فهرست مطالب

فصلنامه سراج منیر
پیاپی 26 (بهار 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/03/12
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مجتبی عطارزاده* صفحات 7-36
    در طول تاریخ، زنان به دلیل نادیده انگاشته شدن موجودیت و هویت مستقل آنان از سوی نظام های اجتماعی حاکم بر جوامع مختلف انسانی، همواره در معرض آسیب شخصیتی قرارداشته اند که به مراتب مهم تراز آزارهای جسمی است. هرچند تلاش هایی با هدف ارتقای منزلت و جایگاه زن انجام گرفته، اما به دلیل اینکه کمتر احیای شخصیت زن در مرکز این فعالیت ها قرار داشته، تحول چندانی در وضعیت این بخش مهم از جامعه انسانی رخ نداده است و موقعیت کهتری زنان تداوم یافته است. در جریان حرکت های توحیدی که توجه مضاعف به احیای شخصیت و تامین استقلال وجودی افراد با هدف برون رفت از وضعیت رقت بار و منحط این جهانی و خدا گونه شدن در سرلوحه اقدامات رهبران قرار دارد، تامین احساس امنیت وجودی فارغ از ملاحظات جنسیتی در مرد وزن یکسان دنبال می شود تا زمینه تجلی حضور که ویژگی برجسته نوع انسان در فعالیت های اجتماعی روزمره است با قاطعیت فراهم آید. در این بین، اقدام پیامبر اعظم در مقابله با قرادادهای اجتماعی زن ستیز مرسوم در زمان ظهور خویش که نه تنها برای جنس زن حقوقی قائل نبود، بلکه اصولا او را ازدایره انسانیت بیرون می دانست، گامی بس مهم در راستای هویت یابی زن (این بخش مهم از پیکره انسانیت ) به شمار می آید؛ چه آنکه به مجرد تلاش زنان برای تخطی از این قراردادها، نوعی جریان سیل آسای اضطراب و تشویش به سوی آنان روان می شد که در عمل انگیزه حضور در عرصه عمومی و یا حتی طرح به عنوان عنصری تاثیرگذار در عرصه خانواده را از ایشان سلب می نمود. بدین سان، تکریم زن در برترین اشکال خود، همچون بوسه بر دستان دختر و یا گرامی داشتن همسر و یا پذیرفتن استقلال اقتصادی زن و... از سوی مردی در منتهای مردانگی، همچون رسول گرامی اسلام، مسیری را گشود که در تاریخ، نه تنها زنانگی عیب و نقصی به شمار نمی آید، بلکه مایه فخر و مباهات زنان و عامل قوت قلب و اعتماد به نفس وجودی آنان در پیمایش عرصه های مختلف اجتماعی نیزخواهد بود.
    کلیدواژگان: زن، هویت، خانواده، استقلال اقتصادی، فمینیسم
  • مهدی گنجور، اکرم احمدیان احمدآبادی* صفحات 37-62
    با نگاه گذرا به تاریخ زندگی پیامبران الهی، این واقعیت را به روشنی می توان دریافت که آنان رهبری جوامع بشری را در حوزه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی و نیز دنیوی و اخروی به دست داشته اند و در پی رسالت الهی خود، ضمن مبارزه با انواع انحرافات اعتقادی و اخلاقی با ناهنجاری های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیز شدیدا برخورد می کردند و برای اصلاح آن ها به تلاش های گسترده طاقت فرسایی دست می زدند. حال آنکه سکولاریسم نظریه ای است که بر محدودیت نقش دین در زندگی تاکید دارد و یکی از خواسته های اصلی آن، جدایی دولت از نهاد دین است. سکولارها دین را امری فردی می دانند که شایستگی دخالت در امور مهم زندگی، از جمله حکومت را ندارد؛ به عبارت دیگر، آنان در پی حکومت و دولتی مستقل از دین هستند. از این رو، هدف مقالهی حاضر آن است که به سبک مسئله محور، با روش توصیفی تحلیلی و به صورت کتابخانه ای، اولا به رهیافت علوی(ع) در مقوله دین و سیاست دست یابد. ثانیا به نقد وارده بر نظریه سکولاریسم، مبنی بر جدایی دین از سیاست با توجه به دیدگاه امام علی(ع) بپردازد.
