فهرست مطالب

حدیث حوزه - پیاپی 16 (بهار و تابستان 1397)

نشریه حدیث حوزه
پیاپی 16 (بهار و تابستان 1397)

  • تاریخ انتشار: 1397/12/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • حجت الاسلام والمسلمین دکترمهدی غلامعلی صفحه 5
  • محمود کریمیان صفحات 7-21
    در منابع فریقین احادیثی مشهور به «من بلغ» ذکر شده است؛ مضمون این احادیث آن است که «اگر حدیثی به کسی رسید و محتوای آن مترتب‏شدن ثوابی بر یک عمل بود و آن شخص به طلب ثواب، عمل را انجام داد، خداوند متعال ثواب آن را به وی عطا می‏کند؛ هرچند آن حدیث مطابق با واقع نباشد» ؛ برخی از عالمان بزرگ شیعه با استناد به این احادیث، قاعده «تسامح در ادله سنن» را اثبات کرده‏اند؛ اما به‏نظر می‏رسد روایات «من بلغ» یکی از ادله نقلی بر «حجیت خبر واحد» است و چیزی فراتر از آن نیست؛ این مقاله می‏کوشد، پس از اعتبارسنجی این احادیث مقصود از تعبیر «من بلغه» را بشناساند و با جمع بین ادله اثبات کند که مقصود از «من بلغه» ، رسیدن حدیث از همان طریق متعارف، معقول، معتبر و مقبول نزد عقلاست و اعطای ثواب در صورت مطابق‏نبودن حدیث با واقع، به‏خاطر جبران موارد خطا و امثال آن است که به‏طور طبیعی در درصدی از اخبار افراد ثقه و سندهای معتبر وجود دارد.
    کلیدواژگان: احادیث من بلغ، تسامح در ادله سنن، حجیت خبر واحد
  • محمدعلی تجری ، احسان‏ الله درویشی صفحات 23-38
    قرآن‏ پژوه فقید، آیت‏ الله معرفت پس از سال‏ها تلاش علمی و خدمت به قرآن کریم، دیدگاه ویژه‏ای در مسئله بطن، برگزیده است؛ این نوشتار درتلاش است اعتبارسنجی روایات بطون قرآنی را برپایه دیدگاه آیت الله معرفت بررسی نماید؛ ازآن جاکه بخشی از روایات تفسیری به بیان معانی بطنی آیات قرآن کریم پرداخته‏اند، اعتبارسنجی این روایات ضروری می‏نماید؛ بدیهی است مبانی مفسر در چیستی و امکان معانی بطنی قرآن کریم و نوع ارتباط آن‏ها با معانی ظاهری آیات و… در شیوه اعتبارسنجی روایات بطون تاثیرگذار خواهد بود؛ ازهمین رو ابتدا مسئله بطن از دیدگاه علامه معرفت، تبیین و سپس اعتبارسنجی روایات بیان گر معنای بطنی برپایه دیدگاه ایشان تبیین و نمونه‏های آن تحلیل می‏گردد؛ دیدگاه علامه معرفت درباره بطن از سوی برخی محققان معاصر نقد و تحلیل شده است؛ اما بازتاب این دیدگاه در اعتبارسنجی روایات بطون کمتر مورد توجه قرارگرفته است.
  • زهره اخوان مقدم ، نعیمه تقوی فردود صفحات 39-57
    بحث درباره «منزلگاه شهید بلافاصله پس از شهادت و پیش از رستاخیز» از موضوع های مورد توجه محققان دینی همچون: متکلمان، مفسران و مستشرقان بوده و این توجه ویژه، منجر به تالیف آثاری در این زمینه گردیده است؛ «ویم ریون» (مستشرق معاصر) در مقاله ای که تحت عنوان «شهید» در دایرهالمعارف قرآن به چاپ رسانده، درباره منزلگاه شهیدان، نظراتی را مطرح و تحلیل کرده است؛ در این نوشتار، «جایگاه بلافاصله شهید پس از شهادت» در بستر آیات قرآن و احادیث معتبر بررسی و نظری مستند ارائه می شود؛ سپس دو دیدگاه «ریون» در این موضوع، که دارای مبنای روایی است،بیان شده و پس از بررسی صحت استناد آن و باتکیه بر نظریه برگزیده، به تحلیل محتوایی آن پرداخته می شود؛ در نهایت نوشتار حاضر به نقد دیدگاه سومی پرداخته که «ریون» آن را پذیرفته و اساس آن را روایتی می‏داند که نام آن را «طائر» گذارده است؛ با نقد این روایت از طرق عقلی، نقلی و تاریخی کشف می شود که روایت مذکور به دلیل داشتن نشانه هایی از مسئله تناسخ و همچنین تناقض این روایت با روایات دال بر جسم مثالی و تناقض با جایگاه و کرامت شهید و نیز به علت داشتن آثاری از عقاید انحرافی فرقه زیدیه، ساختگی و جعلی است.
