فهرست مطالب

مطالعات معماری ایران - سال ششم شماره 11 (بهار و تابستان 1396)

نشریه مطالعات معماری ایران
سال ششم شماره 11 (بهار و تابستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/06/19
  • تعداد عناوین: 10
|
  • صادق پرتانی، وحید حیدری صفحات 5-21
    محوطه باستانی چغازنبیل به عنوان اولین میراث جهانی ثبت شده در ایران، دربرگیرنده سه محوطه هم مرکز اصلی با مرزهای حصار مرکزی، حصار میانی و حصار بیرونی است که بناهای شاخص مانند زیگورات، مجموعه کاخ ها و آرامگاه ها و تاسیسات شهری را در خود جای داده است. یکی از مهم ترین سازه های این محوطه، سازه آبی حصار سوم می باشد که مشاهدات و مطالعات ژئوفیزیک این پژوهش، دو آنومالی مدفون دیگر را نیز با مصالح مشابه در نقاط دیگری از حصار سوم شناسایی کرده است. رومن گیرشمن (18951979) باستان شناس و حفار مجموعه، اعتقاد داشت که آب انتقال یافته از رودخانه کرخه در محل سازه آبی تصفیه شده و مورد استفاده ساکنان شهر قرار می گرفته است؛ لیکن مرتفع بودن محوطه باستانی نسبت به نقاط اطراف و عدم حضور شواهدی مبنی بر کانال انتقال آب از کرخه به سمت حصار سوم در نقطه سازه آبی، سوال اصلی این پژوهش را مبنی بر نوع و مکانیسم عملکرد سازه آبی مورد مطالعه ایجاد می کند. دیدگاه عملکرد دفعی سازه آبی موجود با عنایت به نتایج بررسی های اخیر نیز به عنوان یکی از فرضیه های اصلی از دیدگاه مهندسی آب در این پژوهش، مورد مطالعه دقیق قرار می گیرد. این پژوهش با مطالعات میدانی زمین شناسی زهکش های طبیعی و بررسی وضعیت تخلیه رواناب و زهاب شهری، مطالعات بیولوژیکی و محیط زیستی آغاز شد. مطالعات دقیق ژئوفیزیک حصار سوم برای شناسایی احتمال وجود سازه های مشابه و اسکن لیزر سازه آبی موجود برای تشخیص هندسه دقیق مجاری داخلی سازه انجام شد. با توجه به میزان توان تولید هیدرولوژیکی رواناب در زیرحوزه های منتهی به سازه های آبی موجود و تطبیق آن با ظرفیت گذردهی هیدرولیکی، وضعیت توپوگرافی و زمین شناسی و همچنین پلان قرارگیری سایر آنومالی های سازه آبی در قسمت های دیگر حصار سوم، می توان عملکرد زهکشی رواناب و زهاب شهری زیرحوزه های محوطه را از دیدگاه مهندسی آب و هیدرولیک، تایید و تصدیق نمود.
    کلیدواژگان: چغازنبیل، رواناب، سازه آبی، عملکرد، زهکشی، آب انبار، دفع آب
  • علی محمد رنجبر کرمانی، امیر ملکی صفحات 22-41
    این نوشته، یکی از الگوهای کهن طراحی و سامان دهی فضایی در معماری ایران را بررسی می کند که «فضای میانی» نامیده شده و در شماری از ساختمان ها با کارکرد آرامگاه و کوشک میانی در باغ های کهن ایران پدیدار شده است. در این الگو، یک فضای میانی مانند گنبدخانه در مرکز ساختمان، با ایوان هایی در هرسو و فضاهایی در دوسوی ایوان ها جای دارند. پرسش این است که این الگو از کجا سرچشمه گرفته است؟ چه ویژگی های فضایی مشترکی در نمونه ها و مصادیق پرکاربرد آن یافت می شود؟ و چه هدف مشترکی در به کارگیری این الگو می توان پیش کشید؟ هدف نوشته، تبیین ویژگی های معمارانه این الگو و نشان دادن ظرفیت بالقوه آن در پذیرش کارکردهای گوناگون است. ضرورت این بررسی، توجه به زنجیره پیوستگی الگوهای طراحی معماری، در تاریخ بلند معماری ایران است؛ که مایه تشخص و هویت پویای آن بوده است. این مقاله، پژوهشی موردی (case study) درباره یک الگوی طراحی معماری است؛ چون گروه موردمطالعه در آن، شمار اندکی دارد؛ ولی ویژگی ها در آن گسترده است. این نوشته با رویکردی تفسیری، بر پایه نمونه های یافت شده از آن الگو، به همراه مستندات تاریخی و منابع کتابخانه ای، به تحلیل و تبیین می پردازد. فرضیه نوشته این است که هدف بنیادی در به کارگیری الگوی «فضای میانی» در شمار گوناگونی از ساختمان ها، توانایی آن در متمرکزساختن چشم و ذهن، و تاکید بر روی یک عنصر میانی در فضای درون است. این عنصر میانی باتوجه به کارکرد ساختمان، گاه تختگاه فرمانروا در کاخ، گاه آبنمای میانی در باغ و گاه ضریح مقدس در آرامگاه بوده است. دستاورد نوشته این است که در معماری امروز و فردا، هنگامی که معماران با انگیزه ها و کارکردهای مشابهی برخورد می کنند، الگوی توانمندی در سامان دهی فضایی در اختیار دارند که می توانند با به کارگیری آن، پیوستگی معماری ایرانی و پویایی آن را پیگیر باشند.
