فهرست مطالب

سراج منیر - پیاپی 25 (زمستان 1395)

فصلنامه سراج منیر
پیاپی 25 (زمستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/12/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علمی - ترویجی
  • محمدحسین بیات * صفحات 7-26
    شناخت سرشت و فطرت انسانی یکی از مباحث بسیار اساسی قرآن مجید، سنت ماثور، عرفان و فلسفه اسلامی است. با توجه به شناخت فطرت، حقیقت و ماهیت انسان از دیگر انواع حیوانات متمایز می گردد. نویسنده مقاله، در این جستار کوشیده تا ماهیت «سرشت» انسان و چگونگی «سرنوشت» آدمی را از دیدگاه علامه طباطبائی ارائه نماید. علامه در آثار گوناگون خویش، به ویژه در تفسیر المیزان، در باب سرشت و سرنوشت انسانی مباحث ژرفی دارد. به طور کلی، از نظر علامه، شناخت سرشت و فطرت انسان موجبشناخت سر نوشت ویمی گردد، چون آدمی موجودی است که از حیث نوع خلقت، نامتناهی ظلی و در عین حال، دین گراست. بدیهی است که چنین موجودی، انتخاب گر و مختار است که خود سرنوشت خویش را رقم می زند وکمال مطلوب خود را در گزینش دین می یابد؛ به بیان دیگر، انتخاب گری و دین گرایی انسان، لازمه نوع خلقت و سرشت اوست و کمال نهایی وی در پیروی از دستورهای دین است.
    کلیدواژگان: انسان، سرشت، سرنوشت، شناخت فطرت، شناخت دین
  • مریم ایمانی خوشخو، زینب تقدسی * صفحات 27-52
    تفسیر گرانسنگ تسنیم، محصول درس تفسیر ترتیبی قرآن کریم آیت الله جوادی آملی در حوزه علمیه قم است که یکی از مهم ترین تفاسیر عصر حاضر به شمار می آید. از آنجا که شناخت بهتر تفسیر تسنیم، زمینه بهره گیری بهتر و تخصصی تر از آن را فراهم می کند و نیز دستیابی به چگونگی روش فهم قرآن در این تفسیر می تواند الگویی برای کارهای تفسیری آینده باشد، سوال این است که تفسیر تسنیم چه مبانی، روش و گرایشی دارد. در این نوشتار، با مراجعه به تفسیر تسنیم و دیگر آثار آیت الله جوادی آملی به این موارد پرداخته می شود و چنین نتیجه گیری می شود که مفسر تسنیم از سه روش تفسیر قرآن به قرآن، قرآن به سنت و قرآن به عقل استفاده کرده است و لذا روش تفسیری آن، جامع می باشد. تفسیر قرآن به عقل در تفسیر تسنیم با گرایش های متفاوتی، اعم از ادبی، کلامی، فقهی، فلسفی، عرفانی و اجتماعی سامان می یابد و گرایش غالب آن، گرایش اجتماعی است.
    کلیدواژگان: تسنیم، جوادی آملی، مبانی تفسیر، روش تفسیر
  • حجت الله فسنقری، راضیه کارآمد * صفحات 53-72
    سبک شناسی علمی است که به تحلیل و بررسی عناصر سخن می پردازد و مختصاتی از متن که متکرر باشد، مدنظر قرار می دهد و از لایه ها و جنبه های گوناگونی برخوردار است که شناخت نظام واژه گزینی و نوع واژه های متن یکی از لایه های آن است. دعای ابوحمزه ثمالی یکی از دعاهایی است که هم به لحاظ مضمون و محتوا و هم به لحاظ ساختار و ارزش های هنری در جایگاه والایی قرار دارد. این نوشتار بر آن است تا به روش توصیفی تحلیلی دعای ابوحمزه ثمالی را در لایه واژگانی بررسی کند و دلیل گزینش برخی واژگان از جانب امام سجاد(ع) را توضیح می دهد. استفاده از تکرار و مترادف ها لازمه نجوای عاشقانه با محبوب است و دعا نجوای عاشقانه با محبوب است که در این دعا، جملات و کلمات مترادف، به ویژه در باب رحمت و رافت خداوند زیاد مشاهده می شود و بیشتر واژگان این دعا پیرامون مفاهیم عقلی و انتزاعی است. بررسی معنای واژگان و ذکر تفاوت آن ها با واژه های مشابه می تواند علت و دلیل گزینش آن ها را از سوی امام(ع) برای ما روشن سازد و به این باور برساند که شکل و موقعیت واژگان در مناسب ترین وضعیت خود است. در این مقاله، واژه هایی بررسی می شودکه ممکن است کاربرد آن از سوی امام، در ابتدا برای خواننده و شنونده سوال برانگیز و مبهم باشد و با بررسی این واژه ها و واژه های مشابه به این نتیجه می رسد که انتخاب واژه مورد نظر، بهترین صورت کاربرد واژه است.