    کلیدواژگان: امام علی(ع)، نهج البلاغه، دین، سکولاریسم، سیاست
  • محسن میری* صفحات 63-86
    در طول تاریخ، محوری ترین موضوعی که انبیای الهی کوشیده اند مردم را به سوی آن سوق دهند، اصل توحید و نفی شرک بوده است. از جمله این تلاش ها، رویکردهای استدلالی و عقلانی حضرت ابراهیم (ع) است که در قرآن کریم منعکس شده است. وی در مواجهه فکری با مشرکان زمان خود برای نفی ربوبیت ستارگان، ماه و... و نیز اثبات توحید ربوبی، از برهان بهره می گیرد. از این برهان، تبیین های مختلفی صورت گرفته است.یکی از این تبیین ها، ارجاع این استدلال به «برهان حدوث» است. این تبیین از سوی متفکرانی مورد انتقاد قرار گرفته است. این پژوهش با روش استنادی تحلیلی استنباطی، ابتدا به تبیین برهان مزبور و نیز انتقادهای وارد بر آن می پردازد و آنگاه این انتقادها را ارزیابی می کند و تبیین جدیدی از آن را با ارجاع مفهوم «افول» به «نقص و فقر ذاتی و وجودی» ارائه کرده است، به گونه ای که از آن انتقادها مصون باشد
    کلیدواژگان: توحید، رب، افول، محبت، برهان محبت، حرکت، امکان، حدوث، فقر، ربوبیت
  • محمد شریفی*، هوشنگ بیگی یارولی صفحات 87-108
    ترجمه، بازسازی یک کلام در زبان دیگر است، به طوری که تمام معانی و مقاصد صاحب کلام در زبان مقصد بازگو شود. از این رو، متن ترجمه، آیینه تمام نمای متن اصلی است. مهم تریم مسئله در ترجمه، رعایت اصلی است که مترجم برای جایگزنی معادل واژه ها باید در دستور کار خود قرار دهد، به طوری که متن ترجمه، برابر و همسان متن مبدا باشد. توجه به مولفه های مختلف معنایی واژه، امری کاملا ضروری است. هرچند در پاره ای از موارد شاید نتوان عملا به این مقصود دست یافت، اما باید برای یافتن نزدیک ترین و دقیق ترین معادل، نهایت تلاش خود را به کار بست. هدف از این مقاله، پاسخ به این پرسش است که آیا مترجمان کلام وحی، هنگام ترجمه به اجزا و عناصر تشکیل دهنده و مولفه های معنای واژه های قرآن در فرایند ترجمه، توجه و دقت داشته اند و در ترجمه های خود، آن را منعکس کرده اند یا نه؟ از این رو، در این مقاله، نگارندگان ترجمه برخی از مترجمان را بر اساس کتب لغت و تفسیر نقد و بررسی می کنند. بررسی ترجمه های ارائه شده بر اساس هفت واژه قرآن کریم از برخی آیات کلام وحی، نشان دهنده نبود توجه کافی مترجمان به اصل واژه یابی دقیق و نیز لحاظ نکردن مولفه های معنایی زبان مبدا است. همچنین، عموم مترجمان از لایه ها و طبقات معنایی که در الفاظ کلام وحی نهفته است، غفلت ورزیده اند.