    کلیدواژگان: الگوی فضایی، الگوی سامان دهی فضایی، فضای میانی، عنصر میانی، آرامگاه، کوشک میانی باغ
  • شهرام پوردیهیمی، رامین مدنی، سیده فاطمه موسوی نیا صفحات 43-61
    در سال های اخیر، در اغلب کشورهای توسعه یافته، توسعه متراکم به عنوان راهبردی برای دستیابی به پایداری اجتماعی موردتوجه دست اندرکاران قرار گرفته است. این در حالی است که در کشورهای درحال توسعه، مناطق متراکم شهری عمدتا حاصل نگرش اقتصادی به محیط های مسکونی بوده و با هدف اسکان جمعیت بیشتری در یک مکان به وجود آمده اند. هرچند تراکم به عنوان معیاری کمی بر میزان فشردگی واحدهای مسکونی و جمعیت ساکن در آن ها دلالت می کند، در عمل، شرایط زندگی ساکنان، ازجمله شرایط زندگی اجتماعی، امنیت در فضاهای مشترک و همچنین شیوه ادراک محیط را تحت تاثیر قرار می دهد. ازاین رو علاوه بر کمیت، توجه به تاثیرات ذهنی و وجوه دیگر تراکم، از اهمیت بسیاری برخوردار است. ساکنان میزان تراکم موجود در محیط را نه بر مبنای تراکم های عددی آن محیط، بلکه براساس قضاوت ذهنی ادراک می کنند. این ادراک و قضاوت ذهنی، به نشانه ها و عواملی وابسته است که عوامل کالبدی از مهم ترین آن ها به حساب می آیند. با شناخت این نشانه ها و اولویت بندی و طراحی در جهت کاهش آثار منفی آن ها، می توان از تاثیرات منفی تراکم های مسکونی بالا کاست. این تحقیق با هدف توسعه دانش طراحی در خصوص شیوه انتظام واحدهای مسکونی، بعد کمی کیفی تراکم را موردتوجه قرار داده و ازطریق مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه با صاحب نظران، تنظیم پرسش نامه و پیمایش در سه محدوده مشابه به لحاظ پایگاه اجتماعی اقتصادی ساکنان، تراکم مسکونی و تراکم جمعیتی در شهر مشهد، به مطالعه مهم ترین عوامل کالبدی موثر بر ادراک تراکم می پردازد. از تحلیل داده های حاصل از 110 پرسشنامه تکمیل شده، با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی، هشت عامل استخراج گردید که فاصله و ارتفاع ساختمان ها، دید از درون واحدهای مسکونی و اشراف، از مهم ترین آن ها به حساب می آیند. نتایج نشان می دهد ادراک تراکم در محیط های مسکونی وابسته به پیکره بندی توده و فضا، انتخاب گونه مسکن و شیوه انتظام اجزا و فضاهای باز مشترک در مجموعه هاست.
    کلیدواژگان: محیط های مسکونی، تراکم، تراکم خالص مسکونی، تراکم ادراکی، تحلیل عامل اکتشافی
  • مهدی ممتحن، عیسی حجت، مسعود ناری قمی صفحات 63-84
    امروزه خلاقیت مفهومی است که برخورداری از آن، به نوعی مرادف ارزشمندی شخص و عمل او شمرده می شود. این مفهوم ازآن رو که در حوزه ادبیات آموزشی و حرفه ای معماری بسیار موردتوجه بوده و جایگاه ویژه ای دارد، نه تنها زمینه برای تامل در آن می گستراند، بلکه ضرورت بازاندیشی «معنا»ی آفرینش را هم ایجاد می کند. چنین وضعیتی در معماری پیش از مدرن مطرح نبوده است، لذا این سوال اساسی طرح می شود که آیا عمل خلاقانه فی نفسه واجد ارزش است و اگر نیست، چه چیزی و چگونه آن را واجد ارزش می کند، با کدام مبانی سنجیده و در چه زمینه هایی و با چه حدودی تایید یا نفی می شود؟ روش تحقیق براساس راهبرد تفسیری، به همراه استدلال منطقی و بهره گیری از مدل سازی مفهومی بوده است؛ به این ترتیب، یک ساختار نظری سه وجهی در نظر گرفته شده است. در وجه اول، بحث خلاقیت از دو منظر علمی و فلسفی سنت گرا و نوگرا تبیین شده است؛ وجه دوم دو مبحث «مفهوم» و «ارزش» خلاقیت را پوشش می دهد؛ وجه سوم مربوط است به نسبت موضوع با دو نوع از معماری «الگومدار» و «بدون الگو». درنتیجه و در تطبیق دو نگرش علمی و فلسفی مفهوم خلاقیت، ادعای منشا «هیچ» برای خلاقیت، بر پایه ادبیات موجود، هم در نگرش سنتی و هم در رویکرد مدرن رد شده یا حداقل موردتردید واقع می گردد؛ درنتیجه، خلاقیت همواره مبتنی بر الگوست؛ اما تفاوت کار، صرفا از محل «الگوپذیری صریح و آشنا» و «الگوپذیری غیرصریح و ناآشنا» یا «زمینه گرا بودن» و «زمینه گرا نبودن» الگوها قابل طرح است؛ که این موضوع در بررسی نمونه موردی طرح های توسعه سنتی و مدرن مجموعه حرم حضرت معصومه(س) در قم مورد تحلیل و تبیین قرار گرفته است. درنهایت و پس از مقایسه ارزش عمل خلاقانه قیاسی و استقرایی از دو منظر معاصر و اسلامی، این نتیجه حاصل شد که ماهیت خلاقیت از دیدگاه مدرن و سنتی تفاوت ماهوی باهم ندارد، بلکه موضوع اساسی باید مربوط به ارزش ها باشد و اینکه هریک، کدام وجه خلاقیت (صراحت الگویی یا پنهان کردن الگو) را ترجیح می دهند؛ بررسی انتهای مقاله از منظر اسلامی، وجه نخست صراحت الگویی را به وضوح واجد ارزش بیشتر نشان می دهد.