    کلیدواژگان: سبک شناسی، لایه واژگانی، دعای ابوحمزه ثمالی، امام سجاد(ع)
  • وحید فضائلی * صفحات 73-92
    تصویب و تخطئه جزء یکی از احکام و لوازم اجتهاد می باشد. از نظر امامیه، امکان تخطئه در اجتهاد وجود دارد، به این دلیل که در واقع، حکم شارع وجود دارد، اما ممکن است مجتهد به حکم واقع نرسد. از نظر اهل تصویب، حکم تمام موضوعات وجود ندارد و در این موارد، امر تشریع به مجتهد واگذار شده است. آنچه مجتهد می گوید، حکم شارع است و به همین سبب، همیشه مجتهد، مصیب می باشد. نظریه تصویب ارتباط نزدیکی با بحث قرائت های مختلف دارد. کسانی که قائل به نظریه قرائت های مختلف می باشند، همانند اهل تصویب می گویند: «قرائت های مختلف و متفاوتی که از یک متن صورت می گیرد، همگی صحیح می باشد و امکان تخطئه وجود ندارد»، بازگشت نظریه تصویب و قرائت های مختلف به نظریه نسبیت می باشد. قرائت های مختلف متاثر از هرمنوتیک فلسفی می باشد. در این مقاله سعی داریم بطلان نظریه تصویب و صحت نظریه تخطئه را با روش آیات و روایات ثابت کنیم. در همین راستا، باید به چند سوال پاسخ داد: 1 دلایل و مستندات قائلان به تصویب چیست؟ 2 دلایل امامیه بر رد تصویب و دفاع از تخطئه چیست؟ 3 آیا دیدگاه اهل سنت درباره تصویب، همان مسئله قرائت های مختلف از دین است؟.
    کلیدواژگان: تصویب، تخطئه، قرائت های مختلف، اجتهاد
  • علی راد، پریسا عطایی * صفحات 93-116
    طبق رویکرد قرآن کریم، حیات انسانی آمیخته با آزمون است و تعالی و تکامل انسانی رابطه ای متقابل با آن دارد. پیامبران اسوه های عینی ابتلاء های الهی بودند و گزارش ابتلاء ایشان در قرآن با گزینشی هوشمندانه انجام شده است. برابر فرضیه این پژوهش، پدیداری ابتلای پیامبران رابطه ای متقابل با شرایط فردی و اجتماعی آنان دارد. بنابراین، آزمون پیامبران متناسب با گفتمان جامعه روزگار آنان بوده است و شناخت این گفتمان در تفسیر این ابتلاء ها امری ضروری است. از این رو، تحلیل شرایط فرهنگی، اقتصادی و سیاسی جامعه زیستی پیامبران، در تشخیص زمینه های اجتماعی ابتلاء ایشان کارآمد است و به دنبال آن، تصویری دقیق تر از چرایی، چگونگی و توجیه تنوع گونه های ابتلاء آنان در اختیار ما قرار می دهد. مسئله اصلی این پژوهش، تحلیل زمینه های اجتماعی موثر در پدیداری ابتلاء های قرآنی حضرت ابراهیم(ع) به منزله اسوه عینی فرازمندی در آزمون های الهی است. بدین منظور، پس از تبیین چیستی ابتلاء و مولفه های آن، با بررسی فضای حاکم بر جامعه عهد ابراهیم(ع)، زمینه های پدیداری ابتلاء های وی را ذیل نهادهای اجتماعی مرتبط با آن تبیین می کند. این پژوهش، پیوند میان گونه ابتلاء و شرایط اجتماعی عصر ابراهیم(ع) را نشان می دهد و نسبت سنجی ویژگی های عصر پیامبران با ابتلاء ایشان را روشی برای تحلیل ابتلاء اجتماعی پیامبران در قرآن می داند.
