فهرست مطالب

فصلنامه تحقیقات کلامی
پیاپی 11 (زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1395/01/08
  • تعداد عناوین: 7
|
  • معروفعلی احمدوند*، سمیه طاهری اندانی صفحه 7
    آنچه انسان امروزی را رنج می دهد، احساس بی هدفی و بی معنایی در زندگی است. از آن جا که اعتقاد به خدا و صفات کمال او می تواند نقش بسیاری در معناداری زندگی داشته باشد، این نوشتار به بررسی نقش این اندیشه در معنابخشی به زندگی انسان موحد می پردازد. انسان با ایمان به خدایی حکیم، به آفرینشی هدف مند معتقد شده و در پرتو آن از پوچی رهایی می یابد؛ با ایمان به عدالت الهی، قوانین هستی را عادلانه دانسته، روح امیدواری در او دمیده می شود؛ با اعتقاد به عالم بودن خداوند، اجزای جهان را برخاسته از آگاهی و معنا دار می یابد؛ در پرتو باور به خدایی توانا، شور و نشاط درونی اش با قدرتی ماورائی گره خواهد خورد؛ با اعتقاد به رحمت واسعه الهی، زندگی امیدوارانه و معناداری خواهد داشت و... . باور قلبی عمیق در بعد نظر و پای بندی به دستورات چنین خدایی می تواند زندگی را معنادار کند.
    کلیدواژگان: خدا، صفات خدا، معنای زندگی، متکلمان امامیه
  • محمدتقی سبحانی، مرتضی علیزاده نجار صفحه 21
    مقام ولایت امام در تشریع احکام، یکی از بحث انگیزترین مقوله هایی است که همواره مورد بحث اندیشمندان قرار گرفته است. بسیاری از صاحب نظران امامیه، این مقام را برای پیامبر(ص) پذیرفته اند، اما از پذیرش آن برای امام خودداری کردند؛ اما طبق دلالت پاره ای از احادیث چنین به نظر می آید که ائمه اطهار(ع) نیز دارای ولایت در احکام شریعت بوده و در صورت نیاز می توانند حکمی در دین بگنجانند. این ادله عبارتند از: اخبار تفویض، ادله همتایی ائمه با پیامبر در تمامی مقامات و نیز ادله ای که از وقوع این مقام توسط امام حکایت دارند. نوشتار پیش رو با پیش فرض ولایت پیامبر(ص) بر تشریع احکام، در پی بررسی دلایل اثباتی این مقام برای امامان معصوم(ع) است.
    کلیدواژگان: تفویض، امام، حق تشریع، ولایت تشریع
  • سید علیرضا سبزواری صفحه 37
    قاعده اعطا، خاستگاه گوناگونی در علوم اسلامی دارد و در این میان، حکمت متعالیه با نظریه «وحدت وجود» و مباحث پیرامونی آن، مانند سریان پذیری هستی، کارآمدترین بستر بهره برداری از این قاعده تلقی می گردد. این نوشتار با توجه به معناشناسی واژگان قاعده اعطا و بررسی کاربردهای مختلف آن، از اثبات وجود خدا تا معرفت به صفات علم، قدرت و حیات او، سعی در ارائه گونه های برداشت صحیح و نادرست از مضمون آن کرده است. در این زمینه، بررسی اثبات پذیری و عدم بداهت قاعده مزبور می تواند راه گشای نقد مضمونی به برخی برداشت های نادرست گردد و دیدگاه کاملی از معنای آن در اختیار قرار دهد.
    کلیدواژگان: اعطا، فقدان، کمال و سریان
  • رضا برنجکار صفحه 57
    نوشتار حاضر، دیدگاه آیه الله وحید بهبهانی درباره جبر و اختیار را به شیوه توصیفی تحلیلی و بر اساس تنها رساله او در این باره، بررسی می کند. وحید بهبهانی در رساله «جبر و اختیار» در صدد اثبات و تحلیل اختیار و رد جبر است. او مهم ترین مانع در راه اثبات اختیار را ضرورت علیت می داند. وی ضرورت به معنای حکم ضروری بر صدور فعل بر اساس قرائن را می پذیرد و با اختیار قابل جمع می داند، اما ضرورت صدور فعل به معنای محال بودن عدم صدور آن را نمی پذیرد. به اعتقاد او هرچند برای صدور فعل، مرجح لازم است، اما این مرجح، قدرت انسان بر ترک را از بین نمی برد. او فعل را هم محتاج فاعل می داند و هم مرجح، و مرجح، فاعل را مجبور به فعل نمی کند. وحید بهبهانی به تفصیل به اشکالات نظریه خود پرداخته و به آن ها پاسخ می دهد.