    کلیدواژگان: خلاقیت، ارزش، معماری الگویی، حل مسئله معماری، محاکات، صناعت، حرم حضرت معصومه (س)
  • محسن فیضی، لیلا علیپور، اصغر محمدمرادی صفحات 85-101
    آفرینش اثر معماری با الهام از طبیعت، یکی از روش های مرسوم در طراحی معماری است، اما وجوه متفاوت برداشت از طبیعت در طراحی معماری چندان شناخته شده نیست. در زمینه ارتباط روش الهام از طبیعت با سبکها و روشهای مختلف آفرینش معماری، همچنین شیوه صحیح الهام از طبیعت، پژوهشها اندک است. در این پژوهش، در مرحله اول، انواع روشهای آفرینش معماری و ارتباط آن ها با الهام از طبیعت تحلیل شده و روش قیاس معرفی میگردد. انواع الگوهای موجود در طبیعت شناخته میشود و براساس آن، رویکردهای مختلف روش قیاس با طبیعت در معماری دسته بندی میگردد. در مرحله دوم، برای تحلیل عملکرد دانشجویان در قیاس با طبیعت مطالعه تجربی، به صورت اسکیس در بین دانشجویان کارشناسی معماری انجام میگیرد. ایدههای ترسیم شده دانشجویان از نظر نوع قیاس، دسته بندی میشود. یافته ها نشان میدهد روش قیاس یکی از روشهای مهم در بین سایر روشهای آفرینش معماری است. الگوهای طبیعت دارای ویژگیهای فرمی، ویژگیهای ساختاری عملکردی و ویژگیهای مفهومی است و سه رویکرد قیاس سطحی، قیاس ساختاری و استعاره در برداشت از این ویژگیها وجود دارد. همچنین یافته ها نشان میدهد که اهداف دانشجویان از انتخاب پدیدههای طبیعی به عنوان منبع الهام شامل عملکرد، فرم، سمبلیسم، زیبایی، بداعت، فرایند، طبیعت و اقلیم است و فرم بیشترین فراوانی را در بین سایر اهداف دارد. دانشجویان از قیاس مفهومی استفاده نکرده و از قیاس سطحی بیشتر از قیاس ساختاری استفاده میکنند. توجه فراوان دانشجویان به ویژگیهای فرمی و برداشت سطحی ضرورت آشنا نمودن دانشجویان با شیوه صحیح قیاس در آموزش معماری را نشان میدهد.
    کلیدواژگان: الگوهای طبیعت، روش های طراحی معماری، قیاس سطحی، قیاس ساختاری، هدف طراح
  • محمدحسن خادم زاده، غلامحسین معماریان، کامیار صلواتی صفحات 103-124
    منطقه کردستان ایران، یکی از مناطقی است که از لحاظ مطالعه و نوع تحلیل معماری، به خصوص در دوره اسلامی، به شدت مغفول مانده است. شناخت مساجد این منطقه می تواند درکی عمیق تر از وضعیت معماری ایران در این دوران به دست دهد. هدف نوشتار پیش رو، معرفی ویژگی های این مساجد و دسته بندی آن ها بنا به خصوصیات کالبدی شان یا به عبارتی گونه شناسی این مساجد براساس اجزای فضایی یا کالبدی آن هاست. نوشتار پیش رو، با مطالعه و مرور 27 مسجد تاریخی حوزه فرهنگی کردستان، به دسته بندی، شناسایی خصوصیات و درنهایت، گونه شناسی مساجد این منطقه خواهد پرداخت. بدین منظور، در ابتدا، به تعریف اندام ها که در معماری مساجد این منطقه حائز اهمیت هستند، پرداخته خواهد شد و سپس به ترتیب از ساده ترین و بنیادی ترین الگو تا پیچیده ترین الگوهای موجود در این مساجد، به تفکیک براساس نوع ترکیب اجزای کالبدی شان معرفی خواهد شد. در ذیل این معرفی ها، رابطه هرگونه با گونه های ساده تر پیشین بررسی و نشان داده خواهد شد که این گونه ها در رابطه ای مشخص با یکدیگرند. شبستان ستون دار بنیادی ترین الگوی این مساجد است، تقریبا در همه نمونه ها و گونه ها همچنان حضور دارد و با نظمی قابل فهم بسط می یابد. راهرو و ایوان، به خصوص ایوان های رو به قبله، با افزودن به شبستان آن را گسترش می دهند. این مساجد گونه اصلی اول مساجد منطقه کردستان هستند. گونه دوم دارای حیاط مرکزی و ترکیبی از الگوهای مساجد گونه اول و مساجد مرکز ایران است. در این مساجد، حجره هایی که در گونه اول در راهروهای پیرامون شبستان ستون دار قرار داشتند، به سه طرف حیاط مرکزی منتقل شده اند. این دو گونه دارای زیرگونه هایی هستند که تفاوتشان در مواردی مانند تعداد یا وجود و عدم وجود ایوان ها و راهروهاست. درنهایت، به منظور نظم بخشیدن به اطلاعات و تحلیل های انجام شده، گونه بندی ای انجام شده که در قالب یک جدول جامع، در انتهای پژوهش، گرد هم آورده شده است.