    کلیدواژگان: سنت ابتلاء، نهاد اجتماعی، ابراهیم(ع)، قوم ابراهیم(ع)، زمینه اجتماعی، تفسیر موضوعی
  • سیدمحمود طیب حسینی، خدیجه بنایی * صفحات 117-140
    مفهوم «کریم» یکی از مهم ترین مفاهیم مورد توجه در فرهنگ عربی، به ویژه در دو دوره پیش و پس از ظهور اسلام بوده است. تکرار این واژه در قرآن نیز نشان دهنده اهمیت آن است. مفهوم واژه «کریم» در عصر جاهلی و پس از نزول قرآن مجید دچار تحول عظیمی شده است. در نوشتار حاضر، تحول معنای «کریم» در قرآن، نسبت به دوره پیش از نزول بررسی گردیده است. با تحلیل فرهنگ جاهلیت و کاربردهای واژه «کریم» در دوره جاهلی، مشخص شد که این واژه در دوره پیش از نزول، به معنای شرافت خانوادگی، بزرگی حسب و نسب، بخشندگی و گشاده دستی مفرط و... بوده است. تبیین این مفهوم اخلاقی در آیات نیز نشان می دهد که خداوند با همسو کردن کرامت انسانی با تقوا در قرآن، معنای این واژه را والایش کرده، از سطحی به سطح بالاتر ارتقا داده است.
    کلیدواژگان: کریم، تحول معنا در قرآن، مفاهیم اخلاقی قرآن، دوره جاهلی، رابطه کرم با تقوا
  • اصغر طهماسبی بلداجی * صفحات 141-172
    «زیارت جامعه کبیره» چکیده ای از مهم ترین متون در راستای امام شناسی می باشد که امام هادی(ع) به رهپویان امامت و سالکان طریق ولایت آموخته است. این زیارت، مضامین عالی و معارف بلند دینی در راستای معرفت به وجود ائمه هدی(ع) می باشد که مقام ها و فضائلی والا برای ایشان بیان فرموده است. ائمه(ع) قابلیت ها و کمالاتی دارند که خداوند به آن ها عنایت فرموده است، به گونه ای که این قابلیت ها آن بزرگواران را واسطه فیض الهی و دوام و بقاء آفرینش قرار داده است. جستار پیش رو با رویکردی فقه الحدیثی به بررسی محتوای زیارت جامعه کبیره پرداخته است و در این میان، دو جنبه این زیارت تحلیل و بررسی شده است. اول اینکه معارف این زیارت به لحاظ فقه الحدیثی در معنای نقد متن روایات، نه تنها معارض با قرآن و سنت قطعی نمی باشد، بلکه این دو منبع مهم دین آن را تایید می نمایند، از جنبه دیگر فقه الحدیثی در معنای فهم مراد احادیث معصومین(ع) با نگرشی قرآنی و روایی به بررسی محتوای زیارت جامعه کبیره می پردازد و در این باب، جایگاه اهل بیت(ع) را در ابعاد مختلف تبیین می نماید. نتیجه آنکه بررسی جایگاه ائمه(ع) با رویکرد قرآنی روایی استحقاق امامان(ع) به عنوان جانشینان برحق پیامبر اکرم(ص) را اثبات می کند.
