان، متین جلوانی، سمیرا ارجمندی صفحات 141-157
    مساجد در طول تاریخ از شاخص ترین نمونه های معماری اسلامی بوده اند؛ آن ها نشانه هایی شهری هستند که به عنوان مفصل، نقشی اساسی در ارتباطات میان عناصر شهری بازی می کنند. نگاه به اجزای تشکیل دهنده و فضاسازی مساجد و بررسی عوامل شکل گیری ساختاری، جایگاه هر فضا و نقشی که در ارتباط با دیگر فضاها دارد، رهیافتی برای دستیابی به تاثیر حکمت معماری اسلامی در شکل دهی شاکله بنای مساجد فراهم خواهد آورد. از این جهت در نوشتار پیش رو، به ترکیب فرمی و شکلی فضاهای مساجد در مکتب اصفهان و نیز چگونگی پیکربندی فضایی در عرصه بندی ساختار مساجد پرداخته می شود. در این پژوهش، فرض بر این بوده که پیکربندی فضایی بنای یک مسجد با توجه به مختصات قرارگیری هر فضا در ارتباط با دیگر فضاها، با عوامل شکل گیری ساختاری، جایگاه و نقش هر عنصر، برآمده از حکمت اسلامی دارای ارتباطی معنادار است. این تحقیق از نمونه پژوهش با شیوه تحقیق ترکیبی شامل روش های توصیفی، تحلیلی و سرانجام نتیجه گیری منطقی است. بدین ترتیب موضوع پژوهش با استفاده از مشاهده و برداشت میدانی، مطالعات کتابخانه ای، شبیه سازی به وسیله نرم افزار تخصصی چیدمان فضا و مقایسه تطبیقی، مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد میزان نفوذپذیری، پیکربندی فضایی و همچنین قرارگیری هر فضا در عمق بنای مساجد، ارتباط مستقیمی با مولفه های شناخته شده حکمت در معماری اسلامی ازجمله نحوه انتظام فضاها دارد؛ با توجه به نقد زمینه اثبات گرایی شبیه سازی چیدمان فضا سعی بر آن بوده تا با بهره گیری از مولفه های ساختاری حکمت در معماری اسلامی، در این زمینه رفع و رجوع لازم صورت گرفته باشد. در تحلیل نقشه های در دست، فضا، امور کیفی، مولفه ها و پیکربندی فضایی با مدل سازی رایانه ای همراه شده تا تحلیل های کیفی از مدل سازی های کمی صورت گرفته باشد. نتایج به دست آمده نشان از تاثیر مستقیم و نقش تعیین کننده حکمت اسلامی در جایگاه تک تک فضاهای مساجد مکتب اصفهان و تعیین ارتباط هر فضا با فضاهای دیگر و همچنین با کلیت بنای مساجد دارد.
    کلیدواژگان: پیکربندی فضایی، چیدمان فضا، حکمت در معماری اسلامی، مساجد مکتب اصفهان
  • حسین کلانتری خلیل آباد، سعیده سلطان محمدلو، نازی سلطان محمدلو صفحات 159-174
    کیفیت زندگی به عنوان مفهومی پیچیده در ارتباط با علوم مختلف، بسته به حوزه علمی مورد بحث، معانی متعددی دارد. امروزه کاربرد پیاده راه ها به ویژه در حفاظت از بافت های کهن شهری، جایگاه خود را در مباحث شهرسازی یافته و به عنوان ابزاری مفید در جهت حفظ فضاهای بافت شهری کهن و آشتی آن با فضاهای مدرن شهری و ساکنان آن استفاده می شود. فضایی که فرد در آن آزادانه بدون خطر تصادف با وسایل نقلیه حرکت می کند، مخصوص پیادگان است و برای ایجاد پیاده روی آسان، ضمن حفظ بافت تاریخی شهری خلق شده اند. توجه به عابران پیاده به عنوان عامل حیات بخش فضاهای شهری در طراحی این فضاها و مانعی بر متروک شدنشان ویژگی مشترک پیاده راه ها است. نمونه موردی مقاله، پیاده راه تربیت تبریز است که با روش توصیفی موردی تحت بررسی قرار گرفته است. ابتدا با استفاده از روش های کتابخانه ای اطلاعات جمع آوری شده، سپس از طریق روش میدانی، با مصاحبه و پرسشنامه، نظر عابران پرسیده شده است. در مرحله میدانی، جامعه آماری با استفاده از نرم افزار G Power با احتمال عدم برگشت پذیری برآورد شده است. شاخص های کیفیت زندگی مورد بررسی پرسشنامه شامل دیدگاه نظریه پردازان شهرسازی است که در مرحله کتابخانه ای بررسی شده و در دسته بندی های جزئی عناصری چون سرزندگی شهری، حفط هویت شهری، حفظ امنیت و... را در بر می گیرد. در نتایج، شاخص ها در دو دسته کیفیت کالبدی و اجتماعی جمع بندی شدند که نشانگر بهبود کیفیت زندگی اجتماعی در تربیت پس از اجرای این فناوری نوین است. نتایج حاصل از کیفیت های کالبدی هرچند نشان دهنده اثرات سازنده بر کیفیت زندگی از نظر کالبدی پس از کاربرد پیاده راه است، ضعف هایی نیز در برخی از شاخص ها دیده می شود. در پایان با توجه به کیفیت زندگی حاصل شده در این نمونه، راه حل هایی در بستر کیفیت های کالبدی برای این پیاده راه پیشنهاد شده است تا با افزایش کیفیت زندگی در این بافت، ضمن حفظ ماندگاری حیات بافت، بتوان آن را به عنوان الگویی زنده در بافت های مشابه مطرح ساخت.
