فهرست مطالب

مطالعات معنوی - پیاپی 13-14 (پاییز و زمستان 1393)

نشریه مطالعات معنوی
پیاپی 13-14 (پاییز و زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/12/20
  • تعداد عناوین: 5
|
  • چیستی معنویت اسلامی با رویکردی انتقادی به مفهوم معنویت در جنبش های نوپدید معناگرا
    سیده زهره سیدفاطمی صفحه 1
    رابطه ی عقل و دین برای معنویت عقلانی پایه محسوب می شود. بین معنویت وحیانی و انتخاب عقلانی، رابطه ی عموم و خصوص مطلق برقرار است. نتیجه این پیوند رسیدن به حیات طیبه، با ویژگی های منحصربه فرد خواهد بود. این حیات طیبه زمانی میسر می شود که تمام وجود فرد درگیر با مسئله انتخابی او گردد؛ نه اینکه فرد گاهی دیندار و گاهی غیردینی عمل کند. این دین عقلانی یا به عبارت دیگر معنویت عقلانی به متن زندگی فرد راه پیدا می کند و آنگاه انسان سالک الی الله می گردد. معنویت اسلامی به شیوه های گوناگون به وجود می آید و ویژگی های خاصی دارد، ازجمله این قابلیت را دارد که به بیرون از زندگی فردی رسوخ کند.
    کلیدواژگان: معنویت، حیات طیبه، انسان، سالک الی الله
  • بررسی نظام پیشگیری و درمان آسیب های روانی اخلاقی در قرآن
    احسان احمدی خاوه صفحه 2
    در نظام قرآن، توجه ویژه ای به آسیب های روانی اخلاقی، پیشگیری و درمان آنها شده است. پیشگیری و درمان این آسیب ها در قالب روش ها و فن های اخلاقی و حتی احکام لازم الاجرای شرعی به انسان عرضه شده است؛ اما برای شناخت این آسیب ها و روش های پیشگیری و درمان آنها، نخست باید مختصات و ساختار وجودی انسان از منظر قرآن بررسی شود. از منظر قرآن، انسان موجودی چندلایه است که این آسیب ها سطوح مختلفی از وجود انسان را در بر می گیرند. در بحث پیشگیری نیز سه نوع پیشگیری توسط کارشناسان بهداشت روانی مطرح شده است که در هر سه سطح، مصادیقی از قرآن ذکر و بررسی شده است. این مقاله ضمن بررسی سه محور اساس آسیب شناسی از منظر قرآن، روش های پیشگیری و راه های درمان آسیب های روانی به پنج قاعده و اصل درمانی از منظر قرآن نیز توجه دارد.
    کلیدواژگان: تزکیه و تقوا، شناخت و نگرش، روش های درمانی، قواعد درمانی
  • شست وشوی مغزی، کنترل ذهنی و جنبش های نوپدید دینی
    سمیه شاه حسینی صفحه 3
    جنبش های جدید معنوی، دارای آداب، مناسک و حتی قوانینی متفاوت از بستر فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی هستند که از آن برآمده اند. آنان به منظور ترویج باورهای خود و به دست آوردن پیروان برای کیش جدید به راه های متعددی متوسل می شوند. فرقه در فرآیند جذب افراد، با استفاده از فریب، عرضه اطلاعات نادرست در مورد آنچه درون فرقه می گذرد و هر روش دیگری که بیشتر تحمیلی روانی بدون آثار جسمانی است به تبلیغ آموزه های فرقه ای می پردازند.
    هدف اصلی ما در این نوشتار، بررسی و تجزیه و تحلیل تکنیک های روانی مورد استفاده، توسط فرقه ها و نحوه اثر آنها است و اینکه چرا این روش ها غیرمستقیم نامیده می شوند. در ادامه به فرآیندهای کنترل ذهنی، شست وشوی مغزی و روش های ظریفی می پردازیم که به طور ناآشکار، ذهن افراد درگیر در فرقه ها را ماهیتی متفاوت می دهد.
