فهرست مطالب

تحقیقات کلامی - پیاپی 15 (زمستان 1395)

فصلنامه تحقیقات کلامی
پیاپی 15 (زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/03
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدتقی سبحانی، حسین نعیم آبادی صفحه 7

    امامیه نخستین در موضوع حقیقت انسان به «دوآلیسم واقعی» معتقد بود. برخی دیگر از مهم ترین آراء درباره حقیقت انسان عبارت بودند از: نظریه فیزیکالیستی حقیقت انسان، نظریه روح منطبعه نظام و نظریه فلسفی روح انگار. بر اساس اعتقاد امامیه نخستین، حقیقت انسان عبارت است از ترکیبی حقیقی از روح و جسم که در عین این که اصالت با روح است، اما بدن نیز مدنظر قرار می گیرد. نظریه هشام بن حکم به نحو دقیق تری حقیقت انسان را در سه ساحت مورد توجه قرار می دهد: ساحت این دنیایی که شامل روح و بدن به نحو ترکیب حقیقی می شود؛ ساحت «ما به الامتیازی» که عبارت از عقل و قدرت اراده در انسان است؛ و ساحت روح که به عنوان جزء اصلی و ثابت از حقیقت انسان البته دارای تجرد نسبی نه تجرد محض فلسفی مدنظر قرار می گیرد و بدون نیاز به هیچ چیز دیگری می تواند به فعالیت مدرکانه بپردازد.

    کلیدواژگان: ان، روح، م، دوآ
  • محمدحسین فاریاب صفحه 27

    مسئله «علم امام» از دل مشغولی های متکلمان امامیه در طول تاریخ بوده است. این مسئله، خود دارای ریزموضوعاتی مانند: ماهیت علم امام، منابع علم امام و گستره علم امام است. نوشته حاضر، به بررسی گستره علم امام می پردازد. نگارنده ابتدا نظریات نسل طلایی کلام شیعه، یعنی بزرگان سه مکتب کلامی بغداد، ری و حله را تبیین کرده و آن گاه به بررسی دیدگاه آن ها پرداخته است. متکلمان امامیه در سه مکتب یادشده، به طور عمده بر ضرورت علم به دین برای امام تاکید کرده اند و درباره فراتر از آن، با احتیاط سخن گفتهاند. به نظر میرسد عقل به راحتی، ضرورت داشتن علومی را که امام برای انجام وظایفش به آن نیاز دارد اثبات میکند، اما نسبت به فراتر از آن، تنها مرجع حل اختلاف، روایات معصومان(ع) است. بر اساس روایات معتبر، امام چنین نیست که بالفعل همه چیز را بداند، اما اگر اراده کند و بخواهد، خداوند او را آگاه می سازد.

    کلیدواژگان: علم امام، متکلمان، بغداد، ری، حله، گستره علم
  • یدالله ربیعی، حمید نگارش صفحه 45

    مسئله توحید ربوبی و تحلیل نگاه قرآن به آن، محور نگاشته حاضر است. از حوزه های پیوندیافته با توحید ربوبی، عناوین هدایت، نصرت، امداد و همانند آن است که در نظام فلسفی از آن با عنوان «عنایت» یاد می شود. ترابط میان این عناوین و مسئله توحید ربوبی از آن روست که بیشترین عقاید شرک آمیز از مراحلی پس از پذیرش وجود خدا و باور به آفریننده بودن الله نسبت به جهان آغاز می شود. آیات قرآن بیان گر آن است که بدکیشان، به توحید در خالقیت باورمند بوده و در مرتبه ربوبیت و متلازم با آن، یعنی توحید در عبادت دچار شرک شده اند. آنچه پژوهه پیش رو به آن رهنمون شده است، پس از شناخت یابی به ماهیت توحید ربوبی، اثبات شکل گیری ربوبیت الهی از دو مولفه علم و قدرت مطلق خداوندی در کنار اراده آزاد الهی است.

    کلیدواژگان: توحید، ربوبیت، عنایت، هدایت، جنود الهی
  • رضا برنجکار، سیدمسیح شاه چراغ صفحه 61

    در میان متکلمان مدرسه حله، «الهیات سلبی» جایگاه مهمی دارد. خواجهنصیر با بهرهگیری از برهان شیخ صدوق در خصوص الهیات سلبی، صفت حیات خداوند را سلبی معنا کرده و این قاعده را قابل تعمیم به دیگر صفات ذاتی خداوند میداند. از منظر او، کسانی که در مباحث وجودشناختی صفات، قائل به نفی صفات زاید بر ذات هستند، در مباحث معناشناختی صفات، باید قائل به الهیات سلبی باشند. شاگردان خواجه در مدرسه حله نیز همین موضع را اتخاذ کردهاند. علامه حلی با تمایل به اشتراک لفظی «وجود» بین واجب و ممکن، و نیز فاضل مقداد با پذیرش نظریه نیابت ذات از صفات، مبانی دیگری جهت تقویت الهیات سلبی ارائه کردند.