    کلیدواژگان: پیاده راه، کیفیت زندگی شهری، بافت تاریخی، خیابان تربیت تبریز
  • مرتضی هادی جابری مقدم، سید حسین میرزاده صفحات 175-191
    مسائل و مباحث مختلف و مهم ناشی از رویکردهای متفاوت به دوگانه نظر و عمل، و به تعبیری دیگر دانشگاه و حرفه بخش قابل توجهی از ادبیات شهرسازی دو دهه اخیر را به خود اختصاص داده است. میزان ارتباط میان آموزش های دانشگاهی و توانایی های لازم در عرصه های حرفه ای یکی از مقولات مطرح در این میان است. اینکه به چه میزان عناوین مباحث مطرح در یک طرح درس می تواند دانش و مهارت موردنیاز حرفه مندان را در عرصه تجربه عملی پوشش دهد، پرسشی است که در پژوهش حاضر و برای درس نظری «بافت فرسوده و تاریخی» در مقطع کارشناسی مدنظر قرار گرفته است. مطالعه حاضر نشان می دهد ارتباط منسجم و موثری میان آموخته های دانشجویان در این درس و عرصه بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده در کشور وجود ندارد. طرح درس «بافت فرسوده و تاریخی» با لحاظ دانش و مهارت موردنیاز در عرصه عمل، می تواند نویدبخش پرورش متخصصانی توانمند جهت مداخله در بافت های ناکارآمد شهری کشور باشد. شایان ذکر است در مرحله اول پژوهش، برای بررسی ادبیات نظری موضوع از روش مطالعه اسنادی و تحلیل محتوا بهره گرفته شد. در مرحله دوم نیز، برای شناخت وضعیت حال حاضر آموزش درس «بافت فرسوده و تاریخی» در دانشگاه های کشور و ارزیابی تاثیرگذاری آن بر نحوه عملکرد شهرسازان در دفاتر خدمات نوسازی، روش پرسشنامه مدنظر قرار گرفت.
    کلیدواژگان: طرح درس، بافت فرسوده و تاریخی، مهارت های عملی، تربیت دانشجویان دوره کارشناسی، ارتباط منسجم
  • محمد نقی زاده صفحات 193-196
    امروزه به روش های گوناگون از شهر اسلامی سخن به میان می آید، بدون آنکه ویژگی های آن خیلی واضح و روشن باشد. در واقع، عموما درباره ماهیت شهر اسلامی و به ویژه مبانی اسلامی آن و جایگاه آن در آموزه های دینی تفاهمی وجود ندارد. نظریه حاضر بر آن است تا اصلی ترین ویژگی های شهر آرمانی اسلام را که بتواند مرجعی برای تجلی کالبدی بخشیدن به آن در این دنیا باشد، با استناد به کلام الهی تبیین نماید.
