فهرست مطالب

تحقیقات کلامی - پیاپی 12 (بهار 1395)

فصلنامه تحقیقات کلامی
پیاپی 12 (بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/03/23
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علیرضا آل بویه*، حمزه علی اسلامی نسب صفحه 7
    «دکتر محمد عابد الجابری» از مشهورترین متفکران معاصر جهان عرب است که توانست در محافل علمی جهان عرب و حتی غرب، به شهرت قابل ملاحظه ای دست یابد. وی در تلاش بود برای رهایی جهان عرب از مشکلات بسیاری که در آن ها غوطه ور است، راهکارهایی ارائه دهد؛ از این رو به بررسی میراث های پنج گانه ایرانی، یونانی، صوفیانه، اسلامی خالص و عربی خالص پرداخت و معتقد شد که تمام عقب ماندگی های جهان عرب، ریشه در تشیع دارد که آیینی بیگانه از اسلام بوده و نتیجه میراث های قدیمی پیش از اسلام و عمدتا میراث ایرانی، یمنی، اسرائیلیات عبدالله بن سبا، مختار و محمد بن حنفیه است. در این مقاله، ضمن گزارشی دقیق از خاستگاه تشیع در آثار عابد الجابری، خطاها، لغزش ها، ادعاهای فاقد سند و پیش داورهای ناقص او تماما بر اساس منابع اصیل اهل سنت نشان داده می شود.
    کلیدواژگان: عابد الجابری، تشیع، یمنی ها، مختار، عبدالله بن سبا
  • سید حسن طالقانی* صفحه 27
    در تاریخ تفکر بشری، مسئله فاعلیت انسان و تبیین ارتباط میان اراده خدا و اراده انسان، پاسخ های متعددی یافته و دیدگاه های مختلفی را پدید آورده است. در میان مذاهب اسلامی نیز کسانی با تاکید بر حاکمیت اراده الهی و نفی فاعلیت انسان، به جبر گراییده و گروهی دیگر برای حفظ فاعلیت حقیقی انسان، به تفویض متمایل شدند. در میان جریان اصحاب حدیث، کسانی با تمایز نهادن میان «فعل» و «مفعول» تلاش کرده اند راه حلی برای این مشکل تاریخی بیابند. این نظریه معتقد است، افعال بندگان اگرچه مخلوق و مفعول خداوند هستند، اما فعل او نیستند، بلکه حقیقتا فعل انسان شمرده می شوند. به نظر می رسد، این تلاش با توجه به مبانی اصحاب حدیث در مسئله فاعلیت، هم چنان گرفتار جبر است.
    کلیدواژگان: اصحاب حدیث، جبر، تفویض، فاعلیت انسان
  • محمدعلی اسماعیلی* صفحه 43
    برخی مسائل فلسفی، منشا جبرگرایی قلمداد شده اند که مهم ترین آن ها دو مسئله است: قاعده فلسفی وجوب سابق و مسئله غیرارادی بودن اراده. برخی اصولیان، قاعده ضرورت سابق را مختص علل موجب دانسته و علت صدور افعال اختیاری را سلطنت و اعمال قدرت نفس می دانند. آنان در راستای حل مسئله جبر و اختیار، دیدگاه جدیدی ارائه کرده اند که به نام «نظریه طلب» یا «نظریه سلطنت نفس» مشهور است. محقق خوئی(ره) به تبیین این دیدگاه پرداخته و در صدد برآمده است تا در عرض دیدگاه فلاسفه، از دیدگاه سلطنت نفس دفاع کند. نوشتار حاضر با روش توصیفی تحلیلی به تبیین و ارزیابی دیدگاه محقق خوئی پرداخته است.
