فهرست مطالب

نامه معماری و شهرسازی - سال یکم شماره 2 (بهار و تابستان 1388)

نشریه نامه معماری و شهرسازی
سال یکم شماره 2 (بهار و تابستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/03/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهران علی الحسابی*، سلمان مرادی صفحه 5

    در سه دهه اخیر، هنر عمومی و ظهورش در قلمرو همگانی توجه بسیاری از هنرمندان و متخصصان زمینه های مرتبط با این مقوله را، از قبیل طراحان و برنامه ریزان شهری، معماران، جغرافیدانان، جامعه شناسان و سیاستمداران به خود جلب کرده است. یکی از مهمترین سئوالات مطرح در مورد هنر عمومی این است که آیا هر اثر هنری با حضورش در قلمرو همگانی و فضای باز در دسترس عموم به یک اثر هنر عمومی تبدیل می شود یا خیر. از آنجا که اصول هنر عمومی نیز مانند دیگر پدیده ها با گذر زمان دچار تحول شده است، یکی از راه های ایجاد زمینه برای پاسخ به این سئوال، بررسی روند شکل گیری و تکامل این پدیده و پایه های نظری آن است. این مقاله با معرفی سال های آغازین دهه 1990 میلادی به عنوان دوره تحول پارادایم و مبانی نظری هنر عمومی، دوران تکامل هنر عمومی معاصر را به فرآیندی با دو مرحله کلی تقسیم بندی می کند: دوره اول از آغاز دهه 1960 م. تا آغاز دهه 1990 م. که در این دوره هنر عمومی معاصر خاصیتی هنرمند مدار دارد و دوره دوم که از دهه 1990 م. شروع می شود و مبنای نظری آن معرف فرآیند شکل گیری اثر هنر عمومی در بستر های اجتماعی است. با توجه به بررسی های صورت گرفته، در پایان این مقاله تعریفی از هنر عمومی معاصر ارائه شده است.

    کلیدواژگان: هنر عمومی، فضای عمومی، هنر هنرمند مدار
  • پروین پرتوی * صفحه 19

    رویکردهای نوین شهرسازی از جمله»برنامه ریزی اجتماعی «و»برنامه ریزی غیر اقلیدسی «در کنار جدیدترین تئوری های ارائه شده از جمله» تئوری انتقادی»، «تئوری پدیدار شناسی»، «تئوری اخلاقی» و»تئوری توسعه پایدار» همگی موید ضرورت نگرشی نوین به جهان هستی، انسان ها، محیط و بالمآل معماری و شهرسازی هستند. علیرغم تفاوت هایی در اصول و روش ها، می توان توجه به مواردی چون اصول اخلاقی در مقابل منافع، اجتماع در مقابل فرد و کیفیت در مقابل کمیت را از اصول مشترک کلیه دیدگاه های فوق دانست. لذا به نظر می رسد که تحقق توسعه پایدار محلات و شهر، مستلزم چرخشی بنیادین در محتوا و رویه شهرسازی معاصر باشد. مقاله حاضر در پی بررسی و تحلیل اصول و مفاهیم توسعه پایدار شهری از منظری پدیدار شناختی است. از این رو با تکیه بر روشی توصیفی/ تحلیلی و با استفاده از تکنیک»مطالعات کتابخانه ای «، اصول پای های توسعه پایدار در بستر مفاهیم پایه ای پدیدارشناسی چون»بازگشت به خود اشیاء»، «سکنی گزینی»، «فضای زیسته»، «حس مکان»، «معنی «و... مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. از مهمترین نتایج این مطالعه می توان به ضرورت توجه به حیات انسانی به عنوان شبکه ای تودرتو، ظریف و پیچیده از ارتباط های واقعی و سمبولیک و شناخت این شبکه روابط با تکیه بر پارادایم های تحقیق کمی و کیفی، اجتناب از تلقی»فضا «به عنوان یک فضای صرفا هندسی، مقاومت در مقابل بهینه سازی و توجه به مطلوبیت، انسانیت و اداره پذیری اندازه های کوچک و در عین حال متمرکز به جای رشد لجام گسیخته، ارتقاء شیوه های» تصمیم سازی «در سطوح گوناگون برنامه ریزی از طریق توجه به روابط انسان و محیط به شیوه های دیالکتیکی و مشروعیت بخشیدن به حضور و مشارکت مردم در طرح های شهری اشاره نمود.

