فهرست مطالب

دراسات فی اللغه العربیه و آدابها - سال هشتم شماره 26 (پاییز و زمستان 1396)

نشریه دراسات فی اللغه العربیه و آدابها
سال هشتم شماره 26 (پاییز و زمستان 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/12/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مقاله علمیه محکمه
  • محمد علی آذرشب، فاطمه اعرجی * صفحات 1-22
    قد تتجلی الهویه الثقافیه فی مجموعه خصائص لجماعه بشریه تربط بینهم اواصر عده کالتاریخ المشترک، والمیزات الاجتماعیه، والدین، واللغه.. إلخ. ولیس هناک ثقافه إلا وهی تمثل هویتها بادوات واسالیب مختلفه. والتمثیل هو الذی یعطی لجماعه ما صوره عن نفسها وعن غیرها، وهو الذی یصنع لهذه الجماعه معادلا لما یسمی فی علم السرد ب«الهویه السردیه». ولقد اقتضت تجربه آداب ما بعد الحقبه الاستعماریه، وجود علاقه فعاله بین المستعمر و المستعمر، تقوم علی مبدا الخضوع ثم التبعیه، وإنها عباره عن تشویه ثقافی یرید قمع الهویه علی وعی او من دون وعی لها. وقد انشغل الکاتب العربی الذی کابد هذه التجربه، انشغالا إبداعیا وجمالیا، حاول عبر الکتابه والتفکیر والتخیل ان یقدم مختلف اوجه هذه التجربه بکل قسوتها. وحاول تمثیلها فی إطار الظاهره الاستعماریه التی استمرت فی صوره ما بعد الاستعمار، وهی الصوره التی ارادت من الهویه القطیعه مع ماضی ها وإدراجها فی سباق عالمی معولم یقوم علی منافسه ثقافیه قبل ان یقوم علی منافسه عسکریه او اقتصادیه. وقد جاءت روایه«شیکاجو»، لعلاء الاسوانی آخذه ظاهره الاغتراب والهجره افقا للاطلاع علی جمله من هذه التجارب التی عاشتها او رصدتها شخصیات الروایه. فوجدناها تتحدث عن المفارقه الغریبه واللااخلاقیه بین الانا الشرقی والآخر الغربی، وذلک عبر عملیات وسیاسات الهویه التی تنتج جدلیه شبیهه بعلاقه العبد والسید، ذلک لکی تبرز لنا کیف یمکن للشخصیه السردیه ان تتحول من کائن فاعل إلی کیان مفعول به.
    کلیدواژگان: ما بعد الاستعمار، العولمه، هویه التابع، شیکاجو، التمثیل
  • عیسی فارس * صفحات 23-42
    إن الدراسات والابحاث الکثیره التی تناولت علاقه الموشحات بالشعر العربی تراوحت بین موقفین متباینین: اولهما دراسات لم تجد فی الموشحات الاندلسیه خروجا علی نظام الشعر العربی، وثانیهما دراسات وجدت فی الموشحات خروجا وانزیاحا علی عمود الشعر الخلیلی فی الوزن والقافیه واللغه، ولکن الموشحات من وجهه نظر اخری سواء اکانت علی اوزان الخلیل ام علی إیقاعات الخرجه العامیه، فقد جمعت بین علاقتین: علاقه بلغه الشعر واوزانه، وهی عربیه صحیحه لا خلاف علی ها وعلاقه مغایره لها تماما، وهی تعبر من خلال لغتها واوزانها عن ثقافه العامه واغانی ها الشعبیه ذات العلاقه ببیئه الموشح الذی خرج ، من قریب او بعید، علی إیقاعات عمود الشعر الخلیلی. غیر ان هذا الخروج لا یمثل انقطاعا تاما عن الشعر، ولا یکرس الشذوذ فیه، ولا یشکل قاعده مستقله لها لغتها واوزانها الخاصه بها، بل هی تجربه متولده من صلب الشعر، جاءت لتغنی مسیره تطوره بالعدول والخروج علی العرف وعلی اسلوب الإیقاع، فکانت تجربه نقد ومخالفه ، ولیس تجربه ناسفه، حیث قامت علی منطق التطور والتکمیل لا منطق التبدیل. ومن هنا انصب اهتمام البحث علی الإیقاع والتلحین، وذلک من خلال العلاقه القائمه بین التلحین الموسیقی والموشح، وما یترتب علی ذلک من تاثیر الخرجه العامیه والخرجه الرومنثیه اللتین بنی الموشح علی إیقاعهما الموسیقی الذی لا یخضع لاوزان الشعر الخلیلی ، وهذا امر یرجح فرضیه ان الموشح نظم لیغنی لا لیقرا کما یقرا الشعر.