    کلیدواژگان: فقه الحدیث، امام هادی(ع)، زیارت جامعه کبیره، امامت، اهل بیت(ع)
|
  • Mohammad Hossein Bayat * Pages 7-26
    Knowing human nature is one of the vital subjects of the Holy Quran, tradition, mysticism, and Islamic philosophy. By this knowledge, entity and essence of human will be distinguished from other animals. The writer of this assay has tried to explain the nature and quality of human destiny from Allameh tabatabai’s point of view. Allameh in his various books- especially in Commentary of Almizan holds very profound ideas about the nature and destiny of human being. In short, from his point of view, knowing human nature get us to know human destiny because human is both an infinite creature and religious existent. It is clear that this kind of entity has a free will to choose his destiny. In other words, freewill and religion orientation of human are necessary for his creation and nature, and his perfection lies in observing religion.
    Keywords: Human, Nature, Destiny, Knowing Nature, Knowing Religion
  • Maryam Imani Khoshkho, Zeinab Taghadosi * Pages 27-52
    Tasnim [in the interpretation of the Quran] written by Ayatollah Javadi Amoli is considered as one of the most important contemporary exegeses. A better understanding of Tasnim provides a better and more specialized utilization of it, and understanding the Quran in this way can be interpreted as an interpretive model for the future works. Now the question is: what are the principles, method, and disposition of Tasnim? In this paper, the exegesis’s principles, method, and disposition are dealt with through referring to the exegesis of Tasnim and other works of him. In the end, it is concluded that the exegete of Tasnim has employed three methods throughout his exegesis: the Quran with Quran, the Quean with tradition, and the Quran with the rationale, and his method of the exegesis of Tasnim has been found to be comprehensive. The exegesis, written by the Quran to rationale method in Tasnim, has been organized through different dispositions including literary, Kalām, jurisprudential, philosophical, mystical, and social. Furthermore, social tendency is the dominant inclination in Tasnim.
    Keywords: Tasnim, Javadi Amoli, the Principles of Interpretation, the Method of Interpretation
  • Hojatolah Fesanghari, Razieh Karamad * Pages 53-72
    Stylistics is a science that deals with speech elements, and pays attention to repeated characteristics of a given text. It consists of a variety of layers and aspects and knowing the word-selection system and type of the text words is one of its layers. The prayer of Abu Hamza al-Tumuli is one of the prayers which is excellent in terms of semantics and structure, as well as its artistic value. This paper aims to investigate the prayer of Abu Hamza al-Tumuli in terms of its word layers through an analytic-descriptive method and to explain the reason behind the selections of some of the words by Imam Sajjad (pbuh). The use of the repetitions as well as synonyms is necessary for a lovely worship, and this prayer is a lovely worship which is full of synonymous sentences and words, especially about the blessing and kindness of God. Most of the words of this prayer are about logical and abstract concepts. The investigation of the meaning of the words and their differences with their synonyms could clarify the reason behind their selections by Imam Sajjad( pbuh). Additionally, it could confirm that the selections and positions of the words are in their best places. The paper analyzes the words whose selections by Imam Sajjad(pbuh) might seem question raising and vague to the readers, but after the analyses of them , the readers get to know that the words are in their best places and functions.
    Keywords: Stylistics, Word Layer, Prayer of Abu Hamza al-Thumali, Imam Sajjad
  • Vahid Fazaeli * Pages 73-92
    Tasvib (Approval) and Takhtaeh (Disapproval) are parts of the foundations of ijtihad. From Shiite’s point of view, there is a possibility for Takhtaeh because judicial orders by a judge might not be the same as religious orders. From Tasvib’s point of view, there is no order which covers all subjects, and that is why orders have been assigned to judges. Whatever a judge says is his decision, and that is why judges are always Mosib (true decision makers). There is a close relation between Tasvib Theory and the subject of Different Interpretations. Those who believe in Theory of Interpretations, like those of Tasvib, hold that all the different interpretations of a given text are correct, and there is no possibility for disapproval. The reference of Theory of Tasvib and that of Different Interpretations is Theory of Relativity., and Different Interpretations Theory has been influenced by philosophical hermeneutics. This paper tries to disapprove Theory of Tasvib, and approve that of Takhtaeh through verses and hadiths. To this end, the following questions should be addressed: 1. what are the reasons of those accepting Theory of Tasvib? 2. What is the reason of Shiite in rejecting Tasvib and accepting Takhtaeh? 3. Is the point of view of Sunni regarding Tasvib the same as Different Interpretations?.
