فهرست مطالب

حدیث حوزه - پیاپی 10 (بهار و تابستان 1394)

نشریه حدیث حوزه
پیاپی 10 (بهار و تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/09/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محمود کریمیان صفحه 5
    در آخرین توقیع منسوب به امام عصر (عج) چنین عبارتی به چشم می خورد: «سیاتی شیعتی من یدعی المشاهده الا فمن ادعی المشاهده قبل خروج السفیانی و الصیحه فهو کاذب مفتر» (کسانی از شیعیان می آیند که ادعای مشاهده کنند، آگاه باشید که هر کس قبل از خروج سفیانی و ندای آسمانی ادعای مشاهده کند دروغگویی بی پرواست). درباره معنای این عبارت احتمال هایی مطرح شده است، این نوشتار در پی آن است تا با بررسی احتمالات مطرح شده به نظری جامع دست یابد و احتمال قوی تر را تبیین کند.
    کلیدواژگان: توقیع، آخرین حدیث، فقه الحدیث، مشاهده، ملاقات در غیبت کبرا
  • حیدر مسجدی صفحه 21
    برخی روایات اسلامی، زنان را نواقص العقول توصیف کرده اند، این روایات با برداشت ها و برخوردهای متعددی مواجه شده است، وموجب برانگیختن جدالی درعرصه های علمی شده اند؛ و نوشته های متعددی، در قالب های مختلف پیرامون این موضوع نوشته شده است. در مجموع سه برخورد با این روایات می بینیم؛ برخی منکر صدور آنها شده اند، عده ای با پذیرش آن، قائل به کاستی عقل زنان شده و گروهی نیز آنها را پذیرفتند و راه تاویل را انتخاب کردند.
    لازم به یاد آوری است که این نصوص در مهم ترین منابع حدیثی فریقین آمده است، به همین دلیل لازم دانستیم آنها را از جوانب متعددی مورد بررسی قرار دهیم، و به این نتیجه رسیدیم که صدور این روایات انکار ناپذیر است، و متن آن نیز قابل اعتماد است، لذا چاره ای جز بررسی دلالت آن نداریم.
    پس از بررسی معانی «عقل» در لغت و حدیث، و با کمک قرینه های به دست آمده، به این نتیجه رسیدیم که مقصود از عقل در این روایات، دیه است، و مراد جدی از این دسته از روایات، نکوهش غلبه زنان بر مردان است.
    کلیدواژگان: عقل، ایمان، زنان، نواقص العقول
  • مریم شجاعی حقیقی، مهدی مردانی(گلستانی) صفحه 48
    یکی از عوامل پیشرفت اقتصادی در جامعه اسلامی، بهره گیری از مدیریت شایسته و کارآمد است. این مدیریت در نظام اقتصاد اسلامی مبتنی بر مبانی و مولفه هایی است که سیره و سخن امیرمومنان() یکی از بهترین منابع شناسایی و استخراج آنهاست. بررسی دقیق و جامع نهج البلاغه نشان می دهد که سه حوزه اقتصادی تولید، توزیع و مصرف، در کنار دو اصل مدیریتی برنامه ریزی و نظارت، مولفه های مدیریت اقتصاد علوی() را تشکیل می دهد. نتایج به دست آمده از این تحقیق که با رویکرد اکتشافی تحلیلی انجام گرفته است بیانگر آن است که اصلی ترین برنامه امام علی() در بخش تولید ثروت: تامین منابع مالی از طریق دریافت خراج و زکات، در بخش توزیع درآمد: تقسیم مساوی بیت المال و در بخش مصرف: توجه به عمران و آبادانی است. داشتن برنامه ای مشخص در مدیریت منابع اقتصادی و نیز توجه ویژه به مقوله نظارت از دیگر ویژگی های مدیریتی امام علی() در حوزه اقتصاد بوده است.
    کلیدواژگان: مدیریت علوی، اقتصاد علوی، آموزه های نهج البلاغه، تحلیل روایی
  • سید محمد موسوی مقدم صفحه 76
    گرگور شوئلر (Gregor Schoeler) از پژوهشگران معاصر غربی در تاریخ اسلام و حدیث است که آثاری از وی در تاریخ حدیث به چاپ رسیده است. از جمله ی این آثار می-توان به نوشته های او درباره ی آغاز نگارش در اسلام و فرآیند انتقال شفاهی و مکتوب سنت اسلامی اشاره کرد. از میان جریان های اسلام پژوهی معاصر در غرب، وی در جریان اندیشمندان «سنت گرا» قرار می گیرد، یعنی کسانی که برای منابع اسلامی ارزش تاریخی قائل اند، به رغم آن که معتقدند این منابع در فرآیند انتقال دچار تغییراتی شده اند. شوئلر به گفته ی خود، به مطالعه در مسائل روش شناسانه ی مربوط به پژوهش در نقل شفاهی علاقه مند است و از رهیافت «نقادی روایت» دفاع می کند.
