فهرست مطالب

مجله عرفانیات در ادب فارسی (ادب و عرفان)
پیاپی 4 (پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/09/19
  • تعداد عناوین: 8
|
  • میرجلال الدین کزازی صفحه 10

    خودستایی در هر سامانه ی منش و اخلاقی، خویی نکوهیده است و تنها در قلمرو هنر و هنروری پسندیده و روا شمرده می شود. بسیاری از شاعران بلند آوازه ی زبان فارسی از جمله خاقانی، انوری و غضایری رازی نازشنامه هایی دارند که نه تنها از ارجمندی آنان نکاسته، بلکه بر آوازه ی شاعری آنان نیز افزوده است. چامه سرایان پارسی گوی، به ویژه در سده ی ششم، دشت سخن را ناوردگاه خویشتن می بینند و هماوردجویانه خود را بر چکاد ادب می نشانند. نکوهشنامه، رویه ی دیگر این شیوه ی سخن است که شاعر با خوار انگاشتن خود در برابر پدیده های ورجاوند، به خویشتن، ارجمندی می بخشد. خویشتن باوری و خود شیفتگی سرمایه ی نمود هنری شاعر است.

    کلیدواژگان: خودستایی، نارسیسم، خودکم بینی، خاقانی
  • قهرمان شیری صفحه 17

    با آن که از طرف منتقدان بر همسویی سیر و سلوک صوفیان با سنت پیامبر و آیات قرآن ایرادهای بسیار وارد شده است، اما واقعیت این است که غالب افکار و اعمال این گروه، همواره بیش از هر چیزی از طریق توسل به آیات و روایات، با مبناها و مجوزهای نقلی همراه می شود و مستندات محکم برای توجیه اعتقادی و تحلیل های عقلی پیدا می کند. با قاطعیت می توان ادعا کرد که هیچ عملی در سلوک عینی و ذهنی صوفیان در جهان اسلام از هند و چین تا آفریقا و اروپا به اعتقاد درونی و کنش عملی نمی رسد، مگر آن که به نوعی با یک آیه یا حدیث در اسلام تایید شده باشد. ریشه ی برجسته ترین کرامت های صوفیه - چون پرواز کردن و بر آب رفتن و ظاهر کردن مایده های غیبی و تبدیل اشیاء به طلا و نقره - را که با خرق همه ی قوانین طبیعی و گذر از همه ی محدودیت های انسانی همراه است، باید در متون دینی جستجو کرد.

    کلیدواژگان: معجزه، کرامت، تصوف، آیات قرآن، روایات
  • جهانگیر صفری، ابراهیم ظاهری عبدوند صفحه 40

    در این مقاله، سعی شده است که عناصر داستانی قصه ی شیر و نخچیران در دفتر اول مثنوی بررسی شود. همچنین، مقایسه‌ای بین این داستان در مثنوی با اصل آن در کلیله و دمنه انجام بگیرد. این تحقیق نشان می‌دهد که هر چند مولانا قصه را از منبع دیگری در مثنوی آورده است، اما او یک مقلد صرف نیست؛ بلکه عناصری به این قصه افزوده است که نه تنها آن را زیباتر کرده، بلکه با به کار بردن این عناصر در قصه، آن را به داستان‌های امروزی نزدیک کرده است. عناصر داستانی که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته شده است، عبارتند از: زاویه‌ی دید، شخصیت و شخصیت‌پردازی، گفت و گو، پی رنگ، زمان و مکان‌،‌ بحران، نقطه‌ی اوج.