    کلیدواژگان: الخرجه العامیه، الخرجه الرومنثیه، الخروج والانزیاح، الإیقاع الموسیقی للموشح
  • نادیا دادپور، سید محمدرضا ابن الرسول *، حدائق رضایی صفحات 43-62
    اللسانیات الإدراکیه من اللسانیات الحدیثه التی ابصرت النور فی السبعینیات إثر التفاعلات النشیطه التی حدثت بین العلوم آنذاک. ومن الذین شمروا عن سواعدهم لیخصبوا هذا الاتجاه: «لیکوف»، و«لنکیکر» و«تالمی» و«فوکونییه» الذین وضعوا الحجر الاساس للسانیات الحدیثه وسکبوها فی اطر متینه. تتابط اللسانیات الإدراکیه قضیه هامه هی دراسه علاقه اللغه والعالم فی الذهن البشری وکیفیات هذه العلاقه المتمثله فی الذهن عند الاصطدام باکداس المفردات والالفاظ، فلا یکون إنجاز هذه المهمه إلا علی ید سمات تنظیمیه هی المقوله والتعددات الدلالیه والخطاطات الصوریه بشتی فروعها. فتوزعت هذه المقاله، وصولا لغایتها، علی محاور تبین کیفیات الرویه الإدراکیه بما فی ها من موشرات؛ التعددات الدلالیه والخطاطات الصوریه والمقوله. ثم یجنح البحث نحو تطبیق هذه الموشرات علی مقولتین هما «اتی» و«رفع». واختصارا للبحث، خصصت کل من هاتین المقولتین بموشر من الموشرات الإدراکیه من دون غیرها. وما توصل إلیه المقال هو ان الفضاءات الدلالیه للموشر الفعلی «اتی» تتعدی حدود المعانی المعجمیه إلی معان اخری فیصح ان یدخل ضمن الشرائح الدلالیه ل «فعل» ثم تتسع دلالته لیشمل الامور السلبیه من امثال اجتراء الفاحشه ثم الحشر والحلف. وکل هذه المعانی المستجده تعمل علی خلق شبکه دلالیه متواشجه سمیکه لتکون خیر عون علی رصد الانسجام فی القرآن الکریم.
    کلیدواژگان: اللسانیات الإدراکیه، المقوله، التعددیه الدلالیه، الخطاطه الصوریه، الافعال الحراکیه فی القرآن الکریم
  • علی دیوب، وفیق سلیطین* صفحات 63-82
    یتناول هذا البحث مفهوم الرحله فی الشعر الصوفی، وتحدیدا فی القرن السابع الهجری، فیوکد اولا ان هذه الرحله تنطلق من رویه فکریه تقوم علی ان حیاه الإنسان ما هی إلا رحله من بدایتها إلی نهایتها. وقد قدمت هذه الرویه فی اسلوب شعری یستفید من الشعر القدیم فی استعاره مفهوم الرحله، ویقوم بإجراء تحویل دلالی علی مفرداتها، ثم یقف البحث عند الواقع الذی تنطلق منه الرحله، والذی یتصف بمشاعر الغربه والوحشه، وذلک بسبب البعد عن الموطن الاول، وهو ما عبر عنه الصوفیون بمصطلحی الاتصال والانفصال، فالصوفی یشعر دوما ببعده عن اصله، وبانه منفی فی الوجود المتعین، وهذا ما یشکل دافعا للقیام برحله تخفف من وطاه التوتر والقلق بحثا عن غایه منشوده یعلم الصوفی، مسبقا، ان تحققها متعذر، لتکون الرحله بذلک غایه فی ذاتها. ولان حجم البحث لا یسمح بالإطاله فسیکتفی بدراسه مکون واحد للرحله وهو (الناقه)، فتتم الإشاره إلی دلالاتها الجدیده فی نصوص الرحله الصوفیه.