    کلیدواژگان: پایداری، پدیدار شناسی، اصول اخلاقی، جامعه گرایی، نگرش کیفی
  • مرجان شرفی*، فاطمه رشیدی فر، ناصر برک پور صفحه 35

    عصر حاضر می تواند نقطه عطف و آغاز دورهای باشد که در آن مشارکت مردم در فرایند برنامه ریزی، تصمیم گیری و آینده جامعه شهری به سمتی سوق داده شود که در آن زمینه همیاری برنامه ریزان شهرو مردم در تهیه طرح ها و برنامه های توسعه شهری فراهم آید. با توجه به این امر، در این مقاله پس از بررسی اجمالی نظریه های مشارکت، عملیاتی کردن آن ها از طریق معرفی تکنیک های رایج و روزآمد در کشورهای پیشرو در امر مشارکت، مورد توجه قرار گرفته است؛ زیرا تبدیل دیدگاه ها و نظریه های مشارکتی در شهرسازی به روش ها و تکنیک های عملی، اهمیت ویژهای دارد. تا زمانی که این نظریه ها عملیاتی نشده ا ند امکان تحقق آن ها وجود ندارد. علاوه بر این، با توجه به ملاحظات نهادی و قانونی مختلف در کشورهای گوناگون، چگونگی استفاده از این روش ها نیز باید متناسب با ملاحظات فوق مورد توجه قرار گیرد. در ادامه، روند تهیه طرح ساماندهی بخشی از محله هشت شهرداری منطقه شش (محله امیرآباد گلها) تهران با رویکرد مشارکت به اختصار آمده است. در این طرح سعی گردیده برخی از تکنیک های مشارکتی معرفی شده، با توجه به شرایط زمانی، مکانی و همچنین محدودیت های پیش رو، در عمل به کار گرفته شود. آنچه در این طرح اهمیت بیشتری داشته، طی کردن فرایندی صحیح و مشارکتی بوده است.

    کلیدواژگان: مشارکت مردمی، تکنیک های مشارکت، کیفیت زندگی، مکان سنجی
  • هوشمند علیزاده*، سیروان لاهور پور صفحه 57
  • مجتبی انصاری*، محمدرضا پور جعفر، علیرضا صادقی، مهدی حقیقت بین صفحه 71
  • زهره خضری *، نادیه ایمانی صفحه 111
  • غلامحسین معماریان * صفحه 125
|
  • Mehran Alalhesabi*, Salman Moradi Page 5

    Art has always played a critical role in forming cultural, social, and political symbols and especially during the last three decades, it, in form of public art, has caught the attention of artists and experts of fields related to public domains including urban designers and planners, architects, geographers, sociologists and politicians. As such, in the 20th century, a variety of factors including fast growth of cities and reduction of quality of public space as a result of urban communities’ ignorance about this growth procedure, the specialization of different fields of sciences and technologies, and understanding the role of arts in promoting the conceptual aspects of public space have been influential in giving shape to public art. Since then, one of the most important questions about public art has been whether any artwork which exists in public realm and is accessible to open space can be called public artwork. Since public art concept, unlike other phenomenon, is not stable and changes in the course of the time, investigating different accounts of this concept, its evolution and its theoretical basis can be assumed to be one way to prepare a base for answering the question that: “what is public art?”. In the second half of the 20th century, the growth of attentions to public spaces remaining from modernist approaches to architecture and urban planning in many countries encouraged local governments to benefit from ‘a percent for art’ policy in built environment developments. With this policy, artworks, which had disappeared in such spaces for more than half a century, re-emerged in public spaces. Therefore, in the initial years of following this policy, the artists, who up until that time had exhibited their artworks in modern museums, found the opportunity to put them on view in public and accessible spaces. After less than three decades, the appearance of these artworks that were devoid of the socio-spatial dimensions of public spaces has been criticized by citizens and social and art critics. With the increase of these criticisms, a new paradigm, with socio-spatial dimensions being in its central core, emerged in public art field from the end of 1980s to the beginning of 1990s. With a deliberative and comparative review of evolution of public art concepts and definitions, this paper introduces the 1990s as the paradigm shift and public art theoretical basis transformation period, and divides the evolution of public art into two general periods; the first one since 1960s to 1990s, this period was dominated by artist-oriented public art that the modernism concepts of space was followed in designing and creating of artworks in public open spaces, and the other since 1990s up until now, which introduces the theoretical basis of the public art development process in social contexts. Drawing on related literature, a definition of public art is presented and also concerns regarding future of public art in relation to public spaces that is becoming more and more privatized in many countries, are debated.