    کلیدواژگان: مدرسه کلامی حله، صفات ذاتی، معناشناسی صفات، الهیات سلبی، اشتراک لفظی، نیابت ذات از صفات
  • احمد کریمی، محمدصالح مازنی صفحه 83

    وجود شرور در عالم، این پرسش را در ذهن انسان به وجود میآورد که چه نسبتی میان مسئله شر و وجود خداوندی با صفات «عالم»، «قادر» و «خیر» مطلق، وجود دارد؟ این مسئله همواره یکی از مباحث چالشبر انگیز در حوزه دین پژوهی و فلسفه دین بوده است. پژوهش پیشرو، با بررسی و پاسخ به این پرسش از منظری نو، به دنبال کشف و بازخوانی رهیافت نیایش های شیعی به مسئله شرور است. تحقیق حاضر، در عین توجه به سازندگی برخی رنج ها و نقششان در کمال اخلاقی انسان، از شرور دیگری یاد می کند که نقش بسیار مخربی برای انسان دارد و اضطراب و نگرانی حاصل از آن، منجر به سستی و ضعف در انجام امور دینی و دنیوی می گردد. از گروه دوم، به روشنی تحت عنوان «شر» یاد شده و در نیایشها به مصادیق متعددی از آن اشاره شده است. گفتنی است، نیایش های شیعی به رغم دیدگاه های برخی فلاسفه در رد وجود شرور در عالم، این مسئله را از نظر وجودشناختی ثابت میدانند.

    کلیدواژگان: مسئله شر، نیایش، شیعه، ادعیه ماثوره، امام معصوم(ع)
  • حمید ایماندار، رضا ملازاده یامچی صفحه 101

    «فرقه سازی درون مذهبی» به عنوان پدیده ای منحصر به فرد در جریان سلفیه معاصر، این مکتب را به مناقشات و چالش های عمیق عقیدتی و کلامی گرفتار کرده است. بدین روی، پی جویی زمینه های شکل گیری این خرده فرقه ها، ضرورتی اجتناب ناپذیر در راستای تحلیل حقیقت جریان سلفیه به شمار می رود.پرسش اساسی پژوهش حاضر، زمینه های شکل گیری و چگونگی ظهور و بروز این خرده فرقه ها در بطن جریان سلفیه است. در واکاوی این پدیده، شناسایی ماهیت و مولفه های هر یک از این فرقه های مورد بحث و تعیین حدود و ثغور و احیانا همپوشانی فکری و عقیدتی خردهفرقه های مذکور اهمیت دارد.به نظر می رسد جزم اندیشی، انحصارطلبی و جمودگرایی ، عدم تحمل آرای مخالفان، تکفیرمحوری و خشونت طلبی تاریخی ائمه سلفیه در این امر نقش موثری ایفا نموده است.

    کلیدواژگان: سلفیه، فرقه سازی، جامیه، سروریه، حدادیه، ممیعه
  • عبدالرحمن باقرزاده صفحه 119

    کتاب «صحیح بخاری» از اسناد دست اول اهل سنت و بلکه مهمترین سند روایی آنان به حساب می آید، به گونهای که روایات موجود در آن بدون بررسی، مورد قبول واقع میگردد. با عنایت به این جایگاه و از آن جایی که پدیده «تحریف» علی رغم داشتن پیامدهای منفی در رویکردهای کلامی، فقهی و... به تعداد زیادی از منابع دینی رخنه کرده، این سوال مطرح است که آیا این کتاب از تیغ تحریف در امان ماند تا بتوان به صورت کامل بر آن اعتماد کرد؟ مقاله حاضر جهت پاسخ به این پرسش تدوین شده و مهم ترین یافته آن، که با روش توصیفی تحلیلی و با تکیه بر منابع مختلف عامه صورت پذیرفته، اثبات نفوذ پدیده تحریف در این کتاب است.

    کلیدواژگان: صحیح بخاری، تحریف حقیقت، عدالت صحابه، آثار اسلامی
|
  • MohammadTaghi Sobhani, Hosein Naeimabadi Page 7

    The early Imamiyyah believed in "Real Dualism" in the topic of human nature. Some other of the most important opinions about the human nature consisted in: the physical theory of the human nature, the latent spirit theory of Nazzam and the philosophical theory of spirit. According to the early Imamiyyah the human nature consists of a combination of spirit and body that at the same time that spirit is principal, but the body is also considered as important. The theory of Hesham b. al-Hakam more exactly considers the human nature in three arenas: this worldly arena that includes the spirit and body as a real combination; the "differentiated" arena which is the reason and the ability of free will in human beings; and the spirit arena which is regarded as the principal and consistent component on human nature that is relatively and not philosophically pure immaterial and can be perceptively active without any need to other things.

