فهرست مطالب
مجله عرفانیات در ادب فارسی (ادب و عرفان)
پیاپی 9 (زمستان 1390)
- تاریخ انتشار: 1390/11/06
- تعداد عناوین: 8
-
صفحه 11
امروزه آنچه در ادبیات کودکان و نوجوانان و به ویژه در حیطه ی داستان نویسی آن مطرح است، توجه به این نکته است که، داستان خلق شده برای کودکان و نوجوانان باید علاوه بر جنبه ی سرگرم کنندگی و برانگیختن حس زیبایی شناسی آنان، در برگیرنده ی مسایل تربیتی، اجتماعی و اخلاقی نیز باشد؛ به طوری که آنان را در راه کشف هویت و معنای زندگی راهنمایی کند و به آن ها بیاموزد که برای تکامل شخصیت فردی شان به چه تجربه هایی نیاز دارند. هدف این مقاله، بررسی« قصه های مجید » هوشنگ مرادی کرمانی از منظر تربیتی و اجتماعی است. نویسنده ی اثر، با طنزی زیبا و هنرمندانه، مسایل اجتماعی و مشکلات حاکم بر جامعه را بیان می کند و این نوع آگاهی دادن طنز گونه از اوضاع و احوال اجتماعی به نوجوان، نقش تربیتی ارزنده ای در شکوفایی فکری و فرهنگی او ایفا میکند.
کلیدواژگان: ادبیات کودک و نوجوان، داستان، مسائل تربیتی و اجتماعی، مرادی کرمانی، قصه های مجید -
صفحه 24
« عشق » راز هستی و راه شناخت خالق هستی است. در ادبیات ملل جهان « عشق » قصه ی قدیمی و بی پایانی است که هر قدر تکرار میشود تازه تر و جذاب تر میگردد. مقایسه ی « عشق » در شعر جان دان شاعر انگلیسی و مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر ایرانی، فرصتی را پدید میآورد تا با روحیات و افکار و عقاید آنان در خصوص« عشق » بیشتر آشنا شویم. نظر دو شاعر درباره ی «عشق ظاهری» یکسان اما در خصوص «عشق روحانی» متفاوت است. همچنین دو شاعر مضامین مشترکی درباره ی عشق دارند. ادبیات تطبیقی راهی تازه برای درک بهتر احساسات و عواطف بشری است؛ بشری که امروز بیش از گذشته به عشق و محبت واقعی نیازمند است. و چه بهتر آنکه پدیده ی «عشق» از زبان اندیشمندان و شاعران بزرگی چون جان دان و مولوی به نسل جوان انتقال یابد.
کلیدواژگان: عشق، شعر، ادبیات تطبیقی، شاعران بزرگ -
صفحه 41
یکی از مهم ترین موضوعاتی که همهی عرفا و فیلسوفان اشراقی بدان نظر داشتهاند و دربارهاش سخن گفتهاند، «عشق» است. آنان عشق را جان و اساس عالم میدانند که به واسطهی آن، همهی موجودات از ادنی تا اعلی، در جنبش اند و به سوی سرمنشاء عشق، یعنی ذات حق تعالی، در حرکت. مولانا جلال الدین بلخی و ملاصدرای شیرازی، دو تن از آن عرفا و فیلسوفان اشراقی هستند که در آثار و نوشتههایشان عشق، نقشی محوری و اصلی دارد و نزدیکی دیدگاههایشان را در این باره به روشنی و آشکارگی میتوان در مثنوی شریف و کتاب اسفار اربعه دید. «ارزش عشق»، «سریان عشق در کاینات»، «توجه به عشق مجازی»، «پاکدامنی و عفت در عشق» و... از جمله موضوعاتی هستند که مولانا و ملاصدرا، در آن ها هم رای و هم نظرند و تنها تفاوت دیدگاه آن دو، در این است که آیا عشق مجازی به جسم معشوق تعلق دارد یا به روح او. در این مقاله، بر آنیم، تا پس از ذکر مقدمهای در باب عشق، تشابه و تفاوت دیدگاه مولانا و ملاصدرا را به فراخی باز نماییم و بررسیم.