    کلیدواژگان: معماری مساجد کردستان، مساجد سنندج، مساجد کرمانشاه، گونه شناسی مسجد
  • عباسعلی رضایی نیا صفحات 125-144
    ایوان یکی از فضاهای مهم و شاخص معماری ایرانی است که سابقه حضور آن به محوطه تاریخی حسنلو (طبقه چهارم، سده 9 تا 11 ق.م) می رسد. استفاده از ایوان، طی سده ها و هزاره ها در معماری ایران نشان می دهد ایوان صورت پایدار و الگویی کهن در معماری ایرانی است که تداوم خود را از کهن ترین شواهد تا نمونه های متاخر همچنان حفظ کرده است. مقاله حاضر صورت ایوان و تحولات آن را در دوران قبل اسلام و دوران اسلامی موردبررسی و تحلیل قرار داده و تلاش کرده است به درک روشنی از ساختار ایوان برسد. شناخت صورت ایوان، برای فهم معنا و عملکرد آن ضروری به نظر می رسد. مقاله پیش رو با رویکرد تاریخی، ویژگی های ساختاری ایوان را بر مبنای بناهای شاخص از دوران قبل از اسلام و دوران اسلامی تشریح کرده است. بررسی ایوان ها نشان می دهد آن ها را می توان به سه گروه تقسیم کرد. ایوان ها در صورت های متنوعی چون ایوان ستون دار، ایوان طاق دار و ایوان با تلفیق طارما ظاهر شده اند. این اشکال متنوع در محور تقارن بناها و در مرکز یک ضلع یا اضلاع ساختمان، سازمان دهی شده و معمولا با حیاطی در جلو و تالاری در پشت خود ترکیب شده اند. ایوان ها علاوه بر ایفای نقش ارتباطی با سایر فضاها، سبب به وجودآمدن طرح های یک یا چند محوری در بناها شده اند. چنان که به صورت یک واحد منفرد، زوجی، سه گانه یا چهار گانه به نمایش درآمده اند. تداوم ایوان در صورت های متنوع، ارزش و اهمیت این فضا را در سنت معماری ایرانی نشان داده و تجلی آن در ترکیب های مختلف موجب شده است تا ایوان به شاخص معماری ایرانی تبدیل شود.
    کلیدواژگان: صورت ایوان، ایوان ستون دار، ایوان طاق دار، طارما، معماری ایرانی
  • مهدی حمزه نژاد، مهسا رادمهر صفحات 145-168
    طراحی معماری الگوگرا گرایشی با تاکید بر شناخت، تداوم و الهام از الگو ها در ساختار های نوین، جایگاه بالایی داشته و معماران برجسته‏ای همچون اردلان، امانت و سیحون تجربیاتی در آن دارند. این معماری با تاکید بر الگو های معماری می کوشد لایه‏ های کالبدی و معنایی را در معماری جدید تداوم بخشد. شناخت این رویکرد از ابعاد گوناگون ضرورت تحقیق حاضر است؛ شناختی باتوجه به صحت و اصالت مضامین و تجلی آن در کالبد. نگارندگان این تحقیق در صددند با روش تحقیق تفسیری تاریخی، به شناخت پیوند معماری الگوگرا و معماری ایرانی نائل آیند و زمینه طراحی این گونه معماری و نقد نظری آن را فراهم آورند. بدین منظور، موجودیت فضایی معماری ایران و اهم اصول آن در حوزه فضایی با مراجعه به آرای صاحب‏نظران، مطالعه شده است. با بررسی معماری معاصر ایران، جریان های هویت گرایی در معماری معاصر شناخته شده است. سپس تعدادی از آثار الگوگرا با هدف شناخت پیوند الگو، منتخب و عملکرد کنونی موردتحلیل قرار گرفته و چگونگی تجلی شاخص‏ ها در الگو های منتخب بررسی شده است. به منظور دقت در پژوهش، بنای سازمان میراث فرهنگی کشور از این منظر موردارزیابی قرار گرفته‏ است. نتایج مقاله نشان می دهد اول، دو گونه معماری با هویت شکلی و الگویی در معماری معاصر ایران در جریان است؛ دوم، طراح بنای میراث فرهنگی کشور، با نگاهی دوگانه در فرایند طراحی شکلی و الگویی، دو نظام فضایی (شهری و تک‏بنا) را با معماری نوگرا تلفیق کرده است. در کنار ظواهر قوی سنتی بنا، ارزش‏ های اصیل معماری ایرانی در تلفیقی با معماری نوگرا قرار گرفته و گسست هایی در روابط فضایی آن مشهود ‏است. گسست‏ هایی درنتیجه تلاش در ادغام درون و بیرون و ترکیب دو نظام فضایی مختلف که یکی ابهام و پویایی و دیگری وضوح و تمرکز را القا می کند.