    کلیدواژگان: جبر، اختیار، تفویض، امر بین الامرین، ضرورت، علیت، مرجح
  • مسعود صلواتی زاده*، محمدنقی رفعت نژاد صفحه 71
    لفظ «بداء» مشترک بین انسان و خداوند است. فهم دقیق و صحیح بداء در خداوند، مبتنی بر نقل، عقل و وجدان است و به دلیل غامض بودن درک آن، محل چالش و ایجاد شبهاتی از سوی مخالفان بداء شده است. در جهان اسلام بیشترین مخالفان بداء، از میان اهل سنت و به ویژه وهابیت سلفی انجام می پذیرد. با این که از دیر باز عالمان شیعه با روشی علمی و عقلانی به شبهات آنان پاسخ داده اند، اما هم چنان در آثار قلمی مخالفان شبهاتی در این باره مطرح می شود. یکی از شبهاتی که در سال های اخیر مطرح شده این است که بداء، پدیده ای غیراسلامی (یهودی) است و اصلی در قرآن ندارد. مقاله پیش رو با رویکرد شیعی، به تبیین این مسئله پرداخته و در صدد اثبات و تبیین خاستگاه بداء در قرآن است.
    کلیدواژگان: بداء، محو و اثبات، قضا و قدر، علم الهی
  • عین الله خادمی، سید محمد طباطبایی یزدی صفحه 89
    دو فرقه کلامی شیعه و معتزله در مسائل گوناگونی اختلاف دارند. سید مرتضی، سرآمد متکلمان امامیه در قرن چهارم و پنجم هجری که به ناحق به اعتزال متهم شده، به نقد یکی از مسائل اختلافی با معتزله پرداخته و در تقابل با این جریان، به افضلیت پیامبران بر ملائکه معتقد است. وی هرچند با نقد ادله له و علیه مدعای معتزلیان مبنی بر افضلیت ملائکه بر پیامبران، رای شیعه را اختیار می کند، در ادله عقلی و نقلی امامیه نیز خدشه می کند و مبنای پذیرش قول امامیه را اجماع علمای این طایفه می داند. به نظر می رسد در مجموع، نظر سید مرتضی درباره مسئله تفاضل قابل قبول باشد، چراکه ادله ذکرشده قابل مناقشه است و نمی توان با تکیه بر آن ها، رای قاطعی اتخاذ کرد.
    کلیدواژگان: امامیه، معتزله، افضلیت، ملائکه، پیامبران، سید مرتضی
  • حسین زارع، مصطفی سلیمانیان صفحه 103
    ماجرای دشمنی شیطان با انسان ها، از ابتدای خلقت بشر بوده است؛ اما چرا چنین موجود شروری که مانعی بر سر راه معنویت و سعادت است، آفریده شده و به وجود آمدن او چه سودی داشته است؟ هدف این نوشتار که با روش تحلیلی توصیفی و از نوع کتاب خانه ای است، به بررسی فلسفه وجودی شیطان در رابطه با خداوند، عالم خلقت، انسان ها و فلسفه مستقل وجود شیطان می پردازد. خلقت شیطان در رابطه با خداوند که باعث ظهور برخی صفات جمالیه و جلالیه خداوند می شود، قدرت خداوند را در آفرینش موجودات متضاد به منصه ظهور و بروز می رساند؛ هم چنین وجود شیطان موجب شکوفایی استعدادهای گوناگون انسان ها می شود.
    کلیدواژگان: فلسفه وجودی، شیطان، ابلیس، وسوسه
|
  • Marufali Ahmadvand*, Sumayyeh Taheri Andani Page 7
    What offends the today human is the sense of futility and meaninglessness of life. Because the belief in God and His perfect attributes may have a great roll in the meaningfulness of life, this writing examines the roll of this thought in meaning-giving to life of a Unitarian human being. One, who believes in the wise God, believed in purposeful creation and meanwhile will be released of futility. With belief in Divine justice, regards the rules of the being universe as just, and the spirit of hope will be current in him. With belief in God as being Knowing, will find the components of the cosmos arising of knowledge and meaningful. By belief in God's Power, his inner passion will be connected to a metaphysical power. With the belief in the comprehensive Divine Mercy, he would have a hopeful and meaningful life, and… the deep hearted theoretic belief as well as accompanying to the commandments of such a God can make the life meaningful.