    وی در کتاب «زندگینامه ی محمد، ماهیت و اصالت»، رهیافت تکامل یافته ی شاخت توسط ینبل را در تحلیل روایات سیره نبوی به کار گرفته و برای تکمیل روش ینبل، تحلیل سندی ینبل در تعیین «حلقه ی مشترک» را با مقایسه ی متون روایات ترکیب کرده است. مقدمه ی این کتاب مشتمل است بر مروری اجمالی، اما نسبتا کامل و انتقادی بر آثار سیره پژوهی و جریانات معاصر غربی در این حوزه از قرن نوزدهم میلادی تا دوره ی کنونی.
    کلیدواژگان: گرگور شوئلر، اعتبار، روایات، سیره، خاورشناسان
  • محمد قربانی صفحه 113
    یکی از راه های اعتبارسنجی کتب حدیثی، بررسی منابع آن هاست. شیخ صدوق و شیخ طوسی منابع کتب خویش را ذکر کرده اند؛ اما کلینی چنین تصریحی ندارد و در اسناد کتاب الکافی هم، الفاظی که دلالت بر انتقال این مجموعه به صورت کتابت باشد، وجود ندارد. این امر، شبهه ای ایجاد می کند که احادیث کافی، مجموعه منقولات شفاهی بوده و تکیه بر منابع مکتوب ندارد و به آفات نقل شفاهی مبتلاست. از این رو بررسی منابع این کتاب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این نوشتار با بررسی نویی که درباره اسناد پرتکرار انجام داده، در پی اثبات استفاده کلینی از منابع مکتوب است و پس از معرفی انواع تکرار سند، آثار آن و نمونه هایی از اسناد پرتکرار، به چگونگی این دلالت می پردازد. از این رهگذر، اتصال کتاب الکافی با نگاشته های اصحاب ائمه علیهم السلام اثبات شده و بخشی از منابع این کتاب مشخص می شود.
    کلیدواژگان: مصادرالکافی، اسناد مشهورالکافی، نقل شفاهی، کتابت حدیث، کلینی، سند شناسی
  • علی اکبر خدامیان آرانی صفحه 137
    حدیث به عنوان یکی از منابع معارف اسلامی در سیر تاریخی خویش، متحمل آسیب هایی شده که در اعتبار آن اثرگذار است. نقد روایات از حیث سند، منبع، متن و محتوا، برای مقابله با این آفت ها و تامین اعتبار متون حدیثی لازم است. نقد محتوایی از زمان معصومان علیهم السلام با عرضه حدیث به قرآن و سنت آغاز شد. از مطالعه آثار رجالی برمی آید که یکی از مستندات رجال نویسان در توثیق و تضعیف راویان، نقد محتوایی روایات آنها بوده است. اگر این فرضیه اثبات شود، یکی از مبانی دانش رجال که حسی بودن توثیقات و تضعیفات است، دستخوش تغییر می گردد. این مقاله تلاش دارد با کشف عباراتی از رجالیان که بر نقد متنی و محتوایی دلالت دارد این دیدگاه را اثبات کند. این پژوهش توانسته نگاهی متفاوت به دانش رجال فراروی مخاطبان قرار داده و زمینه گسترش دامنه این دانش را فراهم کند.
    کلیدواژگان: نقد متنی حدیث، نقد محتوایی حدیث، جرح و تعدیل، اجتهاد در رجال، دانش رجال، علوم حدیث
|
  • Mahmud Karimian Page 5
    In the last signature related to Imam Mahdi (p. b. o. h)، it has noted: some of our Shia will claim Seeing (of the last Imam)، O! be aware if someone claims the Seeing before mutiny of Sofyani and the Supernal Call، he or she is a liar. For the meaning of this expression، some possibilities have been discussed، this article wants to find a comprehensive view by studying of the discussed possibilities and to specify the perfect one.
    Keywords: Signature, The last Hadith, Seeing, Visitation on the Major Occultation, Fiqh al Hadith
  • Haydar Masjedi Page 21
    Women were described as Navaqhis Al-Oqhul by some of the Islamic narrations، these narrations have been faced by various perceptions and attitudes، and have provoked a scientific disagreement; and various writings in different formats have also been written about this subject. There are three types of perceptions altogether: some have rejected the issuance of these narrations، some have accepted the intellect deficiency of women by acceptance of these narrations، and the other group have accepted these narrations by paraphrasing them. It is necessary to mention that these texts have been expressed in the main Hadith resources of the communions (Shia and Sunni)، because of this، we have necessarily studied these narrations from several aspects، and the conclusion is that the issuance of these narrations is irrefutable and the text of them is reliable، so there is no alternative except studying the implication of these narrations. After research on the meaning of «intellect» _ in Philology and Hdith_، and by the obtained evidences، we have known that the meaning of «intellect»، in these narrations، is Diah (Blood money) and the serious purpose of these narrations is to criticize superiority of women over men.