    کلیدواژگان: جبر فلسفی، اختیار، سلطنت نفس، ضرورت علی، فاعل موجب
  • حسین بهرامی اقدم* صفحه 63
    به اعتقاد برخی با استناد به آیه ی «ما ارسلنا من رسول الا بلسان قومه» هم زبانی پیامبران با قوم خود لازم بوده و پیامبر غیر هم زبان با قومش، مبعوث نشده است؛ با دست مایه شدن این فهم از آیه، در خصوص نبوت پیامبر اکرم(ص) اشکال شده که نه تنها ایشان پیامبر غیر عرب زبانان نیست بلکه لازم است دعوای رسالت جهانی او، تکذیب گردد. صاحب نظران از این اشکال به طرقی مختلفی چون استثنا بودن پیامبر اسلام(ص) یا پیامبران اولوالعزم یا تفسیر قوم به قوم نژادی یا معاشرتی و امثال آن تخلص جسته اند. به باور نویسنده باملاحظه دستور زبان عربی و قواعد دلالی آن اساس این فهم از آیه درست نبوده و مفهوم آیه، دلالت می کند بر نفی ارسال پیامبر غیر هم زبان در همان زمان برانگیختن شدن به رسالت نه بیشتر. درنتیجه استناد به این آیه برای طرح این اشکال صحیح نبوده، همچنان که دفع این اشکال با جواب های فوق ناصحیح هست.
    کلیدواژگان: هم زبانی با قوم، هم زبانی رسولان، پیامبری و هم زبانی، رسالت جهانی، قوم پیامبران
  • سید ابراهیم موسوی* صفحه 83
    نسخ، رویدادی در دنیای تشریع است که به صورت تغییر حکم پیشین پدیدار می گردد. تحلیل این پدیده از دیرباز، ذهن دانشمندان اسلامی را به خود مشغول کرده است. در دیدگاه رایج، نسخ به معنای به سر آمدن زمان یک حکم است که مقید بودن آن، از دید ما پنهان است و خداوند از ابتدا به هر دو حکم، آگاهی دارد. این تحلیل بر اساس دیدگاه های رایج درباره سه مسئله کلامی «اراده»، «علم» و «حکمت» ارائه شده است. در روایات و متکلمان نخستین امامیه، تفاوت هایی در سه دیدگاه یادشده وجود دارد که تحلیل مسئله نسخ بر پایه آن ها به گونه دیگری رقم می خورد. بر اساس این دیدگاه ها، نسخ، تغییر واقعی در حکم تشریعی خداوند است که بر اساس مصالح و مفاسد روی می دهد و نباید آن را بر حکم مقید و مشروط، حمل کرد و تغییر آن را ظاهری دانست.
    کلیدواژگان: نسخ، اراده، مصلحت، مفسده
  • سیدجمال الدین موسوی* صفحه 99
    آموزه «بداء» از آموزه های مسلم و انکارناپذیر کلام امامیه است. تبیین این آموزه و چگونگی آن از دیدگاه روایات اهل بیت(ع) به گونه ای که با مبانی خداشناسی در باب علم، قدرت، حکمت و اراده سازگار باشد، مسئله اصلی این پژوهش است. از دیرباز در میان متکلمان در باب چیستی بداء، بحث و گفت وگو بوده و اکثر باورمندان بداء به دلیل برخی مشکلات، آن را به معنای «نسخ» دانسته اند. با کاوش در روایات و بررسی دیدگاه آن ها درباره مبانی مسئله بداء، همچون علم و اراده، به نظر می رسد می توان تحلیل متفاوتی از بداء داشت و آن را به تغییر اراده و پیدایش اراده جدید تفسیر کرد. مطابق این دیدگاه، هم بر علم پیشینی خداوند و پیراستن آن از جهل تاکید شده و هم توجیه و تاویل خلاف ظاهر در روایات بداء راه پیدا نکرده است.