  • یاسین پورعلی ، مهدی مردانی (گلستانی) صفحات 59-80
    «علو مضمون» اصطلاحی ناظر به محتوای حدیث و بیانگر شرافت و برتری آن نسبت به دیگر احادیث است؛ وجود برخی ابهامات و تفاوت برداشت محققان از تعریف و مصداق این اصطلاح حدیثی، موجب گردیده تا آن‏چنان که باید کارآمدی‏های آن شناخته نگردد و در فهم و نقد روایات بهره‏گیری کامل نشود. مقاله حاضر کوشیده با تبیین کارکرد و ماهیت علو مضمون، چگونگی کارایی و شناسایی این مصطلح حدیثی را بکاود و لزوم توجه به آن در مطالعات حدیثی را تبیین نماید؛ نتایج حاصل از این پژوهش که به روش تحلیلی-اکتشافی به‏دست آمده، نشان می دهد اصلی ترین کارآمدی علو مضمون، اعتبارسنجی احادیث است و برپایه نشانه‏هایی مانند برتری ادبی، محتوای توحیدی، اسلوب دعا و مناجات و برخی مقامات معصومان؟عهم؟ شناخته می شود.
  • زهرا حقی صفحات 81-101
    حضرت علی(ع) ربع قرن پس از رحلت پیامبر (ص)،در پی قتل عثمان و اقبال گسترده مردم به خلافت رسیدند و با پذیرش حکومت، به اصلاحات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرداختند؛‏ هدف ایشان؛ بازسازی جامعه و برگرداندن آن به جامعه دوران پیامبر(ص) ، همچنین احیای سنت‏ها و از بین‏بردن بدعت‏های ایجاد شده توسط خلفای پیشین و نیز زدودن انحراف ها در زمینه های مختلف حکومتی بود؛ اما در مسیر اجرای برنامه‏ها، موانع بسیاری پرداختن به این طرح‏ها را سخت کرد؛ این نوشتار می کوشد با توجه به سخنان امام علی(ع) در نهج ‏البلاغه، موانعی مختلف اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی و سیاسی را که موجب محقق نشدن اهداف متعالی آن حضرت گردید، شناسایی، تحلیل و تبیین نماید.
    کلیدواژگان: حکومت علوی، تحلیل جامعه‏شناختی، موانع پایداری حکومت
  • محمد صادق بخشی جویباری صفحات 103-130
    در گزارش سند روایات و همچنین منابع رجالی، تصحیفاتی در نام، کنیه و یا لقب راویان مشاهده می‏شود؛ قدم اول برای برطرف‏کردن این آسیب‏، شناسایی مصادیق تصحیف است؛ یکی از رجالیان متاخر که در این مسیر تلاش فراوانی نموده، علامه شوشتری است که در کتاب رجالی خود «قاموس الرجال» ، ضمن تصحیح و رفع نارسایی های کتاب «تنقیح المقال» مرحوم مامقانی (م1351ق) به شناسایی آسیب‏های سندی ناشی از تصحیف پرداخته است؛ ایشان با دقت و اهتمام ویژه و با بهره گیری از پنج روش «ناشناخته‏بودن نام راوی» ، «طبقه شناسی» ، «همخوانی اسم و کنیه راوی» ، «مراجعه به نسخه های اصیل» و «ناسازگاری ادبی» به شناسایی تصحیفات راه‏یافته در نام راویان و اصحاب ائمه؟عهم؟ پرداخته است؛ محقق شوشتری افزون بر کشف تصحیفات، اشتباه نسخه نگاران، خطای مولف، آمیختگی حاشیه با متن و تشابه رسم الخطی حروف را به عنوان چهار علت عمده برای ایجاد تصحیف برشمرده است؛ همچنین توجه به رابطه‏های إکثار روایت راوی و مروی عنه را به عنوان یکی از راه های برطرف‏نمودن این آسیب مورد توجه قرار داده است.