    Keywords: Intellect, Belief, Women, Navaqhis al Oqhul
  • Maryam Shojaee Haghighi, Mahdi Mardani(Gulestani) Page 48
    Utilization of the competent and efficient management، is one of the factors of the economic development in Islamic society. This management at economic system is based on principles and components which Imam Ali''s (p. b. o. h) conduct and speech is one of the best recognition and elicitation resources of them. Comprehensive and detailed survey of Nahj Al-Balaghah shows that the Production، Distribution and Consumption_ three economic area_، along with the Planning and Control_ two principles of the management_، compose components of management in the Alavi economy. The results_ which have been done by heuristic-analytic approach_ suggest that the main plan of Imam Ali (p. b. o. h.) in wealth creation: was to provide the financial resources from receiving tax and Zakat، in income distribution: to equally allot the national treasury and in consumption: to attend to the prosperity and development. Having a clear plan in the management of economic resources and special attention to the Control_ one of the principles of the management_ was the other managerial character of Imam Ali (p. b. o. h) in the economy area.
    Keywords: Alavi Management, Alavi Economy, The Teachings of Nahj Al Balaghah, Narrative analysis
  • Sayed Muhammad Musavi Muqadam Page 76
    Gregor Schoeler is one of the western contemporary scholars on history of Islam and Hadith that some of his works on history of Hadith have been published. His writings about the beginning of the writing and the verbal and written quotation of the Islamic tradition، can be pointed as his works. Among current western studies on Islam، he is a traditionalist scholar who believes that despite transitional changing of the Islamic sources، they are historically valuable. According to the Schoeler''s own word، he is interested in the study on methodological issues which related to research in oral quote and he defends the approach of «Hadith Criticism». In his book «Biography of Muhammad، the quiddity and the authenticity»، he had utilized the evolved approach of cognition by Juynboll to analyze the Prophetic Sira narrations and he had synthesized Juynboll''s documental analysis in the «Joint Link» with the comparison of the narrations'' contexts to improve Juynboll''s methodology. Preface of the book contains a synoptic but comparatively general and critical overview to the works of the Sira study and current western actions in this realm، which have been discussing since the 19th century up to now.
    Keywords: Gregor Schoeler, Validity, Narrations, Sira, Orientalist
  • Muhammad Qhurbani Page 113
    One of the validation ways of the Hadith books is to study their resources. Sheik Saduq and Sheik Tusi had mentioned their books'' resources، since Sheik Kulayni had not specified and among Al-Kafi''s documents also there are no words which refer to the written quotation of these documents. This makes an uncertainty that Al-Kafi''s hadiths، are group of the oral quotations، and they have no reliance on the written resources، so they have affected by the oral quotation''s damages. Therefore، studying of the resources of Al-Kafi has special importance. This article- by the new study which has done about the frequent documents- wants to prove that Sheik Kulayni had utilized the written resources، and after introducing of the different types of the document repetition، its effects and the examples of the frequent documents، proceeds to show this implication. Through this means، the connection between Al-kafi and the writings of the companions of Imams (p. b. o. t)، has been proved and some of the resources of this book has been specified.
    Keywords: Resources of Al Kafi, Oral quotation, writing of Haith, Kulayni, Study on document
  • Ali Akbar Khoddamian Arani Page 137
    Hadith_ as one of the Islamic education_ in its historical way، has been sustained effective damages which have had effect on its validity. It is necessary to review the narrations from the document، resource، context and content aspects to face the damages and to provide validity of the hadiths'' context. Since the time of Imams (p. b. o. t)، the content based review started by the exposure of hadiths to the Quran and Sunnah. By studying of the Rijal works، it seems that the content based review of narrations has been one of the documentations of Rijal scholar to weaken and authenticate the narrators. If it is proved، one of the bases of the Rijal science_ which is «Sensibility of the Authentications and Weaknesses» _ will be changed. This article tries to prove this view، by finding expressions of the Rijal scholars which refers to the contextual and the content based review. This research، has provoked a different view of the Rijal science to the audiences and has provided the expansion domain of this science. Key words:
    Keywords: Contextual review of Hadith, Content based review of Hadith, Modification, Ijtihad in Rijal