|
  • Maryam Rezaeipour, Homa Irani Behbahian Pages 7-23
    As countryside of Kashan, Fin region has always been benefitting from more favorable climate owing to its proximity to Dandaneh Mt. as well as Fin spring. Therefore, so many historical gardens have been built there among which is the famous Fin garden, which is, currently the outstanding historical monument of this area. However, there are still remaining ruins of an older garden called Bagh-i-Kohneh southward. According to historical documents, the older garden had been damaged in an earthquake in late Shah Tahmasb Safavid time and as a result, a new royal garden was built again in a location closer to Fin spring outlet. Since then, the remnants of Bagh-i-Kohneh, probably received less attention since very limited historical documents have referred to it and the rural fabric between the two was rarely mentioned. The current research attempted to investigate the architectural and landscaping layout of Bagh-i-Kohneh. It also examined the spatial relation between the two gardens and the surrounding area of Fin garden based on historical documents, aerial photos and field studies analyzing reliable evidences. The results revealed that Bagh-i-Konneh had been standing until the beginning years of Pahlavi Dynasty. However, after constructing Fin-Kashan Road (Amir-Kabir Rd), the garden was divided up into two separate parts due to the road crossing. The area between Bagh-i-Kohneh and Fin Garden before the road passage was a royal Avenue (Khiaban) most likely dating back to Safavid era. In the immediate surroundings of Fin Garden, there are traces of other historical gardens and sites that corroborates to the fact that the present street in front of the garden’s entrance belongs to a later period.
    Keywords: Bagh, i, Kohneh, Khiaban, Fin Garden, Fin Region, Kashan
  • Masoud Nari Ghomi Pages 25-45
    As a unique Architectural and urban feature in historical Persian cities after Islam, which is yet socially alive, Hosseinieh’s morphology is not adequately investigated. This is especially important since Hosseinieh’s spatial territory as a ritual space is a way beyond its physical structure and acts as an essential urban space. Considering various architectural forms and types in Hosseiniehs, the physical and spatial configuration and composition seems to be the result of complex multiplicity of factors. This research aims to propose a new hypothesis for Hosseinieh architectural and urban development based on historical analysis as well as interpretative study of Hosseinieh forms. The study concentrates on social contexts as well as environmental circumstances and typological analysis of primary forms of Hosseinieh. An important argument is how Hosseinieh embraces certain new types of religious rituals and congregations compared with the unique functions of mosque in a synergetic manner. Another important finding is that while Sufism had a powerful effect on the new ritual from political point of view, its physical architectural authority has not such an impact on Hosseinieh. In fact, Sufism could not receive such a popularity to make its architecture acknowledged throughout Iran. In contrast, it was both the result of ethnic taste and a bottom-up as well as prevalent governmental models of public ceremonial spaces in Isfahan were seminal in the architectural and urban formation of Hosseinieh. Since four centuries ago, other peripheral spatial additions and technical requirements as well as evolution of social behavior setting modified its architecture.
    Keywords: Hosseinieh, morphology, socio, urban context, formal development
  • Mojtaba Zargarzadeh Dezfulli, Seyed Kianoosh Larry Baghal, Najme Salari Nasab, Mahnaz Babaeimorad Pages 47-65
    Architecture is an art, which has always been enriched by the cumulative experiences of people in different ages. The historical and traditional urban fabric after a long passage of time some has possessed a balance that in the best way responds to the climatic and cultural circumstances. The rich urban fabric of Dezful City is no exemption and its Brick Architecture is an outstanding feature of its harmonious urban form. The practice of brick in Iranian Architecture has been the topic of many books, articles, however the share of Dezful’s unique brick architecture has been very limited. This study aims to document and examine brickwork typologies in Dezful urban fabric applied in residential buildings, facades and occasionally wall linings of passages. This documentation has been accomplished using descriptive-analytical method compared with written resources and library documents and field studies. In this study, based upon evidences from 65 decorative inscriptions of ‘Khovon’ brickwork technique, attempted to categorize their typologies with respect to the geometry and configurations of recurrent patterns. identification of these complex brickwork decorations with respect to the number of their components, are among the outcomes of surveying and drawing all observed inscriptions on checkered and angular squares of 45 degrees rotations. In addition, the unity and coherence of these brick patterns form a unique type of brick cornice that is very difficult to take them apart both structurally and perceptually.
    Keywords: Dezful, brick, urban fabric, geometric patterns, Khovon brickwork
  • Nazanin Shahidi Marnani Pages 67-84
    In the study of those historic monuments that are more or less ruined, the reflections and images in written historical manuscripts are of utmost importance. In these cases, any succinct references can be valuable and informative regarding to the historical status and architectural configuration and formal composition of these monuments. One of the less studied resources for architectural history, are poetic collections and anecdotes. This article attempts to investigate architectural descriptions and connotations of a specific historical garden as reflected in a poetry collection. Golzār-e Sa’adat, by Mirza Mohsen Ta’sir Tabrizi, describes the Sa’adat- ābad garden in Safavid era Isfahan. It is one of rare instances of poetry that is completely dedicated to unique architectural portrayal of few renowned buildings. Today, nothing has remained from Sa’adat- ābad garden and thus such information has priceless value in sense of historical architectural monography. This study will explain how Sa’adat- ābad garden is rendered in Golzār-e Sa’adat, and attempts to represent its spatial configuration as described in the related poems. Finally, it will draw a schematic plan of the garden, based on the information derived from the poem. Golzār-e Sa’adat reveals that during the Shah Sultan Hussein’s kingdom, some additional spaces had been added to the garden, which is not yet mentioned in any other historical resources.