    Keywords: Public art, Public Space, Artist-oriented Art
  • Parvin Partovi * Page 19

    In spite of the improvements of methods, equipment, techniques and urban planning and designing processes in the 20th century, contemporary urban planning in the beginning of the 21st century is facing new challenges. This is because of the wide range of issues to be solved in one side and the need of radical changes in the ways of observing and facing these issues from the other side. New urban planning approaches, like “community planning” and “non-Euclidian mode of planning” besides most recent theories such as “critical theory”, “phenomenology”, “ethical theory” and “sustainable development” all show the importance and the need of a new attitude towards the world, human beings, environments and ultimately architecture and urban planning. In spite of the differences in principles and methods, issues such as morals versus the profits, community versus individuality and quality versus quantity, are the common principles among all the aforesaid theories. Therefore, it seems that achievement of sustainable development of cities acquires a change in content and procedure in contemporary urban planning. This paper tries to analyze the principles and concepts of urban sustainable development from viewpoint of a phenomenological approach. Therefore by applying adescriptive/analytic method, and with the use of “library studies” the basic principles of sustainable development are studied by the basic phenomenological principles such as “return to the things themselves”, “dwelling”, “lived space”, “sense of place”, “meaning” and so on. One of the most important results of this study can be the need and importance of paying attention to human existence/life as a labyrinth, elegant and complicated network of real and symbolic relations and knowing this relation network by: leaning toward qualitative and quantitative paradigms, avoiding using space only as geometrical space, resisting against optimization, considering desirability, humanity and control of small and concentrated cities instead of sprawl growth, improving “decision making” methods in different levels of urban planning by considering human and environment in dialectic manner and legitimacy of people participation in preparing and implementation of urban plans. According to these explanations, achievement of many principles of sustainable urban development such as making neighborhoods that encourage public life, applying native patterns consistent with climate, considering a rational limit of population and building density, designing based on pedestrian and public transportation, improvement of community relationships and avoiding making social ghettos would be possible only if there is a qualitative and in-depth recognition of the environment.

    Keywords: Sustainability, Phenomenology, Ethical Principles, Communitarianism, Qualitative Attitude
  • Marjan Sharafi *, Fatemeh Rashidifar, Naser Barakpour Page 35

    The present era can become an epoch in which public participation in planning and decision-making process and the future of urban community leads to a situation in which urban planners and public cooperate together in urban planning and community development plans. Turning ideas and participation theories in urban planning into practical techniques and approaches is very crucial because as long as these theories do not be objectified, they can’t be implemented. Moreover, according to diverse institutional and legal considerations in different countries, application of these techniques must be proportionate with these conditions. However, in Iran, practical approaches capable of turning theories and ideals into reality are not present yet. Accordingly, studying different aspects of public participation and trying to implement them is essential. In this paper after a brief investigation of participation theories, it has been tried to implement these theories introducing and benefiting from current techniques in pioneer countries in the field of participation. The main goal of the project selected as our case study, namely Amir-Abad, Golha neighborhood, is increasing quality of life using participatory approaches. The proposed factors are: safety and security, efficient transportation system, access to services, walk-able urban space and identity. It has been tried to use different methods to achieve participatory approaches. These are utilized in various steps of the project, filling questionnaires, interviewing with stakeholders and etc. in cognition step, using SWOT matrix in analysis step and setting up public hearings in designing process. The questionnaires were based on place check technique and quality of life criteria because place check can provide a focus for bringing people together to work in collaboration and can identify what is needed to be done in order to improve the place. This research shows that public participation is based on a non-elitist view of social progress. Good ideas are always generated from community, so ignoring people in urban plans leads to alienated public which feel that their views has been ignored and the plan has been imposed upon them. Successful participation process in urban plans in different environmental, social and economical conditions requires applying various levels and techniques of participation. The most important role of a planner in leading public participation in an urban plan is selecting the appropriate approaches and implementing them according to context and cultural terms. One of the findings of this research is that some of participation techniques cannot be implemented in our case study, so we tried to find out which approach is the best so that we can carry out a good participatory process. To achieve the mentioned goals, this paper has been presented in four sections. In the first section important theories in public participation will be investigated. In the second section three theories about levels of participation will be expressed. The third section offers prevalent techniques for benefiting from public participation in urban plans. At the end the outcomes of a practical experience in preparing community development plan in Amir- Abad, Golha Neighborhood will be presented.

    Keywords: Public Participation, Participation Techniques, Quality of Life, Place Check
  • Hooshmand Alizadeh *, Sirvan Lahoorpour Page 57
  • Mojtaba Ansari *, Mohammadreza Pourjafar, Alireza Sadeghi, Mehdi Haghighatbin Page 71
  • Hamed Kamelnia *, Alireza Taghaboni Page 93