  • سیداحمد حسینی حنیف ، علی توسلی صفحات 131-164
    بحث اعتبار روایات کتاب بحارالانوار یکی از موضوعات بحث برانگیز در میان عالمان است؛ شیخ حیدرحب الله کتاب المعتبر من بحارالانوار را در معرفی روایاتی که از جهت سند معتبر هستند، نگاشته و آن را به دیدگاه آیت الله محمدآصف محسنی در کتاب مشرعه بحارالانوار نسبت داده است؛ درحالی که بیان های صریح نویسنده مشرعه بحارالانوار گویای آن است که ایشان روش های دیگری از اعتبارسنجی روایات را، افزون بر اعتبارسندی، پذیرفته اند؛ ایشان در موارد فراوان در کتاب مشرعه یادآور می شود: هرچند برخی روایت ها از جهت سندی معتبر نیستند، ولی به کمک راه های اعتبارسنجی فراسندی می توان اعتبار آنها را ثابت کرد؛ این پژوهش می کوشد با استقراء در کتاب مشرعه اعتبار فراسندی روایات فراوانی - که به گمان نویسنده «المعتبر من بحارالانوار» از نظر آیت الله محسنی نامعتبرند- را همراه با نقل دیدگاه های آیت الله محسنی و بیان نمونه هایی از اعتبارسنجی فراسندی به اثبات برساند.
    کلیدواژگان: المعتبر من بحارالانوار، مشرعه بحارالانوار، حیدر حب الله، محمدآصف محسنی، اعتبارسنجی سندی، ملاک های اعتبارسنجی، اعتبارسنجی فراسندی
|
  • Mahmoud Karimian Pages 7-21
    In the fariqain sources, famous traditions have been cited Manbalagh hadith meaning that "if someone was anecdotal and its content doing to get the reward was an act, and that person to seek reward, doing that, God's gift makes it to his reward, although it tradition is not according to the actual sources" . Some of the great Shiite scholars, referring to these hadiths, have shown no evidence of tolerance in traditions, but traditions seem "Man-balagh" It is one of the arguments that affects the authority of the news and is not beyond that. This paper attempts, after the validation of these traditions, reveal the meaning of the phrase " Man-balagh" , and to gather the evidence to prove which means " Man-balagh" . The arrival of the hadith from the same way is conventional, reasonable, valid and acceptable to the intellect, and in accordance with tradition by not granting rewards fact, is to compensate for the error, and so naturally there is a percentage of the news of reliable and valid documents.
    Keywords: Man-balagh hadith, traditions of tolerance in traditionevidence, authority of single tradition
  • Mohammad, Ali Tajarri, Ehsanollah Darvishi Pages 23-38
    The late researcher of Quran, Ayatollah Ma'refat , since scientific work and service to the Quran, has chosen a special comments at the heart of the problem. This article seeks to examine the interior of the Quran and traditions validation based on the views of Ayatollah Ma'refat . From this perspective that part of the interpretive traditions express meanings ventricular Quranic verses, hadiths validation of essential . Obviously, the basics of the interpreter and the possibility of the vernacular meanings of the Holy Qur'an and it's kind of relationship with the apparent meanings of verses and so on the method validation inner narratives; therefore, we studied the issue of the point of view of Allameh Ma'refat, and then validation of the narrations expressing the ventricular meaning is explained based on his point of view, and the sample, it can be analyzed. Allameh knowledge of context by some contemporary scholars who analyzed and criticized, but less attention have been made to hidden meanings reflects the views of the validation reports.
    Keywords: Ayatollah Ma'refat , interpretation, inner narratives, interpretation narratives , validating hadith, Al-Tafsir al-Asari al-Jame
  • Zohreh Akhavan Moghaddam , Naime Taghavi Fardood Pages 39-57
    Discuss about "place of martyrs immediately after martyrdom and before resurrection" is part of the concern of the researchers, such as: speakers, commentators and orientalists, and of this matter especially has led to the creating of these works in the field. "Vim Rion" (Contemporary orientalist) comments of take pose and analyzed done is in the article the to which have been published under the title "Martyr" in the context of Encyclopedia of the Qur'an, community state or the place of the martyrs. This article, "place of martyrs immediately after martyrdom and before resurrection" is a review in the context of entire the Quran and the authentic hadith and provides a view of its document; then, two of perspective "Rion" would studied in this issue that has a basis of reliability of is, and so from check it out correctness citation it , and with one of the main on selected comments of ten, analyzed content by done in finally, a third criticized in perspective that "Rion" accepted it , and on the admissibility of the team that knows it "Tair" is set. With these valid criticisms of the method of reason, of transport and of history, it is concluded that the admissibility of the foregoing, the reasons to have been from community problem reincarnation, its violation of the admissibility of evidence that the object instance is inconsistent with relative standing and dignity should be, and not of the to the due to the works of deviation of different beliefs of the community, this theory is fake and artificial.