    کلیدواژگان: اراده، مشیت، علم ذاتی، علم مخلوق، بداء
  • عطیه سادات فیض*، محمدحسن نادم صفحه 119
    اعتقاد به آموزه «بداء» از مشخصات شیعه دوازده امامی است و سایر فرقه های شیعی و اسلامی یا منکر آن هستند یا در مصادیق بداء با شیعه دوازده امامی متفاوتند؛ در نتیجه هنگام مواجهه با این آموزه، شبهات بسیاری را مطرح کرده اند. این مقاله به نقد و بررسی شبهات ناصر القفاری، مولف کتاب اصول مذهب الشیعه الامامیه الاثنی عشریه می پردازد و با توجه به معنای اصطلاحی «بداء» و اعتقاد مکتب تشیع به علم و قدرت نامحدود خداوند، نشان می دهد که بداء آن هنگام که برای خداوند استعمال می شود، به معنای آشکار ساختن و نمایاندن است و این ظهور برای بشر است که اتفاق می افتد؛ لذا به هیچ وجه مستلزم استناد جهل یا حدوث علم به خدا و یا برتری اهل بیت (ع) بر خداوند و یا غلو در جایگاه آنان نیست. هم چنین اعتقاد به این آموزه، برخلاف اعتقاد یهود به محدود بودن قدرت حق تعالی، اذعان به قدرت نامحدود خداوند است.
    کلیدواژگان: علم و قدرت الهی، لوح محفوظ، لوح محو و اثبات، بداء، علم امام
|
  • Alireaza Alebouyeh*, Hamza Ali Islaminasab Page 7
    Doctor Muhammad Abed al-Jaberi is one of the most famous thinkers in the contemporary Arabic world that could gain a considerable fame in the Arabic, and even in the western, knowledge circles. He was trying to find solutions to free the Arabic world from the many difficulties that it suffers from. Thus he examined the five heritage of Iran, Greece, Sufism, pure Islamic and pure Arabic, and proclaimed that all the Arabic world mustiness are rooted in Shiism which is an alien sect to Islam and is a result of the ancient heritages before Islam especially the inheritances of Iran, Yemen, the Israelites of Abdullah ibn Saba, Mokhtar and Muhammad ibnHanafiyyah. In this article, in addition to an exact report about the source of Shiism in the al-Jaberi's works; his mistakes, slips, undocumented claims and his sketchy prejudgments are shown on the basis of the Sunni authentic sources.
    Keywords: Abeb al Jaberi, Shiism, the Yemenites, Mokhtar, Abdullah ibn Saba
  • Seyed Hasan Taleghani* Page 27
    In the history of human thought, there are many answers to the question of man acting and the explanation of the relationship between God's will and human will, and it brought about different views. Among the Islamic denominations also there are some people who, with an emphasis on the dominance of the Divine will and with negation of human acting, went to determinism, and the other group, in order to hold the actual activity of man, went to Tafwiz (that means that God do not intervene in human acts). Among the Ahl al-Hadith Group, by distinguishing between "act" and "acted", some people tried to find a solution for this old problem. This theory believes that although the human acts are created and acted by God, they are not his acts, but they are actually counted as human acts. It seems that considering the Ahl al-Hadith bases in the Acting issue, this attempt is still deterministic.
    Keywords: the Ahl al Hadith, Jabr, Tafwiz, human act
  • Mohammad Ali Ismaeili* Page 43
    Some philosophical issues were regarded as the origin of determinism that two issues are the most important: the philosophical rule of the previous necessity and the question of unwillingly being of will. Some jurists (the experts of the Usul knowledge) regarded the rule of the previous necessity as restricted to the constrained causes ('elalemujab), and consider the realization of willing acts as the result of the soul's force application and dominion. In order to solve the problem of determinism and free will, they offered a new view which is known as "the demand theory" or "the soul's dominion theory". The scholar Khoei (God bless him) explained this view and in parallel with the philosopher's viewpoint, sought to defend the soul's dominion theory. With a descriptive-analytic method, the present writing had coped with the explanation and evaluation of Khoei's point of view.