    کلیدواژگان: فرقه، جنبش های جدید معنوی، تکنیک های کنترل ذهنی، شست وشوی مغزی
  • بررسی تاثیر فرقه تصوف در امنیت جمهوری اسلامی ایران
    خلیل بهرامی قصرچمی، صمد کلانتری، الیاس قربانی صفحه 4
    تصوف نوعی ایدئولوژی است که از نظر تا عمل و از بینش تا کنش را در برمی گیرد. تفسیر خاص زندگی و نحوه تعامل با حیات دنیوی است. این تفسیر به ادعای صوفیه با روش کشف و شهود تحصیل می گردد. البته پراکندگی و تنوع فرقه های صوفیه و تعارض در این جریان آن قدر زیاد است که نمی توان با یک نظر و اندیشه آنها را دسته بندی و نقد کرد. ریشه های تصوف از قرن دوم هجری شروع به رشد کرد و در میان مسلمین رایج شد. تحقیر دنیا، فرار از نعمات و تمام شئون مربوط به زندگی مادی و دنیوی و ریاضت کشی از نکات بارز این دوره است. ایستادگی تصوف در برابر ائمه اطهارعلیهم السلام مخالفت با سیره و روش آنها نشانه اوج تضاد با تفکرات اسلامی در دوران آغازین رشد این جریان بوده است. خرده گیری تصوف بر ائمه علیهم السلام تا جایی پیش رفته که بر امام رضا علیه السلام تاخته اند که چرا لباس درشت بر تن نمی کنی و غذای خشن نمی خوری! امام علیه السلام فرمود: یوسف پیامبر خدا لباس های زربافت و قباهای دیبا بر تن داشت. تصوف بدعتی بود که از بین اهل سنت آغاز شد و کم کم به شیعه هم راه یافت و نخستین صوفی کسی نبود جز ابوهاشم کوفی که امام صادق علیه السلام به شدت با او مخالفت می فرمود. کم کم توسط مسیحیان تفکرات رهبانیت مسیحی به درون این جریان وارد شد! و برای جداسازی این جریان از اسلام ناب در شام توسط پادشاهی مسیحی اولین خانقاه بنیان گذاری شد! و این دوران آغاز صوفی گری بود که بعدها به تصوف امروزی منجر گردید.
    کلیدواژگان: تصوف، عرفان، صوفی، درویش، تاثیر
  • آسیب های نظام سلطه از ناحیه عرفان های نوظهور بر جامعه ایران اسلامی
    فرشاد توحید نیا صفحه 5
    امروزه در کشور ما افزون بر گروه ها و فرقه های سنتی تصوف، گروه های نوظهوری به نام عرفان و معنویت با جاذبه های مادی و نفسانی پیدا شده اند و هر روزه با شگردها و شیوه های مختلفی در شکار تشنگان و علاقمندان عرفان و معنویت اند. سرچشمه این آیین های نوظهور معنوی عموما در غرب است. هرچند سرچشمه اصلی برخی از آنها شرق و به ویژه هندوستان است؛ اما بسیاری از آنها در حقیقت آیین های شرقی غربی شده هستند که هم اکنون در کار تبلیغ اند. به عبارت دیگر آیین های شرقی اثرپذیر از نظام ارزشی غرب اند و تحت مدیریت نظام سلطه به فعالیت می پردازند. عرفان های نوظهور ضمن مخدوش کردن چهره عرفان اصیل با فرو کاستن مفهوم دین، زدودن اتوریته الهی آن، جایگزینی خودمحوری به جای خدامحوری و فرعی سازی دین نسبت به اهداف اومانیستی، بزرگ ترین ضربه را بر کیفیت تدین و دینداری وارد می کنند. علاوه بر این، ادعای این عرفان ها درباره در انحصار داشتن حقیقت، ساختارهای اتوریته ای که اطاعت بی چون وچرا می طلبند، تشویق به وابستگی فزاینده به جنبش از نظر مادی، معنوی و منابع اجتماعی و بریدن گروه از جامعه، همگی خطرها و آسیب های بالقوه دیگری هستند که نباید از آنها غفلت کرد. خطرهایی همچون: کسب پول های بادآورده کلان، تخریب قدرت کار در اعضاء، ازدواج نکردن یا بی بندوباری جنسی، نبود احساس ترس از گناه، از میان بردن احساس مسئولیت، هدایت کردن افراد به زندگی پرحیله و جنایت کارانه.
    کلیدواژگان: خدا، اسلام، معنویت، دین، عرفان نوظهور، آسیب شناسی، نظام سلطه
|
  • The meaning of Islamic spirituality with a critical approach to the concept of spirituality in modernist movements
    Seyyede Zohre Seyyd Fatemi Page 1
    The relationship between religion and reason is a foundation for rational spirituality. There is a general absolute relationship between spirituality and rational choice. The result of this connection is receiving to a purified life which is unique. This purified life is possible when a person is continuously making his rational choice; not that he sometimes acts religiously and sometimes non-religiously. This rational religion, or in other words, rational spirituality, leads to the inside of the individual's life, and then the human being becomes the seeker of Allah. Islamic spirituality is created in various ways and has certain characteristics, including the ability to penetrate outside the individual's life.