    کلیدواژگان: الرحله، الشعر الصوفی، منطلق، غایه، ناقه
  • رضا محمدی *، محمد جعفر اصغری صفحات 83-98
    الطباق، التضاد، المماثله او المقابله هی المفاهیم التی تطلق فی علم البلاغه العربیه علی ضرب من الفن البدیعی الذی یجعل الالفاظ فی نقطتین مقابلتین ک: النور والظلمات، اللیل والنهار، الاول والآخر، الظاهر والباطن وإلخ. ولکن نحن نقترب من الموضوع بطریقه تختلف تماما عن التعاریف المتداوله وندرسه من منظار الآرکیولوجیه المعرفیه ای الفهم البشری. مفهوم الطباق او الثنویه یشکل اساس الفهم عند البشر، غربی منه کان او الشرقی کما نجد هذا الاسلوب کثیرا فی القرآن الکریم. انواع الطباقات التی یمکن ان نستخرجها من القرآن الکریم هی: الطباق المتعادل، المترادف والمتوحد. الطباق التعادلی بمعنی ان وجود احد طرفی الطباق ضروری لوجود الطرف الآخر کما انه فی الطباق التوحیدی لا یجوز اجتماع طرفی الطباق. اما الطباق التوحیدی فیعنی ان یکون بین طرفی الطباق علاقه شبه ترادف.
    النتائج التی اهتدت الی ها المقاله تبین ان اساس المجتمع فی الحضاره الغربیه یبنی علی الثنویات التی نسمی ها من وجهه النظر القرآن الکریم بالثنویات المتعادله کما هو الحال فی الحضاریه الشرقیه حیث نجده عند «یین وینغ» الصینی. اما فی الفکر القرآنی فاساس الفهم یبنی علی الثنویات التوحیدیه.
    کلیدواژگان: القرآن الکریم، علم البلاغه، الطباق، التوحید
  • روح الله نصیری * صفحات 99-120
    الصمت - من حیث هو بیان – یعبر عن المعانی المکتومه فی الضمیر ویفصح عن فکره ما او عاطفه ما. وبلاغه الصمت منوطه بقوه من یصمت وفهم مخاطبه ومقتضی الکلام ایضا. وقد کتب طه حسین سیرته الذاتیه فی کتاب سماه «الایام». وبما انه کان مکفوف البصر نجد تاثیرا هاما لهذا الفقدان علی انطواء طه حسین وصمته. فإن الصمت بدلالاته العدیده، والمتناقضه احیانا، یحضر فی نسیج حوادث کتاب «الایام» باشکال شتی. دلالات الصمت ومعانیه فی تلک المواقف تساعدنا فی التعرف إلی شخصیه طه حسین اکثر فاکثر ونستنبط منها افکاره ومشاعره الذاتیه. ومن هذا المنطلق تناولت هذه المقاله من خلال المنهج الوصفی – التحلیلی مواقف الصمت فی «الایام» لنستجلی دور الصمت فی حمل المعانی وإیجاد التفاهم، لافتین الانتباه إلی، بلاغه الصمت.
    توصلنا قی هذه المقاله إلی ان صمت طه حسین لایاتی بالموقف الموخر من الکلام فی إکمال التعبیر،، بل هو اصل المعنی بصفته المباشره او المتاوله، وکثیرا ما کان علامه علی ترفعه عن الدنایا. وقد استخدم طه حسین لغه الجسد للتعبیر عن آماله وهکذا تحلی بشیمه الصمت احیانا حتی لا یفوه بالشکایه من آلامه. ویمکن التعرف إلی شخصیه الإنسان علی اساس صمته؛ إذ الإنسان مسوول عن صمته کما هو مسوول عن کلامه.
    کلیدواژگان: الایام، الاتصال الصامت، دلالات الصمت، طه حسین
  • وضحی یونس *، مصطفی احمد الحسن صفحات 121-146
    یسعی هذا البحث إلی معالجه إشکالیه البدیع فی نقد ابن المعتز (ت296ه) فی ظل قضیه الطبع والصنعه، بعد ان اتهمه باحثون کثر بانه اول من ساعد علی کثافه الزخرفه الشکلیه فی التراث العربی؛ لانه حدد عناصر المذهب البدیعی، ویرجع الاضطراب فی الإلمام بمفهوم البدیع عند ابن المعتز إلی عدم التمییز بین البدیع بوصفه منهجا نقدیا یعتمد البعد الاسلوبی فی مقاربه النصوص الادبیه، والبدیع بوصفه قیمه زخرفیه شکلیه، ما یعنی ان البدیع یحظی بازدواجیه الوظیفه؛ إذ یسهم فی الاداء النقدی فضلا علی إسهامه فی التشکیل الإبداعی للنص الادبی، بمعنی ان هناک فارقا کبیرا بین البدیع التکوینی والبدیع النقدی، وابن المعتز فی صنعته لم یکن قصده التاسیس لاحد فنون البیان العربی، وإن کان بعض الدارسین قد فهم منه ذلک؛ وإنما حاول ان یتلمس مواطن الشعریه فی نصوص القدماء والمحدثین.