    Keywords: Saadat, abad Garden, Golzar, e Saadat, Safavid architecture, Safavid Isfahan, Ayneh, Khaneh Palace, Dowlat, khaneh palace (Haft, Dast), Mirza Mohsen Tasir
  • Aida Zare Mohazabie, Azade Shahcheraghi, Heydari Shahin Pages 85-100
    The U.S. Environmental Protection Agency (EPA) and the U. S. Consumer Product Safety Commission (1995) stated that people spend about 90 percent of their time indoors and various aspects of indoor environment affect the occupant`s well-being and performance. This resulted in the development of various standards to improve indoor environmental quality (IEQ) in recent years. Iranian spend Approximately 75 percent of their life indoors and as IEQ directly affects occupant`s health, it is requires special attention. IEQ is comprised of many intricate factors including: daylighting, thermal comfort, IAQ (Indoor Air Quality), acoustics, etc. These factors make the study of IEQ a lot more complex, and during the review of literature of this article, it was found that most studies concentrated on merely one aspect of IEQ or the other. Hence, this research seeks to focus on indoor thermal comfort through a cumulative index. Some residences built during Qajar dynasty in Shiraz were selected as case studies and their thermal conditions were evaluated based upon the measurement of major climatic parameters in six separate rooms, on two different days: first of September 2014 and 21 of Jun 2015. Then by the Design Builder software utilized to assess the PMV, the rooms were modelled during the year and the results of the data’s were analyzed in two steps. First, annual PMV data were compared with the ASHRAE standard 55 and then, architectural elements of the rooms were studied to find out the relation between these elements and thermal conditions. The findings of this study indicates that most of the rooms of these old residences such as Shahneshin (The main Sitting chamber) are in acceptable range, while the value of thermal comfort index (ASHRAE) are in comfortable range from October to May. In conclusion, the outcome of this study contributes to suggest design guidelines for energy efficiency for residential buildings in Shiraz.
    Keywords: Indoor Environmental Quality (IEQ), Indoor spaces, Qajar houses, Shiraz city, Thermal comfort, Comfort zoon
  • Mohammad Ibrahim Zarei, Sayed Fazlollah Mirdehghan, Mohammad Hasan Khademzadeh Pages 101-122
    The Muzaffarid is one of the most important historical periods, which brought glory and prosperity for Yazd as well as providing peace and stability in the region for half a century. Construction of various structures and residential buildings flourished during this period, which their structural decorations and architectural ornamentations styles and techniques were diverse and demanding. However, not much research has been conducted in this respect and thus the present study aims investigate and elucidate the place of architectural decoration styles of this period through a historical and descriptive approach. The research was conducted via two steps; first, the historical data were collected from related historical documents and manuscripts; and second, the data and their documentation were provided via field studies based on the previously collected data for the final analysis. The present study seeks to address the following research questions that what are the commonly applied decorative styles in the houses of Muzaffarid period. Then what are the properties and dimensions of these decorative styles in the houses found in both urban and rural fabric in the region. Finally, what is the place and state of these decorative styles in residential architectural of Muzaffarid period. Based on the results several styles of decorations such as mud decorations, ‘TONGBORI’, stucco works as well as decorative corbel vaults, murals etc. are applied in the surveyed residences. Construction of some of these decorative styles was quite simple and primary by ordinary construction tools that are still visible in some houses. However, there are other complex decorations, which have demanded a certain delicacy and elegance in the few instances manifesting the social status of the owner or the importance of that village or the town. The mud work decorations with their unique implementation techniques were the most commonly used decorative element in the houses of this region during this period, which can be used as an indicator for evaluating the significance of the structure.
    Keywords: Muzaffarid Houses, Yazd region, Decorative Styles, Mud Decoration
  • Babak Alemi, Shahram Pourdeihimi, Saeed Mashayekh Faridani Pages 123-140
    The architectural form is affected by numerous factors including functional, economic, socio-cultural, climatic as well as structural requirements and stability. Among these factors, structure receives considerable attention as it has a critical role in generating form and its stability. Stability has always been an essential property of architectural forms, thus it is crucial to study structural formation and its overall effect on the architectural form in design. The History of structural science clearly confirms the reciprocal relationship between structural and architectural forms. The most basic definition of structure is to understand the distribution of loads as well as considering the interaction of forces and the way they are distributed and carried to the ground. Therefore, the question is how and in what way, forces affect the formation of architectural forms. In the present study, structural property of form is investigated thoroughly. In this regard, system of forces seems to act as an operating system influencing both structural and architectural aspects of form. Accordingly, while considering the role of structure in architecture, the relationship between structure and forces should also be taken into account. The research method of this article is descriptive and analytical, in order to provide a new vision of reasonable relationship between structure and architecture. Consequently, natural and artificial forms and the flow of forces are considered and a logical process to the design of form in architectural language is provided.