    Keywords: Tasvib, Takhtaeh, Different Interpretations, Ijtihad
  • Ali Rad, Parsia Ataei * Pages 93-116
    According to the Holy Quran, human life is interwoven with trials, and this life with its trials in turn has a bilateral relationship with human exaltation and perfection. Prophets are considered as being the exact role models of divine trials, whose accounts of tests are intelligently selected in the Quran. Based on the assumption of this research, the prophets’ trials appear in accordance with the bilateral relationship of their individual and social conditions. Therefore, the trials are formed proportional to the discourse of the societies of their eras, being aware of which is necessary for us to interprete these trials. Thus, analysing the cultural, economic, and political conditions of the prophets’ societies is efficient at recognizing the social grounds for their trials; and as a result, it may provide us with a more thorough depiction of the reason, quiddity, and justification of the varieties of trials. The central problem of this research is to analyse the social grounds effective in the appearence of the Quranic trials of Abraham (pbuh) as a tangible triumph in divine tests. Hence, after explaining the quiddity of trial and its components, by examining the atmosphere of Abraham’s society, we identified the grounds of appearence of his trials under the relevant social institutions. This research displayed the connection beween the type of trial and Abraham’s social circumstances, and took the proportionality of the features of the prophets’ eras with their trials as a method to analyse the social trials of the prophets in the Quran.
    Keywords: the Tradition of Trial, Social Institution, Abraham (pbuh), Abraham's People, Social Ground, Thematic Exegesis
  • Seyyed Mohammad Tayyeb Hosseini, Khadijeh Banaie * Pages 117-140
    The concept of ‘holy’ is one of the most important and interesting concepts in Arabic culture, especially in the time before and after the advent of Islam. Also, its reiteration in the Quran indicates its importance. The concept of ‘holy’ in the pre-Islamic era and after the revelation of the Quran has witnessed a sea-change. In this paper, the evolution of the meaning of ‘holy’ in the Quran, as compared to the era before the revelation of the Quran is investigated. By analyzing the culture of ignorance and the uses of ‘holy’ in the pre-Islamic era, we have found that prior to the revelation of the Quran ‘holy’ meant family nobility, high dignity in positions and assignment, generosity, munificence, etc. The explanation of this ethical concept in the verses indicates that God has exalted the meaning of this word in the Quran by making human dignity in harmony with piety.
    Keywords: Holy, Significant Evolution in the Quran, the Ethical Concepts of the Quran, Pre-Islamic Culture, the Relation between Generosity, Piety
  • Asghar Tahmasebi Boldarji * Pages 141-172
    Ziarat Jamea Kabira is an abstract of the most important texts related to Imamology which Imam Hadi (pbuh) taught to the wayfarers of Imamate and leadership. This Ziarat, having some valuable topics and high theological knowledge, helps us get to know the Infallibles (pbut). It also mentions high dignity and virtues for them. The Infallibles (pbut) have capabilities which God bestowed on them, in a way that these capabilities have made them the medium of divine grace and the stability of creation. The study, using a jurisprudent approach, reviews the texts of Ziarat Jamea Kabira from two aspects: first, the knowledge of this Ziarat in terms of jurisprudence, which tries to review the texts of tradition, is not only in line with the absolute tradition and Quran, but also it is validated by these two sources of religion. From another aspect, jurisprudence, meaning understanding the meaning of the hadiths of the Infallibles (pbut), using a Quranic stance, tries to review the texts of Ziarat Jamea Kabira and determines the place of the Infallibles(pbut) in different aspects. In conclusion, looking at the place of the Infallibles (pbut) with a Quranic-narrative approach confirms the absolute right of the Imams (pbut) as the right successors of the holy prophet (pbuh).
    Keywords: Jurisprudence, Imam Hadi (pbuh), Ziarat Jamea Kabira, Imamate, The Infallibles (pbut)