    کلیدواژگان: قرآن کریم، ترجمه، تجزیه به آحاد، مترجمان
  • حسن مجیدی، پروین تیموری* صفحات 109-130
    در قرآن کریم، آیات بسیاری در قالب قصر بیان شده که اسلوب قصر و حصر از باب های مهم علم معانی در میان اقسام علم بلاغت است. قرآن کریم این آرایه ادبی را با روش های گوناگون به کار گرفته است. این پژوهش با روش بلاغی به بررسی شیوه های مهم قصر و راه های آن و تقسیم های مختلف آن، اعم از قصر موصوف، صفت بر حقیقتی و اضافی و بالعکس و نیز تقسیم آن بر اساس مقتضای حال مخاطب، یعنی افراد، تعیین و قلب به استناد کتب بلاغی و تفسیری می پردازد. مهم ترین هدف این تحقیق، دست یافتن به دقایق و نکات قصر در سوره نجم است. شناخت شیوه بلاغی قصر در فهم آیات قرآنی ضرورت تام دارد و بدون توجه به آن، بسیاری از معانی آیات الهی در پرده می ماند
    کلیدواژگان: اسلوب قصر، اغراض بلاغی، شیوه های قصر، سوره نجم
  • محمدعلی رضایی اصفهانی، حمیده شورگشتی * صفحات 131-164
    از آنجا که خداوند متعال قرآن را به عنوان چراغ راه بندگانش نازل فرموده تا ایشان با تمسک به این گوهر عظیم راه سعادت و کمال خود را طی کنند، شایسته است تا هرچه بیشتر و بهتر در راه رسیدن به این هدف، از ژرفای آیات این کتاب الهی پرده برداشته شود. یکی از مسائلی که در این کتاب نورانی به آن پرداخته شده، بحث سنت های الهی است. یکی از سنت های مطرح در قرآن، خلقت زوجی در عالم است. این سنت تا آنجا اهمیت دارد که خداوند از آن به عنوان نشانه خود در زمین یاد می کند. این نکته در آیه 21 سوره روم مطرح شده است. در باب تفسیرقرآن، کارهایی در قالب کتاب های تفسیر، مقاله و پایان نامه های قرآنی انجام گرفته است. اما آنچه در این پژوهش به آن پرداخته شده، نگاه مسئله محور به آیه با توجه به نظرات بیشتر مفسران شیعه و اهل سنت است که تاکنون به این جامعیت کاری صورت نگرفته است. روش این مقاله، نقلی تحلیلی است. چون زوجیت، قانونی فراگیر در میان همه مخلوقات و جانداران، به ویژه انسان است، ما قائل به تعمیم این سنت به همه افراد جامعه شده ایم؛ یعنی زوجیت فکری، روحی، جسمی و سبب بودن آن برای ایجاد سکن، مودت و رحمت.
    کلیدواژگان: مودت، رحمت، آیه 21، سوره روم
  • الهه هادیان رسنانی* صفحات 165-186
    این پژوهش از نوع کاربردی است که با هدف بررسی سیر استکمالی انسان در قرآن و عرفان انجام شده است. در این تحقیق، به روش مطالعه توصیفی تحلیلی بدین پرسش پاسخ داده می شود که چه مولفه هایی از دیدگاه امام خمینی(ره) و علامه جوادی آملی بر کمال انسان تاثیر می گذارد و موجب می شود تا از فرصت زندگی در این دنیا که بهترین، بلکه تنها زمان برای رشد و پرورش روح است، استفاده نماید. راهکارهای قرآن و عرفان درباره این مسئله چیست؟ پس از گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل آن ها به روش تحلیل محتوا این نتایج به دست آمده است: نگاه حضرت امام خمینی(ره) و علامه جوادی آملی به گونه ای است که برخلاف برخی دیگر از اهل عرفان مانند ابن عربی در تقسیم بندی اولیه خود، انسان را به دو قسم «انسان کامل» و «انسان حیوان» تقسیم نمی کنند، بلکه انسان را برخلاف حیوانات، صاحب دو مقام می دانند که به سبب داشتن مقام عنداللهی، برای دور شدن از خوی حیوانی باید «سیر استکمالی» داشته باشد، چنان که هدف از خلقت نیز چنین بوده است. از نگاه ایشان، انسان به دلایل متعددی (مانند مقام خلافت الهی و نیز قوس نزول و صعود)، نسبت به دیگر موجودات از کرامت برخوردار است. بنابراین، با سیر استکمالی خود، قابلیت حرکت به سوی غایت غیرمتناهی الهی را دارد
    کلیدواژگان: سیر استکمالی، انسان شناسی، خلیفهالله، امام خمینی(ره)، جوادی آملی
|
  • Mojtaba Atarzadeh* Pages 7-36
    Throughout history, women have always been ignored, and their independent identities have been subject to damages worse than the physical abuse by the social systems governing different societies. Although there have been some attempts to improve the status of women, there has been no significant change in this regard and their inferior status has continued as there has seldom been any attempt focusing on reviving woman’s dignity. During the movement of monotheism, the leaders have paid more attention to the restoration of the personality and independence of people, with the aim of breaking with the deviated and sorrowful status of this world and going toward God. Moreover, feeling secure, in terms of existence, away from being female or male, is being pursued so as to make way for presence which is a prominent feature of human in everyday social activities. Among numerous acts against misogyny, the act of the Prophet (pbuh) in his time against misogynous social contracts was a giant stride forward. Furthermore, if women had wanted to disobey those contracts, they would have faced much anxiety and depression so that they would have lost their motivation in taking part in social activities. Therefore, the prophet (pbuh) was able to pave the way for respecting women in its best way by kissing his daughter’s hand, respecting his wife, accepting economic independence of the women, etc. This proved that not only should not woman be looked down, but also they should be looked up so as they will be able to take part in social activities more confidently