    کلیدواژگان: مثنوی معنوی، کلیله و دمنه، قصه ی شیر و نخچیران، عناصر داستانی
  • رجب توحیدیان، هادی خدیور صفحه 53

    از جمله مسایل و مباحثی که از ابتدای ادب عرفانی- اسلامی فارسی به عنوان امهات مسایل عرفانی در امهات متون عرفانی- نظم و نثر- در صدر تمامی مسایل قرار گرفته و درجای جای مثنوی عرفانی گلشن راز شیخ محمود شبستری ، از آغاز تا پایان آن خودنمایی می کند، مبحث معرفت و شناخت و تفکر جهت دست یافتن به گوهر حقیقت و عشق است. بر اساس نظر و عقیده ی عرفایی از جمله محی الدین ابن عربی که طرق رسیدن به شناخت و معرفت حق و حقیقت را بی شمار می داند: « الطرق الی الله بعدد انفاس الخلایق»، می توان به دو طریق و شاهراه مهم و اصلی در عالم عرفان و علی الخصوص گلشن راز، اشاره کرد: یکی طریق«برهان و استدلال و فلسفه و عقل» و دیگری «کشف و شهود و عرفان و عشق».

    کلیدواژگان: ذات و حقیقت، شبستری، گلشن راز، عرفان و فلسفه، معرفت شهودی و استدلالی
  • فخرالدین رضایی، لیلا هاشمیان صفحه 72

    معنای ساده ی قبض و بسط، حالت درونی سالک است در لحظه؛ اگر شاد باشد و گشاده، بسط است و اگر تلخ و گرفته باشد، قبض است. اما «وقت» در نظر عرفا، لحظه ای است که آدمی در آن لحظه به سر می برد و به همین دلیل آن را به شمشیر تشبیه می کرده اند. همان گونه که شمشیر اشیا را به دو نیم می کند، وقت نیز ماقبل و مابعد خود را به دو نیم می‌کند؛ نیمی از گذشته و نیمی که هنوز نیامده است و وقت در آن میان، همان لحظه است و حالتی که آدمی در آن لحظه قرار دارد. در باب معنا و چگونگی این حالات، عارفان سخن ها گفته اند. از جمله در باب قبض و بسط که از اساسی ترین مفاهیم صوفیه است. در این مقاله سعی بر آن است تا برخی از مهم ترین و کامل ترین تعاریف و ویژگی های حالات قبض و بسط که در کلام برجسته ترین عارفان انعکاس یافته است، ارایه و بررسی شود.

    کلیدواژگان: قبض، بسط، وقت، حال، عارف
  • محمد شریفی، مهدی شریفیان صفحه 80

    «کشش» و «کوشش» دو مفهوم اساسی و محوری در حوزه ی «عرفان و تصوف» است. بسیاری از صوفیان مطرح و اثرگذار در عرفان اسلامی، در مسیر و طی «سلوک عرفانی»، اصالت را به «کوشش»، مجاهده و تلاش سالک و مرید داده و جذبه و «عنایت» را فرع بر آن دانسته اند. برخی دیگر از صوفیان بزرگ، نظیر مولانا، اصالت را به «کشش» داده و گفته اند : اگر «عنایت» و «جذبه» نباشد، کوشش سالک و مرید راه به جایی نمی‌برد. در این میان، عطار که به نوعی سر سلسله ی «عرفان و تصوف» خراسان بزرگ است، معتقد است سالک بایستی در مسیر عرفان علی الدوام سیر و پویه و تلاش کرده و با مجاهده و کوشش در جذبه ی الهی تن شوید و تا پایان عمر و این تلاش و مشاهده لاینقطع ادامه دارد و هیچ گاه این تکلیف از سالک الی الله ساقط نمی گردد.