    Keywords: human nature, spirit, body, soul, Hesham b. al-Hakam, Dualism
  • MohammadHosein Faryab Page 27

    The issue of the Imam's knowledge had been one of the concerns of Imamiyyah theologians during the history. This issue has sub-topics such as the nature of Imam's knowledge, the sources of Imam's knowledge and the domain of Imam's knowledge. The present writing investigates the domain of Imam's knowledge. The author explains at first the theories of the golden generation of Shi'a Kalam that is the scholars of three Kalami schools of Baghdad, Rey and Hellah, and, then examined their views. The Imami theologians in the three above mentioned schools mainly emphasized on the necessity of knowledge in religion, but cautiously talked about what is beyond it. It seems that the human reason easily prove the necessity of having the knowledge that Imam need it for performing his duties, but beyond that, the Narrations of the infallible Imams (p. b. u. t.) are the only reference for solving the differences. According to the authentic narrations, the Imam is not as such that knows everything at the moment, but if he will, God will inform him.

    Keywords: Imam's knowledge, theologians, Baghdad, Rey, Hellah, domain of knowledge
  • Yadollah Rabiei, Hamid Negaresh Page 45

    The present writings' center is the issue of monotheistic lordship (altawhid al-rububi) and the analysis of the Qur'anic view on it. Titles of guidance, aid, assistance and the like are related to monotheistic lordship that in the philosophical system are called "providence" ('Enayah). The mutual relation between these titles and the issue of monotheistic lordship is because that most of polytheistic beliefs begin from some phases after accepting the existence of God and belief in God as the creator of the world. The Qur'anic verses state that the irreligious people believed in oneness of creator, but they believe in polytheism at the phase of lordship and consequently in the phase of monotheism in worship. After exploring the nature of monotheistic lordship, the present research had resulted to prove that the Divine Lordship formed of two components of Knowledge and Divine Absolute Power along with the Divine Free Will.

    Keywords: monotheism, lordship, providence, guidance, divine troops
  • Reza Brenjkar, Seyed Masih Shahcheragh Page 61

    Among the theologians of Hellah School, "the negative theology" is of an important place. Using the argument of Sheikh Sadugh about the negative theology, Khwajah Nasir interpreted the attribute of Life as negative and regarded this rule as true to other God intrinsic attributes. According to him, whoever who believe in negation of accidental attributes in the ontological discussions of the attributes, must believe in negative theology in the semantic discussions of the attributes. Khwajah's disciples in the Hellah School also had the same position. Allamah Helli, by desiring to the literal sameness of the word "being" between the necessary and contingent being, and Fazel al-Meghdad, by accepting the theory of representing God's attributes from God's Essence, presented other bases to enforce the negative theology.

    Keywords: the Kalam School of Hellah, intrinsic attributes, semantics ofattributes, negative theology, literal sameness, representation of the attributesfrom the Essence
  • Ahmad Karimi, MohammadSaleh Mazani Page 83

    The existence of evils in the universe brings this question into human mind that what is the relationship between the problem of evil and the existence of God with attributes of Knowing, Almighty and Good. This problem had been always one of the challenging discussions in religious studies and philosophy of religion. By examining and answering this question from a new perspective, the present research tries to discover and revise the attitude of the Shi'i prayers to the problem of evils. At the same time it pays attention to the constructive role of some sufferings in human moral perfection, the present research mentions some other evils that have very damaging role on human being and the anxiety and worry resulted from them, lead to weakness in performing the religiously and worldly affairs. In the Shi'i prayers, the second group are obviously mentioned under the title of "evil" and referred to numerous cases of it. It is noteworthy that despite some philosophers' viewpoint in rejecting the existence of evil in the universe, the Shi'i prayers ontologically regarded it as existent.

    Keywords: the problem of evil, prayer, narrated prayers, the infallibleImams (p. b. u. t.)
  • Hamid Imandar, Reza Mullazadeh Yamchi Page 101

    As unique phenomenon in the contemporary Salafiyyah trend, "Inter- Denomination Sects" has trapped this school by deep kalami and belief challenges and disputes. Thus the examination of backgrounds for formation of these sub-sects is an inevitable necessity to analyze the reality of the Salafiyyah trend. The present research's basic question is the backgrounds for formation of these sub-sects and the way their appearance and emergence into the interior of the Salafiyyah trend. To examine this phenomenon, it is important to identify the nature and components of each of these sects and to distinguish their theoretical and belief boundaries and commonalities. It seems that the Salafi pioneers' dogmatism, exclusivism, rigidity, intolerance towards opposite opinions, excommunication-centric and historical violation had played an influential role in this phenomenon.

    Keywords: Salafiyyah, sect-making, Jamiyyah, Sarwariyyah, Haddadiyyah, Momi'iyyah
  • Abdul-Rahman Bagherzadeh Page 119

    The book al-Sahih al-Bokhari is not only regarded amongst the Sunni first hand documents but also as the most important Sunni narrative document so that its narrations are accepted without examination. Considering this place and because the phenomenon of distortion, despite its negative consequences in belief, jurisprudential approaches and the like, it infiltrated into numerous number of religious sources, this question arises that whether this book avoided distortion in order to completely trust on it. The present article had been written to answer this question, and its most important finding is to prove the penetration of the phenomenon of distortion to this book.

    Keywords: al-Sahih al-Bokhari, distortion of reality, the Prophet'scompanions' justification, Islamic works