    Keywords: Woman, Identity, Family, Economic Independence, Feminism
  • Mahdi Ganjvar, Akram Ahmadian Ahmadabadi* Pages 37-62
    Having a glance at the lives of the divine prophets, we can see that they paid attention to the individual and social lives of the leaders of the societies, either in this world or the other world. Moreover, along their vocations, not only did they fight against doctrinal and moral deviations, but they also fought against Social, economic and political deviations and they did their best to redress them. But secularism is a theory that emphasizes the limitations of the role of religion in life and one of the secular main demands is the separation of religious institution from government. Secularists believe that religion is something individual and it should not interfere in life affairs such as government. In the other words, Secularists want a government independent of religion. Thus, the aim of this library research which is problem -oriented, with an Analytical method, is twofold. First, it tries to achieve Alavi approach in the field of religion and politics .Second, it tries to criticize the theory of secularism which is the separation of religion from politics based on the words of Imam Ali (pbuh)
    Keywords: Imam Ali (pbuh), Nahj Al Balaghah, Religion, Secularism, Politics
  • Mohsen Miri* Pages 63-86
    Throughout history, the most fundamental issue that the divine prophets have tried to invite people to is the principle of monotheism and denial of polytheism (Shirk). Among these efforts are the rational approaches of the Prophet Ibrahim (AS) reflected in the Holy Quran. He drew on an argument to disapprove the divinity of the stars, moon, and so on and prove the divine monotheism while facing the polytheists of his time. The argument has received a variety of explanations. One of these explanations finds the reference of the argument in the Argument of Temporal Beginning, (Burhān-e Ḥudūth). However, this explanation has been criticized by some scholars. Using a documentary-analytic-inferential method, this research first explains the above argument and the scholar's criticisms and then reviews the criticisms. Finally, it provides a new explanation for the above argument, referring the concept of "decline" to "the essential need and existential poverty" so as to account for the criticisms
    Keywords: Monotheism, Decline, Affection, the Proof of Affection, Movement, Contingency, Temporal Beginning, Need, Divinity
  • Mohammad Sharifi*, Houshang Beigi Yarvali Pages 87-108
    Translation is a reconstruction of a word in another language in a way that all the meanings and purposes of speakers are conveyed in the target language. Therefore, a translated text is a full-scale mirror of its original text. The most important issue in translation is following the principle that a translator should take into consideration while translating. This should be done in a way that a translated text is equal to its original text. In translation, paying attention to a variety of semantic features of a word is necessary. However, practically, in some cases such attention might not be possible. Nevertheless, we should do our best to find the closest and most precise equivalences. The purpose of this study is to find out whether the translators of the Quran have paid attention to the components and semantic features of the Quranic words or not, and have they been able to reflect such attention or not. Therefore, in this study the translations of some of the translators, based on the dictionaries and interpreting books, have been explored. The analysis of the translations based on the seven words of the Holy Quran suggests that the translators have not paid the due attention to finding exact equivalences as well as the semantic features of the source language. Additionally, most of the translators have overlooked the semantic layers and classes hidden in the Quranic words