    کلیدواژگان: عرفان، سلوک، کشش، کوشش، عطار نیشابوری
  • کبری بهمنی صفحه 94

    "فرایند فردیت " از اصطلاحات کارل گوستاویونگ است و دلالت بر تلاش انسان برای رسیدن به استقلال و هویت فردی دارد. این تلاش از کودکی آغاز می شود و انسان با نیروهای درونی مبارزه می کند تا سرانجام به انسجام و یکپارچگی برسد . موضوع مهم آن است که شکل و مراحل قصه ها که در بردارنده ی شمار بسیاری از کهن الگوهاست ، شباهت بسیاری به کهن الگوهای موجود در "فرایند فردیت" دارد . در داراب نامه ، فیروزشاه ، قهرمان داستان به دنبال دختر شاه یمن سفری طولانی را در پیش می گیرد . وی در سفر خود با موانع بسیاری اعم از طبیعی و ماورای طبیعی، از جمله غولان و جادوگران، مواجه می شود . بر این اساس، ما داستان فیروزشاه و نبردهای وی برای دستیابی به شاهزاده خانم یمنی را بررسی می کنیم. سفر شاهزاده ی ایران می تواند فرافکنی یک سفر درونی برای انکشاف خویشتن باشد . هدف و موانع راه باید بتواند این نظریه را تایید کند .

    کلیدواژگان: داراب نامه، فیروز شاه، عین الحیات
  • بهزاد اتونی، بهناز اتونی صفحه 106

    اندیشه ی فلسفی- عرفانی وحدت وجود ، مساله ای است که عرفا و فیلسوفان زیادی در سرتاسر عالم، درباره ی آن سخن گفته و به آن پرداخته اند. عطار نیشابوری از جهان شرق، با زبانی عارفانه و شاعرانه و باروخ اسپینوزا از جهان غرب، با زبانی فلسفی و استدلالی نمونه ای از این اندیشمندان وحدت وجودی اند. در آثار عطار نیشابوری، رد پای وحدت وجود را به آشکارگی می توان مشاهده کرد، و برهان خداشناسی اسپینوزا نیز بر همین اندیشه پایه ریزی شده است. نگارندگان در این مقاله بر آن شده اند تا نظریه ی وحدت وجود را در آثار این دو اندیشمند برکاویده و بررسی کنند.

    کلیدواژگان: وحدت وجود، عطار نیشابوری، باروخ اسپینوزا، عرفان، فلسفه
|
  • Jalal aldin Kazzazi Page 10

    Self-praising is a blameworthy behavior in the areas of disposition and morality. It is accepted and permitted only in art and artistry. Many well-Known poets including Khaghani, Anvari, and Ghazaieri Razi own praising works that have not caused their greatness to be reduced, but rather have increased their fame, as poets. The Persian sonneteers, especially those in the 6th century, making the plain of speech their own arena and challenging riveals, they rest on the peak of literature. Reproaching is another style of the speech via which abasing himself against the holy phenomena, the poet honours himself. Self-reliance and self-love are the source of the poet’s artistic manifestation.

    Keywords: Self-praising, praising works, reproaching works, self-reliance, self-love
  • Ghahreman Shiri Page 17

    Although some critics blamed the Sufism for having common stages of evolution with Islam and the Qoran verses, but, in fact, most of their thonghts and actions is accompanied by the oral elements and basis more than any other ways, which result in finding the strong documentations for ideological explanations and mental anylysis. Honestly speaking, no reactions in the mental or visual evolution of the Sufism all over the Islamic world from India, China to Africa and Europe can reach the inner belief except it is approved by a strong verse or tradition in Islam. The most prevailing of the Sufism miracles such as flying or walking on the water, display the invisible food, changing the thing to gold or silver, break the natural and original rules and laws of the world of limited goals of human being, must be found in all the religious books, too.

    Keywords: wonder, miracle, Sufism, Qoran verses, narrations
  • Jahangir Safari, Ebrahim Zaheri Abdvand Page 40

    In this article attempt has been made to investigate the elements of the story of lion and prey in Mathnavi, the first book, and compare this story with its original version in Kelileh and Demneh. The results of this study indicate that Moulana is not a mere imitator although he has barrowed the story from another source, but rather he has added some elements to the story, which has made it not only prettier, but has caused it to be closer to the modern stories. The elements of the story dealt with in this article are point of view, character and characterization, dialogue, local color, time and place, crisis and climax.