کلیدواژگان: عشق، مولانا، ملاصدرا، سریان عشق در موجودات -
صفحه 57
مقولهی آموزهها و اندرزهای اخلاقی از جمله مفاهیمی است که به زمان، مکان، و دین خاصی محدود نمیشود و در طول زمان و در ادیان مختلف به صورتهای متنوع و گوناگون بیان شده است. نگارنده در این مقاله میکوشد تا با بررسی بخشهایی از متن پهلوی پرسشنیها “pursišnīhā” که از متون ارزنده به زبان فارسی میانه است، به اهمیت مسایل اخلاقی بپردازد. بیشتر مطالب به جای مانده از زبان فارسی میانه به ویژه اندرزنامهها، دانشنامههای دینی، متون فلسفی و کلامی و قوانین دینی و حقوقی به ارزش مسایل اخلاقی بسیار پرداختهاند و خمیر مایهی همه ی آثار توصیه به نیکی، بخشندگی و پرهیز از گناه است، که در همهی ادیان و اعصار مورد تاکید قرار گرفته است.
کلیدواژگان: فارسی میانه، پرسشنیها، اندرزنامه، کرفه، گناه -
صفحه 73
پرسش های فلسفی از دیرباز و از روزگار رودکی و فردوسی تا دوره ی معاصر در شعر فارسی دیده می شود. با این حال، بارزترین جلوه ی آن را در رباعیات فیلسوف شاعر، خیام نیشابوری می توان دید. این پرسش ها که همواره برای بشر مطرح بوده، غالبا درباره ی فلسفه ی آفرینش، حیات و مرگ است و این که انسان از کجا و برای چه آمده و به کجا خواهد رفت. در میان شاعران معاصر، تاملات خیامی از جمله پرسش های فلسفی، در شعر مهدی اخوان ثالث جایگاه خاصی دارد تا بدان جا که می توان این ویژگی را یک مشخصه ی سبکی در شعر اخوان به شمار آورد. در این مقاله به تحلیل پرسش های فلسفی در شعر اخوان از لحاظ محتوا و فرم پرداخته شده است و در حوزه ی فرم، ارتباط بین پرسش گری با زبان، شیوه ی روایت و پایان بندی در شعر، مورد بررسی قرار گرفته است.
کلیدواژگان: پرسش فلسفی، خیام، اخوان ثالث، شعر -
صفحه 91
بی گمان افکار عرفانی و صوفیانه ی حلاج به احمد غزالی رسیده و از او به عین القضات همدانی، و این هر سه از همیشه تا جاویدان از گردن کشان حوزه ی عرفان و تصوف ایرانی- اسلامی می باشند. این مقاله به بیان اقتباس های عین القضات از احمد غزالی در بسط و تقریر معانی و اسرار و حقایق عشق و اشتراکات آن دو، در این حوزه می پردازد. در آغاز، به بیان مشترکات مبحث عشق و حالات آن، در تمهیدات با سوانح العشاق -که تماما در باب عشق می باشد، پرداخته و در ادامه تاثیر اندیشه های عرفانی احمد غزالی بر عین القضات همدانی که در تمهیدات تبلور یافته، بررسی و تحلیل شده است. سپس به نوع اقتباس های عین القضات از غزالی در سوانح العشاق نیز اشاره می شود که شامل استعمال واژگان مشابه و معانی و مضامین متحد و یکسان است.
کلیدواژگان: احمد غزالی، عین القضات همدانی، سوانح العشاق، تمهیدات، عشق صوفیانه -
صفحه 115
مهم ترین مطالعات در زمینه ی هر علمی، مطالعه ی جریان شناسی آن علم است. به وسیله ی جریان شناسی است که نحوه ی شکل گیری ، مراحل گوناگون و تطورات متفاوت هر علم، مشخص گردیده و فراز و نشیب، سقوط و صعود آن نمایان می گردد. تصوف بخش مهمی از زبان و ادب فارسی را به خود اختصاص داده است، به گونه ای که بدون بررسی و تحلیل آن، شناخت و بررسی زبان و ادب به ویژه در حوزه ی عرفان، ناقص خواهد بود. مطالعه ی جریان شناسی تصوف، اگر نه موضوعی کاملا نو، اما موضوعی است که یا کمتر بدان پرداخته شده یا بدین شیوه بررسی نشده است. لذا این مقاله با این ضرورت ، بدین مهم پرداخته است تا این شاخصه ی مهم زبان و ادب، با تحلیل جریان شناختی به ویژه در سده های نخستین، به خوبی تبیین گردد .