    کلیدواژگان: الگو، معماری الگوگرا، هویت گرایی، معماری پهلوی، سازمان میراث فرهنگی
  • رضا ابویی، ذات الله نیک زاد صفحات 169-188
    حفاظت معماری و تاریخ معماری هریک مفهوم و حوزه جداگانه ای دارند. حفاظت حفظ اثر تاریخی و استمرار حیات آن را دنبال می کند و تاریخ معماری به دنبال شناخت و فهم معماری گذشته است. حفاظت با بناهای تاریخی که شواهد تاریخ معماری محسوب می شوند، سروکار دارد که علاوه بر سرنوشت این شواهد، تحقیق تاریخ معماری نیز اهمیت می یابد. در این تحقیق، به دنبال آنیم که بفهمیم رابطه حفاظت معماری و تاریخ معماری چگونه به وقوع می پیوندد و در این رابطه، چه نسبتی میان این دو قابل تصور است؟ هدف از این نوشتار، فهم این نسبت برای پیشبرد تاریخ معماری ایران است. روش تحقیق به کاررفته، توصیفی تحلیلی و با اتکا به استدلال های عقلی است. راه به دست آوردن داده ها کتابخانه ای و در موارد محدود، مشاهدات میدانی بوده است. برای تبیین موضوع حفاظت در جایگاه عمل و جایگاه نظر شناسانده شده و تاریخ معماری در دو معنای تاریخ (1) معماری و تاریخ (2) معماری به کار رفته است. نقطه تلاقی و اشتراک حفاظت و تاریخ معماری در فضای کاری حفاظت و در دو پرده اصلی به وقوع می پیوندد. پرده نخست مربوط به مطالعات مقدماتی حفاظت است؛ زیرا اثر تاریخی (اثر معماری) را به درستی نمی توان مرمت کرد مگر آنکه به درستی شناخته شود و بخش مهمی از این شناخت در حوزه تاریخ معماری روی می دهد. پرده دوم در حین انجام عملیات حفاظتی روی می نماید. به این نحو که ممکن است نشانه هایی در بنای تاریخی آشکار شود که تا پیش از این شناخته شده نبود؛ این آثار درواقع شواهد تازه ای است که دست مایه ای برای تاریخ معماری محسوب می شود. نحوه عمل حفاظت و تاریخ معماری، آن ها را در نقش پیش برنده (خادم) یا سدکننده (مانع) نسبت به هم آشکار می کند. تجربه حفاظت در ایران نیز بیان کننده رابطه میان حفاظت و تاریخ معماری است که آغاز جدی آن از میانه دهه 1340ش است. تاریخ نگاری معماری بناها و مجموعه هایی از قبیل مسجدجامع اصفهان، کاخ عالی قاپو، کاخ چهل ستون اصفهان، مسجدجامع اردستان، گنبد سلطانیه و دیگر بناها در حین حفاظت و مرمت به انجام رسید. مطالعات منتشرشده نشان می دهد شناختی که در حین حفاظت از بناها حاصل شده، مبتنی بر شواهد و اسناد پنهان در بنا بوده و نسبت به تاریخ نگاری هایی که از راه های دیگر حاصل شده، متفاوت است.
    کلیدواژگان: حفاظت معماری، مرمت، تاریخ معماری، تاریخ نگاری معماری ایران، باستان شناسی
  • رضا پاسیان خمری، حسن رجبعلی، محمدرضا رونده صفحات 189-205
    با گسترش اسلام در قرون اولیه اسلامی، سایر مناطق مسلمان شده براساس نوع معماری منطقه خود و ویژگی های جغرافیایی آن، اقدام به احداث مساجد کردند. بلوچستان ایران نیز یکی از نخستین سرزمین‏هایی بوده است که در اوایل قرون اسلامی، اسلام در آن گسترش یافت و مردم آن به تبع عوامل جغرافیایی، فرهنگی و مصالح ساختمانی در منطقه، مساجد خود را بنا کردند. این مساجد دارای ویژگی های متنوعی نسبت به سایر مناطق ایران هستند و در این پژوهش، این خصوصیات در دوره تاریخی سیصدساله اخیر، مورد شناخت و بررسی قرار می‏گیرد (از دوره قاجاریه تا معاصر)، این دوره تاریخی باتوجه به نمونه های قابل بررسی و مشاهده انتخاب شده است. بدین سان برای تبیین ویژگی ها تمایزی ذکر شده که حاوی نکات ارزشمندی از زمینه های شکل گیری معماری است. هدف از پژوهش، شناسایی ساختار شکلی فضایی مساجد بلوچستان و معرفی گونه های برآمده از این تحلیل شکلی فضایی است. برای این منظور، از روش تحقیق توصیفی تحلیلی بهره گرفته شده است و جمع آوری اطلاعات ازطریق مطالعات کتابخانه‏ای و برداشت و بازبینی مساجد بلوچستان می‏باشد. در این پژوهش، ابتدا مساجد برحسب موقعیت مکانی به سه دسته مساجد عشایری، روستایی و شهری تقسیم شده و سپس برحسب معیار شکلی فضایی گونه شناسی صورت گرفته است. تفاوت گونه ها در نحوه شکل گیری و ارتباط فضای باز، بسته و نیمه باز در الگوی فضایی مسجد است. یافته های گونه شناسانه حاکی از سه گونه صحن شبستان، گونه صحن رواق شبستان و گونه دوشبستانی است. بیشترین تنوع گونه در دسته مساجد روستایی واقع شده است. مساجد شهری علی‏رغم تزیینات بیشتر و مصالح جدید در ساخت آن ها و مساحت زیاد، همچنان از ساختار کالبدی فضایی مساجد روستایی تبعیت می‏کنند. همچنین بررسی ها نشان می دهد گونه صحن رواق شبستان در حال حاضر، پرکاربردترین الگوی ساخت مساجد است و گونه دوشبستانی رو به فراموشی گذاشته است. گونه صحن شبستانی همچنان الگوی مساجد ساده و کوچک در نقاط کم تراکم جمعیتی است.