    Keywords: Mathnavi Ma’navi, Kelileh, Demneh, the story of lion, preys, the elements of story
  • Rajab Tohidian, Hadi Khadivar Page 53

    Of the matters and discussions, being at the top of all matters and seen everywhere in Golshan-e Raz, which has been considered as the most important gnostic matters, is knowledge and thought to gain the essentials of love and truth. Gnostics such as Mahya-al-din Ebn-e Arabi believe that there are a lot of ways to gain knowledge of truth. We can point to two highways in gnostics and especially in Golshan-e Raz. One of the ways includes reasoning, wisdom, and philosophy; the other one being knowledge, intuition, gnostics and love.

    Keywords: essense, truth, Shabestari, Golshan-e Raz, gnostics, philosophy, intuitional, reasoning knowledge
  • Fakhr al din Rezaei, Leila Hashemian Page 72

    In simple words, qabz and bast refer to the inner state of the mystic at the very moment; it is called bast if he is blithe and happy, and qabz if he is in distress and gloom. Moreover, vaqt (=the present), according to mystics, is the very moment in which a human being is living and, thus, they liken it to a sword. Just as a sword cuts an object into halves, so vaqt separates whatever comes before and after it; that is, one half from the past and one half from the future. Consequently, vaqt is a moment and the very momentary state of a human being. Mystics have said much about the meaning and the how of these states and particularly of qabz and bast which are considered among the most fundamental concepts of Sufism. The present paper presents and examines some of the most important and completes definitions as well as the characteristics of qabz and bast which can be observed in the sayings of prominent mystics.

    Keywords: qabz (, distress), bast (, bliss), vaqt (, the present), hal (, state), mystic
  • Mohammad Sharifi, Mehdi Sharifian Page 80

    "Attractivenees" and "Attempt" are two fundamental concepts of mysticism and Sufism. Concepts found in all religious sects and religions are related to their thought and culture. Many persons consider the attempt of wayfarer as genuine in the spiritual path and state that if there is no special regard of God, no attempt is done and if any attempt is made, it fails. Attar, the greatest Muslim poet, and mystics have concerned the matter in their works well. Attar, who is regarded as the teacher of Moulavi, always invites the wayfarer to attempt and his mysticism is a moderate mysticism and does not abort the duty and attempt from the shoulder of wayfarer for ever.

    Keywords: mysticism, attractiveness, attempt, wayfarering, Attar
  • Kobra Bahmani Page 94

    "The process of individuality" is of Carl Gostav Jun’s idioms and illustrates the man’s attempt to reach the independence and the individual’s identity. The attempt starts from childhood and man fights with the internal forces to reach the homogeneity and sameness. The important subject is that the form and the process of stories, which contain many archetypes, have much similarity to the archetype in process of individuality. In Firouz Shah’s Darab Nameh the hero of the story went on a long trip following the daughter of the king of Yaman. He encountered lots of obstacles both natural and supernatural such as the monsters and witches. Accordingly, we study Firuz Shah and his fights to gain the Yaman princess.The Iranian prince’s trips can be a generalization of an internal trip for self-developpment. The purpose and the obstacles of the way can support this theory.

    Keywords: Darab Nameh, Firouz Shah, Ein-ol-hayat, process of individuality
  • Behzad Atooni, Behnaz Atooni Page 106

    The philosophic - gnostic aspect of Pantheism is the problem that philosopheres and gnostics, throughout the world, discuss and speak about. Attar-e-Neyshabouri from the east world, with poetic and gnostic language, and Baruch Spinoza, from the west world, with Philosophic and reasonal language, are the sample of pantheist scientists. In the works of Attar the trace of Pantheism can be seen and Spinoza's argument is based on this idea. The author in this work has attempted to explore the theory of pantheism in the works of the two scientists

    Keywords: Pantheism, Attar-e-Neyshabouri, Baruch Spinoza, gnosis, Philosophy