کلیدواژگان: جریان شناسی، تصوف، سده های نخستین -
صفحه 128
پیران طریقت و سخنوران حقیقتجو ذکر «لااله الاالله» را از لوازم، بل از پایههای سیر و سلوک و وصول به عالم یقین قرار داده و غفلت از آن را از موانع وصال برشمردهاند. یاد آگاهانه ی محبوب، موجب میشود تا رونده ی راه حق، عهد و پیمان بندگی خود را با خالق و حبیب خویش تجدید کرده، شهد ذوق روزگار وصل را در کام جانش تازه بدارد. صدیقان راستین همواره برآن سرند تا افضل اذکار را بر دل و جان جاری سازند، و آن عبارت است از نفی ما سوی الله که شاخص آن «لا» (لااله) و اثبات ذات احدیت که با «الا» (الاالله) ابراز و اظهار میگردد، که تا سالک صادق ،غیریت و دویی را با جاروب «لا» از دل نزداید، و با مصباح «لا» چراغ جان را نیفروزد و با آتش «لا» تعینات را نسوزاند و با نهنگ «لا» دو عالم را نیوبارد و با تیغ «لا» وابستگیها را نگسلد، نمیتواند لاف «الا» زند و به سرای «الا» پای گذارد و به صدر «الا» رسد و سلطنت «الا» را درک کند و به وحدت «الا الله» دست یابد. نگارنده، برآن است تا در آغاز اشارهای کوتاه به ذکر و تهلیل از دیدگاه بعض عارفان، عالمان و شاعران کند و آنگاه اصطلاح «لا» (لا اله) و ملازمت آن با «الا» (الا الله) را در برخی متون حکمی و عرفانی به اختصار تمام به عنوان فتح باب، بررسی کرده، پس از آن به کاربرد آن ها و تصویرسازیهای شگفت و زیبایی که مولانا در برابر چشمان اهل بینش میگشاید بپردازد.
کلیدواژگان: تهلیل، لا، الا، نفی، اثبات، مولوی
-
Page 11
Today, in the children and adolescents’ literature and especially in field of writing the story attention should be paid to creating stories for children and adolescents which include educational , social and ethical issues in addition to being entertaining and motivating children aesthetic sense. So, children are guided on the way of their individual identity discovery and life purpose. Also, they learn needing some experiences for developing their personality. The aim of this article is to survey Houshang Moradi Kermani’s “Majid’ stories” in social and educational aspects. The author relates social issues and the dominant problems in society by using the beautiful and artistic satire. Information on the social conditions has an educational role in efflorescence of adolescents’ intellectual and cultural development.
Keywords: Children, adolescents’ literature, Fiction, Educational, social issues, Moradi Kermani, Majid’s Stories -
Page 24
"Love" is the mystery of existence and the away of knowing its creator. In the literature of all the worlds nations, love is an endless story that becomes more interesting and newer when it is repeated. A comparison of "Love" in the poems of John Donne, the English poet, and Molana Jala- l-din Mohammad Balkhi, the Persian poet, is an opportunity to be familiar with their opinions, thoughts and attitudes about "Love". Comparative literature is a new way for understanding the human's feeling and emotions. Today, human being needs real love and affection more than before. And it is better to convey the phenomenon of "Love" through such thinkers and poets like John Donne and Molawi to the young .
Keywords: love, Poetry, Comparative literature, great poets -
Page 41
One of the most outstanding issues that has drawn the attention of all Gnostics and philosophers is “Love”. They believe “love” to be the basis of the world and that due to which all living beings are in movement, and all move towards God, who is the source of love. In the works of Molana-Jalaloddin-e-Balkhi and Molla- Sadra, “love” has the central role and the similarity of their viewpoints can be observed in Masnavi and Asfar. “Value of love” , “flowing of love in the world” , “attention to trope love”, “chastity in love” etc. are issues that Molana and Molla- Sadra agreeon, and the only difference between their views is whether trope love belongs to body or soul. In the present work, after an introduction to love, attempt has been made to display the difference, and the Similarities of the viewpoints of Molana and Molla- Sadra.