    Keywords: God, God's attribute, meaning of life, Imami theologians
  • Muhammadtaghi Subhani, Murtaza Alizadehnajjar Page 21
    The Imam's authoritative place in the commandments legislation is one of the most controversial issues that had been always discussed by the scholars. Many Imami thinkers accepted this place for the Prophet, but refused to accept it for the Imam. Nevertheless, according to the denotation of some Hadiths, it seems that the purified Imams also have the authority in the Sharia commandments and, everywhere needed, can include some commandment in religion. These demonstrations consisted in: the tafwidh (cession) hadiths, the demonstrations show the affinity of the Imams with the Prophet in all the positions and the demonstrations show the occurrence of the place by the imam. With the presupposition of the Prophet's authority in the commandments legislation, the current writing tries to examine the demonstrations prove this place for the infallible Imams.
    Keywords: tafwidh (cession), Imam, the right of legislation, the authority in legislation
  • Seyed Alireza Sabzawari Page 37
    The rule of "bestowal" has various origins in Islamic Knowledge and from amongst, the Transcendental Philosophy, with the theory of "pantheism" and its surrounding discussions such as currency of existence, is regarded as the most effective field for the usage of this rule. Considering the semantics of the words of the rule of Bestow and examining the its different usages such as proving the existence of God, knowledge of His attributes of Knowing, Power and Life, the present writing tries to offer the correct and incorrect kinds of understanding of its content. In this regard, the examination of the rule's verifiability and non-self-evidence can open the way criticize the content of some incorrect understandings and provides a complete view of its meaning.
    Keywords: bestowal, lacking, perfection, currency
  • Reza Berenjkar Page 57
    The present writing examines the point of view of Ayatollah Wahid Behbahani on determinism and free will in a descriptive-analytic way on the basis of his only treatise in this regard. Wahid Behbahani in the treatise of Determinism and Free Will wants to prove and analyze free will and to refuse determinism. He regards the causal necessity as the most important obstacle on the way of proving the free will. He accepts the necessity in the meaning of necessary order for occurrence of act on the basis of evidences, and considers it as compatible with free will, but dont accept the necessity of occurrence of an act in the meaning impossibility of its non-occurrence. According to him, although there must be a preferer (murajjeh) in order to be carried out the act, but this preferer dont damage the ability of man to leave the act. He maintains that an act needs to both doer (fael) and preferer (murajjeh), and the preferer dont determine the doer to do the act. Wahid Behbahani tackled to the probable problems of his theory in detail and responded to them.
    Keywords: determinism, free will, necessity, causality, preferer (murajjeh)
  • Masoud Salavatizadeh*, Muhammadnaghi Rafatnejad Page 71
    The word bada' is common between man and God. The accurate understanding of bada' in God is based on narration, reason and conscience, and because of the complicatedness of its understanding, it had been the object of challenges and misgivings by its opponents. In the Islamic world, the most opponents of bada' have arose from amongst the Sunnis especially the Salafi Wahhabiyyah. Despite the Shia scholars scholarly and reasonably responded to their misgivings for a long time, some misgivings in this regard are offered again in their writings. One of the misgivings which in the recent years has been brought up is that bada' is a non-Islamic (Jewish) phenomenon and has no root in the Quran. The present article explains this issue with a Shii approach and tries to prove and explain the origin of bada' in the Quran.
    Keywords: bada', mahw wa ethbat (efface, establish), destiny, face, Divine Knowledge
  • Aynollah Khademi, Seyed Muhammad Tababei Yazdi Page 89
    The theological sects of Shia and Mutazilah are opposing in various issues. Sharif al-Murtaza was the top-ranking scholar of the Imami theologians in the fourth/eleventh and fifth/twelfth centuries and unrightfully accused of being a Mutazelite. He criticized the Mutazelites in a controversial issue and, opposing them, maintains in the superiority of the prophets over the angels. By criticizing the demonstration of the Mutazelite claim in the superiority of the angels over the prophets, although he accepts the Shii position, he also criticizes the Shii rational and narrative demonstratives and regards the Imami consensus as the basis for the acceptance of Shii position. Generally seen, it seems that the point of view of Sharif al-Murtaza about the issue of superiority is acceptable, because theabove-mentioned demonstrations are disputable and one can take a decisive position on their base.
    Keywords: Imamiyyah, Mutazelah, superiority, angels, prophets, Sharif al Murtaza
  • Hossein Zare, Mostafa Soleimanian Page 103
    The Satan's enmity towards humans was from the beginning of human creation. But why such an evil being which is an obstacle again spirituality and happiness, is created and benefits is existent in its creation. This writing which is of analytic-descriptive way and based on library document study, examines the relative wisdom of Satan's existence in relation to God, the Created world, humans and the independent wisdom of its existence. The creation of Satin in relation to God reveals some divine attributes of beauty and glory and reveals God's power in creating opposing creations. The existence of Satan also flourishes the various talents of human being.
    Keywords: wisdom for the existence, Satan, Devil, temptation