    کلیدواژگان: مسجد، بلوچستان، گونه شناسی، مساجد روستایی، مساجد شهری
|
  • Sadegh Partani, Vahid Heidary Pages 5-21
    The ancient site of Tchogha Zanbil was a complex in the Elamite city of Dur Untash. It was protected inside three concentric walls. The ziggurat, temples and palaces and other urban facilities were inside the walls of the ancient city. Tchogha Zanbil is also famous because of its water technologies, especially the water system in the third enclosure of the ancient site. Roman Ghirshman (1895-1979) who carried out the main excavations at the site supposed that it was a water refinery system for the use of the city inhabitants. Nevertheless, the high altitude of the ancient city and the lack of evidence of the existence of a canal from the Karkheh River raise the question of the function and mechanism of this water system. The possibility of the system to have been a drainage system or a reservoir to save water is also precisely studied. Geological surveys of natural drainage paths, examination of the discharge of urban runoff, and biological and environmental studies were carried out. Documentation was carried out with a laser scanning system, as well as geophysical and hydrological surveys that were used to map the inner channels of the system. Finally, the studies show that the draining function can be a plausible hypothesis in view of hydraulic engineering for the Tchogha Zanbil water system.
    Keywords: Tchogha Zanbil, runoff, drainage system, water reservoir, water discharge
  • Ali Mohammad Ranjbar Kermani, Amir Maleki Pages 22-41
    This paper explores a basic architectural model regarding spatial organization and planning in Iranian historical architecture, named herein as the “central space model,” which can be found in numerous historical buildings such as tombs and garden pavilions. This paper aims to determine the architectural features of this model and demonstrate its capacity in taking various functions. The necessity of pursuing this study is to signify the continuum of architectural models in the long history of Iranian architecture—that which gives it its unique character and dynamic identity. This research is a case study of an architectural model within a small group but of a broad set of features. The research takes on an interpretive approach based on existing examples, historical documentations and library resources. It is hypothesized that the main goal in using the “central space model” in various buildings has been its power to concentrate the eyes and mind to focus on a central element of the interior space. The mentioned central space with regard to the building's function was either the ruler’s seat in a palace, or the central fountain in a garden or sometimes the sanctuary in a tomb. The results confirm that when facing similar functions and motives, contemporary architects have a powerful model for space organization at hand that, if employed, can ensure the continuity and dynamism of Iranian architecture.
    Keywords: spatial model_spatial organization model_central space_central element_tomb_central pavilion of a garden
  • Shahram Pourdeihimi, Ramin Madani, Fatemeh Mousavinia Pages 43-61
    In recent years, the majority of developed countries have invested in high-density developments as a solution to social sustainability, whereas in developing countries, dense urban areas are created largely with an economic justification and with the goal of accommodating a larger population in one place. Density is an objective/quantitative indicator of the compactness of dwelling units and of population size. However, in practice, it influences different residential life conditions such as social conditions, safety in communal spaces, and perception of the environment. Therefore, not only quantitative aspects but also subjective implications of density should be taken into account. The perceptions of density in residents can be different from its nominal value and are rather based on their subjective judgment of place. Such perceptions and judgments depend on various cues and elements, physical factors being among the most important. Knowing about these cues and their prioritization in planning can reduce the negative impacts of high-density residential environments. The aim of this study is to determine which physical environmental factors affect the perceived density. After a library research and interviews with housing experts, a perceived density questionnaire survey was conducted for 110 residents in three similar urban neighborhoods with the same residential and population densities and the same resident socioeconomic status in Mashhad, Iran. Exploratory factor analysis displayed eight major factors, i.e., height of buildings, distance between buildings, view from dwelling units, and visual exposure, which are the most important factors influencing the perception of density. This means that the perceived density depends on spatial configuration, housing types, and the arrangement of residential elements and communal open spaces.