Keywords: love, Molana, Molla-sadra, flowing of love in the world -
Page 57
Teachings and moral advices make up a category that is not confined to a special time, a certain place or a particular religion. They have been expressed in various ways. At different times and in different religions, The present work is an attempt to study some parts of pursišnīhā, one of the important scripts of Middle Persian languages (Pahlavi) to identify the important moral points contained in the book. Most of the writings remained from Middle Persian, specially Andarznāmēh, religious encyclopedia, philosophyical and rhetorical texts, and religious and legal rules, emphasize the value of moral behavior. They advise man to seek goodness, to be generous and to abandon sins, all of which have been reiterated in all religions and in all eras of history.
Keywords: Middle Persian, pursišnīhā, Andarznāmēh, kirbag, wināh -
Page 73
Philosophical questions were seen in Persian poems long ago,from Roodaki and Ferdosi times to the contemporary period .However, they manifest most in Khayyam Neyshabury’s quatrain, the philosopher and the poet. These questions ,which always have always been raised by humans ,are about philosophy of creation, life and death. The questions are: where did the human come, What did the human come for and Where Will he/she go to? Among the contemporary poets, Khayyam contemplations, including Philosophical questions ,have special place in Akhavan Sales poertry in such a way that this feature can be considered as a stylistic characteristic in Akhavan’s poetry .In this paper, analysis of philosophical questions has been studied in Akhavan poetry in terms of content and form. concerning form ,the correlation between questioning and language, and also the way of narration and termination has been studied in poetry.
Keywords: Philosophical questions, Khayyam, Akhavan Sales, poetry -
Page 91
The present article deals with Ein-ol-ghozat’s borrowings from Ahmad Ghazali concerning the expansion and utterance of meaning, the mysteries and truths of love as well as the commonalities of these scholars regarding love. First, the authors have referred to their commonalities in the theme (Love) and its manners in Tamhidat and Savaneh-al- oshagh - totally about love- quoted the effect of Ahmad Ghazali’s mystic thoughts on Ein-ol-ghozat that have been crystallized in Tamhidat. Then we have referred to Ein-ol-ghozat’s type of borrowing from Ghazali that include shared works, meaning, and concepts. Needless to say, mystic thoughts of Halaj have been conveyed to Ahmad Ghazali and from him to Ein-ol-ghozat Hamedani. The three people have always been the advocators of the realm of Iranian Islamic Gnosticism.
Keywords: Ahmad Ghazali, Ein-ol-ghozat, Savaneh-al-oshagh, Tamhidat, borrowing, commonality, love -
Page 115
The most important studies in every science, is study of its historical evolution. By means of this study, the formation and various stages of that science, is characterized and ups and downs of it will appear. Sufism is an important part of Persian language and literature and without this analysis; understanding and study of language and literature especially in the field of mysticism would be incomplete. The study of evolution of Sufism is a subject that is less paid or has not been studied in this way. Therefore, addressesing this need, this paper, has revealed the important characteristic of Persian language and literature via studying Sufism , especially .
Keywords: Cognitive analysis, Sufism, the first centuries -
Page 128
The divine natured precursors and the speakers, who seek for the reality and truth, consider the blessing "there is no god excep Allah/God" as one of the means and bases necessary for excursion and achieving the world of certainty. They believe its neglecting is a hindrance preventing :union:. The conscious remembrance of the beloved causes the one who paves the way of truth to renew his servitude treaty with his creator and beloved and to refresh the sweetness and joy of :union: time in his being. The righteous, truthful people are always resolved to pray the best blessings with all their heart and sole and that involves the negation of all except the God. Its indicator is [no(no god)] and the affirmation of God,s oneness represented by (except Allah/God) because as far as the belief in anything rather than God and duality has not been removed from the heart by the [except (except Allah)] broom, we are not allowed to enter the[except (except Allah)] limit, illuminate our heart and, make it a place for the light of Allah. The author is going to shortly review the blessing from the point of view of some poets and Gnostics and then to briefly investigate the terms no and (no god) and their association with [except (except Allah)] in some of the Gnostic texts in the introduction section. Then the author will refer to their application and the beautiful, excellent images of them that Molana depicts for the insightful people.
Keywords: blessing, no, except, rejection, demonstration, Molavi