    Keywords: Spirituality, Purified life, Human, Mystic of Allah
  • Surveying the system of prevention and treatment of moral harms in the Quran
    Ehsan Ahmadi Khaveh Page 2
    In the Quran, special attention has been paid to moral harms prevention and treatment. Prevention and treatment of these harms is presented in the form of ethical methods and techniques, and even the necessary religious laws in Quran. However, in order to understand these harms and methods of their prevention and treatment, first of all, the human structure should be surveyed from the perspective of the Quran. From the perspective of the Quran, man is a multi-layered existence and involves various levels of harms in human existence. In prevention, three types of prevention have been proposed by mental health experts, which have been mentioned in each of them some examples from the Quran. In this article, by investigating the three kinds of pathology from the perspective of the Quran and paying attention to the methods of prevention and ways of treating psychological harms, five principles of treatment from the point of view of the Quran are also considered.
    Keywords: Cultivation, Virtue, Cognition, Attitude, Therapeutic methods, Rules of treatment
  • Brainwashing, mental control, and new religious movements
    Somayyeh Shahhosseini Page 3
    New spiritual movements have rituals, norms, and even different laws which are received from the cultural, social and religious background they have emerged from. They grab too many ways to promote their followers. In this process by using deception and supplying inaccurate information about what is going on inside the sect and also by using any other psychological method which have no physical effects, to attract people and promote sectarian doctrines. Our main purpose in this paper is to examine and analyze the psychological techniques used by the new spiritual movements, their mode of action, and to show why these methods are called indirect. In the sequel, we deal with processes of mental control, brainwashing and subtle methods that change the minds of people in a different way.
    Keywords: Denomination, New spiritual movements, mental control techniques, Brainwashing
  • The Effect of Sufi Sects in the Security of the Islamic Republic of Iran
    Khalil Bahrami Ghasrechami, Samad Kalantari, Elyas Ghorbani Page 4
    Sufism is an ideology which will take up the practice of insight to action. Specific interpretation of life and how to deal with mundane life. This interpretation Sofia claims by witness’s discovery schooling. The distribution and diversity of sects Vtarz Sofia and conflict in the process so much that you can not categorize them with a view and a thought and criticized. The roots of Sufism began to grow in the second century of the common Muslims Shd.thqyr world and all matters related to the material life and worldly escape Ttnmat and austerity and torture of points is typical of this period. Sufism stand against Imams PBUH and opposition to the manner and method of the height of the conflict with Islamic thought early sign of this was going on. Criticism of Sufism in Islam as far as the Imam Reza attacked because clothes do not wear coarse and rough food Nmykhvry.amam said the Prophet Joseph must Qbahay clothes and was wearing brocade. The findings suggest that, Sufi heresy that began between Sunni and Shiite began to spread, and the first was none other than Abu Hashim Sufi Imam Sadiq Kofi strongly oppose opened up for him. Christian monasticism began by Christian ideas into the process and to isolate the stream of Islam arrived in the evening by a Christian king founded the first monastery started Shd.vayn period of Sufism, which later led to the current mysticism.
    Keywords: Sufism, Mysticism, Sufi, Dervish, Effect
  • Damages of the domination system of new religious mysticism to the Iran society
    Farshad Towhidnia Page 5
    Today in our country, besides traditional groups and denominations, some groups of mysticism and spirituality have been found with material and sensual attractions, and they hunt daily the people who are enthusiastic to mysticism. The origins of these new spiritual movements are generally in the West. Although some of them are oriented in the east, especially India, but many of them are in fact eastern-westernized movements that are now advertised. In other words, the eastern religions are influenced by the value system of the West and operate under the control of that domination system. By diminishing the concept of religion, eliminating its divine authority, replacing autonomy instead of subjugating religion and subjugating humanistic goals, new religious movements shamed the face of genuine mysticism having the greatest impact on the quality of religiosity. In addition, the claims of these mystics about the monopoly of truth, the structures of authority that require unquestioning obedience, the encouragement of a growing dependence on the movement in terms of material, spiritual and social resources, and the demolition of a group of people, are all other potential risks and injuries which should not be neglected. Dangers include: making big windfall money, destroying member's power, not getting married or having sexual behavior, lack of fear of sin, losing responsibility, guiding people to sexual and criminal lives.
    Keywords: God, Islam, Spirituality, Religion, New mysticisms, Pathology, Domination