    Keywords: hadith of Tair, transition paradise, place of martyr, VimRion
  • Yasin Alipour , Mehdi Mardani (Golestani) Pages 59-80
    " Sociological analysis " is an observer of the content of hadith and expresses its dignity and superiority to other hadiths. They picked up some ambiguities and differences of definition and meaning of this term tradition, led to the so as to be, not known for its efficiency and to understand and critique the traditions of enjoying not complete. This article tries to explain the function and nature-themed science, examine how performance and identify the common tradition, and it will explain the importance of the study of hadith. The results of this study were obtained from the analysis – exploration method, shows ten of the original themed most efficient eminence, is known for its traditions and validation is based on signs such as literary excellence, monotheistic content, methods of prayer and meditation, and some imams authorities.
    Keywords: hadith narration, selected hadith, tradition validating, semiotics
  • Zahra Haghi Pages 81-101
    Imam Ali after a quarter of a century since the death of the Prophet (PBUH), came to the Caliphate after the massacre of Othman. He, with great enthusiasm and with the acceptance of the government, made some economic, political, social and cultural reforms; and his goal was to rebuild the society and return it to society of peace, revive tradition and eliminate heresy created by former Caliphs, as well as removing deviations from various government dimensions; But on the run side of the program , he was faced with numerous obstacles, that made things harder for Imam Ali. This paper tries according to the words of Imam Ali with an emphasis on Nahj al-Balagha, obstacles due to the lack of necessary conditions of society in social, cultural, administrative and political rule of the Prophet arose and led to the non-fulfillment of their noble objectives were identified and analyze and explain .
    Keywords: Alawite government, sociological analysis , obstacles togovernment sustainability.
  • Mohammad Bakhshi Jouybari Pages 103-130
    In the document as well as the references, viewing will be some distortion in the name, nickname or as narrators. The first step is to fix the damage, which is an identified instance of distortion. One of Rjalyan of late has made great efforts in this direction, is a sign of Shushtari in their figures (Qumaos al-Rijal). In addition to refine and improve the department by the book " Tanqih al-Maqāl refine them" late Mamghani (d. 1351 AH) verifies some damage due to the distortion of evidence. He carefully and special attention and enjoying the five methods "being unknown narrator name", "class of", "consistent name and nickname narrator", "referring to the original version." and "literary incompatibility" identifies the distortion of the narrators and the companions of Imam's name. Shoshtari researcher, in addition to the distortions, the wrong version of journalists, author of error, confusion and similarity of script letters with text margins expressed as four major reasons for creating distortion. Also, pay attention to the relationship of diversity for narrative and the narrator considers as one way to fix this damage.
    Keywords: Allameh Shooshtari, Qumaos al-Rijal, correcting anddistorting, narrator of hadith
  • Sayyed Ahmad Hosseini hanif, Ali Tavasoli Pages 131-164
    The discussion about the validity of the traditions of the Book Bihar al'anvar is one of the controversial issues among the scholars. Sheikh Haydar Hubbullah has written the book named "Al'mutabar from Bihar al'anvar" in order to introduce the traditions authentic in terms of document, and has attributed to the viewpoint of Ayatullah Muhammad Asif Mohseni mentioned in the book Mashraat BIhar al’anvar. But the explicit statements of the writer of Mashraat Bihar al’anvar indicates that, besides validation, he has accepted other methods of validating traditions; He has remarked in many cases in his book that although some traditions are not valid in terms of document, but their credibility can be proved by means of other validation procedures other than document. The present research tries to prove the validity of many traditions that the author of the book Al'mutabar believed to be inadvertent in regard to Ayatollah Mohseni's opinion. This process has been implemented by quoting the views and examples of non-documental validation from the viewpoint of the author of Mashraat Bihar al'anvar.
    Keywords: Al'mutabar from Bihar al'anvar, Mashraat Bihar al’anvar, Haydar Hubbullah, Muhammad Asif Mohseni, documental validation, non-documental validation, the criteria of validation