    Keywords: Architectural form, strength of the materials, natural forms, force flow, formation of form, bending
  • Mohammad Reza Bemanian, Matin Jelvani, Samira Arjmandi Pages 141-157
    Mosques in the history of Islamic civilization are prominent and integral components of Islamic architecture and focal points in Muslim cities. The same is true about Iran that renders them as significant urban landmarks and important spatial linkage elements of the city. In order to find out the significance of Islamic philosophy in Architecture and urban planning, it suffices to look at the constructional elements of Mosque and its spatial configuration and formal composition. In this study, the formal composition and shape grammar of mosque spaces in Isfahan are scrutinized. The main hypothesis of this study is the meaningful correlation of spatial logic and Islamic philosophy in these mosques. The research benefits from combined research strategy from field studies to computer simulation and space syntax for comparative analysis. The findings confirm the fact that spatial permeability, configuration and placement and the spatial depth of mosques have a direct relationship with the concepts Islamic thought and philosophy. The space syntax analysis were juxtaposed with the spatial quality data and ultimately compared with the Islamic philosophy doctrines in order to provide multi-level meanings of spatial configuration in the selected case studies. Spatial hierarchy and the change and continuity in spatial qualities found to have a strong association with the transcendental Islamic thought and philosophy.
    Keywords: Spatial Configuration, Space Syntax, Islamic spirituality, philosophy, Isfahan Madrassah, Mosques
  • Hossein Kalantari Khalilabad, Saeideh Soltan, Mohamadloo, Nazi Soltan, Mohamadloo Pages 159-174
    Quality of life is an Interdisciplinary and complex concept that have numerous definitions based on the discipline context. Urban walkability and pedestrian pathways are proven to be integral aspects of urban life nonetheless means for preserving historical urban fabric by more humane usage of urban space. Urban walkability affords to fill the gap between modern and traditional cities by reconciling old and new movement and transit patterns. When it comes to historic urban fabric conservation, creating urban pedestrians spaces promotes longer people presence while reducing motor vehicles dependent transportation. This study through a descriptive- analytic case study method together with field study, pedestrians’ questionnaires investigates whether or not Tarbiyat urban promenade in the central historical fabric of Tabriz city affects urban space quality as well as walkability. A G Power software for sampling with not reversible probability together with 250 questionnaires is reviewed. The Analysis of physical aspects of pedestrian pathway shows both positive and negative impacts on quality of pedestrian's life. The study confirms that Tarbiyat promenade is one of successful experiences respecting social satisfaction and the quality of the urban environment. Different aspects of spatial quality including accessibility, aesthetics, urban landscape, pavement, furniture, urban characteristics, human scale, light and user behavioral qualities found to be major indicators for pedestrians’ satisfaction. However, high human density and limited access to vehicles space and few other factors worked against spatial satisfaction. By balancing the positive and negative indicators one may propose a pattern for successful pedestrian promenade pathways for Iranian cities particularly within historical urban fabrics.
    Keywords: pedestrian pathway, quality of life, historical urban fabric, Tarbiyat promenade pathway
  • Morteza Hadi Jaberi Moghaddam, Seyyed Hossein Mirzadeh Pages 175-191
    The duality and severance between knowledge and action, academy and profession has been a serious issue in contemporary urban planning literature. Considerable discussions and relevant questions have been posed from different perspectives in this academic realm. Coherent and significant possible linkage between the university course of “Urban regeneration for vulnerable historical urban fabric” and its relevant professional practices has been surveyed and examined in this study. The survey reveals that there is no noticeable evidence, supporting an effective influence of teaching this course in undergraduate pedagogy at Iranian universities on the technical abilities and skills of graduated students, working as experts in the field. “Urban regeneration for vulnerable historical urban fabric” as a theoretical course introduces urban areas that are deprived, dilapidated and susceptible in historical areas as well as possible ways of positive intervention. As a result of this study, the gap between academy and profession is identified and can be filled by including necessary practical skills and operational competence in a revised curriculum.
    Keywords: course planning, urban regeneration for vulnerable historical urban fabric, practical skills, undergraduate pedagogy, coherent relation