    Keywords: residential environments, density, net residential density, perceived density, exploratory factor analysis
  • Mehdi Momtahen, Isa Hojat, Masoud Nari Ghomi Pages 63-84
    Creativity is a concept that is counted nowadays as a person’s most valuable characteristics. It is highly important in the literature of architectural education and the profession. Its normative place in architectural design makes it an essential subject of study. The “meaning” of this concept is put into question in this paper due to its source of normative value. The research method is a theoretical debate based on an interpretive strategy in conjunction with rational reasoning and conceptual modeling. A three-dimensional model is introduced to present all logical aspects of a comparative study of creativity within modern and traditional philosophical stances. In the two other dimensions, the “ontological” and “ethical” aspects of creativity are studied, as well as the “precedent-based” vs. “non-precedent-based” architecture. The ontological study refuted, or at least, questioned the claim that there is some phenomenon as creatio ex nihilo (creation from nothing), which is valid in both traditional as well as modern stances. Therefore, creativity always incorporates prior knowledge, with the difference lying in the tacit or explicit representation of the source of creativity. This could also be related to the contextual or non-contextual source of inspiration. This distinction is investigated in traditional and modern structures of the Shrine of Hazrat-e Ma‘sumeh. Lastly, the ethical value of the deductive and inductive nature of architectural creation is discussed with reference to modern as well as Islamic points of view. It is concluded that there is no ontological difference in traditional or modern thinking regarding creative activity and that the point of departure pertains to the ethical aspects, making either explicit or tacit source of creativity preferable. In this paper, it is shown that from the Islamic stance, explicit precedents are considerably valued over tacit precedents.
    Keywords: creativity, value, precedent-based architecture, architectural problem-solving, mimesis, techne, shrine of Hazrat-e Masumeh
  • Mohsen Faizi, Leyla Ali-Pour, Asghar Mohammad Moradi Pages 85-101
    Architectural design inspired by nature is one of the conventional methods in architectural design, but different types of the influence of nature on architectural design are not well studied yet. In spite of the importance of the type of inspiration, there is not a significant research about the relation of this method with other methods of architectural creation, nor about the correct way of inspiration. In this paper, at first we analyze different methods of architectural creation, and among them, introduce the method of analogy. Patterns in nature are introduced, and different approaches of analogy with nature are classified. Secondly, an empirical research was done investigating the performance of undergraduate architectural students. The sketches were categorized according to the type of analogy used. The results indicate that analogy is a significant method among other methods of architectural creation. The patterns in nature have formal, functional-structural, and conceptual attributes, and there are three approaches (structural analogy, superficial analogy, and metaphor) in creating from these attributes. Results show that the student’s goals for source selection were function, form, symbolism, aesthetics, novelty, process, nature, and climate. The most frequent goal was “form.” The results also show that the students used superficial analogy in their designs more than structural analogy, and none used metaphor or conceptual analogy. In conclusion, this high degree of students’ engagement with formal and superficial attributes eventuates that architectural education addresses the right methods of analogy in design.
    Keywords: patterns in nature, architectural creation methods, superficial analogy, structural analogy, designer's goals
  • Mohammad-Hasan Khadem-Zadeh, Gholam-Hossein Memarian, Kamyar Salavati Pages 103-124
    The Kurdistan of Iran is one of the regions widely disregarded in the historical architectural study or architectural analysis, especially during the Islamic era. Studying the mosques of this region can lead to a deeper understanding of Iranian architecture in this era. This paper aims to introduce the characteristics of mosques by categorizing them through a typological approach. For this purpose, 27 of historical mosques in the region are studied and their main repetitive spatial units are considered as the basis of the typology. The compositional models of these mosques, from the simplest to the most complicated form regarding different combinations, are each separately introduced. Following these introductions, the relation of each type with simpler earlier types is discussed and it is maintained that all types are inter-related. The pillared shabestān is the most fundamental spatial unit of these mosques, which is the core unit in almost all examples and all types. Other units such as the iwān and rāhros are organized around it and define the first type of historical mosques in Kurdistan. The second type, which includes mosques with interior courtyards, combines the regional/traditional model of the first type with that of the mosques of central Iran. This second type of mosques includes a shabestān with hujrehs dispersed on three sides of the courtyard. These two main types include some sub-types and variations differing in the presence or the number of iwāns and rāhros. Based on these facts, a typology is suggested and is comprehensively illustrated in a table in the final section of the paper.
    Keywords: Kurdistan mosques, Sanandaj mosques, Kermanshah mosques, mosque typology
  • Abbas Ali Rezaeinia Pages 125-144
    The iwān is one of the most prominent spaces of Iranian architecture whose background can be traced to the historical site of Hasanlu IV (ninth to eleventh centuries B.C.). The inclusion of the iwān in Iranian architecture indicates that it is an historical model and a consistent feature of Iranian architecture, maintaining its continuity over centuries and millennia. This study investigates the form of iwān and its development from pre-Islamic to Islamic eras and attempts to provide a clear understanding of its architectural structure. Knowing the form of iwān is a necessary step in assimilating both its meaning and its function. Having a historical approach studying a number of highly recognized structures from both the pre-Islamic and Islamic periods, this article describes the structural features of the iwān in different eras. The analysis reveals that iwāns can be categorized in three groups: columned, vaulted, and iwāns with a tarma. These diverse forms appear in the center of one side or several sides of a building, organized on the symmetrical axis of the structures and typically combined with a courtyard in the front and a hall at the back.