    إذن، فمن اولی مهام هذا البحث التحقق من فرضیه مفادها: هل ساعد بدیع ابن المعتز علی کثافه الزخرفه الشکلیه والتصنع فی التراث الادبی العربی، واتجه بالنقد وجهه شکلیه بلاغیه؟ او إنه استطاع ان یرفد النقد بماده مصطلحیه مرنه قابله للتداول النقدی فی ظل تحدیده اسالیب البدیع فی التراث الادبی العربی.
    کلیدواژگان: البدیع، الطبع، الصنعه، التصنع، الشعریه
|
  • Mohammad Ali Azarshab, Fatima Araji * Pages 1-22
    Cultural identity might be revealed in group features of human beings sharing many relationships like common history, social and religious descriptions. All cultures represent their identity through different tools and means. It is the representation that gives to any group a picture of itself and others. This process is so important that there a term associated with it, "narrative identity". In this respect, the postcolonial literature portrays the continuous relationship between the colonialist and the colonialized a relation based on submission and subjugation. This situation requires the removal and suppression of the identity, intentionally or unintentionally. The Arab writers who suffered this period creatively and aesthetically reacted to it. They tried through writing, thinking and imagination, to portray different faces of this experience in all its cruelty. These pictures have sought to separate the present identities from the past and be involved in a global race based on cultural competitions beyond, say, military and economic competitions. The novel Chicago by Ala al Aswani employs the phenomena of exile and diaspora, which the characters of the novel have lived or observed, as the embodiment of many of the postcolonial experiences. This novel narrate the moral contrasts between the western and eastern identities. That is, it describes the process through which the slave-master relationship takes shape—how an independent agent becomes a passive entity.
    Keywords: post, colonialism, globalization, subaltern identity, Chicago, representation
  • Isa Ibrahim Fares * Pages 23-42
    Many studies have been conducted on the relation between Movashehat (light-hearted poetry) and the mainstream of Arabic poetry. They have expressed different attitudes toward this type of Andalusian poetry. Some studies do not exclude Mvashahat from Arabic poetry; while others regard this poetic type as breaking with mainstream poetry in meter, rhyme, and language. Movashahat, whether according to standard metrical patterns or general themes, is associated with Arabic language in two ways: 1) being related to the language of poetry and fluent Arabic, a point which all agree on, and 2) expressing the popular culture and local motifs in light-hearted manners, which seems against the standards and norms of Arabic poetry. But, this does not mean its complete break with poetry and Movashahat establish an independent tradition in poetry. It is only an experiment in poetic tradition, which wants to defamiliarize against the conventional metrical practices. It is a critical experiment to help development, not a subversive attempt. This research emphasizes the metrical aspects of Movashahat, which is effected through bringing about correspondence between the prosodic patterns of poems and the subject matter. The study also considers the effect of general and romantic themes and motifs upon which the light-hearted poem (Movashah) is based.
    Keywords: defamiliarization, general themes, Movashahat, prosody, romantic themes
  • Nadia Dadpour, Sayyed Mohammadreza Ibnorrasool *, Hadaegh Rezaei Pages 43-62
    Cognitive linguistics is a modern linguistic approach which emerged during 1970s. This linguistic approach is closely related to philosophy, psychology, and other cognitive sciences. A number of scholars including Lakoff, Langaker, Talmy and Fauconnier are among the leading figures in this field. Cognitive linguistics discusses the relationship between language and human mind and the way words are created in mind. To achieve this goal, it focuses on topics including categorization, polysemy and image schema. This article aims at studying motion verbs in the Holy Quran from a cognitive perspective with a focus on the verb ata (to come). The results show that motion verbs have an important role in providing the semantic structure of the Quran and can help to reveal some fascinating aspects of meaning construction in this holy book. The study also reveals that the semantic network around the verb ata goes beyond the primary lexical meaning of the verb. Accordingly, besides the primary meaning of ata, the semantic network of this verb includes such meanings as "to commit a sinful act" and "to swear".