    Keywords: philosophical determinism, free will, the soul's dominion, causal necessity, constrained agent
  • Hosein Bahrami Aghdam* Page 63
    Referring to the Quranic verse that says: "we never sent a messenger save the language of his folk" (Quran 14: 4), some people believe in the necessity of being the prophets of the same language of their folks and believe that there is no prophet sent of a different language of his folk. By excuse of this understanding of the verse, regarding the prophecy of the Prophet Muhammad (p.b.u.h.), there had been caviled that not only he is not the prophet of the non-Arabic-speaking people, but it is necessary to deny his claim on worldwide mission. The experts escaped this problem in different ways such as exception of the Prophet Muhammad (p.b.u.h.) or prophets having impetus ('ulu al-'azm) or the interpretation of the folk as the race folk or communication folk and the like. In the writer's opinion, considering the Arabic Grammar and its semantic rules, the basis of this understanding of the verse is not valid, but the conception of the verse denotes only to the negation of sending a prophet of another language in the same time of stimulation (bethah) for the mission and not more. As a result, it is not valid to refer to this verse in order to bring up the problem, as well as it is incorrect to reject the cavil with the above-mentioned answers.
    Keywords: having the same language, the prophets having the same language with the folks, worldwide mission, the prophet's folks
  • Seyed Ibrahim Mosavi* Page 83
    Abrogation is an event in the world of legislation that appears in the form of statement transformation. The analysis of this phenomenon had involved the mind of the Islamic scholars for a long time. In the current views, abrogation means to expire the time of a statement that its being limited was unknown for us but God is aware of both the new and the abrogated statements from the beginning. This analysis has been offered on the basis of the current views on three Kalami issues of Will, Knowledge and Wisdom. There are differences in these three above mentioned issues in the Hadiths as well as in the early Imami theologian's views that analysis of the issue of abrogation on their bases would occur in another way. According to these views, abrogation is an actual transform in the divine legislative statement which take place in accordance to the benefits and corruptions, and one should not interpret it as a limited and conditioned statement and consider it a formal change.
    Keywords: abrogation, will, benefit, corruption
  • Sayed Jamaloddin Mosavi* Page 99
    The teaching of "Bada" is one of the undisputed and undeniable teaching of ImamiKalam. The main issue of this research is the explanation of this teaching and its manner from the viewpoint of the Ahl al-Bayt (p.b.u.t.) Hadiths in a way that would be compatible with the theological bases of Knowledge, Power, Wisdom and Will. The discussions on the nature of Bada have been current amongst the theologians for a long time and, because of some problems, the majority of those who believed in Bada have interpreted it as an "abrogation". By exploring in the Hadiths and examining their meaning about the bases of Bada including Knowledge and will, one can put a different analysis of Bada and interpret it as the change of will and the appearance of a new will. Accordingly, the foreknowledge of God and its purification of ignorance are emphasized as well as an interpretation and justification incompatible to the appearance did not accede into the Bada Hadiths.
    Keywords: will, providence, essential knowledge, created knowledge, Bada
  • Atiyyah Sadat Fayz*, Mohammad Hasan Nadem Page 119
    Believe in the teaching of Bada is one of the twelver Shia characteristics.The other Shii and Islamic sects either deny it or differ from the twelverShia in the Bada cases. As a result, in encountering this teaching, they brought up many misgivings. This article examines the misgivings of Naser al-Qefari, the author of the book entitled UsuluMadhhab al-Shia al-ethna 'Ashariyyah (the Principles of the School of the twelver Shia). Regarding the idiomatic meaning of Bada and belief of the Shii school in the divine omniscience and omnipotence, the article shows that Bada, when ascribed to God, means to reveal and make obvious that it appears for the humans. Thus, in no way it implies the attribution of ignorance or happening of knowledge for God or the priority of Ahlul-Bay (p.b.u.t.) on God or exaggeration on their place. In opposition to the Jewish belief in limitedness of the Right's power, belief in this teaching is an acknowledgment to God's infinite power.
    Keywords: divine knowledge, power, the Protected Table (al, Lawh al Mahfuz), the Omission, Establishment Table (Lawhul, Mahwe wal, Ethbat), Bada, Imam's knowledge