    Iwāns not only communicate with other spaces, but also create single- or multiple-axis designs in buildings. Iwāns appear in the form of single, dual, triple or quadruple units. The continuity of the diverse configurations of the iwān indicates the value and significance of this element throughout the tradition of Iranian architecture. The manifestation of the iwān in various architectural combinations proves it as a distinctive feature of Iranian architecture.
    Keywords: form of iwān, columned iwān, vaulted iwān, tarma, Iranian architecture
  • Mahdi Hamzeh-Nejad, Mahsa Radmehr Pages 145-168
    Model-based architecture has an emphasis on recognition and continuity of [historical] models in new constructions, and is an important approach in architecture. Leading architects such as Ardalan, Amanat and Seyhoon have such experiences in their practices. The focus on historical models aims to ensure the continuity of ideal and formal layers in contemporary architecture. Recognition of this approach is the necessity of this study, yielding to the realization of the integrity and originality of the concepts and their manifestation in form. The authors carry out an interpretive-historical study to highlight the link between model-based architecture and Iranian architecture. In doing so, important spatial principals of Iranian architecture and the reality of physical space were identified by referring to experts’ views and contemporary nationalist movements. Then, a number of projects were selected to identify the linkages between models, and their present functions and characteristics were analyzed. For further precision, The National Heritage Organization building was studied based on the research findings. It is concluded that there are two types of nationalism in Iranian contemporary architecture, focusing on either form or model of architecture. The authors conclude that the architect of The National Heritage Organization building has selected two different spatial systems (urban and architectural) and integrated them with modern architecture. In spite of the traditional façade that is truly flawless, a number of problems can be observed in space arrangement that are related to the dual approach of the architect, one of which is about the characteristics of urban space that is dynamic and vague, while the second one is about a single building that offers transparency and centralization.
    Keywords: model, model-based architecture, Architectural nationalism, Pahlavi architecture, The National Heritage Organization
  • Reza Abuei, Zatollah Nikzad Pages 169-188
    Conservation and history of architecture are separate disciplines, each having their own concepts. Conservation regards the protection of a historical property and the continued life of a monument, while the history of architecture tries to identify and understand the architecture of the past. Conservation deals with historical monuments that constitute remaining evidence of architectural history. In addition to the future of these monuments, an investigation of their history is also of paramount importance in conservation. In this research, we try to understand the kind of relationship between conservation of architecture and history of architecture. This paper aims to interpret their relationship for a better understanding of architectural history in Iran. The research employs a descriptive-analytical method and logical reasoning. Data collection procedure included library research and, in some cases, field observations. Furthermore, the subject of conservation was defined in both theory and practice and the history of architecture was provided with two interpretations. The confluence of the two disciplines comes about at two major points in the profession of conservation. The first point is at the phase of preliminary studies–which mostly fall in the realm of the history of architecture–without which proper conservation is impossible. The second point occurs in the practice of conservation when signs, which were unknown earlier, are discovered during conservation works. The signs are, in fact, new evidence to be used in history of architecture. The inter-relation of a conservationist’s method of conservation and his/her approach to the history of architecture can be either that of a facilitator or obstructor. Since the mid-1960s, conservation works in Iran express a relationship between architectural conservation and architectural history. Historiographies of some monuments such as the Masjed-e Jāme‘, Ālī-Qāpū Palace, and Chehel Sotūn Palace of Isfahan, as well as the Masjed-e Jāme‘ of Ardestan were written alongside conservation works. The studies published show that findings during the practice of conservation are based on evidence and facts coming from the monument, and hence, they are quite different from historiographies that were produced in other ways.
    Keywords: Conservation of architecture, conservation, architectural history, historiography of Iranian architecture, archaeology
  • Reza Pasian Khamari, Hasan Rajab-Ali, Mohammad-Reza Ravandeh Pages 189-205
    After the spread of Islam in its early centuries, Muslims of other regions built mosques according to their vernacular architecture and geographical attributes. Baluchestan of Iran was one of the regions where Islam flourished during the early Islamic centuries, and the locals built their mosques according to their region’s geography, culture, and materials. These mosques have different characteristics in comparison with mosques of other Iranian regions, and these features are analyzed in this paper in surviving examples of the last 300 years (from the Qajar period to the present). Thus, the distinctive features that reveal valuable information regarding the formation of architecture are studied. The aim of this study is to identify the formal/spatial structure of the mosques of Baluchestan, and to formulate a typology. The research method is descriptive analytical, and data was gathered through library study and field surveying of mosques. At first, the mosques are classified into three groups: nomadic, rural, and urban, and then, they are categorized based on their spatial/formal attributes. The difference in types regards the relationship of open space, semi-open space, and masses in the spatial model of mosques. The typological study shows that the mosques of Baluchestan have three types which are: the courtyard-shabestan, courtyard-arcade-shabestan, and the double-shabestan type. Furthermore, urban mosques follow the physical/spatial model of the rural types despite more detail, newer materials, and larger areas. Findings also show that the model of courtyard-arcade-shabestan is currently the most widely used and that the construction of double-shabestan mosques is dying out. The courtyard-shabestan type is still the model of simple mosques in low population areas.
    Keywords: mosque, Baluchestan, typology, rural mosque, urban mosque