    Keywords: The Holy Quran, Translation, Analysis of all, Translators
  • Hassan Majidi, Parvin Teimouri* Pages 109-130
    Many verses in the Quran are expressed in a form of a metaphoric restriction (Ghasr). The style of the Ghasr is one of the main branches of semantics, from among different kinds of rhetoric. The Holy Quran has utilized this figure of speech in different ways. The present study investigates different important kinds of Ghasr: ways to achieve Ghasr, and its classifications including restriction of a noun modified by an adjective referring to a truth or a statement or vice versa. It also pays attention to its classification based on the addressee’s situation. That is to say, it pays attention to individuals and determines and inverses based on the rhetoric and interpretative books. The most important aim of this study is to achieve the niceties and details of Ghasr in Sura Najm. We should know that the rhetoric style of Ghasr in understanding verses of the Quran is absolutely necessary, and without which many meanings of divine verses will be hidden
    Keywords: Ways of Ghasr, Rhetoric Intention, Styles of Ghasr, Sura Najm
  • Mohammad Ali Rezaee Isfahani, Hamideh Shoorgeshti* Pages 131-164
    God Almighty has set the Holy Quran as the guiding light for human beings so that they can find the way to bliss and salvation through it. Therefore, it is essential to contemplate more and more and discover the profound depths of the verses in this holy book. One of the topics discussed in this holy book is the topic of the divine traditions. Marriage is one of the traditions discussed in the Quran, and it is so important that God considers it His sign on the earth. This point has been made in the 21st verse of the surah Roum, and since marriage is a way through which one can reach happiness, a precise and detailed examination of it seems necessary. In the field of interpretation of the Quran, a lot of works including books of commentary, papers, and dissertations have been carried out. However, the focus of this research is on a methodical and comparative examination of the above-mentioned verse, with regard to the ideas and views of the Shia and Sunni commentators. There has never been a work as inclusive as this one. The present paper uses a narrative-analytic method. As marriage is a common rule among all of the creatures, especially humans, we have generalized this tradition to all of the people of societies. That is to say, we have considered marriage in thought, soul, and body so as to make comfort, friendliness, and mercy
    Keywords: Friendship, Mercy, 21st Verse of Surah Roum
  • Elahe Hadian Resnani* Pages 165-186
    This is an applied research which seeks to evaluate the scientific and practical perfection of man in the Quran and mysticism. In this research with an analytic method, we try to answer: What components influence the scientific and practical perfection of man and have made him seize the opportunity to live in this world which is the best time to train and nurture his soul? And what are the strategies of Quran and mysticism about it? The following findings were made after collecting and analyzing the data using a library approach. Based on the primary classification and attitude of Imam Khomeini and Ayatollah Javadi Amoli, unlike some other classifications of mystics such as Ebne Arabi’s classification, humans are not divided into perfect humans and animal humans. However, they Believe humans, unlike animals, have two ranks. Due to a high position before Allah, and in order to get away from the animal trait, they must have a ripen process, which is the purpose of the creation. In their opinion, for various reasons such as his rank as Caliph of Allah, and descendent and ascendant arcs, human has dignity over other creatures. Thus, with the ripen process, human has the potentiality to move towards the non-finite divine aiM
    Keywords: Ripen Process, Anthropology, Caliph of Allah, Imam Khomeini, Ayatollah Javadi Amoli