    Keywords: cognitive linguistics, categories, polysemy, image schema, motion verbs
  • Ali Dayoub, Wafik Sleiten * Pages 63-82
    This research deals with the concept of Migration or literary journey (hijreh) in Sufi poetry, specifically in the seventh century after Hijreh. This research firstly emphasizes that literary journeys in Sufi or mystic poetry originates from an intellectual vision based on the belief that human life from beginning to the end is just a journey. This vision is presented in a poetic style which benefits from traditional poetry and borrows from it the metaphor of journey and semantically transforms its vocabulary. The research also highlights the motivation for journey, which is alienation and the feeling of loneliness because of being far from the original home. This idea is expressed by Sufis as either communication or separation. So, a mystic always feels that he is far from his origin and is exiled in his current state. This is the motive for his journey to alleviate the stress and the anxiety. Because of the nature of this cause, the journey itself becomes an aim. Due to the space limitations in this research, only one component of journey “the camel" will be explored and its new semantic features in the Sufi texts will be identified
    Keywords: camel, goal, journey, perspective, Sufi poetry
  • Reza Mohammadi *, Mohammadi Jafar Asgari Pages 83-98
    The Arabic concepts of Tebaq, Tazzad, Momathela, or Moqabela (comparison, antithesis, contrast) refer to a kind of literary or aesthetic device in Arabic rhetoric which juxtaposes two concepts, at two opposite poles, with each other. Concepts such as light and darkness, day and night, beginning and end, overt and covert are examples of contrast. However, the present study expresses a different viewpoint towards the issue of Tebaq or Antithesis in the Holy Quran. The basic claim of the present study is founded on the paleontological approach. Paleontology, like archeology, tries to excavate the foundations of concepts by getting to the depth of thoughts and ideas through the ages and centuries. The concept of Tebaq or binary oppositions constitutes the basis of eastern and western thoughts and is the governing spirit in Eastern Yin and Yang and some Western sciences such as psychology, philosophy, and literary criticism are founded on Tebaq or Antithesis. In addition, this binary view can be seen in the Holy Quran, but afer a careful analysis of this holy book, we can discern that the Quranic view toward binaries is totally different from those of western and eastern philosophers and scholars. An accurate analysis of Quranic concepts reveals three types of Tebaq: moderate Tebaq, synonymous Tebaq, and monotheistic Tebaq. The important issue which the present article is to emphasize is that Eastern and Western civilizations are founded on moderate binaries, while the foundations Quranic civilizations are based on monotheistic Tebaq. Accordingly, the present study is to investigate the Tebaq method in the Holy Quran from a paleontological point of view. The researchers in this study claim that social engineering based on monotheistic Tebaq is an important and valuable measure which can help the development of Quranic human sciences.
    Keywords: The Holy Quran, Rhetorical Studies, Tebaq (Antithesis), Monotheism
  • Rooh Allah Nasiri * Pages 99-120
    Communicative silence may reveal people’s inner meanings and transfer specific emotions or thoughts to the audience. However, the degree of the eloquence of silence depends on the power of eloquence which silence has chosen to bestow, its audience, and the sentences used before and after it. Therefore, it seems silence and its meanings are issues worth investigating. Taha Hussein has written his autobiography in a book entitled Al-Ayyam or the Days. His blindness has had a considerable effect on his introspection and silence. Silence can be observed with different meanings everywhere in this book. By thinking about the meanings of Taha Hussein’s silence, one can understand dimensions of his personality, emotions, and thoughts. In the present study, which uses a descriptive-analytical method, the application of silence in events occurring in Al-Ayyam (the Days) is investigated in order that its role in communicating meaning is revealed, as silence sometimes indicates issues which verbal signs are unable to convey. The results of the study indicate that Taha Hussein’s silence is not of secondary importance, after the verbal signs, in conveying meaning; in fact, it has the main role in transferring explicit and implicit meanings. In addition, his silence indicates his self-respect and self-esteem. Taha Hussein sometimes, using body language, expresses intended meanings and sometimes in silence, hides his pain. Sometimes, one way to know people is their silence because both language and silence are rooted in human intentionality.
    Keywords: Al, Ayyam (the Days), non, verbal communication, silence meanings, Taha Hussein
  • Wadha Ahmed Youness *, Mostafa Ahmed Alhasan Pages 121-146
    This research aims to deal with the issue of Al-Badee or innovations by Ibn-al Mutaz its terms of its resort to the natural or artificial. Many researchers accused him that he is the first who contributed to the use of ornamental language in the Arabic literature. That's because he identified and elaborated the elements of "Al-Badee" or innovative ideology. The misunderstanding about "Al-Badee" principles at "Ibn-al Mutaz" is because he didnt discriminate between "Al-Badee" as a critical technique which depend on the stylistics when comparing the literary texts and "Al-Badee" as a formal figurative device. "Al-Badee" has double functions as being a device for both creativity and critical evaluation. In fact, there is a big difference between the critical Badee and the creative one. The main goal of this research is to verify the hypothesis that innovations of "Ibn-al Mutaz" helped the intensity and frequency of figures of speech and artificial language in the Arabic language? Did he give literary criticism a rhetorical edge? Could he add a flexible and academic dimension to literary criticism which can be critically analyzed and contribute to the identification of novel styles in Arabic literatre?
    Keywords: Al, Badee, artificiality, critical, nature, poetry